قلمرو یوکان کانادا

تیم کارشناسی اسمارت اپلای با ارائه یک سلسله از مقالات در تلاش است تا شما را با استان‌ها و قلمروهای کانادا آشنا کند. موضوع این صفحه، معرفی قلمرو یوکان است.

یوکان کوچک‌ترین و غربی‌ترین قلمرو در کانادا است. کانادا از 10 استان و 3 قلمرو یا تریتوری (قلمرو شمال غربی، قلمرو نوناووت و قلمرو یوکان) تشکیل شده است.

تفاوت استان با قلمرو در کانادا در نحوه حکومت آنها است. قلمروها تحت سلطه پارلمان کشور هستند و توسط دولت فدرال مدیریت می‌شوند. تریتوری‌ها از اختیارات منحصربه‌فردی در آموزش برخوردار هستند.

قلمرو یوکان میزبانی دانشگاه معتبری همچون دانشگاه یوکان را برعهده دارد.

حال اینکه این قلمرو از چه شرایطی برای زندگی و تحصیل برخوردار است، مباحثی هستند که در این مقاله به آنها خواهیم پرداخت.

قلمرو یوکان کانادا کجاست؟

قلمرو یوکان در گوشه شمال غربی کانادا قرار دارد. این سرزمین به شکل تقریبی یک مثلث قائم‌الزاویه است که با استان بریتیش کلمبیا، قلمروهای شمال غربی و آلاسکا همسایه است.

یوکان به سه منطقه از هفت منطقه فیزیوگرافیک کانادا تقسیم می‌شود.

از نظر جغرافیایی، بخش عمده‌ای از یوکان یک فلات زیر قطبی است که در میان‌کوه‌ها قرار گرفته است.

جمعیت قلمرو یوکان کانادا

در سرشماری که در 31 مارچ 2021 انجام شد،  جمعیت یوکان 43.025 نفر گزارش شد.

یوکان در مقایسه با 31 مارچ 2020 (42060) افزایش  965 یا 2.3 درصدی در جمعیت را تجربه کرده است.

اگر سرشماری 31 مارچ 2021 را با سرشماری 31 مارچ 2011 مقایسه کنیم، متوجه خواهیم شد که جمعیت یوکان در این بازه زمانی،  7687 نفر یا 21.8 درصد افزایش‌یافته است.
طبق سرشماری کانادا در سال 2016، اکثریت جمعیت این قلمرو از نژاد اروپایی بودند، اگرچه جمعیت قابل‌توجهی از جوامع ملل اول در سراسر قلمرو وجود دارد.

حدود دو سوم از کل جمعیت یوکان در پایتخت این سرزمین یعنی شهر وایت هورس (whitehorse) زندگی می‌کنند. اکثر جمعیت این سرزمین، به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند.

مزایا و معایب زندگی در قلمرو یوکان کانادا

یوکان یکی از کوچک‌ترین مناطق کاناداست. کم‌وبیش 40 هزار نفر در این قلمرو زندگی می‌کنند که آن را کم‌جمعیت‌ترین منطقه کانادا می‌کند.

وضعیت آب‌وهوای یوکان واقعاً مساعد است. زندگی در این قلمرو، مزایا و معایبی دارد که در این قسمت به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

مزایای زندگی در یوکان

مزایای زندگی در یوکان بسیار زیاد است. جمعیت کم و شرایط آب‌وهوایی عالی این مکان را نسبت به سایر مناطق کانادا مطلوب‌تر کرده است. در زیر برخی از مزایای زندگی در یوکان معرفی شده است.

  • طبیعت زیبا و آرام

یوکان توسط طبیعت احاطه شده است. به همین دلیل، دارای مناظر زیبا و آرام از جمله، رودخانه‌های جاری، کوه‌های بلند، جنگل‌های عمیق و دریاچه‌های یخچال است.

بلندترین کوه در شمال کانادا در این سرزمین واقع شده است. بلندترین و مرتفع‌ترین کوه یوکان، کوه لوگان نام دارد.

