مدرک زبان مورد نیاز برای تحصیل در کانادا

  • تحصیل در کانادا با چه سطح زبانی ممکن است؟

برای شما که تصمیم به ادامه تحصیل در کانادا گرفته‌اید، تهیه مدارک اولیه برای پذیرش تحصیل در کانادا، از ترجمه مدارک تحصیلی گرفته تا آماده کردن LOR، SOP و یا CV از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اما یکی از این مدارک ضروری که شاید تهیه و یا در حقیقت دست یافتن به آن نیازمند تلاش و کوشش و برنامه ریزی ویژه است، مدرک زبان مورد نیاز برای تحصیل در کانادا است.

در این مطلب تلاش می‌شود ضمن ارائه توضیحاتی در مورد مدرک زبان مورد نیاز برای تحصیل در کانادا در مقاطع تحصیلی مختلف، اطلاعاتی در مورد مدرک زبان مورد نیاز ۱۰ دانشگاه برتر کانادا ارائه شود. در اینجا تنها به آزمون‌های زبان آیلتس، تافل و PTE به عنوان شناخته‌شده‌ترین و یا شاید محبوب‌ترین آزمون‌های زبان در میان داوطلبان ایرانی اشاره شده است.

مدرک زبان مورد نیاز برای تحصیل در کانادا در مقطع کارشناسی

برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های کانادا در مقطع لیسانس داشتن مدرک پیش دانشگاهی (۱۲ سال تحصیل در دوران دبیرستان) الزامی بوده و برخورداری از مدرک زبان از ضروریات پذیرش برای همه دانشگاه‌ها و یا کالج‌ها نمی‌باشد. به عبارت دقیق‌تر بسته به رشته و دانشگاهی که شما انتخاب می‌کنید مدرک زبان مورد نیاز متفاوت است. ممکن است متناسب با رشته مورد انتخاب شما، برخی کالج‌های کانادایی سخت‌گیری کمتری برای نمره زبان داشته باشند و اخذ پذیرش در آن‌ها با نمرات پایین‌تر زبان و حتی بدون مدرک زبان میسر باشد.

مدرک زبان مورد نیاز برای تحصیل در کانادا در مقطع کارشناسی ارشد

درست مشابه مقطع کارشناسی، در اینجا هم شما ناگزیر از تحقیق و مطالعه در خصوص شرایط رشته و دانشگاه مدنظرتان هستید. اینکه چه مدرک زبانی پذیرفته می‌شود و در هر مهارت شما باید چه امتیازی به عنوان حداقل امتیاز کسب کنید. در این زمینه باید بسته به شرایط درخواستی رشته و دانشگاه مورد نظر، مطالعه و بررسی لازم صورت گیرد.

برای اطلاعات بیشتر در خصوص تحصیل و مدرک زبان مورد نیاز برای تحصیل در کانادا در مقطع کارشناسی ارشد می‌توانید از موتور جستجوی هوشمند اسمارت اپلای استفاده کنید و یا در تماس با مشاوران خبره اسمارت اپلای از اطلاعات دقیق‌تر در این خصوص بهره‌مند شده و بتوانید برای تحصیل خود در کانادا بهترین برنامه ممکن را داشته باشید.

مدرک زبان مورد نیاز برای تحصیل در کانادا در مقطع دکترا

متقاضیان تحصیل در مقطع دکترا در کشور کانادا، باید تمام مدارک لازم از جمله مدارک تحصیلی، ریز نمرات، انگیزه نامه و توصیه نامه را ترجمه شده به زبان انگلیسی و یا فرانسوی ارائه دهند. همچنین باید دارای رزومه قوی‌تری نسبت به مقاطع پایین‌تر باشند. علاوه بر تألیفات و مقالات برجسته‌تر، مدرک زبان  متقاضیان تحصیل در مقطع دکترا هم باید بالاتر از مقاطع قبلی باشد. نمره زبان آزمون آیلتس دانشجویان متقاضی تحصیل در مقطع دکترای دانشگاه های کانادا باید حداقل ۶٫۵ باشد.

