کالج ‌های کانادا

کالج‌ های کانادا را باید در مسیر تحصیلی به‌منزله یک نقطه آغاز در نظر بگیریم. مسیر پرپیچ‌وخم تحصیل در کانادا با کالج شروع‌شده و تا منتهاالیه درجات تحصیلات عالیه پیش می‌رود. به همین دلیل، کالج‌های کانادا را می‌بایست فرصت بی‌نظیری بدانیم که برای متقاضیان تحصیل در این کشور فراهم‌شده است. مطمئن باشید داشتن اطلاعات کافی از چیستی و چگونگی این موهبت، کمک می‌کند به‌راحتی آن را نادیده‌ نگیرید.

امیدوارم اطلاعات موجود در این مقاله ازجمله، شرایط دریافت پذیرش از کالج‌های کانادا، هزینه، دوره‌های تحصیلی، اعتبار کالج‌های کانادا و …جرقه‌ای باشد که شمارا از حالت سکون و تردید بیرون بیاورد. پذیرش در کالج‌های کانادا سرآغاز رؤیایی ا‌ست که اگر برایش دیر بجنبید، در یک‌چشم برهم زدنی، از دست خواهید داد. پس تحقق رویایتان ‌را ازاینجا و در کنار ما آغاز کنید.

از کالج‌های کانادا چه می‌دانیم؟

وقتی به سیستم آموزشی کانادا سرک می‌کشیم، به شبکه گسترده و سرشاری از مدارس، کالج‌ها و دانشگاه‌ها برمی‌خوریم که انواع و اقسام امکانات تحصیلی را پیش روی مخاطبان خود قرار می‌دهند. در این قسمت می‌خواهیم ببینیم که منظور از کالج‌ چیست. کالج‌های کانادا در کجای این سیستم آموزشی قرار دارند و چگونه اهداف سیستم آموزشی کانادا را پیش می‌برند؟

شاید خیلی ساده بشود گفت کالج‌های کانادایی همان مؤسسات آموزش فنی و حرفه‌ای خود ما هستند. هدف اصلی دوره‌های کالج هم آماده‌سازی دانشجویان برای ورود به بازار کار است. در کالج‌ها بیشتر از آنکه مباحث تئوریک مطرح شود، به جنبه‌های عملی و کاربردی رشته‌های مختلف پرداخته می‌شود.

در کشورهایی نظیر کانادا به مؤسسات آموزشی با فضای کوچک‌تر و اختیارات و تنوع دوره‌های آموزشی کمتر از دانشگاه، اصطلاحاً کالج می‌گویند. کالج‌های کانادا در میان متقاضیان تحصیل خصوصاً ایرانیان، به دلیل داشتن شهریه ارزان، طول دوره تحصیلی کوتاه و نرخ اشتغال بالا (حدود ۹۵ درصد) به یکی از پرطرفدارترین گزینه‌ها برای مهاجرت تبدیل‌شده‌اند.

کالجهای کانادا در دل سیستم آموزشی این کشور جای دارند. برعکس محیط دانشگاه، که دانشجو را در مسیری آکادمیک هدایت می‌کنند، کالج‌ها دانشجویان خود را برای ورود مستقیم به بازار کار تربیت می‌کنند.

برای بسیاری از ما ایرانی‌ها فرق بین دانشگاه و کالج خیلی روشن نیست. از همین رو، تصمیم گرفتیم در قسمت بعد به تفاوت بین کالج و دانشگاه‌ها در کانادا بپردازیم.

ویدئوهای‌ پربازدید:

آشنایی با کالج در کانادا

دوره های متفاوت تحصیل در کالج های کانادا

دوره  دیپلما (Diploma)

دوره دیپلما، ۲ ساله است. متقاضیان می‌توانند با کسب مدرک دیپلم و پیش‌دانشگاهی، برای این دوره پذیرش بگیرند. حداقل نمره زبان برای ورود به مقطع دیپلما، آیلتس آکادمیک ۵٫۵ یا تافل ۴۵ تا ۵۹ است.

