رشته کامپیوتر در کانادا

  • با ۱۰ دانشگاه برتر برای تحصیل رشته کامپیوتر آشنا شویم

ورود شما به این صفحه یعنی اینکه به دنبال تحصیل کامپیوتر در کانادا و یا گرایش‌های این رشته هستید و دوست دارید یکسری اطلاعات کسب کنید.

در مقاله پیشرو شرایط تحصیل در رشته علوم کامپیوتر در کشور کانادا مورد بحث و بررسی قرارگرفته است. کشور کانادا برتری خود را درزمینهٔ ارائه رشته‌های کامپیوتر و فناوری ثابت کرده است. این کشور یکی از پیشگامان برنامه‌های معتبر علوم کامپیوتر در سطح جهان است.

رشته علوم کامپیوتر طیف گسترده‌ای از موضوعات و گزینه‌ها را پوشش می‌دهد. برنامه‌های علوم کامپیوتر با مدیریت شبکه، مخابرات، اینترنت، مهندسی کامپیوتر، تجارت الکترونیک، سیستم‌های اطلاعاتی، روباتیک و برنامه‌های فناوری عمومی ارتباط نزدیکی دارند.

گفتنی است که این رشته بازار کار خوبی هم دارد. تقاضا برای فارغ‌التحصیلان رشته کامپیوتر به‌شدت در حال افزایش است. البته بی‌دلیل هم نیست. عصر، عصر دیجیتال است و همه چیز در حال تغییر و تحول است. سازمان‌ها در سرتاسر جهان بر سر فناوری‌های پیشرفته برای ارضای نیازهای مصرف‌کنندگان و ایجاد ارزش بیشتر برای مشتریان با یکدیگر رقابت می‌کنند.

پس اگر به دنبال ادامه تحصیل در این زمینه هستید، در مسیر درستی قرار گرفته‌اید.

گرایش‌های برتر علوم کامپیوتر در کانادا

شاید بد نباشد ابتدای بحث را با معرفی دوره‌ها و گرایش‌های برتر در رشته علوم کامپیوتر در کانادا شروع کنیم و سپس به سراغ جزئیات تحصیل و پذیرش در این رشته بپردازیم.

بالاخره این حق ما است که قبل از انتخاب بدانیم، چه گزینه‌های تحصیلی در این حوزه پیشروی ما است.

  • هوش مصنوعی

شکی نیست که هوش مصنوعی بهترین رشته برای تحصیل است. هوش مصنوعی (AI) شاخه‌ای از علوم کامپیوتر است که بر نیاز به ایجاد ماشین‌های هوشمندی که مانند انسان عمل می‌کنند، تأکید دارد.

امروزه، تصور دنیایی بدون هوش مصنوعی دشوار است، زیرا هر صنعتی سعی می‌کند هوش مصنوعی را در تلاش‌های تجاری/بازاریابی خود بگنجاند.

اگر به هوش مصنوعی تسلط دارید، می‌توانید به‌عنوان مهندس نرم‌افزار، مهندس سخت‌افزار، مهندس پژوهش، توسعه‌دهنده هوش تجاری یا دانشمند داده کار کنید. هوش مصنوعی در طیف گسترده‌ای از زمینه‌ها از جمله امور مالی، مراقبت‌های بهداشتی، امنیت، تحرک، کشف تقلب و بسیاری موارد دیگر استفاده می‌شود.

  • مدیریت پایگاه داده

دوره‌های مدیریت پایگاه داده در کانادا به دانشجویان می‌آموزد که چگونه پایگاه‌های داده و سرورهای پایگاه داده را مدیریت کنند. این برنامه شامل دوره‌های توسعه نیروی کار Oracle با آموزش SQL (زبان پرس‌وجو ساختاریافته) است.

بسیاری از کالج‌ها در کانادا دوره‌های دیپلم مدیریت پایگاه داده را ارائه می‌دهند. دانشجویان پس از گذراندن این دوره می‌توانند در زمینه‌های مختلفی از جمله مهندس پایگاه داده، مدیر پایگاه داده، مهندس داده و … فعالیت کنند.

  • امنیت سایبری

امنیت سایبری یکی از پرتقاضاترین مدارک علوم کامپیوتر در کانادا برای دانشجویان خارج از کشور است. هدف اصلی این دوره ارائه اطلاعات و دانش لازم به دانشجوها برای دفاع از سیستم‌ها، شبکه‌ها، سخت‌افزارها و داده‌های حساس در برابر حملات سایبری مضر است.

