آب و هوای کانادا

تصور رایج از کانادا سرزمینی است سرد که عملا سرمای هوا زندگی عادی در بخش عمده‌ای از سال را دچار اختلال می‌کند. با این حال این همه داستان نیست. حدود چهار پنجم مردم کانادا در 160 کیلومتری مرز جنوبی این کشور سکونت دارند یعنی جایی که چشمه‌های آب‌گرم، تابستان‌های داغ و پاییز دلچسب در هفت ماه از سال وجود دارد. در این مناطق زندگی در بخش عمده‌ای از سال جاری است و مردم از زندگی عادی خود در کنار زیبایی‌های طبیعی لذت می‌برند.

در مجموع می‌توان گفت مشخصه اصلی آب و هوای کانادا تنوع آن از یک منطقه به منطقه دیگر و از یک فصل به فصل دیگر است. این بخشی از آن چیزی است که جغرافیای‌ کانادا به این کشور هدیه کرده است. این کشور 4 فصل مجزا دارد: بهار (مارچ- می)، تابستان (جون- اگوست)، پاییز (سپتامبر-اکتبر) و زمستان (نوامبر- فوریه). زمستان‌های کانادا سرد و میانگین دمای روزانه بین 2.5- درجه سانتی‌گراد و 10- درجه سانتی‌گراد می‌باشد. (هر چند هوای سردتر هم  در برخی نقاط امکان‌پذیر است). تابستان‌های این کشور نسبتاً گرم و در نواحی جنوبی، دمای هوا بین 16 و 28 درجه سانتی‌گراد است.

آب و هوای کانادا در چهار فصل

گفته شد که کانادا کشوری است چهار‌فصل و کانادایی‌ها چهار‌فصل مجزا را تجربه می‌کنند. برای درک بهتر شرایط آب و هوای کانادا در روزهای مختلف سال نگاهی به وضعیت هوا در این فصول خالی از لطف نیست.

بهار در کانادا

بهار زمان خوبی برای دیدار از کانادا است. همه چیز بعد از زمستان دوباره زنده می‌شود و دما شروع به بالا رفتن می‌کند. بهار در ابتدا در اوایل ماه‌ فوریه در ساحل غربی آغاز می‌شود و در اواخر ماه مارس و آوریل در سایر نقاط کشور خود را نشان می‌دهد و تا ماه ژوئن ادامه دارد.

در این مدت درجه حرارت از 19 تا 66 درجه فارنهایت (منهای 7 تا 19 درجه سانتی‌گراد) متغیر است در حقیقت حتی در فصل بهار کانادا هم می‌تواند روزهای سردی را تجربه کرد، طوری که شاید لازم باشد خیلی روزها با لباس گرم از منزل خارج شد. با این وجود استان‌های بریتیش‌کلمبیا و انتاریو مطبوع‌ترین آب و هوا را در طول فصل بهار کانادا تجربه می‌کنند.

تابستان در کانادا

دماهای تابستانی در برخی مناطق ممکن است از 70 تا 80 درجه فارنهایت (20 تا 27 درجه سانتی‌گراد) متغیر باشد. در حالی که رطوبت در ماه‌های تابستان در اوج خود قرار دارد، در بسیاری از مناطق هوا مطبوع و خوشایند است. با این حال علیرغم آنکه هوا می‌تواند در طول روز گرم باشد، باید به یاد داشت که شب‌ها می‌توانند بسیار خنک باشند. به واقع حتی در فصل تابستان هم در مورد پوشش لباس مناسب برای شب‌های سرد باید دقت داشت.

در عین حال در طول روز تابش نور آفتاب می‌تواند به شکلی باشد که برای هر گونه فعالیت در فضای باز، استفاده از اسپری و کرم ضدآفتاب لازم به نظر می‌رسد. در کانادا در ماه های فصل تابستان شهرهای هالیفاکس و کلگری دو شهر مناسب با آب و هوای مطبوع به شمار می‌روند.

پاییز در کانادا

برخی ممکن است استدلال کنند که پاییز بهترین زمان برای دیدار از کانادا به واسطه روزهای کاملا آرام، سبز پاییزی و جمعیت کم است. دما در ماه نوامبر به میزان متوسط 27 درجه فارنهایت (منهای 3 درجه سانتی‌گراد) می‌رسد و در ماه سپتامبر به میزان متوسط 66 درجه فارنهایت (19 درجه سانتی‌گراد) می‌رسد. با این حال مانند فصل‌بهار، پوشش مناسب برای تردد بیرون همچنان یک ژاکت است البته ضخیم‌تر،  چرا که روزهای سرد پاییزی یک پوشش مناسب را ضروری می‌سازد.

