رشته دندان پزشکی در کانادا

  • با شرایط 5 دانشگاه برتر برای تحصیل دندانپزشکی در کانادا آشنا شویم

تحصیل دندانپزشکی در کانادا

(Studying Dentistry in Canada)

تحصیل دندانپزشکی در کانادا در سالیان اخیر متقاضیان فراوانی پیداکرده است. دندانپزشکی یکی از مشاغل موردنیاز کانادا است و در لیست رشته‌های نظام‌مند این کشور قرار دارد. دانشگاه‌های علوم پزشکی کانادا به دلیل داشتن امکاناتی چون آزمایشگاه‌های پیشرفته و مجهز به جدیدترین فناوری و سایر زیرساخت‌های روز دنیا، از شهرت زیادی برخوردار هستند. اساساً رشته دندانپزشکي از رشته‌های پزشکی پرطرفدار در دنیا محسوب می‌شود. این رشته در کشور کانادا هرسال تعداد زیادی از دانشجویان را از سراسر دنیا به سمت خود جذب میکند.

با تمام این اوصاف، قبل از انتخاب این رشته به عنوان مسیر تحصیلی و حرفه ای، باید چند نکته را مدنظر داشته باشید. اول اینکه، آیا آمادگی ورود به یک  مسیر تحصیلی طولانی و سخت (حدوداً ۱۰ ساله) را دارید؟ آیا به بهداشت دهان و دندان علاقه‌مند هستید؟ آیا در زمینه‌های علوم و زیست شناسی استعداد مناسبی دارید؟ درصورتی که پاسخ شما به همه این سؤالات مثبت باشد، دندانپزشکی می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.

اگر قصد تحصیل در رشته دندانپزشکی در کشور کانادا را دارید و از طرفی در مورد این رشته و موضوعات پیرامون اطلاعات کافی ندارید، پیشنهاد می‌کنم این مقاله را به‌صورت تمام و کمال تا انتها مطالعه کنید. مطمئن باشید به اطلاعات خوبی در این زمینه می‌رسید.

ویدئوهای‌ پربازدید:

رشته دندان پزشکی در کانادا

شرایط تحصیل دندانپزشکی در کانادا

کانادا یکی از مقاصد محبوب دانشجویان بین‌المللی برای ادامه تحصیل است. برای ورود به دانشگاه ‌های کانادا و تحصیل در رشته دندانپزشکی، دانشجویان و متقاضیان باید دانش کافی از شرایط تحصیل در این کشور داشته باشند.

سیستم آموزشی کانادا مانند سیستم آموزشی آمریکا است. دانشجویان باید قبل از ورود به دوره دندانپزشکی، در یکی از رشته‌های علوم پایه یا علوم انسانی تحصیل کرده و مدرک کارشناسی دریافت کنند. بنابراین افرادی که مدرک کارشناسی علوم پایه ندارند نمی‌توانند در رشته دندانپزشکی تحصیل کنند.

تحصیل در رشته دندانپزشکی در کانادا به سه دوره تقسیم می شود. در این دوره ها،  دانشجویان می‌توانند دانش خود را درزمینهٔ فیزیولوژی، پیشگیری، معاینه، تشخیص و درمان نقص و اختلالات دهان، دندان‌ها، فک‌ها و بافت‌های اطراف دهان و دندان را توسعه دهند.

دوره اول معروف به دوره آمادگی یا premedical است. دانشجوها برای ورود به دانشکده دندانپزشکی، موظف هستند دوره premedical  را بگذرانند. طول این دوره، ۲ الی ۴ سال است. متقاضی بعد از گذراندن این دوره، مدرک کارشناسی علوم پایه را دریافت خواهد کرد.

دوره دوم، شامل گذراندن آزمون صلاحیت دندانپزشکی (DAT) است. این آزمون توسط اتحادیه دندان‌پزشکی کانادا (CDA) برگزار می‌شود. تحصیل در مقطع کارشناسی دندانپزشکی در کانادا با قبولی متقاضی در آزمون  شایستگی دندان‌پزشکی (DAT) شروع می‌شود. (ممکن است برخی از دانشکده‌های دندانپزشکی ازجمله دانشکده دندانپزشکی دانشگاه مک گیل، نیازی به آزمون DAT نداشته باشند.)