هکر اخلاقی، تستر نفوذ/تحلیلگر آسیب‌پذیری، تحلیلگر امنیت سایبری و افسر ارشد امنیت اطلاعات (CISO) تنها چند نام از مشاغل موجود با مدرک امنیت سایبری هستند.

  • پردازش ابری

دوره تحصیلات تکمیلی رایانش ابری در کانادا دانشجوها را با دانش، مهارت‌ها و شیوه‌های موردنیاز برای کمک به توسعه و تحویل ابر (کلاود) در طیف وسیعی از محیط‌های صنعتی مجهز می‌کند.

دانشجویان با استفاده از رویکرد روش‌شناسی موردی در معرض مشکلات واقعی تجاری قرار می‌گیرند تا در زمینه‌هایی مانند کانتینرسازی، مجازی‌سازی، ذخیره‌سازی و امنیت داده‌ها و اتوماسیون تجربه کسب کنند.

معمار راه‌حل ابری، معمار امنیت ابر، مشاور راه حل ابری، معمار نرم‌افزار، مهندس نرم‌افزار، مهندس عملیات توسعه، مهندس ابر، مهندس داده، مهندس سیستم ابری و مدیر سیستم ابری برخی از فرصت‌های شغلی مختلف موجود هستند.

فارغ التحصیلان این برنامه واجد شرایط دریافت سرتیفیکت یا گواهینامه‌های محاسبات ابری ارائه‌شده توسط شرکت‌هایی مانند خدمات وب آمازون، مایکروسافت و گوگل خواهند بود.

  • علوم داده

علوم داده رشته‌ای از مطالعات است که با حجم زیادی از داده‌ها سروکار دارد و از ابزارها و روش‌های پیشرفته برای کشف الگوهای پنهان، تولید داده‌های مفید و اتخاذ تصمیمات تجاری حیاتی استفاده می‌کند.

پس از تبدیل‌شدن به یک متخصص علوم داده، می‌توانید به‌عنوان یک دانشمند داده، مهندس یادگیری ماشین، دانشمند یادگیری ماشین، معمار برنامه‌ها، معمار سازمانی، معمار داده، معمار زیرساخت و مهندس داده کار کنید.

  • رباتیک

رباتیک مطالعه طراحی، ساخت، بهره‌برداری و کاربرد ربات‌ها در علوم و مهندسی کامپیوتر است. این یک زمینه چند رشته‌ای است که شامل هوش مصنوعی، مکاترونیک، فناوری نانو و مهندسی زیستی است.

مطالعه رباتیک چندین فرصت را برای شما فراهم می‌کند تا خلاقانه کار کنید و در ابتکارات و فعالیت‌های جدیدی شرکت کنید که شما را برای سال‌ها مشغول خواهد کرد.

  • تجزیه‌وتحلیل داده‌ها

مدرک تجزیه‌وتحلیل داده در کانادا به شما درک کاملی از اکوسیستم داده و همچنین اصول تجزیه‌وتحلیل داده‌ها مانند جمع‌آوری داده و داده کاوی ارائه می‌دهد.

پس از اتمام این دوره می‌توانید در زمینه‌های مختلفی از جمله هوش تجاری، فروش و بازاریابی، امور مالی، تضمین داده‌ها و کیفیت داده‌ها کار کنید.

مزایا تحصیل کامپیوتر در کانادا

کانادا دارای یک سیستم آموزشی یکپارچه است. تحصیل در رشته علوم کامپیوتر در مراکز آموزش عالی کانادا مزایای زیادی دارد که ما در اینجا فقط به چند مورد مهم اکتفا می‌کنیم.

  • کسب مدرک معتبر بین‌المللی

اکثر دانشگاه‌های کانادا در بین 20 دانشگاه برتر جهان قرار دارند و مدرک ارائه‌شده توسط این دانشگاه‌ها در سطح بین‌المللی شناخته‌شده است.

  • رویکرد آموزشی عالی

دوره‌های کامپیوتر در کانادا به‌گونه‌ای طراحی‌شده‌اند که می‌توان آن‌ها را در موقعیت‌های واقعی با ترکیبی از موضوعات مرتبط مانند ریاضیات، آمار، مهندسی و علوم بهداشتی به کار برد.

دانشجویان دانشگاه‌های کانادا با داشتن دانش آکادمیک و عملی مناسب از این موضوع از محیط درک بهتری بهره‌مند می‌شوند.

