تحصیل دکترا در کانادا

  • صفر تا صد تحصیل دکترا در کانادا

وقتی صحبت ادامه تحصیل دکترا در دانشگاه‌های خارج به میان میاید، ذهن خیلی‌ها به سمت دانشگاه ‌های کانادا می‌رود.

دوستان زیادی درباره تحصیل دکترا در کانادا از ما سوال می‌کنند. ما هم فرصت را غنیمت شمردیم و تصمیم گرفتیم به‌جای جواب‌های خصوصی دادن، در این برگه مشخصاً درباره تحصیل در مقطع دکترا در کانادا صحبت کنیم.

همانطور که میدانید، کانادا مقصدی جذاب و چند فرهنگی برای تحصیل و یادگیری است. فرصت‌های غنی پژوهشی، این کشور را به یکی از گزینه‌های عالی برای تحصیل دوره‌ی دکتری تبدیل کرده است

در این پست سعی ما بر این است که با ارائه اطلاعات لازم، به‌ سؤالات شما عزیزان جهت تحصیل دکترا در کانادا پاسخ داده شود. پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

شرایط تحصیل دکتری در کانادا

شرایط تحصیل دوره دکترا در کانادا را باید در دو بخش: شرایط پذیرش تحصیلی و شرایط ویزای تحصیلی مورد بررسی قرار دهیم. برای تحصیل در دوره دکتری در کانادا، متقاضیان و دانشجویان دو مرحله را پیش رو دارند.

همانطور که اشاره کردم مرحله اول، پذیرش تحصیلی کانادا است. این پروسه‌ تقریباً زمان‌بر است و نیاز به ارائه رزومه کامل دارد. از شرایط عمومی اخذ پذیرش دکترا در کانادا میتوانیم، کسب مدرک زبان، داشتن سابقه کارهای تحقیقاتی و پروژه‌های مختلف مرتبط با رشته، ارائه پروپوزال، داشتن رزومه فوق العاده قوی و ارائه مدارک تحصیلی مقطع پیشین همراه با ترجمه را نام ببریم.

دانشجوها برای اخذ پذیرش باید این شرایط عمومی را داشته باشد. در غیراینصورت، شانس ادامه تحصیل دکترا در این کشور را از دست خواهند داد.

پس از دریافت پذیرش از دانشگاه مدنظر، نوبت دریافت ویزای تحصیلی کانادا است. شرایط عمومی لازم برای اخذ ویزای تحصیلی شامل، دریافت نامه پذیرش دانشگاهی، ارائه انگیزه نامه تحصیلی یا SOP ، توجیه گپ تحصیلی، توصیه نامه تحصیلی، پروپوزال، داشتن مدرک زبان و سطح زبان موردنیاز دانشگاه، ارائه تمکن مالی برای مدت حضور در کانادا و… اشاره کرد.

پذیرش دکترا در کانادا

تحصیل دکترا در کانادا در هر دانشگاه روند خاص خود را دارد. اما نکات کلی وجود دارد که دانستن و رعایت آن‌ها برای اکثر متقاضیان تحصیل دکترا در کانادا ضروری است.

  • داشتن مقاله و تجربه تحقیقاتی قوی، شانس اخذ پذیرش برای متقاضیان تحصیل دکترای کانادا را افزایش می‌دهد.
  • دانشگاه‌های کانادا برای تکمیل فرم اپلیکیشن، حداقل ۲ توصیه‌نامه از دانشجویان می‌خواهند.
  • بعضی از دانشگاه‌های کانادا پیش از دادن پذیرش، با متقاضیان مصاحبه انجام می‌دهند تا بیشتر با شخصیت و توانایی‌های آنها آشنا شوند. اکثراً این مصاحبه‌ها از طریق اینترنت و اسکایپ انجام می‌شود.
  • شرط سنی خاصی نیز الزام نشده ولی بهتر است سن متقاضی زیر ۳۲ باشد تا فرایند این کار آسانتر شود.

 

مدارک لازم برای اخذ پذیرش تحصیلی در دوره دکترای کانادا

خب تا به اینجا در مورد شرایط تحصیل و پذیرش دوره‌های دکترای کانادا صحبت کردیم. مطمئناً الان از خودتان می‌پرسید که برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا در دانشگاه‌ها و کالج‌ های کانادا به چه مدارکی نیاز دارید.

