زندگی در کانادا

وقتی صحبت از مهاجرت به میان می‌آید، بسیاری کانادا را برای زندگی انتخاب می‌کنند. شرایط بسیار مناسب و ایده آلی که کانادا در اختیار شهروندان خود قرار می‌دهد، باعث شده زندگی در این کشور به یکی از بهترین گزینه‌های انتخابی تبدیل شود.  کانادا چندین بار به عنوان یکی از بهترین کشورها برای زندگی در جهان شناخته شده است. گفتنی‌ها در باب زندگی در کانادا زیاد است. خیلی‌ها دوست دارند بدانند که زندگی در این کشور تا چه اندازه با تصویری که در ذهن خودشان مجسم کرده‌اند، شباهت دارد.

اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که مشتاقید اطلاعات بیشتری درباره زندگی در کانادا کسب کنید، با ما همراه باشید تا بیشتر درباره زندگی در این کشور صحبت کنیم.

ما در این مقاله قصد داریم به مباحثی همچون مزایا، معایب، شرایط و هزینه های زندگی در کشور کانادا بپردازیم.

ویدئوهای‌ پربازدید:

مقایسه هزینه‌ها در مانیتوبای کانادا و ملبورن استرالیا

۵ مزایای زندگی در کانادا

زندگی در کانادا و مهاجرت به این کشور برای هر فردی مزیت‌های بی‌شماری را به همراه دارد. کانادا به دلیل داشتن اقتصاد پویا، فرصت های کاری زیاد و همچنین تنوع فرهنگی، معمولا  در صدر مقاصد مهاجرتی قرار دارد. در ادامه با ما باشید چون می خواهیم برخی از مزایای زندگی در کانادا را به اختصار شرح دهیم.

۱. آغوش کانادا به روی مهاجرین باز است

کانادا سابقه طولانی در پذیرش مهاجر دارد. این کشور از پایان جنگ جهانی دوم تا کنون با آغوش باز از مهاجرین استقبال کرده است. جالب است بدانید که، به‌غیراز مردم بومی این کشور، تقریبا اکثر کانادایی‌ها از مهاجران یا نوادگان مهاجران هستند. کانادا درحال حاضر یکی از چند فرهنگی‌ترین جوامع دنیا است.

با توجه به افزایش جمعیت سالخوردگان و کاهش میزان باروری در کانادا، باید گفت که مهاجرت در این بین نقش چشمگیری را در رشد اقتصادی و بهبود وضعیت کانادا ایفا می‌کنند.

۲. امنیت

در این کشور بزرگ که مردمان زیادی را از اقصی نقاط دنیا در قلب خود جای‌داده ، همیشه صلح برقرار بوده و است. کانادا معمولاً از  جنگ و درگیریهای نظامی دوری می‌کند و برای مخارج نظامی زیاد هزینه نمی‌کند. کانادا کشوری امن و بی حاشیه است. پایین بودن میزان جرم و جنایت در این کشور یکی از علل اصلی جذب مهاجران است.

۳. آموزش مقرون به صرفه

کانادا به آموزش، ارزش بسیار زیادی قائل است. آموزش در کانادا از کیفیت بالایی برخوردار است. مدارک ارائه‌شده در این کشور از اعتبار بالایی برخوردار هستند. اما خوب است بدانید که هزینه تحصیل در کانادا در مقایسه با برخی از کشورهای انگلیسی‌زبان ازجمله آمریکا و استرالیا نسبتاً کمتر است.

۴. مراقبت‌های بهداشتی و درمانی

از بین بهترین مزایای زندگی در کانادا می توانیم به پوشش هزینه‌های درمانی آن اشاره کنیم. در اصل هزینه مراقبت‌های بهداشتی و خدمات درمانی در این کشور از بودجه دولت پرداخت می‌شوند. دولت هم بودجه خود را از طریق دریافت مالیات تأمین می‌کند.

لازم به ذکر است که شهروندان کانادایی، مهاجرانی که اقامت دائم این کشور را دریافت کرده‌اند، نیروهای کار خارجی و دانشجویان بین‌المللی می‌توانند از استانی که در آن زندگی می‌کنند، گواهی بیمه سلامت عمومی دریافت کنند. گفتنی است که برای استفاده از مزایای خدمات درمانی کانادا، باید حداقل  ۳ ماه از تاریخ شروع اقامت فرد گذشته باشد.

