تحصیل پزشکی در کانادا

اگر بگوییم که رؤیای تحصیل رشته پزشکی در کانادا، آرزوی خیلی از جوان‌ها خصوصاً جوان‌های ایرانی بوده و هست، خیلی هم بیراه نگفته‌ایم. کانادا به دلیل داشتن دانشگاه‌های معتبر و اساتید مجرب، همیشه به عنوان بهترین مقصد برای تحصیل پزشکی شناخته شده است. گفتنی است که رشته پزشکی در این کشور بسیار پرطرفدار است. کانادا سالانه دانشجویان زیادی را از اقصی نقاط دنیا برای تحصیل در این رشته جذب می‌کند. اگر شما هم مثل خیلی‌ها، رؤیای پزشک شدن در کانادا و  پوشیدن روپوش‌های سفید را در سر دارید، توصیه می‌کنیم حتماً مطالب این صفحه را مطالعه کنید.

در ابتدا می‌خواهیم بحث را با شرایط تحصیل در رشته پزشکی شروع کنیم. سپس به مباحث دیگری همچون مزایا، معایب، هزینه و …. این رشته بپردازیم.

تحصیل رشته پزشکی در کانادا بدون شرایط هم نیست !

(Medical educatiion requirments in Canada)

تحصیل در رشته پزشکی در دانشگاه‌ها و کالج‌های کانادا، بسیار سخت و رقابتی است. علاقه‌مندان به تحصیل در رشته پزشکی در کانادا، باید در وهله اول از شرایط تحصیل پزشکی در این کشور آگاه باشید.

بحث شرایط پذیرش، را با معرفی پیش نیازهای تحصیل در رشته پزشکی شروع می‌کنیم.

پیش‌ نیازهای پذیریش تحصیلی در دانشکده‌های پزشکی کانادا

  • کسب مدرک دیپلم

یکی از شرایط تحصیل در رشته پزشکی در کانادا، کسب مدرک دیپلم با حداقل معدل ۱۵ است. گفتنی است که گذراندن دوره یکساله پیش دانشگاهی نیز الزامی است.

  • تسلط به زبان انگلیسی

با توجه به اینکه زبان آموزش اکثر دانشگاه‌های کانادا، انگلیسی است، تسلط به این زبان یکی از الزامات تحصیل پزشکی است. به همین منظور، متقاضی باید در یکی از آزمون‌های استاندارد زبان انگلیسی (به‌ویژه آیلتس آکادمیک) شرکت و بتواند حدنصاب نمره موردنیاز دانشگاه را کسب کند.

حدنصاب نمره آیلتس، به دانشگاهی که متقاضی قصد تحصیل در آن را دارد، بستگی دارد. به‌عنوان‌مثال، برخی از دانشگاه‌ها دانشجو را با نمره آیلتس ۶٫۵ و برخی با آیلتس ۷ پذیرش می‌کنند.

به واقع، داشتن مدرک دیپلم، پیش دانشگاهی و مدرک زبان (آیلتس) از پیش نیازهای اصلی تحصیل در رشته پزشکی در کانادا هستند.

  • شرایط سنی

ورود به رشته های پزشکی در کانادا، بدون محدودیت سنی نیست. به طور کل باید گفت که، برای تحصیل رشته های پزشکی در کانادا اولویت با افرادی است که شرایط سنی آنها کمتر از ۲۵ سال است. به واقع، با افزایش سن، شانس اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی متقاضی برای رشته پزشکی کمتر میشود.

ویدئوهای‌ پربازدید:

تحصیل پزشکی در کانادا

برای تحصیل پزشکی در کانادا باید از چند خوان رستم گذشت!

همان‌طور که گفتیم، برای آن‌که بتوانیم از یکی از دانشکده‌های پزشکی کانادا، پذیرش بگیریم، باید دیپلم و مدرک آیلتس (با نمره بین ۶٫۵ تا ۷) داشته باشیم. بعد از این دو شرط، که اصلی‌ترین پیش‌نیازهای تحصیل در رشته پزشکی در کشور کانادا هستند، باید درخواست خود را برای قبولی در یکی از دانشکده‌های پزشکی در کانادا، ارسال کنیم. چنانچه با شرایط و درخواست ما موافقت شد، برایمان ویزای تحصیلی کانادا صادر می‌شود و می‌توانیم وارد دانشکده پزشکی شویم.

بعد از اخذ پذیرش، باید برای تحصیل در رشته پزشکی در کانادا، مراحل زیر را طی کنیم.

  • گرفتن مدرک لیسانس در علوم پایه

تحصیل پزشکی در کانادا با ایران متفاوت است. یعنی دانشجو با گرفتن پذیرش، نمی‌تواند  مستقیما وارد رشته پزشکی شده و مشغول به تحصیل بشود. یکی از مهم‌ترین شرایط برای تحصیل در رشته پزشکی در کانادا، کسب مدرک لیسانس علوم پایه است. برای ورود به رشته پرشکی، متقاضیان باید دوره ۳-۴ ساله لیسانس را در رشته‌های علوم پایه از جمله زیست، شیمی، فیزیک و یا رشته های مرتبط، بگذرانند. 

دریافت مدرک لیسانس علوم پایه برای همه دانشکده‌های پزشکی کانادا الزامی نیست. به طور مثال در دانشگاه کبک، دانشجویان بعد از دو سال تحصیل در دوره‌های دیپلم موسوم به (CEGEP) که معادل با سال دوازدهم تحصیل در سایر استان‌های کانادا به اضافه سال اول دانشگاه است، پذیرش می‌شوند. ولی گذراندن دوره لیسانس علوم پایه در اغلب دانشگاه‌های غرب کانادا، ضروری است.

