گرفتن فاند از دانشگاه های کانادا

  • شرایط گرفتن فاند از کانادا ؟

خیلی عجیب نیست که اکثر دانشجویانی که به فکر تحصیل در خارج از کشور هستند در گام اول به این فکر می‌کنند که آیا می‌شود فاند گرفت؟ هم تحصیل کرد و هم پول در آورد؟ حتماً شما هم داستان‌های زیادی دور و اطرافتان شنیده‌اید که فلان دانش‌آموز با گرفتن یک فاند کامل از یک دانشگاه کانادایی الان زندگی خیلی خوبی دارد و هم دانشگاه می‌رود، هم درآمد خوبی دارد و هم در مسیر دریافت اقامت دائم قرار دارد. از این بهتر هم می‌شود؟

اما خب باید پذیرفت که اگرچه این داستان‌ها حقیقت دارند و گرفتن فاند از دانشگاه‌های کانادا شایع هست، اما شامل حال همه نمی‌شود! به واقع این روی سکه را هم باید دید که دانش‌آموزانی که موفق به گرفتن فاند از دانشگاه‌های کانادا می‌شوند یک سر و گردن از همتاهایشان بالاتر هستند و با توانایی‌های قابل توجه به این هدفشان دست می‌یابند. اگر می‌خواهید در مورد انواع بورسیه‌ها فاندهای تحصیلی کانادا اطلاعات کسب کنید به شما توصیه می‌کنیم مقاله شرایط اخذ بورسیه تحصیلی در کانادا را مطالعه کنید.

در این مطلب اما ما تلاش می‌کنیم برخی ملاحظات مطرح در مسیر گرفتن فاند از دانشگاه‌های کانادا را برای شما توضیح دهیم. همچنین این مهم که برای گرفتن فاند از دانشگاه‌های کانادا باید چه مدارکی تهیه کنید و چگونه می‌توانید در این مسیر موفق شوید.

ملاحظات مهم در مسیر گرفتن فاند از دانشگاه های کانادا

بورسیه‌ها و فاندهای تحصیلی در کانادا بسیار متفاوت‌اند. شرایط دریافت این فاندها هم متفاوت است و با توجه به دانشگاه مورد نظر، رشته تحصیلی، شرایط شما و البته کمک هزینه‌های موجود در دانشگاه متغیر هستند. با این حال شما برای گرفتن فاند از دانشگاه‌های کانادا با چنین ملاحظاتی مواجه خواهید بود:

  •  گرفتن فاند از دانشگاه‌های کانادا در مقطع کارشناسی بسیار سخت است و در اکثر مواقع آن دسته از دانشجویان بین‌المللی که از مقطع کالج در کانادا مشغول به تحصیل هستند، شانس بیشتری برای دریافت بورسیه در مقطع کارشناسی خواهند داشت.
  • شما باید با جستچو در دانشگاه‌های مختلف کانادایی و یا بورسیه‌های دانشگاه‌ها، رشته تحصیلی و طرح بورسیه مورد نظر خود را بیابید و شرایط اخذ بورسیه تحصیلی در کانادا برای آن دانشگاه را مطالعه نمایید. در عین حال باید یک استاد راهنما و یا سوپروایزر در دانشگاه مورد نظرتان بیابید که ضمن آنکه از حیث زمینه مطالعاتی و تحقیقاتی با شما همسو باشد در مسیر گرفتن فاند از دانشگاه‌های کانادا در کنار شما باشد.
  • شما باید هم زمان با ارسال مدارک و درخواست پذیرش از دانشگاه تقاضای خود مبنی بر گرفتن فاند از دانشگاه‌های کانادا را ارسال نمایید. دانشگاه منتخب شما پرونده تحصیلی‌تان را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و شرایط گرفتن فاند از دانشگاه‌های کانادا برای شما را تائید می‌کند. مواردی همچون معدل، سطح زبان، رزومه تحصیلی، ریز نمرات تحصیلی مقاطع تحصیلی، سابقه پژوهشی از جمله مقالات شما ملاک‌های این ارزیابی خواهند بود.
  • فراموش نکنید که مکاتبات موفق شما با یک استاد راهنما در دانشگاه مورد نظر و رشته تحصیلی‌تان که همسو با زمینه علمی و تحقیقاتی شما باشد و حمایت او از شما می‌تواند در ارزیابی مثبت دانشگاه و گرفتن فاند از دانشگاه‌های کانادا برای شما نقش کلیدی بازی کند.
  • شما باید منتظر ایمیلی باشید که از طرف دانشگاه به شما زده خواهد شد و در آن پذیرش و یا رد پذیرش تحصیلی شما به اطلاع رسانده می‌شود. همچنین در مورد کمک هزینه تحصیلی با ذکر جزئیاتی مانند مبلغ بورسیه و مدت زمان به شما اطلاعات لازم داده خواهد شد.
  • در عین حال شما می‌توانید پس از آغاز تحصیلات تکمیلی خود در دانشگاه و پس از ترم دوم نسبت به دریافت بورسیه داخلی دانشگاه (تحقیقاتی) و یا خارج از دانشگاه ( دولتی و خصوصی) اقدام کنید. به واقع گرفتن فاند از دانشگاه‌های کانادا تنها محدود به قبل از ورود به دانشگاه نیست و این شانس برای شما وجود دارد که با تلاش و پشتکار در حین دوران تحصیل هم بتوانید موفق به گرفتن فاند از دانشگاه‌های کانادا شوید.

