تحصیل پرستاری در کانادا

  • با ۵ دانشگاه برتر برای تحصیل پرستاری در کانادا آشنا شویم

رشته پرستاری یکی از پرطرفدارترین رشته‌های تحصیلی در تمام  کشورهای دنیا است. یکی از کشورهایی که می‌توان رویای پرستار شدن را در آنجا به واقعیت تبدیل کرد، کانادا است. بدون شک تحصیل پرستاری در کانادا از مزایای بی‌شماری برخوردار است و متقاضیان فراوانی دارد.

این روزها ادامه تحصیل رشته پرستاري در کانادا، دانشجوهای ایرانی زیادی را به سوی خود جذب کرده است. یکی از دلایل افزایش تقاضا برای تحصیل در رشته پرستاری در کانادا، علاوه بر علاقه شخصی دانشجویان بین‌المللی، بازار کار بسیار ایده آل این رشته تحصیلی است. درواقع میتوان گفت که پرستاری در کانادا، ازجمله مشاغل پردرآمد در این کشور به حساب می‌آید.

کانادا درزمینه‌ی تحصیل در رشته‌های پزشکی، پیراپزشکی و همین‌طور رشته‌ی پرستاری دارای دانشگاه‌های قوی و سیستم آموزش عالی بسیار باکیفیتی است.

در این صفحه در خصوص تحصیل در رشته پرستاری در کانادا و مباحث پیرامون آن مطالبی ارائه شده است. اگر علاقه‌مند به تحصیل در رشته پرستاری هستید، توصیه می‌کنم مطالب را تا انتها و با دقت مطالعه کنید.

مزایای تحصیل پرستاری در کانادا

تحصیل در رشته پرستاری در کانادا به دلیل آینده شغلی مناسب و جایگاه اجتماعی خوبی که این رشته دارد، همراه با مزایا و امتیازاتی برای متقاضیان است.

پرستاری یکی از مشاغل موردنیاز در کانادا است. با توجه به روند روبه پیری در پرستاران کانادا، پیش‌بینی می‌شود کانادا در دو دهه آینده با کمبود نیروی پرستار مواجه بشود.

همین امر می‌تواند دلیل و انگیزه ای برای دانشجوهای خارجی علاقه‌مند به تحصیل پرستاری بشود. از مزایای تحصیل در رشته پرستاری در کانادا می‌توانیم به، کیفیت برتر آموزش، مقرون‌به‌صرفه بودن هزینه‌ تحصیل در کانادا، امکان دریافت بورسیه و کمک‌هزینه تحصیلی، کار دانشجویی، امتیاز دریافت اقامت دائم و برخوردای از امکانات و تجهیزات پیشرفته اشاره کنیم.

ویدئوهای‌ پربازدید:

رشته پرستاری در کانادا

پادکست صوتی تحصیل پرستاری در کانادا

شرایط تحصیل پرستاری در کانادا

شرایط پرستار شدن در کشور کانادا با توجه به استان یا محدوده‌ای که فرد قصد کار کردن در آن را دارد، متفاوت است. به‌عنوان‌مثال، افرادی که در کبک زندگی می‌کنند، برای پرستار شدن نیازی به مدرک دانشگاهی ندارند. در این استان، افرادی که دارای دیپلم هستند با گذراندن دوره‌های کالج ۲ الی ۳ ساله می‌توانند پرستار شوند و نیازی به مدرک کارشناسی نخواهند داشت.

توصیه میکنم قبل از اقدام برای تحصیل در رشته پرستاری در کانادا، اطمینان حاصل کنید که شرایط و مدارک لازم برای اخذ پذیرش در این رشته را دارید یا خیر.

شرایط ورود به رشته پرستاری در کانادا بر اساس استان  و یا دانشگاه /کالج محل تحصیل متفاوت است. به‌عنوان‌مثال، در برخی مواقع ممکن است قبل از ثبت‌نام در رشته پرستاری، شرکت در چند دوره مقدماتی در دروس مرتبط با این رشته مثل، شیمی، ریاضیات و زیست‌شناسی، الزامی بشود.