  • ریزنمرات و مدارک تحصیلی دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد (حداقل معدل مدرک کارشناسی ارشد ۱۶)
  • ارائه مدرک زبان انگلیسی (آیلتس آکادمیک حداقل ۷ و یا تافل ۱۰۰ یا معادل آن در آزمون زبان فرانسوی)
  • ارائه نمره آزمون GRE و GMAT درصورت لزوم
  • ارائه حداقل ۲ توصیه‌نامه تحصیلی
  • ارائه مقالات بین المللی و رسمی
  • ارائه پروپوزال
  • ارائه انگیزه نامه در ارتباط با توانایی‌های خود

نکته

نمرات زبان موردنیاز با توجه به رشته و دانشگاه منتخب متقاضی، ممکن است متفاوت باشد. توصیه می‌کنیم برای بررسی حداقل نمره زبان برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های مختلف، به سایت دانشگاه موردنظر مراجعه و اطلاعات لازم را دریافت کنید.

توصیه می‌شود ددلاین های مشخص‌شده در هر رشته را چک کنید تا بتوانید در بازه‌ی مشخص‌شده پرونده‌ی خود را تکمیل و درخواست خود را ارسال نمایید.

مراحل اپلای دکترا در کانادا

مراحل اپلای برای مقطع دکترا در کانادا به شرح زیر است.

۱. انتخاب رشته، شهر و دانشگاه.

۲ . انتخاب موضوع پروپوزال یا موضوع پژوهش متناسب با رشته مورد علاقه. برای پذیرش، باید یک پروپوزال پژوهشی ارائه دهید که متناسب با خط‌ مشی‌های دانشگاه مدنظرتان باشد. این پروپوزال باید توضیح دهد که به‌طورکلی به دنبال پژوهش در مورد چه چیزی هستید و اساساً چرا پروژه‌ی مدنظرتان، ارزش تحقیق دارد.

۳ . انتخاب استاد راهنما.

۴ . ارسال رزومه تحصیلی و کاری به استاد راهنمای مدنظر.

۵ . مراجعه به وب‌سایت دانشگاه جهت پرداخت هزینه‌ها و بارگذاری مدارک خواسته شده. این مدارک می‌توانند شامل انگیزه نامه، رزومه تحصیلی، دو یا سه توصیه نامه به علاوه مدارک مقاطع پیشین و نتیجه آزمون زبان باشند. برای رشته‌های هنر و علوم انسانی ممکن است نمونه رایتینگ و نمونه آثار هنری خواسته شود. در برخی موارد دانشگاه برای پذیرش جلسه حضوری هم برگزار خواهد کرد.

۶ .بررسی درخواست متقاضی توسط دانشگاه

۷ . اقدام برای ویزای تحصیلی، پس از دریافت برگه پذیرش.

برای آنکه بتوانید در بهترین مسیر ممکن برای تحصیل دکترا در کانادا گام بردارید، توصیه می کنیم فرم ارزیابی رایگان اسمارت اپلای را پر کرده و یا با مشاوران ما در تماس باشید.

هزینه تحصیل رشته‌های دکترا در کانادا

هزینه تحصیل در کانادا در مقطع دکتری با توجه به دوره و دانشگاه متفاوت است. به‌طورمعمول شهریه دانشجویان بین‌المللی در کانادا بیشتر از دانشجویان بومی است. هزینه تحصیل در مقطع دکترا در کانادا معمولاً بین ۱۰۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ دلار کانادا در سال متغیر است.

البته گفتنی است که شهریه دکترای کانادا نسبت به کشورهایی مثل انگلستان و آمریکا ارزان‌تر است.

برای اطلاع دقیق‌تر از شهریه دکترای هرکدام از دانشگاه‌های کانادا می‌توانید به وب‌سایت دانشگاه مراجعه کنید.

