داروسازی در کانادا

یکی از رشته‌های جذاب و پر متقاضی در دنیا و خصوصاً کشورهای توسعه‌یافته، رشته داروسازی است.  مواردی همچون افزایش جمعیت جهانی، رشد انواع بیماری‌های روحی و جسمی و مهمتر از همه نیاز به کشف داروهای جدید، موجب پررنگ شدن این رشته شده است. رشته داروسازي در کانادا یکی از محبوب‌ترین رشته‌های تحصیلی است. هرسال دانشجوهای بی‌شماری برای ادامه تحصیل در رشته داروسازی عازم کانادا می‌شوند.

کانادا یکی از کشورهایی است که همواره موردتوجه متقاضیان تحصیل علوم پزشکی و داروسازی بوده و هست. این کشور یکی از باکیفیت‌ترین سیستم‌های آموزشی دنیا را در اختیار دارد. آموزش رشته‌ داروسازي نیز مانند سایر رشته‌های پزشکی در کانادا، بر اساس آخرین تکنیک‌ها و متدهای رایج و به‌روز دنیا ارائه می‌شود.

در این صفحه مباحثی همچون؛ شرایط تحصیل، هزینه، درآمد، مزایا و معایب رشته داروسازي در کانادا بررسی شده است. اگر مایل به تحصیل در رشته داروسازی در کانادا هستید، حتما مطالب این صفحه را تا انتها مطالعه کنید.

ویدئوهای‌ پربازدید:

انواع فاند

مزایا و معایب رشته داروسازی در کانادا

رشته داروسازي نیز همانند هر رشته دیگری با جوانب مثبت و منفی همراه است. در این قسمت می‌خواهم برخی از مزایا و معایب تحصیل در این رشته را شرح دهم تا متقاضیان بتوانند از تمامی زوایا، این رشته را بررسی کرده و انتخاب مناسب‌تری داشته باشند.

برخی از مزایای رشته داروسازی

۱. بازار کار خوب و تنوع شغلی در رشته داروسازی در کانادا

تحصیل در رشته دارو سازی می‌تواند موقعیت‌های شغلی بسیاری را برای افراد علاقه‌مند به این رشته فراهم کند. رشته داروسازي در کانادا و سایر کشورهای دیگر بازار کار خوبی دارد. فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها، کلینیک‌ها و یا صنایع داروسازی مشغول به کار شوند.

۲. اعتبار مدرک داروسازی کانادا

مدارک دانشگاه‌های کانادا از اعتبار بالایی برخوردار هستند. گفتنی است که مدرک رشته داروسازی کانادا همانند سایر مدارک دیگر، مورد تائید وزارت علوم ایران و سایر کشورهای دیگر است.

 ۳.  اشتغال سریع به کار در کانادا

دانشجوها درصورت گذراندن حداقل ۱۴۰ واحد درسی، داشتن معدل بالا و دریافت کارت انجمن داروسازی، می‌توانند به‌عنوان در سِمت مسئول فنی در داروخانه‌ها مشغول به کار شوند.

برخی از معایب رشته داروسازي

۱. پذیرش دشوار

اگر دوست دارید در رشته داروسازی کانادا تحصیل کنید و نهایتاً یک داروساز شوید، باید دریکی از دانشگاه‌های معتبر این کشور تحصیل کنید. اکثر دانشگاه‌های کانادا بسیار رقابتی هستند و شرایط پذیرش و ورود آن‌ها بسیار دشواری است. بنابراین برای رسیدن به هدف باید بسیار سخت تلاش کرد.

۲. دشواری‌های دوره تحصیل

از سختی‌های این رشته تحصیلی می‌توان به دوره طولانی‌مدت تحصیل (۶ تا ۸ سال)، پاس کردن امتحانات سخت و شب بی‌خوابی‌های فراوان اشاره کرد. باید خاظر نشان کنیم که این‌یک مسیر ساده و راحت نیست.