در مورد مقطع دکترا هم همچون سایر مقاطع تحصیلی لازم است به سایت‌های تک‌تک دانشگاه‌ها مراجعه و اطلاعات لازم استخراج شود. برای اطلاعات بیشتر در خصوص تحصیل و مدرک زبان مورد نیاز برای تحصیل در کانادا در مقطع دکترا می‌توانید از موتور جستجوی هوشمند اسمارت اپلای استفاده کنید و یا در تماس با مشاوران خبره اسمارت اپلای از اطلاعات دقیق‌تر در این خصوص بهره‌مند شده و بتوانید برای تحصیل خود در کانادا بهترین برنامه ممکن را داشته باشید.

جستجوی رشته و دانشگاه +‌ پذیرش رایگان

در 60 ثانیه

جستجوی اسمارت رشته و دانشگاه مورد نظر شما و تطبیق رشته‌های مطلوب + اخذ پذیرش رایگان

اسمارت اپلای

مدرک زبان مورد نیاز برای تحصیل در ده دانشگاه برتر کانادا

دانشگاه تورنتو

اگر شما مشتاق تحصیل در این دانشگاه برجسته هستید، مدرک زبان مورد نیاز برای تحصیل در کانادا برای شما قدری بالا خواهد بود. به واقع دانشگاه تورنتو شرط پذیرش خود را حداقل امتیاز ۷ آیلتس به صورت اورآل و امتیاز ۶٫۵ در هر چهار مهارت قرار داده است. در آزمون تافل IBT امتیاز اورآل ۹۳ و حداقل امتیاز ۲۲ در رایتینگ و اسپیکینگ در آزمون تافل امتیاز کلی ۵۸۰ ملاک پذیرش قرار دارد. از این لینک می‌توانید ضمن کسب اطلاعات بیشتر درباره امتیاز زبان مورد نیاز برای تحصیل در این دانشگاه از آخرین تغییرات در این خصوص مطلع شوید.

دانشگاه بریتیش کلمبیا

این دانشگاه مشهور کانادایی شرط پذیرش خود را حداقل امتیاز ۶٫۵ آیلتس به صورت اورال و حداقل امتیاز ۶ در هر چهار مهارت قرار داده است. دانشگاه بریتیش کلمبیا برای پذیرش تحصیلی، مدرک PTE را هم می‌پذیرد و حداقل امتیاز ۵۹ در آزمون PTE به صورت اورال برای اخذ پذیرش از این دانشگاه مورد نیاز است. در آزمون تافل IBT امتیاز اورال ۹۰  با شرط حداقل امتیاز ۲۲ در مهارت‌های ریدینگ و لیسنینگ و ۲۱ در اسپیکینگ و رایتینگ و در آزمون تافل کتبی برخورداری از حداقل امتیاز ۵۵ در هر یک از مهارت‌های رایتینگ، لسنینگ و ریدینگ ملاک پذیرش قرار داده می‌شود.

از این لینک می‌توانید ضمن کسب اطلاعات بیشتر درباره مدرک زبان مورد نیاز برای تحصیل در کانادا برای این دانشگاه از آخرین تغییرات در این خصوص مطلع شوید.

دانشگاه مک گیل

این دانشگاه قدیمی شرط پذیرش خود را حداقل امتیاز ۶٫۵ آیلتس به صورت اورآل قرار داده و اما هیچ محدودیتی در مورد حداقل امتیاز در تک‌تک مهارت‌ها قرار نداده است. دانشگاه مک گیل برای پذیرش تحصیلی، امتیاز ۸۶ آزمون تافل IBT با حداقل امتیاز ۲۰ در هر چهار مهارت را در نظر گرفته است. همچنین برای آزمون تافل کاغذی کف امتیاز ۵۶۷ در نظر گرفته شده است. از این لینک می‌توانید ضمن کسب اطلاعات بیشتر درباره امتیاز زبان درخواستی این دانشگاه از آخرین تغییرات در این خصوص مطلع شوید.

دانشگاه مونتریال

دانشگاه دولتی مونترال به عنوان یکی از برترین دانشگاه‌های کانادا و جهان در سال ۲۰۱۹، امسال در رتبه ۹۰ رنکینگ جهانی قرار گرفت. این دانشگاه فرانسوی زبان که در استان کبک واقع شده است غالب کورس های خود را در قالب زبان فرانسه ارائه می‌کند. در این دانشگاه این الزام وجود دارد که متقاضیان برای اخذ پذیرش از این رشته‌ها حداقل امتیاز لازم زبان فرانسه را کسب کنند و تز خود را هم به همین زبان ارائه کنند.