دوره دیپلمای پیشرفته  (Advanced Diploma)

این دوره که به دیپلمای پیشرفته معروف است، ۳ سال به طول می‌انجامد. شرط ورود به دوره دیپلمای پیشرفته، داشتن مدرک دیپلم یا فوق‌دیپلم و آیلتس آکادمیک ۶ یا تافل ۶۰ -۷۸ است.

دوره بچلر  (Bachelor)

دوره‌ی بچلر به دوره لیسانس معروف است. برای ورود به این دوره، داشتن مدرک دیپلم و پیش‌دانشگاهی و آیلتس آکادمیک ۶٫۵ نیاز است.

دوره پست بچلر (Post Bachelor)

این دوره یک‌ساله است. متقاضیان با داشتن مدرک لیسانس و با نمره آیلتس ۶٫۵ یا تافل ۷۹ تا ۹۳ می‌تواند پذیرش بگیرند. دوره Post Bachelor دانشجویان را برای پیدا کردن شغل موردنظر در کانادا کمک می‌کند.

دوره DEC (Diplôme d’études collégiales)

این دوره، مختص کالج‌های استان کبک است. متقاضیان پس از اخذ مدرک دیپلم دبیرستان می‌توانند وارد این دوره شوند.

تحصیلات در کشور کانادا بر پایه دو سیستم کالج و دانشگاه استوار است. بین کالج‌ها و دانشگاه‌ها تفاوت‌هایی وجود دارد. به‌عنوان‌مثال، کالج‌ها به نسبت دانشگاه‌ها برنامه‌های متنوع‌تری دارند. در جدول زیر تفاوت بین کالج‌ها و دانشگاه‌های کانادا به‌اختصار شرح داده شده است.

کالجدانشگاه
بر دوره‌های آکادمیک و تخصصی متمرکز هستند.بر دوره‌های آکادمیک و تخصصی متمرکز هستند.
تنوع رشته آموزشی کمتری دارند.تنوع رشته‌های آکادمیک بالا است.
کالج‌ها به نسبت دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزشی کوچک‌تری هستند که اغلب به ارائه سطوح و مدارک کارشناسی می‌پردازند.دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزشی بزرگ هستند که در تمامی مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو پذیرش می‌کنند.
اندازه کلاس‌های درس در کالج‌ها بسیار کوچک است. در نتیجه تعامل بین استاد و دانشجو بیشتر است. اندازه کلاس‌های درس در دانشگاه‌ها بزرگ‌تر از کالج‌ها است. درنتیجه تعامل بین استاد و دانشجو کمتر است.
برای دریافت پذیرش از کالج‌های کانادا نیازی به ارائه مدرک زبان IELTS نیست. متقاضی می‌تواند در دوره‌های آموزش زبان در کالج شرکت کند.برای گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های کانادا و اخذ ویزای تحصیلی این کشور، داشتن مدرک زبان الزامی است.

بهترین کالج های کانادا برای تحصیل

در حال حاضر در حدود ۱۳۴ کالج در کشور کانادا در حال فعالیت هستند. برخی از کالج‌های معتبر کانادا به دلیل برتری و کیفیت آموزش، به عنوان بهترین کالج‌های کانادا شناخته شده اند. در این قسمت با ۸ مورد از بهترین کالج‌های کانادا آشنا خواهید شد.

برترین کالج های کانادا - بهترین کالج های کانادا
۱

کالج سنتنیال

  • رتبه کانادا: ۳۳

کالج سنتنیال که بیشتر  با علامت CC شناخته می‌شود، اولین کالج عمومی در استان انتاریو کانادا است. این کالج که در سال ۱۹۶۶ تأسیس شده، یکی از کالج‌های قدیمی کانادا محسوب می‌شود.

کالج سنتنیال یکی از کالج‌های بزرگ و چند فرهنگی کانادا است. جالب است بدانید که این کالج، ۱۰۰ فرهنگ متفاوت را در دل خود جا داده است و دانشجویان به ۸۰ زبان مختلف در آن صحبت می‌کنند.

