سیستم درمانی کانادا

برای شما که قصد تحصیل و یا اقامت در کانادا را دارید چگونگی استفاده از بیمه دانشجویی و اساساً سیستم درمانی کانادا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. حتماً در مورد هزینه‌های بالای درمان در این کشور اطلاع دارید و می‌دانید که در صورت نداشتن بیمه چه هزینه‌های سنگینی بر شما تحمیل خواهد شد. البته بسیاری از دانشجویان و یا افرادی که قصد مهاجرت به کانادا دارند معمولاً مسائل دیگر را در اولویت قرار می‌دهند و تنها پس از ورود به خاک کانادا به فکر این موضوع می‌افتند؛ اما شما تصور کنید یک دانشجو در کانادا در صورت نداشتن بیمه دانشجویی، گاه شاید مجبور شود برای یک بیماری نه چندان سخت، به اندازه یک سال هزینه تحصیل خود را برای هزینه درمان بپردازد.

بنابراین اصلاً جای ریسک در این زمینه نیست و باید از همین حالا و پیش از رفتن به کانادا برنامه‌ریزی‌های خود برای این موضوع را جدی بگیرید. در این مطلب ابتدا برای شما مختصری در مورد سیستم درمانی کانادا توضیح می‌دهیم و بعد از آن در مورد بیمه دانشجویی در کانادا اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می‌دهیم. اگر در این مورد احساس می‌کنید نیاز به اطلاعات بیشتری دارید می‌توانید با مشاوران اسمارت اپلای تماس بگیرید تا از مشاوره و کمک آن‌ها برای بالا بردن آگاهی‌تان استفاده کنید.

نظام بهداشت و درمان کانادا

نظام بهداشت و درمان کانادا یا همان سیستم درمانی کانادا را مدیکر (Medicare) می‌خوانند که از بودجه عمومی تأمین مالی می‌شود. با وجود این سیستم همه کانادایی‌ها بدون پرداخت هزینه از خدمات عمومی بیمارستانی و پزشکی ضروری بدون پرداخت هزینه  استفاده می‌کنند.  اما باید بدانید در کانادا مانند کشور ما ایران یک سیستم متمرکز خدمات بهداشت و درمان وجود ندارد. در کانادا به جای داشتن یک برنامه ملی متمرکز، ۱۳ برنامه بیمه بهداشت و درمان استانی و منطقه‌ای وجود دارد. در واقع نقش‌ها و مسئولیت‌های مربوط به نظام درمانی مناطق بین دولت‌های استانی و قلمروها و دولت فدرال به صورت مشترک پیش برده می‌شود. دولت فدرال از طریق قانون سلامت کانادا استانداردهای کلی بهداشت و درمان در کشور را تعیین می‌کند. همچنین کمک‌های مالی برای خدمات بهداشتی و درمانی استان‌ها و مناطق را تأمین می‌کند. حمایت از ارائه خدمات بهداشتی و سلامت به گروه‌های خاص هم از طریق دولت فدرال انجام می‌شود؛ اما دولت‌های استانی و قلمروها هم در مقام مجری این استانداردها و سیاست‌ها را پیاده می‌کنند و خدمات بهداشتی و درمانی به ساکنین مناطق ارائه می‌دهند.

جستجوی رشته و دانشگاه درکانادا فقط در ۶۰ ثانیه

حتی بدون نمره زبان

۶۰ ثانیه زمان زیادی نیست، چیزی از دست نمی‌دی، اما ممکنه فرصت خوبی برات پیدا بشه تا بتونی توی کانادا تحصیل کنی. همین حالا دکمه سرچ رو بزن و سرچ ۶۰ ثانیه ای خودت رو شروع کن و رشته‌ات رو پیدا کن.

5 اصل سیستم درمانی کانادا

گفتیم که برنامه‌های بیمه سلامت استان‌ها و قلمروها باید مطابق با استانداردهای تعریف شده در قانون سلامت کانادا ارائه شوند. از موارد تعریف شده در نظام خدمات درمانی در کانادا این هست که کلیه پرداخت‌های بیمه‌ای در قالب  استانداردهای  Canada Health Transfer انجام شود. این استانداردها عبارت‌اند از:

۱) مدیریت عمومی

بر اساس این اصل باید مقامات دولتی بیمه و خدمات درمانی را بدون هیچ هدف سودجویانه ارائه دهند.

۲) جامع بودن

طبق این اصل باید همه خدمات درمانی و پزشکی حتی دندانپزشکی با هزینه بیمه و بدون هیچ هزینه‌ای برای شهروندان انجام گیرد.

3) فراگیری

برنامه‌های استانی و سرزمینی سیستم درمانی کانادا باید همه ساکنان کشور را تحت پوشش خود قرار دهند.

