کارشناسی ارشد در کانادا

  • شرایط تحصیل در کانادا با مدرک لیسانس

کانادا یک از کشورهایی است که آمار متقاضیان تحصیل در مقطع تحصیلات تکمیلی آن به‌ویژه دوره فوق‌لیسانس، روزبه‌روز در حال افزایش است. تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا و اخذ پذیرش تحصیلی در این مقطع، همیشه از گزینه‌های پرطرفدار متقاضیان مهاجرت تحصیلی محسوب می‌شود.

با توجه به مزایای مختلف تحصیلی که کشور کانادا در مقطع کارشناسي ارشد ارائه می‌دهد، به صراحت می‌توان گفت که دانشگاه‌های این کشور همواره مورد استقبال دانشجوهای خارجی بوده و هستند.

با تحصیل در مقطع ارشد در کانادا می‌توان از فرصت کار در کانادا برخوردار شد و برای دریافت شهروندی و ادامه زندگی در این کشور برنامه‌ریزی کرد.

اگر شما هم قصد تحصیل در مقطع فوق‌لیسانس کانادا را دارید و دوست دارید در خصوص شرایط اپلای، هزینه تحصیل، بورسیه و یا بهترین دانشگاه‌ها برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا اطلاعات کسب کنید، توصیه می‌کنم کمی حوصله به خرج بدهید و تا انتهای مقاله را مطالعه کنید.

کارشناسی ارشد در کانادا و دوره‌های آن

قبل از هر چیزی بد نیست کمی در خصوص دوره‌های کارشناسی ارشد در کانادا بدانید. دوره‌های فوق‌لیسانس  در کانادا درکل به دو صورت، آموزش محور (Course Based) یا پژوهش محور (Research Based) ارائه می‌شوند.

دوره‌های آموزش محور درواقع همان دوره‌های آموزش سنتی هستند. در این دوره‌ها، کلاس‌ها به‌صورت حضوری تشکیل می‌شوند، دانشجوها ملزم هستند سر کلاس حاضر شوند، در امتحانات شرکت کنند، تکالیف خواسته‌شده را ارائه کنند و…

در دوره‌های پژوهش محور، آموزش در خلال کار تحقیقاتی و پژوهش ارائه می‌شود. این نوع آموزش عموماً توسط افرادی انتخاب می‌شود که قصد دارند بعد از دوره ارشد، تحصیلات خود را ادامه دهند.

اما تفاوت بین این دو شیوه آموزش چیست و اینکه کدام‌یک بر دیگری برتری دارد؟ پاسخ این سوالات در جدول زیر به اختصار شرح داده شده است.

کارشناسی ارشد آموزش محور

(Course Based)

کارشناسی ارشد پژوهش محور

(Research Based)

مبتنی بر گذراندن واحدهای درسی مبتنی بر انجام فعالیت تحقیقاتی
این دوره عموما توسط افرادی انتخاب می‌شود که قصد ادامه تحصیلات تا مقطع دکترا را ندارند. این دوره توسط افرادی انتخاب می‌شود که قصد دارند بعد از ارشد، تحصیلات خود را ادامه دهند.
نیازی به ارائه پایان‌نامه نیست. ارائه پایان‌نامه الزامی است.
امکان دریافت فاند در این دوره کمتر است. به همین جهت، داشتن رزومه تحصیلی خیلی قوی، الزامی نیست اما می‌تواند در دریافت پذیرش مؤثر باشد. با توجه به این‌که  این دوره‌ها عموماً با فاند همراه هستد، برای ورود به این دوره ارائه رزومه آکادمیک قوی و تحقیقاتی الزامی است.
فشار تحصیلی این دوره به نسبت کمتر است. بار تحصیلی این دوره به نسبت آموزش محور بیشتر است، چراکه دانشجو به طور مستقیم درگیر کار تحقیقاتی است.
پذیرش دوره‌های کارشناسی ارشد آموزش محور، راحت‌تر است. پذیرش دوره‌های کارشناسی ارشد پژوهش محور، سخت‌ و رقابتی است.
این دوره‌ها، دانشجو را برای ورود به بازار کار آماده می‌کنند.

این دوره‌ها، بیشتر مناسب افرادی هستند که عاشق تحصیل هستند و قصد دارند بعد از مقطع دکترا به جای وارد شدن در بخش صنعت، مشغول کارهای تحقیقاتی و جذب محیط‌های  آکادمیک بشوند.

مدارک کارشناسی ارشد در کانادا

همان‌طور که گفتم، دوره‌های ارشد در کانادا به دو صورت آموزش محور و پژوهش محور برگزار می‌شوند.

دسته‌بندی که در بالا توضیح دادم، یک دست بندی کلی در خصوص دوره‌های کارشناسی ارشد بود. در این قسمت می‌خواهم انواع مدارک کارشناسي ارشد در کانادا را معرفی کنم.

  • Master of Arts یا (MA)

این مدرک مختص به رشته‌های مرتبط با هنر و علوم اجتماعی است. به عنوان مثال رشته‌های زبانشناسی، ادبیات، جغرافیا، تاریخ و موسیقی

دوره‌های MA در بعضی از رشته‌ها به صورت آموزش محور و در برخی دیگر به‌صورت تحقیقات محور ارائه می‌شوند.