کالج سنتنیال دارای ۵ پردیس است. این کالج، دوره‌های مختلف تمام‌وقت و نیمه‌وقت را در ۸ دانشکده‌ی بازرگانی، هنر، هوانوردی، مهندسی، گردشگری و… برگزار می‌کند. گفتنی است که حدود ۹۰۰۰ دانشجوی بین‌المللی در آن مشغول به تحصیل هستند.

کالج های معتبر کانادا - کالج های کانادا - برترین کالج های کانادا
۲

کالج جرج براون

  • رتبه کانادا: ۳۷

کالج جورج براون که یکی از قدیمی‌ترین و مشهورترین کالج‌های استان انتاریو است، در قلب منطقه مرکزی تورنتو قرار گرفته است. این کالج در سال ۱۹۶۷ تأسیس شده است. کالج جورج براون اولین دانشکده‌ای است که سیستم آموزش از راه دور را راه‌اندازی کرد. این کالج با داشتن سه پردیس در مرکز شهر (سنت جیمز، کاسا لوما و واترفون) نقش مهمی را در پویایی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی شهر ایفا می‌کند.

کالج جورج براون با دوره‌های متنوع تمام‌وقت و نیمه‌وقت زیادی که برگزار می‌کند؛ یکی از بهترین گزینه‌ها برای افرادی است که قصد تحصیل و کار همزمان را دارند. برقراری ارتباط تنگاتنگ کالج جورج براون با صنایع درون شهر، این امکان را فراهم کرده تا دانشجویان با فرصت‌های منحصربه‌فرد بازار کار مواجه شوند و نیازهای بازار کار را تامین کنند.

برترین کالج های کانادا - بهترین کالجهای کانادا - کالج های کانادا
۳

کالج سنکا

  • رتبه کانادا: ۶۹

کالج سنکا در سال ۱۹۶۷ در شهر تورنتو، استان انتاریو افتتاح ‌شده است. از زمان تأسیس این کالج تاکنون، هزاران دانشجو از آن فارغ‌التحصیل شده و ‌توانسته‌اند در مشاغلی همچون خلبانی، طراحی مد، کارآفرینی و مدیریت مشغول به کار شوند. این کالج، برنامه‌های آموزشی متنوعی را به صورت تمام‌وقت و نیمه‌وقت در مقاطع دیپلم، لیسانس و دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت ارائه می‌دهد. در کالج سنکا، برای دانشجویان بین‌المللی امکانات زیادی ازجمله اسکان و فعالیت‌های فوق‌برنامه مهیا است.

کالج های ارزان کانادا - برترین کالج های کانادا
۴

کالج موهاک

  • رتبه کانادا: ۳۹

کالج موهاک یکی از بزرگ‌ترین کالج‌های دولتی کانادا است که در استان انتاریو واقع شده است. تاریخ تأسیس این کالج به سال ۱۹۶۶، سال تأسیس کالج‌های انتاریو، باز میگردد. کالج موهاک دارای سه پردیس اصلی است.  از زمان تأسیس، بیش از ۱۱۵ هزار نفر از این کالج فارغ‌التحصیل شده‌اند. کالج موهاک هم‌اکنون از بهترین کالج ‌های کانادا در رشته‌های علمی و تحقیقاتی محسوب می‌شود. آمار دانشجویان بین‌المللی کالج موهاک بسیار بالا است.

لیست کالج های کانادا - تحصیل در کالج های کانادا - لیست کالج های معتبر کانادا
۵

کالج جورجین

  • رتبه کانادا: ۹۶

کالج جورجین در سال ۱۹۶۷ در شهر بری (Barrie) در شمال تورنتو تأسیس گردید. کالج جورجین در استان انتاریو واقع‌شده است و به‌طور ویژه بر روی دوره‌های کارآموزی فعالیت می‌کند. این کالج دارای هفت پردیس در مناطق مختلف این استان است.

تمرکز اصلی کالج جورجین روی دانشجویان خارجی است. این کالج سالانه بیش از ۳٬۶۰۰ دانشجوی بین‌المللی را از ۸۵ کشور مختلف پذیرش می‌کند. گفتنی است که در کالج جورجین، گزینه‌های اقامتی مختلفی برای دانشجویان مهیا است.

