دانشگاه‌ های کانادا

شاید کمتر کسی پیدا بشود که نداند کانادا بزرگ‌ترین و بهترین دانشگاه ‌های دنیا را در دل خودش جای داده است. این دانشگاه‌ها گاه به اندازه تورنتو و بریتیش کلمبیا معتبر و پرآوازه و گاه به اندازه مونت رویال و کوئینز زیبا هستند. کانادا دارای بیش از ۹۰ دانشگاه است. ۷۳ مورد از آن‌ها دولتی و ۱۷ مورد خصوصی هستند. بسیاری از دانشگاه‌های کانادا جزء دانشگاه‌های برتر دنیا هستند و مدارک اخذشده از آنها در سایر کشورهای دنیا دارای اعتبار است.

گفتنی است که تعداد زیادی از این دانشگاه‌های کشور کانادا توسط وزارت علوم ایران تأیید شده‌اند. شما با تحصیل در دانشگاه‌ های کانادا ، فرصت آشنایی با فرهنگهای مختلف و آداب و رسوم متفاوت را خواهید داشت.

کانادا سرزمین فرصت‌هاست. اگر شما هم رویای تحصیل در یکی از دانشگاه‌ های کانادا را دارید، در این مقاله همراه ما باشید تا در مورد برترین دانشگاه‌های این کشور و شرایط اخذ پذیرش و تحصیل در آن‌ها بیشتر بدانید.

ویدئوهای‌ پربازدید:

تحصیل رایگان در کانادا

ملاک ارزیابی دانشگاه‌ های کانادا

در  این قسمت، قصد داریم با معیارهای ارزیابی دانشگاه‌ های کانادا آشنا شویم و ببینیم که دانشگاه ‌های کانادا بر اساس چه پارامترهایی، ارزیابی و رتبه‌بندی می‌شوند.

رتبه‌بندی آکادمیک دانشگاه‌ های کانادا بر اساس فاکتورهای مختلفی انجام می‌شود. ازجمله معیارهای رنکینگ دانشگاه‌ها می‌توانیم به سابقه آکادمیک، سطح علمی و کیفی اساتید، بورس‌های داده شده، تعداد دانشجویان، تجهیزات آزمایشی و پژوهشی و سایر موارد اشاره کنیم. لازم به ذکر است که، معیارهای آکادمیک در مقایسه با معیارهایی همچون چگونگی پذیرش و ورود دانشجویان به دانشگاه، در رتبه‌بندی چندان مؤثر نیستند.

ملاک‌های ارزیابی ممکن است در موسسات بین‌المللی ارائه‌دهنده رنکینگ و رتبه‌بندی دانشگاه‌ها، کمی تفاوت داشته باشد. در بین موسسات بین‌المللی ارائه‌دهنده رنکینگ دانشگاه‌ها، سه موسسه: کیو اس (QS)، شانگهای (Shanghai) و تایمز (Times) مشهورتر هستند. حال ببینیم شاخص‌های این سه مرکز به چه صورت هستند.

  • کیو اس (QS)

در نظام کیو اس، رتبه‌بندی دانشگاه ‌ها بر اساس ۶ شاخصه منحصربه‌فرد انجام می‌شود. این شاخصه‌ها عبارت‌اند از: شهرت علمی، بررسی تعداد دانشجو نسبت به اعضا هیئت‌علمی، سطح مقاله‌های ارجاع شده به دانشگاه، معروفیت اعضا هیئت‌علمی و میزان ورودی اساتید و دانشجویان خارجی.

  • شانگهای

شاخصه‌های اصلی این مرکز به ترتیب عبارتند از: اولویت میزان مقالات و تحقیقات ارجاع شده، جایزه نوبل، دریافت مدال در زمینه‌های مختلف توسط دانشجویان و اساتید است. هریک از پارامترها ۲۰ درصد اما معیار کاربردی بودن عملکرد ۱۰ درصد مؤثر است.

  •  تایمز

مرکزآموزش عالی تایمر، دقیق‌ترین رتبه‌بندی و ارزیابی را دارد. ۳  پارامتر مهم این مرکز یعنی آموزش، تحقیق و پژوهش  هریک شامل ۳۰ درصد تأثیر و  پارامترهای چشم‌انداز جهانی و درآمد صنعتی، هریک شامل  ۵ درصد تأثیر هستند.

بهترین دانشگاه ‌های کانادا برای اپلای

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های افرادی که قصد تحصیل در کشور کانادا را دارند، پیدا کردن بهترین دانشگاه‌ ها برای اپلای است. این موضوع به قدری مهم است که اکثر متقاضیان تحصیل اغلب درموردش از ما سوال می‌کنند.

کانادا دارای دانشگاه‌ های زیادی است که پذیرش در هر کدام از آنها، می‌تواند سرنوشت یک فرد را رقم بزند. اگر درباره موضوع “اپلای در دانشگاه‌ های خوب کانادا” کمی در اینترنت جستجو کرده باشید، مسلما به لیست برخی از دانشگاه‌ها برخورده‌اید.

در این قسمت تصمیم داریم برای اطلاعات بیشتر متقاضیان این امر، بهترین دانشگاه‌ های کانادا برای دریافت پذیرش را معرفی کنیم.