جستجوی رشته و دانشگاه در کانادا

اسمارت اپلای - یک راه هوشمندانه تر

جستجوی اسمارت رشته و دانشگاه مورد نظر شما در کانادا با لحاظ تمامی الزامات و پیش نیازهای شما و ارسال بهترین گزینه‌ها منطبق با شرایط شما + اخذ پذیرش رایگان

اسمارت اپلای

تحصیل رایگان در مقطع دکتری در کانادا

شاید شما هم در مورد تحصیل رایگان دکترا در کانادا و سایر کشورهای خارجی زیاد شنیده باشید. تحصیل رایگان در مقطع دکتری در کانادا رویای هر دانشجویی است که می‌خواهد با اطلاع از شرایط ، به این کشور سفر کند.

در مقطع دکترا شانس گرفتن پذیرش رایگان بسیار زیاد است. اما نیازمند شرایطی است که باید درنظر گرفت.

افرادی که سعی دارند در مقطع دکترا در کانادا پذیرش رایگان بگیرند، بایستی در مرحله اول شخصی را به‌عنوان یک استاد و یا سوپروایزر در دانشگاهی که قصد تحصیل در آن را دارند را پیدا کنند.

آن استاد برای مقاطع دکترا برای دانشجویان فاند صادر می‌کند. برای گرفتن فاند نیز دانشجوی موردنظر بایستی از طریق مکاتبه با استاد رزومه علمی، پژوهش‌ها و مقالات ISI و همچنین پایان‌نامه خود را نشان دهد تا وی را متقاعد نماید که او یکی از چند دانشجویی است که آن استاد در هر سال برای مقطع دکترا جذب می‌نماید.

بورسیه تحصیلی دکترای کانادا

یکی از مزیت‌هایی تحصیل دکتری در کانادا، امکان دریافت بورسیه تحصیلی کانادا است. دانشجویان خارجی در کانادا می‌توانند برای تحصیل در مقطع دکترا از بورسیه‌ها و مزایای خاصی که برای آنها در نظر گرفته شده، استفاده کنند. خوشبختانه بورس‌های فراوانی برای دکترا وجود دارد که تحصیل در کانادا را برای دانشجویان بین‌المللی کم‌هزینه‌تر می‌کند.

البته باید گفت که یک سری جوایز هم وجود دارد که بر اساس شایستگی آکادمیک به دانشجوها اعطا می‌شود.

و اما برخی از بورسیه‌ها و کمک‌هزینه تحصیلی در مقطع دکترا در کانادا

  • بورسیه‌های ونیه (Vanier Canada Graduate Scholarship)

در این بورسیه، سالانه ۵۰۰۰۰ دلار کانادا به دانشجویان برتر دکتری (بین‌المللی و داخلی) در رشته‌های علوم اجتماعی، یا علوم انسانی، علوم طبیعی، مهندسی و علوم پزشکی اعطا می‌شود.

  • بورسیه ملکه الیزابت دوم

این بورسیه برای پروژه‌های خاصی که در دانشگاه‌های کانادا انجام می‌شود، به دانشجویان بین‌المللی تعلق می‌گیرد.

  • IDRC Doctoral Research Awards

این بورسیه مبلغی تا سقف ۲۰ هزار دلار کانادا (۱۵ هزار دلار آمریکا) است. بورسیه تحقیقاتی IDRC به مدت ۳ ماه تا یکسال به دانشجویان کشور‌های در حال توسعه پرداخت می‌شود.

  • IDRC Research Awards

در این بورسیه، سالیانه تا سقف ۴۰ هزار دلار کانادا به دانشجویانی که قصد دارند یک دوره کارآموزی را در سازمان توسعه بین‌الملل کانادا تکمیل نمایند، پرداخت می‌شود.

  • بورسیه‌ی دانشگاه بریتیش کلمبیا (The University of British Columbia Four Year Doctoral Fellowship)

دانشگاه بریتیش کلمبیا سالانه حداکثر ۱۵ بورسیه برای حمایت از دانشجویان ممتاز بین المللی در مقطع دکتری ارائه می‌کند.

این بورسیه صرفاً مختص دانشجویان مقطع دکتری  است که مشغول تحقیق بر روی یک یا چند موضوع و مقاله هستند. بورسیه دانشگاه بریتیش کلمبیا سالانه مبلغ ۲۰ هزار دلار الی ۴۰ هزار دلار کانادا است.