کالج های ارزان کانادا - برترین کالج های کانادا -
۶

کالج هامبر

  • رتبه کانادا: ۳۰

کالج هامبر یکی از کالج‌ های دولتی کانادا است که در تورنتو، واقع شده است. سال تأسیس این کالج به سال ۱۹۶۷ برمی‌گردد. کالج هامبر سه پردیس به نام های لیکشور (Lakeshore)، نورث (North) و اورنجویل (Orangevillage) دارد. این کالج، یکی از اعضای پلی‌تکنیک کانادا است. کالج هامبر سالانه حدود ۱۵۰ دوره متفاوت را برگزار می‌کند. در کالج هامبر، دوره‌های مختلف در مقاطع پست بچلر (post bachelor)، کارشناسی، دیپلما و سرتیفیکیت برای دانشجویان برگزار می‌شود.

برترین کالج های کانادا - بهترین کالج های کانادا - لیست کالج های کانادا
۷

کالج رد ریور

  • رتبه کانادا: ۱۰۲

کالج رد ریور یکی از قدیمی‌ترین مؤسسات آموزشی کانادا است که در سال ۱۹۳۸ در شهر وینیپگ، استان مانیتوبا، تاسیس شده است. این کالج هم‌اکنون، به‌عنوان بزرگ‌ترین مؤسسهٔ آموزشی و پژوهشی کاربردی در استان مانیتوبا به شمار می‌آید. کالج رد ریور همواره در حال پیشرفت و ترقی است. این کالج به طور میانگین سالانه ۲۱۰۰۰ دانشجو پذیرش می‌کند. در کالج رد ریور، دوره های مختلف تحصیلی به دو صورت حضوری و آنلاین برگزار می‌شوند و بیش از ۲۰۰ مدرک، دیپلم و سرتیفیکیت به فارغ التحصیلین ارائه می‌شود.

تحصیل در کالج های کانادا - شهریه کالج های کانادا
۸

کالج نیاگارا

  • رتبه کانادا: ۷۰

کالج نیاگارا در سال ۱۹۶۷ در منطقهٔ نیاگارا، استان انتاریو، تأسیس شده است. این کالج  درحال‌حاضر، سه پردیس دارد. در کالج نیاگارا، سیصد استاد مجرب و برجسته تدریس می‌کنند و تاکنون، بیش از پنجاه‌هزار دانشجو از آن فارغ‌التحصیل شده‌اند. لازم به ذکر است که از زمان تأسیس کالج نیاگارا تا به امروز، بیش از ۴۰۰ دانشجوی خارجی از بیش از ۶۰ کشور دنیا در این مرکز ثبت‌نام نموده‌اند. این کالج بر اساس کیفیت بالای آموزشی خود، به مدت سه سال متوالی در لیست ۱۰ کالج برتر کشور کانادا مشاهده شده است.

رشتــــــه یا دانشگــــــــاهی که به‌دنبال آن هستید را جستجو کنید.

    شرایط ورود به کالج های کانادا

    حالا نوبتی هم که باشد نوبت بررسی شرایط ورود به کالج‌ های کانادا است. اجازه بدهید به ترتیب شروط زیر را بررسی بکنیم:

    شرایط سنی

    خبر خوب این است که برای اخذ پذیرش از کالج‌های کانادا هیچ شرط سنی‌ در کار نیست. به عبارتی، شما در هر سنی می‌توانید از کالج های کانادا پذیرش بگیرید و در آن‌ها شرکت کنید. تنها نکته‌ای که باید مدنظر داشته باشید این است که، شرط سنی ممکن است هنگام اخذ ویزای تحصیلی کانادا از سوی سفارت این کشور، مورد ارزیابی قرار گیرد.

    برای مثال متقاضی با ۵۰ سال سن که قصد ادامه تحصیل در کالج را دارد به‌سختی می‌تواند افسر را متقاعد کند که فقط برای ادامه تحصیل به کانادا سفر می‌کند و بعدازآن به کشور خود بازمی‌گردد.