  • Master of Science یا (MS. MSc)

این مدرک کارشناسی ارشد نیز مختص رشته‌های مرتبط با علوم پایه (بیولوژی، شیمی و مهندسی) است. در برخی از دانشگاه‌ها، رشته‌هایی مانند اقتصاد و علوم اجتماعی هم در دوره‌های MA  و هم در دوره‌های MSc ارائه می‌شوند.

به طور کلی دوره‌های MSc پروژه محور هستند و فعالیت تحقیقاتی بیشتری نسبت به دوره‌های MA  دارند.

  • Master of Research  یا (MRes)

میزان تحقیقات انجام‌شده در این دوره‌ها، بیشتر از دوره‌های MA و MSc است.  بسیاری از افرادی که قصد ادامه تحصیل در مقطع دکترا را دارند، دوره‌های تحصیلی MRes را انتخاب می‌کنند.

دوره‌های MRes در بسیاری از دانشگاه‌ها تحت عنوان دوره‌های MSc ارائه می‌شوند. به همین علت توصیه میشود قبل از انجام فرآیند اپلای، دروس و برنامه آموزشی دوره تحصیلی موردنظر خود را به خوبی بررسی کنید.

  • Master of Business Administration یا (MBA)

این مدرک به فارغ التحصیلین دوره های بازرگانی، مدیریت و تجارت اعطاء می‌شود. اکثر دوره‌های تحصیلی MBA سه ساله هستند.

  • Master of Fine Arts یا (MFA)

این مدرک مختص رشته های هنرهای تجسمی و  اجرایی است. از رشته‌های تحصیلی دوره‌های MFA می‌توانیم به، نویسندگی خلاقانه، طراحی گرافیکی، عکاسی، فیلم‌سازی، تأتر و نقاشی اشاره کنیم.

  • Master of Engineering یا (MEng)

مدرک MEng مختص دانشجوهای دوره های مهندسی است. رشته‌های دوره تحصیلی MEng هم به‌صورت آکادمیک و هم به‌صورت تخصصی ارائه می‌شوند.

  • Master of Architecture یا (M.Arch)

این مدرک نیز مختص دانشجویان معماری است. دوره‌های M.Arch اغلب دارای پروژه پایانی هستند. از دروس و آموزش‌های این دوره می‌توان، طراحی، علوم مهندسی ساختمان، مهندسی سازه، تاریخ معماری و آموزش‌های عملی نام برد.

ادامه تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا و مزایای آن

تحصیل در مقطع ارشد در کانادا همواره موردتوجه دانشجویان بین‌المللی بوده و هست. در این قسمت قصد دارم با معرفی برخی از مزایای تحصیل کارشناسي ارشد در کانادا، تصمیم‌گیری را برای شما راحت‌تر ‌کنم.

چرا کانادا بهترین مکان برای ادامه تحصیل در مقطع فوق لیسانس است ؟

  • فرصت تحصیل در برترین دانشگاه‌های جهان

کانادا به‌واسطه دانشگاه‌های بسیار معتبر و امکانات آموزشی، رفاهی و اجتماعی که دارد، همواره مقصد مطلوبی برای متقاضیان تحصیل کارشناسي ارشد است.

  • مقرون‌به‌صرفه بودن هزینه تحصیلی

در کانادا، هزینه‌های تحصیل بسته به سطح، دانشگاه، رشته و کشور مبدأ متفاوت است. هزینه‌های تحصیل کارشناسي ارشد در کانادا نسبت به برخی از کشورهای انگلیسی‌زبان ازجمله آمریکا، استرالیا و نیوزلند پایین‌تر است.

باید خاطر نشان کرد که، تحصیلات تکمیلی در کشور کانادا نسبت به خدمات ارائه‌شده، مقرون‌به‌صرفه است.

  • تنوع رشته

رشته‌های متنوع و زیادی در کشور کانادا برای دوره فوق‌لیسانس وجود دارد. هر یک از این رشته‌ها شرایط و امکانات خاص خود را دارند. تنوع رشته‌ها در مقطع ارشد در کانادا موجب شده، دانشجویان شانس بیشتری برای ادامه تحصیل در این دوره داشته باشند.

  • امکان دریافت بورس تحصیلی

بورسیه‌های تحصیلی کانادا بسیار محدود هستند، اما خوشبختانه امکان دریافت آن در مقطع کارشناسي ارشد به نسبت مقطع کارشناسی بیشتر است.

شرایط تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا

دوره‌های کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های کانادا به طور معمول ۱ تا ۲ ساله هستند. البته ممکن است با احتساب مدت‌زمان مربوط به دوره کارآموزی و کاریابی، بر این زمان افزوده نیز بشود.

دوره‌های ارشد علاوه بر کنفرانس و کلاس شامل کارگروهی، پروژه و…  هستند. بیشتر مقاطع فوق لیسانس در کانادا شامل پایان‌نامه نیز هستند.

شروع سال تحصیلی برای مقطع کارشناسی ارشد در بیشتر دانشگاه‌ های کانادا ، سپتامبر است. البته برخی از دانشگاه‌های این کشور، زمان‌های متفاوتی را برای شروع سال تحصیلی در نظر دارند.

دانشجویان در هنگام تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا می‌توانند در دانشگاه‌های انگلیسی‌زبان و فرانسوی زبان تحصیل کنند.

اکثر دوره‌های ارشد در کانادا به زبان انگلیسی برگزار می‌شوند، بنابراین تسلط به زبان انگلیسی و داشتن مدرک یکی از آزمون های زبان مورد تایید کانادا الزامی است.