  • شرکت در آزمون ورودی پزشکی و قبولی در آزمون

پس از گرفتن مدرک لیسانس علوم پایه، نوبت شرکت در آزمون MCAT یا Medical College Admission Test است، متقاضیان باید این آزمون را با موفقیت پشت سر بگذارند.  این آزمون ظرفیت محدودی در کشور کانادا دارد. آزمون MCAT توسط سازمان AAMC (انجمن کالج‌های پزشکی آمریکا) برگزار می‌شود.

آزمون MCAT یک آزمون استانداردِ کامپیوتری است. آزمون MCAT معمولا در سال سوم تحصیل پیش پزشکی، برگزار می‌شود. متقاضیان در این آزمون از لحاظ مهارت حل مسئله، تفکر انتقادی، دانش مفاهیم طبیعی، رفتاری و علوم اجتماعی ارزیابی می‌شوید.

۸ دلیل موجه برای تحصیل در رشته پزشکی در کانادا

شاید با توجه با این همه سختی تحصیل رشته پزشکی در کانادا، این سؤال برایتان پیش بیاید که آیا این‌همه فرازوفرودها در رشته پزشکی مزایایی هم به دنبال دارد یاخیر. از مزایای تحصیل در رشته پزشکی در کانادا می‌توانیم به موارد زیر اشاره‌کنیم.

۱. مقرون‌به‌صرفه بودن هزینه تحصیل

هزینه تحصیل رشته پزشکی در کانادا به نسبت برخی از کشورهای انگلیسی زبان ازجمله آمریکا، استرالیا و نیوزلند نسبتاً ارزان‌تر است. . هزینه‌های تحصیل در کل به دانشگاه، مکان زندگی و سبک زندگی دانشجو بستگی دارد. 

۲. اعتبار جهانی مدرک پزشکی

وجود دانشکده‌های برتر پزشکی، بالا بودن سطح آموزش و مهمتر از همه جذب اساتید مجرب باعث شده مدرک پزشکی این کشور در سراسر جهان از اعتبار بالای بین‌المللی برخوردار باشد. سیستم آموزش کانادا در رنکینگ‌های جهانی محسوس است. دانشگاه ‌های کانادا در رتبه‌بندی‌های جهانی همیشه از جایگاه خوبی برخوردار هستند.

۳. امکان کار ضمن تحصیل

دانشجو، همزمان با تحصیل در رشته پزشکی، اجازه کار هم دارد. کار دانشجویی در کانادا ، به صورت پاره‌وقت و ۲۰ ساعت در هفته است. متقاضی پس از دریافت پذیرش و ویزای تحصیلی کانادا، با همان ویزا اجازه کار نیمه‌وقت را دارد.

۴. امکان دریافت بورسیه تحصیلي

یکی از مزیت‌های تحصیل در رشته پزشکی در دانشگاه‌های کانادا امکان دریافت بورسیه تحصیلی است.  دانشجوهای خارجی در صورت واجد شرایط بودن (معدل بالا، داشتن مدرک زبان آیلتس با نمره ۷ و کسب امتیاز بالا در آزمون ورودی) می‌توانند از بورسیه‌های دولتی و غیردولتی برای تحصیل استفاده کنند.

۵. امکان دریافت اقامت 

دانشجوها پس از اتمام دوره تحصیل در رشته‌های پزشکي در کانادا، می‌توانند نسبت به دریافت اقامت پس از تحصیل در کانادا اقدام کنند.  دانشجویان فارغ‌التحصیل درصورت یافتن شغل مناسب و تمام‌وقت، می‌توانند ابتدا ویزای کار دریافت کنند و بعد از مدتی برای اقامت دائم اقدام کنند.

۶. اجازه بردن همراه

برخلاف بسیاری از کشورهای اروپایی ازجمله آلمان و اتریش، دانشجوهای کانادا این اجازه را دارند که همسر و فرزندان خود را همراه ببرند. دولت کانادا این اجازه را به دانشجوهای بین‌المللی می‌دهد تا همسر و فرزندان کوچک‌تر از سن قانونی خود را جهت کار یا تحصیل در کانادا به همراه بیاورند. بنابراین کلیه اعضای خانواده درجه‌یک دانشجو، می‌توانند از تجربه زندگی در کانادا بهره‌مند شوند.

۷. فرصت‌های شغلی

وجود زیرساخت‌های اقتصادی و اجتماعی قوی در کانادا، فرصت‌های شغلی فوق‌العاده‌ای را برای دانشجوها فراهم کرده است. در کشور کانادا، فرصت‌های شغلی با درآمد بالا برای دانشجوهای پزشکی مهیا است.

۸. تنوع فرهنگی

تنوع فرهنگی در فرهنگ کانادایی به‌وضوح مشاهده می‌شود. بیش از ۲۰ درصد از کل جمعیت کانادا را مهاجرین تشکیل می‌دهند. کانادا بیشترین نسبت جمعیت مهاجر را در بین کشورهای G۸ دارد.  کشور کانادا به دلیل اینکه چند دهه به سیاست مهاجرپذیری و اسکان مهاجران روی آورد اکنون به یک کشور چند فرهنگی تبدیل‌شده است. شرایط فوق، انگیزه زبان‌آموزی و آشنایی با فرهنگ ملل مختلف را فراهم می‌کند.

