تحصیل در استرالیا

تحصیل در استرالیا، رؤیایی است که همواره افراد زیادی به آن فکر می‌کنند. تحصیل در کشوری پیشرفته با بهترین سیستم‌های آموزشی جهان و دارای معتبرترین مدارک دانشگاهی، چیزی نیست که بتوان به‌سادگی از آن عبور کرد. هر چیز ارزشمندی بهای بالا دارد و تحصیل در استرالیا نیز از این قاعده مستثنی نیست.

برای اینکه بتوانید آرزوی تحصیل در استرالیا را محقق سازید، لازم است ابتدا تحقیق کنید و سپس با اطلاعات کافی در این مسیر قدم بردارید. در غیر این صورت، ممکن است متحمل ضرر و زیان‌های جبران‌ناپذیری شوید.

ما در این صفحه، آنچه درخصوص تحصیل در کشور استرالیا لازم است، در اختیار شما خواهیم گذاشت. تنها کاری که شما باید انجام دهید، مطالعه‌ی بادقت مطالب است.

۶ مزیت تحصیل در استرالیا

تحصیل در استرالیا، به‌عنوان یک کشور چندفرهنگی و پیشرفته، فرصتی بزرگ برای افرادی است که به‌دنبال سیستم آموزشی استاندارد و معتبر هستند. استرالیا علی‌رغم داشتن جمعیتی بالغ‌بر ۲۵میلیون‌نفر و بیش از ۶۰۰هزار دانشجوی خارجی و محصل، سومین مقصد محبوب تحصیلی است.

در استرالیا، ۲۲هزار دوره‌ی آموزشی و ۱۱۰۰مؤسسه‌ی آموزشی و تحصیلی وجود دارد. هشت‌دانشگاه از صددانشگاه برتر دنیا در استرالیا قرار گرفته‌اند. در ادامه، به چندین دلیل محکم برای ادامه‌ی تحصیل در استرالیا اشاره خواهیم کرد.

۱) فرصت تحصیل در بهترین دانشگاه‌های جهان

دانشگاه‌های استرالیا از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند و تعداد زیادی از آن‌ها جزو دانشگاه‌های برتر جهان به‌شمار می‌روند. استرالیا بعد از آمریکا و بریتانیا، سومین کشوری است که دانشگاه‌های باکیفیت و معتبر دارد.

برای آشنایی با جایگاه دانشگاه‌های استرالیا، توصیه می‌کنیم به صفحه‌ی دانشگاه های استرالیا مراجعه کنید.

۲) اعتبار جهانی مدارک دانشگاه‌های استرالیا

اصلی‌ترین دغدغه‌ی دانشجویان، اعتبار مدارکی است که کسب می‌کنند. آن‌ها می‌خواهند مطمئن باشند مدرکی که برای اخذ آن زحمت و هزینه‌ی بسیاری متحمل شده‌اند، از اعتبار کافی در کشورهای دیگر برخوردار است. خوشبختانه، تمام مدارک دانشگاهی استرالیا در کشورهای دیگر، ازجمله ایران، دارای اعتبار کافی است.

۳) کیفیت بالای زندگی در استرالیا

استرالیا به‌لحاظ کیفیت زندگی، یکی از بهترین کشورهای جهان است. اغلب، این کشور در حوزه‌های شاخص زندگی بهتر، رده‌های بالا را کسب می‌کند و جزو بهترین کشورهای جهان محسوب می‌شود. به‌طور مثال، شهرهای سیدنی و ملبورن در بسیاری از رده‌بندی‌های جهانی، جزو ده‌شهر برتر جهان برای زندگی هستند.

۴) فرصت کار هم‌زمان با تحصیل

برخلاف برخی از کشورها که برای کارکردن دانشجویان محدودیت‌های فراوانی وضع کرده‌اند، استرالیا این امکان را به دانشجویان می‌دهد تا در حین تحصیل، کار نیز انجام دهند.

در استرالیا، دانشجوها بعد از شروع تحصیلات و در طول تحصیل، مجاز هستند به‌صورت پاره‌وقت و در طول تعطیلات، به‌صورت نامحدود کار کنند.

۵) امکان دریافت بورسیه‌ی تحصیلی

استرالیا به دانشجوهای واجد شرایط (تحصیلات تکمیلی)، بورسیه‌ی تحصیلی اعطاء می‌کند. دولت استرالیا، سالانه مبلغ هنگفتی را صرف ارائه‌ی انواع مختلف کمک‌هزینه و بورس‌های تحصیلی دانشجوهای بین‌المللی می‌کند.

برای دریافت اطلاعات بیش‌تر، توصیه می‌کنیم صفحه‌ی مربوط‌به بورسیه‌ی تحصیلی استرالیا را مشاهده فرمایید.

۶) امکان اخذ اقامت بعد از تحصیل

شاید مهم‌ترین مزیت تحصیل در استرالیا، امکان گرفتن اقامت دائم باشد. شما بعد از اتمام تحصیلات (حداکثر شش‌ماه) و دریافت ویزای کار پس از تحصیل (ویزای ۴۸۵)، می‌توانید در استرالیا بمانید و مشغول به کار شوید.

طول دوره‌ی ویزای ۴۸۵، به مدت‌زمان تحصیل بستگی دارد. مدت اعتبار این ویزا، حداقل هیجده‌ماه و حداکثر چهارسال است. بنابراین، اگر بتوانید در طول دوره‌ی اقامت موقت خود در استرالیا کار کنید و مالیات را به‌موقع پرداخت کنید، می‌توانید برای اقامت دائم اقدام کنید.

ویدئوهای‌ پربازدید:

خبر خوب برای پذیرش راحت در دانشگاه‌های استرالیا

شرایط تحصیل در استرالیا

تحصیل در استرالیا مانند هر کشور دیگری، دارای شرایطی است که بسته به مقطع تحصیلی و مراکز آموزشی، مختلف خواهد بود. به‌طورکلی، مهم‌ترین شرایط برای تحصیل در استرالیا، دریافت پذیرش از مراکز آموزشی استرالیا و اخذ ویزای تحصیلی استرالیا است.