  • سیستم آموزشی خوب

در کل کانادا، شهروندان و افرادی که دارای اقامت دائم هستند، می‌توانند تحصیلات خود را تا مقطع متوسطه، رایگان داشته باشند. دولت کانادا تمام هزینه‌های تحصیل برای اقامت کانادا را بر عهده می‌گیرد.

یوکان نیز قلمرو کانادا است؛ بنابراین افرادی که در یوکان زندگی می‌کنند نیز می‌توانند از این سیستم آموزشی با بودجه دولتی لذت ببرند.

یوکان دارای یک دانشگاه است که به نام کالج یا دانشگاه یوکان شناخته می‌شود. این دانشگاه در وایت هورس واقع شده است. دانشگاه یوکان بخشی از دانشگاه قطب شمال است.

افرادی که قصد دارند برای تحصیلات عالی خود به یوکان نقل‌مکان کنند،  این دانشگاه گزینه خوبی برای ادامه تحصیل خواهد بود.

  • صلاحیت محدود

یکی دیگر از مزایای یوکان می‌تواند صلاحیت محدود آن باشد. در مقایسه با شهرهای بزرگ یا مناطق، حوزه قضایی یوکان تمایل دارد هر پرونده‌ای را بسیار سریع و آسان حل کند. این کشور دارای یک پارلمان منتخب دموکراتیک با 18 نماینده مختلف است.

بنابراین، زمانی که شخصی مجبور است با برخی از مسائل خانوادگی یا مسائل مربوط به دادگاه رجوع کند، خیلی راحت و خیلی سریع مشکل را برطرف خواهند کرد.

معایب زندگی در یوکان

یوکان با وجود مزایای بسیار زیاد زندگی در این منطقه، معایبی نیز دارد. برخی از معایب قابل‌ذکر زندگی در مکانی به شرح زیر هستند:

  • هزینه بالای زندگی

معمولاً این منطقه یکی از گران‌ترین هزینه‌های زندگی در کل جنوب کانادا را دارد. اجاره خانه و هزینه‌های ضروری اولیه نیز بسیار بالاتر از سایر مناطق است. افرادی که اخیراً به یوکان نقل‌مکان کرده‌اند به زمان نیاز دارند تا بتوانند خودشان را با هزینه زندگی در قلمرو یوکان تطبیق دهند.

در یوکان، به‌طورکلی، اجاره آپارتمان یک‌خوابه می‌تواند تا 7001$ افزایش یابد. از طرف دیگر، هزینه یک‌ خانه اصلی یک‌خوابه می‌تواند تا 900$ افزایش یابد.

  • تعامل اجتماعی کمتر

یکی دیگر از اشکالات زندگی در یوکان، تعامل اجتماعی کمتر است. جمعیت یوکان نسبتاً کمتر از سایر مناطق است.

بنابراین افرادی که در یوکان زندگی می‌کنند تماس اجتماعی بسیار کمی دارند.

گاهی اوقات، ممکن است زندگی برای تازه‌واردانی که از یک منطقه شلوغ به آنجا نقل‌مکان می‌کنند، بسیار دشوار به نظر برسد.

  • آب‌وهوای سرد

مانند سایر استان‌ها و مناطق کانادا، یوکان نیز آب‌وهوای بسیار سردی دارد. اما در یوکان به دلیل موقعیت جغرافیایی آن، در تمام طول سال هوا سرد است.

جستجوی هوشمند رشته و دانشگاه +پذیرش رایگان

۶۰ ثانیه به جای ۶۰ روز

کار با اسمارت اپلای ساده‌ست،‌ اول ۶۰ ثانیه اطلاعات اولیه‌ات رو وارد می‌کنی، بعد دکمه سرچ رو میزنی، ما تمام دانشگاه‌هایی که به شرایط شما منطبق هست رو لیست می‌کنیم. اگر دوست داشتی همون جا اقدام می‌کنی و امور مربوط به اخذ پذیرشت شروع میشه.

آب‌وهوای قلمرو یوکان کانادا

آب‌وهوای یوکان قاره‌ای است. این سرزمین زمستان‌های سرد و تابستان‌های گرم دارد.

بارندگی در استان یوکان به‌طورکلی کم است زیرا کوه‌های مرتفع در جنوب غربی دسترسی به هوای مرطوب را مسدود می‌کنند.