در برخی از استانها، مثل استان کبک یا یوکان، برای ورود به رشته پرستاری، ۱۳ سال تحصیل در مدرسه ابتدایی و دبیرستان و همچنین پیش‌دانشگاهی الزامی است. البته در برخی از موارد هم شرایط غیر آکادمیک مثل داشتن سوابق پزشکی به روز، آموزش دیدن در CPR یا ارائه گواهی عدم سوءپیشینه برای ورود به این رشته لازم است.

شرایط تحصیل پرستاری در مقطع کارشناسی در کانادا

برای ورود به دوره‌های لیسانس پرستاری در کانادا کسب حداقل نمره آیلتس آکادمیک ۶٫۵ و  مدرک دیپلم مرتبط با علوم تجربی الزامی است.

شرایط تحصیل پرستاری در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا

برای ورود به مقطع فوق‌لیسانس در رشته پرستاري، کسب آیلتس آکادمیک ۷ و مدرک لیسانس در شاخه‌های مرتبط و معدل نسبتاً بالا ( ۱۵ در ایران) الزامی است.

شرایط تحصیل پرستاری در مقطع دکترا در کانادا

برای ورود به مقطع دکترا در رشته پرستاري، داشتن مدرک فوق لیسانس پرستاری با حداقل معدل B، نمره ایلتس  ۷ (با حداقل ۶٫۵ در ریدینگ، ۷  اسپیکینگ و رایتینگ و ۷٫۵ در لیسنینگ)( یا تافل ۱۰۰) و مجوز RN الزامی است.

شرایط تحصیل پرستاری در دوره کوآپ در کانادا

یکی از دوره‌های جذاب پرستاری در کانادا دوره کار و تحصیل همزمان یا همان کوآپ است که پرستاران را به‌صورت عملی برای چگونگی برخورد با بیماران آماده می‌سازد. این دوره‌ها  یک سال و نیم تا سه ساله هستند و پس از فارغ‌التحصیلی نیز افراد به‌راحتی وارد بازار کار می‌شوند.

برای تحصیل در دوره کوآپ پرستاری کانادا نیز ارائه مدرک زبان آیلتس آکادمیک با حداقل نمره ۶ الزامی است. متقاضیان دوره‌های کوآپ پرستای و دستیاری بهداشت. باید بتوانند حداقل نمره ۶ را در مهارت‌های لیسنینگ (Listening) و اسپیکینگ (Speaking) و حداقل نمره ۵ را در مهارت‌های رایتینگ (Writing) و ریدینگ (Reading) کسب کنند.

حداقل سن لازم برای شرکت در دوره‌های کوآپ پرستاری و دستیار بهداشت، ۱۹ سال است. با توجه به شرایط اخذ ویزای تحصیلی، توصیه می‌شود که افراد زیر ۲۱ سال برای تحصیل در دوره‌های کوآپ پرستاری کانادا اقدام نمایند.

هزینه تحصیل در برخی از کالج‌های برگزارکننده کوآپ پرستاری کانادا تقریباً رایگان می‌باشد. یکی از علتهای اصلی آن میتواند نیاز شدید کانادا به نیروهای تحصیل‌کرده در رشته پرستاری باشد.

تحصیل پرستاری در کانادا ، اخذ پذیرش

پرستاران در کانادا به چند دسته تقسیم می‌شوند که نسبت به نوع رشته‌، سابقه‌ی کار و دوره‌هایی که گذرانده‌اند، گروه‌بندی متفاوتی دارند. دسته بندی‌های پرستاری در کانادا به شرح زیر است:

  • به پرستارانی که دوره‌های دو تا سه ساله را در استانهای مختلف کانادا گذرانده باشند، اصطلاحا LPN  یا Licensed Practical Nurse گفته می‌شود.
  • به افرادی که دوره‌های دو الی سه ساله‌ی پرستاری را در اونتاریو یا کبک گذرانده‌اند، RPN یا Registered Psychiatric Nurse گفته می‌شود.
  • افرادی که در کشور کانادا دوره لیسانس پرستاری (دوره‌ی ۴ ساله) را گذرانده باشند ، RN یا Registered Nurse می‌گویند.
  • یک سری از پرستاران هم هستند که در شاخه‌ی روان پزشکی که شامل رشته‌های سلامت روان است به صورت تخصصی فعالیت میکنند و مجاز به تجویز دارو برای بیماران هستند.