4) قابلیت انتقال و تغییر مکان

برنامه‌های استانی و منطقه‌ای باید از این قابلیت برخوردار باشند که تمام ساکنان کانادا در هنگام سفر در درون کشور بتوانند در هر کجای کانادا از این خدمات بهره‌مند شوند. در این زمینه حتی نوعی پوشش محدود خدمات درمانی در هنگام سفرهای خارج از کشور کانادا هم در نظر گرفته شده است. هنگامی که یک مقیم کانادا به یکی دیگر از استان‌های کانادا نقل مکان می‌کند، فرد می‌تواند در 3 ماه اول اقامت همچنان از کارت بیمه مراقبت‌های بهداشتی خود استفاده کند. این مدت زمان به فرد این فرصت کافی را می‌دهد که بتواند برای ثبت نام طرح جدید و دریافت کارت بیمه جدید بهداشتی اقدام کند.

5) دسترسی

برنامه‌های استان‌ها و قلمروها باید به همه ساکنین دسترسی معقول به خدمات پزشکی ضروری را ارائه دهند. دسترسی باید بر اساس نیاز پزشکی و نه توانایی پرداخت در دسترس افراد قرار داده شود.

  1. در قالب سیستم درمانی کانادا همه دانشجویان بین‌المللی باید بیمه درمانی داشته باشند، بنابراین داشتن بیمه دانشجویی در کانادا اختیاری نیست!
  2. شاید با وجود جوانی و سلامتتان پرداخت هزینه بیمه به نظرتان یک هزینه غیرضروری باشد، اما بیمه درمانی می‌تواند در فوریت‌های پزشکی، منابع مالی شما (و شاید زندگی شما) را نجات دهد!
  3. نوع پوشش بیمه بر اساس استان‌های گوناگون متفاوت است، اما میانگین حق بیمه سالانه برای شما بین 600 تا 900 دلار کانادا هزینه خواهد داشت!
  4. در تعدادی از استان‌های کانادا مانند کبک یا اونتاریو خدمات بیمه‌ای ارائه نمی‌شود و شما به عنوان دانشجوی بین‌المللی، باید خود را تحت پوشش بیمه خصوصی قرار دهید.
  5. در کانادا دانشگاه‌ها به دانشجویان بین‌المللی خود خدمات بیمه‌ای با توجه به قراردادی که با شرکت بیمه بسته‌اند ارائه می‌کنند که می‌توانید از این خدمات استفاده کنید.
  6. -همسر و فرزندان قانونی دانشجوی بین‌المللی هم می‌توانند از بیمه دانشجویی بهره‌مند شوند
  7. بنابراین طرح انتخابی و میزان پرداخت حق بیمه شما در هر سال، بیمه دانشجویی شما لیست متنوعی از خدمات درمانی و پزشکی را تا سقف ۲ میلیون دلار کانادا پوشش می‌دهد.

چگونه از سیستم درمانی کانادا بهره مند شویم؟

برای ارائه سرویس‌های رایگان اولیه مربوط به خدمات درمانی در کانادا کارت بهداشت سلامت(Health Sante) در اختیار افراد قرار می‌گیرد. این کارت‌های سلامت برای استفاده از تسهیلات پزشکی توسط افراد دارای بیمه خدمات درمانی عمومی باید ارائه شوند. افراد پس از ورود به کانادا می‌توانند طریق وزارت بهداشت استان یا منطقه محل زندگی خود درخواست مربوط به دریافت این کارت را ثبت کنند و پس از چند روز کارت خود را دریافت خواهند نمود.

بیمه های خدمات درمانی کانادا

در سیستم درمانی در کانادا شما می‌توانید از خدمات بیمه‌ای خصوصی و رایگان بهره‌مند شوید. سیستم بیمه خصوصی چیزی است شبیه آنچه در ایران از آن به عنوان بیمه تکمیلی یاد می‌شود. در چارچوب این سیستم شهروندان کانادایی با پرداخت مبلغ مشخصی به عنوان هزینه بیمه خود را بیمه کرده و می‌توانند از خدمات تخصصی مربوط به سلامت در مدت زمان کمتر و احتمالاً با کیفیت بیشتر بهره‌مند شوند.

در مورد خدمات بیمه رایگان اما همه شهروندان و دارندگان اقامت دائم کانادا می‌توانند بدون پرداخت پول از خدمات پزشکی استفاده ‌کنند و به صورت رایگان تحت درمان قرار گیرند. تمام افراد خانواده، حتی نوزادان باید کارت بیمه مخصوص به خود داشته باشند. در چهارچوب این ساز و کار بیمه رایگان کانادایی‌ها می‌توانند با ارائه کارت بهداشت به صورت رایگان در مطب پزشکان ویزیت شوند. حتی تهیه دارو هم با تخفیف ۸۰ درصدی ممکن خواهد بود.