تغییرات دمایی شگفت‌انگیزی نیز در سراسر منطقه وجود دارد. جبهه‌های گرم اقیانوس آرام اغلب از توده‌های هوای سرد قطب شمال در زمستان پیروی می‌کنند، درحالی‌که بارش باران یک منظره نسبتاً نادر است.

در فصل زمستان، دمای هوا می‌تواند تا -30 درجه سانتیگراد کاهش یابد. برای تازه‌واردان یا مهاجران، این دما می‌تواند بسیار تهدیدکننده باشد.

در فصل زمستان ساعات روشنایی روز نیز کمتر می‌شود. در یوکان، ساعت روشنایی روز می‌تواند 5-6 ساعت در فصل زمستان باشد.

از سوی دیگر، در فصل تابستان، این روز می‌تواند طولانی‌تر، تا 19 ساعت باشد؛ بنابراین، این تفاوت بزرگ با ساعات روز و شب می‌تواند برای مهاجران جدید یا افرادی که قصد مهاجرت به یوکان را دارند، مشکل بسیار بزرگی باشد.

شرایط تحصیل در قلمرو یوکان کانادا

قلمرو یوکان با وجود کوچک بودن از امکانات آموزشی برخوردار است. سیستم آموزش مدارس در یوکان شامل پیش‌دبستانی، ابتدایی و متوسطه است.

دانش‌آموزان پس از اتمام مقطع متوسطه و قبولی در آزمون‌ها، موفق به کسب مدرک دیپلما خواهند شد.

پس از مقطع متوسطه، فارغ‌التحصیلین در صورت تمایل به ورود به بازار کار، می‌توانند وارد دوره‌های آموزش فنی و حرفه‌ای بشوند. طول این دوره 1- 4 سال است.

و در صورت تمایل به ادامه تحصیل آکادمیک، می‌توانند وارد کالج یا دانشگاه بشوند.

دانشگاه‌های قلمرو یوکان کانادا

در استان یوکان تنها یک دانشگاه به نام دانشگاه یوکان وجود دارد. اگر دوست دارید در این قلمرو ادامه تحصیل بدهید و با دانشگاه یوکان بیشتر آشنا بشوید، ادامه مقاله را از دست ندهید.

مختصری درباره دانشگاه یوکان کانادا (Yukon University)

دانشگاه یوکان که سابقاً به کالج یوکان معروف بود، یک دانشگاه دولتی است که طیف گسترده‌ای از برنامه‌ها را برای دانشجویان داخلی و بین‌المللی ارائه می‌دهد.

 پردیس اصلی دانشگاه در شهر وایت هورس، مستقر است. اما بااین‌وجود، دانشگاه یوکان 12 پردیس دیگر نیز در سراسر قلمرو دارد.

در این دانشگاه به فارغ‌التحصیلین، مدارک لیسانس، دیپلما، سرتیفیکت (گواهینامه) و همچنین مدرک فنی و حرفه‌ای اعطا می‌شود.

دانشگاه یوکان از نزدیک با تجارت و صنعت همکاری می‌کند و برنامه‌هایی را توسعه می‌دهد که برای رفع نیازهای نیروی کار طراحی شده‌اند.

حمل‌ونقل در قلمرو یوکان کانادا

امکانات حمل‌ونقل در یوکان محدود است. پایتخت یوکان، وایت هورس، به قطب حمل‌ونقلی این سرزمین شهرت دارد.

وایت‌هورس، تنها شهری است که سیستم اتوبوس درون‌شهری، وایت‌هورس ترانزیت دارد.

13 ایستگاه اتوبوس در سراسر شهر وجود دارد. اتوبوس Handy-Bus ویژه افرادی است که به هر دلیلی نمی‌توانند از خدمات معمولی استفاده کنند.

 حملونقل هوایی در حال حاضر نقش حیاتی در یوکان ایفا می‌کند. یک فرودگاه بین‌المللی به نام  اریک نیلسن وایت‌هورس (Erik Nielsen) در Whitehorse وجود دارد.