دانشگاه های کانادا برای اپلای -رتبه بندی دانشگاه های کانادا
۲

دانشگاه بریتیش کلمبیا

دانشگاه بریتیش کلمبیا یکی از برترین و رقابتی‌ترین موسسات آموزشی در کانادا است. این دانشگاه هرساله در رتبه‌بندی‌ها جزء برترین دانشگاه‌های کانادا محسوب می‌شود. دانشگاه بریتیش کلمبیا در سال ۱۹۰۸ تأسیس شده و هم‌اکنون بیش از ۵۵٬۰۰۰ دانشجو در آن مشغول به تحصیل هستند. زبان‌اصلی آموزش در دانشگاه بریتیش کلمبیا انگلیسی است. از امکانات تحقیقاتی دانشگاه بریتیش کلمبیا می‌توانیم: آزمایشگاه ملی فیزیک زیر اتمی کانادا، مرکز سیستم‌های غذایی پایدار و مؤسسه زندگی سالم و پیشگیری از بیماری‌های مزمن را نام ببریم.

بهترین دانشگاه های کانادا - لیست دانشگاه های کانادا - بهترین دانشگاه های کانادا برای اپلای
۳

دانشگاه مک گیل

یکی دیگر از بهترین دانشگاه‌ های کانادا، مک گیل نام دارد که در سال ۱۸۲۱ تأسیس شده است. این دانشگاه در استان کبک واقع‌شده است. دانشگاه مک‌گیل، نخستین دانشکده پزشکی خود  را در سال ۱۸۲۹ میلادی تأسیس کرد و تاکنون به خاطر موضوعات بالینی از امتیاز بسیار بالایی در جهان برخوردار شده است. دانشکده پزشکی مک گیل، قدیمی‌ترین دانشگاه در کانادا است. از دستاوردهای تحقیقاتی مرتبط با دانشگاه مک گیل میتوانیم به ایجاد اولین سلول خونی مصنوعی اشاره کنیم.

دانشگاه های خوب کانادا
۴

دانشگاه مک مستر

اگر به فکر تحصیل در یکی از بهترین دانشگاه‌های کشور کانادا هستید، دانشگاه مک مستر در شهر همیلتون، می‌تواند یکی از گزینه‌های مناسب برای انتخاب باشد. شهر همیلتون بین تورنتو و آبشار نیاگارا واقع‌شده است. همین موضوع به جذابیت جغرافیایی دانشگاه مک مستر افزوده است. دانشگاه مک مستر که در سال ۱۸۸۷ تأسیس‌شده، با تمرکز ویژه‌ بر روی کارهای تحقیقاتی در تلاش است تا به مهم‌ترین نیازهای جامعه خصوصاً درزمینه سلامت، رسیدگی کند.

دانشگاه های استرالیا مورد تایید وزارت علوم ایران
۵

دانشگاه مونترال

دانشگاه مونترال در سال ۱۸۷۸ تأسیس شد. این دانشگاه هم‌اکنون جزء بهترین دانشگاه‌های کانادا است. دانشگاه مونترال در ابتدا شعبه‌ای از دانشگاه لاوال در کبک بود ولی در سال ۱۹۱۹ به یک دانشگاه مستقل تبدیل شد. این دانشگاه و پردیس‌های وابسته به آن در مونترال یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای کانادا واقع‌شده است. به‌طورمعمول ۷۴ درصد بدنه دانشجویی این دانشگاه را دانشجویان کارشناسی تشکیل می‌دهند.

برترین دانشگاه های کانادا - بهترین دانشگاه های کانادا
۶

دانشگاه آلبرتا

دانشگاه آلبرتا در سال ۱۹۰۸ تأسیس شده است. این دانشگاه در استان آلبرتا در غرب کانادا قرار دارد. دانشگاه آلبرتا دارای دانشکده‌های مختلف ازجمله هنر، تجارت، مهندسی و پزشکی است. این دانشگاه امتیاز بسیار بالایی درزمینه دانشجویان بین‌المللی دارد و از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. دانشگاه آلبرتا همچنین دارای بیش از ۴۰۰ قرارداد تحقیقاتی، آموزشی و مبادله با دانشگاه‌های دیگر جهان مانند دانشگاه مونیخ آلمان است.

دانشگاه های استرالیا به ترتیب رتبه
۷

دانشگاه واترلو

دانشگاه دولتی واترلو یکی از نوپا ترین و بهترین دانشگاه‌های کانادا است که در سال ۱۹۵۶ تأسیس شده است. این دانشگاه در میان دانشگاه‌های کانادا برای چندمین سال متوالی در لیست دانشگاه‌های برتر قرارگرفته است. دانشگاه واترلو یکی از اعضای برتر گروه U۱۵ (دانشگاه‌های علوم و تحقیقات) در انتاریو کانادا است. این دانشگاه به دلیل ارائه رشته‌ها و برنامه‌های به‌اصطلاح Co-Op (دوره‌های کارورزی) در میان دانشجویان سراسر دنیا شهرت فراوانی دارد.

برترین دانشگاه کانادا - دانشگاه کانادا - بهترین دانشگاه کانادا
۸

دانشگاه کلگری

دانشگاه کلگری در سال ۱۹۴۴، به‌عنوان یکی از شعب دانشگاه آلبرتا در شهر کلگری تأسیس شده است. لازم به ذکر است که این دانشگاه با قدمت کمتر از ۵۰ سال، ازلحاظ کیفیت و تنوع رشته‌های تحصیلی قابل‌ارائه و همچنین تحقیقات ارزنده درزمینه‌های مختلف علمی، در بین دانشگاه‌های کانادا دارای رتبه اول است. دانشگاه کلگری با درآمد تحقیقاتی ۳۶۰ میلیونی در سال، جزو دانشگاه‌های پیشرو در امور پژوهشی به شمار می‌رود.