    بهترین سن تحصیل در کالج که با شانس قبولی ویزای دانشجویی نیز همراه است، سن ۱۸ تا ۲۳ سالگی معرفی شده است.

    نمره زبان

    نمره زبان مورد نیاز جهت اخذ پذیرش کالج در کانادا به عوامل مختلفی از جمله نوع کالج، مقطع تحصیلی، رشته تحصیلی و محل تحصیل بستگی دارد. به طور کلی، نمرات زبان مورد نیاز برای کالج‌های کانادا به شرح زیر است:

    • آیلتس: 5.5 تا 6.5
    • تافل: 79 تا 90
    • PTE Academic: 55 تا 65

    کالج‌هایی که در استان‌های فدرال کانادا هستند، عمدتاً دوره خود را به زبان انگلیسی برگزار می‌کنند. برای دریافت پذیرش از این کالج‌ها، داشتن حداقل آیلتس آکادمیک ۶ الزامی است.

    تمکن مالی

    تمکن مالی، از ملزومات تحصیل در کانادا است. شما برای تحصیل در کالج‌های کانادا باید به‌طور متوسط ۶ تا ۲۰ هزار دلار در سال هزینه کنید که خب، این مبلغی هنگفتی است. درنتیجه طبیعی است که برای تأمین هزینه زندگی دانشجویی و شهریه کالج  باید از تمکن مالی برخوردار باشید.

    نمرات تحصیلی

    در میان ملزومات ثبت‌نام در کالج ‌های کانادا، ریزنمرات تحصیلی نیز نقش پررنگی دارند. هر چه نمرات تحصیلی درخشان‌تر باشند، مسیر پذیرش در کالج‌های کانادا هموارتر خواهد بود.گفتنی است که بسیاری از کالج‌های دولتی کانادا، معدل هفتاد درصد را معیار پذیرش دانشجو درنظر گرفته اند.

    سیستم آموزشی دولت کانادا برای هر یک از موارد بالا، از متقاضی مستندات و مدارکی طلب می‌کند که معمولاً از آن به‌عنوان مدارک پذیرش در کالج‌های کانادا یاد می‌شود. در قسمت بعد به لیستی از این مدارک اشاره خواهیم کرد.

    مدارک لازم برای اخذ پذیرش از کالج های کانادا

    مدارک لازم برای اخذ پذیرش از کالج‌های کانادا به عوامل مختلفی از جمله نوع کالج، مقطع تحصیلی، رشته تحصیلی و محل تحصیل بستگی دارد. به طور کلی، مدارک زیر برای اخذ پذیرش از کالج‌های کانادا مورد نیاز است:

    • مدارک تحصیلی: مدارک تحصیلی دوره متوسطه یا دبیرستان با ترجمه رسمی به زبان انگلیسی یا فرانسوی.
    • مدارک زبان انگلیسی: مدرک معتبر زبان انگلیسی مانند آیلتس، تافل یا PTE Academic.
    • انگیزه نامه: انگیزه نامه که در آن دلایل خود برای تحصیل در کالج مورد نظر را توضیح دهید.
    • نامه توصیه: دو نامه توصیه از معلمان، کارفرمایان یا افراد معتبر دیگر.
    • پرداخت هزینه درخواست: هزینه درخواست کالج‌های کانادا معمولاً بین 50 تا 100 دلار کانادا است.

    علاوه بر مدارک فوق، برخی از کالج‌ها ممکن است مدارک دیگری مانند ریز نمرات دوره‌های پیش‌دانشگاهی، سوابق کار یا فعالیت‌های فوق‌برنامه را نیز درخواست کنند.

    کلیه مدارک لازم برای اخذ پذیرش تحصیلی از کالج‌های کانادا، با توجه به دانشگاه مقصد می‌بایست به یکی از دو زبان انگلیسی یا فرانسوی ترجمه رسمی شوند.

    لازم به ذکر است که ارائه مدارک، پذیرش در کالج‌های کانادا را تضمین نمی‌کنند اما جزئی از ملزومات اخذ آن به حساب می‌آید.