فرودگاه بین‌المللی اریک نیلسن وایت‌هورس (Erik Nielsen) با پروازهای مستقیم برنامه‌ریزی‌شده به ونکوور، ویکتوریا، کلونا، کلگری، ادمونتون، یلونایف، اینوویک، اتاوا، داوسون سیتی، اولد کرو، جونو و فرانکفورت، به‌عنوان مرکز زیرساخت حمل‌ونقل هوایی عمل می‌کند.

مردم این منطقه می‌توانند برخی از مسیرهای سفر را با  کشتی تجربه کنند.

اقتصاد و کشاورزی قلمرو یوکان کانادا

صنعت پیشرو یوکان تا کنون استخراج معدن بوده است. سرب، روی، نقره، طلا و مس از کانی‌های اصلی هستند.

گردشگری، دومین صنعت مهم این سرزمین است. تاریخ رنگارنگ و مناظر زیبای این منطقه، سالانه بازدیدکنندگان زیادی را به خود جلب می‌کند.

تولید محصولاتی مانند مبلمان، پوشاک و صنایع‌دستی در قلمرو یوکان کانادا اهمیت بیشتری یافته است. تأسیسات برق آبی در Whitehorse، Aishihik و Mayo وجود دارد.

صنایع سنتی صید و ماهیگیری در یوکان کاهش‌یافته است.

خدمات درمانی در قلمرو یوکان کانادا

یوکان مانند سایر استان‌های کانادا، دارای سیستم مراقبت‌های بهداشتی عالی و طرح بیمه سلامت عمومی است.

مدیریت بخش مراقبت‌های بهداشتی یوکان، برعهده وزارت بهداشت و خدمات اجتماعی است.

اگر در یوکان زندگی می‌کنید یا به فکر مهاجرت به آنجا هستید، باید با پوشش مراقبت‌های بهداشتی استانی یوکان و نحوه دریافت کارت سلامت خود آشنا شوید.

طرح مراقبت‌های بهداشتی استانی یوکان، طرح بیمه مراقبت‌های بهداشتی یوکان (YHCIP)  نامیده می‌شود.

این بیمه به‌گونه‌ای طراحی شده است که به ساکنین خود امکان دسترسی رایگان به اکثر مراقبت‌های پزشکی اولیه را می‌دهد. شرط استفاده از بیمه یوکان، داشتن امتیاز شهروندی یا اقامت دائم استان است. (حداقل 6 ماه در سال باید در آنجا حضور داشته باشید).

طرح بیمه مراقبت بهداشتی یوکان موارد زیر را پوشش می‌دهد:

  • خدمات پزشک در منزل بیمار، بیمارستان، درمانگاه یا صحنه تصادف
  • خدمات پزشکی موردنیاز بیمارستان، پزشک و متخصص پزشکی. (برای اینکه YHCIP کل هزینه خدمات بیمارستانی را پوشش دهد، بیمارستان باید از بودجه عمومی تأمین شود.)
  • حمل‌ونقل آمبولانس هوایی و زمینی در استان یوکان (بدون هزینه)
  • برخی از خدمات دندانپزشکی جراحی (درصورتی‌که در یک بیمارستان تأیید شده انجام بشود.)
  • خدمات پزشک در دوران بارداری
  • برنامه دندانپزشکی کودکان
  • طرح مزایای بیماری‌های مزمن و معلولیت
  • خدمات شنوایی

خدمات پزشکی خاص از جمله موارد زیر تحت پوشش بیمه درمانی یوکان نیستند:

  • کایروپراکتیک‌، متخصصین پا، استخوان‌درمانی و ارتودنسی
  • اپتومتری و مراقبت‌های بینایی (به‌عنوان‌مثال، عینک)
  • بیشترین هزینه‌های پزشکی هنگام سفر به خارج از یوکان
  • خدمات یا کالاهای تأسیسات پزشکی خصوصی
  • داروهای تجویزی که برای استفاده در بیمارستان نیستند.
  • کلیه جراحی‌های دندانی که در بیمارستان تأیید شده انجام نمی‌شود.
  • کلیه جراحی‌های زیبایی
  • معاینات پزشکی موردنیاز اشخاص ثالث
  • ایجاد گواهی، گزارش و سوابق توسط پزشک
  • حمل آمبولانس هنگام سفر به خارج از استان
  • مشاوره پزشکی از طریق تلفن

اگر به خارج از استان سفر کردید (تا زمانی که کارت سلامت خود را همراه داشته باشید) طرح بیمه مراقبت‌های بهداشتی یوکان شما را تحت پوشش قرار می‌دهد.