دانشگاه های خوب کانادا
۹

دانشگاه وسترن

دانشگاه وسترن انتاریو که عموماً وسترن خوانده می‌شود، یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های کانادا است که دارای یکی از زیباترین محوطه‌ها در بین دانشگاه‌ها است. این دانشگاه در شهر لندن در استان انتاریو واقع‌شده است. دانشگاه وسترن که در سال ۱۸۴۸ تأسیس‌شده به‌عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه دو زبانه جهان در اتاوای کانادا شناخته شده است. دانشگاه اتاوا یکی از ۱۰ دانشگاه برتر تحقیقاتی است. عمده‌ترین زمینه‌های تحقیق این دانشگاه شامل علوم مولکولی و علوم زیست‌محیطی، جامعه الکترونیکی و بهداشت است.

دانشگاه های برتر کانادا
۱۰

دانشگاه اتاوا

دانشگاه اوتاوا اولین بار در سال ۱۸۴۸ توسط اولین اسقف اعظم کاتولیک اتاوا، با نام دانشکدهٔ بایتاون تأسیس شد. این دانشکده در سال ۱۸۶۱ به کالج اتاوا تغییر نام یافت و پنج سال بعد تبدیل به دانشگاه شد. دانشگاه اتاوا بزرگ‌ترین دانشگاه دو زبانهٔ انگلیسی-فرانسوی در جهان است. دانشگاه اتاوا یکی از ۱۰ دانشگاه برتر تحقیقاتی است. بسیاری از دانشکده‌های این دانشگاه ازجمله دانشکدهٔ پزشکی، حقوق، مدیریت و علوم اجتماعی به دلیل کیفیت آموزش در رتبه‌بندی بالای آموزشی قرار دارند.

رشتــــــه یا دانشگــــــــاهی که به‌دنبال آن هستید را جستجو کنید.

    لیست دانشگاه‌ های کانادا به ترتیب رتبه جهانی

    وضعیت رتبه‌بندی دانشگاه‌های کانادا نسبت به بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته قابل ملاحظه است. هر ساله رتبه‌بندی دانشگاه‌های کانادا و سایر دانشگاه‌های  جهان توسط سازمان‌ها و مؤسسات معتبری انجام می‌شود که یکی از آنها، QS است. به موجب آخرین رده‌بندی سازمان کیو اس (QS)، ۲۶ دانشگاه کانادا در لیست برترین دانشگاه‌های جهان قرار دارند. گفتنی است که سه دانشگاه  دانشگاه تورنتو ، دانشگاه مک گیل و  دانشگاه بریتیش کلمبیا جزو برترین دانشگاه‌های کانادا هستند. این دانشگاه‌ها به ترتیب در شهرهای تورنتو، مونترال و ونکوور واقع شده اند.

    جدول زیر رتبه بندی‌های اخیراً دانشگاه‌های کانادا توسط پایگاه‌های شانگهای، کیواس و تایمز را نشان می‌دهد.

    دانشگاهرنکینگ کیو اس (QS Ranking)رنکینگ تایمز (Times Ranking)رنکینگ شانگهای (Shanghai Ranking)
    تورنتو۲۹ ۲۱ ۲۳
    بریتیش کلمبیا۵۱ ۳۷ ۴۳
    مک گیل۳۵ ۴۴ ۷۰
    مک مستر۱۴۰ ۷۷ ۸۶
    مونترال۱۳۷ ۹۰ ۱۰۱-۱۵۰
    آلبرتا۱۱۳ ۱۳۲ ۱۰۱-۱۵۰
    واترلو۱۷۳ ۲۰۱-۲۵۰ ۱۵۱-۲۰۰
    کلگری۲۳۳ ۱۹۹ ۱۰۱-۱۵۰
    وسترن۲۱۱ ۱۹۰ ۲۰۱-۳۰۰
    اتاوا۲۸۱۱۷۶۱۵۱-۲۰۰

    دانشگاه‌ های کانادا مورد تایید وزارت علوم

    در این قسمت از مقاله می‌خواهیم در مورد اینکه کدام دانشگاه‌های کانادا مورد تأیید وزارت علوم هستند، صحبت کنیم. وزارت علوم هرسال بر مبنای معیارهای مشخص اقدام به بررسی دانشگاه‌های خارجی می‌کند. سپس فهرستی از دانشگاه‌های مورد تأیید خود منتشر می‌کند. یکی از دغدغه‌های دانشجویان ایرانی که قصد تحصیل در کانادا را دارند این است که نام دانشگاه موردنظرشان در فهرست مذکور آمده باشد. اما سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که، تأیید شدن یک دانشگاه کانادایی توسط وزارت علوم چه اهمیتی دارد؟

    موضوع مهم‌ این است که اگر دانشگاه محل تحصیل در فهرست دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت علوم نباشد و دانشجو بعد از اتمام تحصیل قصد بازگشت به ایران را داشته باشد، مدرک تحصیلی اخذشده وی در ایران اعتباری نخواهد داشت. آن دسته از مدارک دانشگاهی که از دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت علوم اخذشده باشند، توسط این وزارتخانه قابل‌بررسی و تأیید خواهند بود.