سایر شرایط عبارتند از: داشتن مدرک زبان انگلیسی و اثبات تمکن مالی. باتوجه به انگلیسی بودن زبان آموزشی استرالیا، تسلط به این زبان الزامی است. شما باید در یکی از آزمون‌های مورد تأیید اداره‌ی مهاجرت استرالیا شرکت کرده و توانایی و مهارت خودتان را برای تحصیل در مراکز آموزشی استرالیا اثبات کنید.

البته، داشتن مدرک زبان برای دانش‌آموزان کم‌تر از  هیجده‌سال الزامی نیست. حداقل مدرک زبان موردنیاز برای ورود به دانشگاه‌های استرالیا، آیلتس آکادمیک ۶ تا ۶.۵ است. با نمرات پایین زبان، می‌توانید وارد دانشگاه‌های سطح پایین شوید.

ازآنجایی‌که تحصیل در استرالیا گران است، اثبات تمکن مالی برای والدین دانش‌آموز یا خود دانشجو ضروری است.

آزمون‌های زبان مورد قبول برای تحصیل در استرالیا

متقاضیانی که برای پذیرش در دانشگاه‌های استرالیا اقدام می‌کنند باید با ارائه مدرک، دانش و سطح کافی از مهارت زبان انگلیسی موردنیاز برای ادامه تحصیلات عالی در استرالیا را اثبات کنند.

 ارائه مدرک زبان انگلیسی نه‌تنها برای دریافت پذیرش بلکه برای اپلای ویزای دانشجویی نیز الزامی است.

آزمون‌های زبان مورد تأیید اداره مهاجرت استرالیا و مراکز آموزش عالی این کشور به شرح زیر هستند:

  • آیلتس  (IELTS)

آزمون آیلتس استرالیا در بیش از ۳۵ کشور جهان برگزار می‌شود. این آزمون از طریق بیش از ۸۰۰ مرکز و مکان آزمایشی در بیش از ۱۳۰ کشور انجام می‌شود.

آیلتس یکی از پرکاربردترین آزمون‌های زبان انگلیسی در جهان است. سالانه بیش از ۳ میلیون آزمون آیلتس برگزار می‌شود.

 تمامی دانشگاه‌ها، کالج‌ های استرالیا و همچنین تمامی انجمن‌های حرفه‌ای که حداقل شرایط زبان را برای ثبت‌نام حرفه‌ای تعیین کرده‌اند، آیلتس را می‌پذیرند.

  • تافل TOFEL

یکی دیگر از آزمون‌های مهارت زبان انگلیسی که توسط برخی از دانشگاه‌های استرالیا پذیرفته شده است تافل است. در استرالیا، بیشتر آزمون تافل مبتنی بر اینترنت (iBT) نسبت به آزمون مبتنی بر کاغذ (pBT)  ترجیح داده می‌شود.

آزمون تافل توسط بیش از ۱۰۰۰۰ کالج، دانشگاه و آژانس در بیش از ۱۵۰ کشور در سراسر جهان (از جمله استرالیا) به رسمیت شناخته شده است.

آزمون تافل کاملاً شبیه آیلتس است، اما هزینه درخواست کمی بالاتر است.

برای پذیرش در استرالیا، داشتن حداقل نمره ۵۷۰ در آزمون تافل کاغذی (pBT) یا ۷۵ در آزمون تافل اینترنتی (iBT) نیاز است. اما برای ویزای دانشجویی استرالیا حداقل موردنیاز ۴۶ در iBT است.

  • PTE آکادمیک

PTE یکی دیگر از آزمون‌های جایگزین برای مهارت زبان انگلیسی برای دانشگاه‌های استرالیا است. تقریباً ۱۵۰ مؤسسه نتایج آزمون PTE را می‌پذیرند.

حداقل شرط لازم برای این آزمون ۵۸-۶۴ برای پذیرش در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد است. به همین ترتیب، برای ویزای دانشجویی، ۴۲ امتیاز است

PTE یک آزمون انگلیسی مبتنی بر کامپیوتر است که می‌توانید از آن برای اثبات توانایی انگلیسی خود به‌عنوان بخشی از تمام درخواست‌های ویزای استرالیا استفاده کنید.

PTE آکادمیک توسط تمامی دانشگاه‌های استرالیا و همچنین انجمن‌های حرفه‌ای و ادارات دولتی ایالتی پذیرفته می‌شود.

  • CAE

آزمون‌های انگلیسی کمبریج توسط بیش از ۲۰۰۰۰ دانشگاه، کارفرما و دولت در سراسر جهان به رسمیت شناخته شده است.

مدارک زبان انگلیسی کمبریج امتحانات عمیقی هستند که برای تشویق پیشرفت مستمر و مسیری روشن برای بهبود مهارت‌های زبانی با مدارک تحصیلی برای مدارس، آموزش عمومی و عالی و تجارت طراحی شده‌اند.

تعداد کمی از دانشگاه‌های استرالیا نمره پیشرفته انگلیسی کمبریج ۱۷۶ را می‌پذیرند. حداقل نمره لازم  ۱۶۹ است. برای دریافت ویزای دانشجویی باید در آزمون CAE با نمره ۱۶۲ قبول شوید.

مراحل اخذ پذیرش برای تحصیل در استرالیا

دریافت پذیرش از استرالیا پروسه‌ای است که به زمان و برنامه‌ریزی دقیق نیاز دارد. در این قسمت از مقاله، مراحل دریافت پذیرش برای تحصیل در استرالیا را معرفی می‌کنیم.

۱) انتخاب رشته و مرکز آموزشی معتبر در استرالیا

در مورد دوره‌ها و مراکز آموزشی به‌دقت تحقیق کنید. زمینه‌های تخصصی ارائه‌شده از طریق دوره‌های مختلف و اینکه کدام تخصص‌ها به بهترین وجه با مسیر شغلی موردنظر شما مطابقت دارند را در نظر بگیرید. هنگامی‌که در مورد بهترین دوره تصمیم گرفتید، باید ببینید که کدام مراکز آموزشی آن را ارائه می‌دهند و کدام‌یک با نیازهای شما مطابقت دارد. شما باید اندازه پردیس، امکانات موجود و خدمات پشتیبانی ارائه‌شده برای دانشجویان بین‌المللی را در نظر بگیرید.

