تحصیل دامپزشکی در نیوزلند

  • شرایط تحصیل دامپزشکی در نیوزلند

کشور زیبای نیوزلند، علاوه بر شرایط عالی زندگی و طبیعت بی‌نظیر، دانشگاه‌های معتبری دارد که رشته‌های مختلفی ارائه می‌دهند. رشته دامپزشکی یکی از رشته‌هایی است که در یکی از بهترین دانشگاه‌های نیوزلند ارائه شده و متقاضیان بالایی دارد. در این مقاله می‌خواهیم به شرایط تحصیل رشته دامپزشکی در نیوزلند پرداخته و حتی اگر شما مدرک دامپزشکی دارید، مراحل کار در نیوزلند به‌عنوان دامپزشک را شرح دهیم.

مزایای تحصیل دامپزشکی در نیوزلند

ممکن است ابتدا سؤال کنید که چرا تحصیل دامپزشکی در نیوزلند؟ پس بهتر است در مورد مزایا و دلایل تحصیل دامپزشکی در نیوزلند صحبت کنیم.

  1. نیوزلند یکی از بهترین کشورها برای زندگی و تحصیل می‌باشد، پس با تحصیل در رشته دامپزشکی که توسط یکی از بهترین دانشگاه‌های این کشور ارائه می‌شود، می توانید در این کشور کار یا زندگی کنید. مدرکی که از این دانشگاه در نیوزلند دریافت می‌کنید نیز در همه جهان مانند آمریکا، انگلستان، استرالیا اعتبار داشته و شناخته شده است.
  2. از طرفی دیگر، شغل دامپزشکی جز مشاغل دارای تقاضا در نیوزلند است. این شغل در لیست مشاغل پر تقاضای بلندمدت نیوزلند قرار دارد و می‌توان با این عنوان شغلی، ویزای کار نیوزلند دریافت کرد. پس از 2 سال کار نیز می‌توان درخواست اقامت داد.
  3. همچنین اگر بتوانید در نیوزلند به‌عنوان دامپزشک کار پیدا کرد، نگران درآمد خود نخواهید بود، چرا که دامپزشکان درآمد بالایی در نیوزلند دارند. این درآمد حدود 85% بیشتر از حقوق میانگین در نیوزلند است. هر چه تجربه و سابقه بیشتر شود، درآمد هم بالاتر می‌رود.

شرایط تحصیل دامپزشکی در نیوزلند

در این بخش شرایط تحصیل در رشته دامپزشکی در نیوزلند را بررسی می‌کنیم. رشته دامپزشکی در نیوزلند در دانشگاه مسی ارائه می‌شود. دوره تحصیل این رشته 5 سال است که دارای دو مرحله است. مرحله پیش انتخاب و مرحله تخصصی.

  1. مرحله مقدماتی (Pre-selection phase): ورود به ترم مقدماتی برای هرکسی که شرایط ورود به دانشگاه مسی را داشته باشد، آزاد است. این به این معنی است که اگر شما مدرک دیپلم مربوطه و نمره زبان موردنظر برای دانشگاه مسی (آیلتس 6) را داشته باشید، می‌توانید به مرحله مقدماتی وارد شوید.

برای ورود به مرحله مقدماتی، متقاضی باید در طی 3 سال اخیر، به مدت 10 روز (80 ساعت) سابقه کار در کلینیک دامپزشکی داشته باشد.

معیارهایی که پس از تکمیل مرحله‌ی مقدماتی در نیوزلند، برای ورود به مرحله تخصصی درنظر گرفته می‌شوند به شرح زیر است

الف) آزمون CASPer

آزمون CASPer  یک آزمون آنلاین مبتنی بر رایانه است که زمان آن 90 دقیقه است. در این آزمون ویدئوهایی به فرد نشان داده می‌شوند. در این ویدئوها موقعیت‌های مختلفی که ممکن است افراد در زندگی روزمره تجربه کنند، نمایش داده می‌شود و دانشجو باید باتوجه‌به موقعیت، به سؤالات پاسخ دهد. همچنین سؤالات بدون ویدئو نیز پرسیده می‌شوند. سرعت تایپ دانشجو در این آزمون باید خوب باشد.

ب) آزمون STAT

آزمون STAT (آزمون پذیرش تخصص عالی) یک آزمون دوساعته با سؤالات چندگزینه‌ای است که برای ارزیابی توانایی دانشجو در درک، تجزیه‌وتحلیل و تفکر انتقادی در مورد مطالب نوشتاری و عددی طراحی شده است. این آزمون نیز آنلاین بوده و در هر جای دنیا می‌توانید آن را بدهید. اگر در پنج سال گذشته آزمون STAT را در دانشگاه مسی گذرانده باشید، می‌توانید مجدداً از نمره خود استفاده کنید.