جستجوی رشته و دانشگاه درکانادا با اسمارت اپلای

منطبق با نمره زبان، بودجه، رشته و شهر مورد علاقه شما

اگر ابزار سرچ اسمارت اپلای را تا به حال استفاده نکرده‌اید، به شما پیشنهاد می‌کنیم فقط ۶۰ ثانیه زمان بگذارید و یک بار این فرصت بزرگ را امتحان کنید. چند سوال ساده را پاسخ بدهید و رشته‌هایی که می‌‎توانید با بودجه فعلی و نمره زبان‌تان اقدام کنید را پیدا کنید.

اسمارت اپلای

مدارک و معدل لازم برای گرفتن فاند کانادا

آن چنانکه در بالا توضیح داده شد برای آنکه بتوانید موفق به گرفتن فاند از دانشگاه‌های کانادا شوید، باید پس از یافتن دانشگاه و استاد راهنمای مدنظرتان، جهت اخذ پذیرش تحصیلی و بورسیه تحصیلی مدنظرتان، مدارکتان را به صورت کامل به دانشگاه مورد نظر ارسال کنید. این مدارک شامل:

  • فرم درخواست تکمیل شده جهت اخذ بورسیه تحصیلی کانادا
  • کپی صفحات اصلی پاسپورت و کارت ملی (با اعتبار حداقل شش ماهه)
  • رزومه تحصیلی CV و کپی ترجمه شده و برابر اصل مدارک تحصیلی و سوابق تحصیلی: (حتی اگر تجربه عملی به هنگام درخواست بورسیه تحصیلی کانادا ندارید، می‌توانید تجارب علمی و تحصیلی، علایق و سرگرمی، دستاوردها و مهارت‌های اجتماعی خود را در رزومه بیان کنید.) به خاطر داشته باشید که به مهارت‌های زبان و مدارک مربوطه، مهارت‌های کامپیوتری، کارهای داوطلبانه و یا حتی هر رویداد کوتاهی که گذرانده‌اید اشاره کنید خصوصاً اگر ارتباطی با رشته تحصیلی‌تان دارد.
  • اثبات مهارت آکادمیک زبان انگلیسی – مدرک زبان از جمله PTE، تافل یا آیلتس با حداقل نمره ۵
  • انگیزش نامه قوی، مختصر و مفید در حدود ۴۰۰ یا ۶۰۰ کلمه که بتواند به خوبی توضیح دهد چرا برای گرفتن فاند از دانشگاه‌های کانادا درخواست داده‌اید – چرا در آن مقطع تحصیلی خاص قصد ادامه تحصیل دارید- چرا این دانشگاه را برای ادامه تحصیل انتخاب کرده‌اید – چگونه این رشته به مطالعات آینده و اهداف کاری شما مرتبط است – و همچنین مهارت‌ها و توانایی‌های علمی، عملی و فنی و نوع ارتباطشان با گرایش تحصیلی‌تان را توضیح دهد.
  • ارائه ۱ یا ۲ توصیه نامه. دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکترا برای دریافت پذیرش از دانشگاه مورد نظر خود در کانادا ملزم به ارائه توصیه نامه یا همان LETTER OF RECOMMENDATION هستند. توصیه نامه تأییدی مهم از سوی کارشناس و استاد مربوطه است مبنی بر اینکه چرا شما برای ادامه تحصیل و گرفتن فاند از دانشگاه‌های کانادا فردی مناسب و موجه هستید. توصیه نامه همچنین به توضیح مختصری از مهارت‌های شاخص، ظرفیت فکری و دیگر موارد فرد از دید نویسنده می‌پردازد.
  • نمرات بالای آزمون‌های بین‌المللی SAT، ACT، GRE، GPA فاکتور مهم و تأثیرگذاری برای انتخاب شما به عنوان فرد دارای استحقاق دریافت بورسیه تحصیلی کانادا هستند.
  • آماده‌سازی پروپوزال تحقیقاتی خصوصاً برای مقطع دکترا می‌تواند بسیار مفید باشد. پروپوزال و مقاله تحقیقاتی مرتبط با بورسیه تحصیلی مورد درخواست همچون انگیزش نامه شانس شما را برای گرفتن فاند از دانشگاه‌های کانادا بالا می‌برد. پروپوزال موجب می‌شود تا بخش admission office دانشگاه کانادایی از موضوعات مورد نظر شما باخبر شده و با دریافت نظر مساعدشان، اساتید مرتبط با رشته و موضوع شما را برایتان مشخص کند.
  • نمونه کار و یا همان portfolio می‌تواند شامل کارهای هنری و یا پروژه‌های تکمیل‌شده دانشجویان رشته‌های هنر، طراحی و رشته‌های مرتبط می‌گردد؛ در صورتی که بورسیه تحصیلی مورد درخواست شما برای رشته‌ای مثل هنر باشد نمونه کار و پروژه از لحاظ ارزش حکم نمره معدل و یا همان GPA را دارد.
  • مدارک مالی و ریز حساب والدین به عنوان پشتیبان مالی به همراه اطلاعات مالیاتی
  • گواهی پزشکی معتبر سنجش سلامت متقاضی گرفتن فاند از دانشگاه‌های کانادا
  • تمامی مدارک و یا کپی آن‌ها می‌بایست دارای مهر و تائید وزارت دادگستری و امور خارجه باشد و توسط دال ترجمه رسمی به زبان انگلیسی ترجمه شده باشد، سپس با در نظر گرفتن ضرب‌العجل تعیین شده دریافت پذیرش و بورسیه تحصیلی کانادا به دانشگاه مورد نظر ارسال شود.
  • در نهایت پس از آنکه مدارک یاد شده را ارسال کردید و دانشگاه با پذیرش و گرفتن فاند از دانشگاه‌های کانادا توسط شما موافقت کرد، باید برای گام بعد یعنی اخذ ویزا اقدام نمایید. این مرحله گامی است بسیار مهم، چرا که قانع کردن آفیسر جهت ارائه ویزا خود نیازمند دقت نظر ویژه است.