۲) ارائه درخواست (اپلای)

هنگامی‌که مرکز آموزشی و رشته خود را انتخاب کردید، زمان ارائه درخواست است. به صفحه Inquire Now بروید تا درخواست خود را مستقیماً به مؤسسه موردنظر خود ارسال کنید.

قبل از درخواست، باید شرایط ورود دانشگاهی و زبان انگلیسی را بررسی کنید تا از واجد شرایط بودن اطمینان حاصل کنید. اگر شرایط ورود را ندارید، ممکن است لازم باشد دوره دیگری را در نظر بگیرید یا برای دوره بریجینگ یا دوره پایه درخواست دهید که ممکن است شانس شما را افزایش دهد.

با مرکز آموزشی مدنظر خود تماس بگیرید و در مورد الزامات درخواست و مهلت‌های آنها بپرسید، زیرا این موارد برای هر ارائه‌دهنده متفاوت است.

ددلاین‌ها و تاریخ‌های مهم را یادداشت کنید. هنگام ارسال فرم‌ها از طریق پست، زمان‌های پست را در نظر بگیرید. دانشجویان بین‌المللی معمولاً مستقیماً از طریق پست یا آنلاین به مؤسسات استرالیا درخواست می‌دهند. می‌توانید فرم‌های درخواست را از وب‌سایت مؤسسات دانلود کنید یا درخواست ارسال فرم‌ها را بدهید.

گزینه دیگر این است که با یک نماینده آموزشی در کشور خود یا یک نماینده خارج از کشور (مؤسسه‌ای که برای آن درخواست می‌دهید) تماس بگیرید.

در بیشتر فرم‌های درخواست شما باید اطلاعات زیر را ارائه کنید:

  •  اطلاعات شخصی
  • مدرک تأییدشده برای سطح مهارت زبان انگلیسی
  • جزئیات مدارک تحصیلی قبلی، مانند ریز نمرات دانشگاهی
  • ترجیحات دوره شما – دوره (هایی) که برای آن درخواست می‌دهید.
  • خلاصه‌ای از تجربه کاری شما (در صورت وجود)

اگر هنوز در حال تکمیل تحصیلات خود هستید، معمولاً می‌توانید شواهدی از آخرین نمره‌های خود ارائه دهید تا زمانی که مدرک نهایی آماده شود.

اگر اسنادی که ارائه می‌کنید به زبان انگلیسی نیستند، باید ترجمه رسمی تأییدشده ارائه دهید.  هزینه اپلای در اکثر مراکز آموزشی، غیرقابل‌استرداد و در حدود ۵۰ تا ۱۰۰ دلار استرالیا است.

۳) انتظار برای بررسی درخواست

هنگامی که ارائه‌دهنده آموزش، درخواست شما را دریافت کرد، ارزیابی می‌شود و نتیجه به شما اطلاع‌رسانی می‌شود.

ممکن است چند هفته طول بکشد (برای درخواست‌های تحصیلات تکمیلی بیشتر) تا درخواست شما بررسی شود.

 ۴) دریافت پیشنهاد تحصیلی

اگر درخواست شما پذیرفته شود، یک نامۀ پیشنهاد (آفر لتر) و یک فرم‌پذیرش دریافت خواهید کرد. قبل از پذیرش پیشنهاد، باید آفر لتر را به‌دقت بخوانید و شرایطی را که ممکن است اعمال شود بررسی کنید.

قبل از اینکه مرکز آموزشی، تأییدیه ثبت‌نام (CoE) را صادر کند، باید تمام شرایط را داشته باشید. همچنین ممکن است قبل از صدور CoE شما ملزم به پرداخت شهریه باشید.

 ۵) تدارک مقدمات سفر

اکنون‌که پذیرفته‌شده‌اید، وقت آن است که برای ویزای تحصیلی استرالیا اقدام کنید. شما می‌توانید با استفاده از نامۀ پیشنهادی یا CoE خود برای ویزای دانشجویی خود درخواست دهید، اما قبل از اعطای ویزای دانشجویی باید مدارکی از CoE خود ارائه دهید.

شما همچنین باید بلیت هواپیما خود را خریداری کنید، پوشش سلامت دانشجویان خارج از کشور خود را سازمان‌دهی کنید و محل اقامت خود را در استرالیا ترتیب دهید.

ارائه‌دهنده آموزش معمولاً یک بسته پذیرش با اطلاعاتی برای شما ارسال می‌کند که به شما کمک می‌کند برای سفر خود به استرالیا آماده شوید.

این ممکن است شامل اطلاعاتی در مورد گزینه‌های دوره و محل اقامت، حقایق در مورد مکان، اطلاعات مالی و جزئیات در مورد برنامه‌های آموزشی باشد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی زندگی در استرالیا به صفحه زندگی در استرالیا مراجعه کنید.

تحصیل در استرالیا و مدارس آن

بسیاری از والدین علاقه دارند فرزندانشان در استرالیا به مدرسه بروند تا آینده‌ی تحصیلی درخشانی در انتظارشان باشد. دانش‌آموزان با تحصیل در مدارس استرالیا، این فرصت ویژه را خواهند داشت تا به‌طور کامل با فرهنگ استرالیایی آمیخته شوند و راه را برای پیشرفت‌های آتی خود در دانشگاه و جامعه‌ی باز استرالیا هموار کنند. به همین دلیل است که در سال‌های اخیر، تحصیل در مدارس استرالیا موردتوجه بسیاری از هم‌وطنانمان قرار گرفته است.

یکی از دغدغه‌های این دسته از والدین عزیز، این است که فرزندانشان در چه مقطع تحصیلی به تحصیل مشغول خواهند شد؟ برای پاسخ به این سؤال، لازم است ابتدا توضیحاتی درمورد سیستم آموزشی استرالیا ارائه دهیم.

در استرالیا، دانش‌آموزان از ۶ تا ۱۲سالگی وارد مقطع ابتدایی می‌شوند و از ۱۲ تا ۱۸سالگی نیز مقطع دبیرستان را تجربه می‌کنند. درواقع، دوره‌ی ابتدایی از کلاس ۱ تا کلاس ۶ و دوره‌ی دبیرستان از کلاس ۷ تا کلاس ۱۲ است. بعد از اتمام کلاس ۱۲، دانش‌آموزان می‌توانند وارد دانشگاه شوند.