ج) مصاحبه MMI

 MMI شامل 8 مصاحبه کوتاه ساختاریافته است که هرکدام حدود 2 دقیقه طول می‌کشد. در هر مصاحبه، یک سناریوی فرضی به فرد ارائه می‌شود که ممکن است در طول دوره دامپزشکی برای دانشجو اتفاق بیفتد و در مورد این سناریو سؤالاتی مطرح می‌شود. قبل از شروع هر مصاحبه، زمان کوتاهی برای خواندن سناریو، آماده‌سازی افکار و یادداشت‌برداری به دانشجو داده می‌شود. سپس وارد اتاق مصاحبه می‌شود و پاسخ‌های خود را به سؤالات سناریو برای مصاحبه‌کننده توضیح می‌دهد.

د) معدل (GPA)

آخرین معیار برای ورود به مرحله تخصصی معدل دروس فرد است. معدل از دروسی است که او در مرحله پیش انتخاب گذرانده است. مسلم است که هر چه معدل فرد بهتر باشد، شانس او نیز بیشتر است.

اگر دانشجو حداقل 2 سال در رشته مرتبط دیگری تحصیل‌کرده باشد و درخواست ورود به رشته دامپزشکی دهد، تحت شرایط خاص نیاز به گذراندن مرحله پیش انتخاب ندارد.

2. مرحله تخصصی (Professional phase): طول دوره مرحله تخصصی 9 ترم یا 4.5 سال است. ورود به مرحله تخصصی از طریق یک فرایند انتخاب صورت می‌گیرد که بر اساس عملکرد دانشجو در مرحله پیش انتخاب و آزمون‌ها و مصاحبه مربوطه انجام می‌شود. هر فرد فقط 3 بار می‌تواند برای این مرحله درخواست دهد. نمره زبان موردنظر برای ورود به این مرحله، آیلتس 7 است.

شرایط تحصیل مقطع کارشناسی ارشد در رشته دامپزشکی در نیوزلند نیز داشتن مدرک لیسانس دامپزشکی و نمره آیلتس 6.5 است. همچنین برای تحصیل رشته دامپزشکی در مقطع دکتری باید مدرک آیلتس 6.5 و مدرک کارشناسی ارشد دامپزشکی داشته باشید.

مدارک لازم برای اخذ پذیرش دامپزشکی در نیوزلند

همان‌طور که می‌دانید، برای شروع اخذ پذیرش رشته دامپزشکی در نیوزلند، ابتدا باید مدارک لازم را آماده کنید. مدارکی که برای اخذ پذیرش رشته دامپزشکی در نیوزلند نیاز است به‌صورت زیر می‌باشند:

  • مدرک تحصیلی قبلی مانند دیپلم یا کارشناسی به همراه ترجمه ریزنمرات
  • پرکردن فرم اپلیکیشن
  • مدرک زبان آیلتس یا تافل
  • رزومه تحصیلی خوب
  • انگیزه نامه تحصیلی
  • مدرک اثبات سابقه 10 روز کار در کلینیک دامپزشکی در طی سه سال گذشته
  • توصیه‌نامه
  • گذرنامه
  • عکس پرسنلی
  • مدارک تمکن مالی برای پرداخت شهریه و زندگی
  • مدارک عدم سوءپیشینه
  • مدارک تأیید سلامت

دانشگاه ارائه‌دهنده رشته دامپزشکی در نیوزلند

در نیوزلند تنها دانشگاه مسی رشته دامپزشکی را ارائه می‌دهد. پس بهتر است کمی با این دانشگاه آشنا شویم:

تحصیل رشته دامپزشکی در دانشگاه مسی نیوزلند

دانشگاه مسی

دانشگاه مسی (Massey University) یک دانشگاه دولتی است که در شهر پالمرستون (Palmerston) نیوزیلند و در نزدیکی رودخانه ماناواتو (Manawatu) واقع شده است. این دانشگاه علاوه بر این پردیس، در شهرهای اوکلند و  ولینگتون نیز پردیس دارد . دانشگاه مسی بیش از 34000 دانشجو دارد. این دانشگاه سالانه میزبان بیش از 5000 دانشجوی خارجی از 100 کشور مختلف است. این دانشگاه به‌عنوان دومین دانشگاه بزرگ نیوزلند شناخته شده است.