    جستجوی رشته تحصیلی در کانادا با شرایط شما + پذیرش رایگان

    در تمامی مقاطع حتی بدون نمره زبان

    با ابزار قدرتمند اسمارت سرچ، شرایط اولیه خود را اعلام کنید، ابزار قدرتمند اسمارت سرچ حتما برای شما رشته‌ای پیدا خواهد کرد. حتی اگر نمره زبان ندارید هم جستجوی خودتون را انجام بدید. بسیاری از دانشگاه های کانادا حتمی بدون نمره زبان امکان دریافت پذیرش دارند.

    اسمارت اپلای

    کالج های کانادا به تفکیک استان

    برای آنکه بتوانید اطلاعات بیشتری در مورد کالج‌های کانادا به دست بیاورید، می‌توانید به جدول زیر مراجعه کنید و به تفکیک استان، با کالج های کانادابیشتر آشنا شوید. با کلیک کردن بر روی نام کالج می‌توانید وارد صفحه دانشگاه شوید. اسمارت اپلای برای اکثر این کالج‌ها یک صفحه ویژه ایجاد کرده که با مطالعه این صفحه شما می‌توانید تمام اطلاعات لازم و مورد نیاز در مورد کالج مدنظرتان را به دست آورید.

    پذیرش کالج کانادا بدون مدرک زبان

    پذیرش کالج کانادا بدون مدرک زبان یکی از علاقه‌مندی‌های دانشجویان ایرانی است که قصد تحصیل در کالج‌های کانادا را دارند. خیلی‌ها دوست دارند بدانند که آیا بدون داشتن مدرک زبان هم می‌توانند در کالج‌های کانادا تحصیل کنند یا خیر. در کانادا، برخی از کالج‌ها هستند که به‌صورت مشروط دانشجو پذیرش می‌کنند.

    تحصیل در کالج ‌های کانادا بدون مدرک زبان به پذیرش مشروط یا Conditional Offer موسوم است. یعنی دانشجو باید قبل از برنامه آموزشی اصلی، یک یا چند دوره زبان انگلیسی را بگذراند. طول دوره زبان انگلیسی پیش‌نیاز بستگی به سطح زبان متقاضی داشته و از دو ماه تا یک سال متغیر می‌باشد.

    بنابراین شما این شانس را دارید تا با بررسی شرایط کالجهای مختلف، آن گروه از کالج‌ها را که بدون مدرک زبان اقدام به پذیرش مشروط می‌کنند، شناسایی کنید. گفتنی است که، برخی کالج‌ها از طریق آزمون‌های زبان داخلی به دانشجویان پذیرش اعطا می‌کنند.

    هم‌زمان در تعداد قابل‌توجهی از کالج‌های کانادا، شما می‌توانید در دوره‌های آموزش زبان یا ELI را شرکت کنید. دوره‌های ELI در هشت سطح تعریف می‌شوند: طول دوره سطح یک تا ۷ به مدت ۷ هفته است و سطح ۸ این دوره به مدت 7 الی ۱۴ هفته طول می‌کشد. تاریخ برگزاری دوره این دوره آموزشی ۶ بار در سال در ماه‌های زیر می‌باشد:

    ژانویه (January) مارچ (March) می (May) جولای (July) سپتامبر (September) نوامبر (November)

    1. کالج‌های کانادا معادل دانشگاه‌های علمی کاربردی با دانشکده‌های فنی‌حرفه‌ای در ایران هستند.
    2. برای اخذ پذیرش از کالج‌های کانادا هیچ شرط سنی‌ در کار نیست.
    3. امکان تحصیل بدون مدرک زبان (پذیرش مشروط) در بسیاری از کالج‌های کانادا میسر است.
    4. شهریه کالج‌های کانادا بین ۸,۰۰۰ تا ۱۸,۰۰۰ دلار در سال است.
    5. حداقل نمره آیلتس آکادمیک برای تحصیل در کالجهای کانادا، ۶ است.
    6. در کالج‌های کانادا، مدارک تحصیلی اعم از دیپلما، سرتیفیکت و مدارک دیگر تا سطح کارشناسی ارائه می شوند.
    7. امکان انتقال واحدهای درسی از کالج ‌های کانادا به دانشگاه‌های کانادا و ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر وجود دارد.