زبان تحصیل در مدارس استرالیا انگلیسی است. بااین‌حال، دانش‌آموزان بین‌المللی زیر هیجده‌سال، بدون نیاز به مدرک زبان انگلیسی می‌توانند در این مدارس مشغول به تحصیل شوند.

جالب است بدانید که نحوه‌ی کلاس‌بندی و سال تحصیلی استرالیا با ایران کاملاً متفاوت است. به‌عبارتی، در استرالیا دانش‌آموزان براساس سن وارد مقاطع تحصیلی مختلف می‌شوند؛ مثلاً، دانش‌آموزان ده‌ساله، فارغ از اینکه تا چه مقطعی در ایران پیش رفتند، وقتی به استرالیا می‌آیند، وارد سال چهارم می‌شوند.

تحصیل در مقطع مدرسه، این امکان را به شما می‌دهد تا در این کشور بمانید و تحصیل خود را تکمیل کنید؛ البته، شما هر چهارسال باید ویزای تحصیلی خود را تمدید کنید. همچنین، تا هیجده‌سالگی باید شخصی به‌عنوان قیم یا گاردین شما معرفی شود. این شخص می‌تواند اعضای خانواده‌ی شما، فامیل، دوست و یا یک خانواده‌ی استرالیایی باشد.

هزینه‌های تحصیل در مدارس استرالیا، کم‌وبیش متفاوت است. اگر می‌خواهید به‌صورت تقریبی حدود هزینه‌ها را بدانید، باید گفت که  در مدارس دولتی، سالانه باید حدود ۱۰ تا ۲۰هزار دلار شهریه پرداخت کنید.

شهریه‌ی مدارس خصوصی نیز سالانه بین ۳۰ تا ۶۰هزار دلار استرالیا است. البته، در کنار شهریه‌ی مدرسه، هزینه‌های زندگی (سالانه حدود ۲۰ تا ۳۰هزار دلار) هم وجود دارد که باید در نظر گرفته شود.

تحصیل در استرالیا و کالج های آن

تحصیل در کالج‌های استرالیا، بیش‌تر برای افرادی مناسب است که در فکر ورود به بازار کار هستند. کالج‌های استرالیا همگی برمبنای آموزش حرفه‌ای طراحی ‌شده‌اند. البته، کالج‌ها علاوه بر اینکه زمینه را برای اشتغال به کار فراهم می‌کنند، پلی برای ادامه‌ی تحصیلات آکادمیک نیز محسوب می‌شوند. با تمام این تفاسیر، تحصیل در کالج‌های استرالیا، متأسفانه برای دانشجویان ایرانی امکان‌پذیر نیست.

اگر ویزا دارید و در استرالیا هستید، تحصیل در کالج می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها باشد. برای مثال، شما می‌توانید دوره‌ی کالج دوساله را بگذرانید و بعد از آن، باتوجه ‌به علاقه‌ی خود، وارد بازار کار شوید و یا اینکه دوره‌ی خود را در دانشگاه ادامه دهید.

مدارک ارائه‌شده در کالج‌‌های استرالیا:

  • سرتیفیکت ۱ (طول دوره: ۴ تا ۶ماه)؛
  • سرتیفیکت ۲ (طول دوره: ۶ تا ۸ماه)؛
  • سرتیفیکت ۳ (طول دوره: ۱۲ماه)؛
  • سرتیفیکت ۴ (طول دوره: ۱۲ تا ۱۸ماه)؛
  • دیپلما یا فوق‌دیپلم (طول دوره: ۱۸ تا ۲ماه)؛
  • دیپلمای پیشرفته (طول دوره: ۲۴ تا ۳۶ماه).

اگرچه کالج‌ها نسبت به دانشگاه‌ها ارزان‌تر هستند و حتی در بعضی‌مواقع بازار کار بهتری هم دارند اما مشکل اساسی این است که با دریافت پذیرش از یک کالج، شانس گرفتن ویزا کاهش پیدا می‌کند.

به همین دلیل، معمولاً توصیه می‌شود که برای اخذ ویزای تحصیلی استرالیا، سعی کنید از دانشگاه‌های معتبر پذیرش بگیرید. درست است که این موضوع باعث افزایش هزینه‌‌ی تحصیل در استرالیا می‌شود ولی شانس شما را در گرفتن ویزا بالا می‌برد.

پس، در جمع‌بندی این بخش باید گفت که تحصیل در کالج‌های کشور استرالیا برای ایرانیانی که در ایران هستند، تقریباً امکان‌پذیر نیست. ازطرفی، درست است که اخذ پذیرش از کالج‌های استرالیا راحت است اما متأسفانه در مرحله‌ی ویزا مشکل‌ساز خواهد بود.

تحصیل در استرالیا و دانشگاه های آن

استرالیا دارای ۴۳دانشگاه است. در هر ایالت یا قلمرو حداقل یک پردیس اصلی از هر دانشگاه وجود دارد. بیش از ۱٫۴میلیون دانشجوی بومی و بین‌المللی هرسال در دانشگاه‌های استرالیا تحصیل می‌کنند.

بسیاری از دانشگاه‌های کشور استرالیا موقعیت خوبی در رتبه‌های جهانی دارند. از برترین دانشگاه‌های استرالیا می‌توانیم به دانشگاه ملی استرالیا، دانشگاه ملبورن، دانشگاه سیدنی، دانشگاه نیوساوت‌ولز، دانشگاه کوئینزلند، دانشگاه موناش، دانشگاه استرالیای غربی، دانشگاه آدلاید و دانشگاه تکنولوژی سیدنی اشاره کنیم.

از بین دانشگاه‌های استرالیا، هشت‌مورد دارای بالاترین رتبه در استرالیا هستند که به دانشگاه‌های گروه هشت یا G8 معروف‌اند. این دانشگاه‌ها بیش‌ترین بودجه‌ی دولت استرالیا را از آن خود کرده‌اند.

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دانشجویان بین‌المللی به‌ویژه ایرانیان عزیز، اعتبار مدرک دانشگاه موردنظر در داخل کشورشان است. این موضوع زمانی اهمیت پیدا می‌کند که دانشجو قصد داشته باشد بعد از اتمام تحصیلات، به کشور خودش برگردد.

خوشبختانه، مدارک تمامی دانشگاه‌های بزرگ استرالیا مورد تأیید وزارت علوم و تحقیقات ایران است و از این‌ جهت جای هیچ نگرانی نیست.

