هزینه تحصیل در مدارس شبانه روزی کانادا

  • برای تحصیل درمدارس شبانه روزی کانادا چقدر پول لازم داریم؟

شما که خواننده این مطلب هستید احتمالاً از جمله والدینی هستید که تصمیم گرفته‌اید فرزندتان را راهی مدارس کانادایی کنید و حالا می‌خواهید درباره هزینه تحصیل در مدارس شبانه‌ روزی کانادا اطلاع کسب کنید. شاید هم دانش‌آموزی هستید که به فکر ادامه تحصیل در مدارس کانادایی هستید و می‌خواهید در مورد هزینه تحصیل در مدارس شبانه‌روزی کانادا والدینتان را قانع کنید!

اول از همه بابت انتخاب مدارس کانادایی به شما تبریک می‌گوییم چرا که به دلایل متعدد مدارس بین‌المللی کانادایی یک انتخاب درست برای ادامه تحصیل دانش آموزان بین المللی هستند. برای کسب اطلاع بیشتر در مورد این موضوع شما می‌توانید به مطلب تحصیل در کانادا در مقطع دبیرستان مراجعه کنید. مختصر اینکه دانش آموزان در دبیرستان‌های کانادا در یک محیط پویا از امکانات متنوع آموزشی استفاده می‌کنند. در عین حال با کمک مربیان با تجربه از برنامه‌های مختلف علمی و تفریحی و کیفیت مطلوب آموزشی بهره‌مند می‌شوند.

دانش آموزان امکان یادگیری دوره‌های آموزشی زبان انگلیسی و فرانسه به دست می‌آورند. از همه مهم‌تر اما شاید نظام آموزشی متمایز کانادایی باشد که در این سیستم آموزشی دانش آموزان متناسب با توانایی‌ها و استعدادهایشان به سمت مسیر درست پیشرفتشان هدایت می‌شوند. کلاس‌های مدارس کانادایی خلوت و با تعداد کمی دانش آموز تشکیل می‌شود؛ بنابراین معلمان روند یادگیری و هدایت تحصیلی دانش آموزان را به دقت مورد نظارت قرار می‌دهند. در نتیجه دانش آموزان به خوبی برای تحصیلات عالیه و یا ورود به بازار کار و حرفه متناسب با استعدادهایشان به خوبی تربیت می‌شوند.

همه این‌ها را گفتیم تا به شما یادآور شویم هزینه تحصیل در مدارس شبانه روزی کانادا به نسبت آنچه شما به دست می‌آورید ارزشش را دارد! در این مطلب ابتدا در مورد دبیرستان‌ها و مدارس شبانه روزی کانادا برای شما توضیح می‌دهیم و بعد هم قدری هزینه‌های تحصیل شما را باز می‌کنیم تا وقتی صحبت از هزینه تحصیل در مدارس شبانه روزی کانادا می‌شود ذهن شما به یک جمع بندی مشخص برسد.

کدام مدرسه را برای تحصیل انتخاب کنیم؟

برای تحصیل در مدارس کانادایی شما می‌توانید در مدارس دولتی، خصوصی، غیرانتفاعی و یا مدارس شبانه روزی کانادایی تحصیل کنید. اساساً در مدارس شبانه روزی دانش آموزان و مربیان مدرسه، در طی سال تحصیلی در مدرسه زندگی می‌کنند. بسیاری از مدارس خصوصی یا غیر انتفاعی به صورت شبانه روزی اداره می‌شوند. هر چند تعدادی از دانش آموزان هر روز پس از پایان ساعات درسی یا تعطیلات و یا پایان هفته به خانه خود باز می‌گردند و سایرین در مدرسه باقیمانده و اقامت دارند.

در انتخاب مدرسه شبانه روزی کانادایی نکات بسیار مهمی وجود دارد. از جمله اینکه بهتر است مدرسه‌ای انتخاب کنید که دانش آموز تجربه زندگی جمعی در کنار دانش آموزان بین‌المللی را پیدا کند. در چنین مدارسی فضا برای تحصیل یک دانش‌آموز خارجی بسیار مناسب‌تر است نسبت به مدرسه‌ای که با هدف آموزش دانش آموزان بومی فعالیت می‌کند. متأسفانه بسیاری از والدین و البته مشاوران تحصیلی در انتخاب مدرسه شبانه روزی به این نکات توجه نمی‌کنند.

در کشور کانادا انجمن مدارس شبانه‌روزی در کانادا (The Association of Boarding Schools) و انجمن مدارش شبانه روزی غربی (Western Boarding Schools Association) دو سازمانی هستند که به معرفی مدارس معتبر شبانه‌روزی می‌پردازند.