  • تنوع دوره‌ها

دانشگاه‌های کانادا برنامه‌های متنوعی را در زمینه کامپیوتر ارائه می‌دهند. به‌عنوان‌مثال؛

علوم داده، هوش مصنوعی، تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، امنیت سایبری، شبکه‌های کامپیوتری، مخابرات، اینترنت، مهندسی کامپیوتر، تجارت الکترونیک، سیستم‌های اطلاعاتی، رباتیک و …

  • امکان اشتغال به کار

تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر در کانادا تقریباً به شما اطمینان می‌دهد که بتوانید بلافاصله پس از فارغ‌التحصیلی شغلی پیدا کنید. بازار جذب فارغ‌التحصیلی رشته کامپیوتر در کانادا خصوصاً در مقطع کارشناسی ارشد بسیار بالا است.

شاید این 2 دلیل شما را از تحصیل کامپیوتر در کانادا منصرف کند

درست است که کانادا یکی از قطب‌های تحصیلی است و سالانه دانشجوهای زیادی را جذب می‌کند. اما تحصیل کامپیوتر یا هر رشته دیگری در این کشور در کنار مزایا، معایبی هم دارد که نباید نادیده گرفت.

  1. هزینه زندگی

شاید هزینه تحصیل در کانادا به نسبت برخی کشورها مقرون‌به‌صرفه باشد، اما هزینه زندگی تا حدودی برعکس است.

غذا، پوشاک و اجاره به‌خصوص در شهرهای بزرگ‌تر کانادا، گران است. مدیریت هزینه‌ها در حین تحصیل می‌تواند برای برخی از دانشجوها یک مانع باشد.

  1. شرایط اقلیمی

شرایط آب‌وهوایی سرد و سخت کانادا ممکن است برای برخی قابل‌تحمل نباشد. در برخی مناطق، میانگین دمای هوا در زمستان‌ها منفی است و انجام وظایف روزانه را برای دانشجوها دشوار می‌کند.

همیشه خوب است که یک ساک از قبل آماده کنید و وسایل ضروری را که می‌تواند شما را از این زمستان‌های سخت نجات دهد، همراه داشته باشید.

شرایط اخذ پذیرش رشته کامپیوتر در کانادا

شرایط پذیرش در دانشگاه‌های کانادا برای دانشجویانی که می‌خواهند در رشته‌های علوم کامپیوتر یا IT تحصیل کنند، یکسان نیست. برخی ممکن است الزامات بیشتری نیاز داشته باشند.

اما درکل، شرایط عمومی پذیرش شامل داشتن مدرک زبان و مدارک تحصیلی پیشین است.

تسلط بالا به زبان انگلیسی خصوصاً در مهارت‌های ریدینگ (خواندن) و همچنین رایتینگ (نوشتن) الزامی است.

بسته به دانشگاهی که قصد دارید در آن تحصیل کنید، مدرک زبان شما باید یا انگلیسی یا فرانسوی باشد.

حداقل نمره زبان موردنیاز برای دانشگاه نیز به مقطع تحصیلی و خود دانشگاه بستگی دارد. معمولاً هر چه مقاطع تحصیلی بالاتر باشد (به‌عنوان‌مثال دکترای علوم کامپیوتر) نیاز به نمره بالاتری (آیلتس آکادمیک ۷) است.

مورد بعدی، داشتن مدارک تحصیلی مقاطع پیشین است که باید یک کپی از مدارک تهیه و به دپارتمان پذیرش ارائه شود.

البته ناگفته نماند که برخی از برنامه‌های علوم کامپیوتر ارائه‌شده در برخی از دانشگاه‌ها مستلزم این است که شما یک دوره پیش‌نیاز را گذرانده باشید تا نشان بدهید که برای این دوره از سطح کالج آماده هستید.

تحصیل کامپیوتر در کانادا و مدارک لازم برای پذیرش

برای تحصیل کامپیوتر در کانادا نیز مثل هر رشته دیگری باید مدارکی که خود دانشگاه در وب‌سایت اعلام کرده را آماده و به دپارتمان پذیرش ارائه کنید. مدارک برای هر مقطع متفاوت هستند.

در این قسمت مدارک لازم برای دریافت پذیرش و تحصیل در رشته علوم کامپیوتر در کانادا را به تفکیک مقاطع تحصیلی معرفی کرده‌ایم. مدارک باید به زبان انگلیسی ترجمه‌شده و حاوی مهر تأیید دادگستری و وزارت امور خارجه باشند.