    با این تفاسیر، بهتر است که قبل از انتخاب نهایی یک دانشگاه کانادایی برای ادامه تحصیل، لیست دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت علوم را چک کنید تا در آینده دچار مشکل نشوید. دانشگاه‌های کانادایی مورد تأیید وزارت علوم در سه دسته ممتاز، خوب و متوسط قرارگرفته‌اند و در حال حاضر تعداد آن‌ها بیش از ۷۰ دانشگاه است.

    در قسمت بعد به معرفی دانشگاه‌های کانادایی مورد تایید وزارت علوم می پردازیم.

    نام دانشگاه
    نام دانشگاه (لاتین)گروه دسته
    دانشگاه دالهاوزی Dalhousie University گروه الف (ممتاز)
    دانشگاه لاوال Laval University گروه الف (ممتاز)
    دانشگاه مک گیل McGill University گروه الف (ممتاز)
    دانشگاه مک مستر McMaster University گروه الف (ممتاز)
    دانشگاه پلی تکنیک مونترال Polytechnique Montreal گروه الف (ممتاز)
    دانشگاه کوئینز Queen’s University گروه الف (ممتاز)
    دانشگاه سایمن فریزر Simon Fraser University گروه الف (ممتاز)
    دانشگاه آلبرتا University of Alberta گروه الف (ممتاز)
    دانشگاه بریتیش کلمبیا University of British Columbia گروه الف (ممتاز)
    دانشگاه کلگری University of Calgary گروه الف (ممتاز)
    دانشگاه گوئلف University of Guelph گروه الف (ممتاز)
    دانشگاه مانیتوبا University of Manitoba گروه الف (ممتاز)
    دانشگاه مونترال University of Montreal گروه الف (ممتاز)
    دانشگاه اتاوا University of Ottawa گروه الف (ممتاز)
    دانشگاه ساسکاچوان University of Saskatchewan گروه الف (ممتاز)
    دانشگاه تورنتو University of Toronto گروه الف (ممتاز)
    دانشگاه ویکتوریا University of Victoria گروه الف (ممتاز)
    دانشگاه واترلو University of Waterloo گروه الف (ممتاز)
    دانشگاه وسترن انتاریو University of Western Ontario (Western University) گروه الف (ممتاز)
    دانشگاه یورک York University گروه ب (خوب)
    دانشگاه براک Brock University صرفأ در رشته تربیت بدنی گروه ب (خوب)
    دانشگاه کارلتون Carleton University گروه ب (خوب)
    دانشگاه کنکوردیا Concordia University گروه ب (خوب)
    دانشگاه اچ ای سی مونترال HEC Montreal گروه ب (خوب)
    دانشگاه لیکهد Lakehead University گروه ب (خوب)
    دانشگاه مموریال نیوفاندلند Memorial University of Newfoundland گروه ب (خوب)
    دانشگاه رایرسون Ryerson University گروه ب (خوب)
    دانشگاه کبک Université du Québec à Québec (UQAM, UQTR, UQAC, UQAR, UQO, UQAT, INRS, ENAP, ETS) – TELUQ به جز گروه ب (خوب)
    دانشگاه بریتیش کلمبیای شمالی University of Northern British Colombia گروه ب (خوب)
    دانشگاه نیوبرانزویک University of New Brunswick گروه ب (خوب)
    دانشگاه فناوری انتاریو University of Ontario Institute of Technology گروه ب (خوب)
    دانشگاه رجینا University of Regina گروه ب (خوب)
    دانشگاه شربروک University of Sherbrooke گروه ب (خوب)
    دانشگاه ویندزور University of Windsor گروه ب (خوب)
    دانشگاه ویلفرد لویر Wilfrid Laurier University صرفاً در رشته‌های مدیریت و تجارت گروه ب (خوب)
    دانشگاه بیشاپ Bishop’s University گروه ج (متوسط)
    دانشگاه براندون Brandon University گروه ج (متوسط)
    دانشگاه کاپیلانو Capilano University گروه ج (متوسط)
    دانشگاه فرلی دیکنسون Fairleigh Dickinson University – Vancouver Campus شعبه دانشگاه آمریکا گروه ج (متوسط)
    دانشگاه لورنتین Laurentian University گروه ج (متوسط)
    دانشگاه مانت آلیسون Mount Allison University گروه ج (متوسط)
    دانشگاه نیپسینگ Nipissing University گروه ج (متوسط)
    کالج هنر وطراحی انتاریو Ontario College of Art and Design University گروه ج (متوسط)
    دانشگاه رویال رودز Royal Roads University گروه ج (متوسط)
    دانشگاه فرانسیس خاویر Francis Xavier University گروه ج (متوسط)
    دانشگاه لتبریچ The University of Lethbridge گروه ج (متوسط)
    دانشگاه وینیپگ The University of Winnipeg گروه ج (متوسط)
    دانشگاه تامپسون ریورز Thompson Rivers University گروه ج (متوسط)
    دانشگاه ترنت Trent University گروه ج (متوسط)
    دانشگاه مونکتون Universite de Moncton گروه ج (متوسط)
    دانشگاه پرینس ادوارد University of Prince Edward Island گروه ج (متوسط)
    دانشگاه ونکوور ایسلند Vancouver Island University گروه ج (متوسط)

    جستجوی هوشمند رشته و دانشگاه +پذیرش رایگان

    ۶۰ ثانیه به جای ۶۰ روز

    کار با اسمارت اپلای ساده‌ست،‌ اول ۶۰ ثانیه اطلاعات اولیه‌ات رو وارد می‌کنی، بعد دکمه سرچ رو میزنی، ما تمام دانشگاه‌هایی که به شرایط شما منطبق هست رو لیست می‌کنیم. اگر دوست داشتی همون جا اقدام می‌کنی و امور مربوط به اخذ پذیرشت شروع میشه.