علاوه بر ۴۳دانشگاه بزرگ، مؤسسات و مراکز آموزشی بسیاری در استرالیا وجود دارد. درست است که برخی از آن‌ها مورد تأیید وزارت علوم ایران نیستند اما کیفیت تحصیل در آن‌ها مطلوب است و شهریه‌ی پایین‌تری نیز دارند.

برای اینکه شانس ویزای تحصیلی خود را زیاد کنید، همواره توصیه بر این است که از دانشگاه‌های برتر استرالیا پذیرش دریافت کنید.

رشتــــــه یا دانشگــــــــاهی که به‌دنبال آن هستید را جست‌وجو کنید.

    تحصیل در استرالیا در مقطع لیسانس

    برای کسانی که قصد تحصیل در مقطع لیسانس را دارند، تحصیل در کشور استرالیا یکی از گزینه‌های ممکن است. باتوجه ‌به اعتبار بالای مدارک دانشگاهی استرالیا، تحصیل در مقطع کارشناسی می‌تواند مقدمه‌ای برای پیشرفت‌های بیش‌تر و زمینه‌ساز ادامه‌ی تحصیلات در مقاطع بالاتر باشد.

    طول دوره‌ی لیسانس در استرالیا بین ۳ تا ۴سال است. برای اینکه بتوانید وارد مقطع لیسانس در استرالیا شوید، باید سال ۱۲ را در ایران تمام کرده باشید. بعد از اینکه سال ۱۲ را تمام کردید، باید از دانشگاه‌های استرالیا پذیرش بگیرید و وارد دوره‌ی کارشناسی شوید. البته، اگر در ایران مقطع کاردانی را گذرانده باشید، ممکن است برخی واحدهای پاس شده را بتوانید به دوره‌ی لیسانس خود انتقال دهید (این مسئله نیازمند پیگیری و نامه‌نگاری است).

    هزینه‌ی تحصیل در استرالیا در مقطع کارشناسی بسته به دانشگاه و رشته‌ی انتخابی می‌تواند متفاوت باشد اما بهطور میانگین بین ۲۵۰۰۰ تا ۳۵۰۰۰$ است.

    معمولاً هرچقدر رتبه‌ی دانشگاه بالاتر باشد، هزینه‌ی آن نیز بالاتر خواهد بود. متأسفانه، امکان دریافت بورسیه‌ی تحصیلی در مقطع کارشناسی در این کشور بسیار کم است و تقریباً برای ایرانی‌ها غیرممکن است.

    تحصیل در استرالیا در مقطع فوق لیسانس

    ادامه‌ی تحصیل در مقطع تحصیلات تکمیلی، باعث ایجاد موقعیت‌های شغلی و جایگاه اجتماعی مناسبی برای افراد می‌شود. همین دلیل نیز باعث ترغیب افراد می‌گردد تا تحصیلات تکمیلی خود را در یک کشور پیشرفته تمام کنند.

    استرالیا به دلایل متعددی یکی از بهترین کشورها برای تکمیل تحصیلات است. به همین دلیل، در حال حاضر حدود ۴۰۰٬۰۰۰دانشجو در مقطع ارشد در این کشور تحصیل می‌کنند.

    دوره‌های فوق‌لیسانس در استرالیا بین ۱ تا ۳سال طول می‌کشد و به دوشکل‌ پژوهش‌محور  (researchbased) و آموزش‌محور (course-based) ارائه می‌شود.

    در دوره‌ی آموزش‌محور، تمرکز روی گذراندن واحدهای درسی و در دوره‌ی پژوهش‌محور، تمرکز روی فعالیت‌های تحقیقاتی است. دوره‌های آموزش‌محور معمولاً متقاضی بیش‌تری از دوره‌های پژوهش‌محور دارد و شما را سریع‌تر برای ورود به بازار کار آماده می‌کند.

    هزینه‌ی تحصیل کارشناسی‌ارشد در استرالیا بسته به‌نوع دانشگاه و رشته می‌تواند متفاوت باشد.

    به‌طورکلی، شهریه‌ی سالانه‌ی دوره‌ی ارشد برای دانشجوهای بین‌المللی در استرالیا، از ۲۲٬۰۰۰ تا ۵۰٬۰۰۰$ استرالیا (۱۵٬۰۰۰ تا ۳۵٬۰۰۰$ دلار آمریکا) متغیر است. البته، برای برآورد هزینه‌ی تحصیل، باید هزینه‌های زندگی را هم به شهریه‌های دانشگاهی افزود.

    برای اخذ پذیرش دوره‌ی کارشناسی‌ارشد در استرالیا، باید حداقل مدرک لیسانس و نمره‌ی زبان آیلتس آکادمیک ۶٫۵ تا ۷ یا نمرات معادل در آزمون‌های دیگر را داشته باشید. البته، ممکن است بتوانید با نمرات پایین‌تر نیز پذیرش دانشگاه را کسب کنید و در ادامه، با شرکت در کلاس‌های زبان الزامی دانشگاه، انگلیسی خود را تقویت کنید.

    تحصیل در استرالیا در مقطع دکتری

    مقطع دکتری یا PhD، بالاترین سطح تحصیلات به‌شمار می‌رود و به همین دلیل، بسیاری از افراد علاقه‌مندند این مقطع را در یک کشور پیشرفته طی کنند.

    خوشبختانه، استرالیا یکی از بهترین کشورها برای تحصیل مقطع دکتری است و اخذ مدرک دکتری از دانشگاه‌های این کشور، می‌تواند زمینه‌ساز پیشرفت‌های متعددی شود.

    طول دوره‌ی دکتری در استرالیا حدود ۳ تا ۶سال است. برای تحصیل دکتری در استرالیا، داشتن مدرک فوق‌لیسانس، پروپوزال، انگیزه‌نامه، توصیه‌نامه، سابقه‌ی علمی و پژوهشی، مدرک زبان (آیلتس۷ و یا معادل آن) الزامی است. به‌طورکلی، برای اخذ پذیرش در مقطع دکتری، باید دارای رزومه‌ی علمی قوی باشید.

