استان ساسکاچوان کانادا

  • زندگی و اقامت در استان ساسکاچوان کانادا

استان ساسکاچوان در منطقه فلات چمنزاری کانادا هم‌مرز با استان آلبرتا در غرب، استان مانیتوبا در شرق، قلمرو شمال غربی از شمال و ایالت‌های مونتانا و داکوتای شمالی آمریکا از جنوب است. استان ساسکاچوان آفتابی‌ترین استان کانادا است که سالانه به‌طور میانگین 2000 تا 2500 ساعت آفتاب دارد. استان ساسکاچوان دارای جمعیت نزدیک به 1.2 میلیون نفر است که رجاینا مرکز آن تقریباً 240000 نفر و ساسکاچوان بزرگ‌ترین شهر آن 300000 نفر جمعیت دارند. استان ساسکاچوان محل زندگی 72 ملت اولیه کانادا بوده است. گسترده‌ای از اراضی و منابع طبیعی در سراسر استان پراکنده‌اند. ازنظر تاریخی مهاجران به‌واسطه همین قطعات وسیع زمینه‌ای حاصلخیز جذب ساسکاچوان شدند. امروزه اما این اقتصاد مدرن و درحالی‌که رشد استان است که مهاجران جدیدی را برای زندگی در استان ساسکاچوان جذب خودکرده است. استان ساسکچوان

تاریخ ساسکاچوان

ساکنان کانادا درصورتی‌که درآمدشان بیشتر از مقدار حداقل باشد باید هم به دولت فدرال و هم دولت‌های استان‌ها و قلمروها مالیات پرداخت کنند. هر دولت حداقل مقدار مالیات دریافتی خود را سالانه اعلام می‌کند. بااین‌وجود علیرغم آنکه هر دولت قوانین و مقررات مالیاتی مخصوص خود را تنظیم می‌کند، از بسیاری جهات سیستم‌های مالیاتی استان‌ها و قلمروها مشابه هم هستند. به‌عنوان‌مثال، همه به مالیات‌دهندگان اجازه می‌دهند که درآمد خود را گزارش دهند و این گزارش را با گزارش‌های رسمی و رسیدهای مربوطه توضیح دهند.

یک سیستم جمع‌آوری مالیات بر درآمد به این معنی است که همه کانادایی‌ها به‌غیراز آن‌ها که در کبک زندگی می‌کنند، یک فرم تکمیلی مالیات تکمیل می‌کنند. اداره درآمد کانادا (CRA) مالیات بر درآمد را برای دولت فدرال، استان‌هایی غیر از کبک و قلمروها جمع‌آوری می‌کند. اداره مالیات کبک (ARQ) مالیات بر درآمد ایالت کبک را از ساکنان کبک اخذ می‌نماید.

دولت ساسکاچوان

دولت کانادا بر اساس سیستم فدرالی کار می‌کند و کنترل برخی امور در دست دولت ملی در اتاوا و کنترل سایر امور متعلق به دولت استانی است. استان ساسکاچوان دارای پارلمان منتخب دموکراتیک خود (معروف به مجلس مقننه ساسکاچوان) است که در شهر رجاینا قرار دارد.58 نماینده به‌عنوان نمایندگان مجلس قانون‌گذاری (MLA) انتخاب شده‌اند تا به‌عنوان نمایندگان مناطق مختلف جغرافیایی استان خدمت نمایند. دولت فعلی استان توسط حزب ساسکاچوان و نخست‌وزیر اسکات مو رهبری می‌شود. ساسکاچوان ازلحاظ تاریخی یکی از استان‌های چپ‌گرای کانادا به لحاظ سیاسی بوده است و حزب سوسیال‌دمکرات  NDP و احزاب پیشینی این کشور در بیشتر از شش دهه گذشته در قدرت بوده‌اند.

جمعیت شناسی ساسکاچوان

در استان ساسکاچوان نزدیک به 1.2 میلیون نفر زندگی میکنند. نزدیک به 35 درصد از این جمعیت ساکنان مناطق روستایی هستند. بدین ترتیب ساسکاچوان دارای بیشترین جمعیت روستایی در سراسر کانادا است. بقیه تقریبا نیمی از کل جمعیت استان، در دو شهر بزرگ آن یعنی ساسکتون و مرکز استان، شهر رجاینا زندگی می کنند. استان ساسکاچوان با رشد اقتصادی قابل توجه، امیدوار است این جمعیت را طی روندی یکنواخت از طریق مهاجرت افزایش دهد. جریان مهاجرت به ساسکاچوان که از زمان حضور موج نخست مهاجران و از قرن 19 آغاز شده تا به امروز ادامه دارد. مهاجران طیف گسترده ای از ملل را در برمی گیرد.