در غیر این صورت باید بیمه درمانی مسافرتی بخرید.

طرح بیمه درمانی یوکان خدمات پزشکی در مراکز خصوصی را پوشش نمی‌دهد. به‌عنوان‌مثال:

هزینه‌های تسهیلات خصوصی، کالاها یا خدمات (مانند MRI خصوصی)؛ و

غذا، مسکن، حمل‌ونقل یا سایر هزینه‌های مربوط به دریافت خدمات بهداشتی.

رانندگی در قلمرو یوکان کانادا

برای رانندگی در قلمرو یوکان مانند سایر قلمروها و استان‌های کانادا نیاز به گواهی‌نامه رانندگی خواهید داشت.

تعداد کمی شهر توسعه‌یافته در این قلمرو وجود دارد و فواصل بین آنها می‌تواند زیاد باشد؛ بنابراین داشتن گواهینامه رانندگی در این منطقه وسیع برای امکان تردد و برای بسیاری برای آینده شغلی آنها حیاتی است.

هر راننده در یوکان باید با گواهینامه رانندگی معتبر یوکان رانندگی کند.

 اگر به طور موقت به این سرزمین سفر می‌کنید، می‌توانید با استفاده از گواهینامه رانندگی کانادایی دیگر یا گواهینامه رانندگی بین‌المللی به طور موقت رانندگی کنید.

اما اگر قصد اقامت دائم را دارید باید گواهینامه رانندگی یوکان خود را دریافت کنید.

در یوکان گواهی‌نامه‌های رانندگی انواع مختلفی دارند. گواهی‌نامه کلاس 7، گواهی‌نامه کلاس 5، گواهی‌نامه برای رانندگی با اتوبوس، کامیون  و گواهی‌نامه موتورسیکلت.

هرکدام از این گواهی‌نامه‌ها الزامات خودشان را دارند. برای دریافت گواهی‌نامه در یوکان، داشتن حداقل 15 سال سن الزامی است.

مدارکی که نیاز است شامل، کارت شناسایی معتبر است. قبولی در آزمون کتبی و معاینه چشم از الزامات است.

4 اماکن و مناطق دیدنی در قلمرو یوکان کانادا

قلمرو یوکان دارای مکان‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی فراوانی است که با تنوع خود بازدیدکنندگان را شگفت‌زده می‌کند.

بیشتر مردم یوکان را با تاریخچه راش طلا می‌شناسد. این موضوع، به شکل‌گیری قلمرو به شکل امروزی کمک زیادی کرده است.

اما یوکان چیزهای زیادی برای کشف وجود دارد.

  1. موزه مک براید (McBride Museum)

موزه مک براید در شهر وایت هورس و در امتداد لبه رودخانه یوکان واقع شده است.

در این موزه تعدادی آثار شگفت‌انگیز از اقلام تاریخی یوکان و اطلاعات مربوط به اولین ملل منطقه، همراه با نمایشگاه‌های حیات‌وحش وجود دارد.

  1. دریاچه امرالد (Emerald Lake)

دریاچه امرالد یا زمرد در فاصله کوتاهی از بزرگراه ساوت کلوندایک (South Klondike Highway ) از وایت‌هورس واقع شده است. این دریاچه رنگارنگ یک ایستگاه محبوب برای بازدیدکنندگان است.

یک نقطه دیدبانی وجود دارد که اطلاعاتی در مورد اینکه چه چیزی باعث می‌شود دریاچه بسیار رنگارنگ شود، وجود دارد.

در اواخر آگوست و سپتامبر، می‌توانید این دریاچه را که با رنگ‌های شگفت‌انگیز پاییزی احاطه شده است، تماشا کرده و لذت ببرید. این بیشترین آمار عکس‌برداری در یوکان مربوط به این دریاچه است!

