تحصیل در رشته عکاسی در کانادا

  • با ۵ دانشگاه برتر برای تحصیل در رشته عکاسی در کانادا آشنا شوید

رشته عکاسی در کانادا

(Photography filed in Canada)

تحصیل در رشته عکاسی در کانادا را می‌توانیم از دو زاویه مورد بررسی قرار بدهیم. ما می‌توانیم به این رشته، هم به چشم یادگیری هنر و هم یادگیری یک شغل حرفه‌ای نگاه کنیم. خصوصاً زمانی که بستر کاری مناسبی برای آن وجود داشته باشد.

در کشور کانادا، رشته‌های بسیاری در شاخه هنر وجود دارد که طرفداران خاص خود را دارند. یکی از آن‌ها، رشته عکاسی است. عکاسي در کانادا یکی از رشته‌های موردعلاقه ی مخاطبین زیرگروه هنر است. عکاسی، علم و هنر ثبت لحظات است.

با توجه به سوالات مکرر کاربران عزیز درخصوص تحصیل در رشته عکاسی در کانادا، تصمیم گرفتیم در این صفحه درباره عکاسی در کانادا صحبت کنیم.

اگر شما هم به رشته عکاسی علاقه دارید و قصد دارید که ابتدا در این رشته تحصیل کنید و سپس وارد بازار کار شوید، مطالب این صفحه را ازدست ندهید.

ویدئوهای‌ پربازدید:

شرایط بورسیه تحصیلی کانادا

گرایش‌های رشته عکاسی در کانادا

خوشبختانه گرایش‌های رشته‌ی عکاسي در کانادا متنوع هستند. یک دانشجو می‌تواند به‌راحتی، زمینه‌ی موردعلاقه‌ی خود را انتخاب وشروع به تحصیل کند.

در این قسمت قصد داریم برخی از مهم‌ترین گرایش‌های رشته‌ عکاسی در کانادا را معرفی کنیم. البته باید خاطر نشان کنیم که، گرایش‌های رشته‌ی عکاسی تنها به این موارد محدود نمی‌شوند. به عبارتی، ممکن است در دانشگاههای کانادا، با گرایش دیگری نیز روبرو شوید که بیشتر چشمتان را بگیرد.

برخی از مهم‌ترین گرایش‌های عکاسی در کانادا عبارت‌اند از:

  • عکاسی منظره

عکاسی از منظره یکی از سبک‌های عکاسي است که از زیبایی‌های طبیعت گرفته می‌شود. این عکس‌ها، اغلب در زوایای دید بازگرفته می‌شوند، ولی گاهی اوقات هم دارای زوایای بسته هستند. عکاسی از منظره یکی از محبوب‌ترین ژانرها در بین سبک‌های متنوع عکاسی است. عکاسی منظره شامل: عکاسی از طوفان، عکاسی از منظره دریا، عکاسی از جنگل‌ها و رودها، عکاسی از طلوع و غروب و ابرها و … است.

در این قبیل عکس‌ها، باید به محیط‌های باز و زیبا رفت. در واقع شکل‌دهی به سوژه به هیچ‌وجه دست عکاس نیست، بلکه باید در موقعیت عکس حاضر شود.

  • عکاسی خیابانی

عکاسی از سوژه‌های خیابانی تقریباً یک سبکی از عکاسی است که در آن عکاس سعی می‌کند قسمت‌هایی از زندگی شهری را به تصویر بکشد.

درگذشته، این سبک عکاسی اکثراً به‌عکس‌های سیاه‌وسفید از سوژه‌ها ختم می‌شد. امروز با توسعه مدرنیته، این سبک بسیار گسترش یافته است. در ژانر عکاسی خیابانی، از تجهیزات مختلف عکاسی و شیوه‌های متعددی استفاده می‌شود.

  • عکاسی پرتره

عکاسی پرتره یکی از رایج‌ترین سبک‌های عکاسی از مردم  است. این سبک عکاسی، به‌طور کل، عکاسی از افراد خانواده تا عکس‌های هنری و تبلیغاتی را شامل می‌شود.

