آب‌وهوای نیوزلند

در این صفحه قصد داریم درباره آب و هوای نیوزلند صحبت کنیم. نیوزلند یکی از بهترین آب و هواهای دنیا را دارد. در اکثر مناطق نیوزلند، آب‌وهوای متعادل و بدون سرما و گرمای شدیدحاکم است.

بیشتر مناطق نیوزیلند دارای آب‌وهوای اقیانوسی (بارندگی نسبتاً زیاد و هم‌زمان آسمان آفتابی ☀️) هستند. در آب‌وهوای این کشور دو ویژگی اصلی جغرافیایی تأثیر گذارند: کوه‌ها و دریا. البته این آب‌وهوا اغلب متغیر است و می‌تواند در چند ساعت به طور متناوب هم آفتاب و هم باران داشته باشد. این دقیقاً ویژگی آب‌وهوای اقیانوسی است.

در ادامه با ما باشید چرا که میخواهیم مروری بر فصل‌های مختلف در این کشور داشته باشیم.

فصل‌ها در نیوزلند

نیوزلند مانند بسیاری از کشورها، چهارفصل متمایز دارد. البته ازآنجایی‌که نیوزلند در نیمکره جنوبی قرار دارد، فصول در این کشور مخالف با فصول کشورهای نیمکره شمالی است. به دلیل اعتدال آب‌وهوا، در تابستان به‌ندرت گرم می‌شود. در زمستان نیز به جز در جنوبی‌ترین مناطق، به‌ندرت سرد می‌شود.

بارش برف بیشتر در کوه‌های مرتفع و مناطق داخلی رخ می‌دهد. بهار معتدل است و اغلب شاهد باران‌های متناوب و آسمان آفتابی هستیم. پاییز ملایم تا سرد است و میزان بارش افزایش پیدا می‌کند. آب‌وهوای پاییز و بهار هم تا حد زیادی مشابه می‌باشند. مرطوب‌ترین دوره در بیشترین مناطق از ژوئن تا سپتامبر است و خشک‌ترین دوره از دسامبر تا مارس است. در مورد آب‌وهوای هرکدام از فصل‌ها در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

بهار در نیوزلند از ماه سپتامبر شروع شده و تا نوامبر ادامه پیدا می‌کند. دمای متوسط ​​روز در طول بهار بین 19 درجه سانتی‌گراد در شمال تا 16 درجه سانتی‌گراد در جنوب است. اگرچه در این زمان از سال هنوز احتمال بارندگی زیاد است، اما هوا شروع به گرم‌شدن می‌کند. هوای شب‌ها خنک و در روز هوای گرم مطبوعی وجود دارد. همچنین در بهار گوساله‌ها، بره‌ها و گل‌های نرگس در مزارع سرسبز نیوزیلند ظاهر می‌شوند که زیبایی طبیعت نیوزلند را چندبرابر می‌کنند.

در این فصل هنوز هم در مناطق جنوبی کوهستانی برف وجود دارد. آب شدن تدریجی همین برف‌ها باعث بالارفتن آب رودخانه‌ها شده و زمان خوبی برای ورزش‌ها و سرگرمی‌های رودخانه‌ای می‌باشد. پس از سپری کردن بهار زمان فرارسیدن تابستان است که به آن نیز می‌پردازیم.

ماه‌های تابستان در نیوزلند از دسامبر تا فوریه بوده که مشخصه اصلی آن بالارفتن دما است. در تابستان روزها طولانی و آفتابی و شب‌ها معتدل است. دمای هوا در تابستان بین 15.6 درجه سانتی‌گراد تا 23.9 درجه سانتی‌گراد است. ژانویه گرم‌ترین ماه سال در نیوزیلند در تابستان در نیمکره جنوبی است. نیوزیلندی‌ها در این ماه‌ها تعطیلات تابستانی خود را می‌گذرانند و زمان تعطیلات مدرسه است.

به طور متوسط فقط شش روز باران وجود دارد، بنابراین ژانویه زمان خوبی برای استفاده بیشتر از آفتاب است. ساعات طولانی نور روز این فصل را فرصتی عالی برای لذت بردن از عصرهای آفتابی و جشن‌های کریسمس می‌کند. به‌طوری‌که ماه دسامبر اوج زمان اجتماعات خانوادگی است. نوبتی هم باشد نوبت پاییز هست که در موردش بدانیم. پس ادامه مقاله را از دست ندید.