شرایط و مدارک لازم برای ورود به رشته پرستاري در دوره های مختلف به شرح زیر است.

  • مدارک تحصیلی قبلی شخص متقاضی نظیر دیپلم و ریزنمرات ترجمه‌شده
  • گذرنامه
  • عکس پرسنلی
  • رزومه تحصیلی قوی (معدل بالا)
  • انگیزه نامه تحصیلی
  • مدرک زبان (آیلتس ۶٫۵ با حداقل ۶ در هر مهارت برای دوره لیسانس و ۷ – ۷٫۵ برای مقطع فوق‌لیسانس و دکترا)
  • ارائه مدارک سوابق کاری جهت اثبات گپ تحصیلی

برخی مدارک مثل آنچه که در قسمت بعدی معرفی شده، برای تعدادی از دانشگاه‌ها موردنیاز است.

  • شرکت در آزمون کسپر (CASPer test) که یک تست شخصیت شناسی و هوش و ذهن است.
  • شرکت در آزمون پرستاران کانادا (Registered nurse)

برای پذیرش در رشته پرستاری در مقطع دیپلم یا کارشناسی پرستاری، دانشجویان باید دوره دبیرستان را با دروس انگلیسی، ریاضیات، زیست‌شناسی و شیمی و با حداقل معدل C) ۶۱%-۷۸%) تمام کرده باشند.

شرط ورود به دوره بین لیسانس و فوق‌لیسانس  که به تاپ آپ معروف است شامل، داشتن حداقل ۱۶۰۰ ساعت سابقه کار در رشته پرستاري است.

تحصیل در مقاطع ارشد و دکترا برای رشته پرستاري در کانادا با محدودیت همراه است .

رشتــــــه یا دانشگــــــــاهی که به‌دنبال آن هستید را جستجو کنید.

    دانشگاه های برتر برای تحصیل پرستاری در کانادا

    کانادا ازلحاظ اعتبار دانشگاهی و استانداردهای زندگی در بین ۱۰ کشور برتر جهان قرار دارد. معمولاً هنگام انتخاب بهترین دانشگاه‌ها در هر کشوری باید فاکتورهای مهمی نظیر تعداد دانشجویان و پرسنل دانشگاه، جوایز علمی کسب‌شده توسط اساتید و دانشجویان، امکانات آموزشی و سابقه دانشگاه را مدنظر قرار داد.

    برخی از دانشگاه‌ها معمولا در رشته‌های مختلفی عملکرد بسیار درخشانی را از خود نشان می‌دهند. به عنوان مثال، رشته پرستاری ازجمله رشته‌هایی است که هم در دانشگاه‌ها و هم در کالج ‌های کانادا ارائه می‌شود و جزء رشته های پرمتقاضی است.

    علاقه‌مندان به تحصیل پرستاری در کانادا در کنار دوره‌هایی که دارند، دروس عملی و تئوری زیادی را هم پاس می کنند. این دروس باعث می‌شود پرستاران هم ازلحاظ تئوریک و هم علم پرستاری پیشرفت کنند و هم نحوه برقراری ارتباط با بیماران را یاد بگیرند و بدانند که در مواجهه با بیماران چه‌کارهایی را باید انجام دهند.

    در این قسمت چند مورد از بهترین دانشگاه ‌های کانادا برای ادامه تحصیل در رشته پرستاري معرفی شده اند.

    تحصیل پرستاری در دانشگاه تورنتو کانادا

    دانشگاه تورنتو کانادا

    دانشگاه تورنتو یکی از دانشگاه های قدیمی و معتبر  در استان انتاریو کانادا است.دانشگاه دولتی تورنتو، به واسطه کیفیت رشته‌های مربوط به بحث سلامت و بهداشت، در جهان مشهور است. این دانشگاه در سال ۱۸۲۷ شروع به کار کرد. درحال حاضر، در دانشگاه تورنتو، طیف گسترده‌ای از دوره‌های مختلف آموزشی به صدها هزار دانشجو ارائه می‌شود. دانشکده پرستاری این دانشگاه به عنوان بهترین دانشکده در کانادا و هشتمین دانشکده برتر در دنیا شناخته شده است. رشته‌های پرستاری دانشگاه تورنتو در مقطع لیسانس علوم پرستاری، کارشناسی ارشد و دکترا ارائه میشوند.