دوره سوم، دوره دندانپزشکی است. دانشجویان در صورت قبولی در آزمون صلاحیت دندان‌پزشکی (DAT) وارد دانشکده دندان‌پزشکی می‌شوند. در دانشکده‌های دندانپزشکی دانشجویان در یکی از دو رشته دندانپزشکی (DDS) یا جراحی دندان (DMD) مشغول به تحصیل می‌شوند.

مرحله آخر، تحصیلات تکمیلی است. دانشجوها باید ۳ سال را صرف تحصیلات تکمیلی و دریافت phd دندانپزشکی و جراحی دندان کنند. بعد از این دوره، در صورت تمایل می‌توانند دوره تخصصی بالینی و فلوشیپ را بگذارنند.

آزمون Dental Aptitude Test توسط انجمن دندانپزشکی کانادا برگزار می‌شود. این آزمون به منظور سنجش استعداد و توانایی‌های متقاضیان تحصیل دندانپزشکی در کانادا طراحی‌شده است.

داوطلبان پس از گذراندن دروس‌ پایه علوم پزشکی در سال‌های ابتدایی دوره کارشناسی، در این آزمون شرکت می‌کنند. آزمون DAT دو بار در سال و در ماه‌های فوریه و نوامبر در کانادا برگزار می‌شود.

تحصیل دندانپزشکی در کانادا ؛ مدارک لازم برای اخذ پذیرش

یکی از مدارک اصلی برای دریافت پذیرش از دانشگاه‌های پزشکی کانادا داشتن معدل مناسب (۳٫۵ به بالا از حداکثر ۴)  است.

متقاضیان تحصیل دندانپزشکی در کانادا باید رزومه تحصیلی قوی داشته باشند. در بسیاری از موارد دانشجوها، پس از دریافت پذیرش اولیه، به یک مصاحبه اختصاصی دعوت می‌شوند.

به‌طورکلی، مدارک موردنیاز برای اخذ پذیرش در رشته پزشکي عبارت‌اند از:

  • دریافت مدرک لیسانس مرتبط با رشته های دندان‌پزشکی
  • معدل مناسب (Grade Point Average) معمولاً ۳٫۵ به بالا (داشتن مدرک حداقل ۱۴ الزامی است.البته ممکن است دانشگاه‌های مختلف معدل‌های بالاتری را نیز در نظر داشته باشند.)
  • موفقیت در آزمون MCAT و آزمون DAT (آزمون شایستگی دندان‌پزشکی)
  • ارائه مقاله آکادمیک برای شرح شخصیتی و انگیزه‌ای
  • انگیزه نامه
  • مدرک یکی از آزمونهای زبان انگلیسی ( آیلتس ۶٫۵ با حداقل ۶ در هر مهارت، تافل  ۱۰۰ با حداقل ۲۲ در رایتینگ)

هرچه سن متقاضی به ۳۰ سال نزدیک باشد، شناس اخذ پذیرش کمتر می‌شود.

دانشگاه های برتر برای تحصیل دندانپزشکی در کانادا

بسیاری از دانشگاه‌های کانادا جزو بهترین دانشگاه‌های دنیا هستند و عموما در رنکینگ های جهانی از جایگاه خوبی برخوردارند. گفتنی است که اکثر دانشگاه‌های کانادا در سال ۲۰۲۰ مورد تأیید وزارت علوم ایران قرار گرفتند. اگر قصد تحصیل در کانادا را دارید بهتر است بدانید که دانشکده‌های پزشکی در کانادا از زیرساخت‌ها و امکانات عالی برخوردار هستند.

رشته دندانپزشکی در کانادا به علت بازار کار مناسب و درآمد عالی که دارد در میان دانشجویان بین‌المللی محبوبیت زیادی پیداکرده است. در ادامه قصد دارم چند مورد از برترین دانشگاه‌های کانادا برای تحصیل در رشته دندان‌پزشکی را معرفی کنم. پس با من همراه باشید.

ادامه تحصیل دندانپزشکی در دانشگاه تورنتو کانادا

دانشگاه تورنتو کانادا

دانشگاه تورنتو از بهترین دانشگاه‌ های کانادا است. دانشکده دندانپزشکی این دانشگاه به واسطه کیفیت تجهیزات و زیرساخت‌ها و همچنین جذب اساتید مجرب شهرتب سیاری دارد. تقریباً ۵۰ سال است که این دانشگاه تمام ۱۰ تخصص دندانپزشکی را ارائه می‌کند. در دانشکده دندان‌پزشکی تورنتو، هرساله ۴۳۲ دانشجو در رشتهٔ دندانپزشکی و ۱۱۴ دانشجو در یکی از تخصص‌های دندانپزشکی مشغول تحصیل هستند.

