سیستم آموزشی استرالیا

  • بررسی سیستم آموزشی و مقاطع تحصیلی در استرالیا

سیستم آموزشی استرالیا یکی از بهترین سیستم‌های آموزشی در جهان برای دانش‌آموزان و دانشجویان داخلی و بین‌المللی محسوب می‌شود. این سیستم از استانداردهای بالا، برنامه درسی جامع و معلمان بسیار ماهری برخوردار است، اما ممکن است برای ما ناآشنا و جدید باشد. در مقاله زیر به بررسی نظام آموزشی استرالیا، ساختار آن و سطوح مختلف این سیستم می‌پردازیم، پس اگر قصد مهاجرت یا تحصیل در این کشور را دارید، این مقاله را دست ندهید.

ویدئوهای‌ پربازدید:

پذیرش راحت در دانشگاه‌های استرالیا

ساختار کلی سیستم آموزشی استرالیا

ساختار سیستم آموزشی استرالیا به‌طورکلی به شرح زیر است:

  1. دبستان: هفت یا هشت سال، از سطح پایه (که مهدکودک/آمادگی/پیش‌دبستانی نیز نامیده می‌شود) تا سال 6 یا 7
  2. دبیرستان: چهار سال از سال 7 یا 8 تا 10
  3. دبیرستان ارشد: دو سال از سال 11 تا 12
  4. آموزش عالی: شامل آموزش عالی و آموزش فنی و حرفه‌ای (VET)

نظام آموزشی استرالیا یا چارچوب صلاحیت‌های استرالیا (AQF) یک چارچوب ملی است که سطوح تحصیلی مختلف را پوشش می‌دهد. این چارچوب دارای 10 سطح است و مدارک تحصیلی، فنی و حرفه‌ای و آموزش عالی را به یک سیستم ملی واحد پیوند می‌دهد و امکان جابه‌جایی آسان از یک سطح تحصیلی به سطح دیگر و بین مؤسسات را فراهم می‌کند.

مدارک AQF به شما آرامش خاطر می‌دهد که بدانید یک مدرک معتبر ملی دارید. آرم AQF گواه این است که مدرک تحصیلی شما تمام الزامات سختگیرانه تعیین شده توسط چارچوب AQF و دولت استرالیا را برآورده می‌کند. در شکل زیر می‌توانید نمای کلی سیستم آموزشی استرالیا را ببینید.

باتوجه‌به شکل بالا، به‌راحتی می‌توان سطوح مختلف سیستم آموزشی استرالیا را تشخیص داد. در ادامه به بررسی هرکدام از این سطوح می‌پردازیم.

آموزش دوران کودکی (مهدکودک) استرالیا

مهدکودک به طور رسمی اولین مرحله از تحصیل در استرالیا است. هدف از این سطح آموزشی این است که به کودکان آموزش داده شود که با دیگران کار کنند، دوست پیدا کنند، خلاقیت خود را ابراز کنند، مهارت‌های ارتباطی ایجاد کنند، و مهارت‌های خواندن، نوشتن و شمارش موردنیاز برای مشارکت مؤثر در فرصت‌های یادگیری بعدی را داشته باشند.

اهداف آموزش در دوران کودکی به شرح زیر است: فراهم‌کردن مراقبت و نظارت بر کودکان، آماده‌سازی کودکان برای مدرسه، و اطمینان از اینکه کودکان قادر به مشارکت مؤثر در فرصت‌های یادگیری بعدی هستند. برنامه‌های آموزشی دوران کودکی در پیش‌دبستانی‌ها و سایر محیط‌های مراقبت از کودک انجام می‌شود.

مدارس ابتدایی یا دبستان استرالیا

مدارس ابتدایی برنامه‌هایی را از پایه تا سال ششم ارائه می‌دهند. برای کودکان اجباری است که از شش‌سالگی به مدرسه بروند. بچه‌ها معمولاً تا سن 11 یا 12 سالگی به مدرسه ابتدایی می‌روند. مدارس ابتدایی برنامه‌هایی از پایه تا سال 6 یا 7 ارائه می‌دهند.