تحصیل رشته پزشکی در کانادا با دیپلم

یکی از سؤالاتی که اغلب متقاضیان رشته پزشکی از ما می‌پرسند، این است که آیا با مدرک دیپلم هم می‌توانند برای تحصیل در این رشته اقدام کنند یا خیر. گفتنی است که، تحصیل رشته پزشکی در کانادا با مدرک دیپلم، به دانشگاهی بستگی دارد که دانشجو درخواست پذیرش خود را ارسال کرده‌است.

پذیرش با مدرک دیپلم بسیار رقابتی است. افرادی که قصد دارند با مدرک دیپلم، در رشته پزشکی ادامه تحصیل بدهند، باید شرایط سنی لازم (۱۸-۲۰ سال) داشته باشند. از دیگر شرایط پذیرش است

برای تحصیل در رشته پزشکی با مدرک دیپلم در کانادا، اولویت با افرادی است که سن آن‌ها  ۱۸-۲۰ سال است. افزایش سن، شانس دریافت پذیرش و ویزای تحصیلی در رشته پزشکي را کاهش می‌دهد.

تحصیل پزشکی در کانادا با لیسانس

با توجه به اینکه، تعداد متقاضیان تحصیل پزشکی در کانادا با مدرک لیسانس زیاد است، دانشگاه‌های این کشور با برگزاری آزمون ورودی، از میان دانشجویانی که امتیازات بیشتری را کسب می‌نمایند، پذیرش می‌کنند.

دانشجوهایی که مقطع لیسانس خود را در یکی از رشته‌های علوم زیستی گذرانده‌اند، پس از شرکت در آزمون MCAT و کسب نمره‌ی قبولی می‌توانند برای ورود به دانشکده‌های پزشکی کانادا اقدام نمایند. گفتنی است که برای ورود به دانشگاههای پزشکی با مدرک لیسانس، کسب مدرک زبان انگلیسی (آیلتس ۶٫۵ به بالا) الزامی است.

در جمع بندی این بخش کافی است بگوییم که، به دلیل ظرفیت محدود دانشگاه‌های پزشکی کانادا و تقاضای بسیار داوطلبان جهت تحصیل در این رشته‌ها، دریافت پذیرش برای داوطلبان در این رشته، کمی دشوار شده است. با توجه به ظرفیت کم پذیرش در رشته‌های پزشکی در کانادا به‌صراحت می‌توان گفت که فاکتورهایی از قبیل شرایط سنی، بالا بودن معدل و قوی بودن رزومه تحصیلی می‌تواند شانس دریافت پذیرش را افزایش بدهد.

معرفی دانشگاه های برتر رشته پزشکی در کانادا

کانادا ۱۷ دانشگاه پزشکي دارد. این دانشگاه‌ها در طی دوره‌های ۳ تا ۴ ساله، مدرک دانشگاهی MD یا دکترای پزشکی را ارائه می‌کنند. دانشگاه‌های پزشکی کانادا جزء برترین دانشگاه‌های دنیا در زمینه پزشکی هستند. از مهم‌ترین ویژگی دانشگاه‌های پزشکی کانادا می‌توانیم به ارائه آموزش باکیفیت و برخورداری از بهترین و پیشرفته‌ترین مراکز تحقیقاتی اشاره‌کنیم.

همانطور که قبلا اشاره کردیم، فضای تحصیل پزشکي در کانادا بسیار رقابتی است. باتوجه به اینکه،  از ۱۷ دانشگاه پزشکی کانادا، تنها ۷ دانشگاه پذیرای دانشجویان بین‌المللی هستند، در نتیجه متقاضیان تحصیل در این رشته در کانادا راه سختی را برای ورود به دانشگاه پیش رو دارند.

در ادامه به معرفی تعدادی از دانشگاه‌ هاي کانادا میپردازیم که دانشکده‌های پزشکی آن‌ها از شهرت بالایی برخوردارند و برای تحصیل رشته پزشکي، بسیار شناخته شده هستند.

ادامه تحصیل پزشکی در دانشکده پزشکی مک گیل کانادا

دانشگاه مک گیل کانادا

  • دانشگاه مک گیل یک دانشگاه دولتی است که در شهر مونترال، استان کبک، واقع شده است. دوره های آموزشی این دانشگاه به زبان انگلیسی و فرانسوی ارائه می‌شوند. گفتنی است که دانشگاه مک گیل به مدت ۱۳ سال پیاپی به‌عنوان برترین دانشگاه علوم پزشکي کانادا معرفی شده است. برای اخذ پذیرش در دانشکده پزشکی دانشگاه مک گیل، موفقیت در آزمون MCAT (کسب حداقل نمره کل ۵۰۹)، GPA یا معدل بالا (۳٫۸ از ۴) و ارائه مدرک زبان انگلیسی یا فرانسوی در سطح B2 تا C1 (آیلتس حداقل نمره ۶٫۵ و تافل ۸۶) ضروری است. هزینه تحصیل در رشته پزشکی این دانشگاه حدود ۴۰ هزار دلار کانادا در سال برآورد شده است.

ادامه تحصیل پزشکی در دانشکده پزشکی بریتیش کلمبیا

دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا

دانشگاه بریتیش کلمبیا با علامت اختصاری UBC، از مشهورترین دانشگاه‌های کانادا به شمار می‌رود که در شهر زیبای ونکوور، استان بریتیش کلمبیا، واقع شده است.

