تحصیل رشته عمران در کانادا

با شرایط تحصیل رشته عمران در کانادا آشنا شویم

رشته عمران در کانادا

( Civil Engineering in Canada)

رشته عمران در کانادا، بعد از پزشکی یکی از پرطرفدارترین رشته‌های تحصیلی کانادا است. مهندسی عمران یکی از قدیمی‌ترین رشته‌های مهندسی و از مشاغل پرمخاطب و موردنیاز در کشور کانادا و البته در سطح دنیا است. این رشته در کانادا، یکی از شاخه‌های مهندسی حرفه‌ای به‌حساب می‌آید. رشته عمران با طراحی، ساخت و نگهداری سازه‌های طبیعی و مصنوعی سروکار دارد.

حیطه کار در این گرایش متنوع و بسیار بالاست. متقاضیان رشته مهندسی عمران در کانادا می‌توانند با تحصیل در این رشته، آینده روشنی را برای خود رقم بزنند.

علاقه‌مندان به تحصیل عمران اغلب در خصوص شرایط تحصیل و نحوه اپلای این رشته در کانادا، سؤالات زیادی را از ما می‌پرسند. ما هم فرصت را غنیمت دانستیم و تصمیم گرفتیم این صفحه را مشخصاً به موضوع ” ادامه تحصیل در رشته عمران در کانادا” اختصاص دهیم.

ویدئوهای‌ پربازدید:

مقایسه هزینه تحصیل آنلاین و حضوری

دوره‌های مهندسی عمران در کانادا

تحصیل در رشته‌های فنی و مهندسی در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه‌ های کانادا، به دو صورت آموزش محور (Course Based) و یا پژوهش محور (Research Based) ارائه می‌شود.

انتخاب هر یک به علایق شخصی، توانایی‌های علمی و امکانات مالی فرد بستگی دارد. افرادی که از پس پرداخت شهریه دانشگاه برنمی‌آیند، بهتر است از خیر دوره “ام انج MEng” بگذرند. یا کسانی که در دانشگاه مطرحی تحصیل‌نکرده‌اند و رزومه علمی قابل دفاعی ندارند، بهتر است دوره “مستر آف ساینس MSc” را کنار بگذرانند.

در جدول زیر، تفاوت هر یک از دوره ها به اختصار شرح داده شده است.

Master Of Science (MSc)

(MENg) Master of Engineering

این دوره بروی مطالعه و نظریه ها تمرکز می‌کند. این دوره بیشتر بر جنبه‌های کاربردی علم تمرکز دارد.
دوره فوق‌لیسانس تحقیقات محور به “مستر آف ساینس MSc” معروف است. در این دوره، دانشجو موظف است طی دو سال تحصیل، علاوه برگذراندن تعدادی از واحد درسی، به تحقیقات هم بپردازد و درنهایت از پایان‌نامه خود دفاع کند. دوره فوق‌لیسانس آموزش محور به “ام انج یا MENg” معروف است. در این دوره، دانشجو صرفاً پس از گذراندن تعدادی واحد درسی در طی ۳ ترم، موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد خواهد شد. انجام تحقیق و ارائه پایان‌نامه الزامی نیست.
اخذ پذیرش در این دوره آسان نیست. شرایط پذیرش آسان‌تر است.
در دوره MSc این استاد است که شهریه دانشگاه را می‌پردازد و احیاناً کمک‌هزینه هم به دانشجو می‌دهد. دانشجو هم موظف است در قبال آن، در پروژه‌های تحقیقاتی و یا امور آموزشی استاد همکاری ‌کند. پیدا کردن و قانع کردن استاد راهنما هم منتفی است.
کسانی که ارشد علوم را می‌گذرانند می‌توانند به‌عنوان دانشمند، محقق، مشاور، معلم، و دستیار شاغل شوند. آنهایی که ارشد مهندسی را می‌گذرانند، احتمالاً به‌عنوان مهندس، سازنده، مشاور، و دانشمند شاغل می‌شوند. البته ناگفته نماند که می‌توانند در دانشگاه‌ها و کالج‌ها نیز مشغول به تدریس نیز بشوند.

انتخاب هریک از دو گزینه فوق، محدودیتی در ادامه تحصیل مقطع دکترا در کانادا نخواهد داشت. در هر دو صورت، دانشجو یک مدرک کارشناسی ارشد معتبر از یک دانشگاه کانادایی دریافت خواهد کرد.

