کار در کانادا

کانادا کشوری آزاد، پویا و مقصدی ایدئال برای کشف استعدادها است. بی‌دلیل نیست که بسیاری با اهداف مختلف ازجمله کار، از سراسر جهان راهی این کشور می‌شوند تا بتوانند توانایی‌های بالقوه خود را به بالفعل تبدیل کنند. کار در کانادا فرصت بی‌نظیری است که می‌تواند شرایط زندگی و آینده هر فرد را دستخوش تغییرات و تحولات مثبت کند.

این روزها، خیلی‌ها رویای مهاجرت کاری به کانادا را در سر می‌پرورانند. گفتنی است که کانادا همیشه برای بسیاری، به‌ویژه ایرانیان جزو مقاصد اصلی مهاجرت کاری محسوب شده است.

وقتی بحث کار در کشور کانادا مطرح می‌شود، یک سری سؤالات در ذهن شکل می‌گیرد. سؤالاتی که سعی شده در این مقاله به آن‌ها پاسخ داده شود به شرح ذیل است:

اوضاع بازار کار کانادا چگونه است؟ برای ورود به بازار کار در کشور کانادا به چه شرایط و مهارت‌هایی نیاز است؟ چطور به‌راحتی در کانادا کار پیدا کنیم ؟ آیا باکار در کانادا می‌توانیم اقامت دائم این کشور را دریافت کنیم؟

اگر شما هم قصد مهاجرت کاری به کشور کانادا رادارید یا دوست دارید در مورد شرایط کار در این کشور بیشتر بدانید، توصیه می‌کنیم حوصله به خرج بدهید و مطالب مقاله پیش رو را تا انتها مطالعه کنید.

ویدئوهای‌ پربازدید:

ویزای کار پس از تحصیل در کانادا

اوضاع بازار کار در کانادا

اول‌ازهمه، اجازه بدهید مبحث را با موضوع اوضاع بازار کار کانادا شروع کنیم. طبیعتاً قبل از مهاجرت کاری به هر کشوری، باید در مورد اوضاع اقتصادی و بازار کار آن کشور اطلاعات کسب کرد.

جالب است بدانید که بازار کار کانادا یا همان جاب مارکت خیلی شبیه بازار کار ایران است. در ایران در اکثر موارد تا زمانی که پارتی یا معرفی وجود نداشته باشد، استخدام معمولاً غیرممکن است. در کانادا هم به همین صورت است. یعنی تا زمانی که نت ورکینگ یا شبکه ارتباطی گسترده نداشته باشید، نمی‌توانید راحت کار پیدا کنید.

۸۵ درصد از بازار کار کشور کانادا جاب مارکت پنهان یا مخفی است. یعنی از تمام پوزیشن‌هایی که وجود دارد تنها ۱۵ درصد از آن‌ها آگهی می‌شوند. ۸۵ درصد باقی‌مانده از طریق معرف انجام می‌شود. به عبارتی یک کارفرما به‌جای اینکه وقت خود برای آگهی دادن، خواندن رزومه، تماس با متقاضیان، مصاحبه تلفنی، مصاحبه حضوری و….. صرف کند از طریق افراد آشنا، اقدام به جذب نیروی کار می‌کند.

بازارهای کاری کانادا بسیار گسترده هستند. تقریباً تمامی صنایع روز دنیا در این کشور فعالیت دارند. کارشناسان معتقد هستند، به دلیل رشد جمعیت سالمندان و کاهش میزان زاد و ولد، کانادا طی دهه‌های آتی به نیروهای کار بیشتری نیاز خواهد داشت.

اما نکته مهم این است که برای ورود به بازارهای کار در کشور کانادا، باید شناخت کافی از صنایع کانادا، فرهنگ کار در کانادا و نکات بسیاری دیگر که منجر به موفقیت در کاریابی می‌شوند داشت.

در ادامه می‌خواهیم شمارا با شرایط لازم برای ورود به بازار کار در کانادا آشنا کنیم.

شرایط و مهارت های لازم برای ورود به بازار کار در کانادا

مسلماً برای ورود به بازار کار باید از شرایط و مهارتهای لازم برخوردار بود. بگذارید برای درک بهتر موضوع، دو شرط لازم برای کار در بازارهای کانادا را به صورت جداگانه بررسی کنیم.

مهارت‌های زبانی

همان‌طور که می‌دانید کانادا یک کشور دوزبانه انگلیسی – فرانسوی است. افرادی که به هر دو زبان مسلط هستند، شانس بسیار زیادی در پیدا کردن شغل خواهند داشت. چراکه بسیاری از شرکت‌ها در کانادا به این دو زبان فعالیت می‌کنند.

به خاطر داشته باشید که اگر درزمینه‌ی کاری خود یک متخصص‌ خبره باشید، اما نتوانید با کارفرمای خود در کانادا ارتباط برقرار کنید، مطمئن باشید بسیاری از موقعیت‌های شغلی‌ را از دست خواهید داد؛ اما بالعکس، اگر مهارت زبان خارجی شما در سطح بالایی باشد، نه‌تنها کارفرمای خود را تحت تأثیر قرار خواهید داد، بلکه ممکن است حتی برخی از کمبودهای مهارتی نیز شما نادیده گرفته شود.

مدرک تحصیلی و مهارت‌های فردی

مدرک تحصیلی و مهارت‌های فردی نیز از فاکتورهای هستند که در پیدا کردن شغل می‌توانند مؤثر باشند. درخواست و ارزیابی مدارک تحصیلی، با توجه به شغل و حرفه مدنظر متقاضی، ممکن است به صورت متفاوت انجام شود. جالب است بدانید که برای کار در مشاغل پردرآمد، علاوه بر مدارک دانشگاهی، به مهارت‌های فردی نظیر کار با کامپیوتر، فن بیان قوی یا حتی روحیه کار تیمی نیز نیاز است.