دانشکده پزشکی دانشگاه UBC، ازلحاظ کیفیت آموزش، به عنوان سومین دانشکده‌ی پزشکی کانادا  شناخته شده است. دانشگاه UBC یکی از بزرگ‌ترین دوره‌های پزشکی را در کانادا برگزار می‌کند و هرساله قریب ۳۰۰ دانشجو می‌پذیرد. زبان تحصیل پزشکی در این دانشگاه، انگلیسی است.

رویای بسیاری از علاقه‌مندان به تحصیل در رشته پزشکی در کانادا تحصیل در این دانشگاه است. برای ورود به دانشکده پزشکی دانشگاه بریتیش کلمبیا، علاوه بر موفقیت در آزمون MCAT (نمره هیچ بخشی نباید کمتر از ۱۲۴ باشد)، کسب GPA یا معدل بالا ( ۳٫۹ از ۴) و داشتن مدرک زبان انگلیسی (آیلتس آکادمیک یا تافل) الزامی است. شهریه‌ی سالانه‌ی دانشکده‌ی پزشکی UBC کانادا برای دانشجویان بین‌المللی به‌طور میانگین در حدود ۲۰ هزار دلار است.

رشتــــــه یا دانشگــــــــاهی که به‌دنبال آن هستید را جستجو کنید.

    ادامه تحصیل پزشکی در کانادا ؛ دانشکده پزشکی آلبرتا

    دانشگاه آلبرتا کانادا

    دانشگاه آلبرتا (University of Alberta) یکی از معتبرترین دانشگاه‌های کانادا است که در شهر ادمونتون، استان آلبرتا  کانادا، قرار دارد.

    دانشگاه آلبرتا دارای دو دانشکده پزشکی و دندانپزشکی است. لازم به ذکر است که بهترین اساتید کانادا در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند. دانشگاه آلبرتا با توجه به شرایط دانشجویان، به آنها بورس تحصیلی اعطا می‌کند. برای اخذ پذیرش در این دانشگاه موفقیت در آزمون MCAT و کسب معدل در حدود ۳٫۹۱ از ۴ الزامی است.

    هزینه تحصیل در رشته پزشکي در دانشگاه آلبرتا  از ۷۴۹۸ دلار شروع می‌شود و هزینه سالانه تحصیل در این رشته، در حدود ۱۲ هزار دلار است.

    ادامه تحصیل پزشکی در کانادا ؛ دانشکده پزشکی مک مستر

    دانشگاه مک مستر کانادا

    دانشگاه مک مستر در شهر همیلتون، استان انتاریو کانادا، واقع شده است. محوطه اصلی این دانشگاه در نزدیکی محله‌های مسکونی Ainslie Wood و وست دیل، مجاور باغ گیاه شناسی سلطنتی واقع شده است.

    در این دانشگاه رشته‌های گوناگون از جمله پزشکی و دندانپزشکی تدریس می‌گردد. دانشگاه مک مستر جزء سه دانشگاه برتر پزشکي کانادا است که بالاترین رنکینگ را دارد. دانشکده پزشکی دانشگاه مک مستر فرآیند اپلای مختص به خود را دارد. برای اخذ پذیرش در این دانشگاه موفقیت در آزمون MCAT (کسب نمره ۵۰۰)، داشتن رزومه آکادمیک قوی، GPA یا معدل بالا ( ۳٫۹ از ۴) و گذراندن مصاحبه ضروری است. شهریه سالانه دوره پزشکی برای دانشجویان بین‌المللی دانشگاه مک مستر: ۷۳ هزار دلار کانادا است.

    ادامه تحصیل پزشکی در کانادا ؛ دانشکده پزشکی دالهوزی

    دانشگاه دالهاوزی کانادا- Dalhousie University

    دانشگاه دالهوزی (دالهاوزی) در شهر هالیفکس، استان نوا اسکوشیا، واقع شده است.

    دانشکده پزشکی این دانشگاه یکی از تأثیرگذارترین مراکز آموزش بهداشت و سلامت در کانادا به شمار می‌رود. دوره پزشکی در دانشگاه دالهوزی چهار ساله و به زبان انگلیسی است.

    تحقیقات پزشکی این دانشگاه از شهرت فراوانی برخوردارند و سیاست‌های اجتماعی و بهداشتی کانادا را تحت تأثیر قرار می‌دهند.  برای اخذ پذیرش از دانشگاه دالهوزی، موفقیت در آزمون MCAT (کسب حداقل نمره ۱۲۳ در هر بخش) و GPAیا معدل بالا (۳٫۸ از ۴) ضروری است.  هزینه تحصیل در رشته پزشکي در این دانشگاه به صورت متوسط تقریبا  ۳۰ هزار دلار در سال است.

    ادامه تحصیل پزشکی در کانادا ؛ دانشکده پزشکی تورنتو

    دانشگاه تورنتو

    دانشگاه تورنتو بزرگ‌ترین و مهم‌ترین دانشگاه کانادا است که در شهر تورنتو قرار دارد. این دانشگاه در رنکینگ های جهانی همیشه در موقعیت خوبی مشاهده میشود.

    دانشگاه تورنتو از بسیاری جهات با دانشگاه‌های معتبر جهان همچون هاروارد و  موسسه فناوری ماساچوست (MIT) رقابت می‌کند.

    دانشکده‌ی پزشکی تورنتو، بزرگ‌ترین دانشکده‌های پزشکی کانادا و تنها دانشکده‌ی پزشکی در منطقه‌ی بزرگ تورنتو است. دوره پزشکی این دانشگاه چهار ساله و به زبان انگلیسی است.