شرایط تحصیل در رشته عمران در کانادا

خوشبختانه باید گفت که امکان تحصیل در رشته مهندسی عمران در دانشگاه‌های کانادا در مقاطع مختلف ازجمله کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا کاملا امکان‌پذیر است.

دوره‌های کارشناسی این رشته، چهار ساله هستند. در این دوره‌های چهار ساله، دانشجوها عموماً با خواص مواد، علوم محیطی، مهارت‌های نقشه‌برداری، طراحی و نقشه‌کشی آشنا می‌شوند.

دانشجویان پس از پایان دوره کارشناسی و قبل از دریافت مدرک مهندسی حرفه‌ای، می‌توانند به مدت چند سال با عنوان Engineering In Training یعنی مهندس در حال آموزش (EIT)، مشغول به کار شوند.

پس از پایان دوره کارشناسی، دانشجوها می‌توانند برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا و دکتری اقدام کنند. دوره‌های کارشناسی ارشد عمران در کانادا عموماً دو ساله هستند و دوره‌های دکتری از چهار سال شروع می‌شوند.

لازم به ذکر است که، دوره‌های تحصیلات تکمیلی رشته عمران در کانادا همراه با پایان‌نامه هستند.

مدارک لازم برای اپلای رشته عمران در کانادا

حالا که از شرایط تحصیل رشته عمران در کانادا مطلع شدید، نوبت معرفی مدارک اپلای است. دانشجوهای خارجی برای ادامه تحصیل در مقاطع مختلف مهندسی عمران در کانادا باید یک سری مدارک را به دانشگاه مدنظر ارائه کنند.

ما در این قسمت مدارک مورد نیاز برای دریافت پذیرش در رشته عمران در کانادا را به صورت لیست آماده کرده‌ایم.

دوره کارشناسی

  • ارائه مدرک دیپلم و پیش‌دانشگاهی
  • گذراندن پیش‌نیازهای دروس ریاضی، فیزیک و شیمی با حدنصاب تعیین شده در دانشگاه مدنظر
  • کسب مدرک یکی از آزمون‌های استاندارد زبان (آیلتس آکادمیک ۶٫۵ )
  • ارائه ریزنمرات

دوره کارشناسی ارشد

  • ارائه مدرک دیپلم و پیش‌دانشگاهی
  • کسب حداقل معدل موردنیاز (۷۵% در سال آخر)
  • ارائه مدرک لیسانس همراه با ریزنمرات
  • کسب مدرک زبان با حداقل نمره ۶٫۵ در آزمون آیلتس آکادمیک
  • دریافت توصیه‌نامه تحصیلی از اساتید

دوره دکترا

  • ارائه مدرک کارشناسی همراه با ریزنمرات
  • ارائه مدرک کارشناسی ارشد همراه با ریزنمرات
  • کسب مدرک زبان با حداقل نمره ۶٫۵ یا ۷ در آزمون آیلتس آکادمیک
  • دریافت توصیه‌نامه از اساتید
  • پروپزال
  • ممکن است در برخی دانشگاه‌ها به مدرک GRE نیاز باشد.

برای تحصیل در رشته عمران در کانادا علاوه بر مدارک تحصیلی، داشتن مهارت و تسلط کافی به زبان انگلیسی یا فرانسوی الزامی است. حد نصاب نمره ی زبان برای پذیرش در اکثر دانشگاه های کانادا، معمولا آیلتس با حداقل نمره  ۶٫۵ و تافل ۸۰ است.

هزینه تحصیل مهندسی عمران در کانادا

هزینه تحصیل در کانادا برای هر رشته‌ همیشه بحث داغ و دغدغه دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل در دانشگاه‌های خارج است. هزینه و شهریه رشته مهندسی عمران در دانشگاه‌ها و کالج های کانادا بسته به مقطع تحصیلی، می‌تواند متفاوت باشد.

هر دانشگاهی برای رشته مهندسی عمران، شهریه متفاوت دارد. شهریه دوره‌های مهندسی عمران در مقطع کارشناسی ارشد کانادا برای دانشجویان بین‌المللی به ازای هر ترم حدود ۱۳۰۰ دلار کانادا است.

شهریه دوره‌های مهندسی عمران در مقطع دکترای کانادا برای دانشجویان بین‌المللی به ازای هر ترم حدود ۱۲۰۰ دلار کانادا است.

در حالت کلی، به‌جز دانشگاه تورنتو که شهریه بسیار بالایی دارد، شهریه‌ این رشته در سایر دانشگاه‌های کانادا  بین ۱۲۰۰۰ تا ۲۴۰۰۰ دلار کانادا در سال است. شهریه سالانه دوره عمران در دانشگاه تورنتو، سالانه  ۶۳٬۹۷۰ دلار کانادا است.