    تحصیل پرستاری در دانشگاه آلبرتا کانادا

    دانشگاه آلبرتا کانادا

    دانشگاه دولتی آلبرتا، در شهر ادمونتون، استان آلبرتا کانادا، واقع شده است. این دانشگاه در سال ۱۹۰۸ شروع به فعالیت نمود.

    دانشکده پرستاری دانشگاه آلبرتا به‌عنوان دومین دانشکده پرستاری برتر در کانادا شناخته شده است. دانشگاه آلبرتا معمولا در رتبه‌بندیهای جهانی، در جایگاه خوبی قرار دارد. این دانشگاه با سرمایه گذاری گسترده‌ در برنامه‌های سلامت و بهداشت  و با مشارکت مراکز تحقیقات پزشکی و مرکز شبیه سازی پرستاری نوین، محیط آموزشی خوبی را برای دانشجویان فراهم کرده است.

    تحصیل پرستاری در دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا

    دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا

    دانشگاه دولتی بریتیش کلمبیا با علامت اختصاری UBC، در سال ۱۹۰۸ در شهر ونکوور تاسیس گردید.

    این دانشگاه یکی از معتبرترین مراکز جهانی برای آموزش، تدریس، یادگیری  و تحقیق است.

    دانشگاه بریتیش کلمبیا در طی حداقل ۲۰ سال گذشته، همواره در بین برترین دانشگاههای دنیا جای داشته است.

    دانشکده پرستاری دانشگاه بریتیش کلمبیا تقریبا ۱۰۰ سال قدمت دارد. در این دانشکده دوره های  پرستاری در مقطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی به دانشجویان ارائه میشود.

    تحصیل پرستاری در دانشگاه مک مستر کانادا

    دانشگاه مک مستر کانادا

    دانشگاه مک مستر یک دانشگاه دولتی است که در  شهر همیلتون، استان انتاریو کانادا واقع شده است.

    دانشگاه مک مستر یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های کانادا است که در سال ۱۸۸۷ شروع به کار کرد.

    گفتنی است که دانشکده پرستاری مک مستر معمولا در رنکینگهای جهانی در جایگاه خوبی قرار دارد.

    دانشکده پرستاری مک مستر درسال ۱۹۴۶ پایه‌گذاری شد و از طریق حمایت بسیاری از بیمارستان‌های جامعه، به یکی از دانشکده های منحصر به فرد تبدیل شد. در این دانشکده، رشته های پرستاری در مقاطع دیپلم، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می گردد.

    تحصیل پرستاری در دانشگاه مک گیل کانادا

    دانشگاه مک گیل کانادا

    دانشگاه دولتی مک گیل، یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر کانادا است که در سال ۱۸۲۱ و در شهر مونترال شروع به کار کرد. مک گیل یک دانشگاه بسیار قوی است. دانشکده پرستاری مک گیل با نام انگرام در سال ١٩٢٠ تأسیس شد.

    دانشگاه مک گیل تاکنون، در ارائه دوره های علوم پزشکی‌ بسیار موفق عمل کرده است. در حال حاضر این دانشکده، دوره های پرستاری را تا مقطع کارشناسی و دیپلما ارائه می‌دهد اما درصدد است تا تحصیلات تکمیلی در رشته پرستاری را هم وارد برنامه های آموزشی خود بکند.

    تحصیل پرستاری در کانادا و ورود به بازار کار پس از تحصیل

    • 1

      در این قسمت، به ۷ شرط لازم برای کار کردن در حوزه  پرستاری در کانادا اشاره شده است.