    بیش از یک قرن است که دانشکده پزشکی دانشگاه تورنتو، به‌عنوان یکی از دانشکده‌های پیشرو درزمینه تحقیقات پزشکی شناخته‌شده است از شرایط پذیرش در دانشگاه تورنتو می‌توانیم به: کسب مدرک کارشناسی، ارائه توصیه‌نامه تحصیلی و انگیزه نامه‌های متناسب با استانداردهای دانشگاه، کسب معدل ۳.۸ از ۴ و حداقل نمره ۵۰۰ در MCAT  آزمون  اشاره‌کنیم.

    شهریه این دانشگاه برای دانشجویان بین‌المللی در حدود ۶۰ هزار دلار در سال است.

    مراحل تحصیل و ورود به بازار کار رشته پزشکی در کانادا

    • 1

      اخذ مدرک لیسانس

      همانطور که پیش تر هم اشاره کردیم، یکی از شرایط تحصیل رشته پزشکی در کانادا، شرکت در دوره لیسانس علوم پایه و کسب مدرک است. اکثر متقاضیان دانشکده‌های پزشکی قبل از اپلای، باید یک مدرک لیسانس را در یکی از رشته‌های مرتبط با پزشکی ازجمله علوم و زیست شناسی اخذ کنند.

      البته ناگفته نماند که همه دانشکده‌های پزشکی کانادا جهت اپلای پزشکی، لزومی برای مدرک لیسانس ندارند. به عنوان مثال، دانشکده‌های پزشکی در کبک، دانشجویان را با دیپلم CEGEP هم قبول می‌کنند.

      بیشتر دانشکده‌های پزشکی ترجیح می‌دهند که مدرک تحصیلی فرد یک مدرک لیسانس در رشته‌های مربوط به علوم و زیست شناسی باشد. اگر چه این پیش شرط مطلق نیست، اما طبیعی است که دانش شما در زمینه مفاهیمی مانند زیست شناسی و شیمی، درک نظریه‌های پزشکی را برای شما آسان‌تر می‌کند.

      بعد از دوره لیسانس، متقاضی باید در آزمون ورودی رشته پزشکی (MCAT) شرکت و نمره قبولی کسب کند.

    • 2

      گذراندن دوره‌های پزشکی

      خب بعد از قبولی در آزمون ورودی پزشکی، زمان شروع تحصیلات در دانشگاه یا دانشگده پزشکی است. بد نیست بدانید که، بعد از فارغ التحصیلی، اولین مدرک پزشکی که دانشجوها دریافت میکنند، مدرک MD یا  (Medicine Doctorate) است. برای شروع به کار در کانادا، اولین شرط کسب مدرک MD یا دکترای پزشکی است.

      مجددا تاکید می‌کنیم که ورود به دانشکده‌های پزشکی در کانادا بسیار  سخت و رقابتی است. به خاطر داشته باشید که تنها یک چهارم افرادی که برای دانشکده‌های پزشکی کانادا درخواست ارائه می‌کنند، پذیرفته می‌شوند ، داشتن مدارک معتبر و معدل دانشگاهی عالی بسیار تاثیرگذار است.

    • 3

      گذراندن دوره رزیدنتی

      دوره‌های رزیدنتی در کانادا با عنوان دوره‌های پسادکترای پزشکی یا POST-MD شناخته می‌شوند. مدرک این دوره تخصصی‌تر و حرفه‌ای‌تر از MD است. دانشجوها بر اساس علایق شغلی خود، دوره‌ی رزیدنتی را انتخاب می‌کنند. دوره رزیدنتی  معمولاً بین ۳ تا ۷ سال طول می‌کشد. این دوره، اصول عمومی پزشکی و تخصص‌های خاص را پوشش می‌دهد.

      از فعالیت‌های دوره رزیدنتی می‌توانیم به: گذراندن آزمون‌های فیزیکی، ثبت سوابق بیمار، حضور در کنفرانس‌ها و تفسیر اطلاعات آزمایشگاه اشاره کنیم. این دوره ها معمولا با حقوق و درآمد همراه هستند

    • 4

      اخذ مجوز کار

      تمامی پزشکان قبل از فعالیت در رشته پزشکي خود باید مجوز کار کسب کنند. برای دریافت مجوز کار، داوطلبین باید از یک دانشکده تایید صلاحیت شده در پزشکی، مدرک دریافت کرده باشند و دوره رزیدنتی و آزمون اخذ مجوز را گذارنده باشند. باید خاطر نشان کنم که هر استان روند خاصی را برای ارائه مجوز دارد.

      قبل از تجدید مجوز کار، داشتن تحصیلات پیوسته (Continuing Education) الزامی است. معمولا هر چند سال یکبار مجوز کار باید تمدید شود.

    • 5

      اخذ مدرک در یک حوزه ی تخصصی

      باید گفت که اخذ گواهی تخصص، الزامی نیست اما موجب افزایش فرصت اشتغال برای پزشکان در کانادا می‌شود.

      دریافت گواهی تخصص پزشکی در کانادا در هر رشته و هر دانشگاهی، مستلزم گذراندن امتحان‌های زیر و کسب نمره حداقل است. نمره مذکور برای هر دانشگاه و رشته‌ای متفاوت است.

      • آزمون تافل یا آیلتس برای ارزیابی سطح زبان انگلیسی
      • آزمون Medical Council of Canada Evaluating Examination برای ارزیابی دانش علوم بالینی

      بعد از گذراندن این آزمون‌ها، هر دانشجوی فارغ‌التحصیل رشته پزشکی اجازه دارد از طریق (Canadian Residency Matching Service) برای ورود به دوره تخصص اقدام نماید.