برخی از اصلی ترین ریشه های مهاجران آلمانی، ایرلندی، اوکراینی، ملل اولیه، اسکاتلندی، انگلیسی، فرانسوی، متیس، نروژی و چینی هستند. اکثریت زیادی از جمعیت در نیمه جنوبی استان زندگی می کنند.

فرهنگ ساسکاچوان

استان ساسکاچوان استانی چند فرهنگی است و فرهنگ آن محصول جریان دائمی مهاجرت در طول تاریخ به این منطقه است. در اواخر قرن نوزدهم گروه بزرگی از مردم اوکراین و بخش‌های دیگر اروپای شرقی در ساسکاچوان اقامت گزیدند. از آنجا که بسیاری از این گروه‌ها مانند جامعه دوکوبر (Douhkobor) برای فرار از آزار و شکنجه کشورهای مبدأ خود را ترک کرده بودند تلاش زیادی کردند تا پس از استقرار در کانادا شیوه‌های فرهنگی خود را زنده نگهدارند. نتیجه این روندها یک جامعه چند فرهنگی رنگارنگ است که ساسکاچوان را به منطقه‌ای گرم و مهمان‌نواز بدل نموده است.

با وجود پیشرفت و توسعه استان ساسکاچوان به عنوان یک اقتصاد کشاورزی روستایی موفق، روحیه پیشگامی به عنوان یک ویژگی برجسته فرهنگ این استان شاخص است. مهاجران اولیه شجاعانه شرایط سخت جوی را پشت سر می‌گذاشتند و شجاعانه می‌کوشیدند زمین‌های خود را آباد کنند. حس تشریک مساعی و کمک به یکدیگر روحیه‌ای قوی برای پیشرفت و موفقیت گروهی در جامعه ایجاد کرده است.

این استان نسبت به گذشته بسیار شهری شده و امروز دارای یک اقتصاد مدرن صنعتی و خدماتی است. با این حال روحیه مشارکت و سرمایه اجتماعی بالای این استان به ایجاد احساس کیفیت بالای زندگی برای ساکنان ساسکاچوان کمک نموده است.

اقتصاد و اشتغال ساسکاچوان

اغلب از استان ساسکاچوان به عنوان سبد نان کانادا یاد می‌شود، چراکه این استان 28 درصد از محصول جوی کانادا و بیش از 54 درصد از گندم کانادا را تولید می‌کند. در حالی که کشاورزی هنوز جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد ساسکاچوان دارد، بخش تولید با جایگاه حدود 5 درصدی تولید ناخالص داخلی و بخش‌های خدماتی مانند امور مالی، بیمه و املاک با جایگاه 17 درصدی از تولید ناخالص داخلی  نیز  بر اقتصاد استان ساسکاچوان تأثیر چشمگیری می‌گذارند. این استان همچنین سرشار از مواد معدنی مانند پتاس، اورانیوم، زغال‌سنگ، نفت و گاز طبیعی است. استان ساسکاچوان در عین حال صادرکننده برجسته پتاس (کود) در کانادا است.

نرخ بیکاری در ساسکاچوان در حال حاضر حدود 5 درصد است که از کمترین نرخ‌های بیکاری در کانادا است و این امر باعث شده که ساسکاچوان به مکانی مناسب برای یافتن کار در کانادا تبدیل شود.

استاندارد زندگی در ساسکاچوان

ساسکاچوان از استاندارد زندگی بالایی برخوردار است. که به جذب مهاجران برای اسکان در استان کمک می‌کند. متوسط درآمد خانوار در ساسکاچوان تقریباً 80000 دلار کانادا است که این رقم بالاتر از میانگین کشوری است. حداقل دستمزد در این استان 10.50 دلار است. هزینه زندگی در ساسکاچوان طبق استانداردهای کانادایی بسیار مقرون به‌صرفه است. متوسط قیمت مسکن در ساسکاچوان از جمله ارزان‌ترین‌ها در کانادا به‌حساب می‌آید. همچنین کثرت منابع طبیعی کمک قابل‌توجهی به کاهش هزینه‌های انرژی در استان نموده است.