      داشتن مدرک معتبر کارشناسی پرستاری یا practice Nursing

      یکی از شرایط اشتغال به کار در حرفه پرستاري در کانادا، داشتن مدرک معتبر کارشناسی پرستاری یا practice Nursing است. خوشبختانه معمولا مدارک دانشگاه‌های ایران، بخصوص دانشگاه‌های معتبر و معروف کشور، در کانادا پذیرفته می‌شود. در غیر اینصورت، گذراندن دوره‌ای بنام Refresh Course  الزامی می‌شود.

    • 2

      داشتن سابقه کار در رشته پرستاری

      پرستاران متقاضی کار در کانادا باید در پنج سال گذشته حداقل ۱،۱۲۵ ساعت کار کرده باشد. در غیر این صورت باید در پنج سال گذشته مشغول به تحصیل در یکی از رشته‌های پرستاری بوده و دوره طرح را نیز گذرانده باشد.

    • 3

       قبولی در امتحان اخذ مجوز (رجیستری RN)

      هر کس در هر استانی که مایل به خدمت باشد، باید با شرکت در یک امتحان، از یکی از کالج‌های آنجا، مجوز دریافت کند. البته منظور از کالج در این اینجا، آموزشگاه و کالج دانشگاهی نیست بلکه چیزی شبیه “سازمان نظام پرستاری ایران” است. برای مثال اگر فردی مایل به کار در استان انتاریو باشد، باید در (College of Nurses of Ontario) که به اختصار  CNO گفته میشود، ثبت‌نام کند. این کار را می‌توان حتی قبل از آمدن به کانادا نیز انجام داد.

      این را هم باید اضافه کرد که حتماً لازم نیست دقیقاً از کالج استان محل سکونت مجوز گرفت، مثلاً اگر کسی مایل باشد در استان بریتیش کلمبیا اقامت کند، یا فعلاً آنجا اقامت دارد و نمی‌خواهد در آینده در آن استان کار کند، می‌تواند از کالج‌های انتاریو مجوز بگیرد.

    • 4

      اثبات مهارت زبان انگلیسی یا فرانسوی

      کسب نمره زبان آیلتس آکادمیک (حداقل ۶٫۵ در هر سه مهارت رایتینگ، لیسنینگ و ریدینگ و ۷ در بخش اسپیکینگ) موردقبول است. برای زبان فرانسه هم، نمره امتحان (de français international (TFI را با حداقل ۷۵۰ الزامی است.

    • 5

      مورد تایید بودن در کشور مبدا

      متقاضی می‌تواند با ارائه معرفی‌نامه از دانشگاه یا کالج محل تحصیل یا محل خدمت خود اثبات کند که در کشوری که تحصیلات خود را به اتمام رسانده‌اند و یا کار کرده، مورد تأیید بوده و قابلیت لازم برای تأیید شدن در آنجا را دارد.

    • 6

      اثبات موقعیت شهروندی یا اقامت دائم کانادا

      متقاصی کار در رشته پرستاري در کانادا باید با ارائه مدارک لازم بتواند وضعیت شهروندی یا اقامت خود را اثبات کند.

    • 7

      دارا بودن سلامتی روحی و جسمی و داشتن عدم هر نوع سوءپیشینه

      داشتن سلامت جسمی، روحی و عدم سوء پیشینه یکی از الزامات کار در حوزه پرستاری است. در غیراینصورت شرایط میتواند باعث متوقف کردن کار حرفه‌ای شود.

    هزینه تحصیل پرستاری در کانادا

    تحصیل در کانادا در مقایسه با برخی از کشورها نسبتاً کمتر است. مدارس و دانشگاه‌های مختلف شهریه‌های متفاوتی دریافت می‌کنند.

    هزینه ادامه تحصیل در رشته پرستاري در کانادا به استان یا منطقه انتخابی و سطح رشته موردنظر بستگی دارد.  به عبارتی هزینه‌های دوره‌های پرستاری کانادا در ایالات و دانشگاه‌های مختلف کانادا متفاوت است و بسته به طول و نوع دوره، متنوع است. البته ناگفته نماند که هزینه‌ زندگی در کانادا را هم موردی است که باید به شهریه پرستاری اضافه ‌شود.