دانشگاه مسی تنها دانشگاهی در نیوزلند است که درزمینهٔ هوانوردی، حل اختلافات، دامپزشکی و علوم نانو مدرک ارائه می‌دهد. دانشکده دامپزشکی مسی مورد تأیید انجمن پزشکی دامپزشکی آمریکا است و در ایالات‌متحده، استرالیا، کانادا و بریتانیا به رسمیت شناخته‌شده است.

با تحصیل دامپزشکی در دانشگاه مسی، طیف وسیعی از موضوعات به شما آموزش داده خواهد شد. همه‌چیزهایی که برای کار به‌عنوان دامپزشک نیاز دارید، در این دوره وجود دارد و مهارت‌های حل مشکل را نیز فراخوانید گرفت. سال آخر دوره لیسانس دامپزشکی در دانشگاه مسی، به‌صورت بالینی و عملی خواهد بود.

جستجوی هوشمند رشته و دانشگاه با اسمارت اپلای

۶۰ ثانیه زمان بزار

کار با اسمارت اپلای ساده ست. ۱- ظرف ۶۰ ثانیه اطلاعات مورد نیاز رو از شما می‌گیریم. ۲- تمامی دانشگاه‌ها و کالج‌هایی که می‌تونید در اون‌ها درس بخونید رو برای شما پیدا می‌کنیم. ۳- تیم حرفه‌ای ما در اسمارت اپلای به صورت رایگان برای شما پذیرش خواهند گرفت.

اسمارت اپلای

تحصیل دامپزشکی در نیوزلند و ورود به بازار کار

اولین کار بعد از تحصیل در هر رشته‌ای، پیدا کردن شغل مناسب و ورود به بازار کار است. خبر خوشحال‌کننده در این زمینه این است که فارغ‌التحصیلان دامپزشکی در نیوزلند، به‌راحتی می‌توانند شغل پیدا کنند، چراکه دامپزشکی شغلی دارای تقاضا در نیوزلند است. پس بهتر است مراحل ورود به بازار کار را در این بخش شرح دهیم.

  • 1

    مرحله اول: گرفتن مدرک لیسانس دامپزشکی

    در این مرحله شخص باید تحصیل خود در رشته دامپزشکی را به اتمام رسانده و مدرک خود را دریافت نماید. تنها دانشگاه ارائه‌دهنده رشته دامپزشکی در نیوزلند، دانشگاه مسی است. پس اگر می‌خواهید مدرک خود را از این کشور دریافت کنید، باید در این دانشگاه پذیرش و فارغ‌التحصیل شوید.

    در این مرحله، اگر مدرک شما از دانشگاه‌های خاص از کشورهای خاصی مانند استرالیا و آمریکا باشد و حداقل الزامات را داشته باشید، بدون هیچ آزمونی می‌توانید از مدرک خود استفاده کنید. لیست این کشورها و این دانشگاه‌ها در این فایل قابل‌مشاهده است.

    اگر مدرک شما از کشور و دانشگاهی خارج از این لیست، مانند ایران، باشد، باید مدرک خود را معادل‌سازی کنید. برای معادل‌سازی، فرد باید یکی از چندین امتحانی که مورد تأیید شورای دامپزشکی نیوزلند است را بدهد و به این صورت اجازه ثبت‌نام خواهد داشت. در مورد معادل‌سازی مدرک در ادامه این مقاله توضیح خواهیم داد.

  • 2

    مرحله دوم: ثبت‌نام در شورای دامپزشکی نیوزلند

    در این مرحله، فرد باید در شورای دامپزشکی نیوزلند ثبت‌نام کند. البته اگر شخص در مرحله قبل، مدرک خود را معادل‌سازی کند، به‌نوعی در شورای دامپزشکی نیوزلند نیز ثبت‌نام خواهد شد و این مرحله را نیز طی خواهد کرد. به‌طورکلی سه نوع ثبت‌نام در شورای دامپزشکی نیوزلند امکان‌پذیر است:

    • ثبت‌نام عمومی: این ثبت‌نام برای افرادی است که مدرک خود را از دانشگاه مسی نیوزلند یا دانشگاه‌هایی که در بخش قبل معرفی شدند، گرفته باشند و یا آزمون‌هایی که مورد تأیید شورای دامپزشکی نیوزلند است را گذرانده باشند.
    • ثبت‌نام محدود: این ثبت‌نام مخصوص افرادی است که شامل شرایط ثبت‌نام عمومی نیستند و نمی‌توانند در ثبت‌نام عمومی، ثبت‌نام کنند. این رجیستری تنها محدود به حوزه‌های خاصی می‌شود.
    • ثبت‌نام تخصصی: این ثبت‌نام مخصوص دامپزشکانی است که عضو شورای دامپزشکی نیوزلند هستند و دارای صلاحیت و مهارت‌های بالاتری در شاخه خاصی از دامپزشکی هستند. این افراد دوره‌های آموزشی پیشرفته و تحت نظارت را گذرانده‌اند و معاینات تخصصی شناخته‌شده را گذرانده‌اند.

