استان نیوفاندلند و لابرادور کانادا

  • زندگی و اقامت در استان نیوفاندلند و لابرادور

استان نیوفاندلند و لابرادور شرقی‌ترین استان کانادا است و یکی از چهار استان آتلانتیک به شمار می‌رود.این استان از جزیره نیوفاندلند و منطقه لابرادور تشکیل شده  و هم مرز با کبک است. این استان دارای جمعیتی بیش از ۵۲۵٬۰۰۰ نفر است که اکثر آن‌ها در روستاهای ماهیگیری ساحلی زندگی می‌کنند.

سنت جان مرکز استان و مرکز تجاری تاریخی جزیره است و بزرگ‌ترین شهر استان با جمعیت بیش از ۲۱۰٬۰۰۰ نفر است. سایر مراکز مهم جمعیتی عبارت‌اند از گرند فالز،ویندسر و کورنر بروک. جوامع کوچک‌تر جوامع حاشیه‌ای نامیده می‌شوند که به نوعی روستاهای سنتی هستند و نقشی تأثیرگذار در جامعه نیوفاندلند ایفا می‌کنند

استان نیوفاندلند و لابرادور کانادا - استان نیوفاندلند و لابرادور

.

تاریخ استان نیوفاندلند و لابرادور کانادا

این استان، آخرین استانی بود که به کنفدراسیون کانادا پیوست. این اتفاق زمانی افتاد که شهروندان این استان با حضور در یک همه پرسی در سال ۱٬۹۴۹ به این موضوع رأی مثبت دادند. قبل از پیوستن به کانادا، نیوفاندلند و لابرادور تا سال ۱٬۹۰۷ مستعمره بریتانیا به شمار می‌رفت. در سال ۱٬۹۰۷ اما این استان از بریتانیا جدا شد و دارای استقلال گردید. استان نیوفاندلند و لابرادور حسی قوی از هویت استانی و منطقه‌ای متمایز را با خود حفظ کرده است. همچنین ساکنان منطقه دارای لهجه‌های متمایز به دو زبان انگلیسی  و فرانسه هستند.

دولت استان نیوفاندلند و لابرادور کانادا

دولت کانادا براساس سیستم فدرالی کار می‌کند که کنترل برخی امور برعهده دولت ملی در اتاوا است و کنترل سایر موارد بر عهده دولت استانی است.از زمان پیوستن به کنفدراسیون کانادا استان نیوفاندلند و لابرادور دارای پارلمان منتخب دموکراتیک خود( معروف به خانه قانون‌گذاری نیوفاندلند و لابرادور) است که در مرکز استان، شهر سنت جان قرار دارد.

دولت فعلی استان توسط حزب پیرشو محافظه کار  نخست وزیر دوایت بال هدایت می‌شود.مجلس قانون‌گذاری دارای ۴۸ نماینده است که هرکدام از یک منطقه جغرافیایی انتخاب شده‌اند.

جمعیت شناسی استان نیوفاندلند و لابرادور کانادا

درحالی که این استان هم اکنون دارای جمعیتی بیش از ۵۲۵٬۰۰۰ نفر است، در برهه‌هایی از تاریخ این استان دارای جمعیت بیشتری بوده است. در اواسط تا اواخر سال ۱۹۸۰ جمعیت این استان تا ۵۷۰٬۰۰۰ نفر افزایش یافت، اما پس از آن روند کاهشی را تجربه کرد. دلیل اصلی این کاهش جمعیت، کاهش نرخ زاد و ولد و در عین حال مهاجرت خانواده‌هایی بوده که پیش‌تر در صنعت ماهیگیری شاغل بودند.