    هزینه تحصیل در کالج های کانادا در 2023

    هزینه تحصیل در کالج‌های کانادا در سال 2023 به عوامل مختلفی از جمله نوع کالج، مقطع تحصیلی، رشته تحصیلی و محل تحصیل بستگی دارد. به طور متوسط، هزینه تحصیل در کالج‌های کانادا برای یک سال تحصیلی بین 15,000 تا 25,000 دلار کانادا است.

    گاهی این تصور پیش می‌آید که کالج‌های دولتی کانادا شهریه کمتری نسبت به کالج‌های خصوصی دریافت می‌کنند که این مورد در اکثر مواقع برای دانشجویان بین‌المللی صادق نیست. حتی ممکن است در بعضی مواقع دانشجویک کالج خصوصی را با شهریه کمتر از کالج دولتی پیدا کند

    تفاوت کالج های دولتی و خصوصی کانادا در یک نگاه

    کالج ‌های کانادا را می‌توانیم به دو دسته عمومی و خصوصی تقسیم کنیم. حال تفاوت این دو دسته در چیست موضوعیِ که در ادامه به اشاره می‌کنیم.

    کالج‌های دولتی

    • بودجه کالج‌های دولتی عمدتاً ازسوی دولت فدرال کانادا تأمین می‌شود.
    • هزینه تحصیل در کالج های دولتی کانادا از بسیاری از کالج‌های خصوصی ارزانتر است.
    • معمولاً کالج‌های دولتی، گواهی‌های آکادمیک و دیپلم‌های پیش حرفه‌ای ۱ تا ۲ ساله و مدارک فوق‌دیپلم ۲ ساله و مدارک کارشناسی تخصصی ۳ تا ۴ ساله را ارائه می‌دهند.

    کالج‌های خصوصی

    • کالج‌های‌ خصوصی هیچ‌گونه بودجه‌ای از بخش فدرال و یا استانی دولت دریافت نمی‌کنند.
    • این کالج‌ها، تنها به‌واسطه شهریه دریافتی از دانشجویان فعالیت می‌کنند،
    • کالج‌های خصوصی معمولا از کالج‌های دولتی کوچک‌تر و گران‌تر هستند.

    کالج های کانادا سکوی پرتاب به دانشگاه ها

    دانشجویانی که از کالج‌های کانادا فارغ‌التحصیل شده‌اند می‌توانند با انتقال واحدهای درسی از کالج به دانشگاه‌های کانادا به تحصیل خود ادامه دهند و به مقاطع بالاتر دست یابد. در واقع دانشجو در کالج مهارت زبان و پایه درسی خود را تقویت کرده و با اندوخته علمی بهتری وارد دانشگاه می‌شود.

    به این شیوه سیستم انتقال واحد درسی (Credit Transfer) گفته می‌شود که شیوه مرسوم برای ادامه تحصیل در کانادا برای دانشجویان بومی و هم‌چنین دانشجویان بین‌المللی است. در این روش، دانشجو ابتدا در کالج موردنظر خود دوره‌ای را شروع کرده و در ادامه بر اساس معدل به‌دست آورده در کالج می‌تواند دروس خود را به کالج یا دانشگاه دیگری انتقال دهد.

    این روش برای متقاضیانی که قصد ورود به دانشگاه‌های با رنک قوی را دارند، بسیار رایج است. در این حالت، متقاضی می‌تواند در وارد کالج شده و با تقویت مهارت زبان و هم‌چنین پایه درسی، دروس خود را به دانشگاه موردنظر انتقال داده و سپس ادامه آن را در آن دانشگاه پیگیری کند.

    کانادا درزمینه انتقال واحدهای درسی بین کالج‌ها و دانشگاه‌ها پیشرفته‌ترین کشور دنیا است. گفتنی است که در بین استان‌ های کانادا ، استان بریتیش کلمبیا قوی‌ترین سیستم را درزمینه انتقال واحدهای درسی، دارد. سالیانه در کل کانادا بیش از ۶۰ هزار دانشجو از سیستم انتقال واحد درسی استفاده می‌کنند.