هدف عکاسی پرتره نشان دادن شخصیت و ماهیت اصلی یک فرد است. یعنی به تصویر کشیدن شخصیت پنهانِ پشت چهره و احساس درونی است که آن فرد دارد.

برای این سبک، نیاز به تجهیزات خاصی نیست. عکاسی پرتره جزء راحت‌ترین سبک‌های عکاسی است. با یک دوربین با یک لنز معمولی و یک فلاش برای نورپردازی می‌توان اینکار را به‌راحتی شروع کرد.

  • عکاسی ماکرو

عکاسی ماکرو یا عکاسی نمای نزدیک، یکی دیگر از ژانرهای عکاسی است. در این سبک عکاسی، از موجودات کوچک و سوژه‌هایی عکس گرفته میشود که ما به‌طورمعمول، زیاد به آن‌ها توجهی نمی‌کنیم. در این سبک، معمولاً از حشرات، گل‌ها، قطره‌های آب و بافت‌های سطوح مختلف مانند پارچه، کاغذ و چوب، از نمای بسیار نزدیک عکس گرفته می‌شود.

  • عکاسی مد

عکاسی مد به نوعی هم‌خانواده عکاسی پرتره است. اما بدون شک تفاوت‌هایی هم میان این دو نوع ژانر وجود دارد. در عکاسی مد، یک عکاس باید علاوه بر حوزه عکاسی در مورد مد روز دنیا هم اطلاعات جامع داشته باشد. وجود امکانات خوب نورپردازی و تجهیزات پیشرفته،‌ ضروری است.

عکاسان مد معمولاً با برندهای متعدد و با اهداف تبلیغاتی خاصی کار می‌کنند.

  • عکاسی از اشیاءِ بی‌جان

یکی دیگر از سبک‌های عکاسی، عکاسی از اشیاءِ بی‌جان است. این سبک عکاسی نیز در استودیو انجام می‌شود. هدف آن زیباتر جلوه کردن هرچه بیشتر محصولی است که از آن عکاسی می‌کنیم.

  • عکاسی مستند

عکس‌های مستند حاوی اطلاعات و اخبار خاصی هستند. گاهی اوقات عکس‌های مستند، پا فراتر از مرزهای هنر گذاشته و موجب واکنش‌های احساسی در مخاطبانشان می‌شوند.

عکاسی مستند در هرجایی می‌تواند اتفاق بیافتد. از داستان‌های خبری در یک محل تا جنگ‌های داخلی در یک کشور. یکی از مزیت‌هایی عکاسی مستند این است که به ما کمک می‌کند به حقایق پنهان در سرتاسر جهان (که اطلاعات کمی در مورد آن‌ها داریم) پی ببریم.

  • عکاسی خبرنگاری

این رشته عکاسی را فوتوژورنالیسم می‌نامند. نوعی ژانر عکاسی است که از ترکیب هنر عکاسی با روزنامه‌نگاری بوجود آمده است. در این رشته، عکاس یاد می‌گیرد که بجای نوشتن، با گرفتن یک عکس حرف بزند و  پیامش را به مخاطبان منتقل کند. در این سبک، می‌توان هم‌زمان محتوا و هنر را در اختیار مخاطب قرار داد.

شرایط تحصیل در رشته عکاسی در کانادا

باید در نظر داشته باشید که تحصیل در رشته‌ عکاسی در یکی از دانشگاه‌ها یا کالج های کانادا، شرایط و پیش نیازهای خودش را دارد.

برای تحصیل عکاسي در کانادا همانند بسیاری از رشته های دیگر، باید نمره‌ی قابل قبولی در آزمون زبان انگلیسی یا فرانسوی کسب کنید.

برای ادامه تحصیل در این رشته، باید یک سری مدارک را در سایت دانشگاه موردنظر آپلود کنید.

پیش نیازهای تحصیل در رشته عکاسی 

۱. تکمیل آموزش‌های تخصصی در زمینه عکاسی. این مورد میتواند در دبیرستان، کالج یا مراکز آموزش تخصصی یا در دورههای کارآموزی و تحت نظارت یک عکاس حرفه‌ای صورت بگیرد.