 ۳. سختی کار

داروسازی نیز همانند بسیاری از حرفه‌ها، سختی کار خودش را دارد. از دشواری کار رشته داروسازی می‌توانیم به بالا بودن سطح مسئولیت‌ها و همچنین ساعت کار داروسازان اشاره‌کنیم.

شرایط اخذ پذیرش رشته داروسازی در کانادا

در کانادا موسسه‌های آموزشی و دانشگاه‌های پیشرفته زیادی برای تحصیل در رشته داروسازی وجود دارند. نکته مهمی که باید در نظر گرفت این است که متقاضیان تحصیل داروسازي در کانادا باید پیش‌نیازها، شرایط موردنظر و دانش کافی جهت تحصیل در این رشته را داشته باشند.

رشته داروسازی در کانادا یکی از رشته‌های پرطرفدار است که شرایط پذیرش مختص به خود را دارد. خوشبختانه برای تحصیل داروسازی در کشور کانادا به قبولی در آزمون سراسری نیاز نیست. این موضوع خود به تنهایی، یکی از مزایای تحصیل داروسازی در کانادا محسوب می‌شود.

زبان تحصیل داروسازی در کانادا بر اساس استان موردنظر متفاوت است. به‌عنوان‌مثال، متقاضیان تحصیل در رشته داروسازی در استان کبک باید به زبان فرانسوی و در استان‌های دیگر به زبان انگلیسی مسلط باشند.

متقاضیانی که فاقد مدرک زبان هستند، می‌توانند با شرکت در دوره‌های زبان، حدنصاب نمره لازم را کسب و سپس تحصیل در دانشگاه را شروع کنند.

برای تحصیل رشته داروسازی در کانادا، متقاضی باید تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی علوم پایه شروع کند. در این دوره دانشجو باید سعی کند برخی از دروس ازجمله، شیمی، بیولوژی، زبان و ریاضیات را با نمرات بالای ۷۵٪ پاس کند.

پس از اتمام تحصیلات کارشناسی علوم پایه، دانشجو می‌تواند در آزمون ورودی رشته داروسازی (Pharmacy College Admission Test) که به‌اختصار PCAT گفته می‌شود، شرکت کند.

آزمون PCAT، شامل ۲۳۲ سؤال تستی و ارائه نمونه رایتینگ (تعیین سطح مهارت نوشتاری) است. برای شرکت در آزمون PCAT، نیازی به ارائه مدرک زبان نیست.

دانشجوها پس از پاس کردن آزمون PCAT، وارد دوره ۴ ساله داروسازی می‌شوند. پس از اتمام این دوره، می‌توانند مدرک کارشناسی داروسازی را دریافت کنند. فارغ التحصیلین در صورت تمایل، می‌توانند تحصیلات خود را تا مقطع دکترای داروسازی که طول مدت آن ۲ سال است، ادامه دهند.

دوره تحصیلی و کارآموزی داروسازی باید در دانشگاه و مرکزی گذرانده شود که مورد تأیید دولت کانادا است. در غیر این صورت دریافت مجوز داروسازی مشکل خواهد شد.

مدارک لازم برای پذیرش رشته داروسازی در کانادا

پس از بررسی شرایط تحصیل داروسازی در کانادا و اطمینان از داشتن تمامی الزامات، نوبتی هم که باشد، نوبت تکمیل فرم اولیه درخواست، آماده کردن و ارسال مدارک لازم است. و اما سؤالی که اینجا مطرح می‌شود این است که برای اخذ پذیرش در رشته داروسازی، به چه مدارکی نیاز داریم؟

مدارک موردنیاز به شرح زیر است

کارشناسی

  • داشتن مدرک دیپلم یا پیش‌دانشگاهی با حداقل معدل ۱۵
  • ارائه ریزنمرات تحصیلی
  • کسب مدرک زبان انگلیسی و یا فرانسوی (آیلتس آکادمیک حداقل ۶٫۵،  تافل Ibt ۹۰ با حداقل ۲۵ در هر مهارت)
  • اثبات تمکن مالی