پیشنهاد ما این است که قبل از هر چیز با مشاورین اسمارت اپلای تماس بگیرید تا با بررسی شرایط دانش آموز بهترین انتخاب ممکن را به شما پیشنهاد دهند. اسمارت اپلای با برخورداری از نمایندگی تعداد قابل توجهی از دبیرستان‌های کانادایی به شما کمک می‌کند تا دانش آموزان در یک محیط مناسب برای دانش آموزان بین‌المللی تحصیل کنند و خدای نکرده دچار افت تحصیلی نشوند.

جستجوی هوشمند رشته و دانشگاه +پذیرش رایگان

۶۰ ثانیه به جای ۶۰ روز

کار با اسمارت اپلای ساده‌ست،‌ اول ۶۰ ثانیه اطلاعات اولیه‌ات رو وارد می‌کنی، بعد دکمه سرچ رو میزنی، ما تمام دانشگاه‌هایی که به شرایط شما منطبق هست رو لیست می‌کنیم. اگر دوست داشتی همون جا اقدام می‌کنی و امور مربوط به اخذ پذیرشت شروع میشه.

صفر تا صد هزینه تحصیل در مدارس شبانه روزی کانادا

وقتی صحبت از هزینه تحصیل در مدارس شبانه روزی کانادا می‌شود باید بدانیم که این هزینه فقط مربوط به هزینه شهریه نمی‌شود و والدین باید خود را برای هزینه‌های جانبی تحصیل فرزندانشان آماده کنند. این هزینه‌های جانبی البته چیزی غیر از هزینه خورد و خوراک و رفت و آمد و هزینه‌های عادی زندگی یک دانش آموز هستند. البته در سال‌های اخیر در ایران هم والدینی که فرزندانشان را راهی مدارس غیرانتفاعی می‌کنند با چنین هزینه‌هایی تا حدودی آشنایی پیداکرده‌اند!

هزینه لباس فرم، هزینه کلاس‌های کمک‌آموزشی و … برخی از این هزینه‌ها هستند. خب حالا تصور کنید فرزند شما قصد دارد در یک کشور خارجی آن هم با استانداردهای بالای آموزشی تحصیل کند. بنابراین این هزینه‌ها به شکل آشکاری افزایش می‌یابند. خبر خوب اینکه از همین‌الان تقریباً اکثر این هزینه‌ها مشخص هستند و شما با سورپرایز ویژه‌ای روبرو نخواهید شد! به واقع نگران آن نباشید که هر از چندگاهی فرزندتان با شما تماس بگیرد و از شما بخواهد مبلغی را برای موضوع جدیدی به حساب او یا مدرسه واریز کنید! از همین حالا همه چیز روشن است و شما می‌توانید تمام برنامه ریزی‌های ممکن را از همین اول انجام دهید.

اساساً وقتی شما برای ثبت نام فرزندتان در مدرسه‌ای اقدام می‌کنید از همین اول ناگزیر به پرداخت هزینه‌های یک سال او خواهید بود که به واقع تمام هزینه تحصیل در مدارس شبانه روزی کانادا را پوشش می‌دهد. هزینه‌های جانبی هم در این هزینه اولیه دیده شده‌اند.

خب حالا برویم سر بحث جذاب هزینه‌ها و ببینیم چه هزینه‌هایی در انتظار شماست! پیش از هر چیز به شما بگوییم هزینه‌هایی که در ادامه برای شما در مورد آن صحبت می‌کنیم از مدرسه‌ای تا مدرسه دیگر متفاوت است و ما در هر مورد مبلغ تقریبی آن را برای شما یادآور می‌شویم.

شهریه سالانه در مدارس شبانه روزی کانادا

اولین گام در این مسیر، انتخاب مدرسه مناسب فرزندتان است. ما پیشنهادمان به شما را پیش‌تر گفتیم. حتماً با مشاوران متخصص در این زمینه مشورت کنید تا بهترین مدرسه ممکن برای شما انتخاب شود. کافی است بر روی لینک زیر کلیک کنید تا با تکمیل فرم ارزیابی رایگان ما همکاران اسمارت اپلای در سریع‌ترین زمان ممکن با شما تماس بگیرند و یا با ما تماس بگیرید و از مشورت کارشناسان ما استفاده کنید.

باز هم تأکید می‌کنیم که در انتخاب مدرسه پارامترهای متعددی وجود دارد که البته یکی از آن‌ها شهریه مدرسه است. وقتی پای صحبت تحصیل دانش آموزان بین‌المللی به میان می‌آید هزینه تحصیل رنج گسترده‌ای پیدا می‌کند. چیزی بین ۱۵ تا ۸۰ هزار دلار در سال! بنابراین شما ممکن است تصمیم بگیرید فرزندتان را در مدرسه‌ای مانند رویال الیت اینترنشنال آکادمی (Royal Elite International Academy) در استان اونتاریو با ۱۹٬۴۰۰ دلار شهریه سالانه ثبت نام کنید و یا او را به مدرسه شانیگان لیک (Shawnigan Lake School)  در استان بریتیش کلمبیا بفرستید که ۷۱٬۳۰۰ دلار در سال شهریه دریافت می‌کند.