 

بورسیه رشته عمران در کانادا

دریافت بورسیه تحصیلی و امکان تحصیل رایگان در یکی از دانشگاه‌ های کشور کانادا، فرصتی بی‌نظیری است که می‌تواند در ساخت آینده هر دانشجویی موثر ‌باشد.

بورسیه تحصیلی کانادا در مقطع کارشناسی اغلب غیرممکن است. بهتر است خیلی صادقانه بگوییم که بورسیه مقطع تحصیلی لیسانس در کانادا معمولا شدنی نیست. شاید اگر متقاضی ازلحاظ آکادمیک در وضعیت خوبی باشد، بتواند کمک‌هزینه تحصیلی دریافت کند و  با کمک آن ۱۰ تا ۲۰ درصد از هزینه تحصیلش را تأمین بدهد.

لازم به ذکر است که، اکثر بورس‌های تحصیلی کانادا به مقطع دکترا اختصاص دارند.

بورسیه مقطع فوق لیسانس رشته مهندسی عمران در کانادا

تحصیل رایگان در رشته مهندسی عمران در کانادا از طریق دریافت بورسیه تحصیلی تقریبا غیرممکن است. در کانادا، بورسیه رشته‌هایی که مدرک Master of Science دارند بیشتر در دسترس است. به دوره‌هایی که مدرک MENg دارند، معمولاً بورسیه‌ای تعلق نمی‌گیرد. این دانشجویان، درعوض پس از یک دوره کوتاه کسب مهارت، می‌توانند به راحتی وارد بازار کار ‌شوند.

رشتــــــه یا دانشگــــــــاهی که به‌دنبال آن هستید را جستجو کنید.

    دانشگاه‌های برتر برای تحصیل رشته عمران در کانادا

    اگر به دنبال تحصیل در رشته مهندسی عمران در یکی از بهترین کشورهای جهان هستید، بدون شک کانادا یکی از بهترین انتخاب‌ها است. خیلی از دانشگاه‌ها در کانادا هستند که رشته مهندسی عمران را در مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی ارائه می‌دهند.

    در ادامه قصد داریم، تعدادی از برترین دانشگاه ‌های مهندسی عمران در کانادا را معرفی ‌کنیم.

    ادامه تحصیل رشته عمران در دانشگاه واترلو کانادا

    دانشگاه واترلو

    دانشگاه واترلو یکی از دانشگاه‌های تحقیقاتی – دولتی کانادا است که در شهر واترلو، استان انتاریو کانادا واقع‌شده است.

    شهرت عمده این دانشگاه به داشتن دانشکده مهندسی و کامپیوتر است.

    دپارتمان مهندسی عمران دانشگاه واترلو، به‌عنوان یکی از برترین دپارتمان‌های مهندسی عمران در کانادا شناخته‌شده است. در این دانشکده، مباحث پایه مهندسی عمران در مقطع ارشد، آموزش و ارائه داده می‌شود. دانشجویان در طول دوره تحصیل، با دسترسی به آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های بسیار پیشرفته، فرصت طراحی زیرساخت‌های مختلف ازجمله سد، پل و بزرگراه را تجربه می‌کنند.

    افرادی که از دانشگاه واترلو پذیرش دریافت می‌کنند، می‌توانند در ۶ ترم کوآپ (co-op) یا همان کارآموزی شرکت کنند.

    گفتنی است که، دانشجویان در ترم‌های کوآپ می‌توانند حدود ۱۸٬۰۰۰ دلار درآمد داشته باشند. این مبلغ می‌تواند کمک زیادی به پرداخت مخارج و شهریه دانشگاه آنها بکند.

    شهریه این دوره به‌صورت سالانه ۱۴٬۰۸۴ دلار کانادا است.

    ادامه تحصیل رشته عمران در دانشگاه تورنتو کانادا

    دانشگاه تورنتو کانادا

    دانشگاه تورنتو کانادا، واقع در شهر تورنتو، استان انتاریو، ازجمله دانشگاه‌های معتبر و دولتی کانادا است. این دانشگاه درزمینه آموزش، اکتشافات و دانش همواره پیشرو است.