مدارس ابتدایی بر توسعه سواد، حساب و مهارت‌های اجتماعی اساسی تمرکز می‌کنند و دانش بنیادی را در مورد دنیای اطراف به کودکان ارائه می‌دهند. در برخی از حوزه‌ها مدارس راهنمایی معرفی شده‌اند. مدارس راهنمایی استرالیا اغلب برای دانش‌آموزان سال‌های 7 تا 10 برنامه ارائه می‌کنند. دانش‌آموزان پس از ترک مدارس راهنمایی، اغلب برای تکمیل سال‌های 10، 11 و 12 به دبیرستان‌ها یا کالج‌ها می‌روند.

آموزش متوسطه در استرالیا

در حوزه‌هایی که فقط مدارس ابتدایی و متوسطه وجود دارد، دانش‌آموزان بین 13 تا 18 سال، در دبیرستان‌ها تحصیل می‌کنند. به‌تدریج، همان‌طور که دانش‌آموزان از مدارس ابتدایی به دبیرستان می‌روند، موضوعات درسی به طور فزاینده‌ای تخصصی می‌شود.

مدارس متوسطه نیازهای آموزشی دانش‌آموزان را از سال 7 تا 12 برآورده می‌کنند. در برخی از ایالت‌ها، دانش‌آموزان می‌توانند در سال 10 برای ثبت‌نام در آموزش فنی و حرفه‌ای و ادامه کارآموزی، ترک تحصیل کنند.

سیستم آموزشی دبیرستان های استرالیا از چارچوب برنامه درسی ملی پیروی می‌کند. موضوعات تدریس شده عبارت‌اند از: ریاضیات، علوم، تاریخ، زبان‌ها، جغرافیا، هنر، بهداشت و تربیت‌بدنی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، مدنی و شهروندی، اقتصاد و تجارت.

به دانش‌آموزانی که برنامه دبیرستان خود را در سال 12 یا معادل آن به پایان می‌رسانند، گواهینامه آموزش متوسطه ارشد اعطا می‌شود. آنها سپس مدرسه را ترک می‌کنند تا دوره‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای یا آموزش عالی (دانشگاه) را بگذرانند و/یا شروع به کار کنند.

تحصیلات عالی در استرالیا

آموزش عالی در استرالیا شامل تمام آموزش‌های رسمی فراتر از دبیرستان می‌شود. این بخش از نظام آموزشی استرالیا به دو بخش تقسیم می‌شود؛ آموزش فنی و حرفه‌ای (VET) که توسط آژانس کیفیت مهارت‌های استرالیا (ASQA) ثبت و تنظیم می‌شود، و دانشگاه‌های استرالیا که توسط آژانس کیفیت و استاندارد آموزش عالی (TEQSA) ثبت شده‌اند. پس از دبیرستان، مدارکی که شخص دریافت می‌کند در یکی از سطوح 10 گانه چارچوب AQF قرار می‌گیرد. در جدول زیر سطوح AQF را می‌توانید مشاهده کنید.

بخش تحصیلات عالیبخش آموزش فنی و حرفه‌ایبخش متوسطه
سطوح چارچوب صلاحیت‌های استرالیا
دکتری (Doctoral Degree)10
کارشناسی ارشد (Master Degree)9
Graduate Diploma8
Graduate Certificate8
کارشناسی افتخاری (Bachelor Honors Degree)8
کارشناسی (Bachelor Degree) 7
Associate Diploma دیپلم پیشرفته (Advanced Diploma) 6
دیپلم (Diploma)5
سرتیفیکت سطح 44
سرتیفیکت سطح 33
سرتیفیکت سطح 2 سرتیفیکت سطح 22
سرتیفیکت سطح 1 سرتیفیکت سطح 11
گواهینامه آموزش متوسطه ارشد (دیپلم دبیرستان) دبیرستان (VCE)

رشتــــــه یا دانشگــــــــاهی که به‌دنبال آن هستید را جستجو کنید.