داشتن سابقه کاری و گواهی‌های آموزشی مرتبط با شغل، می‌توانند امتیاز مثبتی در پرونده استخدامی فرد محسوب شوند. در چنین شرایطی، کارفرما احساس خواهد کرد که متقاضی انتخاب مناسبی برای کار است؛ بنابراین اگر در حرفه‌ای، آموزش لازم را دیده‌اید، سعی کنید گواهی‌های آموزشی مرتبط آن را اخذ کنید و رزومه‌ی کاری خود را سنگین کنید.

چالش های پیدا کردن کار در کانادا

وقتی بحث کار کردن در کانادا پیش می‌آید، سؤالی که ممکن است مطرح بشود این است که چطور در کانادا کار پیدا کنیم؟ پیدا کردن شغل موردنظر در کانادا، اغلب راحت و ساده نیست؛ اما اگر در مورد نحوه یافتن شغل، فرهنگ کار در کانادا و این‌که کارفرمایان کانادایی به دنبال چه کسانی برای استخدام هستند، بیشتر اطلاعات داشته باشیم، این پروسه را راحت‌تر طی خواهیم کرد. در این قسمت می‌خواهیم مراحل یافتن کار در کانادا را معرفی کنیم.

رزومه اولین چیزی است که مورد توجه کارفرماها قرار می‌گیرد. بنابراین حتما در تهیه رزومه وسواس و دقت لازم به خرج دهید. رزومه خود را واضح، کوتاه و مختصر بنویسید. رزومه را متناسب با شغلی که اپلای می‌کنید، بنویسید. مثلاً وقتی برای پوزیشن اداری اپلای می‌کنید، لزومی ندارد به مدارک پی اچ دی خودتان اشاره‌ کنید. کارفرما ممکن است احساس کند که شما بیش‌ازاندازه واجد شرایط هستید و ممکن است پرتوقع باشید.

به‌عنوان یک تازه‌وارد اگر بدنبال کارهای جنرال مثل فروشندگی و…. هستید  یکی از بهترین راه‌ها این است که از رزومه کاری خودتان چند صفحه کپی کنید و سپس به‌صورت حضوری به شرکت‌ها، مغازه‌ها و ….. اطراف محل سکونتتان بروید و به کارفرما بدهید.

کارفرمایان از رزومه‌هایی که همراه با یک نامه شخصی و کاورلتر هستند و صلاحیت‌های شما را بهتر نشان می‌دهند، استقبال بیشتری می‌کنند. در کاورلتر به‌طور واضح اطلاعات تماس خود و اطلاعات مربوط به مشاغل گذشته خود را ذکر کنید. به خاطر داشته باشید که محتوای رزومه و کاورلتر شما باید بدون غلط املایی و نگارشی باشد.

در هر کجای دنیا که هستید می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت طبقه‌بندی ملی مشاغل موسوم به NOC، عنوان صحیح شغل مدنظر خود را پیدا کنید. کافی است به بخش “جستجوی شغلی” در بانک مشاغل بروید تا با دیدگاه‌های کاری، گزینه‌های آموزشی، سطوح حقوق و دستمزد و مهارت‌های مورد نیاز شغل مدنظر آشنا شوید.

تصور نکنید وضعیت شغلی در مورد همه تخصص‌ها در همه مناطق یکسان است. برای مثال یافتن یک کار همراه با دستمزد مکفی در مزرعه نسبت به آنچه فکر می‌کنید دشوارتر است. بسیاری از مکان‌ها به کارگران فصلی تکیه می‌کنند. با این حال برای اینکه بتوانید به چنین مشاغلی دست پیدا کنید بهتر است مناطق مناسب و مرتبط با شغل خود را شناسایی کنید.

به عنوان نمونه فرض می‌گیریم شما یک مهندس کشاورزی با گرایش باغبانی هستید و در جستجوی شغلی مرتبط با نگهداری باغ و مزرعه میوه هستید. طبیعتاً شما شانس بیشتری برای پیدا کردن یک شغل در زمینه باغبانی در یکی از باغ‌های استان بریتیش کلمبیا وجود دارد. اکثر مشاغل فصلی در باغ‌ها کار سختی است؛ چیدن میوه و بلند کردن جعبه‌های سنگین برای گرفتن حداقل دستمزد، دشوار به نظر می‌رسد؛ بنابراین بهتر است به وب‌سایت‌های مرتبط با زمینه شغلی خود مراجعه کنید و منطقه متناسب با حرفه خود را بیابید.

کار در کانادا

گسترده کردن شبکه ارتباطات و آشنا شدن با افراد مختلف، می‌تواند شانس کاریابی را افزایش بدهد. برای برقراری تماس با مردم می‌توانید:

به انجمن حرفه‌ای مرتبط با شغل خود بپیوندید.

به حلقه‌های گفتگو بپیوندید.

در جامعه شغلی خود فعال باشید.

در نمایشگاه‌ها و سمینارهای مرتبط با شغل خود شرکت کنید.

از وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی یا حرفه‌ای آنلاین مثل لینکدین استفاده کنید.