      بهترین و مطمئن‌ترین روش اقدام برای رزیدنتی، قوی‌تر کردن رزومه از طریق روش‌های زیر است:

      • گذراندن آزمون Medical Council of Canada Qualifying Examination1 MCCQE
      • گذراندن آزمون Objective Structured Clinical Examination یا آزمون مهارت بالینی مربوط به هر استان، که در اولویت انتخاب داوطلب قرار دارد.

    بحث داغ هزینه رشته پزشکی در کانادا

    موضوعی که همیشه موجب نگرانی علاقه مندان به تحصیل پزشکی در دانشگاه های کانادا میشود، تامین هزینه های تحصیل و زندگی در این کشور است. شهریه رشته‌های پزشکی برای دانشجویان بین‌المللی کانادا از حدود ۲۰ هزار تا ۸۰ هزار دلار در سال متغیر است. البته، لازم به ذکر است که بسیاری از دانشگاه‌های کانادا، به دانشجوهای خارجی واجد شرایط، سالانه کمک‌هزینه تحصیلی ۱۰۰۰ تا ۵۰ هزار دلاری اعطا می‌کنند.

    به طور کل، تحصیل پزشکی در کانادا در مقایسه با برخی از کشورهای انگلیسی زبان ازجمله استرالیا و آمریکا، نسبتاً ارزان‌تر است.

    هزینه تحصیل پزشکي در کانادا با توجه به دانشگاه و شهر می‌تواند متفاوت باشد. شهریه و میزان آن به چند فاکتور بستگی دارد. به‌عنوان‌مثال، رشته‌ای که دانشجو ثبت‌نام کرده، محل سکونت و بومی و غیربومی بودن از مواردی هستند که می‌توانند روی میزان شهریه تأثیر بگذارند. گفتنی است که دانشجویان بین‌المللی شهریه بالاتری نسبت به شهروندان و افراد مقیم این کشور می‌پردازند.

    در جدول زیر شهریه تقریبی تحصیل پزشکی در دانشگاه‌های پزشکی کانادا به‌صورت سالانه شرح داده شده است.

    نام دانشگاهشهریه ( برحسب دلار کانادا در سال)
    تورنتو۶۰ هزار دلار
    بریتیش کلمبیا۲۰ هزار دلار
    مک مستر۷۳ هزار دلار
    مک گیل۴۰ هزار دلار
    دالهوزی ۳۰ هزار دلار
    لاوال ۲۲ هزار دلار
    شربروک۲۱ هزار دلار
    کوئینز ۶۱ هزار دلار
    مموریال نیوفاندلند ۲۳ هزار دلار
    مونترال۲۱ هزار دلار

    بورسیه تحصیل پزشکی در کانادا

    یکی از مزیت‌های تحصیل در کانادا، امکان دریافت بورسیه تحصیلی کانادا است. بورسیه تحصیل پزشکي کانادا یکی از دغدغه‌های دانشجویانی است که قصد دارند در رشته پزشکی و به‌صورت رایگان در کانادا تحصیل کنند. مبلغ و نوع بورسیه تحصیلی در هر یک از استان‌های کانادا متفاوت است.

    دریافت بورسیه یا SCHOLARSHIPS در صورتی امکان‌پذیر است که شرایط تحصیلی دانشجو موردبررسی قرار بگیرد.

    دانشجویان ضمن دارا بودن شرایط لازم ازجمله معدل بالا، داشتن مدرک زبان آیلتس با نمره ۷ و امتیاز بالا در آزمون ورودی (MCAT) و سایر موارد که توسط اساتید موردبررسی قرار می‌گیرد، امکان دریافت این بورسیه را خواهند داشت.

    بورسیه‌های تحصیلی پزشکی کانادا را می‌توانیم به دو گروه عمده بورسیه‌های دولتی و غیردولتی تقسیم کنیم.

    بورسیه‌های دولتی رشته پزشکي در کانادا

     کمک هزینه فوق دکترای بانتیگ (Banting Postdoctoral Fellowships)

    این کمک‌هزینه، برای تحصیلات تکمیلی در حوزه‌های علوم طبیعی و اجتماعی یا پژوهش‌های حوزه‌ی سلامت به دانشجویان بین‌المللی اعطا می‌شود.

     کمک هزینه تحقیقاتی (IDRC Research Awards)

    این بورسیه مختص دانشجویان کشورهای درحال‌توسعه است تا بتوانند پژوهش‌های مقاطع کارشناسی ارشد یا دوره‌ی دکتری را در دانشگاه‌های شاخص کانادا بگذرانند.

     بورسیه تحصیلات تکمیلی (NSERC)

    این کمک‌هزینه از طرف دولت کانادا به دانشجوهای ممتاز رشته‌های علوم طبیعی یا مهندسی دانشگاه‌های معتبر کانادا در نظر گرفته‌شده است.

    و بورسیه تحصیلات تکمیلی ونیرکانادا (Vanier Canada Graduate Scholarships Program)

    دولت کانادا این بورسیه را برای دانشجویان دکتری بین‌المللی در نظر گرفته تا بتوانند در برخی از دانشگاه‌های کانادایی تحصیل کنند.

    بورسیه‌های تحصیل پزشکي کانادا؛ غیردولتی

    صندوق اکولوژی آنه والی (Anne Vallee Ecological Fund)

    این کمک‌هزینه به دانشجویان بین‌المللی که در مقطع دکترا در یکی از دانشگاه‌های معتبر کانادایی در کبک یا دانشگاه بریتیش کلمبیا به تحقیقات جانوری مشغول هستند، تعلق مییابد.