با این حال برخی از رشته‌ها به زبان‌های دیگر از جمله زبان انگلیسی ارائه می‌شوند و متقاضیان می‌توانند با برخورداری از مهارت زبان انگلیسی به تحصیل در آن‌ها بپردازند؛ اما در وب‌سایت این دانشگاه توضیحی در مورد مهارت زبان انگلیسی مورد نیاز این دانشگاه نیامده و تنها به این نکته اکتفا شده که در صورت لزوم، آزمون زبان انگلیسی از متقاضیان گرفته خواهد شد. از این لینک می‌توانید ضمن کسب اطلاعات بیشتر درباره امتیاز زبان درخواستی این دانشگاه از آخرین تغییرات در این خصوص مطلع شوید.

دانشگاه مک مستر

دانشگاه مک مستر (McMaster) که در سال ۱۸۸۷ در شهر تورنتوی کانادا و از طریق میراث بجای مانده از املاک سناتوری به همین نام تأسیس شده، شرط پذیرش خود را حداقل امتیاز ۶٫۵ آیلتس به صورت اورال و حداقل امتیاز ۶ در هر چهار مهارت قرار داده است. این دانشگاه یکی از برترین دانشگاه‌های کانادا درزمینهٔ علوم و تحقیقات و پزشکی می‌باشد. دانشگاه مک مستر امسال با یک رتبه ارتقا در جایگاه ۷۷ جهان و چهارم کانادا قرار گرفته و برای پذیرش تحصیلی، مدرک PTE را هم می‌پذیرد. برای این منظور متقاضیان باید حداقل امتیاز ۶۰ در آزمون PTE به صورت اورال کسب کنند و در مهارت‌های رایتینگ و اسپیکینگ هم حداقل امتیاز ۶۰ ضروری است.

در آزمون تافل IBT امتیاز اورال ۸۶ با شرط حداقل امتیاز ۲۰ در هر چهار مهارت ملاک پذیرش قرار داده می‌شود. از این لینک می‌توانید ضمن کسب اطلاعات بیشتر درباره مدرک زبان مورد نیاز برای تحصیل در کانادا در این دانشگاه از آخرین تغییرات در این خصوص مطلع شوید.

دانشگاه آلبرتا

دانشگاه آلبرتا(University of Alberta) در شهر آلبرتای کانادا واقع شده و در لیست ۵ دانشگاه برتر کانادا قرار دارد.این دانشگاه که در رتبه‌های بالای رنکینگ‌های جهانی قرار دارد، شرط پذیرش خود را حداقل امتیاز ۶٫۵ آیلتس به صورت اورال و حداقل امتیاز ۵٫۵ در هر چهار مهارت قرار داده است. در این دانشگاه که زمینه تحصیل در حدود ۴۰۰ رشته تحصیلی وجود دارد، برای پذیرش تحصیلی، مدرک PTE هم پذیرفته می‌شود. برای این منظور متقاضیان باید حداقل امتیاز ۵۹ به صورت اورال کسب کنند.

در آزمون تافل IBT امتیاز اورال ۸۸ و کسب امتیاز ۲۰ در هر چهار مهارت ملاک پذیرش قرار داده می‌شود. در آزمون تافل کتبی هم امتیاز ۵۵۰ شرط حداقل امتیاز قرار داده شده است.از این لینک می‌توانید ضمن کسب اطلاعات بیشتر درباره مدرک زبان مورد نیاز برای تحصیل در کانادا در دانشگاه آلبرتا از آخرین تغییرات در این خصوص مطلع شوید.

دانشگاه واترلو

این دانشگاه  ارائه کننده بزرگ‌ترین برنامه علوم آماری در آمریکای شمالی است. دانشگاه واترلو یکی از بزرگ‌ترین مراکز تجمع دانشمندان کوانتوم جهان به شمار می‌رود. این دانشگاه شرط پذیرش خود را حداقل امتیاز ۶٫۵ آیلتس به صورت اورال و حداقل امتیاز ۶٫۵ در سه مهارت اسپیکینگ، رایتینگ و ریدینگ و حداقل امتیاز ۶ در مهارت لیسنینگ قرار داده است. در این دانشگاه مشهور استان انتاریو، برای پذیرش تحصیلی، مدرک PTE هم پذیرفته می‌شود.