?  تحصیل علوم کامپیوتر در کانادا: دوره دیپلما

  • مدرک تکمیل دوره دبیرستان (به استثنای کالج‌های انتاریو و کبک)
  • ریزنمرات تحصیلی در مدرسه و سایر مدارک درخواست‌شده در وب‌سایت مرکز آموزشی
  • کسب نمره خوب در یکی از آزمون‌های زبان انگلیسی آیلتس آکادمیک یا تافل ibt.

? تحصیل علوم کامپیوتر در کانادا: مقطع کارشناسی

  • حداقل مدرک 12 سال تحصیلات رسمی (به استثنای کالج‌های انتاریو و کبک)
  • ریزنمرات تحصیلی در مدرسه و سایر مدارک درخواست‌شده در وب‌سایت مرکز آموزشی
  • کسب نمره خوب در یکی از آزمون‌های زبان انگلیسی آیلتس آکادمیک (حداقل 6.5) یا تافل ibt (85-95).

? تحصیل علوم کامپیوتر در کانادا: مقطع post graduate diploma و کارشناسی ارشد

  • کسب مدرک لیسانس از یک دانشگاه معتبر معادل مدرک کارشناسی کانادا
  • سرتیفیکت یا گواهینامه در رشته علوم کامپیوتر
  • سابقه کار (براساس نیاز برخی دانشگاه‌ها)
  • کسب نمره خوب در یکی از آزمون‌های زبان انگلیسی آیلتس آکادمیک یا تافل ibt.

مدارک باید کامل باشند در غیراینصورت ممکن است درخواست شما ریجکت (رد) شود یا پروسه رسیدگی به پرونده به تأخیر بیفتد.

تحصیل رشته کامپیوتر در کانادا، اخذ ویزای تحصیلی

اخذ ویزای تحصیلی پروسه‌ای است که باید بعد از دریافت پذیرش از دانشگاه مقصد انجام بشود. معمولاً بعد از 2-3 ماه از ارسال درخواست، نتایج از طریق ایمیل اعلام می‌شود.

بعد از دریافت پذیرش هر فردی با توجه به معیارهای خودش می‌تواند آفر دانشگاه را قبول یا رد کند. در صورت پذیرفتن آفر دانشگاه، باید نسبت به سابمیت کردن (ارائه) درخواست ویزای تحصیلی اقدام کنید.

برای دریافت ویزای تحصیلی در رشته علوم کامپیوتر در کانادا داشتن چند شرط ازجمله تمکن مالی الزامی است. ادامه تحصیل در این رشته نیاز به مخارج دارد. به همین دلیل متقاضی تحصیل در کانادا باید اثبات کند که می‌تواند از عهده مخارج تحصیل بر بیاید.

شهر مقصد، مقدار شهریه دانشگاه منتخب و مخارج زندگی بخشی از هزینه‌هایی هستند که متقاضی موظف به تأمین آن‌ها است.

مدت‌زمان ویزای تحصیلی کانادا به مدت‌زمان تحصیل شما بستگی دارد. درصورتی‌که قصد ادامه تحصیلات بیشتری را در کانادا دارید، باید ویزای خود را مجدداً تمدید کنید.

بعد از دریافت ویزای تحصیلی باید خودتان را آماده عزیمت به کانادا و شروع زندگی جدید کنید.

هزینه تحصیل رشته کامپیوتر در کانادا

هزینه تحصیل کامپیوتر در کانادا بسته به مقطع و دوره متفاوت است. متوسط هزینه تحصیل در رشته کامپیوتر در مقطع کارشناسی در کانادا حدود 40000$ در سال است. بالاترین میزان شهریه (تا 60000$ در سال) به زیرشاخه‌های مهندسی و فناوری اطلاعات تعلق دارد.

شهریه تحصیل در رشته علوم کامپیوتر در کانادا در مقطع کارشناسی ارشد 10000$ – 30000$ و در مقطع دکترا 4000$-6000$ در سال است.

بورسیه تحصیل کامپیوتر در کانادا

یکی از مواردی که ذهن اکثر علاقه‌مندان به ادامه تحصیل را مشغول می‌کند، دریافت بورسیه تحصیلی است. همان‌طور که در ابتدای مطالب اشاره کردیم، هزینه زندگی در کانادا گران است. بنابراین این فرصت می‌تواند تا حدودی باری از دوش متقاضیان تحصیل بردارد.

اکثر دانشگاه‌های کانادا بورسیه دارند. گاهی این بورسیه‌ها تمام شهریه تحصیل و هزینه شخصی دانشجو را پوشش می‌دهند که به آن‌ها فول فاند می‌گویند و گاهی به‌عنوان کمک‌هزینه تحصیل فقط بخشی از آن‌ها را متقبل می‌شوند.

