ویزای همراه دانش آموزی کانادا

  • والدین چگونه می توانند ویزای همراه دانش آموزی کانادا دریافت کنند؟

برای خانواده‌هایی که فرزندان خود را برای ادامه تحصیل راهی کانادا می‌کنند دریافت ویزا توسط اعضای خانواده از اهمیتی ویژه برخوردار است، چنانکه دریافت ویزای همراه دانش‌آموزی کانادا یک دغدغه جدی برای خانواده‌هایی است که تصمیم به اعزام فرزندان دانش آموزشان به کانادا گرفته‌اند.

در این مقاله قصد داریم در مورد ویزای همراه دانش آموزی کانادا بحث کنیم. اینکه اساساً تعریف این ویزا چیست و شرایط برخورداری از قیم برای دانش آموزان چگونه است. در نهایت اینکه دانش آموزان چگونه می‌توانند والدین خود را در هنگام تحصیل همراه خود داشته باشند.

شرایط ویزای همراه دانش آموزی کانادا

بر اساس بند ۲ ماده ۳۰ قانون مهاجرت و حمایت از پناهندگان کانادا (Immigration and Refugee Protection Act) همه افراد زیر ۱۸ سال حق تحصیل در کانادا دارند و تنها در شرایطی اجازه تحصیل به آن‌ها داده می‌شود که سرپرستی در کنار آن‌ها حضورداشته باشد. ویزای کاستودین یا ویزای همراه دانش آموزی کانادا، ویزایی است که به والدین دانش آموزان مدارس کانادا که موفق به دریافت ویزای دانش‌آموزی شده‌اند داده می‌شود. در واقع این ویزا همان ویزای توریستی می‌باشد که به واسطه ویزای دانش آموزی فرزندان به والدین به عنوان همراه و قیم دانش آموز داده می‌شود.

ویزای گاردین به نام‌های ویزای کاستودین، ویزای والدین، ویزای قیم، ویزای همراه و ویزای همراه دانش آموزی کانادا هم نامیده می‌شود. والدین می‌توانند ضمن دریافت ویزای دانش‌آموزی کانادا برای فرزندانی که هنوز به سن قانونی نرسیده‌اند برای یکی از اعضای خانواده (پدر، مادر، پدربزرگ و مادر بزرگ) درخواست ویزای همراه دانش‌آموزی کانادا یا ویزای کاستودین نمایند.

جستجوی رشته و دانشگاه در کانادا

اسمارت اپلای - یک راه هوشمندانه تر

جستجوی اسمارت رشته و دانشگاه مورد نظر شما در کانادا با لحاظ تمامی الزامات و پیش نیازهای شما و ارسال بهترین گزینه‌ها منطبق با شرایط شما + اخذ پذیرش رایگان

اسمارت اپلای

مراقبت از فرزند زیر سن قانونی در کانادا

در کانادا استان‌ها و قلمروهای گوناگون برای تشخیص سن قانونی استاندارد متفاوت قائل‌اند. به واقع دانش آموزان با برخورداری از سنی زیر سن قانونی منطقه، نابالغ ارزیابی شده و لازم است نسبت به معرفی قیم اقدام نمایند. معرفی قیم برای دانش آموزان متقاضی ادامه تحصیل در مدارس کانادا که هنوز به سن قانونی نرسیده‌اند ضروری می‌باشد.

تفاوت در سن قانونی در استان‌های مختلف کانادا را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

سن استان ها
سن قانونی 18 سال آلبرتا، مانیتوبا ، جزیره پرنس ادوراد، کبک و ساسکاچوان
سن قانونی 19 سال بریتیش کلمبیا، نیوبرانزویک، نیوفاندلند و لابرادورر، نواحی شمال غربی ، نوا اسکوشیا ، نوناووت و یوکان

بنابراین والدین یا سرپرستان قانونی باید ثابت کنند که فرزند زیر سن قانونی در طول اقامت خود در کانادا از مراقبت و پشتیبانی مورد نیاز خود برخوردار خواهد بود. کودکان زیر سن قانونی یا باید:

با والدین یا سرپرست قانونی خود همراه شوند یا یک قیم در کانادا داشته باشند. قیم یک فرد بالغ مسئول، شهروند کانادا با اقامت دائم است که از کودک نابالغ مراقبت و پشتیبانی می‌کند. قیم برای افراد زیر سن ۱۷ سال و بالاتر اختیاری است، اما یک افسر می‌تواند به صورت موردی این مهم را درخواست کند.