برای این منظور متقاضیان باید حداقل امتیاز ۶۳ به صورت اورال و حداقل امتیاز ۶۵ در مهارت‌های رایتینگ و اسپیکینگ کسب کنند. در آزمون تافل IBT امتیاز اورال ۹۰ و کسب امتیاز حداقل ۲۵ در مهارت‌های رایتینگ و اسپیکینگ به عنوان ملاک پذیرش قرار داده می‌شود. از این لینک می‌توانید ضمن کسب اطلاعات بیشتر درباره امتیاز زبان درخواستی این دانشگاه از آخرین تغییرات در این خصوص مطلع شوید.

دانشگاه وسترن انتاریو

دانشگاه وسترن انتاریو که عموماً وسترن یا UWO  خوانده می‌شود، یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های کانادا می‌باشد. این دانشگاه دارای یکی از زیباترین محوطه‌ها در بین دانشگاه‌های کانادا است. دانشگاه وسترن انتاریو شرط پذیرش خود را حداقل امتیاز ۶٫۵ آیلتس به صورت اورال و حداقل امتیاز ۶ در هر چهار مهارت اسپیکینگ، رایتینگ، ریدینگ و لیسنینگ قرار داده است. در این دانشگاه مشهور استان انتاریو، برای پذیرش تحصیلی، مدرک PTE هم پذیرفته می‌شود. برای این منظور متقاضیان باید حداقل امتیاز ۵۸ به صورت اورال و حداقل امتیاز ۵۶ در هر چهار مهارت کسب کنند.

در آزمون تافل IBT امتیاز اورال ۸۳ و کسب امتیاز حداقل ۲۰ در هر چهار مهارت به عنوان ملاک پذیرش قرار داده می‌شود. در آزمون تافل کاغذی هم امتیاز ۵۵۰ شرط حداقل امتیاز قرار داده شده است.از این لینک می‌توانید ضمن کسب اطلاعات بیشتر درباره امتیاز زبان درخواستی این دانشگاه از آخرین تغییرات در این خصوص مطلع شوید.

دانشگاه کلگری

این دانشگاه در سال ۱۹۶۶ تأسیس شده است و دارای ۱۴ دانشکده با بیش از ۲۵۰ دوره دانشگاهی و بیش از ۵۰ موسسه و مراکز تحقیقاتی است. این دانشگاه حداقل امتیاز آیلتس ۶٫۵ را به عنوان ملاک پذیرش تعریف کرده است. در این دانشگاه مشهور استان آلبرتا، برای پذیرش تحصیلی، مدرک PTE هم پذیرفته می‌شود. برای این منظور متقاضیان باید حداقل امتیاز ۶۰ به صورت اورال و حداقل امتیاز ۶۵ در مهارت‌های رایتینگ و اسپیکینگ کسب کنند. در آزمون تافل IBT امتیاز اورال ۸۶ و در آزمون تافل کاغذی امتیاز اورال ۵۶۰ به عنوان ملاک پذیرش قرار داده می‌شود.

توجه داشته باشید حداقل امتیاز زبان برای برخی رشته‌ها متفاوت است. برای رشته‌های پرستاری، آیلتس ۷ با حداقل امتیاز ۷ در هر مهارت، PTE ۶۴ و تافل IBT با امتیاز ۹۲ و حداقل امتیاز ۲۳ در هر مهارت ملاک قرار داده شده است. برای رشته‌های آموزش، آیلتس ۸ با حداقل امتیاز ۷ در هر مهارت، PTE ۷۰  و تافل IBT با امتیاز ۱۰۰ و حداقل امتیاز ۲۳ در هر مهارت ملاک قرار داده شده است.

از این لینک می‌توانید ضمن کسب اطلاعات بیشتر درباره امتیاز زبان درخواستی این دانشگاه از آخرین تغییرات در این خصوص مطلع شوید.