۵. اقتصاد پویا

کانادا ﯾﮑﯽ از ﺛﺮوﺗﻤﻨﺪﺗﺮﯾﻦ ﮐﺸﻮرﻫﺎی دنیا استتولید رو به رشد ناخالص ملی، تورم و نرخ بیکاری پایین در این کشور بستر خوبی را برای سرمایه گذاری فراهم کرده است. کشور کانادا منابع طبیعی ارزشمندی را در اختیار دارد. از بین آنها می‌توانیم  به گاز طبیعی، نفت خام، اورانیوم و زغال سنگ اشاره کنیم. بهای منابع طبیعی کانادا چیزی حدود ۲ تریلیون دلار برآورد شده است.

آیا تا به حال درباره مشکلات زندگی در کانادا چیزی شنیده‌اید؟

خب بعد از معرفی مزایای زندگی در کشور کانادا، شاید در ذهن شما این سؤال شکل بگیرد که، آیا زندگی در کانادا ممکن است مشکلاتی را به همراه داشته باشد یا خیر؟

کانادا کشور فوق‌العاده‌ای است. اما با توجه به این حقیقت که هیچ‌چیزی در این دنیا کامل نیست، طبیعتاً زندگی در این کشور هم میتواند با یک سری سختی‌ها و مشکلات همراه باشد. اجازه بدهید در این قسمت، مروری بر برخی از مشکلات زندگی در کانادا داشته باشیم.

  • امان از آب و هوای سرد کانادا

معمولاً با شنیدن عبارت “زندگی در کانادا” اولین موردی که به ذهن هر فردی خطور می‌کند، آب‌وهوای کانادا و سرما و زمستان‌های سخت این کشور است.

کانادا یکی از سردسیرترین کشورهای دنیا است. معمولاً در فصل زمستان، تمامی مناطق و شهرهای کانادا آب و هوایی بسیار سرد و زمستانی دارند. در زمستان دمای کانادا به چندین درجه زیر صفر می‌رسد.همین موضوع زندگی کردن در کانادا را برای بسیاری از مهاجرین با مشکل و سختی مواجه می‌سازد.

برای افرادی که از یک کشور نسبتاً گرمسیر یا معتدل به کانادا مهاجرت می‌کنند ممکن است با آب‌وهوا و زمستان‌های سخت این کشور مشکل داشته باشد.

  • باید بتوانید از پس هزینه زندگی بر بیایید

به‌طورکلی زندگی در هر کشوری، بدون هزینه نیست. از هزینه‌های زندگی در کانادا می‌توانیم به هزینه تأمین مسکن، پوشاک، خوراک و غیره اشاره کنیم.  در کانادا نیمی از درآمد ماهیانه هر فردی صرف مخارج روزمره زندگی او می‌شود.

هزینه بالای زندگی خصوصاً هزینه مسکن در شهرهای پرطرفدار این کشور، موجب شده شرایط زندگی برای بسیاری از افراد سخت شود. تحمل این شرایط برای مهاجرانی که زندگی در کانادا را انتخاب می‌کنند، دشوارتر است.

  • برای پیدا کردن کار باید از هفت خوان رستم بگذرید

یافتن کار در کانادا خیلی راحت نیست. جالب بدانید که در کانادا حتی برای کارهای جنرال مثل فروشندگی هم باید از هفت خوان رستم (ارسال رزومه، مصاحبه تلفنی، مصاحبه حضوری و….) بگذرید. به همین دلیل، موضوع کار در کانادا تا حدودی می‌تواند برای مهاجرین استرس‌زا باشد.

  • از زیر مالیات نمی‌توانید در بروید 

موضوع مالیات در کانادا یکی دیگر از مواردی است که می‌توانیم به‌عنوان یک مشکل و دغدغه فکری در نظر بگیریم. پرداخت مالیات در اکثر مواقع و برای بسیاری از افراد اندکی بالا است. در کانادا مالیات‌ها به ۴ گروه تقسیم می‌شوند: مالیات بر درآمد، مالیات بر فروش، مالیات مسکن و مالیات بر ارزش‌افزوده. میزان مالیات نیز بستگی به گروه و منابع درآمد فرد دارد. البته باید خاطرنشان کنیم که هنگام خرید کالا نیز باید حدود ۱۵ درصد مالیات پرداخت کنید.

شرایط زندگی در کانادا

معمولا قبل از مهاجرت به هر کشوری باید درخصوص شرایط زندگی آن کشور اطلاعاتی را کسب کنیم. شرایط زندگی در کشور کانادا را میتوانیم از زوایای مختلف ازجمله فرهنگ، زبان، جمعیت، آب و هوا، سیستم آموزشی، هزینه زندگی و … بررسی کنیم. اجازه بدهید مبحث را اول با فرهنگ کانادایی شروع کنیم.

  • آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم کانادا

کانادا از چندین استان تشکیل‌شده است. با توجه به اینکه در هر یک از استان‌های این کشو ر، مهاجرین مختلفی  زندگی می‌کنند، فرهنگ و آداب‌ورسوم مختلفی بر آن حاکم است. به طور کل، مردم کانادا از فرهنگ بسیار بالایی برخوردار هستند. در رفتار مردم این کشور به‌وضوح می‌توانید فرهنگ و تمدن را مشاهده کنید. فرهنگ کشور کانادا بنا به دودلیل، شباهت زیادی به فرهنگ مردم فرانسه، انگلستان و آمریکا دارد. اول اینکه، در سال‌های بسیار دور، بخش‌هایی از این کشور برای مدتی در استعمار فرانسه و انگلیس بود.  دوم اینکه، در گذشته دور، افراد زیادی از فرانسه و انگلستان، برای زندگی به کانادا مهاجرت کردند.

  • درباره شرایط اقلیمی کانادا

کانادا به دلیل عرض جغرافیایی وسیعی که دارد، از آب‌وهوای بسیار متنوعی برخوردار است.آب و هوای کانادا، بسته به موقعیت جغرافیایی که این کشور دارد، معمولا در مناطق مختلف متفاوت است. همانطور که میدانید، مناطق وسیعی از این کشور در نواحی قطبی قرار دارند. ممکن است در این نواحی زمستان تا حدی سرد باشد. اما نگران نباشید این تمام داستان نیست. سوای مناطق سرد شمالی، در بخش‌های جنوبی‌تر کانادا، شهرهایی با آب‌وهوای معتدل نیز وجود دارد.

  • نگاهی گذرا به جمعیت کانادا

طبق گزارشی که اداره آمار کانادا در اخیرا منتشر کرده، جمعیت این کشور حدود ۳۸ میلیون نفر است. در حال حاضر حدود یک‌ششم از کل جمعیت کانادا را مهاجران تشکیل می‌دهند. گفتنی است که هم‌اکنون جمعیت سالخوردگان در کانادا روبه افزایش است. طبق آمار و ارقام، تقریباً از هر شش نفر، سن یک نفر بالای ۶۵ سال است.

  • معرفی زبانهای رایج در کانادا

کانادا یکی از کشورهای چند فرهنگی جهان است. همین موضوع باعث شده است تا بسیاری از کانادایی‌ها به بیش از یک زبان صحبت کنند. گرچه زبان‌های انگلیسی و فرانسه از زبان‌های رسمی کانادا هستند اما جالب است بدانید که مردم این کشور، به زبان‌های دیگر هم صحبت می‌کنند.  تحقیقات نشان می‌دهد که مردم کانادا دست‌کم به‌ ۲۲ زبان مختلف دنیا تکلم می‌کنند.  از هر ده نفر کانادایی، یک نفر در منزل به زبانی غیر از انگلیسی و فرانسه صحبت می‌کند. دراین‌بین، ۵ زبان انگلیسی، فرانسوی، ماندارین (چینی)، کانتونی و پنجابی بیشتر از همه استفاده می‌شوند.

  • نظام آموزشی کانادا

کانادا یکی از برترین سیستم‌های آموزشی دنیا را دارد. نظام آموزشی این کشور بسیار قدرتمند و منسجم است. بسیاری از مدارس و دانشگاه‌های معتبر دنیا در این کشور مشغول به فعالیت هستند. سیستم آموزشی کانادا به صورت استانی اداره می‌شود. از این رو، می‌توان به‌وضوح تفاوت را در روش ها و متدهای آموزشی برخی از استان‌ها مشاهده کرد. اما بااین‌ وجود ازآنجاکه  نظام آموزش‌ کانادا توسط دولت فدرال کنترل می‌گردد، سطح آموزش این  کشور در سطح بسیار بالا است. کانادا هم سیستم آموزش خصوصی و هم دولتی دارد. آموزش برای کشور کانادا از اهمیت ویژه ای دارد. جالب است بدانید که این کشور، تقریباً هفت درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به نظام آموزش اختصاص داده است.

 

درباره مخارج زندگی در کانادا

یکی از مواردی که اغلب متقاضیان مهاجرت به کانادا باید قبل از اقدام مورد ارزیابی قرار دهند، هزینه و مخارج زندگی است. گفتنی است که هزینه زندگی در کانادا با توجه به استان، منطقه، شهر، محله‌ی زندگی، ساختمانی محل سکونت و همچنین سبک زندگی که فرد انتخاب می‌کند، ممکن است متفاوت باشد. متوسط هزینه زندگی یک خانواده ۴ نفره در کانادا، بدون احتساب اجاره‌بهای خانه، حدود ۴ هزار دلار در ماه و یک فرد مجرد حدود ۹۰۰ دلار در ماه است.