تجربه‌ای که ما در این سال‌ها در اسمارت اپلای پس از اعزام صدها دانش آموز به دست آورده‌ایم به ما کمک می‌کند تا بهترین مدارس با بهترین شهریه‌ها را به والدین پیشنهاد کنیم؛ بنابراین اصلاً نگران نباشید و مدارس معتبر و با کیفیتی وجود دارند که می‌توانید با شهریه سالانه حدود ۲۰ هزار دلار فرزندانتان را در آنجا ثبت نام کنید.

هزینه اپلای کردن در مدارس شبانه روزی کانادا

پس از انتخاب مدرسه گام بعدی اپلای کردن برای مدرسه است که رقم آن به مدرسه منتخب شما بستگی دارد. چیزی در حدود ۳۰۰ دلار برای این مرحله کنار بگذارید. به یک نکته در اینجا دقت کنید. اکثر هزینه‌های پذیرش مدرسه برگشت پذیر یا refundable هستند. اگر به هر دلیلی فرزند شما در دریافت ویزا دچار مشکل شد و یا شما منصرف شدید مدرسه تمام هزینه را به شما بازمی‌گرداند؛ اما در مواردی همین هزینه اپلای به شما باز نمی‌گردد و بقیه هزینه به شما پس داده می‌شود.

هزینه های جانبی تحصیل در مدارس شبانه روزی کانادا

در مدارس کانادایی برنامه مفصلی جهت یک دوره تحصیلی موفق و پویا برای دانش آموزان تدارک دیده می‌شود. دانش آموزان از امکانات کمک آموزشی متنوع و پیشرفته استفاده می‌کنند تا در مسیر کشف استعدادهای خود قرار بگیرند. طبیعی است که این امکانات هم بهای خود را دارد که البته والدین باید آماده پرداخت آن‌ها باشند! از هزینه‌های مربوط به کتاب و لوازم هنری گرفته تا هزینه‌های مربوط به امکانات کمک آموزشی و فعالیت‌ها و اردوهای دانش آموزی همه باید پرداخت شوند. به این‌ها هزینه لباس فرم مدرسه و همچنین هزینه باشگاه ورزشی را هم اضافه کنید. چیزی در حدود ۳٬۰۰۰ تا ۵٬۰۰۰ دلار هم برای این هزینه‌ها کنار بگذارید.

هزینه حضانت و هوم استی در مدارس شبانه روزی کانادا

دانش آموزان خارجی هنگام تحصیل در کانادا از آنجا که زیر ۱۸ سال دارند باید از یک قیم یا سرپرست برخوردار باشند. به واقع برای دانش آموزان مقطع دبیرستان این امکان فراهم است که در کنار خانواده کانادایی زندگی کنند  آن را به اصطلاح Home Stay می‌نامند. این خانواده‌ها از اقامت دائم کانادا برخوردارند و مورد تائید وزارت آموزش و پرورش کانادا قرار دارند. علاوه بر اقامتگاه سه وعده غذا هم در اختیار دانش آموز قرار می‌دهند. همچنین در روز ثبت نام مدرسه در کنار دانش آموز هستند و در مراسم دوره‌ای مدرسه هم حاضرند.

پس والدین باید در مورد انتخاب سرپرست و همچنین بحث اقامت فرزند مبالغی جداگانه پرداخت کنند. هنگامی که بحث زندگی دانش آموزان به شیوه هوم استی (Home Stay) پیش می‌آید این موضوع چیزی در حدود ۸۰۰ تا ۱٬۵۰۰ دلار هزینه برای والدین به همراه خواهد داشت. شما در ابتدای راه برای بحث اظهارنامه حضانت و انتخاب هوم استی هم باید مبالغی جداگانه بین ۵۰۰ تا ۱٬۰۰۰ دلار باید بپردازید.

هزینه های درمانی در مدارس شبانه روزی کانادا

دانش آموزان پس از ثبت نام در مدرسه به صورت اتوماتیک وار از بیمه درمانی مدرسه برخوردار می‌شوند؛ بنابراین جای نگرانی در این مورد برای والدین وجود ندارد. مبلغ بیمه درمانی چیزی در حدود ۴۰۰ دلار در سال است. والدین درهمان ابتدا هزینه‌های دیگری همچون هزینه پیکاپ فرودگاهی و یا هزینه جابجایی پول هم باید بپردازند که چیزی در حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار کانادا می‌شود.