    دپارتمان مهندسی عمران دانشگاه تورنتو، در سال ۱۸۷۳ تأسیس‌شده است. قرار گرفتن دانشگاه تورنتو در بزرگ‌ترین شهر کانادا و در مرکز این شهر، باعث شده دانشجویان با محیط‌های شهری و شهرسازی در ارتباط مستقیم باشند. آنها می‌توانند تحقیقات دسته اول و مطالعات میدانی زیادی را انجام دهند.

    در دانشگاه تورنتو، دوره‌های (دو ساله) کارشناسی ارشد مهندسی عمران (MEng) ارائه می‌شود.

    دانشجوهایی که برای تحصیل در رشته مهندسی عمران از دانشگاه تورنتو پذیرش دریافت می‌کنند، می‌توانند، تحصیلات خود را در حوزه‌هایی چون مهندسی سازه، برنامه‌ریزی حمل‌ونقل و یا ژئومکانیک ادامه دهند.

    اخذ پذیرش از دانشگاه تورنتو بسیار رقابتی است. این دانشگاه،هرساله تنها به برترین متقاضیان تحصیل از سراسر دنیا پذیرش می‌دهد.

    شهریه سالانه برای این دوره حدوداً  ۶۴٬۰۰۰ دلار کانادا است.

    ادامه تحصیل رشته عمران در دانشگاه البرتا کانادا

    دانشگاه آلبرتا یکی از دیگر دانشگاه‌های تحقیقاتی – دولتی کانادا است که در شهر ادمونتون، استان آلبرتا کانادا واقع شده است.

    دپارتمان مهندسی عمران دانشگاه آلبرتا، در دانشکده مهندسی این دانشگاه قرار دارد. دانشجویانی که قصد دارند در مقطع کارشناسی مهندسی عمران در دانشگاه آلبرتا تحصیل کنند، موظف هستند یک سال دوره مهندسی عمومی را بگذرانند.

    بعد از آن، می‌توانند انتخاب کنند که در دوره ۴ ساله مهندسی عمران ادامه تحصیل بدهند و یا در دوره کوآپ مشغول به تحصیل شوند. لازم به ذکر است که، دانشجویانی که دوره کوآپ را انتخاب می‌کنند باید یکسال بیشتر تحصیل کنند. آنها در طول تحصیل خود، می‌توانند تا ۱۸ ماه در صنایع مرتبط با رشته خود مشغول به کار شوند.

    ادامه تحصیل رشته عمران در دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا

    دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادادانشگاه بریتیش کلمبیا، واقع در شهر ونکوور، استان بریتیش کلمبیا، یکی از دانشگاه‌های دولتی کانادا است که در سال ۱۹۰۸ تأسیس‌شده است.

    در دانشگاه بریتیش کلمبیا، دوره‌های مهندسی عمران در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دو ساله ارائه می‌شود. افرادی که قصد دارند در مقطع کارشناسی مهندسی عمران ادامه تحصیل بدهند، باید یک سال دوره مهندسی عمومی را در دانشگاه بریتیش کلمبیا و یا کالج‌های مورد تأیید این دانشگاه، گذرانده باشند.

    دانشجوها بعد از دریافت پذیرش از دانشگاه بریتیش کلمبیا، می‌توانند در رشته‌های کوآپ (کارآموزی) و یا دوگانه این دانشگاه نیز شرکت کنند. دانشجویانی که رشته‌های کوآپ را انتخاب می‌کنند، فرصت دارند در کنار تحصیل در موقعیت‌های شغلی مرتبط با رشته خود مشغول به کار شده و کسب درآمد کنند.

    دانشگاه بریتیش کلمبیا در کانادا، بورسیه‌های تحصیلی مختلفی را برای گروه مهندسین عمران در نظر گرفته است. دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل در رشته عمران در دانشگاه بریتیش کلمبیا می‌توانند از منابع مختلف و به اشکال متنوع، پشتیبانی مالی دریافت کنند.

    ادامه تحصیل رشته عمران در دانشگاه مک گیل کانادا

    دانشگاه مک گیل کانادا

    دانشگاه مک گیل (به فرانسوی: Université McGill) یک دانشگاه تحقیقاتی – دولتی است که در شهر مونترال، استان کبک کانادا واقع شده است.

    دانشجویان رشته مهندسی عمران در دانشگاه مک گیل فرصت دارند در طول تحصیل خود، مباحثی چون مکانیک خاک، مکانیک سیالات، مهندسی محیط‌زیست و مهندسی سازه را بیاموزند.