  1. بر اساس بند ۲ ماده ۳۰ قانون مهاجرت و حمایت از پناهندگان کانادا (Immigration and Refugee Protection Act) همه افراد زیر ۱۸ سال حق تحصیل در کانادا دارند و تنها در شرایطی اجازه تحصیل به آن‌ها داده می‌شود که سرپرستی در کنار آن‌ها حضور داشته باشد.
  2. ویزای گاردین به نام‌های ویزای کاستودین، ویزای والدین، ویزای قیم، ویزای همراه و ویزای همراه دانش آموزی کانادا هم نامیده می‌شود.
  3. والدین یا سرپرستان قانونی باید ثابت کنند که فرزند زیر سن قانونی در طول اقامت خود در کانادا از مراقبت و پشتیبانی مورد نیاز خود برخوردار خواهد بود.
  4. والدین می‌توانند ضمن دریافت ویزای دانش آموزی کانادا برای فرزندانی که هنوز به سن قانونی نرسیده‌اند برای یکی از اعضای خانواده (پدر، مادر، پدربزرگ و مادر بزرگ) درخواست ویزای همراه دانش‌آموزی کانادا یا ویزای کاستودین نمایند.
  5.  به‌طور میانگین مدت زمان صدور ویزای همراه دانش‌آموزی کانادا حدود یک ماه کاری است.
  6. ویزای همراه دانش آموزی کانادا که به نوعی همان ویزای توریستی و از جمله ویزاهای موقت کانادا (Temporary Resident Visa) است.
  7. والدین به عنوان همراه با دانش آموزان راهی کانادا می‌شوند و  امکان کار در کانادا به آن‌ها داده نمی‌شود. مگر آنکه در صورت یافتن کار و پیشنهاد شغلی در حین اقامت در خاک کانادا تغییر وضعیت داده شود.

تمکن مالی برای ویزای دانش آموزی کانادا

برای تعیین یک قیم، فرم اعلامیه حضانت را می‌توانید از طریق این لینک به دست آورید و به همراه مجوز تحصیل کودک خردسال ارسال کنید.

در این فرم تقریباً دو صفحه مشابه وجود دارند. اما:

صفحه اول باید توسط قیم در کانادا امضا شود و با تائید توسط یک وکیل یا دفتر اسناد رسمی رسمیت یابد.

صفحه دوم اما باید توسط والدین یا سرپرستان قانونی فرزند خردسال امضا شود و در کشور خود فرزند به صورت محضری تائید شود.

با این حال نباید فراموش کرد حتی در صورت عدم همراهی والدین با دانش آموزان متقاضی تحصیل در مدارس کانادا، والدین می‌توانند از گزینه‌های دیگری در این خصوص استفاده نمایند. از جمله بستگان دانشجو در کانادا نیز می‌توانند در صورت امضا و تائید موافقت‌نامه قیم، سرپرستی دانش آموزان را بپذیرند. همچنین برخی از مدارس با اخذ هزینه مربوطه سرپرستی دانش آموزان را نیز می‌پذیرند. و یا اینکه والدین دانش آموزان می‌توانند تقاضای  Home Stay به‌عنوان گاردین بنمایند.

برای دانش‌آموزانی که موفق به اخذ ویزای تحصیلی شده‌اند این امکان فراهم است که در کنار خانواده‌های کانادایی زندگی کنند که آن‌ها به اصطلاح Home Stay می‌نامند. این امکان از این جهت که دانش آموز پس از مدرسه نیز به محیطی انگلیسی زبان وارد می‌شود و ضمن آشنایی با فرهنگ و زندگی اجتماعی در کانادا، زبان خود را نیز تقویت می‌نماید، یک مزیت محسوب می‌شود. بسته به نوع خانه و امکانات آن، محیط زندگی و تعداد وعده‌های غذایی این انتخاب هزینه‌های جانبی بیشتری خواهد داشت.

  • مسئله تأمین هزینه‌ها برای والدین دانش آموزان

والدینی که با ویزای همراه دانش آموزی کانادا یا گاردین فرزندشان را در حین تحصیل در کانادا همراهی می‌کنند، هیچ‌گونه حمایت یا کمک مالی از سوی دولت کانادا دریافت نخواهند کرد . بنابراین باید پیش از سفر به کانادا برنامه ریزی لازم برای تأمین هزینه‌های اقامت را انجام دهید.

بدین منظور و بر اساس یک برآورد کلی شما باید مبلغی در حدود 20 هزار دلار کانادا برای یک سال تحصیل و زندگی فرزندانتان در کالج‌های کانادا در نظر بگیرید. علاوه بر این هزینه، شما بسته به سبک زندگی‌تان و شرایطی که قصد انجام زندگی عادی‌تان را دارید باید مبلغی به عنوان هزینه‌های زندگی در کانادا با خود به همراه داشته باشید.