    آموزش فنی و حرفه استرالیا (VET)

    آموزش فنی و حرفه‌ای مبتنی بر مشارکت بین دولت‌های استرالیا (فدرال و ایالتی) و نهادهای صنعتی است و برای تسریع در ورود به یک شغل پس از فارغ‌التحصیلی طراحی شده است. بسیاری از دوره‌های حرفه‌ای علاوه بر کلاس‌های درس یا یادگیری آنلاین، دوره‌ای از آموزش در حین کار را نیز شامل می‌شوند.

    هدف اولیه VET ارائه مهارت‌ها و تجربیات عملی برای انجام وظایف به طور مؤثر و ایمن در طیف گسترده‌ای از زمینه‌های شغلی است. دوره‌های فنی و حرفه‌ای توسط مؤسسات آموزش فنی و تکمیلی (TAFE)، مراکز آموزش بزرگسالان و جامعه، و سازمان‌های آموزشی ثبت شده خصوصی (RTO) ارائه می‌شوند.

    مدارک VET در چهار سطح گواهینامه یا  Certificate (Certificate I, II, III and IV) و همچنین دوره‌های دیپلم و دوره‌های دیپلم پیشرفته، مدرک ارائه می‌دهند. دوره‌های فنی و حرفه‌ای می‌تواند از دبیرستان شروع شود و بسیاری از مؤسسات VET ، مسیرهای رسمی تضمینی با دانشگاه‌ها دارند که به‌موجب آن دانش‌آموزان VET پس از تکمیل موفقیت‌آمیز مدرک VET خود، به‌راحتی وارد دانشگاه می‌شوند. در بخش بعدی به بررسی سطوح مختلف سرتیفیکت ها می‌پردازیم.

    سرتیفیکت سطح 1 (Certificate I)

    فارغ‌التحصیلان در این سطح، دانش و مهارت‌هایی برای کار اولیه، مشارکت در جامعه و یا یادگیری بیشتر خواهند داشت. دوره‌های سرتیفیکت I مهارت‌های سطح پایه برای ورود به نیروی کار را پوشش می‌دهد. این دوره‌ها معمولاً 6 ماه یا یک سال طول می‌کشند.

    سرتیفیکت سطح 2 (Certificate II)

    فارغ‌التحصیلان در این سطح، دانش اولیه واقعی، فنی و رویه‌ای از یک حوزه مشخص از کار و یادگیری خواهند داشت. این دوره‌ها دانشجویان را برای موقعیت‌های ابتدایی یا کارآموزی در صنایع مختلف آماده می‌کنند. سرتیفیکت II علاوه بر ارائه دانش اولیه، به کارفرمای بالقوه نشان می‌دهد که شما فعالانه به صنعت موردنظر علاقه‌مند هستید. این دوره‌ها معمولاً 6 ماه تا یک سال زمان می‌برند.

    سرتیفیکت سطح 3 (Certificate III)

    فارغ‌التحصیلان این سطح، دانش و مهارت‌های نظری و عملی برای کار و یا یادگیری بیشتر خواهند داشت. با دوره سرتیفیکت III ، مهارت‌ها، دانش نظری و توانایی‌های حل مسئله را توسعه خواهید داد. این سطح از صلاحیت برای کسانی که می‌خواهند شغلی کسب کنند، شغل خود را تغییر دهند یا از نقش‌های ابتدایی خارج شوند، ایده‌آل است. طول این دوره‌ها معمولاً 1 تا 2 سال است.

    سرتیفیکت سطح 4 (Certificate IV)

    فارغ‌التحصیلان این سطح دانش و مهارت‌های نظری و عملی برای کار تخصصی یا مهارتی و یا یادگیری بیشتر خواهند داشت. دوره‌های Certificate IV که برای سمت‌های نظارتی و مدیریتی طراحی شده‌اند، معمولاً برای کسانی مناسب هستند که می‌خواهند شغل خود را در صنعتی که قبلاً در آن کار می‌کنند پیشرفت دهند، یا مهارت‌ها و دانش کسب شده از طریق دوره قبلی را بیشتر توسعه دهند. طول این دوره‌ها متفاوت و بین 6 ماه تا 2 سال می‌باشد.