کارشناسی ارشد

  • مدرک کارشناسی با حداقل معدل ۷۵%
  • ارائه ریزنمرات تحصیلی
  • کسب مدرک زبان انگلیسی و یا فرانسوی (آیلتس آکادمیک حداقل ۷)
  • اثبات تمکن مالی

دکترا

  • مدرک کارشناسی ارشد با حداقل معدل ۷۵%
  • ارائه ریزنمرات تحصیلی
  • کسب مدرک زبان انگلیسی و یا فرانسوی (آیلتس آکادمیک حداقل ۷)
  • اثبات تمکن مالی

معدل و ریزنمرات تحصیلی تأثیر چشمگیری در روند پروسه پذیرش دارند.

نمره زبان مورد نیاز بسته به دانشگاه و مقطع تحصیلی، ممکن است متفاوت باشد. به عنوان مثال در مقطع تحصیلات تکمیلی به آیلتس آکادمیک حداقل ۷ نیاز است.

رشتــــــه یا دانشگــــــــاهی که به‌دنبال آن هستید را جستجو کنید.

    اخذ ویزای تحصیلی رشته داروسازی در کانادا

    بعد از دریافت پذیرش از یکی از دانشگاه‌های کانادا در رشته دارو سازی، نوبت اقدام برای اخذ ویزای تحصیلی است. متقاضیان تحصیل در  رشته داروسازي برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا باید مدارک زیر را ارائه کنند.

    • پاسپورت معتبر با حداقل یک سال اعتبار
    • مدارک شناسایی (کپی شناسنامه  و کارت ملی همراه با ترجمه)
    • مدرک آزمون زبان (آیلتس حداقل  ۶٫۵ و یا معادل آن در آزمون فرانسوی)
    • اسکن گواهی و مدارک سوابق تحصیلی
    • ریزنمره های آخرین مدرک تحصیلی
    • اثبات تمکن مالی (برای اثبات اینکه متقاضی در طول دوره تحصیل در کانادا، توانایی تأمین هزینه‌های زندگی و تحصیل را دارد.)
    • گواهی عدم سوءپیشینه
    • ارائه نامه پذیرش دانشگاه یا کالج
    • اپلیکیشن فی (پرداخت هزینه دریافت ویزای تحصیلی)

    هزینه تحصیل رشته داروسازی در کانادا

    هزینه تحصیل همواره یکی از دغدغه‌های متقاضیان تحصیل بوده و هست. هزینه تحصیل در رشته دارو سازی در دانشگاه‌ها و کالج‌ های کانادا بسته به مقطع و نوع دانشگاه می‌تواند متفاوت باشد. هزینه تحصیل داروسازي در کانادا در مقایسه با کشورهایی همچون آمریکا، استرالیا، انگلستان و نیوزلند کمتر است و سالانه چیزی حدود ۲۰.۰۰۰ تا ۴۰.۰۰۰ دلار است.

    توصیه می‌کنیم برای کسب اطلاعات دقیق در خصوص هزینه‌های رشته داروسازی، وارد سایت دانشگاه مدنظر شوید.

    دانشجوهای بین‌المللی توجه کنند که علاوه بر شهریه دانشگاه، باید مبلغی هم بابت هزینه های جانبی تحصیل ازجمله؛ خرید کتاب، لوازم‌التحریر، بیمه و هزینه‌های دیگر اختصاص دهند.

    هزینه‌های زندگی هر فرد در هر کشور به سبک زندگی و الگوی مصرف آن فرد بستگی دارد. هزینه‌ زندگی دانشجویی در کانادا بین ۱٬۲۰۰ دلار تا ۲٬۵۰۰ دلار در ماه متغیر است.

    ت.