تحصیل به زبان فرانسوی در دانشگاه‌های استان کبک امکان‌پذیر است.

پذیرش تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا

ادامه تحصیل در مقطع ارشد در کانادا مستلزم شرایط خاص است. اول اینکه، اکثر رشته‌های فوق‌لیسانس در کانادا به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند. بنابراین، متقاضیان تحصیل در کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های این کشور نیاز به ارائه مدارک زبان (آیلتس یا تافل) دارند.

دومین شرط، داشتن تمکن مالی برای تأمین هزینه‌های تحصیل و زندگی دانشجویی است. دانشجو باید اثبات کند که می‌تواند در حین تحصیل، از عهده شهریه و هزینه‌های زندگی دانشجویی بربیاید.

نکته

  • امکان دریافت پذیرش مشروط یا پذیرش بدون ارائه مدرک زبان برای دوره تحصیلات تکمیلی در بسیاری از دانشگاه‌های کانادا وجود ندارد. در نتیجه، متقاضی باید تا پیش از آخرین‌مهلت نام نویسی که در هر دانشگاه متغیر است، مدرک زبان انگلیسی با نمره‌ی قابل‌قبول را ارائه کند.
  • با توجه به اینکه هر دانشگاه و هر رشته، شرایط پذیرش خاص خودش را دارد، حداقل نمره زبان موردنیاز متفاوت خواهد بود، اما معمولاً حداقل نمره آیلتس آکادمیک ۵ /۶ موردقبول است.
  • شانس دریافت پذیرش تحصیلی در مقطع ارشد در کانادا به عوامل مختلفی بستگی دارد و تنها یک عامل تعیین‌کننده نخواهد بود. به عنوان مثالف نمره زبان انگلیسی، معدل آخرین مدرک تحصیلی، ریزنمرات و تعداد واحدهای گذرانده شده موردنیاز، ارتباط رشته کارشناسی و کارشناسی ارشد، ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته در دانشگاه موردنظر، داشتن سابقه کار مرتبط و …. همه موثر هستند.

مدارک لازم برای اخذ پذیرش کارشناسی ارشد در کانادا

خب حالا که متوجه شدید برای تحصیل در مقطع ارشد در کانادا چه شرایطی باید داشته باشید، نوبتی هم که باشد نوبت معرفی مدارک لازم برای اخذ پذیرش در مقطع فوق‌لیسانس در کانادا است.

  • کسب مدرک کارشناسی با معدل خوب (حداقل ۷۵%  یا بالای ۱۴)
  • ترجمه رسمی آخرین مدرک تحصیلی و ترجمه رسمی ریز نمرات آخرین مدرک تحصیلی
  • ارائه رزومه آکادمیک
  • ارائه انگیزه نامه
  • حداقل ۲ توصیه نامه که بیان کننده انگیزه شما برای ادامه تحصیل در مقطع ارشد است.
  • مدرک زبان انگلیسی (آیلتس آکادمیک  حداقل ۵ /۶ یا تافل)
  • اثبات تکمن مالی برای تامین هزینه زندگی وتحصیل
  • تکمیل فرم درخواست به صورت آنلاین

نکته

  • در دانشگاه‌هایی که تدریس آن‌ها به زبان فرانسه است، ارائه مدرک زبان فرانسه الزامی است.
  • با توجه به رشته تحصیلی مدنظر متقاضی، ممکن است مدارکی نظیر GRE یا GMAT درخواست شود.
  • مدارکی از قبیل رزومه کاری، سوابق کاری، مقالات چاپ‌شده و دوره‌های آموزشی گذرانده شده و غیره  معمولاً جزو مدارک موردنیاز اصلی برای دریافت پذیرش تحصیلی محسوب نمی‌شوند و معمولاً جزو مدارک تکمیلی هستند.

 

تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا و رشته‌های پر متقاضی آن

در کشور کانادا، برای تحصیل در دوره فوق‌لیسانس، رشته‌های متنوعی وجود دارد. هر یک از رشته‌ها، شرایط و امکانات خاص خود را دارند. برخی از رشته‌ های تحصیلی کانادا به دلیل بازار کار خوب و درآمد بالایی که دارند، بسیار پرطرفدار هستند.

برخی از رشته‌هایی که در سالهای اخیر با استقبال خوبی از سوی دانشجوهای خارجی برای تحصیل در مقطع کارشناسي ارشد در کانادا مواجه شده‌اند عبارت‌اند از:

مدیریت و بازرگانی، علوم کامپیوتر، مهندسی کشاورزی و فناوری‌های مرتبط، علوم تغذیه، منابع انسانی، کتابداری، ریاضیات و آمار، علوم طبیعی، مهندسی مکانیک، پرستاری

هزینه‌های تحصیل مقطع فوق‌لیسانس در کانادا

هزینه تحصیل در کشور کانادا در مقطع فوق‌لیسانس به نسبت برخی از کشورهای انگلیسی‌زبان کمتر است.