شرایط پذیرش در دانشکده دندانپزشکی تورنتو عبارتند از: ارائهٔ مدرک تافل با حداقل نمرهٔ ۱۰۰ (نمرهٔ مهارت رایتینگ نباید از ۲۲ کمتر باشد) یا مدرک آیلتس با حداقل نمرهٔ ۶.۵ (نمرهٔ هیچ مهارتی نباید از ۶ کمتر باشد)، داشتن رزومه آکادمیک قوی (معدل مدرک دانشگاهی‌ باید حداقل بیشتر از پانزده باشد.)،شرکت در دو آزمون سنجش شخصیت (CASPer) و استعداد دندانپزشکی (DAT)، ارائه انگیزه نامه تحصیلی و گذراندن مصاحبه

برای آشنایی بیشتر با پیش نیازهای پذیرش این دانشکده به این صفحه مراجعه کنید.

رشتــــــه یا دانشگــــــــاهی که به‌دنبال آن هستید را جستجو کنید.

    ادامه تحصیل دندانپزشکی در دانشگاه وسترن اونتاریو کانادا

    دانشگاه وسترن انتاریو کاناد

    دانشگاه وسترن انتاریو که در سال ۱۸۷۸ بنا شده، یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های کانادا است. دانشگاه Western Ontario یا UWO  در شهر لندن، استان انتاریو  کانادا واقع شده است. دانشکده دندانپزشکی Schulich این دانشگاه از دانشکده‌های معروف دندانپزشکی کانادا است که ۵۶ دانشجوی دندانپزشکی برای دوره دندانپزشکی عمومی می‌پذیرد. پذیرش در این دانشکده نیازمند برآورده کردن پیش‌نیازهای متفاوتی است.

    از شرایط اخذ پذیرش از دانشکده دندان‌پزشکی Schulich دانشگاه وسترن انتاریو میتوانیم به: اخذ مدرک کارشناسی در رشته های مرتبط، داشتن معدل بالا (حداقل ۸۰%) و ارائه مدرک یکی از آزمونهای زبان انگلیسی (آیلتس آکادمیک یا تافل) اشاره کنیم.

    برای اطلاع دقیق از پیش‌نیازهای پذیرش دانشجوهای خارجی در  دانشکده دندانپزشکي Schulich به این صفحه مراجعه کنید.

    تحصیل دندانپزشکی در دانشگاه لاوال کانادا

    لاوال

    دانشگاه لاوال از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های کانادا است که اواسط قرن هجدهم و سال ۱۸۵۲ در منطقه کبک کانادا تأسیس شد. با توجه به اینکه دوره دندانپزشکی این دانشگاه، به زبان فرانسه تدریس می‌شود، به متقاضیان تحصیل در رشته دندانپزشکي در این دانشگاه توصیه می‌شود به زبان فرانسه مسلط باشند. اگر چه این دانشگاه، دانشجویان بین‌المللی را هم پذیرش می‌کند ولی اکثر دانشجوهای آن از ساکنان استان کبک و سایر شهروندان کانادا هستند. هر سال حدود ۶۰۰ درخواست پذیرش برای رشته دندانپزشکی به این دانشگاه ارسال می‌شود که ۴۸ مورد آن پذیرفته می‌شود.

    برای ورود به رشته دندانپزشکي در دانشگاه لاوال، باید علاوه بر رزومه آکادمیک قوی، نمره بالایی در مدرک زبان فرانسوی داشته باشید، رشته دندانپزشکي مانند دوره پزشکی دارای دوره پیش‌نیاز است. متقاضیان تحصیل دندانپزشکی در این دانشگاه مستلزم شرکت در یک مصاحبه هستند.

    برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص شرایط اخذ پذیرش در  رشته دندان‌پزشکی دانشگاه لاوال می‌توانید به این صفحه مراجعه کنید.