    بورسیه و کمک ‌هزینه تحصیلی ترودو (Trudeau Scholarships and Fellowships)

    این بورسیه به برخی از دانشجویان دکتری شاغل در برخی از مؤسسات آموزشی منتخب کانادا اعطا می‌شود.

     ارزش بورس تحصیلی کانادا از ۱۰۰۰ دلار تا ۴۰ هزار دلار است.

    بورسیه‌های تحصیلات تکمیلی ونیر کانادا بر اساس شایستگی، به دانشجویان پزشکی ارائه می‌شود، مبلغ بورس تحصیلی ۵۰ هزار دلار در سال تخمین زده می‌شود.

    تحصیل پزشکی در کانادا ؛ میانگین حقوق در استان ها

    پزشکی از پردرآمدترین مشاغل در دنیا است. شاید به همین دلیل است که متقاضیان تحصیل در این رشته روزبه روز در حال افزایش است.

    درآمد پزشکان در کشورهای مختلف متفاوت است. جالب است بدانید که درآمد حرفه پزشکی در استان‌های و قلمروهای کانادا نیز متفاوت است. می‌توان گفت در کشور کانادا، کمترین میزان درآمد برای پزشکان به‌طور میانگین مربوط به استان نیواسکوشیا و بیشترین درامد برای استان‌های کبک، ویکتوریا و مونتکون گزارش شده است.

    کانادا یکی از پردرآمدترین کشورها برای حرفه پزشکی است. این کشور بعد از هلند، استرالیا، آمریکا و بلژیک جایگاه ۵ را در کسب درآمد بالا در رشته پزشکي به خود اختصاص داده است.

    متوسط حقوق پزشکان در کانادا ۲۰۰ هزار دلار در سال یا  ۱۰۲٫۵۶ دلار در ساعت است. پزشک‌های تازه‌کار معمولاً وقتی وارد بازار کار می‌شوند، با ۲۰ هزار دلار در سال شروع می‌کنند. به تدریج با افزایش تجربه و تخصص، درآمدشان به ۳۴۰ هزار دلار در سال نیز می‌رسد.

    میانگین حقوق پرسنل شاغل در بخش پزشکی، ۱۶۵٬۸۵۰ دلار در سال یا ۸۵ دلار در هر ساعت است. گفتنی است که این مبلغ، ۱ /۵ برابر بیشتر از میانگین دستمزد کشور است.

    • درآمد سالانه پزشکان در کانادا: ۱۶۵٬۸۵۰دلار
    • دستمزد متوسط سالانه کانادا : ۳۲٬۷۹۰ دلار
    • حداقل دستمزد سالانه کانادا: ۲۰٬۳۷۸ دلار

    البته تمامی این ارقام ممکن است سالانه دستخوش تغییراتی شوند. در ادامه میانگین دریافتی پزشکان در برخی از استان‌ها کانادا را مشاهده و با هم مقایسه کنید.

    استان ساسکچوان

    ۲۸۸٬۹۹۵

    دلار در سال

    استان اونتاریو

    ۳۶۰٬۰۰۰

    دلار در سال

    استان نیوفانلند و لابرادور

    ۲۶۹٬۶۴۶

    دلار در سال

    استان نوااسکوشیا

    ۲۵۹٬۳۶۸

    دلار در سال

    استان آلبرتا

    ۳۸۰٬۳۸۴

    دلار در سال

    استان نیوبرانزویک

    ۳۰۲٬۱۲۳

    دلار در سال

    استان کبک

    ۳۲۵٬۰۰۰

    دلار در سال

    استان بریتیش کلمبیا

    ۲۷۳٬۰۰۰

    دلار در سال

    جستجوی رشته و دانشگاه + پذیرش رایگان

    در زمان خود صرفه جویی کنید!

    جستجوی هوشمند رشته و دانشگاه و سپس اخذ پذیرش رایگان بعد از انتخاب رشته، با هوشمندترین ابزار سرچ رشته در دنیا

    اسمارت اپلای

    بررسی معادل سازی مدرک برای تحصیل پزشکی در کانادا

    افرادی که قصد دارند در حوزه پزشکی در کانادا مشغول به کار بشوند، باید مدرک پزشکی خود را معادل‌سازی کنند. با این کار، دولت کانادا مطمئن می‌شود که متقاضی، توانایی و دانش کافی برای امر طبابت در کشور را دارد. سپس به وی اجازه کار داده می‌شود.

    معادل‌سازی مدرک پزشکی فقط در صورتی ضروری است که فردی قصد داشته باشد به‌عنوان کارمند متخصص فدرال به کانادا مهاجرت کند یا اینکه برای کار در حرفه خاص یا تحصیل در رشته پزشکی در کانادا اقدام کند.

    گفتنی است که علاوه بر مدرک پزشکی، تجربه کاری و مدارک حرفه‌ای نیز باید ارزشیابی شوند.

    معادل‌سازی مدرک پزشکی در سازمان‌هایی انجام می‌شود که برای امر در نظر گرفته‌شده‌اند. این مراکز، بعد از ارزیابی مدارک، گزارشی را ارائه می‌کنند که در آن ذکرشده مدرک متقاضی معادل چه مدرکی در کانادا است.

    شرایط  درخواست معادل‌سازی مدرک پزشکی

    • فرد باید دانش‌آموخته رشته پزشکی از کشور خارج باشد.
    • دیپلم یا مدرک پزشکی توسط شورای پزشکی کانادا MCC بررسی‌شده باشد.