    نگاه اجمالی به برخی از دانشگاه‌ های کانادا

    دانشگاه‌ های کانادا نیز همانند دانشگاه‌های سایر نقاط دنیا با یکدیگر متفاوت هستند. دانشگاه‌های کانادا در اختیار حکومت‌های استانی قرار دارند. نظارت و اداره دانشگاه‌های کانادا به عهده دولت‌های استانی است. همین عامل می‌تواند باعث ایجاد تفاوت‌هایی در تحصیل در دانشگاه‌های استان‌های مختلف کانادا شود.

    دانشگاه‌های کانادا به دو نوع دولتی و خصوصی تقسیم می‌شوند. بااینکه تفاوت آکادمیک چندانی میان این دو گروه وجود ندارد، اما در ادامه به جزئیات آن‌ها می‌پردازیم.

    جزئیات دانشگاه‌های دولتی جزئیات دانشگاه‌های خصوصیشباهت دانشگاه‌های دولتی و خصوصی
    دانشگاه‌های دولتی توسط دولت، حمایت مالی می‌شوند.دانشگاه‌های خصوصی متکی به شهریه دریافتی از دانشجو و کمک‌های مالیِ خیریه‌ها هستند.تفاوت آکادمیک چندانی ندارند.
    تعداد دانشگاه‌های دولتی در تمام استان‌های این کشور بیش از دانشگاه‌های خصوصی است.تعداد دانشگاه‌های خصوصی به نسبت دانشگاه‌های دولتی کمتر است. یکی از مهم‌ترین شروط دریافت پذیرش و تحصیل در مقاطع دانشگاهی هر دو دانشگاه، ارائه مدرک مبتنی بر دانش زبان انگلیسی است.
    این دانشگاه‌ها شهریه به نسبت کمتری در مقایسه با سایر دانشگاه‌ها دریافت می‌کنند.دانشگاه‌های خصوصی شهریه بیشتری در مقایسه با دانشگاه‌های دولتی می‌گیرند.در هر دوی این دانشگاه‌ها، برای برخی رشته‌ها شرط معدل آخرین مدرک تحصیلی و شرط سن وجود دارد.
    تعداد پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های دولتی از دانشگاه خصوصی بیشتر است.از تعداد دانشجویان کمتری برخوردار هستند. برای مقطع لیسانس بهترین سن زیر ۲۵ و معدل بالاتر از ۱۴ برآورد می‌شود. برای مقطع کارشناسی ارشد، سن زیر ۳۰ سال و معدل بالای ۱۴ مد نظر قرار می‌گیرد.
    تنوع اقلیمی دانشجویی در این نوع دانشگاه به دلیل بالا بودن جمعیت دانشجویی، زیاد است.تنوع اقلیمی به دلیل کم بودن تعداد دانشجوها کمتر است. چه از دانشگاه دولتی فارغ‌التحصیل شوید چه از دانشگاه خصوصی، پس از پایان دوران تحصیل، سه ماه فرصت دارید تا کار تمام‌وقت پیدا کنید و ویزای تحصیلی خود را تبدیل به ویزای کار کنید.
    دانشگاه‌های دولتی حمایت‌های مالی کمتری به دانشجو ارائه می‌دهند.دانشگاه‌های خصوصی حمایت‌های مالی بیشتری نسبت به دانشگاه‌های دولتی به دانشجو ارائه می‌دهند. دلیل آن پشتیبانی مؤسسات خیریه از این نوع دانشگاه‌هاست.

    برترین دانشگاه ‌های کانادا در رشته‌های مختلف تحصیلی

    تحقیقات نشان داده که دانشگاه‌های کانادا معمولاً به دلایل مختلف، ازجمله داشتن امکانات و تجهیزات ممکن است در ارائه برخی از رشته‌ها موفق‌ترعمل کنند. به‌طوری‌که ممکن است رتبه یک رشته تحصیلی در یک دانشگاه سیار بالاتر از همان رشته در دانشگاه دیگر باشد. در ادامه به رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌های کانادا درحوزه های مختلف نگاهی می‌اندازیم.

    برخی از بهترین دانشگاه‌های کانادا در حوزه مهندسی و تکنولوژی

    در فهرست زیر می‌توانید بهترین دانشگاه‌های کانادا در حوزه مهندسی و تکنولوژی را (همراه با رتبه جهانی هر دانشگاه در این حوزه) مشاهده کنید.

    دانشگاه تورنتو (۲۲)

    دانشگاه بریتیش کلمبیا (۴۲)

    دانشگاه مک‌گیل (۴۵)

    دانشگاه واترلو (۴۶)

    دانشگاه آلبرتا (۱۰۷)

    دانشگاه مونترال (۱۱۳)

    بهترین دانشگاه‌های کانادا در حوزه هنر و علوم انسانی

    در فهرست زیر می‌توانید بهترین دانشگاه‌های کانادا در حوزه هنر و علوم انسانی را (همراه با رتبه جهانی هر دانشگاه در این حوزه) مشاهده کنید.