با توجه به بالا بودن درخواست‌ها، تعداد بورسیه‌ها اغلب محدود و رقابتی هستند. بیشتر بورسیه‌ها ویژه مقاطع تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد به‌ویژه دوره‌های تحقیقاتی و دکترا) هستند. داشتن شرایط آکادمیک خوب یا رزومه قوی مثل معدل بالا یا نمره زبان خوب و چاپ مقاله در مجلات علمی معتبر می‌توانند شانس دریافت بورسیه را بالا ببرند.

بورسیه تحصیل کانادا در مقطع کارشناسی بسیار محدود، شرایط دریافت آن دشوار و اغلب ناممکن است.

دانشگاه‌های برتر برای تحصیل کامپیوتر در کانادا

در کانادا بیش از 90 دانشگاه وجود دارد که دوره‌ها تحصیلی مختلفی را در زمینه علوم کامپیوتر ارائه می‌دهند. براساس رتبهبندی مجله مک لین که در سال 2021 انجام شده، چند دانشگاهی که در ادامه معرفی می‌کنیم به‌عنوان دانشگاه‌های برتر برای تحصیل در رشته علوم کامپیوتر در کانادا معرفی شده‌اند:

ادامه تحصیل رشته کامپیوتر در دانشگاه بریتیش کلمبیا (UBC)

دانشگاه بریتیش کلمبیا

این دانشگاه دارای یکی از زیباترین پردیس‌های کانادا است و اتفاقاً یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین بخش‌های علوم کامپیوتر در این کشور را دارد. دپارتمان علوم کامپیوتر این دانشگاه که در سال 1968 تأسیس شد، یکی از مؤسسات تحقیقاتی پیشرو در کانادا است. دانشجویان مقطع کارشناسی می‌توانند از بین شش رشته مختلف، از جمله یک رشته ترکیبی منحصربه‌فرد در رشته بازرگانی و علوم کامپیوتر، انتخاب کنند.

ادامه تحصیل رشته کامپیوتر در دانشگاه تورنتو (U of T)

دانشگاه تورنتو که در بزرگ‌ترین شهر کانادا و همچنین یکی از چندفرهنگی‌ترین شهر کانادا واقع شده است، بیش از 50 سال است که در خط مقدم علم کامپیوتر بوده است. این دانشگاه بهطور پیوسته در بین 25 دانشگاه برتر جهان برای علوم کامپیوتر در فهرست رتبه‌بندی دانشگاه های جهانی QS قرار دارد.

دانشگاه تورنتو در سال‌های اخیر و تا سال 2021 شاهد افزایش ثبت‌نام دانشجویان بین‌المللی بوده است.

دانشگاه تورنتو کانادا

ادامه تحصیل رشته کامپیوتر در دانشگاه واترلو (UWaterloo)

دپارتمان علوم کامپیوتر دانشگاه واترلو با بیش از 70 رشته برای انتخاب و هیئت‌علمی بیش از 80 متخصص صنعت، دانشجویان را برای موفقیت آماده می‌کند. Co-op یا کارورزی تمرکز اصلی در دانشگاه است و به دانشجویان اجازه می‌دهد تا با حداکثر دو سال سابقه کار با حقوق فارغ‌التحصیل شوند.

 این دانشگاه در قلب بخش فناوری پررونق کانادا واقع شده است، بنابراین دانشجویان به صدها شرکت محلی که به دانشمندان کامپیوتر نیاز دارند، از جمله ApplyBoard دسترسی دارنددانشگاه واترلو

ادامه تحصیل رشته کامپیوتر در دانشگاه مک گیل (University of McGill)

مک گیل

دانشگاه مک گیل به‌طور گسترده به‌عنوان یکی از بهترین دانشگاه‌های کشور در نظر گرفته می‌شود، بنابراین جای تعجب نیست که دوره علوم کامپیوتر آن در موقعیت خوب رنکینگ‌ها قرار بگیرد.

دانشکده علوم کامپیوتر مک گیل رتبه دوم را در کانادا از نظر بودجه تحقیقاتی دارد و دارای 34 عضو هیئت علمی و 60 دکترا است. دانشجویان مک گیل فرصت دارند از بین 10 گزینه در رشته علوم کامپیوتر، مورد دلخواه خود را انتخاب کنند و ادامه تحصیل بدهند.