    دیپلم (Diploma)

    دوره دیپلما معادل همان دوره کاردانی در ایران است. فارغ‌التحصیلان این سطح دارای دانش و مهارت‌های تخصصی برای کار حرفه‌ای خواهند بود. دوره‌های دیپلم مهارت‌های گسترده و عمیق را در زمینه‌های حرفه‌ای، فنی یا خلاق ایجاد می‌کند. مهارت‌های آموزش‌داده‌شده در این دوره‌ها شامل برنامه‌ریزی، توسعه و مدیریت است. طول این دوره‌ها 1 تا 2 سال است.

    دیپلم پیشرفته (Advanced Diploma)

    فارغ‌التحصیلان در این سطح، دانش و مهارت‌های گسترده‌ای برای کارهای حرفه‌ای وبا مهارت بالا خواهند داشت. دانش‌آموزان دیپلم پیشرفته مهارت‌های عملی و حرفه‌ای در سطح بالایی فرا خواهند گرفت. با دوره‌های تمام‌وقت که معمولاً دو یا سه سال طول می‌کشد، دیپلم پیشرفته برای حرفه‌ای‌هایی که می‌خواهند به‌سرعت حرفه خود را توسعه دهند، ایده‌آل است.

    Associate Diploma

    دوره ی Associate Diploma بیشتر بر روی مهارت‌های آکادمیک و علمی متمرکز است. این دوره معمولاً قبل از دوره کارشناسی طی می‌شود و مسیری برای ورود به دانشگاه می‌باشد.

    آموزش عالی استرالیا (دانشگاه‌ها)

    آموزش عالی دارای بالاترین سطوح آموزش در استرالیا است. بخش آموزش عالی استرالیا تنوع گسترده‌ای از برنامه‌ها را ارائه می‌دهد که منجر به مدارک معتبر و بین‌المللی شناخته شده می‌شود.  43 دانشگاه برای تحصیل در استرالیا وجود دارد که دو دانشگاه بین‌المللی و یکی دانشگاه تخصصی خصوصی نیز بین آنها است.

    دانشگاه‌ها تمرکز آکادمیک‌تری دارند و تاکید زیادی بر مقاله‌نویسی و امتحان دارند. دانشجویان در دانشگاه دانش بسیار عمیق‌تری از رشته یا موضوعی که در آن تخصص دارند به دست می‌آورند. حدود یک‌چهارم دانشجویانی که در دانشگاه‌های استرالیا ثبت‌نام می‌کنند از خارج از کشور هستند. در ادامه به سطوح آموزش عالی استرالیا می‌پردازیم.

    دوره کارشناسی (Bachelor Degree)

    مدرک کارشناسی مدرک استاندارد دانشگاه است و در سراسر جهان به رسمیت شناخته شده است. اکثر دوره‌ها سه تا چهار سال طول می‌کشد. این دوره می‌تواند بلافاصله پس از دیپلم دبیرستان آغاز شود. البته افرادی که مدرک فنی و حرفه‌ای می‌توانند در سال‌های اول یا دوم کارشناسی، وارد این دوره شوند.

    دوره کارشناسی افتخاری (Bachelor Honors Degree)

    دوره کارشناسی افتخاری معمولاً یک سال یا یک سال و نیم بیشتر از دوره کارشناسی است. به‌این‌ترتیب کل مدت این دوره 4 سال است. در برخی از رشته‌ها، با داشتن این مدرک می‌توان به طور مستقیم وارد دوره دکتری شد. در رشته‌های دیگر، با داشتن این مدرک، دوره کارشناسی ارشد یک سال کمتر خواهد بود. معمولاً سطح علمی این دوره عمیق‌تر و بالاتر از کارشناسی است.