  • امکان اخذ اجازه کار با ویزای همراه دانش‌آموزی کانادا

از آنجایی که شما ویزای والدین به عنوان ویزای همراه دانش آموزی کانادا دارید، امکان کار در کانادا به شما داده نمی‌شود مگر آنکه در صورت یافتن کار و پیشنهاد شغلی در حین اقامت در خاک کانادا تغییر وضعیت دهید. در بیشتر موارد، والدین می‌توانند با همین روش در کانادا کار می‌کنند و از عهده هزینه‌های سنگین زندگی در کانادا بر می‌آیند.

به واقع پس از اینکه فرزند شما وارد مدرسه یا کالج شد، شما باید بتوانید نظر یک کارفرما را جلب کنید. در اینجا شرایط شما برای کار توسط اداره کار کانادا مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت نبودن مشکل، مجوز کار برای شما صادر می‌شود .

در نهایت شما می‌توانید نوع ویزایتان را نیز از حالت ویزای والدین برای دانش آموزان در کانادا به ویزای کار تغییر دهید . بر اساس اعلام وب‌سایت اداره مهاجرت کانادا این مبلغ بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ دلار خواهد بود. همچنین در صورت پیدا کردن کار و یا کسب امتیاز کافی می‌توانید برای اقامت دائم کانادا نیز اقدام نمایید.

یک نکته بسیار مهم اینکه اصولاً فقط برای یکی از والدین ویزای همراه دانش آموزی کانادا صادر می‌شود. والدین تنها از طریق یافتن کار قادر به آن خواهند بود ویزای خود را تثبیت کرده و در کانادا بمانند. در غیر این صورت ناگزیر خواهند بود هر شش ماه از کانادا خارج شده و مجدداً وارد شوند. همچنین نفر دوم والدین تنها از طریق ویزای توریستی می‌تواند جهت حضور در کنار فرزندش اقدام کند و طبیعی است که در چنین شرایطی شخص ناگزیر از ترک کانادا پس از 6 ماه و ورود مجدد خواهد بود.

ویزای همراه دانش آموزی کانادا

ویزای تحصیلی دانش‌آموزی در کانادا این امکان را برای خانواده‌ها فراهم می‌آورد تا کودکان زیر ۱۸ سال خود را (حداقل سن ۵ سال) برای ادامه تحصیل به کانادا فرستاده و خود نیز با دریافت ویزای همراه دانش آموزی کانادا که به نوعی همان ویزای توریستی و از جمله ویزاهای موقت کانادا (Temporary Resident Visa) است در کنار آن‌ها باشند.

بدین ترتیب در این نوع ویزا که هم‌زمان با درخواست ویزای تحصیلی محصل در دانشگاه و یا مدرسه ارسال می‌شود، والدین دانش آموز و یا دانشجو می‌توانند یک ویزای توریستی کانادا به عنوان ویزای همراه دریافت کنند که برای ۶ ماه اعتبار دارد. با این حال در صورتی که یکی از والدین دارای ویزای کار یا ویزای تحصیلی کانادا باشند، فرزندان آن‌ها برای دریافت ویزای تحصیلی نیازی به ارائه نامه قبولی از مدارس ندارند و می‌توانند بدون مشکل درخواست ویزا نمایند.

برای دریافت ویزای همراه دانش‌آموزی کانادا، می‌توانید از طریق تماس با مشاوران اسمارت اپلای با طیف قابل توجهی از مدارس موفق و برجسته کانادایی و شرایط مختلف آن‌ها آشنا شوید و پس از بررسی و تصمیم گیری، از بهترین مدرسه ممکن برای فرزند خود پذیرش تحصیلی دانش‌آموزی بگیرید.

سپس ما در مرحله درخواست ویزای دانش آموزی برای فرزند زیر ۱۸ سال یا زیر ۱۹ سال شما، تقاضای ویزای همراه دانش‌آموزی را برای شما ارائه خواهیم کرد. اگرچه مدت زمان صدور ویزای کانادا را به‌طور دقیق نمی‌توان پیش بینی کرد اما به‌طور معمول افسر مهاجرت در قبال پرونده‌های ویزای همراه دانش‌آموزی کانادا حساسیت و سخت‌گیری کمتری را نشان می‌دهد. به‌طور میانگین می‌توان گفت مدت زمان صدور ویزای همراه دانش آموزی کانادا حدود ۱ ماه کاری است و در این مدت به شرط وجود نداشتن مشکلی خاص در پرونده متقاضی، طی یک ماه ویزای همراه دانش آموزی صادر می‌شود.