اگرچه بیکاری در منطقه همچنان بالاست، اما این استان مهاجرت افراد متخصص و برخوردار از سرمایه به استان را تشویق می‌کند. این مهم از آن روست که این اقشار می‌توانند به ایجاد صنایع نوظهور جدید در استان کمک کنند. با این وجود، با ادامه روند صعودی افزایش بهره وری ذخایر نفت و گاز دریایی، انتظار می‌رود که روند کاهشی نرخ رشد جمعیت در این استان متوقف و معکوس گردد.

فرهنگ استان نیوفاندلند و لابرادور

فرهنگ متمایز مردم این منطقه به روشنی با سنت ماهیگیری پیوند یافته است. بخش قابل توجهی از جمعیت در روستاهای ساحلی مشغول ماهیگیری هستند. در حالی که ذخیره ماهی‌ها کاهش یافته است، تأثیر فرهنگ ماهیگیری در این استان همچنان باقی مانده است. نیوفاندلند دارای جامعه‌ای منسجم و هویت استانی قدرتمند است که در هنگام استقلال این استان شکل گرفته است. مهمان نوازی و خون گرمی مردمان این استان، آن‌ها را در میان مردمان سایر مناطق کانادا متمایز ساخته است.

اقتصاد و اشتغال در نیو فاندلند و لابرادور

اقتصاد و اشتغال استان نیوفاندلند و لابرادور بسیار وابسته به منابع طبیعی است. زمانی بزرگ‌ترین صنعت این استان شیلات بود. با کاهش جمعیت ماهی‌ها  و کاهش سهمیه‌های صید از سال ۱۹۸۹ تلاش شده با تدوین تکنیک‌ها و راهکارهای جدید اثرات این وضعیت بر صنعت شیلات تعدیل شود. با این وجود صنعت شیلات استان همچنان با چالش‌هایی روبرو است. دومین صنعت برجسته در اقتصاد استان، صنایع معدنی این استان با ارزش ناخالص محموله‌های معدنی تقریباً ۳٫۷ میلیارد دلار در سال است که بیشتر به صورت استخراج سنگ آهن از لابرادور است. سومین صنعت بزرگ استان عمدتاً شامل کارخانه‌های تولید کاغذ و خمیر کاغذ است.

بخش انرژی همچنین بخش مهمی از اقتصاد نیوفاندلند به شمار می‌رود. بزرگ‌ترین تأسیسات برق آبی در آبشار چرچیل در لابرادور واقع شده است. نیوفاندلند همچنین دارای ذخایر نفتی قابل توجهی در دریا است که هم اکنون با سرعت زیاد در حال توسعه و استخراج هستند.

استان نیوفاندلند و لابرادور برای غلبه بر افول صنعت شیلات خود که به‌طور سنتی بخش کانونی اقتصاد استان بوده است با چالش‌هایی روبروست. در حالی که بسیاری از ساکنان در این صنعت مشغول کارند، استان نیوفاندلند و لابرادور دارای بالاترین نرخ بیکاری کانادا یعنی ۱۴٫۷% است.

استان سرمایه گذاری زیادی در برنامه‌های آموزش‌های مهارتی و صنایع جدید در حال رشد صرف نموده است. از همین رو موفقیت‌های زیادی در راستای تحول در اقتصاد خود به عنوان یک اقتصاد وابسته به منابع طبیعی به دست آورده است.

یافتن کار در استان نیوفاندلند و لابرادور

برای شروع کار قانونی در استان طی کردن این مراحل ضروری است:

  • برای ارزشیابی و معادل‌سازی مدارک تحصیلی خود طبق استانداردهای کانادا اقدام کنید. برای این منظور به مرکز ارزشیابی مجوزهای بین المللی کانادا  www.cicic.ca مراجعه کنید.
  • اگر شما یک تاجر هستید، باید صلاحیت شما برای انجام امور تجاری در این استان تائید شود. برای صدور گواهینامه تجاری از  شرکت Red Seal که یک سازمان گواهی صدور گواهینامه در سراسر کشور است به وب‌سایت red-seal.ca مراجعه کنید.
  • قبل از راه اندازی کسب و کار خود (در صورت لزوم) به سازمان تنظیم مقررات ایالتی مربوطه خود مراجعه و از شرایط آن مطلع شوید.
  • در صورت نیاز به افزایش مهارت‌های زبان انگلیسی یا فرانسوی در کلاس‌های زبان ثبت نام کنید.
  • قبل از این که شروع به جستجو برای کار در کانادا کنید، اطمینان حاصل کنید که رزومه شما به روز  باشد و شما آن را به خوبی بررسی کرده و نامه‌هایتان را برای اصلاح برای املا و خطاهای دستوری بررسی کرده باشید. بسیاری از سازمان‌های خدمات مهاجرتی، نحوه نگارش رزومه کاری و خدمات نگارشی را برای کمک به شما در این زمینه ارائه می‌دهند.
  • چندین موتور جستجوی آنلاین برای یافتن آگهی‌های شغلی و پیدا کردن کار در کانادا وجود دارد. محبوب‌ترین Craigslist، مانستر و بانک کار کانادا است. با این حال، جستجو در تبلیغات روزنامه‌های محلی، پیوستن به شبکه‌های اجتماعی آنلاین و تحقیق در مورد شرکت‌های محلی نیز گزینه‌های خوبی است.

گذراندن این مراحل می‌تواند شانس شما را برای راه‌اندازی یک کسب و کار قانونی و یا یافتن یک شغل مناسب افزایش دهد.

نکات مهم در مورد مسائل مالی در استان نیوفاندلند و لابرادور

  • در اولین روزهایی که در استان نیوفاندلند و لابرادور ساکن می‌شوید، باید یک حساب در یک بانک محلی یا موسسه مالی باز کنید. بانک‌های محبوب در کانادا شامل HSBC، بانک اسکاتیا، بانک سلطنتی کانادا (RBC)، بانک مونترال (BMO)، TD Canada Trust، بانک مرکزی امپریال کانادا (CIBC)، بانک ملی کانادا و بانک Desjardins هستند. با جستجو در اینترنت می‌توانید اطلاعات تماس را برای این بانک‌ها پیدا کنید، یا به یک شعبه محلی بروید و اطلاعات مورد نظرتان را  از آن‌ها بخواهید.
  • برای اطلاعات کلی درباره امور بانکی و مالی در استان نیوفاندلند و لابرادور و بقیه کانادا، از وب‌سایت انجمن بانکداران کانادا دیدن کنید:  www.cba.ca
  • پول کانادا متشکل از سنت و دلار می‌باشد. ۱ دلار کانادا معادل ۱۰۰ سنت است.
  • سکه‌های ۱ سنت (۰٫۰۱ دلار) به نام “پنی” وجود دارند که در معاملات تجاری دیگر استفاده نمی‌شوند.
  • ۵ سنت (۰٫۰۵ دلار) به نام “نیکل”
  • ۱۰ سنت (۱۰ دلار) به نام “دایم”
  • ۲۵ سنت (۰٫۲۵ دلار)
  • ۱ دلار (۱ دلار) به نام “لونی”
  • یک سکه دو دلار (۲٫۰۰ دلار) به نام “تونی” که معادل دو لونی ارزش دارد.
  • صورت‌حساب یا پول کاغذی در حدود پنج دلار ($ ۵٫۰۰)، ده دلار ($ ۱۰٫۰۰)، بیست دلار ($ ۲۰٫۰۰)، پنجاه دلار ($ ۵۰٫۰۰) و یک صد دلار ($ ۱۰۰٫۰۰) در آلبرتا یافت می‌شود.
  • برای آگاهی از نرخ برابری پول کشورتان با دلار کانادا، با یک نماینده از ۱ بانک محلی صحبت کنید یا از این وب‌سایت رایج ارز یعنی xe.com بازدید کنید.
  • اگر فرزندان زیر ۱۸ سال دارید، ممکن است واجد شرایط دریافت تسهیلات مالی کانادا باشید. برای دریافت اطلاعات، به وب‌سایت “آژانس درآمد کانادا” یعنی cra-arc.gc.ca مراجعه کنید یا با شماره تلفن رایگان ۱-۸۰۰-۹۵۹-۲۲۲۱ تماس بگیرید.