به واقع پوشش نرمال این فصل همراه است با کلاه، شال و دستکش! در فصل پاییز کانادا شهرهای مونترال و تورنتو هر دو به مراتب هوای گرمتر و مناسبتری به نسبت سایر نقاط کانادا دارند.

زمستان در کانادا

زمستان کانادا شاید بارزترین نماد آب و هوای کانادا قلمداد شود. دمای زمستان در کانادا می‌تواند به منهای 40 درجه فارنهایت (منهای 40 درجه سانتی‌گراد) در مناطق داخلی برسد. سردترین مکان ها در کانادا عمدتا در شمال در یوکان، در مناطق شمال‌غربی و نوانوت جایی که درجه حرارت به طور منظم به منفی 22 درجه فارنهایت (منهای 30 درجه سانتی‌گراد) رسیده و سردتر می‌شود قرار دارند. جمعیت این مناطق‌ شمالی نسبتا کم است؛ با این حال، وینیپگ(Winnipeg)، در جنوب مانیتوبا، سردترین شهر جهان با جمعیت حداقل 600،000 نفر است.

برای کسانی که زمستان کانادا را تجربه می‌کنند پوشیدن یک کت زمستانی سنگین، لباس زیر بلند، جوراب پشمی ضخیم و چکمه‌های برفی امری عادی است چرا که برای گرم‌ ماندن در هوای زیر صفر درجه باید که لباس‌های‌ گرم و ضخیم پوشید. با این حال زمستان کانادا تنها به هوای سرد و طاقت فرسا خلاصه نمی‌شود بلکه زیبایی‌ها و تفریحات فراوان خود را برای ساکنین به همراه دارد. فقط یک نمونه این لذت‌های زمستانی اسکی بازی است. اگر شما یک اسکی باز باشید مسیرهای نفس گیر ویستلر و بانف برای شما فوق‌العاده و لذت‌بخش خواهند بود.

برای تحصیل در کانادا اول باید رشته ات رو پیدا کنی!

این کار رو به ما بسپار

دکمه زیر را بزنید، ظرف ۶۰ ثانیه با چند تا کلیک ساده گزینه های مورد نظر اسمارت سرچ را پاسخ بدید، اسمارت سرچ تمامی رشته ها و دانشگاه هایی که کاملا منطبق با رشته های ایران و شرایط زبان و بودجه شما باشد را برای شما منطبق و لیست می کند. سپس برای اخپ پذیرش رایگان با اسمارت اپلای اقدام می کنید.

آب و هوای شهرهای مهم کانادا

به طور کلی، مناطق پرجمعیت کانادا، مناطقی هستند که فاصله چندانی تا مرز ایالات متحده و کانادا ندارند و شامل هالیفاکس، مونترال، تورنتو، کلگری و ونکوور هستند. این شهرها در قالب کلی آب و هوای کانادا دارای چهار فصل مجزا هستند، هرچند که بسیار متفاوت از یکدیگر هستند و برخی با دیگر شهرها تفاوت‌های ماهوی بیشتری دارند. دما و آب و هوای کانادا از داخل ایالت بریتیش کلمبیا تا شرق ایالت نیوفاندلند با یکدیگر می‌تواند قابل مقایسه باشد، هر چند با توجه به توپوگرافی عرض جغرافیایی و کوهستانی بودن مناطق آب و هوا در شهرها متفاوت است.

گذشته از آنچه که دماسنج‌ها در مورد دمای آب و هوای شهرهای مختلف کانادا اعلام می کنند، شرایط آب و هوایی در فصول مختلف سال زندگی در شهرهای کانادا را به اشکال گوناگون تحت تاثیر قرار می‌دهد. از شرایط رانندگی لغزنده در زمستان تا مسئله برخورداری از نور خورشید در طول روز از جمله مسائلی هستند که می‌تواند به زندگی در شهرهای مختلف کانادا سر و شکلی متفاوت بدهند. در جدول زیر برای بررسی  آب و هوای کانادا، میانگین دمای سالانه در چند شهر مختلف کانادا را مشاهده می‌کنید.