با این حال در مواردی افراد در سه ماه اول ورود خود به کانادا نمی‌توانند از این خدمات درمانی رایگان بهره‌مند شوند و ناگزیر باید خود را تحت پوشش بیمه‌های خصوصی قرار داده و از خدمات آن بهره‌مند شوند. در عین حال این بیمه‌های رایگان شامل خدمات دندان‌ پزشکی نمی‌شود و با هزینه‌ای گزاف قابل انجام است. از همین رو به مهاجران ایرانی توصیه می‌شود خدمات مربوط به دندانپزشکی خود را پیش از مهاجرت و در ایران انجام دهند.

اساساً در کانادا پزشکان عمومی یا همان پزشکان خانواده اولین پزشکانی هستند که بیمار را ویزیت کرده، بیماری را تشخیص داده و آن را درمان می‌کنند. با این حال در صورتی که پزشک عمومی تشخیص دهد که بیمار به یک پزشک متخصص نیاز دارد، پزشک خانواده معمولاً بیمار را به پزشک متخصص ارجاع می‌دهد. هم‌زمان ممکن است پزشک خانواده برای تشخیص ضرورت ارجاع بیمار به پزشک متخصص، انجام برخی تست‌های آزمایشگاهی، رادیو گرافی، سونوگرافی و دیگر آزمایش‌های لازم را صادر نماید. پزشک خانواده همچنین سوابق پزشکی بیمارانش را ثبت کرده و نگهداری می‌کند.

با این حال گاه افراد هنگامی‌که مشکل پزشکی غیر اضطراری دارند و در لیست انتظار پزشک خانواده هستند، یا اگر پزشک خانواده دارند ولی تعیین وقت ملاقات برای آن‌ها مقدور نمی‌باشد، برای معاینه پزشکی به کلینیک سرپایی مراجعه می‌نمایند.

در عین حال در مواقع ضروری سرویس آمبولانس و سایر فوریت‌های پزشکی در دسترس است و در تماس با آن‌ها می‌توان از خدمات فوری بهره برد. در واقع در مواقع اورژانس و اتفاقات غیر منتظره، بستگی به میزان فوریت و خطری که زندگی فرد را تهدید می‌کند در تماس با شماره تلفن ۹۱۱ می‌توان از این خدمات فوری بهره گرفت. در صورت لزوم آمبولانس مجهز به اکسیژن، تجهیزات قلبی و سایر تجهیزات اورژانسی به همراه کارکنان آموزش دیده به محل حادثه ارسال می‌شود.

گفتیم که با وجود هزینه های سنگین درمان در کانادا، دانشجویان حتما باید به فکر تهیه بیمه دانشجویی در کانادا باشند. بعضی از استان ها به دانشجویان بین المللی بیمه اختصاص می دهند. این بیمه می تواند به صورت رایگان یا همراه با پرداخت حق بیمه باشد. در این موارد، معمولا دانشجویان بین المللی باید از استان محل سکونت خود درخواست دهند .اما اگر در استان محل تحصیل شما چنین امکانی فراهم دیده نشود، شما باید از شرکت های بیمه خصوصی، بیمه خریداری کنید.

در عین حال بسیاری از دانشگاه ها در لیست مدارک خود برای ثبت نام بحث بیمه را هم مطرح می کنند. از همین رو باید برای تهیه بیمه دانشجویی در کانادا قبل و یا در هنگام ورود به این کشور فکری بکنید.

این استان یکی از استان های کانادا است که بیمه دانشجویی را پوشش می دهد. از الزامات اساسی برای بهره مندی از بیمه دانشجویی این استان می توان به مجوز تحصیل حداقل یک ساله و مجوز اقامت حداقل یک ساله در استان آلبرتا اشاره کرد . دارندگان مجوز تحصیل برای سه ماه و کمتر از یک سال می توانند در صورت اثبات قصد اقامت خود در این استان برای حداقل یک سال از خدمات بیمه دانشجویی کانادا در این استان بهره مند شوند .

این استان به دانشجویان بین المللی محصل در موسسات آموزش عالی خود بیمه اعطا نمی کند. اغلب دانشگاه های استان انتاریو در طرح بیمه سلامت دانشگاهی مشارکت دارند. دانشجویان بین المللی در موسسات شرکت کننده باید در این طرح ثبت نام نمایند، مگر این که معاف شوند .

در این استان دانشجویان نمی توانند از خدمات بیمه دانشجویی در کانادا بهره مند شوند و باید از شرکت های بیمه خصوصی بیمه تهیه نمایند.