هزینه تحصیل در دوره ارشد در کانادا، با توجه به دانشگاه مقصد و رشته انتخابی متقاضی متغیر و متفاوت است. به عوان مثال، هزینه تحصیل در برخی رشته‌ها مثل پزشکی، مهندسی و مدیریت MBA بالاتر و در رشته‌هایی مانند علوم انسانی، پایین‌تر است

به‌طور کل، هزینه تحصیل در مقطع ارشد برای دانشجویان بین‌المللی، سالانه ۱۴ تا ۲۱ هزار دلار کانادا می‌باشد.
هزینه دقیق، توسط هر دانشگاه محاسبه می‌شود. کمترین شهریه‌ها به رشته‌های هنر و علوم انسانی و بالاترین شهریه‌ها به رشته‌هایی از قبیل دندانپزشکی، معماری و مدیریت بارگانی اختصاص می‌یابد.

پارامترهای موثر در کاهش هزینه تحصیل ارشد در کانادا

برای کاهش هزینه‌های تحصیل در مقطع ارشد در کانادا باید چند نکته را درنظر داشت. اول از همه اینکه، هزینه تحصیل بستگی دارد به اینکه متقاضی چه رشته، چه دانشگاه و چه شهری را برای تحصیل انتخاب می‌کند. شهریه دانشجویی در هر شهر، استان و دانشگاه کانادا متفاوت است.

البته ناگفته نماند که نوع رشته هم می‌تواند در کاهش یا افزایش میزان شهریه موثر باشد. به عنوان مثال، بعضی رشته‌ها ازجمله پزشکی، مهندسی و مدیریت اجرایی، گران‌تر و برخی رشته‌ها نظیر علوم انسانی ارزان‌تر هستند.

مورد بعدی که می‌تواند در کمتر شدن هزینه دوره فوق‌لیسانس در کانادا تأثیرگذار باشد، استفاده از انواع فاندها، کمک‌هزینه‌ها و بورسیه‌های تحصیلی در کانادا است. دانشگاه‌ها و کالج های کانادا با ارائه انواع بورسیه و کمک‌هزینه، مسیر را برای ادامه تحصیل علاقه‌مندان هموار کرده‌اند. هرچند دریافت بورسیه در کانادا، طبق شرایط و ضوابط خاص امکان‌پذیر است.

و مورد آخر، امکان کار دانشجوها در حین تحصیل است. کار دانشجویی در کانادا بهترین فرصتی است که دانشجوها می‌توانند هم کسب درآمد کنند و هم با ورود به بازار کار کانادا، رزومه خود را تقویت کرده و تجربیات زیادی را کسب کنند.

بورسیه تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا

باوجود اینکه تحصیل در  مقطع فوق‌لیسانس در کانادا به نسبت برخی از کشورهای دیگر کمتر است اما باز با این وجود، دانشجوهای بین‌المللی برای به حداقل رساندن هزینه‌های تحصیل خود، معمولاً به دنبال کمک‌هزینه تحصیلی و بورسیه هستند.

خوشبختانه امکان دریافت بورسیه در مقطع ارشد در کانادا به نسبت مقطع کارشناسی بالاتر است. البته ناگفته نماند که استفاده از بورسیه و کمک‌هزینه تحصیلی در کانادا تحت شرایط خاص امکان‌پذیر است. کانادا اغلب به دانشجوهایی که ازلحاظ آکادمیک و عملکرد تحصیلی در سطح خوبی هستند، بورسیه اعطاء می‌کند.

به‌عنوان‌مثال، بورسیه تحصیلی شایستگی محور یا “Meri Scholorships” به افرادی که در زمینه‌های مختلف ازجمله ورزشی، علمی و هنری دستاوردهای قابل‌توجه دارند، تعلق مییابد.

بنابراین دانشجویان بین‌المللی بدون در نظر گرفتن وضعیت مالی که دارند می‌توانند برای دریافت بورسیه و انوع فاند ازجمله کمک هزینه های تحصیلی TA و RA در کانادا اقدام کنند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص بورسیه و شرایط آن توصیه می‌کنم صفحه بورسیه تحصیلی کانادا را با دقت مطالعه کنید.

ارزان ترین دانشگاه ها برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا

دانشگاه‌های زیادی در کانادا وجود دارند که شهریه آنها به نسبت دانشگاه‌های دیگر کمتر است.

مثلاً یک سری دانشگاه‌ها هستند که در شهر های ارزان واقع شده اند و شهریه‌ دوره ارشد آنها نیز به نسبت خیلی از دانشگاه‌ها کمتر است. در جدول زیر تعدادی از دانشگاه‌های ارزان کانادا با ذکر شهریه‌شان معرفی‌شده‌اند.

نام دانشگاه

شهریه

دانشگاه مموریال نیوفاندلند ۷٬۰۰۰ تا ۱۲٬۰۰۰ دلار کانادا
دانشگاه مانیتوبا تقریبا ۱۲٬۰۰۰ دلار کانادا
دانشگاه مک گیل ۱۷٬۰۰۰ دلار کانادا
دانشگاه مونترال حدودا ۱۷٬۰۰۰ دلار کانادا
دانشگاه آلبرتا $۱۱٬۰۰۰  تا $۱۲٬۰۰۰ دلار کانادا
دانشگاه بریتیش کلمبیا ۹٬۰۰۰ دلار کانادا
دانشگاه تورنتو ۷٬۰۰۰ تا ۲۳٬۰۰۰ دلار کانادا
دانشگاه مک مستر ۱۷٬۰۰۰ دلار کانادا

تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا و فاکتورهای موثر در اخذ ویزای دانشجویی

شانس اخذ ویزای تحصیلی مقطع فوق‌لیسانس کانادا به فاکتورهایی ازقبیل، دریافت پذیرش از یک دانشگاه سطح الف، سن متقاضی، گپ تحصیلی، میزان تمکن مالی متقاضی برای تحصیل و زندگی در کانادا، سابقه سفر به کشورهای خارجی و ذکر دلایل منطقی و قابل توجیه برای بازگشت به وطن بعد از اتمام تحصیل بستگی دارد.