کمک‌هزینه‌هایی که دانشجوها در قبال آن باید فعالیتی انجام دهند.

  • کمک هزینه تحصیلی دستیار آموزش  (TA)

یکی دیگر از انواع کمک‌هزینه‌ها TA است که از طرف دانشکده به دانشجویان پرداخت می‌شود. تصحیح اوراق امتحانات، برگزاری کلاس‌های حل تمرین، و ارائه آزمایشگاه‌ها ازجمله وظایفی است که ممکن است به TA ها محول شود.

ازآنجاکه این کمک‌هزینه از طرف استاد به دانشجوها تعلق می‌گیرد، تماس گرفتن با استادها معمولاً نقش مهمی درگرفتن RA دارد.

  • کمک هزینه تحصیلی دستیار تحقیق  (RA)

این نوع کمک‌هزینه معمولاً از طرف استاد به دانشجویان دکترا یا فوق‌لیسانس داده می‌شود. اساتید  دانشگاه های کانادا، از سازمان‌ها یا شرکت‌های مختلف جهت انجام پروژه‌های تحقیقاتی بودجه می‌گیرند. آنها برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی خود دانشجویان را استخدام می‌کنند و به آنها کمک‌هزینه تحصیلی می‌پردازند.

نکته

اخذ بورسیه تحصیلی و تحصیل رایگان دکترای کانادا نیازمند داشتن شرایط ویژه است. به عنوان مثال، چاپ مقالات علمی، داشتن رزومه تحصیلی قوی، مدرک زبان با نمره بالا و سایر شرایط مشابه است.

  1. پیش‌نیازهای اصلی تحصیل دکترا در کانادا شامل، مدرک کارشناسی ارشد با حداقل معدل ۱۶ و مدرک زبان (آیلتس آکادمیک حداقل ۷ و یا تافل ۱۰۰ یا معادل آن در آزمون زبان فرانسوی)
  2. یافتن سوپروایزر و یا استاد راهنما، یکی از مهم‌ترین گام‌ها در اخذ پذیرش دوره دکتری کانادا است.
  3. طول تحصیل دوره دکترا در کانادا به طور معمول ۴ تا ۶ سال است.
  4. هزینه تحصیل در مقطع دکترای کانادا معمولاً بین ۱۰۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ دلار در سال متغیر است.
  5. امکان دریافت بورسیه و کمک هزینه‌های تحصیلی مختلف برای رشته‌های دکترا در کانادا
  6. افزایش شانس دریافت پذیرش دکترای کانادا با ارائه مقاله و داشتن تجربه تحقیقاتی قوی
  7. امکان همراهی همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال دانشجویان دکترای کانادا

موقعیت تحصیل دوره دکترا در ۱۰ استان کانادا

برخی از استان‌ های کانادا به دلیل اینکه دارای دانشگاه‌های تحقیقاتی هستند، امکان ارائه دوره‌های دکترا را دارند.

در ادامه، برخی از استان‌های کانادا برای تحصیل در مقطع دکترا معرفی شده است.

استان آلبرتا: آلبرتا، استانی محصور در غرب کانادا است. در این استان ۸ دانشگاه وجود دارد که رشته‌های دکترا را ارائه می‌دهند. زبان رسمی در استان آلبرتا، انگلیسی است.

 استان بریتیش کلمبیا: بریتیش کلمبیا، غربی‌ترین استان کانادا است. این استان ۱۱ دانشگاه دارد که دوره‌های دکترا را ارائه می‌دهند. زبان رسمی استان بریتیش کلمبیا، انگلیسی است.

استان مانیتوبا:  مانیتوبا، یکی از استان‌های مرکزی کانادا است. ۶ دانشگاه در مانیتوبا وجود دارد که فرصت ادامه تحصیل در مقطع دکترا را فراهم کرده اند. زبان رسمی استان مانیتوبا، انگلیسی است.

 استان نیوبرانزویک: استان کوچکی در سواحل شرقی کانادا است. در این استان، ۴ دانشگاه برای تحصیل در مقطع دکترا وجود دارد. زبان‌های رسمی استان نیوبرانزویک، انگلیسی و فرانسوی است.