۲. داشتن مدرک کارشناسی (برای مقطع ارشد) یا کارشناسی ارشد (برای مقطع دکترا) رشته هنرهای تجسمی با تخصص در زمینه عکاسی

۳. داشتن تجربه یا دانش عکاسی کامپیوتری یا تصویربرداری دیجیتال

۴. داشتن نمونه کار برای نشان دادن خلاقیت و استعداد هنری

مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش رشته عکاسی در کانادا

مدارکی را که عموما دانشگاه‌های کانادا برای پذیرش دانشجو در رشته‌ی عکاسي درخواست می‌کنند را می‌توان به پنج دسته تقسیم کرد:

۱. رزومه‌ی تحصیلی (شامل سابقه‌ی کارهای هنری، سابقه‌ی تحقیق و پژوهش در زمینه‌ی عکاسی، سابقه‌ی کار با اساتید، سابقه‌ی کنفرانس‌ها و نمایشگاه‌هایی که در آن‌ها شرکت کرده‌اید و موارد مشابه)

۲. کارنامه‌ی تحصیلی مقاطع پیشین (برای مقطع کارشناسی، ارائه مدرک دبیرستان و برای مقاطع تحصیلات تکمیلی، ارائه مدرک لیسانس یا کارشناسی ارشد)

۳. انگیزه نامه (در این نامه باید توضیح دهید که چرا علاقه‌مندید در رشته‌ی عکاسی در کانادا تحصیل کنید.

۴. مدرک زبان (کسب نمره آزمون تافل: ۸۰ تا ۱۰۰ یا آیلتس ۶ – ۶٫۵ یا معادل آن در آزمون زبان فرانسوی که در خود دانشگاه‌ها برگزار میشوند.)

۵. پورتفولیو. لازم به ذکر است که این موارد ممکن است از دانشگاهی به دانشگاه دیگر تفاوت داشته باشند و برای اطلاع دقیقتر، باید به وبسایت دانشگاه موردعلاقه‌ی خود سر بزنید.

بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل عکاسی در کانادا

دانشگاه‌های زیادی در کانادا وجود دارند که رشته عکاسی را آموزش و ارائه می‌دهند. در این قسمت، به ۵ مورد از کالج‌ها و دانشگاه‌های معتبر کانادا که رشته عکاسی را ارائه می‌دهند اشاره شده است.

در این مراکز، رشته عکاسي از جهت تکنیکی، مفهومی، دیجیتالی و آنالوگی آموزش داده می‌شوند.

ادامه تحصیل در رشته عکاسی در دانشکاه رایرسون کانادا

دانشگاه رایرسون

دانشگاه دولتی رایرسون در قلب شهر تورنتو، استان انتاریو کانادا واقع شده است. دانشگاه رایرسون امروزه به عنوان یکی از مؤسسات برتر علمی و پژوهشی در کانادا مشهور است.

دانشجویانی که تمایل به تحصیل در رشته عکاسي در کانادا را دارند، می‌توانند در دانشکده طراحی و ارتباطات دانشگاه رایرسون مشغول به تحصیل شوند. دانشگاه رایرسون تاکنون توانسته است دانشجویان خارجی زیادی را در رشته عکاسی جذب خود کند.

ادامه تحصیل در رشته عکاسی در دانشگاه کنکوردیا کانادا

دانشگاه کنکوردیا کانادا -Concordia University

دانشگاه دولتی کنکوردیا در شهر مونترال، استان کبک کانادا واقع شده است. دانشگاه کنکوردیا در طی ۵۰ سال گذشته در لیست دانشگاه‌های برتر کانادا قرار داشته است.

رشته عکاسی در دانشکده هنرهای زیبا این دانشگاه ارائه می‌شود. البته گفتنی است که در این دانشکده، علاوه بر عکاسی، رشته‌های دیگر هنری ازجمله آموزش هنر، تاریخچه هنر، رقص مدرن، طراحی و هنرهای کامپیوتری، سینما، مطالعات فیلم، تولید فیلم، موسیقی، تئاتر و نقاشی برای دانشجویان علاقه‌مند به رشته‌های هنری ارائه می‌شوند.