نکته

برأی تحصیل در مقطع فوق لیسانس در کانادا، نباید بیشتر از ۴ سال گپ تحصیلی داشته باشید. این موضوع می‌تواند در روند دریافت پذیرش و ویزای تحصیلی تاثیر منفی داشته باشد.

با انتخاب یک دانشگاه سطح متوسط طبیعتاً ۲۰ تا ۳۰ درصد شانس دریافت ویزای تحصیلی کاهش می‌یابد.

جستجوی هوشمند رشته و دانشگاه با اسمارت اپلای

۶۰ ثانیه زمان بزار

کار با اسمارت اپلای ساده ست. ۱- ظرف ۶۰ ثانیه اطلاعات مورد نیاز رو از شما می‌گیریم. ۲- تمامی دانشگاه‌ها و کالج‌هایی که می‌تونید در اون‌ها درس بخونید رو برای شما پیدا می‌کنیم. ۳- تیم حرفه‌ای ما در اسمارت اپلای به صورت رایگان برای شما پذیرش خواهند گرفت.

اسمارت اپلای

تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا با رزومه قوی و متوسط

رزومه یکی از مدارک لازم برای اپلای و دریافت پذیرش از دانشگاه‌های خارجی است. حالا این رزومه تا چه حد می‌تواند در دریافت پذیرش دوره فوق‌لیسانس در کانادا مؤثر باشد، موضوعی است که در این قسمت در مورد آن بحث می‌کنیم.

برای دریافت پذیرش از دانشگاه‌های سطح الف و تراز اول، مسلماً باید رزومه تحصیلی قوی داشته باشید. اما با یک رزومه متوسط می‌توانید از دانشگاه‌های متوسط هم پذیرش بگیرید.

منظور از رزومه آکادمیک قوی، داشتن معدل بالا در مقطع کارشناسی، فارغ‌التحصیل شدن از یک دانشگاه سطح خوب، کسب نمره خوب در یکی از آزمون‌های استاندارد زبان انگلیسی، کسب نمره قابل‌قبول در آزمون جی آر ای یا جی مت در صورت لزوم، دریافت توصیه‌نامه تحصیلی و توضیحاتی که استاد در آن نوشته و یا چاپ مقاله است.

نکته

دریافت پذیرش از دانشگاه‌های سطح الف، اغلب رقابتی است. یعنی ممکن است متقاضی حداقل پیش‌نیازهایی که یک دانشگاه در وب‌سایت خودش اعلام کرده را داشته باشد اما نتواند پذیرش را دریافت کند.

علت این است که در این عرصه رقابت، متقاضیانی بودند که رزومه قوی‌تری داشتند و درنتیجه در اولویت پذیرش قرار گرفته‌اند.

حالا ممکن است این سوال پیش بیاید، افرادی که رزومه تحصیلی معمولی دارند اما تصمیم دارند در یکی از دانشگاه‌های سطح الف با رنکینگ بالا مشغول به تحصیل بشوند. چکار باید بکنند؟

رسیدن به این هدف غیرممکن نیست. فقط کافی است به‌قول‌معروف، کار را به کاردان بسپارید و  آگاهانه وارد عمل بشوید.

خوشبختانه کارشناسان مجموعه اسمارت اپلای با توجه به تجربه‌ای که در این زمینه دارد، می‌توانند راهکارهای اساسی را ارائه کنند.

در چنین شرایطی، آنها یک سبد پذیرش برای متقاضی تعریف می‌کنند. در آن سبد پذیرش، یک دانشگاه سطح الف با یک دانشگاه سطح متوسط که با رزومه متقاضی همخوانی و تناسب بیشتری داشته باشد را قرار می‌دهند.

اگر متقاضی شرایط لازم برای شرکت در دوره‌های پژوهش محور را داشته باشد (مثلاً، انجام کار تحقیقاتی، پروپوزال یا ریسرچ اینترست)، کارشناسان ما می‌توانند حتی یکی از دانشگاه‌های سطح الف پژوهش محور را هم در سبد پذیرش متقاضی قرار دهند.

تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا و ریجکت شدن ویزای دانشجویی

ریجکت یا رد شدن ویزای تحصیلی و مشکلات پیرامون آن، دغدغه بسیاری از متقاضیان تحصیل در کانادا است. شاید این سؤال برای شما هم پیش بیاید که چرا برخی اوقات ویزای تحصیلی یک دانشجو ریجکت یا رد می‌شود؟

دلایل زیادی برای ریجکت شدن ویزا وجود دارد. به عنوان مثال:

  • ناقص بودن مدارک و پرونده
  • مشخص نبودن هدف متقاضی از آمدن به کانادا و یا عدم توجیه افسر مهاجرت. برخی اوقات، توضیحاتی که متقاضی در Study plan درباره هدف از تحصیل خود ارائه کرده، ممکن است کافی نبوده یا نتوانسته‌ آفیسر مهاجرت را متقاعد کند که برای چه هدف به کانادا آمده است.