استان نوا اسکوشیا: این استان در منطقه آتلانتیک کانادا است. در استان نوا اسکوشیا، ۹ دانشگاه برای ادامه تحصیل در دوره دکترا وجود دارد. زبان رسمی این استان، انگلیسی است.

استان نیوفاندلند و لابرادور: نیوفاندلند و لابرادور، شرقی‌ترین استان کانادا است که از جزیره نیوفاندلند و منطقه اصلی لابرادور تشکیل شده است. در این استان، تنها ۱ دانشگاه برای تحصیل دکترا وجود دارد. زبان رسمی استان نیوفاندلند ولابرادور، انگلیسی است.

استان انتاریو: پرجمعیت‌ترین استان کانادا است که در شرق این کشور واقع شده است. در این استان، ۳۱ دانشگاه برای ادامه تحصیل در رشته‌های دکترا وجود دارد. زبان رسمی استان انتاریو، انگلیسی است.

جزیره پرنس ادوارد: این استان در سواحل شرقی کانادا واقع شده است. در جزیره پرنس ادوارد، ۱ دانشگاه وجود دارد که رشته‌های دکترا را ارائه می‌دهد.  زبان رسمی جزیره پرنس ادوارد کانادا، انگلیسی است.

استان کبک: کبک، بزرگ‌ترین استان کانادا است که در شرق این کشور واقع شده است. در استان کبک، ۱۹ دانشگاه برای تحصیل در رشته‌های دکتری وجود دارد. زبان رسمی این استان، فرانسه است.

استان ساسکاچوان: ساسکاچوان، یکی از استان‌های بزرگ در مرکز کانادا است. در استان ساسکاچوان ۶ دانشگاه برای ادامه تحصیل دوره‌های دکترا وجود دارد. زبان رسمی این استان، انگلیسی است.

وضعیت کار پس از تحصیل دوره دکترا در کانادا

خب اگر دوست دارید در مورد شرایط کار پس از تحصیل دکترا کانادا بیشتر بدانید، ادامه مطلب را بخوانید.

با توجه به استاندارد بالای آموزشی کشور کانادا و این که اکثر دانشگاه‌های این کشور ازنظر رنکینگ علمی در سطح بالایی قرار دارند، فارغ‌التحصیلان دوره دکترای دانشگاه‌های این کشور از شانس بالایی برای یافتن موقعیت‌های شغلی برخوردار هستند

دولت کانادا همواره مشتاق این است که از توانمندی‌های فارغ‌التحصیلان دوره دکتری در این کشور استفاده کند. به همین منظور ویزایی تحت عنوان “ویزای کار پس از تحصیل (PGWP)”  ارائه میدهد.

فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با اخذ ویزای کار پس از تحصیل در کانادا می‌توانند حداکثر به مدت ۳ سال در کانادا بمانند و کار کنند. ویزای PGWP، مسیر را برای دریافت اقامت دائم کانادا هموار می‌کند.

نکته

دانشجوهای فارغ التحصیل تا ۱۸۰ روز پس از تأیید کالج یا دانشگاه مبنی بر اتمام تحصیلات، زمان دارند که برای اخذ ویزای پس از تحصیل اقدام کنند.

طول دوره ویزای PGWP به طول دوره تحصیل دانشجو بستگی دارد.

تحصیل دکتری در کانادا و ویزای همراه

از جمله مواردی که باید در مورد تحصیل دکترا در کانادا درنظر گرفت، امکان اخذ ویزای همراه است. افرادی که با هدف تحصیل در مقطع دکترا به کانادا سفر می‌کنند، می‌توانند برای ویزای همراه اقدام کنند.

در قوانین حقوقی مهاجرتی کانادا، همراه دانشجو شامل، همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال است. اگر فردی با ویزای همراه به کانادا برود، درصورتی‌که مجوز کار آزاد یا open work permit داشته باشد، می‌تواند تمام‌وقت و بدون محدودیت کار کند.