ادامه تحصیل رشته کامپیوتر در دانشگاه آلبرتا (UAlberta)

دانشگاه آلبرتا کانادا

دپارتمان علوم محاسباتی در دانشگاه آلبرتا یکی از بزرگ‌ترین دپارتمان‌ها در نوع خود در کانادا است. امروزه این بخش دوره‌ها و فرصت‌های تحقیقاتی را در زمینه‌هایی مانند هوش مصنوعی، بازی‌های رایانه‌ای، روباتیک و گرافیک کامپیوتری ارائه می‌دهد.

دانشگاه آلبرتا حتی به توسعه سریع‌ترین کامپیوترهای جهان کمک کرده است! واقعیت جالب: وزارت انرژی ایالات‌متحده از ابررایانه‌هایی استفاده می‌کند که فناوری توسعه‌یافته توسط تیمی از دانشمندان کامپیوتر دانشگاه آلبرتا را یکپارچه می‌کند.

ادامه تحصیل رشته کامپیوتر در دانشگاه مونترال (University of Montreal)

دانشگاه اچ ای سی مونترال کانادا

دانشگاه مونترال تضمین می‌کند که دانشجوها مهارت‌های فنی، حل مسئله، ریاضی و همکاری متقابل لازم برای تغییر جهان را دارند. فارغ التحصیلان در زمینه‌های مختلف از جمله ارتباطات سیار و بیسیمT ترکیب تصویر برای فیلم‌های انیمیشن، تلویزیون و تبلیغات؛ و روباتیک و سیستم‌های فیزیکی خودکار کار می‌کنند.

ادامه تحصیل رشته کامپیوتر در دانشگاه سایمون فریزر (SFU)

دانشگاه سایمون فریزر کانادا

دانشگاه سایمون فریزر بریتیش کلمبیا ممکن است اولین مدرسه‌ای نباشد که وقتی به علوم کامپیوتر فکر می‌کنید به ذهنتان خطور کند، اما در میان بهترین‌ها در کانادا قرار دارد. سایمون فریزر به دلیل امکانات تحقیقاتی برنده جوایز بین‌المللی شناخته‌شده است. این دانشگاه دارای جمعیت زیادی از دانشجویان بین‌المللی است که 19 درصد از دانشجویان آن را تشکیل می‌دهند. برنامه علوم کامپیوتر این دانشگاه با دانشگاه ژجیانگ چین به‌صورت مشارکتی ارائه می‌شود. دانشجویان مقطع کارشناسی می‌توانند دو مدرک دریافت کنند و هم‌زمان زبان ماندرین (چینی) را نیز یاد بگیرند.

ادامه تحصیل رشته کامپیوتر در دانشگاه ویکتوریا (UVic)

دانشگاه ویکتوریا کانادا

آیا می‌دانستید که شهر ویکتوریا، پایتخت زیبای بریتیش کلمبیابلکه یکی از بهترین برنامه‌های علوم کامپیوتر در این کشور را دارد؟ دانشگاه ویکتوریا اذعان دارد که مدرک در علوم کامپیوتر درهای بی‌شماری را به روی دانشجویان باز می‌کند. دانشگاه ویکتوریا این فرصت را به دانشجوها می‌دهد تا ارتباطات صنعتی معناداری ایجاد کنند و همچنین دانش خود را در سناریوهای دنیای واقعی در زمینه‌هایی مانند یادگیری ماشین و توسعه نرم‌افزار به کار گیرند.

ادامه تحصیل رشته کامپیوتر در دانشگاه کلگری (UCalgary)

دانشگاه کلگری

دانشجویانی که علاقه‌مند به تحقیقات علوم کامپیوتری هستند، می‌توانند از آزمایشگاه‌های تحقیقاتی پیشرو این دانشگاه استفاده کنند. آن‌ها این فرصت را خواهند داشت که به‌عنوان یک داوطلب یا با ثبت‌نام در یکی از دوره‌های تحقیقاتی دانشگاه، تجربیات دست‌اول را کسب کنند.

ادامه تحصیل رشته کامپیوتر در دانشگاه مک مستر (McMaster University)

دانشگاه مک مستر کانادا

برنامه علوم کامپیوتر دانشگاه مک مستر توسط دانشکده مهندسی آن اداره می‌شود. به این معنی که دانشجویان نه‌تنها در معرض برنامه‌نویسی، بلکه طراحی سیستم‌های اطلاعاتی و توسعه پایگاه داده نیز خواهند بود.