بهترین راه ایجاد ارتباط، لینکدین است. پروفایل لینکدین شما توسط کارفرماها دیده و بررسی می‌شود. بنابراین حتماً لینکدین خودتان را آپدیت کنید. عکس لینکدین شما باید پرسنلی باشد. تحصیلات، سابقه، تحصیلات و و رزومه کامل شما در لینکدین باشد. سپس سعی کنید با مدیران منابع انسانی شرکت‌های مختلف پیام بدهید و در ارتباط باشید

در کنار جستجوی کارهایی که توام با دستمزد هستند، کارهای داوطلبانه را فراموش نکنید. فعالیت‌های داوطلبانه اغلب بدون حقوق هستند. اما در عوض موجب کسب تجربه کار کانادایی، تقویت مهارت‌های زبانی و گسترش شبکه ارتباطی می‌شوند.

برخی از وب‌سایت‌ها در حوزه معرفی موقعیت‌های شغلی و آگهی‌های استخدام فعالیت می‌کنند. این وب‌سایت‌ها مشاغلی را که در دسته‌های مختلف (نوع شغل، منطقه، بخش و غیره) طبقه بندی شده‌اند، معرفی می‌کنند.

در ابتدای راه انتظار نداشته باشید که یک شغل کاملاً منطبق با انتظاراتتان در کانادا پیدا کنید. ممکن است ابتدای کار با شغل‌هایی مانند تمیزکاری یا کار در انبار آغاز کنید که قبلاً هرگز آن‌ها را در نظر نگرفته‌ بودید. در این موضوع سعی کنید منعطف و مثبت اندیش باشید. از هر فرصتی برای آغاز یک زندگی کاری استفاده کنید. بسیاری از مشاغل کوتاه‌مدت هستند و برای ابتدای راه می‌توانند جذاب و راهگشا باشند. اما باید درنظر داشته باشید که، پذیرش چنین مشاغلی نیازمند آن است که شما نگرش خود را تغییر دهید و هرگز ناامید نشوید.

کار در کانادا

یکی از روش‌هایی که به نظر بسیار ساده و دم دستی به نظر می‌رسد حال آنکه حدود ۲۰ درصد استخدام‌ها از این راه صورت می‌گیرد Cold Calling نام دارد که می‌توان آن را “رها کردن تیر در تاریکی” تعبیر کرد.

در این روش کافی است ابتدا شرکت‌هایی که فعالیتشان مرتبط با تخصص شماست را به ویژه آن‌ها که نزدیک محل سکونتتان هستند را پیدا کنید. این شرکت‌ها را لیست کرده و به طور منظم به هر کدام مراجعه کنید. سعی کنید با لباس مناسب و آمادگی ذهنی دقیق این کار را انجام دهید و پس از مراجعه به شرکت‌ها به آن‌ها اعلام کنید که جویای کار هستید و تلاش کنید با مسئولان شرکت صحبت کنید.

در نهایت حتی در صورت عدم موفقیت در صحبت با مسئولان شرکت رزومه خود را تحویل دهید. سعی کنید به شرکت‌های لیست خود سر بزنید و پس از یک هفته هم با تماس تلفنی پیگیر وضعیت تقاضای خود باشید. این روش، شانس استخدام شدن شما را زیاد می‌کند، چرا که مردم هنوز هم که هنوز است ترجیح می‌دهند کسی را استخدام کنند که از نزدیک دیده‌اند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد این روش به این مقاله مراجعه کنید.

یک سری مشاغل در کانادا هستند که اصطلاحاً unionized می‌گویند. یعنی شغل‌هایی که دارای اتحادیه هستند. سیستم این شرکت‌ها به این صورت است که همیشه به نفع کارمندان فعلی و برعلیه کارمندان آتی کار می‌کنند. اولویت این شرکت‌ها استخدام کارمندان فعلی برای پوزیشنهای جدید است. بنابراین شانس استخدام در این کمپانی‌ها صفر  است وبهتر است وقت خودمان را صرف آنها نکنیم.

دقیقاً مشخص کنید که بدنبال چه کار و حرفه‌ای هستید. یک تیپ کاری را انتخاب کنید و برای آن اپلای کنید. از این شاخه به آن شاخه نپرید.

نکاتی که باید برای کار در کانادا مدنظر داشت

کانادا یکی از کشورهای مهاجرپذیر است. سالانه افراد زیادی که به دنبال آینده روشن هستند، برای کار یا زندگی به کانادا مهاجرت می‌کنند. شرایط زندگی و کار در برخی از استانهای کانادا مساعدتر از استانهای دیگر است. درنتیجه در این استان‌ها، علاقه‌مندان کار می‌توانند از مزایایی همچون، حقوق بالا و پیشرفت شغلی، بهره‌مند شوند.

اما مسئله مهم این است که برای کار کردن در کانادا نکاتی وجود دارد که باید آن‌ها را مدنظر گرفت.

  • سعی کنید از قوانین کار در کانادا شناخت کافی داشته باشید تا بتوانید امنیت شغلی خود را در محیط کار حفظ کنید.
  • قبل از آغاز کار در یک شرکت یا سازمان موردنظر، باید قرارداد ببندید و آن را امضا کنید.
  • پس از دریافت حقوق، باید از مسئول امور مالی و کارفرما، سند یا فیش حقوقی درخواست کنید.

از قوانین کار کانادا چه می دانید؟

خب حالا که با برخی از شرایط و مهارت‌های لازم برای کار در کانادا آشنا شدید، فکر می‌کنم بهتر باشد به معرفی برخی قوانین مربوط به کار در کشور کانادا بپردازیم.

قوانین کاری کانادا با نظارت سخت‌گیرانه‌ای کنترل می‌شوند. اگر قصد دارید در کانادا کارکنید، باید هم با قوانین کار در این کشور آشنا باشید و  هم تمامی این قوانین را با دقت رعایت کنید.