خیلی از افراد سؤال می‌کنند که آیا بعد از ریجکت شدن ویزای تحصیلی می‌توان برای دریافت ویزا مجدداً اقدام کرد یا خیر؟

به‌طورکلی نمی‌توان گفت کسی که یک بار یا دو بار ویزای تحصیلی او رد شده، امکان اقدام مجدد ندارد. برخی بر این باورند که ریجکت شدن ویزای تحصیلی آنها می‌تواند روی ویزاهای بعدی هم تاثیر بگذارد.

اگر متقاضی با یک اپلیکیشن جدید، ایجاد تغییر در مدارک دانشگاهی، پذیرش و تقویت رزومه خود، دوباره اقدام کند ممکن است ویزای تحصیلی را دریافت کند. اما اگر متقاضی با همان پرونده سابق، اقدام کند، مسلماً دوباره ریجیکت خواهد شد.

آفیسرها معمولا پرونده متقاضی را بدون در نظر گرفتن اینکه پرونده چندمی است که ارسال شده، از صفر تا صد بررسی می‌کنند. پس همیشه شانس بهبود رزومه و اقدام مجدد وجود دارد.

تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا و دریافت ویزای کار

ویزای کار پس از تحصیل در کانادا یا همان PGWP یکی از مواردی است که دانشجوهای خارجی به امید دریافت آن اقدام به مهاجرت تحصیلی به کانادا می‌کنند. با توجه به اینکه کار پس از تحصیل فرصت بی‌نظیری برای کسب تجربه کار کانادایی و اقدام به دریافت اقامت دائم این کشور است، این ویزا در بین دانشجوهای بین‌المللی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده است.

ویزای کار پس از تحصیل ازجمله اقدامات مثبتی است که دولت کانادا در جذب دانشجوهای خارجی و حفظ آنها به‌عنوان نیروی کار متخصص انجام داده است.

فارغ‌التحصیلان با دریافت این ویزا می‌توانند با توجه به طول دوره تحصیل خود، تا سقف ۳ سال در کانادا بمانند و مشغول به کار شوند.

برخی اوقات این سؤال پیش می‌آید که آیا رنکینگ یک دانشگاه مقطع ارشد، تأثیری در اخذ ویزای PGWP یا حتی مدت‌زمان آن دارد یا خیر.

پاسخ این سوال خیر است. چه دانشجو از یک دانشگاه تراز اول پذیرش کارشناسی ارشد را دریافت کند و فارغ‌التحصیل ‌شود و چه از یک دانشگاه سطح متوسط کارشناسی ارشد ۲ ساله بگیرد و فارغ‌التحصیل ‌شوید. در هر دو این موقعیت‌ها، به وی حداکثر سه سال ویزای کار پس از تحصیل یا همان PGWP تعلق می‌گیرد.

البته باید خاطر نشان کنم، دانشگاه‌های سطح متوسطی که دانشجو اپلای می‌کند باید حتماً DLI NO. داشته باشند و فارغ‌التحصیل های آن هم حتماً شرایط ویزای کار پس از تحصیل را داشته باشند.

پس در یک جمع‌بندی باید گفت که، رنکینگ دانشگاه تأثیری در دریافت ویزای PGWP و حتی مدت‌زمان ویزای کار پس از تحصیل نخواهد داشت.

نکته

سابقه کار در طول دوران تحصیل یعنی کار دانشجویی، در محاسبه ویزای کار پس از تحصیل درنظر گرفته نخواهد شد.

  1. مقرون‌به‌صرفه بودن هزینه تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا نسبت به خدمات ارائه‌شده
  2. داشتن حداقل معدل ۱۴ در مقطع لیسانس برای پذیرش در مقطع فوق‌لیسانس
  3. کسب حداقل نمره آیلتس آکادمیک ۶٫۵ برای پذیرش ارشد در اکثر رشته‌ها و دانشگاه‌ها
  4. امکان دریافت ویزای کار پس از تحصیل با توجه به طول دوره تحصیل ارشد در کانادا
  5. فرصت کار دانشجویی و تامین هزینه تحصیل کارشناسي ارشد در کانادا
  6. امکان همراهی همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال در صورت اخذ پذیرش تحصیلی فوق‌لیسانس در کانادا
  7. تحصیل رایگان فرزندان در مدارس کانادا و اشتغال تمام وقت همسر دانشجوی ارشد در کانادا

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا

در کانادا ۹۷ دانشگاه و بیش از ۱۵ هزار رشته آکادمیک برای تحصیل در مقطع کارشناسي ارشد وجود دارد. برخی از دانشگاه‌های این کشور جزء برترین‌ها در سطح جهانی هستند. در این قسمت دانشگاه‌هایی را معرفی می‌کنیم که با کسب رتیه خوب در رنکینگ‌های بین‌المللی، به‌عنوان برترین دانشگاه‌ها برای تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا معرفی شده‌اند.

دانشگاه تورنتو کانادا

دانشگاه تورنتو در سال ۱۸۲۷ در شهر تورنتو، استان انتاریو کانادا تأسیس شد. هم‌اکنون دانشگاه تورنتو یکی از معتبرترین دانشگاه‌های دنیا به شمار می‌رود و توانسته است لقب هاروارد کانادا را کسب کند.