    دانشگاه تورنتو (۱۹)

    دانشگاه بریتیش کلمبیا (۲۵)

    دانشگاه مک‌گیل (۲۷)

    دانشگاه مونترال (۱۳۵)

    دانشگاه آلبرتا (۱۳۷)

    دانشگاه یورک (۱۵۹)

    بهترین دانشگاه‌های کانادا در حوزه مدیریت و علوم اجتماعی

    در فهرست زیر می‌توانید بهترین دانشگاه‌های کانادا در حوزه علوم اجتماعی و مدیریت را (همراه با رتبه جهانی هر دانشگاه در این حوزه) مشاهده کنید.

    دانشگاه تورنتو (۲۱)

    دانشگاه بریتیش کلمبیا (۲۹)

    دانشگاه مک‌گیل (۳۷)

    دانشگاه وسترن اونتاریو (۸۴)

    دانشگاه مونترال (۱۰۷)

    دانشگاه یورک (۱۳۱)

    بهترین دانشگاه‌های کانادا در حوزه علوم زیستی و پزشکی

    در فهرست زیر می‌توانید بهترین دانشگاه های کانادا در حوزه علوم زیستی و پزشکی را (همراه با رتبه جهانی هر دانشگاه در این حوزه) مشاهده کنید.

    دانشگاه تورنتو (۱۱)

    دانشگاه مک‌گیل (۲۸)

    دانشگاه بریتیش کلمبیا (۳۱)

    دانشگاه مک‌مستر (۵۰)

    دانشگاه مونترال (۷۷)

    دانشگاه آلبرتا (۹۷)

    بهترین بهترین دانشگاه‌های کانادا در حوزه علوم طبیعی

    در فهرست زیر می‌توانید بهترین دانشگاه های کانادا در حوزه علوم طبیعی را (همراه با رتبه جهانی هر دانشگاه در این حوزه) مشاهده کنید.

    دانشگاه تورنتو (۱۷)

    دانشگاه بریتیش کلمبیا (۲۶)

    دانشگاه مک‌گیل (۳۱)

    دانشگاه واترلو (۸۴)

    دانشگاه آلبرتا (۱۱۱)

    دانشگاه مونترال (۱۴۴)

    دانشگاه‌ های کانادا به تفکیک استان

    برای آن که بتوانید اطلاعات بیشتری در مورد دانشگاه‌های کانادا به دست بیاورید می‌توانید به جدول زیر مراجعه کنید و به تفکیک استان با دانشگاه‌های کانادا آشنا شوید. با کلیک کردن بر روی نام دانشگاه می‌توانید وارد صفحه دانشگاه شوید. اسمارت اپلای برای اکثر این دانشگاه‌ها یک صفحه ویژه ایجاد کرده که با مطالعه این صفحه شما می‌توانید تمام اطلاعات لازم و مورد نیاز در مورد دانشگاه مدنظرتان را به دست آورید.

    ایالت های کانادا

    ددلاین دانشگاه‌ های کانادا چه موقع است؟

    زمانی که تصمیم گرفتید برای دانشگاهی اپلای کنید، مهمترین نکته‌ای که وجود دارد دانستن تاریخ شروع ترم، پایان ترم و آخرین مهلت برای ثبت‌نام است. با دانستن این سه مورد راحت‌تر می‌توانید برای تحصیل در کانادا برنامه‌ریزی کنید.

    به همین علت در ادامه جدولی آورده‌ایم که شروع ترم، پایان ترم و ددلاین اپلای دانشگاه‌های کانادا را مشخص کرده است.

    ترم تاریخ شروع ترمتاریخ پایان ترم ددلاین اپلای
    ترم پاییز (ورودی اصلی)ماه سپتامبر (شهریور)ماه دسامبر (آذر)ماه‌های ژانویه تا آپریل
    ترم زمستانماه ژانویه (دی)ماه می (اردیبهشت)ماه‌های آگوست تا نوامبر
    ترم بهار/تابستانماه می (اردیبهشت)ماه آگوست (مرداد)ماه‌های سپتامبر تا ژانویه

    فراز و نشیب های ورود به دانشگاه‌ های کانادا

    بزرگ‌ترین سؤالاتی که ذهن متقاضیان ورود به دانشگاه ‌های کانادا  را به خود مشغول می‌کند، این است که از کجا باید شروع کنند؟ اصلا کالج بهتر است یا دانشگاه؟ چه مدارکی را باید آماده کنند؟ پاسخ به این سؤالات اهمیت زیادی دارند چرا که می‌توانند آینده‌ی هر فردی را رقم ب­زنند. برخی از متقاضیان تحصیل در کانادا درنهایت به این نتیجه می‌رسند که به دلایل گوناگون، تحصیل در دانشگاه‌ها یا کالج‌ها برای آن‌ها مفیدتر است. با توجه به شرایطی که اکنون دارند و یا تصمیمی که برای آینده شغلی خود گرفته‌اند، چنین تصمیمی برای آن‌ها مفیدتر خواهد بود. حقیقت این است که در وهله اول باید ببینیم که دقیقا بدنبال چه چیزی هستیم.