ساسکاچوان از یک سنت قوی اجرای برنامه‌های اجتماعی با بودجه عمومی استان برخوردار است. این سنت سهم عمده‌ای در حفظ استانداردهای بالای زندگی برای همه ساکنان استان دارد. تامی داگلاس نخست‌وزیر سابق ساسکاچوان اولین کسی بود که مدیکر را معرفی کرد که یک بیمه پزشکی سراسری با بودجه دولتی است. به واقع تامی داگلاس به عنوان پدر مدیکر در کانادا محسوب می‌شود. از همین رو می‌توان این ادعا را پذیرفت که استان ساسکاچوان پیشگام درزمینهٔ مراقبت‌های بهداشتی فراگیر بوده که امروز در سراسر کانادا پذیرفته‌شده است.

مسکن و اقامت در ساسکاچوان

گفته شد که قیمت پایین مسکن از جمله مزیت‌های زندگی در استان ساسکاچوان به شمار می‌رود. با مقایسه قیمت‌ها با استان‌هایی مانند استان بریتیش کلمبیا یا استان اونتاریو، شما در استان ساسکاچوان می‌توانید خانه‌هایی به‌مراتب ارزان‌تر تهیه کنید. موضوعی که به‌ویژه برای تازه‌واردان به کانادا می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد. نباید فراموش کرد حدود 65 درصد از ساکنان ساسکاچوان در مناطق شهری زندگی می‌کنند. در نتیجه قیمت مسکن در مناطق شهری افزایش چندانی نداشته و استان ساسکاچوان به‌طور سنتی دارای مسکن بسیار ارزان‌قیمت است. البته اخیراً به دلیل اقتصاد موفق این استان روند قیمت‌ها رو به افزایش گذاشته است.

در حال حاضر متوسط قیمت خانه در رجاینا تقریباً 338800 دلار و در ساسکاچوان به‌طور متوسط 352000 دلار است.

آموزش در ساسکاچوان

در کانادا کلیه شهروندان و ساکنان دائمی زیر 20 سال حق دارند که تا پایان دوره متوسطه بدون پرداخت هزینه در مدارس تحصیل کنند. استان ساسکاچوان از طریق سیستم مدارس دولتی با برنامه درسی تنظیم شده توسط وزارت آموزش و پرورش از مهدکودک تا کلاس 12 متوسطه آموزش فراهم می‌کند. علاوه بر برنامه استاندارد سیستم آموزش استانی به زبان‌های فرانسوی و زبان‌های محلی قوم‌های اولیه یا متیس آموزش ارائه می‌کند.

پس  از اتمام دوره متوسطه دانش آموزان در استان ساسکاچوان گزینه‌های مختلفی برای ادامه تحصیل دارند. دانشگاه‌های تحقیقاتی استان از جمله دانشگاه ساسکاچوان و دانشگاه رجاینا از دانشگاه‌های مطرح کانادا به شمار می‌روند. این استان همچنین دارای دانشگاه منحصر به فرد ملل اولیه کانادا است. برای کسانی که علاقه‌مند به داشتن یک کسب و کار و برخورداری از مهارت هستند، برنامه‌های کارآموزی متنوع، 9 کالج فنی منطقه‌ای و بیش از 50 مدرسه فنی و حرفه‌ای خصوصی می‌توانند گزینه‌های جذابی باشند.

مراقبتهای درمانی و بهداشتی در ساسکاچوان

بر اساس قوانین کانادا، تمامی استان‌ها و قلمروها ملزم به ارائه خدمات درمانی به تمامی شهروندان و ساکنان قانونی کانادا هستند؛ به عبارت دیگر، اکثر خدمات درمانی پایه در کانادا بدون تحمیل هزینه مستقیم به بیمار ارائه می‌شوند. برخی جراحی‌های خاص از قبیل جراحی زیبایی و برخی خدمات مربوط به مراقب از دندان در کل تحت پوشش این بیمه نیستند.

مهاجرت به ساسکاچوان

مهاجرت یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌ها در تعریف فرهنگ و تاریخ استان ساسکاچوان است. علاوه بر این انتظار می رود که مهاجرت در جریان پروسه رشد آینده استان نقشی تاثیرگذار را به خود اختصاص دهد. ساسکاچوان در تلاش است تا سطح مهاجرت به استان را افزایش دهد و هر ساله حدود 10000 تازه وارد را جذب کند تا در رشد اقتصادی استان سهیم باشند.