  1. بزرگراه کارکراس (Carcross Desert)

درست قبل از شهر کوچک کارکراس در بزرگراه کلوندایک جنوبی، کوچک‌ترین صحرای جهان به نام صحرای کارکراس قرار گرفته است.

این نقطه شگفت‌انگیز در واقع مجموعه‌ای از تپه‌های شنی به مساحت حدود یک مایل مربع است و خانه‌ای برای انواع غیرمعمول گیاهان است.

هنگام بازدید حتماً مراقب باشید. فقط به این دلیل که کویر است به این معنی نیست که هیچ‌گونه حیات وحشی در آنجا وجود ندارد.

  1. پل معلق یوکان (The Yukon Suspension Bridge)

این سایت از نظر فنی در بریتیش کلمبیا واقع شده است. بااین‌حال، ما آن را در لیست مراکز گردشگری یوکان قرار می‌دهیم زیرا فقط از یوکان یا از آلاسکا در بزرگراه کلوندایک جنوبی، قابل‌دسترسی است و ارزش بازدید را دارد.

این سازه بسیار بیشتر از یک پل است. پل معلق یوکان محل برگزاری نمایشگاه‌ها و فعالیت‌های تعاملی سرگرم‌کننده است.

مراکز خرید قلمرو یوکان کانادا

  • در استان یوکان مراکز خرید متعددی وجود دارد. در اینجا به معرفی دو مورد می‌پردازیم
  • مرکز خرید چیلکوت (Chilkoot)

بزرگ‌ترین مرکز خرید پایتخت این سرزمین، شهر وایت هورس، مرکز خرید چیلکوت (Chilkoot) است.

مرکز چیلکوت یکی از بهترین مکان‌های خرید برای گذراندن اوقات فراغت است.

این مرکز متشکل از 13 فروشگاه، رستوران و خدمات مختلف است.

  • مرکز خرید Anto Yukon HQ

در این مرکز مجموعه‌ای از لوازم مراقبت از بدن، سفال‌های دسته‌ای کوچک، جواهرات دست‌ساز، شمع‌ها و موارد دیگر برای عرضه وجود دارد.

برای یافتن یک هدیه منحصربه‌فرد و هنرمندانه حتماً از این مرکز خرید دیدن کنید.

سایر مراکز خرید این منطقه شامل:

  • North End Gallery
  • Midnight Sun Emporium
  • Paradise Alley
  • Matthew Watson General Store

کلام آخر

معرفی قلمرو یوکان کانادا نیز تمام شد. همان‌طور که در طول مطالب اشاره کردیم، یوکان یکی از قلمروهای کانادا است که در گوشه شمال غربی این سرزمین واقع شده است.

یوکان به دلیل داشتن جمعیت کم و محیط آرام، برای زندگی مناسب است. اگر از هیاهوی شهری و محیط‌های پر از سروصدا فراری هستید، یوکان می‌تواند انتخاب خوبی برای زندگی شما باشد.

چنانچه قصد تحصیل در یوکان یا یکی از دانشگاه‌های برتر کانادا را دارید، اما در مورد اپلای و ویزای تحصیلی کانادا نیاز به مشاوره دارید، می‌توانید با تیم کارشناسی اسمارت اپلای در تماس باشید.

اما اگر در انتخاب رشته و دانشگاه مردد هستید، کافی است یکبار که شده سرچ هوشمند 60 ثانیه‌ای ما را انجام داده و نتیجه را مشاهده کنید.

در انتها، لطفاً با تکمیل فرم ارزیابی رایگان ما را از نظرات سازنده خود بهره‌مند سازید.

سؤالات رایج

استان بریتیش کلمبیا و قلمروهای شمال غربی

دانشگاه یوکان

این منطقه یکی از گران‌ترین هزینه‌های زندگی در کل جنوب کانادا را دارد. اجاره خانه و هزینه‌های ضروری اولیه در یوکان بسیار بالاتر از سایر مناطق است.

سرد قاره‌ای (با زمستان‌های سرد و تابستان‌های گرم)