نکته

همسر دانشجوی دکترا در کانادا (به‌غیراز استان کبک) اجازه دارد که در هر نقطه از این کشور کار و زندگی کند. این یک فرصت بی‌نظیر برای کسب تجربه کار کانادایی و اقدام برای دریافت اقامت دائم کانادا است.

فرزندان دانشجو نیز می‌توانند به صورت رایگان در مدارس کانادا درس بخوانند.

اقامت پس از تحصیل در دوره دکترای کانادا

سوالی که اکثر متقاضیان تحصیل در دوره دکترای کانادا از ما می‌پرسند این است که، آیا پس از اتمام تحصیل می‌توانند در کانادا بمانند و کار کنند یا اینکه باید به کشور خود برگردند. به صراحت باید گفت که، موضوع اقامت پس از تحصیل در کانادا، شاید بحث داغی باشد که این روزها در محافل دانشجویی مطرح می‌شود.

همان‌طور که در بحث قبلی نیز اشاره کردیم، اگر فردی پس از فارغ‌التحصیلی مجوز کار پس از تحصیل (PGWPP) را دریافت کند، می‌تواند به‌طور موقت در کانادا بماند.

با دریافت این مجوز،  می‌توان حداکثر تا سه سال در کانادا ماند و کار کرد. کار کردن در این بازه زمانی و کسب تجربه کار کانادایی یک امتیاز در پرونده محسوب می‌شود و به دریافت اقامت دائم کمک شایانی می‌کند.

تحصیل دکتری در کانادا و کلام پایانی

به‌طورکلی تحصیل دکترا در کانادا از بهترین روش‌های مهاجرت است. جهت دریافت پذیرش تحصیلی در مقطع دکترای کانادا، نیاز به رزومه قوی و پشتوانه علمی است. شما عزیزان جهت بررسی رزومه و شرایط خود در خصوص دریافت پذیرش تحصیلی مقطع دکترا در کانادا، می‌توانید با شماره تماس‌های مؤسسه مهاجرت تحصیلی اسمارت اپلای تماس گرفته و از مشاوره تلفنی رایگان بهره‌مند گردید.

روش دیگر، تکمیل فرم تماس است. بدین منظور پس از واردکردن اطلاعات خود در فرم تماس، همکاران مشاور ما در اسمارت اپلای با شما تماس گرفته و مشاوره رایگان تلفنی خدمت شما ارائه خواهند داد.

شما می‌توانید هرگونه سؤال و ابهام درزمینهٔ تحصیل دکترا در کانادا را در بخش “ثبت پرسش” یادداشت نمایید. مشاورین کارآزموده ما در کوتاه‌ترین زمان ممکن، به پرسشهای شما پاسخ خواهند داد.

تحصیل دکترا در کانادا و سوالات رایج

بین ۱۰٬۰۰۰ تا ۲۰٬۰۰۰ دلار کانادا در سال متغیر است.

انگلیسی و فرانسوی

خیر. ازجمله شروط لازم برای تحصیل دکترا در کانادا، داشتن مدرک زبان (نمره آیلتس آکادمیک یا تافل) است.

آیلتس آکادمیک حداقل ۷ یا تافل ۱۰۰ یا معادل آن در آزمون زبان فرانسوی

مدرک زبان، سابقه کارهای تحقیقاتی، ارائه پروپوزال، رزومه خوب و ارائه مدارک تحصیلی پیشین همراه با ترجمه‌

۴ الی ۶ سال

بین ۱۰۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ دلار کانادا در سال متغیر است. 

بله. خوشبختانه تعداد زیادی از بورسیه‌های تحصیل دکترا در کانادا مختص دانشجویان بین المللی است.

بله، همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال دانشجوی دکترا با اخذ ویزای همراه، می‌توانند در کشور کانادا حضور یافته و به تحصیل و کار در این کشور بپردازند.

تنها درصورت دریافت بورسیه و کمک هزینه های تحصیلی، میتوان دوره دکترا را در کانادا به صورت رایگان تحصیل کرد.

دانشجویان دکترا بسته به دانشگاه، رشته تحصیلی و موقعیت مکانی خود می‌توانند سالانه بین ۱۵٬۰۰۰ تا ۳۰،۰۰۰ دلار درآمد کسب ‌کنند.