  1. هزینه تحصیل در مدارس شبانه روزی کانادا با توجه به امکانات و شرایط مناسب تحصیلی نسبت به مدارس بسیاری دیگر از کشورهای دنیا مقرون به صرفه است.
  2.  والدین در صورت اخذ پذیرش فرزندانشان در این مدارس امکان اخذ ویزای همراه ۵ ساله برای همراه دانش آموز را بدست می آورند.
  3. تحصیل در مدارس شبانه روزی کانادا به مفهوم زندگی 24 ساعته در این مدارس نبوده و دانش آموزان در صورت تمایل می توانند بعد از پایان کلاس به خانه خود مراجعه کنند.
  4. والدین دانش آموزان در محاسبه هزینه ها، علاوه بر هزینه شهریه باید برای هزینه‌های جانبی تحصیل فرزندانشان هم آماده باشند مثل هزینه اردو، کلاس های فوق برنامه و ….
  5. خبر خوب اینکه اکثر هزینه ها از همان ابتدا قابل پیش بینی هستند و به غیر از هزینه های شخصی دانش آموز نباید انتظار سورپرایز ویژه ای داشته باشید.
  6. هزینه شهریه مدارس بر اساس پارامترهای متفاوتی قابل بررسی است و از 15 تا 80 هزار دلار در سال متغیر است.
  7. والدین دانش آموزان برای قیم یا سرپرست فرزندانشان هم در حدود ۸۰۰ تا ۱٬۵۰۰ دلار در ماه باید در نظر بگیرند.

یک نمونه از هزینه تحصیل در مدارس شبانه روزی کانادا

جدولی که در زیر آمده نمونه‌ای از هزینه تحصیل در مدارس شبانه روزی کانادا است. نمونه‌ای از ریز هزینه‌ها که توسط والدین یکی از دانش آموزانی که توسط اسمارت اپلای برای تحصیل کلاس دوازدهم راهی دبیرستان‌های کانادا شده پرداخت شده است. اگر مجموع این هزینه‌ها را محاسبه کنید والدین این دانش آموز در ابتدای راه چیزی در حدود ۲۷٬۰۰۰ دلار کانادا برای تحصیل فرزندشان پرداخت کرده‌اند.

application fee هزینه ی اپلای 300
tuition fee  شهریه 21000
material and facility support fee هزینه امکانات 600
activities/field trip Fee هزینه فعالیت ها و اردوهای دانش آموزی 900
book deposit ودیعه کتاب 300
art supplies لوازم هنری 110
fitness & fphysical education fee هزینه باشگاه ورزشی و تربیت بدنی 450
school uniform لباس فرم مدرسه 600
medical insurance بیمه درمانی 400
custodianship declaration fee هزینه  اظهارنامه حضانت 300
custodianship fee هزینه حضانت 1200
homestay placement هزینه انتخاب هوم استی 400
airport pickup fee هزینه پیکاپ فرودگاهی 150
wire transfer fee جابجایی پول 50

می‌بینید که در این جدول  همه آنچه در مورد هزینه تحصیل در مدارس شبانه‌روزی کانادا گفته شد آمده است. هزینه‌هایی که در همان ابتدا توسط والدین برای یک سال تحصیل فرزندشان پرداخت می‌شود. در طول سال البته باید هزینه مربوط به هوم استی به صورت ماهیانه پرداخت شود. همچنین هزینه پول توجیبی دانش آموز هم هست که این دیگر بستگی به سبک زندگی دانش‌آموز دارد و محیطی که در آن بزرگ شده و البته استطاعت مالی والدین. این‌ها همه در مجموع می‌شوند آن چیزی که خیلی از والدین و دانش آموزان در مورد هزینه تحصیل در مدارس شبانه‌روزی کانادا به آن فکر می‌کنند.

جمع بندی: هزینه هایی که ارزشش را دارد

در این مطلب یک تصویر کلی از هزینه تحصیل در مدارس شبانه روزی کانادا در اختیار شما قرار دادیم. دیدید که همه چیز مشخص است و حساب و کتاب آن تقریباً قابل پیش بینی است. دیگر می‌ماند شما و تصمیم بزرگتان. اگر چه با وجود مسائل اقتصادی کشورمان پرداخت چنین هزینه‌هایی قدری برای خانواده‌های ایرانی دشوار است، اما در نهایت باید گفت این هزینه ارزشش را دارد چرا که می‌تواند مثل پلی برای موفقیت تحصیلی آینده دانش‌آموز عمل کند. مسیر روشن است. موفقیت در دوران متوسطه و سپس ادامه تحصیل در دانشگاه‌های کانادایی برجسته و در نهایت یافتن شغل و زندگی در یکی از توسعه یافته‌ترین کشورهای دنیا.