بعد برای درک بهتر موضوع، در قسمت بعد هزینه های زندگی در کشور کانادا را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار خواهیم داد.

بررسی هزینه زندگی در کانادا؛ از مسکن گرفته تا حمل و نقل

یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که اغلب متقاضیان مهاجرت به کانادا از ما می‌پرسند، درباره هزینه‌های زندگی در این کشور است. هر فردی قبل از اقدام به مهاجرت به کانادا باید بداند که برای زندگی در این کشور به چه مقدار پول نیاز خواهد داشت. طبیعتاً وقتی درباره مخارج زندگی در کانادا مطلع باشیم، راحت‌تر می‌توانیم دودوتاچهارتا بکنیم و برای زندگی آتی در این کشور برنامه‌ریزی بکنیم.

همانطور که در بحث قبل هم اشاره کردیم، مخارج زندگی در کانادا بسته به استان، شهر، محله، نوع مسکن و حتی سبک زندگی هر فردی می‌تواند متفاوت و متغیر باشد. زندگی در برخی از شهرهای کانادا به‌عنوان‌مثال تورنتو، پرهزینه و در برخی دیگر مثل مونکتون کم هزینه است. در ادامه با ما باشید تا هزینه‌های زندگی در کشور کانادا را از ابعاد مختلف بررسی کنیم.

رشتــــــه یا دانشگــــــــاهی که به‌دنبال آن هستید را جستجو کنید.

    هزینه زندگی در کانادا با احتساب خرید یا اجاره ملک

    با توجه به اینکه بسیاری از مهاجرین وسع خرید ملک را در کانادا ندارند،  پس بهتر است مبحث را با هزینه اجاره مسکن در کانادا شروع کنیم.

    هزینه اجاره آپارتمان در برخی از مناطق کانادا مثل تورنتو و ونکوور تقریباً یکسان است. هزینه اجاره آپارتمان در مرکز شهر با حومه شهر کانادا متفاوت است. در جدول زیر متوسط هزینه اجاره آپارتمان و خانه در کانادا مشخص شده است.

    نوع مسکنهزینه اجاره (برحسب دلار کانادا در ماه)
    اجاره آپارتمان تک خوابه در مرکز شهر۸۵۰ تا ۲٬۵۰۰ دلار
    اجاره آپارتمان تک خوابه در حومه شهر۷۰۰ تا ۱٬۸۰۰ دلار
    اجاره خانه با سه اتاق در مرکز شهر۱٬۳۰۰ تا ۳٬۷۰۰ دلار
    اجاره خانه با سه اتاق در حومه شهر۱٬۱۰۰ تا ۲٬۹۰۰ دلار

    هزینه زندگی در کانادا با درنظر گرفتن خورد و خوراک

    خبر خوب اینکه، مخارج خورد و خوراک در کانادا خیلی بالا نیست. البته اگر بتوانید مایحتاج خود را از حراجی‌ها تهیه کنید هزینه خوردوخوراک کمتر هم می‌شود. متوسط مخارج خورد و خوراک در کانادا برای یک خانواده ۴ نفره چیزی حدود ۷ هزار دلار در ماه است. البته ناگفته نماند که در برخی از شهرهای گران مثل ونکوور، ممکن است مخارج خوردوخوراک از مبلغ ذکر‌شده ۱۰ درصد بالاتر برود.

    سیستم نقلیه عمومی بخشی از هزینه زندگی در کانادا

    هزینه حمل‌ونقل نیز بخشی از مخارج زندگی است که نباید نادیده گرفت. اگر این موضوع را پشت گوش بیندازیم و حواسمان جمع نباشد، ممکن است آخر هرماه با بالا رفتن هزینه‌های زندگی روبرو شویم. هزینه حمل و نقل بین شهری در کانادا چیزی حدود  ۱۱۸ دلار کانادا برآورد شده است.

    البته اگر تردد با وسایل نقلیه عمومی صورت بگیرد، طبیعتا مخارج حمل و نقل کمتر خواهد شد. کانادا از سیستم نقلیه عمومی گسترده‌ای برخوردار است. شبکه حمل‌ونقل عمومی در کانادا شامل مترو، اتوبوس، قطار، تراموا و قطارهای سبک شهری است. سیستم‌های نقلیه عمومی در استان‌ها، شهرها و نواحی مختلف کانادا متفاوت هستند و اسامی، هزینه و قوانین متفاوتی نیز دارند. هزینه تردد با هر یک از این نقلیه عمومی متفاوت  است.