استاندارد زندگی در نیوفاندلند و لابرادور

سطح بالای بیکاری در این استان بدین معنی است که متوسط درآمد خانوارها در نیوفاندلند کمتر از نرخ متوسط کانادا برابر با ۷۰٬۹۰۰ دلار است. حداقل دستمزد اجباری در هر ساعت ۱۰٫۲۵ دلار است. مالیات بر درآمد شخصی استان بطور متوسط بالاتر از ۱۱% است. هم زمان هزینه‌های مسکن، گرمایش و هزینه‌های زندگی بطور کلی از حداقل‌های ممکن در کانادا است. با اشتغال در بخش صنعتی مدرن استان، شخص می‌تواند دارای یک زندگی راحت با استانداردهای بالای زندگی باشد.

مسکن و اقامت دراستان نیوفاندلند و لابرادور

مسکن مناسب و مقرون به صرفه به راحتی استان نیوفاندلند و لابرادور در دسترس است. قیمت متوسط یک خانه در استان تقریباً ۲۷۶٬۷۶۰ دلار است. علاوه بر این درصد درآمد خانوار که برای هزینه مسکن صرف می‌شود بسته به نوع خانه بین ۲۱- ۳۱ درصد متفاوت است و در کانادا از پایین‌ترین موارد است.

آموزش در نیوفاندلند و لابرادور

در کانادا تمام شهروندان و ساکنان دائمی زیر ۲۰ سال حق دارند تا پایان دوره دبیرستان از طریق سیستم مدارس دولتی آموزش رایگان دریافت کنند. استان نیوفاندلند و لابرادور یک سیستم آموزش عمومی عالی باز از مهدکودک تا کلاس دوازدهم متوسطه ارائه می‌کند. در ضمن این برنامه‌ها از کودکی تا بزرگ‌سالی و برنامه‌های کارورزی توسط دولت حمایت مالی می‌شوند.

مؤسسات عمومی بعد از دوره متوسطه استان شامل دانشگاه مموریال نیوفاندلند و کالج اتلانیتک شمالی هستند. متوسط شهریه دانشگاه‌ها در این استان ازلحاظ ارزان بودن دومین در کشور محسوب می‌شود و کمی بیشتر از ۲٬۶۰۰ دلار در سال است. همچنین تعدادی کالج شغلی خصوصی تحت نظارت دولت در سرتاسر استان فعالیت می‌کنند.

مدارس در نیوفاندلند و لابرادور به پنج ناحیه تقسیم می‌شوند. برای کسب اطلاعات در مورد ثبت نام، می‌توانید به این وب‌سایت مراجعه کنید: www.schoolboardsnl.ca

گرفتن گواهینامه رانندگی دراستان نیوفاندلند و لابرادور

اگر در حال برنامه ریزی برای اجاره، قرض گرفتن یا خرید یک ماشین هستید، باید یک گواهینامه رانندگی رسمی نیوفاندلند و لابرادور داشته باشید.

اگر اکنون دارای گواهینامه رانندگی هستید، ظرف ۳ ما پس از ورود باید آن را به گواهینامه رانندگی نیوفاندلند و لابرادور تغییر دهید. اگر مجوز شما از ایالات متحده، آلمان، اتریش، سوئیس یا انگلستان باشد، می‌توانید گواهی نامه خود را بدون نیاز به آزمون کتبی، قدرت دید و یا  آزمون در جاده، به گواهی نامه رانندگی نیوفاندلند و لابرادور تبدیل کنید ، اگر:

  • شما ۱۷ سال یا بیشتر داشته باشید.