    هزینه‌ی تحصیل در مقطع دکتری سالانه از ۱۵٬۰۰۰ تا ۳۵٬۰۰۰$ متغیر است. علاوه بر این، باید هزینه‌های زندگی که حدود ۲۵٬۰۰۰$ در سال است، به آن اضافه کنیم. البته، ناگفته نماند که دانشگاه‌های استرالیا به دانشجوهای دکتری بورسیه اعطاء می‌کند. دانشجویان بین‌المللی واجد شرایط، با دریافت بورسیه‌ی تحصیلی می‌توانند شهریه و هزینه‌های خود را کاهش دهند.

    حال که بحث بورسیه‌ی تحصیلی مطرح شد، خالی از لطف نیست که اشاره‌ای هم به شرایط بورسیه و کمک‌هزینه‌های تحصیلی در استرالیا داشته باشیم.

    تحصیل در استرالیا و شرایط دریافت بورسیه ی تحصیلی

    هزینه‌ی‌ زندگی در استرالیا بالاست و در کل، کشور گرانی محسوب می‌شود. همین موضوع نیز سبب می‌شود افراد بسیاری به‌دنبال بورسیه‌ی تحصیلی در این کشور باشند.

    خوشبختانه، تعداد زیادی از انواع بورسیه‌های دانشجویی در دانشگاه‌های این کشور ارائه می‌شود. اینکه هرشخص با مشخصات و سطح دانش خود چه سهمی از این بورسیه‌ها را می‌تواند دریافت کند، بستگی به رزومه‌ی علمی و همچنین میزان دانش خود از بورسیه‌ها دارد.

    بورسیه‌های تحصیلی این کشور توسط دولت، مراکز آموزشی و تعدادی از مراکز دولتی و خصوصی فراهم می‌شود. برخی از این بورسیه‌ها تنها موجب تخفیف در میزان شهریه‌ی دانشگاه می‌شوند، برخی به‌معنی شهریه‌ی رایگان هستند و برخی هم علاوه بر رایگان‌کردن شهریه، هزینه‌های زندگی را نیز در دوره‌ی تحصیل پرداخت می‌کنند.

    چنانچه در قسمت‌های پیشین اشاره شد، شانس دریافت بورسیه‌ی تحصیلی در مقطع کارشناسی بسیار ضعیف است اما احتمال کسب بورسیه در مقطع ارشد و مخصوصاً دکتری زیاد است. درصورتی‌که فردی رزومه‌ای قوی و اطلاعات کافی از این مسیر داشته باشد، می‌تواند به کسب بورسیه امیدوار باشد.

    جستجوی رشته و دانشگاه +‌ پذیرش رایگان

    در 60 ثانیه

    جستجوی اسمارت رشته و دانشگاه مورد نظر شما و تطبیق رشته‌های مطلوب + اخذ پذیرش رایگان

    اسمارت اپلای

    تحصیل در استرالیا و هزینه های آن

    اگر قصد دارید در استرالیا تحصیل کنید، حتماً یکی از دغدغه‌هایتان هزینه‌ی تحصیلتان است. باید بدانید که استرالیا یکی از گران‌قیمت‌ترین کشورهای جهان برای تحصیل دانشجویان خارجی شناخته شده است.

    یک نکته‌ی بسیار مهم که معمولاً به آن توجه نمی‌شود، آن است که علت بالابودن هزینه‌های تحصیل، سخت‌تربودن مشکل دریافت ویزای این کشور است. در استرالیا، هم دانشگاه‌ و هم کالج‌های ارزان‌قیمت وجود دارد اما نکته این است که اگر از کشور ایران برای آن دانشگاه‌ها اقدام کنید و پذیرش بگیرید، درخواست ویزای شما به‌احتمال بالایی رد خواهد شد.

    بنابراین، برای جلوگیری از ردشدن ویزا مجبور هستید دانشگاه‌های بهتر را انتخاب کنید و دانشگاه‌های خوب هم شهریه‌های بیش‌تری از شما خواهند گرفت.

    در کنار شهریه‌ی دانشگاه، باید هزینه‌های زندگی خو را نیز تأمین کنید. هزینه‌ی یک‌سال زندگی در استرالیا بین ۲۰ تا ۲۵هزار دلار استرالیا متغیر است. این هزینه بسته به منطقه‌ی جغرافیایی بسیار متغیر خواهد بود. هرچه مناطق روستایی‌تر و دور از شهر باشند (مانند مناطق غربی و شمالی استرالیا)، هزینه‌های زندگی هم کم‌تر می‌شود و بالعکس، هرچه مناطق موردنظر شهری‌تر باشند (مثل سیدنی)، هزینه‌های زندگی هم بیش‌تر می‌شود.

    خبر خوب این است که اگر شما بتوانید شهریه‌ی دانشگاه را تأمین کنید، به‌احتمال بسیار بالا می‌توانید هزینه‌های زندگی را هم با کارکردن تأمین کنید. دستمزد در استرالیا نسبت به کشورهای اروپایی بالاست و شرایط کاری ایدئالی دارد؛ پس، بیش‌تر به فکر شهریه باشید تا هزینه‌های زندگی‌تان.

    ۴ روش برای تحصیل رایگان در استرالیا

    یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های علاقه‌مندان به تحصیل در استرالیا، تأمین هزینه‌ی تحصیل در این کشور است. به‌طورکلی، استرالیا کشور گرانی محسوب می‌شود و هزینه‌ی تحصیل در این کشور بالا است. به همین دلیل، دانشجویان بین‌المللی و خصوصاً دانشجویان ایرانی این سؤال را در ذهن دارند که آیا امکان تحصیل رایگان در استرالیا وجود دارد یا خیر؟

    اگر بخواهیم جواب سریعی به این سؤال بدهیم، پاسخ منفی است اما اگر بخواهیم با نگاه دقیق‌تری به این قضیه نگاه کنیم، می‌توانیم بگوییم که در شرایطی هم می‌تواند رایگان باشد. ازجمله شرایطی که شخص برای تحصیل رایگان در این کشور باید داشته باشد، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