پاییز در نیوزلند از ماه مارچ شروع شده و تا ماه میادامه دارد. در پاییز، با این‌که درجه هوا نسبت به تابستان خنک‌تر است، ولی بازهم هوا عالی است. حتی تا ماه آوریل امکان شنا در بعضی نقاط وجود دارد. میانگین دمای هوا در پاییز بین 18 درجه سانتی‌گراد و 25 درجه سانتی‌گراد است.

یکی از موارد خاص در مورد پاییز در نیوزیلند، رنگ‌ها است. در نیوزلند شما می‌توانید از درختان برگ‌ریز با رنگ‌های درخشان زرد، طلایی و نارنجی در کنار آسمان‌های آبی روشن لذت ببرید. روزها در پاییز معمولاً آفتابی و صبح‌ها و شب‌ها خنک است. هیچ تعطیلات رسمی در ماه مارس وجود ندارد، بنابراین زمان آرام‌تری برای سفر است و احتمالاً هزینه حمل نقل و اقامت در پاییز ارزان‌تر از فصل‌های دیگر است. زمستان نیوزلند متفاوت‌تر از بقیه فصول است که در ادامه آن را بررسی می‌کنیم.

زمستان در نیوزلند مانند بسیاری از کشورها، با کاهش دما و افزایش باران و برف همراه است. جولای آغاز فصل زمستان سرد و مرطوب در نیوزیلند است. در این فصل، در بسیاری از مناطق جزیره شمالی افزایش بارش باران اتفاق می‌افتد. در مناطق جزیرة جنوبی نیز شاهد بارش برف هستیم ☃️. البته در هر دو جزیره اصلی، قله کوه‌ها پوشیده از برف می‌شوند. آسمان تا 44 درصد مواقع ابری است. نور خورشید ضعیف بوده و در بیشتر مناطق تنها بین 3 ساعت تا 4 ساعت در روز، نور خورشید نمایان است.

جولای معمولاً سردترین و مرطوب‌ترین ماه سال در نیوزیلند است. دمای متوسط در شمال در محدوده 2.2 درجه سانتی‌گراد تا 15.6 درجه سانتی‌گراد است. درحالی‌که جنوب بین 2.2- درجه سانتی‌گراد و 12.8 درجه سانتی‌گراد است. سردترین مناطق نیوزیلند در زمستان اوتاگو مرکزی و حوضه مکنزی است که در آن دما معمولاً به زیر صفر می‌رسد. در بخش بعدی فعالیت‌های تفریحی که در این فصل‌ها می‌توان در نیوزلند انجام داد را معرفی می‌کنیم.

بهترین فعالیت های مخصوص هر فصل در نیوزلند

بهار

در این بخش می‌خواهیم بدانیم بهترین فعالیت‌هایی که در هر فصل می‌توانیم در نیوزلند انجام دهیم چه هستند. ابتدا به سراغ فصل بهار می‌رویم. فصل بهار به فصل آبشارها در نیوزلند معروف است. پس بهترین زمان دیدار و لذت بردن از این آبشارها فصل بهار است. به طور خاص منطقه فیورلند در این فصل دارای آبشارهای زیبا و دیدنی است.

بهترین فصل برای دیدار از روستای هابیتون که همان محل فیلم‌برداری فیلم معروف ارباب حلقه‌ها می‌باشد، بهار است. در بهار این روستا پر از گل‌های رنگارنگ و تپه‌های سرسبز است. همچنین در بهار جشنواره‌های غذا مختلف در نیوزلند برگزار می‌شوند. دوچرخه‌سواری در مسیرهای مخصوص این ورزش در دل طبیعت زیبای نیوزلند نیز یکی از فعالیت‌های بهاری می‌تواند باشد.