    از کالج چه می­خواهم؟

    رایج‌ترین پاسخ این است که هر فردی بدنبال یک کالج خوب است. با این حال با کمی تحقیق شما متوجه خواهید شد که این پاسخ تا چه حد کلی است و گرهی از مشکل شما باز نخواهد کرد. چرا که لیستی از صدها  کالج کانادایی فراروی شما قرار خواهد گرفت. با تحصیل در همه این مؤسسات آموزشی، احتمالاً شما خواهید توانست یک فضای آموزشی خوب تجربه کنید و مدرکی معتبر دریافت خواهید کرد.

    با این حال فراموش نکنید انتخابی که برای یک دانشجو مناسب است، می‌تواند برای یک دانشجوی دیگر مناسب نباشد. باید بتوانید لیست کوتاهی از معیارهایتان تهیه کنید. شما می‌توانید از بین ده‌ها گزینه از کالج‌های خوب به لیستی کوچک‌تر برسید و درنهایت برای تعدادی از آن‌ها درخواست پذیرش بدهید. در این شرایط، شما که تصمیم به تحصیل در کالج ‌های کانادا را گرفته‌اید، دامنه انتخاب خود را محدودتر و انتخاب خود را آسان‌تر نموده‌اید. یکی از این معیارها می‌تواند تائید یا عدم تائید کالج‌ها توسط وزارت علوم ایران باشد.

    از دانشگاه چه می­خواهم؟

    در این مرحله، شاید مهم‌ترین بخش داستان این باشد که شما به شناخت از دانشگاه مورد انتظار خود برسید. مثلاً، یک دانشگاه بزرگ یا یک کالج کوچک از زیرمجموعه‌های دانشگاه؟ ممکن است همین‌الان شما به فکر یک موسسه آموزشی کوچک باشید. پس شروع به تحقیق در مورد دانشگاه‌های کوچک می‌کنید. در طول تحقیق ممکن است متوجه شوید آن‌طور که فکر می‌کردید از دانشگاه کوچک خوشتان نمی‌آید. اگر این اتفاق افتاد پس مشکلی وجود ندارد. تنها باید نظر خود را تغییر دهید و شروع به جستجوی دانشگاه‌های متوسط یا بزرگ کنید.

    در این مرحله، هدف این است که از میان صدها گزینه­ در دسترس که در قالب دانشگاه‌ های خوب دسته بندی می‌شوند، به یک لیست کوچک کمتر از ده دانشگاه برسیم. برای محدود کردن گزینه‌های خود، مجبورید تصمیم بگیرید که کدام یک از انتخاب‌های شما جاه طلبانه­ تر هستند، کدام یک بیشترین احتمال را برای موفقیت در اخذ پذیرش دارند. پس فهرستی از معیارهایی که از یک دانشگاه می‌خواهید تهیه کنید. سپس آن معیارها را اولویت‌بندی کنید؛ هر مورد را به ترتیب اهمیتش قرار دهید. در نهایت یک لیست محدود شامل کمتر از ۱۰ دانشگاه تهیه کنید.

    چه مدارکی می­خواهم؟

    حال نوبت به تهیه مدارک لازم برای اخذ پذیرش است. برای تحصیل در دانشگاه‌های کانادا باید یک انگیزه نامه تحصیلی قوی بنویسید. تهیه معرفی‌نامه و رزومه تحصیلی الزامی است. به‌واقع ضروری است پیشاپیش اطلاعات لازم در خصوص آماده کردن درست و دقیق مدارک را کسب کنید.

    باید در مورد امتحان آیلتس و یا سایرآزمون‌های زبان مورد تایید کانادا، هزینه‌ها، تاریخ امتحانات همراه با الگوی امتحانات و سؤالات عمده و همچنین حداقل امتیازهای لازم برای دریافت پذیرش از دانشگاه‌های مختلف، بیشتر تحقیق کنید. طبیعی است که در مورد مدارک لازم و امتیازهای ضروری برای اخذ پذیرش بین دانشگاه‌های مختلف تفاوت وجود دارد؛ اما کلیات تهیه این مدارک برای تحصیل در دانشگاه‌های کانادا و اخذ پذیرش از آن‌ها ضروری هستند.

    شما می‌توانید فرم ارزیابی رایگان اسمارت اپلای را پر کنید یا در تماس با مشاوران اسمارت اپلای اطلاعات لازم برای تحصیل در دانشگاه ‌های کانادا را به دست آورید. ما می‌توانیم شما را به مسیر درست هدایت کنیم، بنابراین شما از این شانس برخوردار خواهید شد که مرحله به مرحله و با برنامه‌ریزی و دوراندیشی به پیش روید.

    1. نظارت و اداره دانشگاه‌ های کانادا به عهده دولت‌های استانی است.
    2.   مدارک اخذشده از دانشگاه ‌های کانادا در کشورهای دنیا دارای اعتبار هستند.
    3. دانشگاه‌ تورنتو ، دانشگاه مک گیل و دانشگاه بریتیش کلمبیا جزو برترین دانشگاه‌های کانادا هستند.
    4. تعداد زیادی از دانشگاه‌ های خوب کانادا توسط وزارت علوم ایران تایید شده‌اند.
    5. دانشگاه‌ های کانادایی مورد تأیید وزارت علوم در سه دسته ممتاز، خوب و متوسط قرارگرفته‌اند.
    6. رتبه‌بندی آکادمیک دانشگاه‌های کانادا بر اساس فاکتورهایی چون سطح علمی و کیفی اساتید، بورس‌های داده شده و تعداد دانشجویان است.
    7. دانشگاه‌های مموریال نیوفاندلند، رجینا، رویال رودز و ساسکاچوان جزو دانشگاه ‌های ارزان کانادا هستند.