کل هزینه رشته عکاسی در مقطع کارشناسی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه کنکوردیا، ۷۵٬۱۳۱ دلار کانادا است.

رشتــــــه یا دانشگــــــــاهی که به‌دنبال آن هستید را جستجو کنید.

    ادامه تحصیل در رشته عکاسی در کالج دولتی هنرهای کاربردی فنشاو کانادا

    کالج فنشاو کانادا -Fanshawe College

    کالج دولتی هنرهای کاربردی فنشاو، در جنوب غربی استان انتاربو کانادا واقع شده است. این کالج در سال ۱۹۶۷ تأسیس گردید.

    در کالج هنرهای کاربردی فنشاو، طیف گسترده‌ای از رشته‌های هنری ازجمله عکاسی آموزش و ارائه می‌گردد.کل هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی عکاسی در کالج فنشاو، ۲۸٬۰۰۰ دلار کانادا گزارش شده است.

    ادامه تحصیل در رشته عکاسی در کالج هنرهای کاربردی و تکنولوژی فلمینگ کانادا

    کالج فلمینگ کانادا

    کالج فلمینگ در شهر پیتربورو، استان انتاریوی کانادا واقع شده است. کالج فلمینگ در سال ۱۹۶۵، با تصویب دولت انتاریو به‌صورت قانونی تأسیس گردید و در سال ۱۹۶۷، به‌صورت عملی شروع به فعالیت نمود.

    این کالج با ارائه بیش از ۶۰ رشته آکادمیک ازجمله عکاسی، محیط آموزشی خوبی را برای دانشجویان فراهم کرده است.

    رشته عکاسی در دانشکده هنر هالیبرتون این کالج ارائه می‌شود. هزینه این دوره برای دانشجویان بین‌المللی حدود ۱۴٬۰۰۰ دلار گزارش شده است.

    ادامه تحصیل در رشته عکاسی در کالج لاوال کانادا

    کالج لاوال نخستین و قدیمی‌ترین کالج فرانسه زبان در کانادا است. این کالج در سال ۱۸۵۲ تأسیس شده است. کالج لاوال در شهر کبک، استان کبک قرار دارد. این کالج در بخش تحقیقاتی جز ده دانشگاه اول کانادا محسوب می‌شود.

    کالج لاوال دارای ۱۷ دانشکده است. طیف وسیعی از رشته‌ها ازجمله عکاسی، در دانشکده‌های کالج لاوال ارائه می‌شوند.

    بازار کار عکاسی در کانادا

    عکاسي در کانادا یک حرفه رقابتی است. رقابت در کسب موقعیت‌های شغلی در رشته عکاسی در کانادا بسیار شدید است. البته لازم نیست شما از ابتدای کار سطح بسیار بالایی داشته باشید. بلکه می‌توانید با تجربه کم شروع کنید و مجموعه‌ای از بهترین کارها را خلق کنید.

    در هرجای دنیا که باشید، فرقی نمی‌کند، ایران یا کانادا، می‌توانید به‌صورت‌های مختلف در این حرفه مشغول به کار بشوید.

    • شما می‌توانید به عنوان یک عکاس مستقل برای خودتان کار کنید. بسیاری از افراد و شرکت‌ها هستند که کارهای خودشان را به‌صورت پروژه‌ای، به عکاسان مستقل می‌سپارند.
    • یا اینکه می‌توانید در استودیوهای عکاسی، شرکت‌های تبلیغاتی، روزنامه‌ها، مجلات، شرکت‌های بزرگ و … مشغول به فعالیت شوید.