تابستان

در تابستان نیز فعالیت‌های سرگرم‌کننده زیادی می‌توان در نیوزلند انجام داد. نیوزلند یک کشور جزیره‌ای است، پس در همه نقاط به دریا نزدیک هستید. بسیاری از سواحل زرق‌وبرق‌دار نیوزیلند برای شنا، آفتاب گرفتن، موج‌سواری، قایقرانی و ورزش‌های آبی در تابستان ایده‌آل هستند. بهترین زمان برای یادگیری موج‌سواری تابستان است. مکان‌هایی مانند راگلان، تاراناکی و کوه مونگانویی مراکز اصلی موج‌سواری در نیوزلند هستند.

یخچال طبیعی فرانس جوزف در پارک ملی وستلند تای پوتینی در ساحل غربی نیوزیلند واقع شده است. پیاده‌روی و دیدار از این یخچال طبیعی یکی از بهترین راه‌ها برای فرار از گرمای تابستان و سپری کردن تابستان در مکانی خنک است. دوچرخه‌سواری در مناطق کوهستانی پر از درخت و خنک هم می‌تواند در تابستان لذت‌بخش باشد.

پاییز

بهترین فعالیت پاییزی در نیوزلند، پیاده‌روی در یکی از ده مسیر معروف پیاده‌روی در نیوزلند است. شنا در مناطق گرم نیز در پاییز امکان‌پذیر است. جشنواره‌های غذای پاییزی، مخصوصاً جشنواره میوه کیوی در پاییز برگزار می‌شوند. بهترین زمان ماهیگیری در آب‌شور پاییز است. برای این کار می‌توانید به ساحل رفته و یا یک قایق ماهیگیری محلی اجاره کنید. دیدن دلفین‌ها و نهنگ‌ها در ساحل ولینگتون هم در پاییز برگزار می‌شود.

زمستان

در زمستان نیوزلند خلوت می‌شود، به جز مراکز اسکی که شلوغ هستند. کوه‌های فلات مرکزی، کانتربری و اوتاگو مرکزی پوشیده از برف تازه هستند. در این مراکز اسکی می‌توان اسکی، اسنوبرد، سورتمه‌سواری و دیگر ورزش‌های زمستانی را امتحان کرد. چندین چشمه آبگرم نیز در نیوزلند وجود دارد که در زمستان استفاده از آنها لذت‌بخش است.

زمستان در خلیج هاوک پر از باغ‌های مرکبات و سبزی‌های تازه است. می‌توانید به بازار کشاورزان شهر هاولاک رفته و از محصولات تازه و محلی خریداری کنید. بین ماه‌های ژوئن و ژوئیه جشنواره ماتاریکی در سراسر نیوزیلند برگزار می‌شود. ماتاریکی همیشه زمان مهمی در تقویم مائوری بوده و همان جشن سال آینده است. پس از بررسی هر چهارفصل، حالا به نظر شما بهترین زمان سفر به نیوزلند چه فصلی است؟

جستجوی هوشمند رشته و دانشگاه با اسمارت اپلای

۶۰ ثانیه زمان بزار

کار با اسمارت اپلای ساده ست. ۱- ظرف ۶۰ ثانیه اطلاعات مورد نیاز رو از شما می‌گیریم. ۲- تمامی دانشگاه‌ها و کالج‌هایی که می‌تونید در اون‌ها درس بخونید رو برای شما پیدا می‌کنیم. ۳- تیم حرفه‌ای ما در اسمارت اپلای به صورت رایگان برای شما پذیرش خواهند گرفت.

اسمارت اپلای

بهترین زمان سفر به نیوزلند چه وقت است؟

تابستان محبوب‌ترین زمان سفر به نیوزیلند است. طی ماه‌های دسامبر، ژانویه و فوریه، تعداد بازدیدکنندگان افزایش می‌یابد، زیرا مردم اکثراً در این زمان از کشورهای سرد خود به مناطق گرم نیوزلند می‌آیند. تعطیلات تابستانی در این فصل هم‌زمان با تعطیلات شده و زمان مناسبی را برای سفر خانواده‌ها فراهم می‌کند. همان‌طور که قبلاً هم اشاره کردیم، اگر عاشق دریا و ورزش‌های دریایی هستید، نیوزلند را در تابستان از دست ندهید.