    الویت بندی برای تحصیل در دانشگاه‌ های کانادا

    دانشگاه­‌های کانادا با استانداردهای بالا در سطح جهانی شناخته شده‌اند. از حیث اعتبار، تحصیل در دانشگاه‌های کانادا در حد و اندازه تحصیل در کشورهایی همچون ایالات متحده آمریکا است. از این بابت جای هیچ نگرانی نیست. این شما هستید که باید با دسته بندی معیارهایتان، مناسب‌ترین گزینه برای تحصیل در دانشگاه‌های کانادا را بیابید. می‌توانید برای روشن شدن بیشتر مسیر پیش رو و انتخاب ساده‌تر به پرسش‌هایی از این دست پاسخ دهید:

    ۱. ترجیح می‌دهید در کدام استان کانادا تحصیل و زندگی کنید؟

    ۲. آیا آموختن زبان فرانسه یا انگلیسی به عنوان زبان دوم شما برایتان اولویتی دارد؟

    ۳. آیا می‌خواهید در یک شهر یا در حومه‌ی شهر به دانشگاه بروید؟

    ۴. آیا در میان ۵۰٬۰۰۰ دانش آموز یا در میان ۵٬۰۰۰ دانش آموز احساس راحتی می‌کنید؟

    ۵. آیا مشتاق هستید که تنها به دانشگاه­های رتبه بالا بروید؟

    ۶. آیا برای تهیه مدارک لازم برای اخذ پذیرش از دانشگاه دارای رنکینگ بالا همچون امتیاز زبان بالا و یا سایر مدارک احتمالی آمادگی لازم دارید؟

    ۷. هزینه‌ی تحصیل چقدر مهم است و تا چه میزان توانایی مالی دارید؟

    ۸. آیا ترجیح می‌دهید دانشجویان ایرانی به طور گسترده‌ای در دانشگاه حضور داشته باشند یا خیر؟

    ۹. آیا پس از پایان تحصیل قصد بازگشت به ایران دارید یا خیر؟

    پس معیارهای خود را دنبال کنید. بعدها، در طول تحقیقاتتان، ممکن است مجبور باشید که در اولویت‌هایتان تجدید نظر کنید. با گذشت زمان، ترجیحات شما رشد می‌کنند، به ویژه اینکه انتخاب گزینه تحصیل در دانشگاه‌های کانادا در پیوند با آینده کاری و ادامه زندگی شماست.

    در صورتی که تمایل دارید اطلاعات دقیق‌تری برای انتخاب بهترین مسیر تحصیل در دانشگاه‌های کانادا به دست آورید می‌توانید فرم ارزیابی رایگان ما را پر کنید و یا در تماس با دفتر ما در تهران و صحبت با مشاوران اسمارت اپلای در سریع‌ترین زمان ممکن از راهنمایی و اطلاعات آن‌ها برای ادامه مسیر تحصیلی خود بهره‌مند شوید.

    کلام آخر

    در این مقاله سعی ما بر این بود که یک سری اطلاعات اولیه درخصوص دانشگاه‌ های کشور کانادا و رنکینگ آنها را در اختیار شما قرار بدهیم. امیدواریم چراغ راهی بوده باشیم در مسیر مهاجرتی شما به سوی کسب علم و آگاهی.

    شما عزیزان در صورت هر گونه سوالی، میتوانید با کارشناسان خبرۀ ما در اسمارت اپلای در تماس باشید. مشاورین تحصیلی مجموعه اسمارت اپلای به صورت متمرکز و حرفه‌ای، شما را در زمینۀ مهاجرت تحصیلی و اپلای دانشگاه‌های کانادا راهنمایی خواهند کرد.

    پس وقت را بیش از این هدر ندهید. کافی است وارد وب سایت بشوید و با تکمیل فرم ارزیابی اولیه رایگان، اولین گام خودتان را بردارید. کارشناسان ما با بررسی اطلاعات مندرج در فرم، شما را در راه رسیدن به اهدافتان یاری خواهند کرد.

    سوالات رایج

    خیر. تحصیل در دانشگاه های کانادا نیاز به پرداخت شهریه دارد. تحصیل رایگان تنها درصورت دریافت بورسیه امکان دارد.

    دانشگاه تورنتو، مک گیل و بریتیش کلمبیا

    سطح علمی و کیفی اساتید، بورس‌های داده شده، تعداد دانشجویان، تجهیزات آزمایشی و پژوهشی

    هر چه اعتبار دانشگاه محل تحصیل دانشجو در جهان و کانادا بیشتر باشد، شانس اشتغال پس از تحصیل دانشجو نیز افزایش خواهد یافت.

    مموریال نیوفاندلند، رجینا، رویال رودز، ساسکاچوان

    میزان شهریه، حمایت مالی دانشگاه، تعداد دانشجو

    اگر دانشگاه محل تحصیل در فهرست دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت علوم نباشد، مدرک تحصیلی اخذشده وی در ایران اعتباری نخواهد داشت.