نام شهر حداقل دما (درجه سانتی گراد) حداکثر دما(درجه سانتی گراد)
ونکوور استان بریتیش کلمبیا 7 14
تورنتو در استان اونتاریو 3 13
مونترال در استان کبک 2 11
ابوتسفورد در استان بریتیش کلمبیا 6 15
باری در استان اونتاریو 2 12
برانتفورد در استان اونتاریو 3 13
کلگری در استان آلبرتا 2- 11
ادمنتون در استان آلبرتا 1- 9
گلف در استان اونتاریو 2 12
حلیفاکس در استان نوااسکوشیا 11 4
همیلتون در استان اونتاریو 4 13
کلونا در استان بریتیش کلمبیا 4 15
کینگزتون در استان اونتاریو 2 11
کیچینر- واترلو در استان انتاریو 2 12

شما در فصل زمستان در شهر ونکوور به ندرت برف بر روی زمین می بیند، اما هوا غالبا سرد و بارانی است. علاوه بر این، تابستان ونکوور گرم است، اما نه به صورت گرم و مرطوب همچون همسایگان شرقی خود. آب و هوا در ونکوور بالاترین دما را در ماه های ژوئیه و اوت با میانگین 72 درجه فارنهایت (22 درجه سانتیگراد) و سردترین دما را در ماه ژانویه با میانگین 32 درجه فارنهایت (0 درجه سانتیگراد) تجربه می کند.

با این حال آب و هوای کانادا در زمستان حتی شهری همچون ونکوور را هم تحت تاثیر قرار می دهد و انجماد در ماه های زمستان، می تواند درجه  دما را به زیر صفر آورد و باعث یخ بسته شدن در جاده ها و پیاده رو ها شود.

نباید از یاد برد که آب و هوا در مونترال چهار فصل مجزا دارد. اگر از شهر مونترال در فصل تابستان بازدید کنید دمای گرم و مرطوب آن، با دمای متوسط 79 درجه فارنهایت (26 درجه سانتیگراد) عرق شما را در خواهد آورد. در فصل زمستان شهر مونترال،  آب و هوای مونترال با دمای متوسط 24 درجه فارنهایت (منهای 4 درجه سانتیگراد) سرد و طاقت فرساست. اینکه بارش برف به حدی باشد که تا بالای پای شما در برف باشد خیلی داستان عجیبی برای مونترالی ها نیست!

آب و هوا در تورنتو شبیه شهرهای آمریکای شمالی مانند نیویورک و شیکاگو است. نمی توان انکار کرد به واسطه تعداد زیاد خودرو در این شهر و همچنین وجود کارخانجات صنعتی در این شهور هوا چندان مطلوب نیست، اگر چه که این شهر همچنان رتبه 21 را در 50 کلان شهر برتر دنیا از لحاظ آب و هوایی  به خود اختصاص داده است. گرم ترین ماه آن، ماه جولای است که میانگین درجه حرارت آن 81 درجه فارنهایت (27 درجه سانتیگراد) است و سردترین ماه آن ماه فوریه می باشد که میانگین دمای آن 20 درجه فارنهایت (منهای 6 درجه سانتیگراد) است.

شهر تورنتو و مناطق شرقی آن معمولا چندین اینچ و یا حتی فیت بارش برف از ماه دسامبر تا ماه مارس را تجربه می کنند.

فصل گرم در کلگری از ماه جون تا ماه سپتامبر است و به طور متوسط دمای هوا بالای 66 درجه فارنهایت (19 درجه سانتیگراد) می باشد. زمستان ها می توانند طولانی و سرد باشند، به طوریکه رکورد دمای متوسط 12 درجه فارنهایت (منهای 11 درجه سانتیگراد) ثبت می شود. فصل بارانی در کلگری از ماه می تا ماه سپتامبر ادامه دارد و در ماه جونن به بالاترین سطح ممکن می رسد.

اتاوا به نسبت در مناطق شمالی تر کانادا واقع شده است و همین امر دلیل زمستانهای سردتر این شهر شده است. برخلاف سایر شهرهای آنتوریو، اتاوا در مناطق ساحلی دریاچه ی آنتوریا قرار ندارد. به همین علت این شهر دارای تابستان گرم و زمستان سرد می باشد. آب و هوای اتاوا نیمه قاره ای با تابستان گرم و مرطوب و زمستان بسیار سرد می باشد. فصل زمستان در اتاوا بسیار سرد میباشد.

در 120 روز از سال بارش برف به بیش از 1cm می رسد. این رقم در تورنتو 65 روز است. همچنین عمق لایه ی برف در اتاوا به نسبت تورنتو بسیار بیشتر است. اتاوا، همانند سایر شهرهای ایالت اونتاریو، دارای آب و هوای آفتابی می باشد. در تابستان هوا بسیار گرم و آفتابی است. زمستانهای اتاوا به نسبت کلگری روزهای آفتابی کمتری دارد.