دولت فدرال با همکاری دولت‌های محلی، اتحادیه‌ها، کارفرمایان، شرکای بین‌المللی و سایر سهامداران، محیط‌های کاری مناسب و ایمنی را فراهم نموده و موجب گسترش روابط مشترک در محل کارشده است. قانون کار کانادا، از حقوق کارمندان و کارفرمایان حفاظت می‌کند.

استانداردها و شرایطی کاری مناسب در کانادا، باعث شده هرسال تعداد بسیاری برای استخدام دریکی از شرکت‌ها و سازمان‌های این منطقه، به کانادا مهاجرت کنند.

در ادامه به معرفی برخی از استانداردهای کاری در کانادا می‌پردازیم. لازم به ذکر است که تمامی افرادی که به فکر کار در کانادا هستند باید از آن‌ها آگاهی داشته باشند.

بررسی ساعت کار در کانادا

در کشور کانادا متداول است که هر فردی هشت ساعت در روز و به‌طورکلی چهل ساعت در هفته کار کند؛ اما در نظر داشته باشید که ممکن است در این ساعات، بسته به شرایط کار تغییراتی ایجاد شود. مقررات به‌گونه‌ای وضع‌شده است که برای برخی از انواع مشاغل خاص و برخی صنایع در کانادا، ساعت‌های کاری متفاوتی تعریف‌شده است.

  • اضافه‌کاری در کانادا

اگر کارمندی بیشتر از ساعات کاری استاندارد کار کند، برای وی اضافه‌کاری در نظر گرفته می‌شود. ناگفته نماند که برخی از مشاغل ازجمله، مدیران و متخصصین (پزشکان، وکلا، دندان‌پزشکان، معماران و مهندسین) از اضافه‌کاری معاف هستند.

نرخ دستمزد اضافه‌کاری در کانادا، حداقل ۱.۵ برابر دستمزد ساعتی معمولی است.

  • حداکثر ساعت کاری در کانادا

حداکثر ساعات کار در طول یک هفته ۴۸ ساعت است. البته این میزان ساعت کار می‌تواند در شرایط استثنایی مثل انجام کارهای اضطراری و کارهایی که مجوز فعالیت بیشتری دارند، تغییریافته و بیشتر از حد معمول شود.

کار در کانادا و پرداخت حقوق

افرادی که به فکر کار کردن در کانادا هستند، این سؤال برایشان پیش می‌آید که حداقل دستمزد در این کشور چقدر است؟ اگر دوست دارید در مورد میزان حقوق، زمان پرداخت، شرایط کسر حقوق و ….اطلاعات کسب کنید حتماً ادامه مطلب را با ما همراه باشید.

میزان دستمزد و پرداختی در هر استان متفاوت است. حداقل دستمزد در حوزه‌های قضایی کانادا از ۱۱ دلار در ساعت تا ۱۴ دلار در ساعت متغیر است، در جدول زیر حداقل دستمزد در برخی از استان‌های کانادا مشخص‌شده است.

استانحداقل دستمزد ساعتی
آلبرتا۱۵ دلار
بریتیش کلمبیا۱۴ دلار
ساسکاچوان۱۱٫۶ دلار
مانیتوبا۱۱٫۳۵ دلار
انتاریو۱۴ دلار
کبک۱۲ دلار
نیوبرانزویک۱۱٫۲۵ دلار
نوااسکوشیا۱۱ دلار
جزیره پرینس ادوارد۱۲٫۵۵ دلار

رشتــــــه یا دانشگــــــــاهی که به‌دنبال آن هستید را جستجو کنید.

    کار در کانادا و انواع مرخصی

    در قانون کار کشور کانادا، برای کارمندان مجاز برخی شرایط مرخصی و غیبت تعیین‌شده که جزئیات آن در این قسمت تعریف‌شده است.

    انواع مرخصی‌ها

    • مرخصی استعلاجی

    مرخصی استعلاجی زمانی استفاده می‌شود که یک کارمند به دلیل سپری کردن یک دوره‌ی بیماری، قادر نیست در محل کاری حضور پیدا کند. اگر یک کارمند حداقل به مدت سه ماه متوالی برای یک کارفرما کارکرده باشد، حق دارد به مدت ۱۷ هفته در سال از مرخصی استعلاجی استفاده کند.

    کارمندی که نیاز به مرخصی استعلاجی دارد باید به کارفرمای خود اعلام کند. در صورت درخواست کارفرما، کارمند باید ظرف مدت ۱۵ روز از بازگشت خود به محل کار، گواهی پزشکی خود را ارائه کند.

    • مرخصی بارداری

    خانم‌های بارداری که ادامه کارشان ممکن است سلامت آن‌ها یا فرزندشان را به خطر بیندازد، می‌توانند از کارفرمای خود درخواست مرخصی بارداری کنند. البته ارائه گواهی پزشکی همراه با درخواست مرخصی بارداری الزامی است. گواهی پزشکی نشان می‌دهد که این خطر تا چه مدت مادر را تهدید می‌کند و کارمند فوق از انجام چه فعالیت‌هایی باید اجتناب کنند.

    در تمامی استان‌های کانادا، کارفرماها از متقاضی، گواهی پزشکی مبنی بر بارداری و ولادت را می‌خواهد. همچنین متقاضی باید ۲-۴ ماه قبل از درخواست مرخصی، کارفرمای خود را مطلع سازد. این زمان در استان آلبرتا ۶ ماه است.