    1. دانش‌آموزی که با ویزای تحصیلی پدر و مادر خود در استرالیا است و می‌خواهد در مدرسه تحصیل کند، نیاز نیست هزینه‌ای بابت تحصیل در این مدارس پرداخت کند. البته، این قانون فقط برای والدینی است که پذیرش کارشناسی‌ارشد و دکتری دارند.
    2. دانش‌آموزی که اقامت یا شهروندی استرالیا را دارد، نیاز نیست شهریه پرداخت کند.
    3. اگر دانشجوی بین‌المللی هستید و در مقاطع ارشد تحقیقاتی (research-based masters) و یا دکتری تحصیل می‌کنید، این امکان برای شما وجود دارد که از بورسیه‌ تحصیلی استرالیا بهره‌مند شوید. درصورتی‌که موفق به کسب بورسیه‌ی فول‌فاند استرالیا شوید، تحصیل شما در استرالیا رایگان خواهد بود و تمامی هزینه‌های تحصیل و زندگی شما در استرالیا را دانشگاه پرداخت خواهد کرد.
    4. اگر شهروند استرالیا هستید و به دانشگاه می‌روید، می‌توانید بدون شهریه وارد دانشگاه شوید. البته، تعهد می‌دهید که بعد از پایان درس، اگر در همان زمینه شغلی پیدا کردید، شهریه‌تان را به‌صورت اقساط پرداخت خواهید کرد.

    بنابراین، تحصیل در استرالیا بدون هزینه نیست اما ممکن است شرایطی هم وجود داشته باشد که افراد بتوانند به‌صورت رایگان تحصیل کنند.

    1. تجربه‌ی تحصیل در یک کشور کاملاً پیشرفته و مدرن؛
    2. فرصت زندگی در جامعه‌ی جذاب چندفرهنگی و آشنایی با فرهنگ و زبان مردمان استرالیا؛
    3. دسترسی به منابع بی‌حدومرز آموزشی؛
    4. کسب مدارک دانشگاهی معتبر در سطح جهانی؛
    5. امکان دریافت ویزای کار پس از تحصیل؛
    6. امکان دریافت اقامت دائم استرالیا؛
    7. بالابودن رنکینگ آموزشی دانشگاه‌ها و کیفیت زندگی در شهرهای استرالیا.

    تحصیل در استرالیا بدون نیاز به مدرک زبان

    سؤالی که در ذهن بسیاری از علاقه‌مندان تحصیل در استرالیا وجود دارد، این است که آیا امکان تحصیل بدون داشتن مدرک زبان وجود دارد یا خیر؟ متأسفانه، چنین امکانی وجود ندارد و نباید در این زمینه فریب تبلیغات دروغین را بخورید.

    واقعیت این است که برخی از دانشگاه‌های استرالیا برای پذیرش، مدرک زبان را شرط نمی‌دانند؛ با این ‌حال، برای دریافت ویزای تحصیلی باید مدرک زبان معتبر ارائه کنید و بدون ارائه‌ی این مدرک، ویزای تحصیلی برای شما صادر نخواهد شد.

    معمولاً نمره‌ی میانگین آیلتس آکادمیک ۶ برای دوره‌ی لیسانس و ۶.۵ برای دوره‌های تحصیلات تکمیلی جهت دریافت پذیرش لازم است اما ممکن است بتوانید با نمره‌ی بالاتر از ۵.۵ هم پذیرش موقت دریافت کنید. اگر مدرک زبان نداشته باشید، تقریباً دریافت ویزا در مقاطع دانشگاهی برای شما محال خواهد بود.

    چنانکه در بخش تحصیل در مدارس استرالیا ذکر شد، ارائه‌ی مدرک زبان در مدارس الزامی نیست و این امکان وجود دارد که بدون ارائه‌ی مدرک زبان از این مدارس پذیرش گرفت.

    تحصیل در استرالیا و ویزای کار پس از تحصیل

    دریافت ویزای کار پس از تحصیل و درنهایت اقامت دائم استرالیا، هدف افراد زیادی است که برای تحصیل به این کشور مهاجرت می‌کنند. بعد از اینکه تحصیلتان تمام شد، حالا نوبت به ویزای پس از تحصیل می‌رسد. ویزای کار پس از تحصیل یا همان ویزای ۴۸۵ به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید در کشور استرالیا بمانید و شرایط خود را برای دریافت اقامت این کشور میسّر کنید.

    طول دوره‌ی ویزای پس از تحصیل بسته به مقطعی که در آن تحصیل‌کرده‌اید، بین ۲ تا ۴سال است. اگر در شهرهای کم‌جمعیت هم باشید، معمولاً یکسال به طول مدت آن اضافه می‌شود. در این مدت، شما باید به‌دنبال روش‌هایی باشید که شانس شما را برای دریافت اقامت بیش‌تر می‌کند. دریافت ویزای پس از تحصیل، مشکل خاصی ندارد فقط، تا حداکثر شش‌ماه بعد از فارغ‌التحصیلی باید برای این ویزا اقدام کنید.

    وقتی ویزای پس از تحصیل را دریافت کردید، می‌توانید در هرکدام از شهرهای استرالیا زندگی و کار کنید؛ هیچ محدودیتی وجود ندارد که در همان شهری باشید که در آن تحصیل‌ کرده‌اید. برای مثال، ممکن است شما در شهر ملبورن درس بخوانید اما بعد از اتمام درس، برای بهترکردن شرایط اقامت خود و یا برای پیداکردن کار مناسب به شهر سیدنی بروید.

    تحصیل در استرالیا و اخذ اقامت دائم

    به‌جرئت می‌توان گفت که قصد بیش‌تر افرادی که استرالیا را برای تحصیل انتخاب می‌کنند، اخذ اقامت آنجا است. بعد از تحصیل در استرالیا، گزینه‌های مختلفی برای دریافت اقامت استرالیا وجود دارد. چنانکه در قسمت قبل ذکر شد، بعد از تحصیل، این امکان به شما داده می‌شود تا به‌صورت موقت و با ویزای پس از تحصیل، در استرالیا کار و زندگی کنید.

    یکی از راه‌های اخذ اقامت دائم این است که از روش ویزاهای مهارتی با امتیازشماری استفاده کنید. تحصیل در استرالیا این امکان را به شما می‌دهد که از امتیاز کمکی برای اقامت استفاده کنید. اگر در مناطق کم‌جمعیت استرالیا باشید، امتیاز بیش‌تری به شما تعلق خواهد گرفت.