گواهی نامه فعلی شما معتبر باشد (معلق، سلب امتیاز یا لغو نشده باشد).

اعتبار گواهی نامه شما بیش از پنج سال نباشد.

اگر  شهروند از یکی از کشورهای ذکر شده در بالا نیستید، باید گواهی نامه به عنوان یک راننده جدید درخواست کنید. برای جزئیات کامل در این فرآیند، به سایت زیر مراجعه کنید: www.servicenl.gov.nl.ca/drivers/driversandvehicles/driverlicensing

مراقبتهای درمانی و بهداشتی استان نیوفاندلند و لابرادور

طبق قانون کانادا، همه استان‌ها و مناطق باید به تمام شهروندان و ساکنان قانونی کانادا خدمات درمانی سراسری با بودجه عمومی ارائه دهند. به عبارت دیگر بیشتر خدمات سلامتی و درمانی پایه در کانادا بدون هزینه مستقیم به بیمار ارائه می‌شود. برخی از هزینه‌های غیرضروری مانند جراحی زیبایی انتخابی و برخی خدمات مربوط به مراقب از دندان تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرند.

این استان هم مانند سایر مناطق کانادا دارای مراقبت‌های درمانی و بهداشتی سراسری و با بودجه عمومی است. برنامه سلامت استان کلیه خدمات ضروری پزشکی را در بر می‌گیرد.

ساکنین قانونی استان ، می‌توانند در برنامه مراقبت پزشکی نیوفاندلند موسوم به  MCP ثبت نام کنند. طرح MCP یک برنامه بیمه درمانی برای پوشش تمام نیازهای مراقبت‌های اولیه برای خانواده‌ها در نیوفاندلند و لابرادور است. واجد شرایط بودن برای این طرح بر اساس وضعیت ساکنین استان تعیین می‌شود. کارگران خارجی موقت، مهاجرین موقت و  مهاجرین استقرار یافته و شهروندان کانادا واجد شرایط ثبت در این طرح هستند. برای انجام این کار با مراجعه به لینکی که در پایین مطلب آمده ساکنان می‌توانند فرم تقاضانامه را دانلود کرده و به دفتر MCP ارسال کنند.

برای انجام این کار، تقاضای مربوطه (که در کلینیک محلی، دفتر پزشکان یا بیمارستان یا در اینجا قابل دانلود است: www.health.gov.nl.ca/health/mcp/travelassistance) را پر کرده و آن را  به دفتر MCP به همراه  تمام مدارک مورد نیاز ارسال کنید.

مهاجرت به استان نیوفاندلند و لابرادور

درحالی که این استان از جمله مقاصد اصلی مهاجران به کانادا به شمار نمی‌آید، اما دارای جامعه‌ای است که از مهاجران استقبال می‌کنند. دولت این استان خواستار آن است که نیروهای کار ماهر و متخصصین به این استان بیایند تا مهارت‌های خود را در خدمت رشد و توسعه استان قرار دارند.

از طریق برنامه نامزدی استان نیوفاندلند و لابرادور، این استان به انتخاب کارگران ماهر و کارآفرینانی که مایل به اسکان در استان هستند کمک می‌کند تا پروسه مهاجرت آن‌ها به استان زودتر اتفاق بیفتد. از طریق این برنامه دولت نیوفاندلند و لابرادور امیدوار است که مهاجران بیشتری را ترغیب کند تا مهارت‌ها و نیروی انسانی خود را برای کمک به تحول اقتصاد استان به آنجا بیاورند.