    بورسیه رشته داروسازی در کانادا

    در نگاه اول، شاید تحصیل در رشته داروسازي در کانادا پرهزینه به نظر برسد، ولی دانشجویان بین‌المللی با دریافت بورسیه‌های تحصیلی متنوع و اجازه کار حین تحصیل می‌توانند تا حدودی هزینه‌های تحصیل و زندگی خود را پوشش دهند.

    دانشگاه‌های کانادا به دانشجوهای واجد شرایط بورسیه‌های مناسبی اعطا می‌کنند. دانشجویان با دریافت بورسیه‌ها، قادر خواهند بود بخش زیادی از هزینه‌های تحصیل و زندگی خود در تأمین کنند.

    برخی بورسیه‌ها به‌صورت نیمه و برخی به‌صورت فاند کامل هستند و بیشتر در مقاطع فوق لیسانس به بالا در دسترس‌اند.

    نکته حائز اهمیت این است که بورسیه‌های تحصیلی کانادا به‌تمامی مقاطع تعلق نمی‌گیرد. به عبارتی، امکان دریافت بورسیه و تحصیل رایگان در مقطع کارشناسی در کانادا غیرممکن است. اگر دانشجویی ازلحاظ شرایط آکادمیک در وضعیت خوبی باشد، ممکن است مقداری کمک هزینه تحصیلی به او تعلق بگبرد.

    اکثر بورسیه‌های تحصیلی، مختص دانشجویان واجدشرایط مقطع دکترا و یا دوره‌های ارشد تحقیقاتی است. بورسیه‌های تحصیلی کاملاً رقابتی و بر اساس صلاحیت علمی دانشجویان اعطاء می‌شوند.

    از شرایط مهم دریافت بورسیه تحصیلی کانادا می‌توانیم، قوی بودن رزومه آکادمیک، بالا بودن نمره آزمون‌های زبان و سطح علمی و سواد دانشجو را نام ببریم.

    در جدول زیر، انواع بورسیه رشته داروسازی در کانادا و جزئیات آن شرح داده شده است. مبلغ و شرایط بورسیه در هر دانشگاه متفاوت است. افرادی که قصد استفاده از کمک ‌هزینه‌های تحصیلی و بورسیه‌ها را دارند باید قبل از اپلای کردن، تمامی اطلاعات لازم مربوط به بورسیه‌های دانشگاه مورد نظر خود را کسب کنند.

    نام دانشگاهبورسیهمبلغ بورسیه
    تورنتوبورسیه تحصیلات تکمیلی اونتاریو
    بورسیه تریلیوم
    ۱۱ هزار دلار کانادا
    ۲۰ هزار دلار کانادا
    آلبرتا بورسیه کارشناسی ارشد
    بورسیه آیزاک والتون
    ۱۶ هزار دلار کانادا فقط برای ترم اول
    ۲۶ هزار دلار کانادا در سال
    واترلوبورسیه تحصیلات تکمیلی اونتاریو
    بورسیه تریلیوم
    بورسیه کارشناسی ارشد بین‌الملل
    ۱۱ هزار دلار کانادا
    ۲۰ هزار دلار کانادا
    ۱۸۰۰ دلار کانادا در هر ترم
    مانیتوبا بورسیه فلوشیپ کارشناسی ارشد۱۰ هزار دلار کانادا در سال
    ساسکاچوان بورسیه دانشگاه ساسکاچوان۱۳٬۵۰۰ دلار کانادا

    دانشگاه های برتر برای تحصیل داروسازی در کانادا

    در کانادا موسسه‌های آموزشی و دانشگاه‌های پیشرفته زیادی برای تحصیل در رشته داروسازی وجود دارند. در ادامه، چند مورد از برترین دانشگاه‌ های کانادا برای تحصیل در رشته داروسازی معرفی‌شده است.

    این دانشگاه ها برنامه های داروسازی با کیفیتی را ارائه می دهند که دانشجویان را برای تبدیل شدن به داروسازان واجد شرایط آماده می کند. برنامه های داروسازی در کانادا چهار ساله هستند و شامل طیف گسترده ای از موضوعات از جمله شیمی، بیوشیمی، فارماکولوژی، فارماکوتراپی و داروسازی بالینی می باشند.