    Graduate Certificate و Graduate Diploma

    این دوره‌ها پس از اتمام دوره کارشناسی می‌تواند گذرانده شوند. در طول این دوره‌ها، فرد مهارت‌هایی را که قبلاً از یک برنامه کارشناسی کسب کرده است، گسترش می‌دهد یا دانش خود را در زمینه جدیدی توسعه می‌دهد. این دو دوره معمولاً قبل از دوره کارشناسی ارشد گذرانده می‌شود. طول دوره Graduate Certificate، 6 ماه و طول دوره Graduate Diploma معمولاً یک سال است.

    دوره کارشناسی ارشد (Master Degree)

    دوره کارشناسی ارشد، پس از دوره کارشناسی گذرانده می‌شود. طول این دوره متغیر است و می‌تواند یک یا 2 سال باشد. اگر فرد دارای مدرک کارشناسی افتخاری باشد، می‌تواند دوره کارشناسی ارشد را در یک سال بگذارند، در غیر این صورت با مدرک کارشناسی، طول این دوره 2 سال است. به‌طورکلی سه نوع کارشناسی ارشد در استرالیا وجود دارد:

    • مدرک کارشناسی ارشد (پژوهش‌محور): در این نوع دوره، تمرکز فرد بر انجام تحقیقات است و برای افرادی که به دنبال ادامه تحصیل برای دکتری هستند، این نوع مدرک پیشنهاد می‌شود. در این دوره محور تحقیقات فرد باید پایان‌نامه خود باشد.
    • مدرک کارشناسی ارشد (آموزش‌محور): این نوع دوره برای افرادی مناسب است که قصد ادامه تحصیل ندارند. در این دوره دروس گذرانده شده و امتحان نیز گرفته می‌شود. برای برخی از رشته‌ها، پایان‌نامه‌های جزئی نیز ضروری است.
    • مدرک کارشناسی ارشد (توسعه‌یافته): این دوره برای آمادگی برای کار حرفه‌ای در زمینه‌هایی مانند حقوق، پزشکی، فیزیوتراپی، آسیب‌شناسی گفتار، مددکاری اجتماعی یا سایر زمینه‌های حرفه‌ای مناسب است.

    دوره دکتری (PhD)

    دوره دکتری، بالاترین مدرک آموزشی است که توسط دانشگاه‌ها ارائه می‌شود. برای ورود به این دوره، گذراندن دوره کارشناسی ارشد و ارائه یک پایان‌نامه اصلی موردنیاز است. البته برای دوره دکتری در سیستم آموزشی استرالیا، فرد باید رزومه و سطح زبان خوب داشته باشید. طول دوره دکتری در استرالیا معمولاً 3 تا 5 سال است. سه جز اصلی دوره دکتری به شرح زیر هستند:

    • مروری بر ادبیات، آزمایشات یا سایر رویکردهای روشمند در زمینه موردنظر.
    • یک پروژه تحقیقاتی اصلی که به درک و دانش بیشتر منجر می‌شود.
    • یک پایان‌نامه اساسی و منظم که رابطه بین تحقیق و رشته موردمطالعه را نشان می‌دهد.

    جستجوی هوشمند رشته و دانشگاه با اسمارت اپلای

    ۶۰ ثانیه زمان بزار

    کار با اسمارت اپلای ساده ست. ۱- ظرف ۶۰ ثانیه اطلاعات مورد نیاز رو از شما می‌گیریم. ۲- تمامی دانشگاه‌ها و کالج‌هایی که می‌تونید در اون‌ها درس بخونید رو برای شما پیدا می‌کنیم. ۳- تیم حرفه‌ای ما در اسمارت اپلای به صورت رایگان برای شما پذیرش خواهند گرفت.

    اسمارت اپلای

    آموزش جایگزین در استرالیا

    به جز سیستم آموزشی که در قسمت قبل توضیح داده شد، برخی آموزش‌های جایگزین دیگری نیز در استرالیا وجود دارند که در این بخش به آنها می‌پردازیم:

    آموزش در خانه در استرالیا

    تحصیل در خانه در تمام ایالت‌ها و مناطق استرالیا قانونی است. هر ایالت یا قلمرو دارای یک مرجع ثبت‌نام برای مدارس خانگی است که بر کار آکادمیک آموزش در خانه نظارت می‌کنند. والدین می‌توانند به فرزندان خود آموزش دهند یا یک مربی استخدام کنند. در سراسر استرالیا، حدود 20000 دانش‌آموز در خانه تحصیل می‌کنند و این تعداد در حال افزایش است.