    تحصیل دندانپزشکی در دانشگاه مک گیل کانادا

    دانشگاه مک گیل کانادا

    دانشگاه دولتی مک گیل در شهر مونترال، استان کبک واقع شده است. زبان اصلی این دانشگاه انگلیسی است. رتبه‌بندی‌های جهانی حاکی از آن است که این دانشگاه یکی از برترین دانشگاه‌ها برای تحصیل دندانپزشکی در کانادا به شمار می‌رود. برای پذیرش در رشته دندانپزشکي در  دانشگاه مک گیل، لازم است دانشجویان  واحدهایی در دروس زیست شناسی، شیمی، شیمی آلی و فیزیک را گذرانده باشند.

    برای دریافت پذیرش و تحصیل در رشته دندان‌پزشکی در دانشگاه مک گیل، ارائه مدرک لیسانس و ریزنمرات، ارائه انگیز نامه تحصیلی، داشتن رزومه تحصیلی قوی، شرکت در آزمون DAT، شرکت در آزمون CASPer، شرکت در دوره مدرک CPR و AED، گذراندن دروس پایه فیزیک، شیمی، شیمی ارگانیک و زیست، شرکت در مصاحبه ها در صورت قبولی مدارک وارائه مدرک زبان انگلیسی (تافل حداقل ۸۶ و آیلتس ۶٫۵) الزامی است.

    تحصیل دندانپزشکی در دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا

    دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا

    دانشگاه بریتیش کلمبیا با علامت اختصاری UBC، از مشهورترین دانشگاه‌های کانادا است که در شهر  ونکوور، استان بریتیش کلمبیا، واقع شده است. قدمت این دانشگاه به سال ۱۸۲۱ باز می‌گردد. در دانشگاه بریتیش کلمبیا، دو مرکز اصلی در حال فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان به ویژه دانشجوهای رشته رشته پزشکی ودندانپزشکي هستند. رؤیای بسیاری از علاقه‌مندان به تحصیل در رشته دندان‌پزشکی در کانادا تحصیل در این دانشگاه است.

    برای تحصیل در رشته دندانپزشکي دانشگاه  UBC، داشتن مدرک کارشناسی مرتبط، معدل بالا (۷۶%)، کسب نمره تافل (۹۳) یا آیلتس (۷ با حداقل ۶٫۵ در هر مهارت) الزامی است. با مراجعه به صفحه دانشکده دندانپزشکی دانشگاه بریتیش کلمبیا، می‌توانید اطلاعات دقیقی در مورد روند پذیرش به دست آورید.

    تحصیل دندانپزشکی در کانادا و ورود به بازار کار کانادا

    • 1

      دریافت مدرک کارشناسی

      برای ورود به یک دانشکده دندان پزشکی در کانادا، دریافت مدرک لیسانس در رشته‌های علوم پایه، زیست شناسی و …  الزامی است. متقاضی باید به مدت دو تا چهار سال در  یکی از رشته های علوم پایه ازجمله زیست شناسی، شیمی، میکروبیولوژی و .. تحصیل کند و با معدل بالا فارغ التحصیل شود. لازم به ذکر است که پیش نیاز پذیرش بسیاری از دانشکده‌های دندانپزشکی در کانادا، پشت سر گذاردن تعدادی واحد در دروس علوم پایه مثل زیست شناسی، شیمی آلی و … است.

    • 2

      ورود به دانشکده دندان‌پزشکی

      تحصیل در مقطع کارشناسی رشته دندانپزشکي در کانادا مستلزم قبولی در آزمون شایستگی دندان‌پزشکی (DAT) است. (ممکن است برخی از دانشکده‌های دندانپزشکی ازجمله دانشکده دندانپزشکی دانشگاه مک گیل، نیازی به آزمون DAT نداشته باشند.)

      درصورت دریافت پذیرش از دانشکده دندانپزشکی، متقاضی باید چهار سال دیگر به تحصیلات خود ادامه بدهد. دانشجویان در این چهار سال، دانش پزشکی را می‌آموزند و مهارت‌های عملی را فرا می‌گیرند. دو سال اول عمدتاً در کلاس و آزمایشگاه و دو سال دوم، در کلینیک دندان پزشکی و  کسب تجربه بالینی صرف می‌شود. دانشجویان در نهایت پس از چهار سال تحصیل، میتوانند مدرک دکترای جراحی دندان (DDS) یا دکترای دندان پزشکی (DMD) را دریافت کنند.