یکی از راه‌های انجام این کار از طریق برنامه نامزدی مهاجرین ساسکاچوان است که به دولت استان اجازه می‌دهد، افرادی را که مایل به اقامت در استان ساسکاچوان هستند را انتخاب کرده و روند درخواست ویزای مهاجرت این عده را تسریع نماید. برنامه مهاجرتی استان ساسکاچوان کارگران ماهر، کشاورزان، کارآفرینان، دانشجویان بین‌المللی و افراد حرفه‌ای خاص که مورد نیاز هستند را شناسایی می‌کند و به آن‌ها کمک می‌کند که در استان ساسکاچوان اقامت گزینند.

آب و هوای ساسکاچوان

در کشور سرد کانادا نور آفتاب برای مردم ارزش بسیاری دارد. آب و هوای ساسکچوان از این مزیت برخوردار است که این منطقه بیشترین مقدار دریافت نور آفتاب را در کشور کانادا دارد. تابستانهای ساسکاچوان نسبتا گرم است و حداکثر دمانی آن به ۳۸درجه می رسد. البته در قسمتهای شمالی ساسکاچوان طول دوره تابستان کمتر می شود.

در فصل زمستان حداقل دما تا منفی 30 درجه هم می رسد. زمستان هایی سرد و خشن. همراه با بارش برف فراوان که باعث می شود برای مدت زمان طولانی این استان سفیدپوش باشد.

بهترین شهر ساسکاچوان

شهر رجاینا

رجاینا به عنوان مرکز استان ساسکاچوان و دومین شهر بزرگ آن است. شهر تقریباً 240000 نفر را در خود جای داده است. رجاینا از یک اقتصاد قدرتمند که بر پایه خدمات شکل گرفته و البته از صنایع مبتنی بر منابع طبیعی برخوردار است سود می‌برد. پارک تحقیقاتی رجاینا با حمایت دانشگاه رجینا مرکز نوآوری و صنایع جدید فناوری است.

رجاینا در سال 1882 پس از ملکه ویکتوریا رجاینا انگلستان نام‌گذاری شد. پیش از این، این محل پایل او بونز Pile-Of-Bones نام‌گذاری شده بود. استان ساسکاچوان در آن زمان هنوز استان نبود اما رجاینا به عنوان مقر اصلی قلمرو شمال غربی که بخشی از آن بود در نظر گرفته می‌شد. اندکی پس از اینکه استان ساسکاچوان شکل گرفت، رجاینا در سال 1906 به عنوان مرکز استان ساسکاچوان انتخاب شد. رجاینا با داشتن مسکن ارزان قیمت و هزینه کم زندگی مکانی عالی برای اقامت در کانادا است.

از آنجا که در گذشته بسیاری از مهاجران توسط این عوامل جذب شده‌اند این شهر دارای نمایندگانی از بسیاری از جوامع فرهنگی است. در حقیقت همین طبیعت چند فرهنگی رجاینا باعث شد، موسسه میراث کانادا در سال 2004  این شهر را به عنوان پایتخت فرهنگی کانادا برگزید.

شهر ساسکاتون

شهر ساسکاچوان بزرگ‌ترین شهر در استان ساسکاچوان است که دارای 300000 نفر جمعیت می‌باشد. به لطف اقتصاد در حال رشد این شهر، جمعیت ساسکاچوان در اواسط دهه 1980 از پایتخت رجاینا پیشی گرفت. این شهر اغلب به عنوان پاریس چمنزارها شناخته می‌شود. شهر توسط رودخانه ساسکاچوان جنوبی تقسیم شده است و یک افق و چشم انداز بسیار زیبا را ایجاد می‌کند.