    در همه انواع این ثبت‌نام‌ها، افرادی که زبان انگلیسی‌زبان اول آن‌ها نیست یا در مدرک خود را از کشورهای انگلیسی‌زبان نگرفته باشند، باید حداقل آیلتس 7 داشته باشند. همچنین ارائه مدارک گود استندینگ نیز الزامی می‌باشد.

  • 3

    مرحله سوم: گرفتن مجوز کار سالانه (APC)

    همه افرادی که می‌خواهند به‌عنوان دامپزشک در نیوزلند کار کنند، باید مجوز کار سالانه دریافت کنند. هرسال این مجوز باید تا قبل از تاریخ اول آوریل، تمدید شود. درخواست دریافت یا تمدید مجوز کار سالانه به‌صورت آنلاین می‌باشد. هزینه سالانه این مجوز در سال 2021 حدود 579NZ$ می‌باشد.

هزینه تحصیل دامپزشکی در نیوزلند

یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای انتخاب رشته و کشور، بحث هزینه‌ها می‌باشد. هزینه تحصیل رشته دامپزشکی در نیوزلند دو مرحله‌ای و به شرح زیر است.

هزینه مرحله مقدماتی: 17400 $NZ در هر ترم است.

هزینه مرحله تخصصی (4-5 سال) : 69300$ NZ است.

البته در بحث هزینه تحصیل باید هزینه زندگی در نیوزلند را هم در نظر داشته باشیم. برای زندگی در نیوزلند سالانه به حدود 15000 تا 20000NZ$ نیاز است. البته در ابتدای درخواست پذیرش دانشگاه، باید تمکن مالی به‌اندازه 15000NZ$ داشته باشید.

درآمد دامپزشکان در نیوزلند و میانگین حقوق

ممکن است این سؤال به ذهنتان خطور کند که با این هزینه ی تحصیل بالا در این رشته، آیا درآمد دامپزشکان در نیوزلند مناسب است یا خیر؟ جواب این سؤال مثبت است. دامپزشکان در نیوزلند درآمد خوبی دارند. متوسط درآمد یک دامپزشک در نیوزلند 102،000NZ$ در سال (49.04NZ$ در ساعت) است که 85 درصد بیشتر از میانگین حقوق ملی است. رنج کلی حقوق دامپزشکان در نیوزلند به شرح زیر است:

  • معمولاً فارغ‌التحصیلان جدید با یک تا سه سال تجربه بین 60000 تا 83000NZ$ در سال درآمد دارند.
  • دامپزشکان با سه تا پنج سال سابقه می‌توانند 80000 تا 95000NZ$ درآمد کسب کنند.
  • دامپزشکان ارشد با 6 تا 10 سال سابقه می‌توانند 112،000 تا 150،000NZ$ درآمد کسب کنند.
  • دامپزشکان باتجربه‌ای که در راه‌اندازی یک تجارت مشارکت دارند می‌توانند از 110،000 تا 150،000NZ$ درآمد کسب کنند.

معادل‌سازی مدرک دامپزشکی در نیوزلند

اکثر افرادی که قصد مهاجرت به نیوزلند دارند، تحصیل خود را در ایران گذرانده و قصد پیدا کردن کار و سپس مهاجرت به نیوزلند دارند. برای پیدا کردن شغل دامپزشکی در نیوزلند، ابتدا باید مدرک خود را معادل‌سازی کنید. معادل‌سازی مدرک دامپزشکی در نیوزلند به این صورت است که باید در شورای دامپزشکی نیوزلند رجیستر یا ثبت‌نام کنید.

برای رجیستر کردن در شورای دامپزشکی نیوزلند، به‌غیراز این که باید مدرک دامپزشکی و الزامات دیگر مانند داشتن مدرک آیلتس 7 داشته باشید، باید یکی از آزمون‌هایی که مورد تأیید شورای دامپزشکی است را بگذرانید. چراکه ایران جز کشورهای مورد تأیید شورای دامپزشکی نیوزلند نیست، پس برای رجیستری مدرک از ایران، باید ابتدا آزمون دهید. لیست این آزمون‌ها و گواهی‌های مورد تأیید شورای دامپزشکی نیوزلند، به‌صورت زیر است.