    جستجوی رشته و دانشگاه +‌ پذیرش رایگان

    در 60 ثانیه

    جستجوی اسمارت رشته و دانشگاه مورد نظر شما و تطبیق رشته‌های مطلوب + اخذ پذیرش رایگان

    اسمارت اپلای

    مراحل ورود به بازار کار رشته داروسازی در کانادا

    1. برای اینکه دانشجویان فارغ‌التحصیل رشته داروسازی، بتوانند به یک داروساز مجاز در کانادا تبدیل شوند و در بازار کار این کشور فعالیت کنند، می‌بایست مراحل زیر را طی کنند.
    2. مرحله اول دریافت مدرک کارشناسی یا دکترای داروسازی از یکی از دانشگاه‌های کانادا یا یکی از دانشگاه‌های مورد تأیید این کشور است.
    3. فارغ‌التحصیلان رشته داروسازي باید در دو آزمون MCQ یا Multiple-Choice Questions و OSCE یا Objective Structured Clinical Examination شرکت کنند. این ۲ آزمون را می‌توان هم‌زمان باهم و یا به‌صورت جداگانه داد.
    4. در آزمون MCQ، درواقع سطح دانش داروساز و در آزمون OSCE توانایی عملی داروساز مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.
    5. داروسازان در صورت قبولی در آزمون، می‌توانند عضو انجمن داروسازان کانادا شوند. سازمان The Pharmacy Examining Board of Canada که به‌اختصار PEBC گفته می‌شود، تنها مرجع ارزیابی مدارک داروسازی در کانادا و تنها برگزارکننده آزمون‌های MCQ و OSCE در این کشور است.

    مروری بر معادل سازی مدرک داروسازی در کانادا

    افزایش تعداد داروخانه‌های آنلاین در کانادا و نیاز مبرم این کشور به نیروی متخصص داروساز، موجب شده هرساله داروسازان زیادی از کشورهای مختلف به کانادا مهاجرت کنند. متخصصین داروسازی برای اشتغال به کار در این کشور ابتدا باید مدارک تحصیلی خود را با مدرک تحصیلی داروسازی در کانادا تطبیق بدهند.

    معادل‌سازی مدرک داروسازی در کانادا توسط سازمان PEBC در این کشور انجام می‌شود. این سازمان وظیفه تأیید و معادل‌سازی مدارک داروسازی در کانادا را بر عهده دارد. PEBC در ۳ مرحله (ارزیابی مدارک تحصیلی، برگزاری آزمون ارزیابی داروسازی و برگزاری آزمون‌های MCQ و OSCE) معادل‌سازی مدارک متقاضیان را انجام می‌دهد.

    از متقاضیان دو آزمون موسوم به MCQ و OSCE گرفته می‌شود. آزمون اول که MCQ است، در دو مرحله‌ برگزار می‌شود. در مرحله اول، دانش و توانائی‌های فرد در به‌کارگیری مباحث داروسازی و در مرحله دوم دانش فرد در مورد مسائل آزمایشگاهی، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد

    در آزمون، OSCE، توانائی‌های عملی متقاضیان در محیط‌های آزمایشگاهی، سنجیده می‌شوند.

    متقاضیانی که قصد دارند در رشته داروسازی در کانادا مشغول به کار شوند، باید مدارک تحصیلی، مدرک زبان و مدارک اثبات‌کننده تمکن مالی را به اداره PEBC ارائه کنند.

    همان‌طور که قبلاً هم گفتم، جهت ثبت‌نام در آزمون‌های فوق، ارائه مدرک زبان الزامی نیست؛ اما با توجه به اینکه، آزمون‌های فوق به زبان انگلیسی برگزار می‌شوند، برخورداری از مهارت زبان انگلیسی می‌توانند مؤثر باشند.