    بااین‌حال، در یک تخمین تقریبی میتوان گفت که شهریه تحصیل پرستاری در کانادا برای دوره کارشناسی حدود ۲۰ هزار دلار  و  کارشناسی ارشد و دکترا تقریبا ۱۳-۱۵ هزار دلار است. البته به خاطر داشته باشید که این مبلغ طبق میانگین کلی تخمین زده‌شده است.

    تحصیل در برخی دوره‌های کوآپ پرستاری که به مدت ۱۸ ماه است، در حدود ۱۸۴۸۸ دلار کاناداست که حدود ۱۰ هزار دلار آن در ابتدا دریافت شده و باقیمانده آن به‌صورت اقساطی پرداخته می‌شود.

    لازم به ذکر است که برخی دانشگاه‌ها مبلغ شهریه را به‌صورت اقساط دریافت می‌نمایند و حتی دانشجو می‌تواند با انجام کار پرستاری در حین تحصیل، هزینه‌های تحصیل خود را پرداخت کند.

    برای تحصیل در کانادا اول باید رشته ات رو پیدا کنی!

    این کار رو به ما بسپار

    دکمه زیر را بزنید، ظرف ۶۰ ثانیه با چند تا کلیک ساده گزینه های مورد نظر اسمارت سرچ را پاسخ بدید، اسمارت سرچ تمامی رشته ها و دانشگاه هایی که کاملا منطبق با رشته های ایران و شرایط زبان و بودجه شما باشد را برای شما منطبق و لیست می کند. سپس برای اخپ پذیرش رایگان با اسمارت اپلای اقدام می کنید.

    بورسیه رشته پرستاری در کانادا

    کیفیت آموزش رشته پرستاری در کانادا بسیار بالا است. با توجه به بالا بودن هزینه تحصیل پرستاری در کانادا، بسیاری از علاقه‌مندان به تحصیل در این رشته به دنبال بورسیه تحصیلی هستند.

    دریافت بورسیه تحصیلی کانادا مستلزم داشتن رزومه تحصیلی قوی (نمره زبان خوب و معدل بالا) است. در غیراینصورت ممکن است بورسیه به فرد تعلق نگیرد.

    بورسیه رشته پرستاری در کانادا بیشتر به مقاطع تحصیلات تکمیلی یعنی کارشناسی ارشد و دکترا تعلق می‌گیرد و بورسیه کارشناسی پرستاری بسیار محدود است.

    درآمد رشته پرستاری در کانادا و میانگین حقوق

    در میان تمام مشاغل، پرستاری را می‌توان یکی از بهترین گزینه‌های کاری در کانادا به‌حساب آورد.  پرستاران کانادا از حقوق و مزایای عالی برخوردار هستند. حقوق و مزایای مناسب پرستاران در کانادا یکی از موارد مهمی است که بستر مهاجرت پرستاران خارجی را مهیا کرده است. کانادا دارای یکی از بهترین سیستم‌های جامع مراقبت‌های بهداشتی است.

    به‌طورکلی، میانگین حقوق پرستاران در کانادا سالیانه ۷۴٫۰۰۰ دلار کانادا است. پرستاران باتجربه و حرفه‌ای سالیانه تا ۱۲۰٬۰۰۰ دلار و برخی پرستاران تازه‌کار سالیانه در حدود ۳۰ الی ۴۰ هزار دلار درآمد دارند.

    در قسمت بعد، متوسط درآمد سالانه پرستاران کانادا به تفکیک هر استان مشخص شده است.