    خوشبختانه حمل و نقل عمومی کانادا نسبتا ارزان است. به همین دلیل بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند به جای استفاده از خودروی شخصی، از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند.

    در کانادا، تاکسی تقریباً ارزان است. تعداد تاکسی‌ها در بیشتر شهرها زیاد است. تاکسی‌ها در کانادا توسط شرکت‌های مختلف مدیریت می‌شوند. وجه مشترک همه تاکسی‌ها در کانادا، تابلوی پلاستیکی است که بر روی سقف آن‌ها قرار دارد. وقتی چراغ روی سقف تاکسی خاموش باشد یعنی مسافر دارد و اگر روشن باشد یعنی مسافر ندارد و آماده ارائه خدمات است. نرخ کرایه تاکسی در شهرهای مختلف کانادا متفاوت است. تعرفه تاکسی برای یک کیلومتر حدوداً ۲ دلار است.

    اتوبوس و مترو از رایج ترین سیستم نقلیه عمومی در کانادا هستند. هزینه استفاده از مترو (یک سفره) و اتوبوس در کانادا برای بزرگسالان ۳ دلار، افراد سالمند بالای ۶۵ سال و دانشجوها، ۲ دلار و کودکان زیر ۱۲ سال، ۷۵ سنت است.

    برای افرادی که هر روز از وسایل نقلیه عمومی مثل اتوبوس یا مترو استفاده می‌کنند، تهیه کارت‌های تردد ماهانه مقرون‌به‌صرفه است.

    شهرهزینه تهیه بلیط تک سفرههزینه تهیه بلیط دوسفرههزینه تهیه بلیط روزانههزینه تهیه کارت تردد ماهانه
    نورنتو۳٫۵ دلار کانادا۶٫۵ دلار کانادا۱۳٫۵ دلار کانادا۱۵۶ دلار کانادا
    مونترال۳٫۵ دلار کانادا۶٫۵ دلار کانادا۱۰ دلار کانادا۸۷ دلار کانادا
    ونکوور۳ دلار کانادا۶٫۵ دلار کانادا۱۱ دلار کانادا۹۸ دلار کانادا

    پوشاک جزئی از هزینه زندگی در کانادا

    پوشاک از اقلام ضروری و مایحتاج زندگی است. هزینه‌های پوشاک همواره جزو هزینه‌های اساسی زندگی هر فردی محسوب می‌شوند. برای مدیریت صحیح هزینه زندگی، توصیه ما این است که درصورت امکان، پوشاک مورد نیاز خودتان را از حراجی‌ها تهیه کنید. به‌صورت میانگین برای خرید پوشاک در کانادا، باید ماهیانه چیزی معادل ۱۰۰$‌ تا ۱۵۰$ دلار کانادا را هزینه کنید.

    هزینه زندگی در کانادا و خدمات شهری

    هزینه‌های آب، برق، گاز و تلفن که عموماً به هزینه‌های جانبی معروف هستند، جزو مخارج زندگی در کانادا محسوب میشوند. پرداخت این قبوض در آپارتمان‌های یک تا دوخوابه حدود ۵۰ تا ۷۰ دلار و آپارتمان‌های سه تا چهار خوابه ۷۰ تا ۱۰۰ دلار کانادا است.

    جستجوی رشته و دانشگاه در کانادا

    اسمارت اپلای - یک راه هوشمندانه تر

    جستجوی اسمارت رشته و دانشگاه مورد نظر شما در کانادا با لحاظ تمامی الزامات و پیش نیازهای شما و ارسال بهترین گزینه‌ها منطبق با شرایط شما + اخذ پذیرش رایگان

    اسمارت اپلای

    1. زندگی در کانادا همراه با معایب و مزایا است.
    2. کانادا یکی از امن‌ترین کشورهای جهان برای زندگی است.
    3. تامین مخارج زندگی در کانادا یکی از دغدغه‌های اصلی مهاجرین است.
    4. هزینه زندگی در شهرهای تورنتو و ونکوور نسبت به سایر شهرهای کانادا بالاتر است.
    5. مخارج زندگی در شهرهایی همچون شربروک و لاوال به نسبت کمتر است.
    6. متوسط هزینه زندگی یک فرد مجرد در کانادا حدود ۹۰۰ دلار در ماه است.
    7. برای زندگی در کانادا باید به یکی از زبانهای رایج این کشور (انگلیسی یا فرانسوی) تسلط داشت.