شهر ساسکاچوان از یک اقتصاد کشاورزی و معدنی به سمت یک اقتصاد با محوریت بخش فناوری و خدمات متحول شده است. این شهر به عنوان یکی از پیشروترین مراکز بیوتکنولوژی کشاورزی در جهان شناخته می‌شود صنعتی که سرمایه‌گذاری قابل توجهی از سوی شرکت‌های برتر دارویی جهان را به خود جلب می‌کند. این شهر همچنین محل دانشگاه ساسکاچوان است که یک دانشگاه جامع تحقیقاتی است. زندگی پویای فرهنگی ساسکاچوان از جشنواره‌های محبوب به ویژه در تابستان پشتیبانی می‌کند. جشنواره جاز ساسکاچوان، جشنواره بین‌المللی فرینج ساسکاچوان و شکسپیر و جشنواره ساسکاچوان تنها برخی از رویدادهای بسیاری هستند که بازدیدکنندگانی از سراسر کانادا و جهان را به خود جلب می‌نماید.

برخی لینک های ضروری برای زندگی در ساسکاچوان

وب‌سایت رسمی مهاجرت استانی www.immigration.gov.sk.ca

وب‌سایت رسمی شهر رجاینا www.regina.ca

وب‌سایت رسمی شهر ساسکاچوان:  www.city.saskatoon.sk.ca

دریافت نقشه شهری رایگان و سایر اطلاعات مهم گردشگری: www.tourismregina.com

اطلاعات کامل در مورد سیستم بهداشت و درمان ساسکاچوان www.saskatchewan.caor

وب‌سایت دریافت شماره بیمه اجتماعی (SIN): www.servicecanada.gc.ca/en/sc/sin

کمک برای یافتن موقعیت شغلی: https://www.saskatchewan.ca/residents/jobs-working-and-training/find-and-apply-for-jobs

مرکز صدور گواهی‌نامه‌های بین‌المللی کانادا برای ارزیابی مدارک تحصیلی‌تان: www.cicic.ca

اطلاعات در مورد حمل و نقل در ساسکاچوان: https://students.usask.ca/essentials/transportation.php#PublicTransit

دولت ساسکاچوان:: https://www.saskatchewan.ca

آگاهی از شرایط خرید یا اجاره خودرو در ساسکاچوان: /www.tc.gc.ca/roadsafety/importation/menu.html

آگاهی از شرایط خرید یا اجاره مسکن در ساسکاچوان:

www.point2homes.com/CA/Real-Estate-Listings/SK.html

اطلاعات کامل در مورد چگونگی به دست آوردن گواهینامه رانندگی در ساسکاچوان: www.sgi.sk.ca/individuals/licensing/getyourlicence

انجمن در های باز رجینا: (RODS): www.rods.sk.ca

انجمن درهای  باز ساسکاچوان: (SODS): www.sods.sk.ca

جمع بندی: چرا لیست مشاغل ساسکاچوان برای دانشجویان اهمیت دارد؟

این روزها خیلی ها در مورد زندگی و تحصیل در استان ساسکاچوان تحقیق می کنند. دلایل بسیاری برای این موضوع وجود دارند. بخشی از این دلایل را در این مطلب خواندید. جذابیت های زندگی در یک منطقه رو به رشد و امکان زندگی در منطقه ای با جذابیتهای مختلف بخشی از این موضوع هستند. بخشی از آن هم به ساده تر بودن مهاجرت به ساسکاچوان در شرایط کنونی باز می گردد.

خیلی از دانشجویان هم که با نگاه به ماندگار شدن و اقامت دائم برای تحصیل در کانادا اقدام می کنند این ایالت را انتخاب می کنند. اینجاست که لیست مشاغل ساسکاچوان اهمیت ویژه ای می یابد چرا که می تواند در پروسه انتخاب رشته تحصیلی توسط دانشجویان الهام بخش باشد.

اگر برای تحصیل در ساسکاچوان نیازمند اطلاعات بیشتری هستید فرم ارزیابی رایگان اسمارت اپلای را پر کنید و یا با کارشناسان متخصص اسمارت اپلای تماس بگیرید و دقیق ترین و به روزترین اطلاعات ممکن را دریافت کنید.

جستجوی رشته و دانشگاه درکانادا با اسمارت اپلای

منطبق با نمره زبان، بودجه، رشته و شهر مورد علاقه شما

اگر ابزار سرچ اسمارت اپلای را تا به حال استفاده نکرده‌اید، به شما پیشنهاد می‌کنیم فقط ۶۰ ثانیه زمان بگذارید و یک بار این فرصت بزرگ را امتحان کنید. چند سوال ساده را پاسخ بدهید و رشته‌هایی که می‌‎توانید با بودجه فعلی و نمره زبان‌تان اقدام کنید را پیدا کنید.

اسمارت اپلای