    • 3

      موفقیت در آزمون NDEB 

      دندان‌پزشکانی که خارج از کشور کانادا مدرک خود را دریافت کردند، جهت فعالیت در این حرفه در  کشور کانادا لازم است سلسله آزمون‌های نسبتاً دشوار نظام دندانپزشکی کانادا را با موفقیت طی کنند تا بتوانند مجوز طبابت را کسب کنند.

      برای دریافت مجوز دندانپزشکي در کانادا، فرد باید بتواند گواهی سازمان ملی ارزیابی دندانپزشکی در کانادا (NDEB) را دریافت کند. مراحل دریافت گواهی NDEB، شامل:

      شرکت در آزمون آنلاین ارزیابی شخصی، ارائه درخواست به NDEB برای فرآیند معادل‌سازی مدرک تحصیلی، موفقیت در آزمون ارزیابی دانش‌پایه (AFK)، گذراندن آزمون ارزشیابی دانش بالینی/ داوری (ACJ) و در انتها شرکت در آزمون ارزیابی مهارت‌های بالینی، درخواست اخذ گواهی NDEB است.

      به واقع داوطلبینی که به دنبال اشتغال در رشته دندانپزشکي در کانادا هستند باید با موفقیت آزمونهای برگزار شده توسط سازمان ملی ارزیابی دندانپزشکی در کانادا (NDEB) را بگذرانند.

      دانشجویان دندانپزشکی در مدارس معتبر کانادا و آمریکا نمی‌توانند زودتر از سه ماه قبل فارغ التحصیلی در این آزمون شرکت کنند. این آزمون‌ها توانایی‌های مورد نیاز برای شروع کار به عنوان کارورز دندانپزشکی را مورد سنجش قرار می‌دهند.

    • 4

      دریافت مجوز و پروانه کار 

      موفقیت در آزمون NDEB به تنهایی برای فعالیت به عنوان دندان‌پزشک کافی نیست. پس از دریافت مدرک NDEB، فرد باید از سازمان نظام دندانپزشکی کانادا پروانه اشتغال به دندانپزشکی دریافت نماید.

      مدارک وشرایط موردنیاز برای اشتغال به کار در حرفه دندانپزشکی در کانادا:

      دریافت مدرک دندانپزشکی از یکی از دانشگاه‌های کانادا

      معادل‌سازی مدرک دندانپزشکی

      گذراندن آزمون کتبی و عملی در کشور کانادا (برای فارغ‌التحصیلان خارج از کشور کانادا.)

      تسلط به زبان انگلیسی یا فرانسه

      موفقیت در آزمون اخلاق حرفه‌ای قوانین پزشکی

      عضویت در یکی از انجمن‌های دندانپزشکی استانی و عضویت در سازمان نظام دندانپزشکی فدرال

      هر کدام از استان ‌های کانادا برد تخصصی خود را دارند که متقاضی برای فعالیت در آن استان می‌بایست به عضویت برد تخصصی آن استان هم در بیاید.

    هزینه تحصیل دندانپزشکی در کانادا

    هزینه تحصیلی در کانادا، در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی به طور معمول از رشته‌های تحصیلی دیگر بیشتر است.

    هزینه تحصیل در رشته دندانپزشکي در کانادا با توجه به دانشگاه و شهر مقصد متفاوت است. شهریه‌ای که دانشجوهای بین‌المللی برای تحصیل در رشته دندانپزشکی در کانادا باید بپردازند اغلب دو برابر شهریه‌ای است که دانشجویان بومی پرداخت میکنند

    به عنوان مثال، دانشجوهای بومی برای تحصیل در رشته دندانپزشکی در دانشگاه تورنتو باید در سال ۴۵ هزار دلار پرداخت کنند. این درحالی است که دانشجویان خارجی، برای تحصیل در این رشته در دانشگاه تورنتو، باید ۹۰ هزار دلار در سال بپردازند. به طور میانگین، هزینه تحصیل در رشته دندانپزشکي در دانشگاه‌های کانادا مبلغی بین ۲۰ هزار دلار تا ۹۰ هزار دلار در سال است.