    ادامه تحصیل رشته عکاسی در کانادا و ورود به بازارکار پس از تحصیل

    • 1

      در دوران تحصیل و پس از آن شما می‌توانید در گرایش‌های مشخصی از عکاسی صاحب تخصص شوید و زمینه شغلی خود را در آن گرایش خاص ادامه دهید. برای این که بتوانید در حوزه‌های مرتبط با رشته عکاسی در کانادا مشغول به کار بشوید، باید حداقل شرایط زیر را داشته باشید.

      با داشتن این سه شرط، می‌توانید در کانادا مشغول به کار در زمینه‌ی عکاسی شوید و زندگی شخصی و حرفه‌ای خوبی را تجربه کنید.

      • ارائه مدرک. کسب دیپلم در رشته هنزهای تصویری با گرایش تخصصی در عکاسی یا مدرکی که نشان‌دهنده اتمام دوره آموزش تخصصی عکاسی یا آموزش‌های گسترده حین کار باشد.
    • 2
      • کسب تجربه یا دانش در حوزه عکاسی کامپیوتری یا دیجیتالی. این مورد خیلی الزامی نیست و ممکن است در برخی مواقع نیاز باشد.
    • 3
      • ارائه نمونه کار. باید بتوانید خلاقیت و توانایی‌های فنی خود را از طریق یک پورتفولیو یا نمونه کار به اثبات برسانید.

    طول دوره و هزینه رشته عکاسی در کانادا

    تحصیل در رشته‌ی عکاسی در مقطع کارشناسی در کانادا حدود چهار سال و مقطع تحصیلات تکمیلی، حدود یک تا دو سال است. البته مدت‌زمان دقیق دوره‌های آموزشی عکاسي در کانادا، بستگی به دانشگاهی دارد که می‌خواهید در آن تحصیل کنید.

    برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر در این زمینه، توصیه ما این است که به سایت دانشگاهی که علاقه‌مندید در آن تحصیل کنید، مراجعه کنید.

    هزینه تحصیل در رشته عکاسي در کانادا نیز به شهر و دانشگاه مقصد بستگی دارد.

    در زیر طول دوره و هزینه تحصیل در برخی از کالج‌ها و دانشگاه‌های کانادا معرفی شده است.

    رشته مقطع تحصیلیکالج / دانشگاهطول دوره رشته عکاسی
    هزینه سالانه رشته عکاسی
    دیپلم کالج سنکا ۲ سال $۱۳٬۰۰۰ دلار کانادا
    دیپلم کالج فنشاو ۲ سال (۶۰ هفته) حدود ۱۳٬۵۰۰$ دلار کانادا
    کارشناسیدانشگاه نوااسکوشیا ۴ سال حدود ۱۰٬۰۰۰$ دلار کانادا
    کارشناسی دانشگاه کانکوردیا ۴ سال حدود ۱۵٬۰۰۰$ دلار کانادا

    بورسیه تحصیل عکاسی در کانادا

    دانشگاه های کشور کانادا به دانشجویان علاقه‌مند به رشته‌ی عکاسي، انواع بورسیه‌، گرنت، اسکالرشیپ و کمک‌هزینه‌های مالی ارائه می‌کنند. پس اگر دغدغه مسائل مالی‌ دارید، دیگر جای نگرانی ندارد.

    اما نکته مهمی که باید در خصوص بورسیه تحصیلی کانادا گفت این است که، دریافت آن نیاز به شرایط خاصی دارد. بورسیه های تحصیلی کانادا به ویژه در مقطع لیسانس معمولا بسیار محدود هستند.

    شما می‌توانید با داشتن رزومه‌ی تحصیلی قوی، نمرات قابل‌قبول در مقاطع پیشین، کسب نمره بالا در آزمون زبان و داشتن توصیه‌نامه‌ها از اساتید مقاطع پیشین، نسبت به اخذ این کمک‌هزینه‌ها اقدام کنید.

    با کمک بورسیه های تحصیلی می‌توانید بدون دغدغه‌ی مالی، در رشته‌ی عکاسی در کانادا تحصیل کنید. این کمک‌هزینه‌ها در مواردی شهریه‌های دانشگاه را می‌پردازند و در مواردی، حتی هزینه‌های زندگی را نیز پوشش می‌دهند.