اگر ترجیح می‌دهید از روزهای آفتابی لذت ببرید، اما شلوغی را نیز نمی‌توانید تحمل کنید، بهترین زمان برای رفتن به نیوزیلند پاییز است. از مارس تا مه هوا – به‌ویژه در شمال – هنوز گرم است اما جمعیت مسافران بسیار کاهش می‌یابد. فصل پاییز در نیوزلند فصل شانه است، فصل شانه فصلی است که در آن، برای جذب مشتری بیشتر، هتل‌ها و خطوط هوایی قیمت‌های ارزان‌تری ارائه می‌دهند. پس اگر به دنبال سفر ارزان‌تری هستید، حتماً در پاییز به نیوزلند سفر کنید.

اگر مشتاق ورزش‌های برفی هستید، زمستان در نیوزیلند بهترین زمان برای بازدید است. با وجود برف‌های تازه، کوئین استون و سنترال پلاتو به سرزمین‌های عجایب زمستانی تبدیل می‌شوند. اگر می‌خواهید در دامنه کوه‌های آلپ جنوبی اسکی یا اسنوبرد کنید، بهترین ماه برای بازدید از نیوزیلند ژوئیه یا آگوست است.

در آخر هم اگر به دنبال هوای معتدل و دلچسب بوده و می‌خواهید فعالیت‌های فضای باز را در هوای مطبوع تجربه کنید، در بهار به نیوزلند بیایید. در این فصل همه مزارع سرسبز و پر از گل‌های بهاری است. به‌طورکلی برای لذت بردن از جاذبه‌های طبیعی مثل آبشارها، بهار در نیوزلند را از دست ندهید. البته همان‌طور که قبلاً گفتیم، آب‌وهوای همه مناطق نیوزلند یکسان نبوده و هر منطقه آب‌وهوای خاص خود را دارد که در بخش بعدی، به بررسی آب‌وهوای شهرهای مختلف می‌پردازیم.

  1. نیوزلند دارای آب و هوای اقیانوسی است.
  2. فصول نیوزلند با فصول کشورهای نیمکره شمالی متفاوت است.
  3. تابستان‌ها در نیوزلند به‌ندرت گرم و زمستان‌ها به جزء در جنوبی‌ترین مناطق به‌ندرت سرد است.
  4. تابستان، محبوب‌ترین زمان سفر به نیوزیلند است.
  5. جولای سردترین ماه در نیوزلند است.
  6. حداکثر دمای متوسط نیوزلند در تابستان حدود ۲۰ درجه سانتیگراد است.
  7. دو ویژگی اصلی جغرافیایی یعنی کوه‌ها و دریا در آب‌وهوای نیوزلند تاثیرگذار هستند.

آب‌ و هوای ۵ شهر مهم نیوزلند

۱ آب‌وهوای اوکلند (Auckland)

آب‌وهوای اوکلند گرم و معتدل است. متوسط ​​دما روزانه در اوکلند در طول تابستان 23 درجه سانتی‌گراد است، درحالی‌که دمای زمستان به طور متوسط ​​14 درجه سانتی‌گراد است. تابستان‌ها در اوکلند گرم و با رطوبت بالا است، درحالی‌که زمستان‌ها معتدل و مرطوب است. بارندگی در اوکلند در تمام سال بسیار زیاد است. میزان بارندگی در خشک‌ترین ماه سال نیز زیاد است. اوکلند یکی از مناطق آفتابی نیوزیلند است که سالانه 2060 ساعت آفتاب دارد. این منطقه همچنین بسیار سرسبز بوده و میانگین بارندگی سالانه آن 1240 میلی‌متر است.

جدول دمای هوای شهر اوکلند در طول سال

ماهکمترین دما (سانتی‌گراد)بیشترین دما (سانتی‌گراد)میانگین
(سانتی‌گراد)
ژانویه162420
فوریه172420.5
مارس152319
آوریل132016.5
مه111714
ژوئن81511.5
ژوئیه81411
آگوست81511.5
سپتامبر101613
اکتبر111814.5
نوامبر122016.5
دسامبر152018.5
سالیانه12.11915.5
۲– آب‌وهوای ولینگتون (Wellington)

منطقه ولینگتون دارای آب‌وهوای معتدل و معتدل دریایی، همراه با باد زیاد است. بهترین هوا در ولینگتون طی ماه‌های اکتبر تا آوریل است که میانگین دما بین 17 درجه و 21 درجه سانتی‌گراد است. دما در ولینگتون به‌ندرت از 25 درجه سانتیگراد بالا می‌رود یا به زیر 6 درجه سانتیگراد می‌رسد. به طور متوسط​​، ولینگتون سالانه 2025 ساعت (یا 169 روز) آفتاب دارد. میانگین بارندگی سالانه نیز 1249  میلی‌متر است که ژوئن و ژوئیه مرطوب‌ترین ماه‌ها هستند.