    معادل‌سازی مدرک پزشکی مستلزم یک سری اقدامات است. اگر تمامی پروسه بدون مشکل سپری بشود، عموماً ۴ تا ۵ ماه طول می‌کشد تا نتیجه آماده بشود.

    مراحل تطبیق مدرک پزشکی در کانادا به شرح زیر است:

    ۱. تهیه کپی از مدرک پزشکی (منظور از مدرک پزشکی، برگه‌ای است که تأیید می‌کند شما بخش‌های تحصیلی در رشته موردنظر را سپری کرده‌اید.)

    ۲. ورود به سایت MCC (شورای پزشکی کانادا) و ایجاد حساب کاربری. در این مرحله باید مبلغی به‌عنوان هزینه ثبت‌نام از طریق کارت‌های اعتباری پرداخت شود.

    ۳.  واردکردن اطلاعات شخصی و تخصصی

    ۴. تهیه پرینت از صفحاتی که سایت اعلام می‌کند. این صفحات بخشی از پرونده هستند.

    ۵. کاغذهای پرینت شده را همراه با سایر مدارک ازجمله کپی مدرک پزشکی، گذرنامه، تأیید هویت و فرم نهایی در یک پرونده قرار داده و به شورای پزشکی کانادا ارسال کنید. (روش ارسال در سایت مشخص‌شده است. تمامی رونوشت‌ها باید توسط دفاتر قانونی و اسناد رسمی تأییدشده باشند. این عمل اصطلاحاً کپی برابر اصل گفته می‌شود.)

    ۶. به‌محض اینکه پرونده توسط شورای پزشکی کانادا دریافت شد، این موضوع از طریق حساب کاربری به متقاضی اطلاع داده می‌شود. سپس پروسه صدورECA مدرک پزشکی، وارد فاز بررسی می‌شود. این پروسه مراحل مختلفی دارد. ازجمله، استعلام از دانشگاهی که فرد مدرک تحصیلی خود را دریافت کرده است. این مرحله اغلب ۱ تا ۲ ماه طول می‌کشد. اگر دانشگاه محل تحصیل با MCCارتباط الکترونیکی داشته باشد، گاها این مرحله ۱ تا ۲ روز طول می‌کشد.

    ۷. در مرحله آخر، فرد مجاز است که در حساب کاربری خود درخواست ECA یا همان ارزشیابی مدرک تحصیلی را بدهد. به‌محض اعلام شدن درخواستECA مدرک پزشکی، کپی الکترونیکی ظرف ۳ الی ۴ روز صادر می‌شود. نسخه فیزیکی ظرف ۱ الی ۲ هفته آماده می‌شود.

    بعد از اتمام تمام مراحل فوق،MCC مدارک متقاضی را به رسمیت می‌شناسد و فرد صاحب مدرکی می‌شود که معادل‌سازی شده است.

    در طی مراحل فوق، مدارک تحصیلی توسط MCC تأیید می‌شود و این به معنای دریافت مجوز کار طبابت نیست.

    برای دریافت پروانه یا مجوز پزشکی، باید مراحل زیرطی شوند:

    • ایجاد حساب کاربری در سایت MCC
    • درخواست تأیید مدارک در رشته پزشکی
    • شرکت در آزمون‌های تأیید صلاحیت علمی و عملی MCCE
    • گذراندن آزمون MCCQE PART 1
    • گذراندن آزمون MCCQE PART 2

    تحصیل پزشکی در کانادا چقدر طول می‌کشد ؟

    متقاضیان تحصیل پزشکي در کانادا اول باید ۲ تا ۴ سال در یکی از دانشگاه‌های این کشور، در رشته‌های مرتبط با پزشکی ازجمله علوم تجربی، زیست‌شناسی، روانشناسی و … تحصیل کنند و مدرک کارشناسی یا لیسانس دریافت کنند. سپس باید در آزمون MCAT (آزمون سراسری پزشکی) شرکت کنند.

    بعد از قبولی در این آزمون می‌توانند وارد دانشگاه‌های پزشکی کانادا شوند. درکل، تحصیل پزشکي در کانادا عموما ۴ تا ۶ سال طول میکشد.

    سوالات رایج پیرامون تحصیل پزشکی در کانادا

    از شرایط تحصیل پزشکی در کانادا، می‌توانیم به گذراندن دوره لیسانس علوم پایه و سپس آزمون MCAT اشاره‌کنیم.

    با توجه به ظرفیت کم دانشگاه‌های پزشکی کانادا، ورود و تحصیل در رشته پزشکی این کشور رقابتی و سخت است.

    بین ۴ تا ۶ سال است.

    بله. گذراندن آزمون MCATیا همان آزمون ورودی پزشکی  الزامی است.

    خیر. به‌طورکلی، تحصیل در دانشگاه‌ها و کالج‌ های کانادا رایگان نیست و مستلزم پرداخت شهریه است.

    وجود دانشکده‌های برتر پزشکی و بالا بودن سطح آموزش موجب شده مدرک پزشکی این کشور از اعتبار بالایی در سراسر جهان برخوردار شود.

    میانگین شهریه‌ی دانشکده‌های علوم پزشکی کانادا سالانه ۱۲٬۹۵۹  دلار است و در اونتاریو، بالاترین هزینه معادل ۲۲٬۷۴۴ است که سالانه پرداخت می‌شود.

    شهریه رشته‌های پزشکي برای دانشجویان بین‌المللی حدود ۲۰ هزار تا ۳۰ هزار دلار برآورد شده است.

    پرستاری، فیزیوتراپی، دستیار پزشک، دستیار کار و درمان