    آموزش از راه دور در استرالیا

    برنامه‌های آموزش آنلاین و از راه دور به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد تا با استفاده از آخرین فناوری‌های دیجیتال، مدرک تحصیلی استرالیا را دریافت کنند. دانش‌آموزانی که آموزش آنلاین را ترجیح می‌دهند اغلب در مناطق دورافتاده زندگی می‌کنند، یا نیازهای ویژه دیگری مانند ADHD دارند، یا فرزندان والدینی هستند که در خارج از کشور کار می‌کنند.

    در این نوع آموزش، دانش‌آموزان توسط یک بزرگسال نظارت می‌شوند و از طریق وبینار، چت زنده، ایمیل و ضبط ویدئویی آموزش می‌بینند. به همین ترتیب، از طریق این نوع آموزش، دانشجویان نیز می‌توانند مدارک تحصیلی عالی و دانشگاهی را درحالی‌که شغل تمام‌وقت خود را حفظ کند، کسب کنند.

    آموزش تلفیقی

    تأثیر COVID-19 بر سیستم آموزشی، منجر به ظهور آموزش تلفیقی یا ترکیبی شده است که ترکیبی از آموزش حضوری و آنلاین است. آموزش ترکیبی در کلاس‌های درس در حال اوج‌گیری است و انتظار می‌رود در پنج سال آینده رشد قابل‌توجهی داشته باشد. حتی انتظار می‌رود که با رفع محدودیت‌ها نیز، این نوع آموزش ادامه پیدا کند. در این نوع آموزش، فقط برخی از دروس به‌صورت آنلاین به دانش‌آموز آموزش داده می‌شود.

    آموزش بزرگسالان استرالیا

    آموزش بزرگسالان استرالیا (ALA) ، سازمان اصلی ملی برای آموزش بزرگسالان و جامعه (ACE) است. این بخش چهارم مجزای سیستم آموزشی در استرالیا است که به بزرگسالان محروم این فرصت را می‌دهد که به یادگیری و توسعه مهارت‌های کاری بازگردند.

    سال تحصیلی در استرالیا

    سال تحصیلی استرالیا در اواخر ژانویه یا اوایل فوریه برای دانش‌آموزان مدارس شروع می‌شود و تا اواسط دسامبر ادامه دارد. اکثر مدارس سه یا چهار ترم در سال دارند. در برخی از حوزه‌ها، به دلیل ویژگی‌های جامعه در مورد سال تحصیلی انعطاف‌پذیری دارند. برای مثال، در شمال استرالیا، سال تحصیلی در ژانویه آغاز می‌شود و زمان‌های تحصیل به‌گونه‌ای تنظیم شده است که در وسط سال، زمانی که هوا خشک‌تر و خنک‌تر است، یک استراحت چهار هفته‌ای ایجاد کند.

    برای دانشجویان VET، سال تحصیلی استرالیا در اواخر فوریه / اوایل مارس آغاز می‌شود. مؤسسات فنی و حرفه‌ای و مؤسسات آموزش عالی و دانشگاه‌ها معمولاً دو ترم دارند که آزمون‌ها یا ارزیابی‌های آنها در ژوئن و نوامبر برگزار می‌شود. تعطیلات طولانی تابستان از نوامبر تا فوریه است. برخی از مؤسسات آموزش عالی یک ترم سوم نیز دارند که در ماه‌های تابستان اجرا می‌شود.

    1. بهترین سیستم آموزشی دنیا
    2. نظام آموزشی ساختاریافته
    3. ارائه مسیری هموار برای پیشرفت درسی و شغلی
    4.  کیفیت بالای مدارک آموزشی
    5. امکان تحصیل در مراکز فنی و حرفه ای
    6. ارائه مسیری هموار برای پیشرفت درسی و شغلی
    7. سیستم دانشگاهی پژوهش محور