    سؤالات این آزمون‌ها ۴ گزینه‌ای هستند و نمره خاصی برای آنان در نظر گرفته نشده است. متقاضیان در صورت قبول شدن در آزمون، از طریق سازمان PEBC مطلع خواهند شد.

    پس از پایان مراحل معادل‌سازی مدرک داروسازي در کانادا، متقاضیان می‌توانند در این کشور مشغول به کار شوند.

    ویدئوهای‌ پربازدید:

    اسمارت سرچ: جست و جوی شغل

    طول دوره رشته داروسازی در کانادا

    طول دوره تحصیلی در رشته داروسازی در کانادا با احتساب دوره کارشناسی و ارشد، حداقل ۶ سال است. در این بازه زمانی، حدود ۲۱۰ واحد درسی به دانشجو ارائه می‌شود.

    ترتیب این دوره بدین‌صورت است که دانشجو باید یک دوره ۱ تا ۲ ساله را درزمینهٔ علوم پایه بگذراند و سپس وارد دوره ۴ ساله حرفه‌ای داروسازی شود. تمرکز این دوره چهارساله، بیشتر بر روی دروس مرتبط با توانایی‌های بالینی و دانش درمانی، معطوف است.

    دانشجویان بعد از دوره لیسانس و اخذ مدرک داروسازی، ممکن است خود را آماده ورود به دوره تخصص داروسازی یا دوره‌های تکمیلی دیگر کنند. این دوره‌ها شامل: دوره یک‌ساله دستیاری در بیمارستان، دوره یک‌ساله دستیاری در صنعت داروسازی، فوق‌لیسانس داروسازی (Master in Pharmacy) و سپس دکترای تخصصی داروسازی (Doctor of Pharmacy)، ادامه تحصیل در تخصص‌هایی مانند پیری پزشکی (geriatrics) و یا یائسگی (menopause) هستند

    کلام آخر

    شاید از دید خیلی از افراد، رشته داروسازی جذابیت‌های رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی را نداشته باشد. یا کمتر کسی باشد که به فکر تحصیل و ورود به بازار کار داروسازي در کانادا باشد. اما باید خاطرنشان کنیم که این رشته، مزیت‌هایی دارد که می‌توان با تحصیل در آن، به تک تک فرصت‌های عالی دست یافت.

    اگر شما هم علاقه‌مند به تحصیل داروسازی در کانادا هستید اما نمی‌دانید از کجا و چگونه باید شروع کنید؛ پیشنهاد می‌کنیم یک سری به وب سایت اسمارت اپلای بزنید.

    کافیست فرم ارزیابی اولیه رایگان را تکمیل کنید. کارشناسان مجرب ما با ارزیابی اطلاعات مندرج در فرم، شما را در راه رسیدن به رویاهایتان همراهی خواهند کرد.

    کادر مجرب مجموعه اسمارت اپلای با سال‌ها تجربه درزمینهٔ پذیرش تحصیلی (کانادا و استرالیا) و رشته‌های مختلف و همچنین با داشتن نمایندگان و رابط‌های آکادمیک معتبر، در ادامه‌ی مسیر در هر گام در کنار شما خواهند بود.

    تحصیل داروسازی در کانادا و سوالات رایج آن

    خیر. دانشجویان موظف هستند شهریه دانشگاه را پرداخت کنند، مگر اینکه بورسیه دریافت کنند.

    سالانه چیزی حدود ۲۰.۰۰۰ تا ۴۰.۰۰۰ دلار کانادا

    بلهکسب آیلتس ۶ یا ۶٫۵ و یا معادل آن در آزمون فرانسوی الزامی است.

    خیر. برای تحصیل در این رشته نیازی به شرکت در آزمون نیست.

    ۸۰ هزار تا ۹۵ هزار دلار کانادا در سال

    حداقل ۵ تا ۶ سال

    قوی بودن رزومه آکادمیک، بالا بودن نمره آزمون های زبان و سطح علمی و سواد دانشجو