    رسیدن به رویای اقامت پس از تحصیل در کالج های کانادا

    بیشتر دانشجویان خارجی اغلب به امید دریافت اقامت پس از تحصیل، راهی کانادا می‌شوند. پس از تحصیل در دوره‌های کالج در کانادا، بسته به استانی که در آن تحصیل کرده‌اید می‌توانید از طریق یکی از روش‌های مهاجرتی نسبت به اخذ اقامت دائم کانادا اقدام کنید.

    برای اخذ اطلاعات بیشتر می‌توانید اطلاعات موجود در صفحه اقامت پس از تحصیل در کانادا را مطالعه کنید. در هر یک از ۱۱ استان کانادا جهت اخذ اقامت پس از تحصیل در کالج های کانادا، شرایط خاصی وجود دارد. در برخی از استان‌ها پس از ادامه تحصیل بلافاصله امکان اخذ اقامت دائم وجود داشته و در برخی دیگر متقاضی ابتدا اجازه کار و سپس ویزای اقامت را دریافت می‌کند.

    به طور کل، از شرایط دریافت اقامت دائم از طریق تحصیل در کالج‌های کانادا می‌توانیم موارد زیر را نام ببریم.

    • دارا بودن سن ۱۸ سال
    • اخذ پذیرش تحصیلی از یک کالج دولتی
    • اخذ ویزای تحصیلی کانادا
    • اتمام دوره آموزشی و دریافت مدرک تحصیلی
    • اخذ ویزای کار پس از تحصیل در کانادا یا PGWP
    • یک سال کار تمام وقت و مرتبط پس از اتمام تحصیل
    • دریافت مدرک آیلتس آکادمیک با نمره بالا
    • اقدام برای دریافت اقامت دائم از مسیر تجربه کار کانادایی که یکی از زیر مجموعه‌های اکسپرس اینتری است.
    • دریافت کارت اقامت دائم کانادا یا PR Card

    ویدئوهای‌ پربازدید:

    پذیرش دانش آموزان در کالج های کانادا

    کلام آخر

    واقعیت این است که این اواخر قدری شانس دریافت ویزای تحصیلی برای افرادی که از کالج‌های کانادایی پذیرش گرفته‌اند پایین آمده است. برای همین هم بیشتر مشاوران به داوطلبان توصیه می‌کنند که برای افزایش شانس موفقیت خود از دانشگاه‌های کانادایی پذیرش بگیرند. با این حال برخی از داوطلبان اصرار دارند که تمایلی به ادامه تحصیلات دانشگاهی ندارند و اگر قرار بر ادامه تحصیل باشد ترجیح می‌دهند در یکی از بهترین کالج ‌های کانادا تحصیلات خود را ادامه دهند.

    اگر شما هم یکی از همین افراد هستید به شما توصیه می‌کنیم از موتور هوشمند وب‌سایت اسمارت اپلای برای گزینش از میان بهترین کالج‌های کانادا استفاده کنید. در عین حال می‌توانید فرم ارزیابی رایگان ما را پر کنید و یا در تماس با مشاوران اسمارت اپلای از مشاوره تخصصی آن‌ها برای بهترین تصمیم‌گیری استفاده کنید.

    پذیرش در کالج‌های کانادا سرآغاز رویایی‌ست که اگر برایش دیر بجنبید، به یک چشم برهم زدنی، از دستش خواهید داد. رویایتان ‌را از اینجا و با ما آغاز کنید.

    سوالات رایج

    خیر تحصیل در کالج‌های کانادا همراه با شهریه است.

    هامبر، جورج براون، شریدان، سنتیال، جورجین،

    بله. در برخی از کالج‌ها، به شرط پذیرش مشروط و شرکت در دوره های آموزش و تقویت زبان

    بین ۸,۰۰۰ تا ۱۸,۰۰۰ دلار در سال

    خیر. هیچ شرط سنی‌ در کار نیست.

    حداقل ۶