زمستان در ولینگتون همراه با یخ‌بندان‌های گاه‌وبیگاه بسیار کوتاه بوده و هرگز شدید نیست. ولینگتون به دلیل وزش بادهای جنوبی در زمستان معروف است که باعث می‌شود دما بسیار سردتر شود. سوابق باد از این منطقه نشان می‌دهد که ولینگتون یادگیرترین منطقه نیوزلند است.

جدول دمای هوای شهر ولینگتون در طول سال

ماهکمترین دما (سانتی‌گراد)بیشترین دما (سانتی‌گراد)میانگین
(سانتی‌گراد)
ژانویه152118
فوریه152114.5
مارس142017
آوریل121714.5
مه101512.5
ژوئن81610.5
ژوئیه7129.5
آگوست71310
سپتامبر91512
اکتبر101613
نوامبر111814.5
دسامبر142017
سالیانه1116.513.85
۳آب‌وهوای کرایستچرچ (Christchurch)

آب‌وهوای کرایستچرچ معتدل و نسبتاً خشک است. میزان بارندگی در این شهر، نسبت به دیگر شهرهای مهم نیوزلند کمتر است. به‌طورکلی آب‌وهوای کرایستچرچ در تمام طول سال معتدل است، اگرچه شب‌های زمستان گاهی سرد و یخ‌بندان می‌شود. میانگین دمای کرایستچرچ در ژانویه (تابستان) 22.5 درجه سانتی‌گراد و در ژوئیه (زمستان)  11.3 درجه سانتیگراد است. به طور متوسط ​​کرایستچرچ سالانه 2100 ساعت آفتاب دارد. میانگین بارندگی در سال برای این شهر 648 میلی‌متر است.

در زمستان، صبح‌ها معمولاً سرد و یخ‌بندان است. درحالی‌که در طول روز هوا آفتابی و بدون باد است. دمای زمستان اغلب در شب به زیر 0 درجه سانتی می‌رسد و به طور متوسط ​​70 روز در سال یخ‌بندان وجود دارد. برف معمولاً سالی یک یا دو بار در حومه تپه کریستچرچ و تقریباً هر دو سال یک‌بار در دشت‌ها می‌بارد.

جدول دمای هوای شهر کرایستچرچ در طول سال

ماهکمترین دما (سانتی‌گراد)بیشترین دما (سانتی‌گراد)میانگین
(سانتی‌گراد)
ژانویه122317.5
فوریه122217
مارس102015
آوریل71712
مه4149
ژوئن1126.5
ژوئیه1116
آگوست2127
سپتامبر4159.5
اکتبر61711.5
نوامبر81913.5
دسامبر112116
سالیانه6.516.911.65
۴- آب‌وهوای هامیلتون (Hamilton)

آب‌وهوای هامیلتون عموماً سرد و معتدل است. بارندگی در هامیلتون در تمام سال بسیار زیاد است. بارش در خشک‌ترین ماه سال نیز زیاد است. فوریه گرم‌ترین ماه در هامیلتون با دمای متوسط 21 درجه سانتی‌گراد و سردترین ماه، آگوست با 14 درجه سانتیگراد است. متوسط دمای سالانه حدود 9 درجه سانتی‌گراد بوده و میانگین بارندگی در سال در این شهر 979 میلی‌متر است. به طور متوسط ​​هامیلتون سالانه 2675 ساعت آفتاب دارد.