    • مرخصی برای زایمان

    مرخصی زایمان در کانادا کاملاً استاندارد است. مادران در هر جای این کشور، می‌توانند به مدت ۱۷ تا ۵۲ هفته به دلیل زایمان کار را ترک کنند. کارفرمایان باید پس از اتمام دوران مرخصی زایمان، با بازگشت کارمندان به کار موافقت کنند.

    • مرخصی والدین

    در کانادا اگر پدر و مادری قصد داشته باشند باهم از فرزند تازه متولدشده و یا فرزندخوانده‌ای که به‌تازگی سرپرستی آن را برعهده‌گرفته‌اند، مراقبت کنند می‌توانند از یک مرخصی ترکیبی که دوره آن  ۶۳ هفته است استفاده نمایند. کارمندانی که تحت پوشش قانون کار کانادا هستند، مجازند تا ۱۷ هفته از مرخصی والدین استفاده کنند. والدین کانادایی در صورت رعایت شرایط تعیین‌شده توسط قانون این کشور،  واجد شرایط استفاده از بیمه اشتغال نیز خواهند شد.

    • مرخصی به دلیل آسیب دیدن در حین انجام کار 

    اگر در حین انجام کار، برای کارمند آسیب جسمی یا روحی اتفاق بیفتد، کارفرما موظف است ضررهای وی را جبران کند و در مدت‌زمان دوران نقاهت، حقوق و دستمزد استاندارد کارمند را پرداخت کند.

    • مرخصی به دلیل فوت بستگان

    اگر یک کارمند به مدت سه ماه متوالی برای کارفرمای خود کارکرده باشد، حق دارد از مرخصی با حقوق برای فوت یکی از اعضای خانواده خود استفاده کند. در غیر این صورت، باید مرخصی بدون حقوق بگیرد. مدت‌زمان این مرخصی سه روز است.

    نکته

    هیچ کارفرمایی به دلیل مرخصی‌های موجه، حق اخراج، تعلیق، تأدیب یا تنزل مقام یک کارمند را ندارد.

    کار در کانادا و معرفی تعطیلات

    اگر می‌خواهید در کانادا کارکنید بد نیست در مورد تعطیلات این کشور هم اطلاعاتی داشته باشید. تعطیلات در کانادا به دو صورت سالیانه و عمومی هستند. حالا این دو چه تفاوتی دارند در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

    • تعطیلات سالیانه

    کارمندان دولت فدرال، مجاز هستند پس از اتمام یک سال کاری با یک کارفرما، حداقل دو هفته تعطیلات داشته باشند. البته باید خاطرنشان کنیم که اگر کارمندی به مدت شش سال متوالی با همان کارفرما کار کنند، میزان تعطیلات به ازای هرسال به سه هفته افزایش می‌یابد.

    • عمومی

    کارمندان کانادا در طول سال ۹ روز تعطیلات عمومی دارند. این ۹ روز شامل: روز سال نو، آدینه مقدس، روز ویکتوریا، روز کانادا، روز شکر گذاری، روز یادبود، روز کریسمس، باکسینگ دی

    جستجوی هوشمند رشته و دانشگاه با اسمارت اپلای

    ۶۰ ثانیه زمان بزار

    کار با اسمارت اپلای ساده ست. ۱- ظرف ۶۰ ثانیه اطلاعات مورد نیاز رو از شما می‌گیریم. ۲- تمامی دانشگاه‌ها و کالج‌هایی که می‌تونید در اون‌ها درس بخونید رو برای شما پیدا می‌کنیم. ۳- تیم حرفه‌ای ما در اسمارت اپلای به صورت رایگان برای شما پذیرش خواهند گرفت.

    اسمارت اپلای

    کار در کانادا برای ایرانیان!

    کار در کانادا برای ایرانیان، به دلایل مختلفی ازجمله کسب تجربه کار کانادایی و دریافت اقامت دائم این کشور، به یک رؤیا تبدیل‌شده است. ایرانی‌ها، می‌توانند هم از طریق برنامه مهاجرتی اسکیل ورکر که با عنوان اکسپرس انتری نیز شناخته می‌شود و هم از طریق دریافت پیشنهاد شغلی یا همان جاب آفر ویزای کار کانادا را دریافت کنند. خب شاید از خودتان بپرسید که تفاوت این دو روش در چیست ؟

    یکی از جدیدترین برنامه‌های مهاجرتی به کانادا که طرفداران زیادی دارد، سیستم مهاجرتی اکسپرس اینتری یا ورود سریع به خاک کانادا (Express Entry) است. هدف اصلی راه‌اندازی این سیستم، تأمین نیروی کار جدید و تقویت اقتصاد کانادا است. کانادا از طریق این سیستم، نیروهای ماهر کاری را جذب می‌کند و درازای تضمین ارتقای اقتصاد کشورش، اقامت کانادا را به آن‌ها اعطا می‌کند.

    در این سیستم افراد با سن مختلف، نمره آیلتس، تحصیلات و سوابق کاری متفاوت ثبت‌نام می‌کنند. درواقع یک استخر از متقاضیان مهاجرت تشکیل می‌شود. متقاضیانی که امتیازات متفاوتی دارند. در این استخر هرچند وقت یک‌بار، افرادی که امتیازات بالایی دارند انتخاب می‌شوند و از آن‌ها درخواست مدارک می‌شود. پس از بررسی و تأیید مدارک، ویزای کاری صادر می‌شود. این افراد با دریافت ویزای کاری می‌توانند وارد این کشور کنند.

    دولت کانادا از طریق برنامه  “اسکیل ورکر یا نیروی کار ماهر” مهاجرانی را پذیرش می‌کند که در عناوین شغلی موردنیاز کشور دارای مهارت هستند. بنابراین افرادی که از مهارت خاصی برخوردارند و در یک حوزه تخصصی دارای تجربه کاری خوبی هستند، شانس مهاجرت به کانادا از طریق اسکیل ورکر رادارند.