همیلتون، دانشگاه مک مستر انتاریو، تخصص‌های مختلفی از جمله مکاترونیک، مهندسی نرم‌افزار و حتی سلامت الکترونیک را ارائه می‌دهد. از همه مهم‌تر، مک مستر دارای چشم‌انداز شغلی عالی است. 100٪ از فارغ التحصیلان علوم کامپیوتر در عرض دو سال پس از فارغ‌التحصیلی شغل پیدا می‌کنند.

جستجوی هوشمند رشته و دانشگاه با اسمارت اپلای

۶۰ ثانیه زمان بزار

کار با اسمارت اپلای ساده ست. ۱- ظرف ۶۰ ثانیه اطلاعات مورد نیاز رو از شما می‌گیریم. ۲- تمامی دانشگاه‌ها و کالج‌هایی که می‌تونید در اون‌ها درس بخونید رو برای شما پیدا می‌کنیم. ۳- تیم حرفه‌ای ما در اسمارت اپلای به صورت رایگان برای شما پذیرش خواهند گرفت.

اسمارت اپلای

تحصیل در رشته کامپیوتر و مراحل ورود به بازار کار کانادا

برای ورود به بازار کار در این رشته مثل خیلی از رشته‌های دیگر داشتن حداقل مدرک لیسانس لازم است. خیلی از افراد با داشتن مدرک کارشناسی علوم کامپیوتر می‌توانند در مشاغل مهندسی کامپیوتر هم کار کنند. افرادی که مدرک تحصیلی بالاتر دارند می‌توانند در مشاغل مدیریتی مشغول به کار بشوند.

اگر می‌خواهید شانس خود را برای یافتن شغل حتی بیشتر افزایش دهید، بهترین کاری که می‌توانید برای متمایز کردن خود از سایر کاندیداها انجام دهید این است که روی افزایش تجربه و سابقه کار خود کار کنید. اگرچه مدرک تحصیلی شما می‌تواند به جلب‌توجه شما کمک کند، اما شرکت‌ها نیز به دنبال تجربه هستند و داشتن برخی از آن‌ها شانس شما را بسیار افزایش می‌دهد.

فرصت‌های شغلی و میانگین درآمد رشته کامپیوتر در کانادا

امروزه رایانه به بخشی جدایی‌ناپذیر از همه سازمان‌ها و بخش‌های اقتصاد تبدیل شده است و از این رو فرصت‌های شغلی برای متخصصان علوم رایانه بالاست. در فهرست طبقه‌بندی مشاغل موردنیاز کانادا، کد شغلی رشته علوم کامپیوتر 2174 است.

علوم کامپیوتر یکی از پردرآمدترین بخش‌هاست. میانگین حقوق پایه این رشته حدود 60,000 دلار در سال یا چیزی معادل 5000$ تا 6000$ در ماه است. کاری که این افراد انجام می‌دهند برای بسیاری از مردم ارزشمند است، پس منطقی است که دستمزد بالا داشته باشد.

با مدرک علوم کامپیوتر در کانادا می‌توانید در مشاغل زیر مشغول به کار شوید:

  1. توسعه‌دهنده نرم‌افزار
  2. مدیر سیستم
  3. طراحی وب‌سایت
  4. طراحی بازی
  5. تحلیلگر سیستم‌های کسب‌وکار

با توجه به افزایش فرصت‌های شغلی در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) لیسانس علوم کامپیوتر در کانادا به یک انتخاب محبوب در میان دانشجویان تبدیل شده است.

بر اساس نمایه بخش ICT کانادا در سال 2018 که توسط دولت منتشرشده است، بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات با رشد بیش از 4.6 درصدی در نیروی کار خود مواجه بوده و در مجموع 652,000 کارگر در سال 2018 به کار گرفته شده است.

برخی از حوزه‌هایی که متخصصان علوم کامپیوتر می‌توانند شغلی پردرآمد داشته باشند عبارتند از: علم پزشکی قانونی، توسعه سیستم‌های امنیتی، بانکداری، کاربردهای پزشکی مانند بیوانفورماتیک و توموگرافی، تجهیزات تجاری، طراحی بازی، طراحی به کمک رایانه (CAD) و سیستم‌های GIS.

طول دوره رشته کامپیوتر در کانادا

طول دوره این رشته بسته به مقطع متفاوت است. لیسانس علوم کامپیوتر در کانادا که به‌عنوان BSc، BASc و BA ارائه می‌شود، می‌تواند سه تا چهار سال طول بکشد.

تحصیل کامپیوتر در مقطع فوق‌لیسانس یا کارشناسی ارشد 1-2 سال و دکترا معمولاً 3 – 6 سال طول می‌کشد.