    جستجوی رشته تحصیلی در کانادا با شرایط شما + پذیرش رایگان

    در تمامی مقاطع حتی بدون نمره زبان

    با ابزار قدرتمند اسمارت سرچ، شرایط اولیه خود را اعلام کنید، ابزار قدرتمند اسمارت سرچ حتما برای شما رشته‌ای پیدا خواهد کرد. حتی اگر نمره زبان ندارید هم جستجوی خودتون را انجام بدید. بسیاری از دانشگاه های کانادا حتمی بدون نمره زبان امکان دریافت پذیرش دارند.

    اسمارت اپلای

    درآمد عکاسی در کانادا

    درآمد افرادی که در این حوزه کار می‌کنند، برحسب انواع شاخه‌های شغلی در کانادا متغیر است. حداکثر درآمد عکاسي در کانادا ۳۱ دلار در ساعت، حداقل آن ۱۲ دلار در ساعت و میانگین دستمزد ۱۸ دلار در ساعت است.

    درآمد سالانه عکاسی در کانادا بین ۲۳٬۴۰۰ تا  ۸۳٬۰۰۰ دلار در سال متغیر است. متوسط درآمد سالانه حرفه عکاسی در کانادا تقریباً ۴۵٬۰۰۰ دلار در سال برآورد شده است.

    عکاسان مبتدی، در سال‌های ابتدائی شروع کارشان ممکن است حقوق $۲۱٬۰۰۰ در سال و عکاسان حرفه‌ای و باسابقه حقوقی معادل $۶۱٬۸۸۰ را در سال دریافت ‌کنند.

    گفتنی است که بالاترین میزان حقوق دریافتی مربوط به استان نوآ اسکوتیا با $۴۶۰۶۹ و پایین‌ترین میزان حقوق دریافتی مربوط به مانیتوبا با $۳۷٬۷۰۰ است.

    در قسمت بعد، میانگین درآمد عکاسان در برخی از استان ‌های کانادا معرفی‌شده است.

    استان نوااسکوشیا

    ۳۶٬۰۰۰

    دلار در سال

    استان کبک

    ۴۶٬۰۰۰

    دلار در سال

    استان آلبرتا

    ۳۹٬۰۰۰

    دلار در سال

    استان ساسکچوان

    ۳۹٬۰۰۰

    دلار در سال

    استان انتاریو

    ۴۰٬۰۰۰

    دلار در سال

    ادامه تحصیل در رشته عکاسی و کلام آخر

    با تمام این اوصاف و در یک جمع‌بندی کلی باید گفت، محیطی که در آن قصد تحصیل رشته عکاسی را دارید خیلی مهم است. شما باید بدانید که آیا توانایی عکاسی در آن محیط را دارید یا خیر. کشور کانادا یک کشور زیبا است. موقعیت اقلیمی و شرایط فرهنگی کشور کانادا به گونه‌ای است که به خوبی می‌توان سوژه موردنظر را برای عکاسی پیدا کرد.

    اگر به این رشته هنری علاقه‌مند هستید و قصد ادامه تحصیل در رشته عکاسي در کانادا را دارید امیدوارم مطالب این صفحه بدردتان خورده باشد. اگر احیاناً سؤالی در این زمینه دارید می‌توانید با تکمیل فرم ارزیابی تحصیلی اولیه رایگان با مشاوران اسمارت اپلای در تماس باشید.

    تحصیل عکاسی در کانادا وسوالات رایج آن

    خیر. این رشته نیز همانند هر رشته دیگر سختی های خودش را دارد.

    سالیانه به ۲۰٬۰۰۰ تا ۳۰٬۰۰۰ دلار کانادا

    برای ادامه تحصیل در کانادا ابتدا باید از یکی از مراکز آموزشی آن پذیرش تحصیلی بگیرید. سپس برای ویزا اقدام کنید.

    ۴۵٬۰۰۰ دلار در سال

    کالج شریدان، دانشگاه امیلی کارن، دانشگاه هنر و طراحی نوااسکوشیا