    دانشجوها پس از پشت سر گذاردن دروس پایه، می‌توانند گرایش تخصصی خود را انتخاب کنند. از گرایش‌های مهندسی عمران در دانشگاه مک گیل می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

    • مهندسی محیط‌زیست
    • مهندسی حمل‌ونقل
    • مهندسی منابع آب

    ادامه تحصیل رشته عمران در دانشگاه دالهوزی کانادا

    دانشگاه دالهاوزی کانادا

    دانشگاه دالهاوزی (دالهوزی)، که معمولاً با نام “دال” شناخته می‌شود، یک دانشگاه دولتی – تحقیقاتی است که در شهر هالیفکس، استان نوااسکوشیای کانادا، واقع‌شده است.

    دپارتمان مهندسی عمران دانشگاه دالهوزی، در دانشکده مهندسی آن قرار دارد. در این دپارتمان، رشته مهندسی عمران در مقطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی ارائه می شود.

    دانشجویان برای تحصیل در رشته مهندسی عمران این دانشگاه، در ابتدا باید دوره یک‌ساله مهندسی عمومی را گذرانده باشند. پس از قبولی در رشته مهندسی عمران، آنها می‌توانند یکی از موضوعات زیرساخت و یا محیط‌زیست را برای ادامه تحصیل خود انتخاب کنند.

    البته ناگفته نماند که، دانشجویان دانشگاه دالهوزی می‌توانند دوره‌های ۵ ساله کارآموزی یا کوآپ را انتخاب کرده و در کنار تحصیل مشغول به کار هم شوند.

    ادامه تحصیل رشته عمران در دانشگاه کنکوردیا کانادا

    دانشگاه کنکوردیا کانادا

    دانشگاه کنکوردیا واقع در شهر مونترال، استان کبک، یکی از دانشگاه‌های دولتی کانادا و یکی از سه دانشگاه انگلیسی‌زبان کبک است.

    این دانشگاه دو برنامه ۴ ساله و ۳ ساله برای دانشجویان رشته مهندسی عمران برگزار می‌کند. در طی این دوره‌ها، به دانشجوها طراحی عناصر زیرساختی عمرانی از جمله پل‌ها آموزش داده می‌شود. دانشگاه کنکوردیا مونترال، تمرکز ویژه‌ای بر آموزش طراحی سیستم‌های تصفیه آب نیز دارد.

    این دانشگاه دوره‌های مهندسی عمران را در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می‌دهد. دانشجویان مهندسی عمران این دانشگاه می‌توانند گرایش‌های زیر را برای تحصیل خود انتخاب کنند.

    • مهندسی عمران زیرساخت با تمرکز بر طراحی و ساخت پل، سد و سازه‌های عظیم
    • محیط‌زیست با تمرکز بر سیستم‌های تصفیه و جمع‌آوری آب
    • مهندسی ساختمان با تمرکز بر اصول طراحی و ساخت در صنعت ساختمان

    ادامه تحصیل رشته عمران در دانشگاه وسترن کانادا

    دانشگاه وسترن انتاریو کاناد

    دانشگاه وسترن کانادا (Canada Western University) که به‌اختصار UWO نیز خوانده می‌شود، یک دانشگاه تحقیقاتی – دولتی است که در شهر لندن، استان انتاریو کانادا واقع شده است.

    این دانشگاه فرصت‌های بی‌نظیری را در اختیار دانشجویان خود قرار می‌دهد تا بتوانند با دستیابی به مهارت‌های بالا، در سطح جهانی به موفقیت‌های بزرگی برسند.

    دانشگاه وسترن علاوه بر سطح بالای آموزش، درزمینه‌های تحقیقاتی نیز بسیار معروف است. یکی از امتیازات برجسته تحصیل در رشته مهندسی عمران در دانشگاه وسترن، امکان مشارکت دانشجویان در پروژه های شهری است.

    دانشگاه وسترن با مشارکت شهرداری شهر لندن، فرصتی بی‌نظیری را برای تکمیل پروژه پایان دوره تحصیلی دانشجویان خود فراهم کرده است. آنها می‌توانند از نزدیک در پروژه‌های شهری شرکت کرده و از تجربیات متخصصان استفاده کنند.

    در دانشگاه وسترن، گرایش‌های متنوعی از رشته مهندسی عمران در اختیار دانشجویان است. گرایش‌هایی رشته عمران این دانشگاه عبارتند از : محیط‌زیست، مهندسی سازه، مهندسی عمران و بازرگانی، مهندسی عمران و حقوق.

    ادامه تحصیل رشته عمران در دانشگاه کلگری کانادا

    دانشگاه کلگری

    دانشگاه کلگری در سال ۱۹۰۵ در شهر کلگری، استان آلبرتای کانادا تأسیس شده است.