مروری بر معادل‌سازی مدرک کامپیوتر در کانادا

آیا رشته علوم کامپیوتر در کانادا نیاز به معادل‌سازی دارد؟ کدام رشته‌ها باید معادل‌سازی شوند؟

افرادی که قصد دارند برای ادامه تحصیل یا گرفتن ویزای نیروی کار متخصص فدرال، اقامت کانادا را دریافت کنند، باید بدانند که کدام رشته‌ها برای مهاجرت به ارزیابی و معادل‌سازی نیاز دارند. این افراد برای این‌که بتوانند در رشته موردنظر خود تحصیل یا کار کنند، باید به سراغ رشته‌هایی بروند که نیاز به معادل‌سازی دارند.

رشته‌های تحصیلی که نیاز به معادل‌سازی مدرک تحصیلی کانادا دارند در هر کشور متفاوت هستند. تحقیقات انجام شده، حاکی از آن است که بیشتر رشته‌های مهندسی و فنی، دامپزشکی، پزشکی، دندان‌پزشکی و علوم به معادل‌سازی مدرک نیاز دارند.

علت این امر این است که رشته‌های نام‌برده جزء رشته‌های تخصصی هستند و با نیرویی تخصصی و ماهر ارتباط دارند. به همین دلیل توانایی افراد براساس معیارهای استاندارد کشور کانادا سنجیده می‌شود. بنابراین می‌توانیم بگوییم که معادل‌سازی مدرک تحصیلی از الزامات گرفتن ویزا است.

با استفاده از این پروسه می‌توانید آخرین مدرک تحصیلی را به دانشگاه‌ها نشان داده و ادامه تحصیل داشته باشید. در حیطه کار نیز معادل‌سازی مدرک می‌تواند مفید باشد. معادل‌سازی مدرک تحصیلی کانادا کمک می‌کند تا شغل‌هایی را پیدا کنید که با مدارک شما همخوانی دارد.

این فرایند نشان می‌دهد که آیا مدارک تحصیلی شما با استانداردهای کاری کشور کانادا مطابقت دارد یا خیر. کارفرماها با استفاده از این پروسه می‌توانند تخصص فرد را تشخیص داده و درخواستی مبنی بر انجام کار ارسال کنند.

کلام آخر

در این صفحه تلاش کردیم رشته علوم کامپیوتر در کانادا، گرایش‌های مهم آن و دانشگاه‌های برتری که این دوره را ارائه می‌دهند معرفی کنیم.

همان‌طور که در طول مطالب اشاره کردیم، علوم کامپیوتر یکی از محبوب‌ترین زمینه‌های تحصیلی در جهان است که علت اصلی آن‌هم می‌تواند رشد و توسعه سریع فناوری در جهان باشد.

اکثر دانشگاه‌های کانادا در حال حاضر رشته علوم کامپیوتر و گرایش‌های آن را ارائه می‌دهند. اگر قصد ادامه تحصیل در این رشته را دارید اما در خصوص اپلای و ویزای تحصیلی کانادا نیاز به مشاوره دارید، می‌توانید با تیم کارشناسی اسمارت اپلای در ارتباط باشید. اسمارت اپلای به‌صورت تخصصی در حوزه ارائه مشاوره و اخذ ویزای تحصیلی دانشگاه‌ های استرالیا، کانادا و نیوزلند فعالیت دارد.

اما چنانچه هنوز در انتخاب رشته و دانشگاه مقصد مطمئن نیستید توصیه می‌کنیم به ما اعتماد کنید و یک‌بار که شده سرچ هوشمند 60 ثانیه‌ای ما را امتحان کنید. کافی است به چند سؤال پاسخ بدهید و نتیجه را مشاهده کنید.

در انتها با تکمیل فرم ارزیابی رایگان، نظرات سازنده و دوستانه خود را با ما در میان بگذارید.

سوالات رایج

بله یکی از الزامات دریافت پذیرش از دانشگاه‌های کانادا ارائه مدرک زبان (انگلیسی- فرانسوی) است.

سالانه 60000$ استرالیا یا حدود 5000$ – 6000$ در ماه

کارشناسی 3-4 سال، کارشناسی ارشد 1-2 سال و دکترا اغلب 3-6 سال

دانشگاه تورنتو، دانشگاه بریتیش کلمبیا، دانشگاه واترلو، دانشگاه کلگری، دانشگاه مک گیل

خیر. تحصیل در هیچ دانشگاه و رشته‌ای در کانادا رایگان نیست. تحصیل رایگان تنها در صورت داشتن بورسیه کامل تحصیلی (فول فاند) رایگان است.