    برنامه اسکیل ورکر به سه طریق قابل‌اجرا است.

    • برنامه اسکیل ورکر فدرال: این برنامه ویژه نیروی کار ماهری است که قصد دارد در هر استان یا قلمرویی به‌جز کبک اقامت داشته باشد.
    • برنامه اسکیل ورکر کبک: این برنامه مختص افرادی است که قصد مهاجرت کاری به استان کبک رادارند.
    • برنامه‌های مهاجرت استانی به کانادا یا PNP : یکی از روش‌های سریع و مهم برای اخذ اقامت دائم کانادا، برنامه مهاجرت استانی به کانادا یا PNP است. این برنامه مهاجرتی مناسب افرادی است که علاقه‌مند به زندگی در استان خاصی از کانادا هستند. آن‌ها می‌توانند با توجه به شرایط و مهارت شغلی خود، متناسب با بازار کار هرکدام از استان‌ها، گزینه نهایی خود را برای سکونت انتخاب کنند. در این روش، استان ‌های  کانادا می‌توانند افرادی را که قصد مهاجرت دارند و علاقه‌مند به سکونت وزندگی در استان خاصی هستند را انتخاب کنند. گفتنی است که هر یک از استان‌های کانادا (به‌جز استان کبک و نوناووت که سیستم انتخاب استانی متفاوتی دارند)، برنامه‌های انتخاب استانی منحصربه‌فرد خود رادارند.

    جاب آفر

    یکی از روش‌های اخذ ویزای کار کانادا، داشتن جاب آفر یا همان پیشنهاد شغلی از کشور کانادا است. دریافت جاب آفر کار راحتی نیست. سلسله‌مراتب خودش را دارد و یک پروسه زمان‌بر است. در وهله اول، یک کارفرمای کانادایی باید اثبات کند که نتوانسته برای موقعیت شغلی مدنظرش نیروی بومی جذب کند. برای این کار کارفرما باید از طرف اداره کار کانادا تأییدیه (LMIA) بگیرد. این تأییدیه اثبات می‌کند که این شرکت تلاش کرده اما نتوانسته نیروی کار موردنظر خودش را در کانادا پیدا کند.

    در حال حاضر و با توجه به نیازی که برخی از استان‌های کانادا به نیروی کار متخصص دارند، متقاضیان کار می‌توانند با ارائه رزومه قوی، جاب آفر یا پیشنهاد کاری کانادا دریافت کنند. لازم به ذکر است که با داشتن دعوت‌نامه کاری از سوی یک کارفرمای کانادایی می‌توان برای اخذ ویزای کار این کشور اقدام کرد.

    کار در کانادا و هر آنچه باید در مورد ویزای کار بدانید

    این روزها یکی از بهترین راه‌های مهاجرت به کشور کانادا، اخذ ویزای کاری این کشور است. وضعیت مطلوب اقتصادی و رفاه اجتماعی کانادا و همچنین جمعیت نسبتاً کم این کشور باعث شده کانادا هرسال میزبان بیش از ۳۰۰۰ نیروی کار متخصص بشود.

    برای مهاجرت کاری به کانادا داشتن ویزای کار الزامی است. ویزای کار کانادا را از دو طریق میتوان دریافت کرد:

    ۱: دریافت پیشنهاد کاری یا جاب آفر از سوی یک کارفرمای کانادایی

    در این شرایط، فرد با داشتن پیشنهاد کاری و ارائه مدارک لازم می‌تواند ویزای کار در کانادا را دریافت کند. از مزایای این روش می‌توان به امکان دریافت ویزای همراه برای همسر و فرزندان و مهم‌تر از همه برخورداری از تحصیل و بیمه درمانی رایگان برای خود فرد و خانواده اشاره کرد.

    ۲ : مهاجرت به کانادا از طریق تخصص (نیروی کار ماهر Skilled Worker)

    این نوع مهاجرت کاری از طریق سیستم اکسپرس انتری صورت می‌گیرد. مزیت این روش مهاجرتی این است که، افراد از همان ابتدا اقامت کانادا را دریافت خواهند کرد.

    مهاجرت به کانادا از طریق تخصص براساس یک سیستم امتیازبندی انجام می‌شود که از ۳ مرحله تشکیل شده است.

    مرحله اول

    داشتن یک سری پیش‌نیازها برای ورود به استخر رقابتی (حداقل مدرک تحصیلی، پیش دانشگاهی، آیلتس آکادمیک  ۶، اثبات تمکن مالی، قرار گرفتن رشته تحصیلی متقاضی در لیست مشاغل طبقه‌بندی‌شده کانادا)

    مرحله دوم

    این مرحله شامل امتیازبندی است. اگر در این مرحله، فرد بتواند از ۱۰۰ امتیاز ۶۷ امتیاز کسب کند وارد استخر رقابتی خواهد شد. حداکثر امتیاز مهارت‌های زبانی ۲۸، تحصیلات ۲۵، تجربه کاری ۱۵، سن  ۱۲، سابقه کار قبلی در کانادا ۱۰، است.

    مرحله سوم

    در این مرحله، فرد وارد استخر رقابتی می‌شود. حداکثر امتیاز این مرحله، ۱۲۰۰ است که شامل دو بخش ۶۰۰ امتیازی می‌شود.

    اگر فرد پس از یک سال ماندن در استخر رقابتی، موفق به دریافت دعوت‌نامه از دولت کانادا نشد باید مجدداً برای این سیستم اقدام کند.