  • شورای دامپزشکی نیوزلند، آزمون ملی دامپزشکی نیوزلند (NZNVE)
  • شورای دامپزشکی استرالیا، آزمون ملی دامپزشکی استرالیا (NVE)
  • کالج رویال جراحان دامپزشکی، امتحان عضویت (MRCVS)
  • گواهی انجمن ارزیابی هیئت‌های دولتی دامپزشکی آمریکا، برنامه ارزیابی مدرک معادل دامپزشکی

(PAVE)

  • انجمن پزشکی دامپزشکی آمریکا، گواهی کمیسیون آموزشی فارغ‌التحصیلان دامپزشکی خارجی (ECFVG)

هرکدام از این آزمون‌ها ممکن است بخش‌های مختلف و مراحل مختلف داشته باشند که شخص باید همه مراحل و همه آزمون‌ها را قبول شود تا آزمون کلی را بگذراند. با داشتن یکی از این گواهی‌ها یا گذراندن یکی از این آزمون‌ها، می‌توانید برای رجیستری شورای دامپزشکی نیوزلند درخواست دهید.

شرایط اقامت و کار پس از تحصیل دامپزشکی در نیوزلند

در انتهای این مقاله، می‌خواهیم بررسی کنیم که شرایط کاری و اقامت در نیوزلند با داشتن مدرک دامپزشکی در نیوزلند به چه صورت است. دامپزشکی جز مشاغل دارای تقاضا در نیوزلند است. این شغل در لیست مشاغل دارای تقاضای بلندمدت نیوزلند قرار دارد. پس با داشتن پیشنهاد شغلی در نیوزلند و معادل‌سازی مدرک خود، برای ویزای کاری مهارت بلندمدت نیوزلند (Long Term Skill Shortage List Work Visa) درخواست دهید.

با داشتن این ویزا می‌توان تا 30 ماه در نیوزلند کارکرد. بعد از دو سال کارکردن با این ویزا، می‌توانید برای ویزای اقامت مهارت بلندمدت نیوزلند (Long Term Skill Shortage List Resident Visa) درخواست دهید. برای این ویزا درآمد سالیانه شما باید 54000NZ$ یا بیشتر باشد. با این ویزا می‌توانید به‌طور دائم در نیوزلند زندگی کنید.

نکته مهم: در آخر ماه اکتبر 2021، فرایند ویزای کاری مهارت بلندمدت نیوزلند بسته‌شده و از نیمه دوم سال 2022، ویزای جدیدی به نام ویزای کاری کارفرمای مجاز (AEWV) جایگزین این ویزا و 5 ویزای کاری دیگر می‌شود.

تحصیل رشته دامپزشکی در نیوزلند و کلام پایانی

دامپزشکی از رشته‌های پرطرف‌دار با درآمد بالا در هر کشوری است. نیوزلند نیز از این قاعده مستثنی نیست و دامپزشکان در این کشور به‌راحتی می‌توانند شغل مناسب خود را پیداکرده و کار کنند. در این مقاله سعی کردیم شمارا با تحصیل رشته دامپزشکی در نیوزلند و همچنین شرایط کاری و معادل‌سازی مدرک دامپزشکی آشنا کنیم.

اگر به فکر تحصیل این رشته در نیوزلند هستید یا دامپزشکی هستید که قصد پیدا کردن شغل و مهاجرت به نیوزلند دارید، کارشناسان ما با شما همراه خواهند بود و به‌خوبی شمارا راهنمایی می‌کنند. کافی است فرم ارزیابی رایگان ما را پرکنید تا با شما تماس بگیریم.

سؤالات متداول

بله دانشگاه مسی نیوزلند، رشته دامپزشکی را ارائه می‌دهد.

شهریه سالانه رشته دامپزشکی در نیوزلند حدود 67000NZ$ و هزینه زندگی سالانه حدود 15000NZ$ است.

بله با معادل‌سازی مدرک خود، می‌توانید به دنبال کارفرما در نیوزلند باشید.

متوسط درآمد سالانه دامپزشکان در نیوزلند حدود 102000NZ$ است.

بله پس از دو سال کردن به‌عنوان دامپزشک، می‌توانید برای اقامت دائم اقدام کنید.