دانشگاه اتاوا

این دانشگاه مشهور کانادایی شرط پذیرش خود را حداقل امتیاز ۶٫۵ آیلتس به صورت اورال و امتیاز ۶٫۵ در مهارت رایتینگ قرار داده است. دانشگاه اتاوا برای پذیرش تحصیلی، مدرک PTE را هم می‌پذیرد و حداقل امتیاز ۶۰ در آزمون PTE به صورت اورال و امتیاز ۶۰ در مهارت رایتینگ این آزمون مورد نیاز است. در آزمون تافل IBT امتیاز اورال ۸۶ و امتیاز ۲۲ در رایتینگ و در آزمون تافل کتبی بدون شرط امتیاز اورال تنها امتیاز ۲۲ در رایتینگ و ۲۰ در لسنینگ و ریدینگ ملاک پذیرش قرار داده می‌شود.

از این لینک می‌توانید ضمن کسب اطلاعات بیشتر درباره امتیاز زبان درخواستی این دانشگاه از آخرین تغییرات در این خصوص مطلع شوید.

  1. برخی کالج‌ها و دانشگاه‌های کانادا به ویژه در مقطع لیسانس تحت شرایطی و بدون پیش شرط مدرک زبان دانشجو می‌پذیرند.
  2. برای تحصیل در اکثر دانشگاه‌های کانادا داشتن مدرک زبان حداقل معادل ۶٫۵ آیلتس ضروری است.
  3. مدرک زبان PTE هم در بسیاری از دانشگاه‌های کانادا پذیرفته می‌شود.
  4. برخی دانشگاه‌های کانادا برای دانشجویان فاقد مدرک زبان، از طریق آزمون‌های زبان داخلی، توانایی زبان داوطلبان را ارزیابی می‌کنند.
  5. پذیرش دانشجویان فاقد مدرک زبان به‌صورت مشروط انجام می‌شود و در صورت عدم موفقیت دانشجو در رسیدن به سطح زبان مدنظر دانشگاه ، دانشجو ناگزیر از گذراندن دوره زبان به صورت کادمیک در دانشگاه یا کالج خواهد بود.
  6. اکثر مدارس کانادا برای ارائه پذیرش پیش نیاز زبان ندارند هر چند در مواردی آزمون تعیین و ارزیابی سطح زبان برای ارائه پذیرش انجام می‌شود.
  7. امکان اخذ ویزای دانشجویی برای دوره‌های زبان در کانادا بسیار دشوار است.

جمع بندی : پذیرش دانشگاه کانادا بدون مدرک زبان

مهارت در زبان و داشتن نمره مناسب در یکی از آزمون‌های مشهور زبان مانند PTE، تافل و یا آیلتس از ضروریات اخذ پذیرش دانشجویی کانادا می‌باشد.  این موضوع از رشته‌ای تا رشته دیگر، از مقطعی تا مقطع دیگر و از دانشگاهی تا دانشگاه دیگر متقاوت است. حتی در برخی موارد بسته به دانشگاه مربوطه می‌توان به‌صورت مشروط اقدام به اخذ پذیرش تحصیلی و گذراندن دوره زبان نمود، اگر چه طول دوره زبان بستگی به سطح زبان متقاضی تحصیلی متفاوت می‌باشد.

برای اطلاع از مدرک زبان مورد نیاز برای تحصیل در کانادا آن هم در رشته تحصیلی و دانشگاه محبوبتان، لازم است تحقیق در وب‌سایت دانشگاه مربوطه و یا مشاوره با مشاوران خبره تحصیلی را در دستور کار خود قرار دهید. صدها تجربه موفق ما در اعزام دانشجو به کانادا باعث شده بتوانیم با علم و اشراف کامل بهترین مسیر تحصیلی ممکن را به متقاضیان ارائه کرده و کمک کنیم متناسب با توانایی‌ها و در عین حال علایقشان بهترین مسیر تحصیلی را برای خود برگزینند.

برای اطلاعات بیشتر در خصوص تحصیل و مدرک زبان مورد نیاز برای تحصیل در کانادا در مقاطع مختلف تحصیلی می‌توانید از موتور جستجوی هوشمند اسمارت اپلای استفاده کنید و یا در تماس با مشاوران خبره اسمارت اپلای از اطلاعات دقیق‌تر در این خصوص بهره‌مند شده و بتوانید برای تحصیل خود در کانادا بهترین برنامه ممکن را داشته باشید.