    دریافت ویزای کار از طریق سیستم اسکیل ورکر کانادا، منوط به داشتن: سن کمتر از ۴۰ سال، تجربه کاری مرتبط با رشته تحصیلی (حداقل ۳ سال)، مدرک تحصیلی (حداقل لیسانس)، مدرک زبان (آیلتس آکادمیک با حداقل نمره ۶.۵)، کسب حداقل امتیاز ۶۷ در این سیستم و قرار داشتن رشته تحصیلی متقاضی در لیست مشاغل موردنیاز کاناد

    و اما مدارک لازم برای دریافت ویزای کاری کانادا

    • مدارک هویتی متقاضی
    • گذرنامه معتبر
    • پیشنهاد کاری یا دعوت نامه صادر شده از دولت کانادا
    • اثبات تمکن مالی
    • ارائه گواهی سلامت روحی و جسمی
    • ارائه نامه عدم سو پیشینه
    • ارائه مدارک لازم دال بر اثبات بازگشت فرد به کشور مبدا

    کار در کانادا و مشاغل مورد نیاز

    یکی از نکاتی که برای علاقه‌مندان به کار در کانادا حائز اهمیت است، دسترسی به لیست مشاغل موردنیاز کانادا است. دولت فدرال هرسال، نیازمندی‌های شغلی استان‌های مختلف را در قالب لیست مشاغل موردنیاز کانادا موسوم به  NOC منتشر می‌کند. متقاضیان کار در کشور کانادا با مراجعه به سایت رسمی دولت کانادا، می‌توانند کد رشته موردنظر خود را از لیست مشاغل موردنظر کانادا پیدا نمایند، در ادامه نیز لیست کامل مشاغل موردنیاز درج‌شده است.  متقاضیان کار با بررسی این لیست می‌توانند با رشته‌های موردنیاز کانادا آشنا بشوند. این کار موجب می‌شود افراد متقاضی کار در کانادا، اگر دریکی از مشاغل معرفی‌شده تخصص داشته باشند، برای اخذ اقامت کاری کانادا اقدام کنند.

    لازم به ذکر است که ایرانیان در صورت داشتن مدرک دانشگاهی (حداقل لیسانس) شانس ورود به این سیستم رادارند. افرادی که مدارک فنی دارند، تنها در صورت حضور در خاک کانادا می‌توانند وارد این سیستم شوند. این لیست بر اساس سطح مهارتی 0، A، B  و کد شغل، دسته‌بندی‌شده است.  برای مشاهده لیست مشاغل موردنیاز کانادا می‌توانید به لینک NOC مراجعه کنید.

    کار در کانادا و بیمه بیکاری

    بیمه بیکاری یعنی تحت پوشش بیمه قرار دادن کارمندانی که موقتاً و به‌طور ناخواسته شغل خود را ازدست‌داده‌اند. این افراد، تا زمانی که در جستجوی کار جدید و یا در حال ارتقای مهارت‌های خود هستند، از کمک‌های مالی موقت دولت بهره‌مند خواهند شد.

    اگر فردی در کانادا به‌صورت موقت شغل خود را از دست بدهد ممکن است مشمول دریافت بیمه بیکاری یا بیمه اشتغال (EI) شود. جالب است بدانید، تمام افرادی که به‌طور قانونی در کانادا کار می‌کنند، ازجمله شهروندان، ساکنین دائم و نیروهای کار خارجی با ویزای کار، می‌توانند از مزایای بیمه بیکاری در این کشور استفاده کنند. اما سؤال اینجاست که چه کسانی واجد شرایط دریافت بیمه بیکاری هستند؟

    افرادی که:

    • به‌طور تمام‌وقت و قانونی مشغول به کار بوده‌اند.
    • حق بیمه آن‌ها توسط کارفرما (معمولاً به‌صورت کسری از حقوق) پرداخت‌شده باشد.
    • به دلایل موجه، کار خود را ازدست‌داده باشند.
    • در ۵۲ هفته اخیر، حداقل به مدت ۷ روز متوالی بیکار بوده  و حقوقی دریافت نکرده باشند.
    • در طی یک سال گذشته (۵۲ هفته اخیر)، برای استفاده از بیمه بیکاری، به تعداد ساعات مقررشده کارکرده باشند. (تعداد ساعات در استان‌های مختلف کانادا متفاوت است.)
    • در حال حاضر، آمادگی و شرایط انجام کار رادارند.
    • از هیچ تلاشی برای پیدا کردن کار دریغ نکرده‌اند.

    بیمه بیکاری در کانادا شامل افراد زیر نمی‌شود.

    • افرادی که بدون دلیل مناسب کار خود را ترک کرده باشید.
    • به دلایل موجه، از کار اخراج شده باشید.
    • برای یک بازه زمانی معین مشغول به کار نبوده باشند.
    • حق بیمه خود را پرداخت نکرده باشند. (مانند مشاوران یا کارگران قراردادی)

    مبلغ بیمه بیکاری دریافتی و مدت‌زمان پرداخت آن، به عوامل مختلفی بستگی دارد. مبلغ بیمه بیکاری معمولاً با در نظر گرفتن میانگین درآمد پیشین فرد محاسبه می‌شود. معمولاً حداقل مبلغ بیمه بیکاری، به میزان ۵۵ درصد میانگین درآمد فرد و حداکثر آن به میزان ۵۴۷ دلار در هفته است. از ابتدای ژانویه ۲۰۱۸، حداکثر میزان درآمد سالانه قابل بیمه، معادل ۵۱،۷۰۰ دلار در نظر گرفته‌شده است.