    استان نوااسکوشیا

    ۴۱۸٫۸۲۲

    دلار در سال

    استان کبک

    ۶۵٫۲۲۸

    دلار در سال

    استان آلبرتا

    ۹۴٫۳۲۲

    دلار در سال

    استان یوکان

    ۸۵٫۹۳۲

    دلار در سال

    استان بریتیش کلمبیا

    ۷۵٫۶۸

    دلار در سال

    استان ساسکچوان

    ۴۴٫۹۹

    دلار در سال

    استان نیوفانلند

    ۷۷٫۹۹۴

    دلار در سال

    استان اونتاریو

    ۷۰٫۵۵۱

    دلار در سال

    استان مانیتوبا

    ۴۲٫۶۷۴

    دلار در سال

    معادل سازی مدرک پرستاری در کانادا

    درآمد بالای پرستاران در کشور کانادا بزرگ‌ترین دلیل تقاضای زیاد افراد برای مهاجرت به این کشور است. با توجه به اینکه، در بیمارستان‌های کانادا همیشه پست خالی در زمینه پرستاری وجود دارد، برای پرستاران در کشور کانادا همواره شغل وجود دارد. افرادی که خارج از کشور کانادا در رشته پرستاري تحصیل‌کرده‌اند باید پروسه معادل سازی مدرک پرستاری در کانادا را طی کنند.

    برای کار در بیمارستان‌های کانادا باید مجوز کار از این کشور دریافت کرد. سازمان National Nursing Assessment Service  که به اختصار NNAS گفته میشود، مسئولیت ارزیابی پرستاران و مدارک تحصیلی آن‌ها را برای ارائه مجوز کاری بر عهده دارد.

    پرستارانی که تمایل دارند در کشور کانادا کار کنند، باید مدارک خود را جهت بررسی برای این سازمان ارسال کنند.

    مدارکی که سازمان NNAS از پرستاران متقاضی درخواست می‌کند به شرح زیر است:

    • گذرنامه معتبر و شناسنامه همراه با ترجمه رسمی
    • مدارک تحصیلی دانشگاهی همراه با ریزنمرات و تأییدیه رسمی
    • مدارک مربوط به رزومه کاری درزمینهٔ رشته پرستاری
    • مدارک زبان انگلیسی (نمره آیلتس ۵ به بالا)
    • پرداخت هزینه ارزیابی مدارک که حدود ۶۵۰$ دلار کانادا است.

    متقاضیان بعد از دریافت نتیجه بررسی از سازمان  NNAS، باید در انجمن‌های پرستاری استان محل سکونت خود ثبت‌نام و اقدام به عضویت کنند.

    برخی از استانهای کانادا برای اعطای جواز به پرستاران جهت کار در بیمارستان‌ها، آزمون برگزار می‌کنند.

    جهت معادل‌سازی لیسانس پرستاری در کشور کانادا باید فرد از سطح زبان خوبی برخوردار باشد و با طی نمودن دوره‌های مختلف و قبولی در آزمون، مجوز اقدام پرستاری را دریافت کند. این پروسه می‌تواند شش ماه تا دو سال طول بکشد.

    ادامه تحصیل پرستاری در کانادا بعد از لیسانس

    در کانادا امکان ادامه تحصیل در رشته پرستاري در مقاطع تحصیلات تکمیلی کاملا امکان‌پذیر است. دانشجویان فارغ‌التحصیل در پرستاری در کانادا، می‌توانند از بین ۳۲ گرایش مختلف ارشد و ۱۵ گرایش مختلف دکترا، گرایش موردنظر را انتخاب ومشغول به تحصیل شوند.

    البته باید گفت که برای اخذ پذیرش در این مقاطع، علاوه بر مدارک معمول، داشتن یک تا دو سال سابقه کاری، عضویت در انجمن پرستاران کانادا، دریافت تاییدیه مدرک تحصیلی توسط انجمن پرستاری هر استان الزامی است.

    شرایط اقامت و کار پس از تحصیل پرستاری در کانادا

    یکی از مباحث مطرح در پرستاری کانادا، شرایط اقامت و کار پس از تحصیل است. بسیاری از متقاضیان تحصیل در رشته پرستاري، تمایل دارند پس از پایان تحصیلات خود در این کشور بمانند و مشغول به کار و زندگی بشوند.

    در حقیقت، امکان کار پس از تحصیل در کانادا یکی از دلایل اصلی مهاجرت تحصیلی به این کشور به شمار می‌رود. افرادی که به‌منظور تحصیل در رشته پرستاری به کانادا عزیمت می‌کنند، می‌توانند پس از اتمام دوره تحصیلی در این کشور، با دریافت ویزای کار پس از تحصیل در کانادا که به PGWP معروف است، به طور موقت در کانادا بمانند و کار کنند.