    با تحصیل در استرالیا، می‌توانید شانس دریافت اقامت خود را بیش‌تر کنید. معمولاً اگر در شهرهای کم‌جمعیت تحصیل کنید، شانس بیش‌تری برای دریافت اقامت خواهید داشت. تمام شهرهای استرالیا غیراز ملبورن، سیدنی و بریزبین جزو شهرهای کم‌جمعیت محسوب می‌شوند.

     انواع ویزاهای فوق عبارتند از: ویزای ۱۸۹، ویزای ۱۹۰ و ویزای ۴۹۱ استرالیا.

    روش دیگر، پیداکردن کارفرما است. اگر بتوانید کارفرما پیدا کنید، می‌توانید از طریق ویزاهای اسپانسر کارفرما اقدام و درنهایت، این ویزاها را به اقامت دائم تبدیل کنید. انواع این ویزاها عبارتند از: ویزای ۱۸۶ و ویزای ۴۸۲.

    هرکدام از این ویزاها شرایط مخصوص خود را دارند. برای همین مسئله است که همواره تأکید داریم قبل از اینکه مدارک خود را به اداره‌ی مهاجرت برای ویزای تحصیلی بدهید، آن را یک‌بار دقیق، با وکیل مهاجرت بررسی کنید.

    تحصیل در استرالیا و کار دانشجویی

    یکی از مهم‌ترین مزیت‌های تحصیل در استرالیا، امکان کار در ضمن تحصیل است. برخلاف بسیاری از کشورها، کار در استرالیا با تحصیل هم‌زمان منافاتی ندارد و طبق قانون، هر دانشجو می‌تواند چهل‌ساعت در هر دوهفته کار کند؛ یعنی، به‌طور میانگین هردانشجو بیست‌ساعت در هفته می‌تواند کار ‌کند.

    پایین‌ترین حقوق در استرالیا حدود بیست‌دلار استرالیا است؛ یعنی، اگر ماهانه هشتادساعت کار کنید، حدود ۱۶۰۰دلار کسب خواهید کرد (البته، این درآمد با کم‌ترین حقوق محاسبه ‌شده است). این میزان درآمد، می‌تواند تمامی هزینه‌های زندگی شما را تأمین کند. اگر حقوق بالاتری بگیرید، می‌توانید بخشی از هزینه‌های تحصیل خود را نیز تأمین کنید. برای این کار، باید حقوق شما ساعتی ۳۵ تا ۴۰دلار باشد.

    پیداکردن کار دانشجویی در استرالیا با ویزای تحصیلی کار دشواری نیست. کارهای ساده‌ی بسیاری هستند که می‌توانید به‌راحتی آن‌ها را به دست آورده و هزینه‌های خود را تأمین کنید. کار در استرالیا و حتی کار کژوال یک موضوع کاملاً طبیعی و روال است. افراد بسیاری که تجربه‌ی تحصیل را در این کشور دارند، تجربه کار هم‌زمان با تحصیل را هم دارا هستند.

    تجربه‌ی کار در استرالیا علاوه بر اینکه هزینه‌های شما را تأمین می‌کند، کمک می‌کند تا تجربه‌ی برخورد با افراد مختلف از ملیت‌های مختلف را داشته باشید. این مسئله، در نوع خود بسیار جذاب و مفید است و به رشد و تکامل شما کمک می‌کند.

    ویدئوهای‌ پربازدید:

    پذیرش مقطع ارشد بدون مدرک لیسانس در استرالیا

    کلام آخر

    علاوه بر سرچ ۶۰ثانیه‌ای به‌عنوان قوی‌ترین ابزار سرچ هوشمند فارسی‌زبان در دنیا، ما در اسمارت‌اپلای یک مزیت متفاوت با سایر شرکت‌ها و دفاتر مشاوره‌ی تحصیلی در استرالیا داریم.

    بزرگ‌ترین تفاوت اسمارت‌اپلای با سایر شرکت‌های مشاوره‌ی تحصیلی این است که در اسمارت‌ اپلای، سناریوی مشخصی برای اقامت شما بعد از تحصیل لحاظ خواهد شد. متأسفانه در این زمینه، شرکت‌های مشاوره‌ی تحصیلی چندان اطلاعات مناسبی ندارند و دانشجو بعد از تحصیل در استرالیا و انجام هزینه‌های بسیار زیاد، متوجه می‌شود که تحصیل او در راستای اقامت نبوده است.

    شما می‌توانید در اسمارت‌اپلای، سناریوی مشخص و بسیار خوبی برای مهاجرت خود داشته باشید و شانس ویزای اقامت دائم پس از تحصیل خود را بسیار بیش‌تر کنید. انتخاب‌ رشته‌ی هوشمند، انتخاب زندگی است. همین حالا سرچ ۶۰ثانیه‌ای خودتان را شروع کنید و در ادامه با ما در تماس باشید.

    سوالات رایج

    تحصیل در استرالیا سالانه ۲۵ تا ۳۵هزار دلار هزینه نیاز دارد. هزینه‌های زندگی نیز ۲۰هزار دلار است.

    تحصیل در استرالیا رایگان نیست؛ فقط در مقطع دکتری ممکن است بتوانید بورسیه‌ی تحصیلی دریافت کنید و رایگان تحصیل کنید.

    برای ادامه‌ی تحصیل در استرالیا، ابتدا باید از یک مرکز آموزشی در آنجا پذیرش تحصیلی بگیرید؛ سپس برای ویزا اقدام کنید.

    شما می‌توانید طیف وسیعی از رشته‌ها را برای تحصیل در استرالیا انتخاب کنید.

    خیر. تحصیل در استرالیا ارزان نیست. سالانه حدود ۲۵هزار دلار برای تحصیل در استرالیا نیاز است.

    برای این منظور بهتر است با وکیل مهاجرت مشورت کنید.

    بلی. شما می‌توانید در هر دوهفته، چهل‌ساعت کار کنید و درآمد حداقل ساعتی ۲۰دلار را به دست آورید.

    بعد از تحصیل، به شما ویزای پس از تحصیل بین ۲ تا ۵سال داده می‌شود. در ادامه، با لحاظ شروط می‌توانید اقامت هم دریافت کنید.

    تحصیل در دانشگاه‌های خارجی نیاز به برنامه‌ریزی مناسب دارد و باید برای آن‌وقت بگذارید.