شهر بزرگ استان نیوفاندلند و لابرادور

سنت جان

شهر سنت جان در جزیره نیوفاندلند واقع شده و مرکز استان است. جمعیت استان هم اکنون بیش از۲۱۰٬۰۰۰نفراست. این شهر قدیمی‌ترین مکانی است که توسط انگلیسی‌ها در کل امریکای شمالی پیداشده است. کاوشگر مشهور جان کابوت در سال ۱۴۹۷ به این شهر رسید.در حالی تا اوایل دهه ۱۶۰۰ به عنوان یک شهرک دائمی تأسیس شد، در تابستان تعداد ساکنان به طرز چشمگیری افزایش میابد زیرا ماهیگیران اسپانیایی،پرتغالی و فرانسوی برای استفاده از مناطق عالی ماهیگیری  و قایقرانی آنجا میایند.

شهر به واسطه درگیری‌های دریایی و همچنین آتش سوزی در سال ۱۸۹۲ دچار خسارات و حملات متعددی شد، اما ساکنان به بازسازی شهر ادامه دادند. در حالی که برخی روستاهای نیوفاندلند به واسطه افول صنعت شیلات تعداد قابل توجهی از جمعیت خود را از دست داده‌اند، شهر سنت جان بویژه از زمان افزایش اکتشاف نفت روند رو به رشد داشته است. به لطف این صنعت جدید سنت جان دارای بیشترین تعداد دانشمند و مهندس نسبت به سایر شهرهای با جمعیت زیر یک میلیون نفر در آمریکای شمالی است.

اطلاعات عمومی استان

وب‌سایت رسمی مهاجرت استانی: www.nlimmigration.ca

وب‌سایت رسمی شهر سنت جان: www.stjohns.ca

اطلاعات مربوط به اقامت در استان :www.nsrealtors.ca/

وب‌سایت دولت :  https://www.gov.nl.ca/

وب‌سایت برای یافتن شغل در استان     http://www.gov.nl.ca/jobs/:

خدمات فوریتی در نیوفاندلند و لابرادور

در شرایط اضطراری با شماره گیری ۹۱۱، شما به اپراتور متصل می‌شوید و او به شما کمک می‌کند تا خدمات اضطراری متناسب با نیازتان به محل شما ارسال شود. در موارد غیر اضطراری، اگر فقط به پلیس نیاز دارید، می‌توانید با شماره زیر تماس بگیرید:

RCMP Division V, Nunavut: (867) 975-0123

چه چیزهایی را می‌توانید با خود به کانادا بیاورید؟

در مورد این استان هم مانند دیگر مناطق کانادا مقررات سخت‌گیرانه‌ای مربوط به وارد کردن غذا، الکل، محصولات نیکوتین دار، گیاهان، حیوانات، اتومبیل‌ها و سایر محصولات وجود دارد. برای جلوگیری از مشکلات، از قبل مطمئن شوید که چه چیزی از لوازمتان جزو موارد مجاز یا ممنوعه کانادا هستند، و همچنین رویکردهای قانونی که باید برای وارد کردن موارد خاصی به کشور انجام دهید، را بررسی کنید.

  • برای آگاهی از مقررات مربوط به حیوانات و مواد غذایی، با مراکز زیر تماس بگیرید:
  • آژانس بازرسی مواد غذایی کانادا، بخش بهداشت حیوانات و کشاورزی کانادا، به آدرس Camelot Drive59، نیپین، انتاریو K1A 0Y9، (613) 252-2342 (خروج: 4629)، وب‌سایت (http://www.inspection.gc.ca/english/toce.shtml )

برای تحصیل در کانادا اول باید رشته ات رو پیدا کنی!

این کار رو به ما بسپار

دکمه زیر را بزنید، ظرف ۶۰ ثانیه با چند تا کلیک ساده گزینه های مورد نظر اسمارت سرچ را پاسخ بدید، اسمارت سرچ تمامی رشته ها و دانشگاه هایی که کاملا منطبق با رشته های ایران و شرایط زبان و بودجه شما باشد را برای شما منطبق و لیست می کند. سپس برای اخپ پذیرش رایگان با اسمارت اپلای اقدام می کنید.