آب و هوای هالیفاکس در ماه اوت می تواند به 74 درجه فارنهایت (23 درجه سانتیگراد) برسد و دمای متوسط هوا 66 درجه فارنهایت (19 درجه سانتیگراد) باشد. در زمستان آب و هوای هالیفاکس همچون بسیاری دیگر از مناطق کانادا سرد و یخی می شود آن هم با میانگین دمای 18 درجه فارنهایت (منهای 8 درجه سانتیگراد)

وینیپگ واقع در جنوب استان مانیتوبا داراي زمستانهای سرد است. وینیپگ داراي آب و هوای قاره ای با تابستان کوتاه و بسیار گرم و زمستان طولانی است. با وجود هوای سرد، وینیپگ در میان آفتابی ترین شهرهاي کانادا است و از آب و هوای آفتابی در تمام طول سال برخوردار است. در اين شهربارش برف بیشتر از 1 سانتی متر در حدود 132 روز در سال دیده می شود. با وجود دمای پایین زمستان در وینیپگ در مقايسه با تورنتو، افرادی که در وینیپگ زندگی می کنند ادعا می کنند

سرماي زمستان اين شهر نسبت به تورنتو لذت بخش تر است. تورنتو نسبت به وینیپگ در فصل زمستان پوشیده از ابر است بنابراین گرمایش تابشی از خورشید در وینیپگ بيشتر از تورنتو است. علاوه بر این ، برف مرطوب در تورنتو گرمتر از برف پودر در وینیپگ است در نتیجه رطوبت بیشتری را به هوا مي دهد. هوای مرطوب در مقايسه با هوای خشک دماي پوست را سریع تر كاهش مي دهد ، از این رو ساكنين تورنتو در مقايسه با ساكنين وینیپگ احساس سرماي بيشتري مي كنند . از دیگر شهرهای بزرگ کانادا که آب و هوای مشابه وینیپگ دارد شهر سسکتون در استان سسکچوان است.

  1. – کشور کانادا برای کسب مقام اول سردترین کشور دنیا، رقابتی تنگاتنگ با روسیه دارد و اینک با متوسط دمای منفی 5.6 درجه سردترین کشور دنیاست!
  2. -کمترین نوسان دمای سالانه به شهرهای استان بریتیش کلمبیا اختصاص دارد. در مقابل شهرهای استان های انتاریو و کبک دارای بیش ترین ناپایداری دما هستند که نتیجه آن تابستان های گرم و زمستان‌های سرد می باشد
  3. -رکورد بیشترین بارش برف یک روزه که در کانادا ثبت‌شده به 11 فوریه 1999 باز می‌گردد، هنگامی که Tahtsa در استان بریتیش کلمبیا، تقریباً با یک‌متر‌و‌نیم برف(دقیقاً 145 سانتی‌متر) پوشیده شد!
  4. -سرمای کانادا کشنده است! براساس آمار دولت کانادا، به طور متوسط سالانه 108 نفر در اثر سرماخوردگی جان خود را از دست می‌دهند، در حالی که تنها 17 نفر در مقابل سایر بلایای طبیعی تسلیم تقدیر می‌شوند!
  5. – منطقه Grand Banks استان نیوفانلند و لابرادور به عنوان مه‌آلودترین منطقه جهان شناخته می‌شود. این منطقه در فصل زمستان 40 درصد و در فصل تاستان 84 درصد پوشش مه را تجربه می‌کند.
  6. -شهر ونکوور به عنوان یک شهری ابری، مرطوب و مه‌آلود شناخته می‌شود. زمستان‌های این شهر بارانی است و حداکثر ۱۰ روز در سال، عمق برف در ونکوور به بیشتر از ۱ سانتیمتر می‌رسد.
  7. – سردترین دمای ثبت‌شده در تاریخ کانادا به روز سوم فوریه 1947 در استان یوکان باز می‌گردد که دما به منفی 63 درجه سانتی‌گراد رسید!

آب و هوای کانادا سرد اما قابل تحمل

کانادا، سرزمین بزرگ شمالی، کشوری است که ساکنان آن چهار فصل سال را تجربه می‌کنند. چهار فصلی که امکان لذت‌بردن از شرایط متنوع آب و هوای کانادا را برای مردم فراهم می‌سازد. از شنا در تابستان تا اسکی در زمستان. به واقع برخلاف تصور رایج از آب و هوای کانادا به عنوان یک کشور سرد و یخی بهار و تابستان مطبوع کانادا آن را به مکانی مفرح بدل می‌سازد.

حتی در مورد زمستان کانادا می‌توان گفت در اکثر نقاط آن هوا سرد و در عین حال بسیار زیباست و زیرساخت‌های موجود در کل کشور طوری طراحی شده‌اند که سختی ناشی هوای سرد را به حداقل ممکن کاهش دهند. به علاوه، ساکنین کانادا آموخته‌اند چگونه با داشتن پوشش مناسب با سرمای هوا در زمستان کنار بیایند و حتی از آن لذت ببرند.