یک روز مرطوب روزی است که در آن حداقل 1 میلی‌متر بارندگی باشد. احتمال روزهای مرطوب در هامیلتون در طول سال متفاوت است. متداول‌ترین شکل بارندگی در طول سال در هامیلتون تنها باران است که بیشترین احتمال وقوع آن در ماه ژوئیه می‌باشد. مه در صبح‌های زمستان در این شهر معمول است، به‌ویژه نزدیک به رودخانه وایکاتو که از مرکز شهر عبور می‌کند. هامیلتون یکی از مه‌آلودترین شهرهای کره زمین است، بااین‌وجود معمولاً مه تا ظهر از بین می‌رود.

جدول دمای هوای شهر هامیلتون در طول سال

ماهکمترین دما (سانتی‌گراد)بیشترین دما (سانتی‌گراد)میانگین
(سانتی‌گراد)
ژانویه14.72318.8
فوریه1523.519.2
مارس13.42217.6
آوریل111915
مه1016.512.3
ژوئن6.71410
ژوئیه5.713.39
آگوست61410
سپتامبر815.511.5
اکتبر9.41713
نوامبر111915
دسامبر13.52117.2
سالیانه10.318.1514.05
۵- آب‌وهوای تائورانگا (Tauranga)

آب‌وهوای تائورانگا (تورانگا) در طبقه‌بندی آب‌وهوای معتدل و گرم قرار می‌گیرد. میانگین دمای سالانه حدود 14 درجه سانتی‌گراد و میزان بارش سالانه 1369 میلی‌متر است. دما در ماه فوریه در حدود 19 درجه سانتی‌گراد است که در بالاترین میزان خود قرار دارد. کمترین میانگین دما در سال در ماه ژوئیه است که در حدود 10 درجه سانتی‌گراد است.

تائورانگا آفتابی‌ترین شهر نیوزیلند است. به همین دلیل است که سالانه ده‌ها هزار بازدیدکننده، به‌ویژه در ماه‌های گرم تابستان، به سواحل سفید این شهر می‌آیند. به طور متوسط سالانه، تائوارنگا 2542 ساعت آفتاب دارد. کمترین میزان بارش در ژانویه رخ می‌دهد و بیشترین میزان بارش در ژوئیه می‌باشد.

جدول دمای هوای شهر تائورانگا در طول سال

ماهکمترین دما (سانتی‌گراد)بیشترین دما (سانتی‌گراد)میانگین
(سانتی‌گراد)
ژانویه15.82218.7
فوریه16.222.219
مارس1520.817.6
آوریل1318.415.4
مه111613
ژوئن6.71410
ژوئیه8.713.811
آگوست7.81310
سپتامبر813.510.5
اکتبر10.416.613.2
نوامبر1218.415
دسامبر14.420.317.2
سالیانه11.717.514.3

کلام آخر

حتماً با خواندن این مقاله متوجه شده‌اید که نیوزلند دارای یکی از بهترین آب و هواها در کره زمین می‌باشد. این کشور می‌تواند مقصد بسیاری از افراد مشکل‌پسند در زمینه آب‌وهوا و خواهان مهاجرت باشد.

بسیاری از افراد نیز برای گذراندن تعطیلات در طبیعتی بکر و دست‌نخورده، می‌توانند این کشور را انتخاب کنند. مهم‌ترین ویژگی آب‌وهوایی این کشور معتدل بودن با بارش زیاد و پوشش گیاهی فراوان است. اگر در مورد تحصیل در کشور نیوزلند، آب‌وهوای آن و دیگر شرایط آن سؤالی دارید، مشاوران ما دراسرع‌وقت به شما پاسخ خواهند داد و شما را در تصمیم‌گیری کمک خواهند کرد. کافی است فرم ارزیابی رایگان تحصیلی  را پرکرده و منتظر تماس ما باشید.

سؤالات متداول

ازآنجایی‌که بیشتر این کشور در ساحل اقیانوس قرار دارد، آب‌وهوای آن معتدل است.

ماه ژوئیه سردترین ماه در نیوزلند است.

حداکثر دمای متوسط نیوزلند در تابستان حدود 20 درجه سانتیگراد است.

بله، با این‌که آب‌وهوای کلی نیوزلند معتدل است، اما دارای چهارفصل متفاوت و زیبا است.

در تابستان، به‌ندرت هوا گرم می‌شود.

بله، دمای متوسط نیوزلند حدوداً 10 درجه سانتیگراد سردتر از استرالیا است.