این استان برای دانشجویان بین المللی بیمه تدارک ندیده است و دانشجویان بین المللی محصل در این استان باید بیمه خصوصی خریداری کنند. موسسات آموزشی این استان اغلب از طرح های پوششی اختیاری یا اجباری استفاده می کنند که البته ارتباطی با بیمه دانشجویی در کانادا در سطح دولتی ندارد .

دانشجویان بین المللی محصل در دانشگاه های استان بریتیش کلمبیا می توانند با مجوز تحصیل حداقل ۶ ماه از بیمه دانشجویی این استان بهره مند شوند . پوشش این بیمه بعد از سه ماه می باشد . دانشجویان بین المللی باید بلافاصله بعد از ورود به این استان برای اخذ بیمه دانشجویی اقدام کنند .

این استان نیز مانند دو استان قبلی به دانشجویان بین المللی بیمه دانشجویی اختصاص می دهد . از الزامات دریافت این بیمه مجوز تحصیل در این استان حداقل برای شش ماه و مجوز اقامت در این استان برای شش ماه از سال می باشد .

این استان برای دانشجویان بین المللی این امکان را فراهم می کند که با حداقل اقامت سه ماه در این استان بتوانند از بیمه دانشجویی درکانادا بهره مند شوند . البته دانشجویان بین المللی باید گواهی ثبت نام در یکی از موسسات آموزش عالی این استان ، مجوز تحصیل معتبر و تاریخ ورود خود به استان نیوبرانزویک را ارائه دهند .

استان نیوفاندلند و لابرادور نیز برای دانشجویان بین المللی محصل در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی خود در صورت دارا بودن مجوز تحصیل حداقل ۱۲ ماه بیمه دانشجویی اختصاص می دهد .

این منطقه نیز با وجود مجوز تحصیل یک ساله به دانشجویان بین المللی بیمه ارائه خواهد کرد .

این استان به دانشجویان محصل در دانشگاه و موسسات آموزشی خود در صورت دارا بودن مجوز تحصیل ۱۲ ماهه بیمه دانشجویی ارائه می دهد. دانشجو می تواند برای پوشش بیمه خود در اولین روز سیزدهم ماه بعد از تاریخ ورود خود به این استان اقدام نماید .

این دانشجو نباید برای بیش از ۳۱ روز متوالی خارج از استان باشد . دانشجویی که در ماه جولای وارد این استان می شود نمی تواند تا آگوست سال بعد درخواست بیمه دهد . برای پوشش مداوم بیمه دانشجویی درکانادا، یک کپی از مجوز تحصیل هر ساله باید به کارت سلامت این استان ارائه شود و هر ساله یک اعلامیه امضا گردد .

در این استان بیمه دانشجویی برای دانشجویان بین المللی ارائه نمی شود، مگر اینکه دانشجو از کشورهایی نظیر بلژیک ، دانمارک ، فرانسه ، فنلاند و غیره باشد . یا دارای کمک هزینه بیمه دانشجویی در استان کبک باشند البته بورسیه تحصیلی در کانادا نیز قابل قبول برای پوشش بخشی از بیمه دانشجویی درکانادا می باشد .

این استان به دانشجویان بین المللی در دانشگاه های خود بیمه دانشجویی اعطا می کند البته به این شرط که دانشجو گواهی ثبت نام تمام وقت در یکی از موسسات آموزش عالی این کشور را ارائه دهد .

کلام آخر

آن چنانکه در این مطلب گفته شد به طور کلی سیستم درمانی کانادا رایگان است و خدمات پزشکی در کانادا شامل ویزیت و انواع آزمایش‌ها با در اختیار داشتن کارت سلامت قابل انجام هستند. در واقع در این سیستم، شهروندان کانادایی بدون پرداخت هزینه از خدمات پزشکی و بیمارستانی بهره‌مند می‌شوند و تمام هزینه‌های پرداختی برای بیمه‌های خصوصی ،داروها و پرداخت مستقیم از جیب مردم تنها ۳۰ درصد از کل هزینه‌های سالانه نظام سلامت کانادا را تشکیل می‌دهد. در عین حال شهروندان کانادایی از این شانس برخوردارند که برای دریافت خدمات تکمیلی درمان از خدمات شرکت‌های خصوصی بیمه با پرداخت هزینه بیمه منتفع شوند.

همچنین دانشجویان در اکثر نقاط کانادا می‌توانند از شرایط بیمه دانشجویی در کانادا بهره‌مند شوند. بدین ترتیب نگرانی چندانی بابت تحمیل هزینه‌های سنگین درمان برای دانشجویان وجود ندارد.