    جستجوی رشته و دانشگاه درکانادا با اسمارت اپلای

    منطبق با نمره زبان، بودجه، رشته و شهر مورد علاقه شما

    اگر ابزار سرچ اسمارت اپلای را تا به حال استفاده نکرده‌اید، به شما پیشنهاد می‌کنیم فقط ۶۰ ثانیه زمان بگذارید و یک بار این فرصت بزرگ را امتحان کنید. چند سوال ساده را پاسخ بدهید و رشته‌هایی که می‌‎توانید با بودجه فعلی و نمره زبان‌تان اقدام کنید را پیدا کنید.

    اسمارت اپلای

    بورسیه تحصیل دندانپزشکی در کانادا

    یکی از مزیت‌های تحصیل در کانادا، امکان دریافت بورسیه تحصیلی است. درست است که تحصیل در رشته دندانپزشکی در کانادا به نسبت رشته‌های دیگر تحصیلی گران‌تر است اما دانشگاه‌های کانادا، برای کمک به دانشجویان بورسیه‌ها و وام‌های دانشجویی مختلفی را ارائه میکنند.

    به‌عنوان مثال میتوانیم به دانشگاه لاوال اشاره کنیم. این دانشگاه به دانشجویان ارشد هر سه ماه مبلغ ۵۰۰ تا ۸۰۰ دلار و دانشجویان دکتری هر سه ماه مبلغ ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ دلار بورسیه اعطا می‌کند. دانشگاه‌های دیگر هم بورسیه‌های مختص به خود را برای دانشجویان در نظر دارند که بیشتر آنها بورسیه‌های شایسته محور است.

    مبلغ و نوع بورسیه تحصیلی در هر یک از استان‌های کانادا متفاوت است. شرایط بورسیه تحصیل دندانپزشکی در کانادا همانند بورسیه رشته پزشکی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه توصیه می کنم اطلاعات موجود در برگه رشته پزشکی در کانادا را مطالعه کنید.

    تحصیل دندانپزشکی در کانادا ؛ میزان حقوق دندانپزشکان

    دندانپزشکی یکی از مشاغل پردرآمد در کانادا است. حقوق دریافتی یک دندان‌پزشک در کشور کانادا دراستان‌های مختلف متغیر است. طبق آمارهای منتشرشده از سوی دولت فدرال، میانگین سالانه درآمد دندانپزشکی در کانادا چیزی در حدود ۱۰۴٬۳۳۱$ (دلار کانادا) است. البته ناگفته نماند که این رقم هرساله در حال افزایش است و میزان درآمد با توجه به میزان مهارت و سابقه کار دندانپزشک ممکن است بیشتر هم شود.

    در کانادا یک دندان‌پزشک تازه کار با تجربه کمتر از ۱ سال می‌تواند به طور متوسط حدود ۱۰۰ هزار دلار کانادا حقوق دریافت کند. یک دندان‌پزشک حرفه‌ای در اوایل کار با ۱-۴ سال تجربه، به طور متوسط حدود ۱۰۵ هزار دلار دریافت می‌کند. یک دندان‌پزشک حرفه‌ای با ۵ تا ۹ سال تجربه، به طور متوسط ۱۲۳  هزار دلار کانادا در سال دریافت می‌کند. یک دندان‌پزشک باتجربه با ۱۰ تا ۱۹ سال تجربه، به طور متوسط حدود ۱۴۸ هزار دلار در سال دریافت می‌کند. دندان‌پزشکان حرفه‌ای با تجربه بالا هم حدود ۱۵۰٬۰۰۰ دلار در سال دریافتی دارند.

    در ادامه می‌توانید میانگین درآمد دندانپزشکی در استان های کانادا را مشاهده و با هم مقایسه کنید.

    استان نوااسکوشیا

    ۱۱۵،۰۵۰

    دلار کانادا در سال

    استان اونتاریو

    ۱۱۴،۹۶۶

    دلار کانادا در سال

    استان آلبرتا

    ۱۲۷،۸۹۰

    دلار کانادا در سال

    استان کبک

    ۱۲۱،۰۲۷

    دلار کانادا در سال

    استان بریتیش کلمبیا

    ۱۰۴،۰۵۵

    دلار کانادا در سال

    تحصیل دندانپزشکی در کانادا ؛ معادل سازی مدرک دندانپزشکی

    کانادا یکی از کشورهای مهاجرپذیر است. اقتصاد پویا  و درحال توسعه این کشور، شرایط مناسبی را برای جذب متخصصین رشته‌های مختلف تحصیلی فراهم  کرده است. همان‌طور که پیشتر هم گفتیم، دندانپزشکي یکی از حرفه‌های پردرآمد در کانادا است.