    کار در کانادا و ویزای همراه

    افرادی که به فکر کار کردن در کانادا هستند، معمولاً دوست دارند بدانند که آیا می‌توانند همسر و فرزندان خود را همراه خود ببرند یا خیر؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که دریافت ویزای همراه برای دارندگان ویزای کار کانادا کاملاً امکان‌پذیر است.

    منظور از همراه، همسر، پارتنری که حداقل به مدت یک سال با فرد زندگی کرده باشد و فرزندان وابسته (کمتر از ۱۸ سال،  مجرد یا  بالاتر از ۱۸ سال و وابسته مالی)

    مدارک لازم برای دریافت ویزای همراه

    تکمیل فرم درخواست، گذرنامه معتبر، تمکن مالی، نامه عدم سوءپیشینه

    ویزای همراه برای پدر، مادر، خواهر و بردار صادر نمی‌شود.

    فرد متقاضی باید هم‌زمان با ارائه درخواست خود، مدارک همراهان را هم ارائه کند. در غیر این صورت امکان اضافه شدن همراهان میسر نخواهد شد.

    1. مهارت‌های زبانی، فردی و مدارج بالای تحصیلی، شانس یافتن کار در کشور کانادا را افزایش می‌دهند.
    2. تهیه رزومه قوی، دریافت سین نامبر و ثبت‌نام در وب‌سایت‌های کاریابی به پیدا کردن کار در کانادا کمک می‌کنند.
    3. ساعت کار در کشور کانادا ۸ ساعت در شبانه‌روز یا ۴۰ ساعت در طول هفته است.
    4. نرخ دستمزد اضافه‌کاری در کانادا، حداقل ۱.۵ برابر دستمزد ساعتی معمولی است.
    5. حداقل دستمزد در حوزه‌های قضایی کانادا از ۱۱ دلار  تا ۱۴ دلار در ساعت متغیر است.
    6. دریافت ویزای همراه برای دارندگان ویزای کار کانادا کاملاً امکان‌پذیر است.
    7. پس از ۳ الی ۵ سال کار کردن در کانادا و پرداخت بیمه و مالیات دولتی، می‌توان برای اقامت دائم اقدام کرد.

    کار در کانادا زمینه ساز اقامت دائم

    بسیاری از افراد سؤال می‌کنند که آیا از طریق کار کردن در کانادا می‌توانند اقامت دائم این کشور را اخذ کنند یا خیر؟ این سؤال ممکن است برای بسیاری که قصد کار در کشور کانادا را دارند، مطرح شود. با توجه به اهمیت این موضوع، تصمیم گرفتیم مطالب این قسمت را به کار در کانادا و دریافت اقامت دائم این کشور اختصاص بدهیم.

    همان‌طور که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم، دریافت ویزای کار کانادا از طریق سیستم اکسپرس انتری و دریافت پیشنهاد شغلی از سوی کارفرمای کانادایی امکان‌پذیر است. اما نکته مهم اینجاست که ویزای کار کانادا یک ویزای موقت است و به‌خودی‌خود به اقامت دائم تبدیل نمی‌شود.

    اگر فردی قصد داشته باشد از طریق کار، اقامت دائم کانادا را دریافت کند، پس از ۳ الی ۵ سال زندگی و کار  کردن در کانادا، پرداخت بیمه و مالیات دولتی می‌تواند نسبت به اخذ اقامت دائم یا PR اقدام بکنند. در این شرایط، وضعیت متقاضی مجدد بررسی می‌شود و در صورت صلاحیت داشتن، اقامت دائم اعطاء می‌شود.

    گفتنی است، افرادی که اقامت دائم کانادا را دارند از تمامی حق‌وحقوق یک شهروند کانادایی به جزء حق رای دادن و پاسپورت بهره‌مند خواهند بود. دارندگان اقامت دائم کانادا چند سال بعد می‌توانند برای اخذ شهروندی و پاسپورت کانادا اقدام کنند.

    کلام آخر

    در پایان بحث کار در کانادا باید به صراحت بگوییم که با توجه به نیاز مبرم کشور کانادا به نیروی کار، برای افراد تحصیلکرده و با صاحب مهارت ویژه، فرصتهای خوبی برای کار در این کشور وجود دارد. اگر شما عزیزان به فکر کار کردن در کانادا و اخذ ویزای کاری این کشور هستید و یا تمایل دارید در این زمینه اطلاعات به‌روز را دریافت کنید، می‌توانید با مشاورین ما در مجموعه اسمارت اپلای در تماس باشید.

    سوالات متداول

    خیر. اشتغال به کار در کانادا مستلزم تسلط به یکی از زبان‌های انگلیسی یا فرانسوی و داشتن مدرک تحصیلی و مهارت‌های فردی است.

    ۸ ساعت در شبانه روز یا ۴۰ ساعت در طول هفته

    بین ۱۱ دلار تا ۱۴ دلار در ساعت

    دریافت سین نامبر، مراجعه به وب‌سایت طبقه‌بندی ملی مشاغل، ثبت نام در وب‌سایت کاریابی، تهیه رزومه و کاورلتر

    بله. کانادا سعی دارد بخشی از نیازمندی نیروی کار خود را از طریق جذب نیروی کار خارجی و مهاجرین تأمین کند.

    داشتن مدرک تحصیلی (حداقل لیسانس)،  سابقه کار مرتبط با رشته تحصیلی و همچنین مدرک زبان آیلتس ۶ به بالا

    افرادی که به‌طور قانونی در کانادا کار می‌کنند.

    پس از گذشت ۳ الی ۵ سال