علاوه بر چگونگی گرفتن فاند از دانشگاه‌های کانادا، دریافت پذیرش و نحوه بستن فایل ویزای دانشجویی کانادا نیازمند تجربه و اطلاعات فنی لازم است و متخصصین اعزام دانشجو در شرکت اسمارت اپلای تمامی خدمات لازم در این خصوص را به بهترین شکل ممکن در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند. کافی است فرم ارزیابی رایگان ما را پر نمایید و یا با تماس با مشاوران خبره ما در دفتر تهران دقیق‌ترین اطلاعات لازم در این زمینه را کسب نمایید.

  1. بورسیه‌های تحصیلی اشکال متفاوتی دارند و مواردی از آن‌ها بخشی از هزینه‌ها و مواردی تمام هزینه‌های تحصیل و زندگی دانشجو را پوشش می‌دهند.
  2. دریافت بورسیه تحصیلی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دشوار است و بیشترین شانس دانشجویان برای دوره دکتری است.
  3. معمولاً برای گرفتن فاند از دانشگاه‌های کانادا باید امتیاز زبان بالای معادل  ۶٫۵ آیلتس داشته باشید.
  4. گرفتن فاند از دانشگاه‌های کانادا نیازمند برخورداری از شرایط ویژه علمی، مقالات ISI، رزومه تحصیلی قوی، مدرک زبان با نمره بالا و برتری‌های تحصیلی مشابه باشد.
  5. بورسیه‌ها به انواع دولتی و دانشگاهی تقسیم‌بندی می‌شوند که عموماً بورسیه‌های دولتی شرایط بهتری برای دانشجو به همراه دارند.
  6.  جلب موافقت استاد راهنما یا سوپروایزر کلید گرفتن فاند از دانشگاه‌های کانادا است.
  7. معمولاً شرایط دریافت بورسیه برای دانشجویان بین‌المللی در رشته‌های مهندسی نسبت به رشته‌های علوم انسانی از سهولت بیشتری برخوردار است.

جمع بندی:اهمیت تلاش و انتخاب مسیر درست برای گرفتن فاند از دانشگاه های کانادا

پیش از اقدام برای آماده‌سازی مدارک و اخذ پذیرش دانشگاه کانادا، اطلاعات کاملی در مورد رشته‌های قابل ارائه دانشگاه، بورسیه‌های تحصیلی در دسترس، اساتید و موضوعات تحقیقاتی مورد علاقه‌شان کسب کنید. پس از آن با استفاده از راه‌های ارتباطی مختلف و صرف وقت، ارتباط مؤثری با استاد مورد نظر در دانشگاه ایجاد کرده و نظر ایشان را به رزومه تحصیلی، پروپوزال، معدل و پژوهش‌ها و مقالات علمی خود جلب نمایید. تنها در صورت رعایت چنین مواردی می‌توانید شانس خود را برای گرفتن فاند از دانشگاه‌های کانادا افزایش دهید.

با این حال می‌توانید در تماس با مشاوران ما در اسمارت اپلای از اطلاعات دقیق و مشاوره تخصصی آن‌ها برای گرفتن فاند از دانشگاه‌های کانادا بهره‌مند شوید.