    بازار خوب حرفه دندان‌پزشکی در این کشور باعث شده بسیاری از دندانپزشکان کشورهای مختلف به فکر مهاجرت به کانادا بیفتند.

    با توجه به اینکه رشته‌های پزشکی به طور مستقیم با جان و سلامت مردم در ارتباط هستند، به همین دلیل است که سیستم بهداشت و درمان کانادا در ارزشیابی و معادل‌سازی مدارک پزشکی و اعطای مجوز پزشکی سختگیری زیادی می‌کند.

    دندان‌پزشکانی که قصد مهاجرت به کانادا را دارند، می‌بایست ابتدا در سایت سازمان ملی ارزشیابی مدارک تحصیلی کانادا موسوم به NDEB عضو شده و مدارک تحصیلی خود را به این سازمان ارسال کنند.

    سازمانNDEB مدارک متقاضیان را بررسی می‌کند و در صورت داشتن کسری، به آنها اطلاع می‌دهد.

    پس از دریافت تأیید نهایی از سازمان، متقاضیان می‌توانند در آزمون تئوری معادل‌سازی مدرک دندان‌پزشکی در کانادا (The Assessment of Knowledge) شرکت کنند.

    این آزمون سالی یک‌بار و در بهمن‌ماه برگزار می‌شود. نکته مهم این آزمون این است که هر فرد مجاز است فقط ۲ بار در آزمون رد بشود. حداقل نمره قبولی برای آزمون تئوری ۷۵  است. افرادی که این نمره را کسب کنند می‌توانند در آزمون عملی شرکت کنند. آزمون‌های عملی سالی یک‌بار در دانشگاه‌های کانادا برگزار می‌شود.

    البته ناگفته نماند که در برخی از دانشگاه‌های کانادا برای دندان‌پزشکان خارجی دوره‌های تکمیلی برگزار می‌شود. ورود به این دوره‌ها مستلزم قبولی در آزمون تئوری است. هر دانشگاه برای ورود به این دوره، نمره خاصی را در نظر می‌گیرد.

    مرحله آخر، شرکت در آزمونBoard  است. این آزمون در هر استان به‌صورت جداگانه و متفاوت برگزار می‌شود. آزمون Board در هرسال سه بار برگزار می‌شود و محدودیتی در تعداد دفعات شرکت ندارد.

    شرکت‌کنندگان در صورت قبولی در آزمون Board می‌توانند مجوز طبابت در کانادا را دریافت کنند.

    مدارک درخواستی، باید ترجمه رسمی شده باشند.

    ترجمه رسمی ریزنمرات همراه با کپی برابر با اصل الزامی است.

    ترجمه دانشنامه دندانپزشکی همراه با کپی برابر با اصل شده ضروری است.

    سوالات رایج پیرامون تحصیل دندانپزشکی در کانادا

    شرکت دردوره ۲-۴ساله premedical، موفقیت در آزمون MCAT و آزمون DAT (آزمون شایستگی دندان‌پزشکی)، داشتن رزومه آکادمیک قوی (معدل مناسب حداقل ۱۴)، گذراندن مصاحبه

    آیلتس ۶٫۵ با حداقل ۶ در هر مهارت، تافل  ۱۰۰ با حداقل ۲۲ در رایتینگ

    خیر. تحصیل در دانشگاه های کانادا مستلزم پرداخت شهریه است.

    بله. برای ورود به رشته های گروه پزشکی سن نباید بیشتر از 30 سال باشد.

    شهریه‌ای که دانشجوهای بین‌المللی برای تحصیل در رشته دندانپزشکی در کانادا باید بپردازند اغلب دو برابر شهریه‌ای است که دانشجویان بومی پرداخت میکنند.

    بله. دانشجویان ضمن دارا بودن شرایط لازم ازجمله معدل بالا، داشتن مدرک زبان (آیلتس نمره ۷) و امتیاز بالا در آزمون ورودی می‌توانند از بورسیه استفاده کنند.

    بله. در اینصورت، فرد ابتدا باید یکی از رشته‌های علوم پایه را بگذراند و معدل بالای ۱۵ داشته باشد.

    میانگین سالانه درآمد دندانپزشکی در کانادا چیزی در حدود ۱۰۴٬۳۳۱$ (دلار کانادا) است.