    متقاضیان کار پس از تحصیل می‌توانند در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی که حتی در حین تحصیل در آنجا به کارآموزی و یا کار حین تحصیل پرداخته‌اند، مشغول به کار شوند.

    درصورتی‌که طول دوره تحصیلی از ۹ ماه بیشتر و از ۲ سال کمتر باشد به اندازه مدت‌زمان دوره تحصیل، ویزای PGWP داده می شود. اگر طول دوره تحصیل بیش از ۲ سال باشد،  طول مدت ویزا حداکثر تا ۳ خواهد بود.

    اکثر پرستاران در زمان تحصیل و بعد از آن در کانادا مشغول به کار می‌شوند و از سابقه کار و مدرک تحصیلی کانادایی برخوردار می‌شوند. این شرایط میتواند امتیاز مثبتی برای دریافت اقامت کانادا باشد.

    یکی از پرسشهای رایج کلاینتها از دفاتر مهاجرتی و وکلای مهاجرتی این است که آیا می‌توانیم بعد از تحصیل در رشته پرستاري در کانادا، اقامت این کشور را بگیریم یا آیا میتوانیم به عنوان پرستار به کانادا مهاجرت کنیم یا خیر؟ پاسخ ما به شما مثبت است.

    بله اتفاقاً پرستاری در کانادا از جمله مشاغل پر تقاضا به حساب می‌آید و بازار کاری این رشته هم بسیار خوب است. شما می‌توانید پس از تحصیل پرستاری از طریق برنامه‌های سیستم اکسپرس اینتری به شرط اینکه حائز پیش‌نیازهای این برنامه باشید، برای دریافت اقامت دائم اقدام کنید.

    اگر شما هم علاقه مند به تحصیل پرستاری در کانادا هستید یا دوست دارید در خصوص شرایط اقامت پس از تحصیل در کانادا اطلاعات کسب کنید، توصیه می‌کنم حتماً با مشاوران مجرب اسمارت اپلای در تماس باشید.

    تحصیل پرستاری در کانادا و سوالات رایج

    کسب حداقل نمره‌ی آیلتس ۶٫۵. ارائه مدارک مقطع تحصیلی پیشین نظیر دیپلم همراه با ریزنمرات ترجمه‌شده، رزومه آکادمیک قوی (معدل بالا)

    خیر، به طور معمول برای ورود به رشته پرستاری در مقاطع مختلف، آزمون خاصی وجود ندارد و متقاضی بایستی از معدل و نمرات مناسب در دروس مربوطه برخوردار باشد.

    در یک میانگین کلی، دوره کارشناسی حدود ۲۰ هزار دلار  و کارشناسی ارشد و دکترا تقریبا ۱۳-۱۵ دلار است.

    در مقطع کارشناسی ۲ تا ۵ سال، برای کارشناسی ارشد ۲ سال و همچنین برای مقطع دکتری ۳ سال

    بله، اما دریافت بورسیه مستلزم داشتن رزومه تحصیلی قوی (نمره زبان خوب و معدل بالا) است.

    لیسانس علوم پرستاری، فوق لیسانس پرستاری، دوره کوآپ پرستاری، دستیار مراقبت‌های بهداشتی و دوره پیشرفته برای پرستاران دارای مجوز عملی

    داشتن مدرک زبان (آیلتس آکادمیک با حداقل نمره ۶)، حداقل ۱۹ سال سن

    میانگین حقوق پرستاران در کانادا سالیانه ۷۴٫۰۰۰ دلار کانادا است. پرستاران باتجربه و حرفه‌ای سالیانه تا ۱۲۰٬۰۰۰ دلار و برخی پرستاران تازه‌کار سالیانه در حدود ۳۰ الی ۴۰ هزار دلار درآمد دارند.

    داشتن مدرک زبان آیلتس، ارزیابی مدرک تحصیلی و نام نویسی در آزمون معادل‌سازی پرستاری CRNE

    بله. خوشبختانه برای تحصیل در کانادا در هر زمینه‌ای امکان بردن همراه وجود دارد.