شمار زیادی از رشته ها در مقطع ارشد در دانشگاه تورنتو ارائه می‌شوند که از بین آنها می‌توانیم به رشته مهندس عمران، روانشناسی و علوم سیاسی اشاره کنیم

دانشگاه مک مستر کانادا

دانشگاه مک مستر یکی از دانشگاه‌های دولتی کانادا است که در شهر همیلتون، استان انتاریو واقع شده است. این دانشگاه هر سال بیش از ۴ هزار دانشجو را در مقطع تحصیلات تکمیلی از سراسر دنیا پذیرش می‌کند.

مک مستر یکی از ۴ دانشگاه برتر کانادا است که همواره در بین ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارد.

دانشگاه مونترال کانادا

دانشگاه مونترال، در شهر مونترال استان کبک قرار دارد. زبان ‌آموزشی این دانشگاه فرانسه است، اما تعداد دانشجویان در حال تحصیل به زبان انگلیسی آن نیز زیاد است.

در دانشگاه مونترال تنوع رشته‌ها و برنامه‌های ارائه شده بی‌نظیر است. این دانشگاه، در موضوعات مختلف علمی، در اغلب موارد به‌عنوان بزرگ‌ترین مرکز آموزش عالی در آمریکای شمالی قلمداد می‌شود. در دانشگاه مونترال، بیش از ۳۰۰ رشته در مقطع تحصیلات تکمیلی آموزش و ارائه می‌شود.

دانشگاه آلبرتا کانادا

دانشگاه آلبرتا در شهر ادمونتون، استان آلبرتا کانادا، واقع شده است. رتبه بالای این دانشگاه در رنکینگ‌های جهانی نشان‌دهنده کیفیت بالای آموزش دانشگاه است.

سالانه بیش از ۴۰ هزار دانشجو از کانادا و سایر کشورها در ۴۰۰ رشته در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس ، دکترا و سایر مقاطع تخصصی در دانشگاه آلبرتا تحصیل می‌کنند. در این دانشگاه حدود ۴۰۰ رشته و گرایش در ۱۸ دانشکده تدریس می‌شوند.

دانشگاه اتاوا کانادا

دانشگاه اتاوا یک دانشگاه دولتی دو زبانه  در استان انتاریو کانادا است. این دانشگاه در بین ده دانشگاه برتر کانادا قرارگرفته و طبق برخی از رتبه‌بندی‌ها، به عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه دو زبانه جهان شناخته شده است.

دانشگاه اتاوا به دلیل داشتن تنوع رشته‌ها، یکی از پرطرفدارترین دانشگاه‌های کانادا نزد دانشجویان ایرانی است. در این دانشگاه، بیش از ۴۵۰ رشته‌ در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا آموزش و ارائه داده می‌شوند.

دانشگاه واترلو کانادا

دانشگاه واترلو یک دانشگاه دولتی – تحقیقاتی است که در شهر واترلو و در استان آنتاریو قرار دارد. این دانشگاه در تأسیس ۱۹۵۷تاسیس گردید.

دانشگاه واترلو  از اعضای گروه U۱۵ است که متشکل از دانشگاه‌های تحقیقاتی کانادا است.  ۱۷% از جمعیت دانشجویی مقطع کارشناسی و  ۳۷% از جمعیت دانشجویی مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه را دانشجویان بین المللی تشکیل می‌دهند.

دانشگاه وسترن کانادا

دانشگاه وسترن یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های دولتی کانادا است که در شهر لندن، استان انتاریو واقع شده است. این دانشگاه جزء گروه U۱۵ یا به عبارتی مجموعه‌ای از دانشگاه‌های کانادا است، که درزمینه تحقیقات علمی در کانادا پیشرو هستند.

دانشگاه وسترن یکی از دانشگاه‌های کانادا است که همواره در پی جذب دانشجویان بین‌المللی است. تعداد دانشجوهای مقطع کارشناسی این دانشگاه تقریبا ۳۲٬۰۰۰ نفر و مقطع تحصیلات تکمیلی آن بش از ۵۰۰۰ نفر است.

دانشگاه کلگری کانادا

دانشگاه کلگری یکی از دانشگاه‌های نسل جدید کانادا است که در شهر کلگری، استان آلبرتا کانادا واقع شده است.

فعالیت بین‌المللی دانشگاه کلگری، به پذیرش دانشجویان بین‌المللی محدود نمی‌شود. یکی از ویژگی‌های این دانشگاه، ارتباط کاری و علمی با دیگر دانشگاه‌های جهان و بازارهای معتبر دنیا است.

در دانشگاه دولتی کلگری، بیش از ۱۱۰ رشته در مقطع کارشناسی و بیش از ۷۰ رشته در مقطع تحصیلات تکمیلی آموزش و ارائه داده می‌شود.

دانشگاه مک گیل کانادا

دانشگاه مک گیل یکی از دانشگاه‌های برتر کانادا است که در  شهر مونترال، استان کبک واقع‌شده است. دانشگاه مک گیل یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های کانادا است که در سال ۱۸۲۱ و در دوره استعمار بریتانیا تأسیس شده است.

این دانشگاه که در لیست ۵۰ دانشگاه برتر جهان است، سالانه درخواست‌های زیادی را جهت پذیرش تحصیلی دریافت می‌کند. دانشگاه مک گیل ه‌واسطه افتخارات متعددی که در زمینه‌های علمی و پژوهشی کسب کرده از شهرت جهانی خوبی برخوردار است.

در این دانشگاه بیش از ۴۰۰ رشته در مقطع تحصیلات تکمیلی ارایه می‌شود.

دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا

دانشگاه بریتیش کلمبیا

دانشگاه بریتیش کلمبیا یک دانشگاه دولتی است که در شهر ونکوور، استان بریتیش کلمبیا واقع شده است. دانشگاه بریتیش کلمبیا که در سال ۱۹۰۸ تأسیس شده، در طی سالهای متمادی توانسته در زمینه آموزش و پژوهش به شهرتی جهانی خوبی برسد. این دانشگاه پیوسته در بین ۵۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارد.

در پردیس ونکوور این دانشگاه، بیش از  ۴۴٫۰۰۰ دانشجو در مقطع کارشناسی و نزدیک ۱۰٫۰۰۰ نفر در مقطع تحصیلات تکمیلی و در پردیس اکنگان آن، بیش از ۹٬۰۰۰ دانشجو در مقطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی مشغول به تحصیل هستند.

اخذ اقامت پس از تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا

زمانی که بحث تحصیل در کانادا پیش می‌آید موضوعی که ذهن بسیاری از متقاضیان را درگیر خود می‌کند، دریافت اقامت پس از تحصیل در کانادا است. خوشبختانه دولت کانادا با ارائه برنامه‌های مختلف، امکان دستیابی به چنین هدفی را میسر کرده است.

یکی از مزایای تحصیل در کانادا این است که دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی و در صورت واجدشرایط بودن، اجازه کار دریافت خواهند کرد و پس از کسب امتیازات لازم, می‌توانند با برنامه‌های استانی یا فدرال نسبت به دریافت اقامت پس از تحصیل اقدام کنند.

باوجود دشواری پروسه مهاجرت به کانادا از حیث کسب امتیازات لازم، به‌صراحت می‌توان گفت که دریافت ویزای کار پس از تحصیل (PGWP) فرصت فوق‌العاده‌ای است برای کسانی که قصد دریافت اقامت دائم کانادا را دارند.

بنابراین باید گفت که دانشجویان بین المللی پس از پایان تحصیلات، فرصت دارند اقامت خود را در این کشور تمدید کرده و حتی نسبت به اخذ اقامت دائم و تابعیت کانادا اقدام کنند.

تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا و کلام آخر

اگر قصد تحصیل در مقطع ارشد در کانادا را دارید، بهتر است هم زمان را مدنظر داشته باشید و هم گام‌های خود را اصولی بردارید تا به نتیجه برسید.

خیلی از افراد هستند که زمان زیادی را برای رسیدن به ایده آل‌های خود (به عنوان مثال، تقویت رزومه تحصیلی برای دریافت پذیرش از یک دانشگاه تراز اول) صرف می‌کنند اما غافل هستند که با اینکار زمان را به راحتی از دست می‌دهند.

رسیدن به چنین هدفی، به ازای از دست دادن زمان به‌دست می‌آید. ممکن است متقاضی در این بازه زمانی خیلی از فرصت‌ها را از دست بدهد.

شانس دریافت ویزای تحصیلی کانادا برای دانشجوهای ایرانی در سال‌های قبل خیلی بیشتر از آلان بود. به عبارتی بالای ۹۰ درصد. اما متأسفانه در سال‌های اخیر این میزان بنا به دلایل مختلفی بسیار کمتر شده و باعث شده اداره مهاجرت کانادا نسبت به این موضوع سختگیری بیشتری بکند.

اگر دوست دارید از یکی از دانشگاه‌ها یا کالج های کانادا در مقطع فوق‌لیسانس پذیرش بگیرید، وقت را هدر ندهید و از همین الان اقدام کنید.

کارشناسان مجرب مجموعه اسمارت اپلای با سابقه‌ای که در دریافت پذیرش دارند، می‌توانند با ارائه مشاوره، شما را در مسیر رسیدن به هدفتان یاری کنند.

کارشناسی ارشد در کانادا و سوالات متداول

خیر. تحصیل در هیچ یک از مقاطع و دانشگاه‌های کانادا رایگان نیست مگر با دریافت بورسیه تحصیلی.

این دوره عموماً ۱ تا ۲ سال طول می‌کشد.

بازرگانی، علوم کامپیوتر، علوم تغذیه، منابع انسانی، کتابداری، ریاضیات و آمار، مهندسی مکانیک، پرستاری

دریافت پذیرش از یک دانشگاه سطح الف، سن، گپ تحصیلی، تمکن مالی، سابقه سفر، ذکر دلایل منطقی و قابل توجیه برای بازگشت به وطن بعد از اتمام تحصیلات

ناقص بودن مدارک، عدم توجیه آفیسر پرونده در خصوص بازگشت به وطن بعد از اتمام تحصیل، عدم ذکر دلایل منطقی در استادی پلن برای تحصیل در کانادا

اگر متقاضی با همان پرونده ناقص قبلی اقدام کند بله، اما اگر در پرونده و مدارکش تغییراتی ایجاد کنه، خیر.

خیر. رنکینگ یک دانشگاه چه در سطح خوب و چه متوسط باشد، فرقی ندارد. با توجه به طول دوره تحصیل، به دانشجو ویزای کار پس از تحصیل تعلق می‌گیرد.

بله. دانشجوهای واجد شرایط مقطع ارشد مجاز هستند در طول تحصیل حداکثر به مدت ۲۰ ساعت در هفته کار کنند.

رشته، شهر و دانشگاه منتخب، استقبال از کارهای دانشجویی، دریافت بورسیه و کمک هزینه های تحصیلی