    دپارتمان مهندسی عمران دانشگاه کلگری در دانشکده مهندسی این دانشگاه واقع شده است.

    رشته مهندسی عمران در دانشگاه کلگری دارای ۴ گرایش: سازه، حمل‌ونقل، کارآفرینی و مدیریت است.

    متقاضیان علاقه‌مند به تحصیل در رشته مهندسی عمران دانشگاه کلگری، در ابتدا باید برای دانشکده مهندسی این دانشگاه اپلای کنند. پس از گذراندن یکسال دوره مهندسی عمومی، می‌توانند در رشته مهندسی عمران به تحصیل خود ادامه دهند.

    ادامه تحصیل رشته عمران در دانشگاه کوئینز کانادا

    دانشگاه کویینز

    دانشگاه دولتی کوئینز واقع در شهر کینگستون، استان انتاریو کانادا، در تاریخ ۱۶ اکتبر ۱۸۴۱ تأسیس شده است.

    دانشگاه کوئینز یکی از دانشگاه‌های جامع تحقیقاتی – دولتی کانادا است. این دانشگاه ۲۶ سال پیش از تشکیل کانادا بنیان نهاده شد.

    دانشگاه کوئینز به قطب تحقیقات علمی در کینگستون کانادا مشهور است. در دانشگاه کوئینز، رشته مهندسی عمران در دانشکده مهندسی و در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می‌گردد.

    جستجوی هوشمند رشته و دانشگاه با اسمارت اپلای

    ۶۰ ثانیه زمان بزار

    کار با اسمارت اپلای ساده ست. ۱- ظرف ۶۰ ثانیه اطلاعات مورد نیاز رو از شما می‌گیریم. ۲- تمامی دانشگاه‌ها و کالج‌هایی که می‌تونید در اون‌ها درس بخونید رو برای شما پیدا می‌کنیم. ۳- تیم حرفه‌ای ما در اسمارت اپلای به صورت رایگان برای شما پذیرش خواهند گرفت.

    اسمارت اپلای

    بهترین استان‌ها برای تحصیل رشته عمران در کانادا

    شاید دوست داشته باشید بدانید که آینده شغلی رشته مهندسی عمران در کدام استان ‌های کانادا مناسب‌تر است. پیش‌بینی‌شده است که استان‌های که در این قسمت معرفی می کنیم، تا سال ۲۰۲۵ بالاترین میزان رشد شغلی را در این رشته خواهند داشت.

    • استان انتاریو

    تاکنون بیشترین فرصت‌های شغلی برای متخصصان رشته‌ی مهندسی عمران در این استان فراهم شده است.

    • استان آلبرتا

    اگرچه این استان سابقه خوبی در تولید انرژی‌های فسیلی داشته است اما، در سال‌های اخیر در صنایع دیگر نیز پیشرفت‌های قابل‌توجهی از خود نشان داده است.

    رشد بی‌وقفه‌ی در بخش ساخت‌وساز در این استان موجب شده، آلبرتا نیاز روزافزونی به مهندسین عمران داشته باشد.

    • استان کبک

    استان کبک بزرگ‌ترین استان کانادا است. کبک ازنظر موقعیت‌های شغلی برای رشته‌های مهندسی عمران، به عنوان سومین استان شناخته شده است.

    • استان بریتیش کلمبیا

    اقتصاد بریتیش کلمبیا بر پایه‌ی منابع طبیعی فراوان بنانهاده شده است. اما گفتنی است که وضعیت ساخت وساز و عمران نیز در این استان در حال بهبود است. شهر ونکوور استان بریتیش کلمبیا در زیرساخت‌های سبز و طراحی و سازه‌های ساختمانی سبز، پیشگام است. تقاضا برای تحصیل و اشتغال در رشته مهندسی عمران در استان بریتیش کلمبیا همواره در حال افزایش است.

    تحصیل رشته عمران در کانادا و مراحل ورود به بازارکار کانادا

    • 1

      علاقه‌مندان به فعالیت در حرفه مهندسی عمران، باید در رشته مهندسی عمران و یا سایر رشته‌های مهندسی مرتبط، فارغ‌التحصیل شده باشند.

    • 2

      دانشجوهای رشته مهندسی بعد از فارغ‌التحصیلی باید به‌عنوان یک مهندس تحت آموزش یا همان EIT، در یک شرکت مهندسی استخدام‌شده و تحت نظارت یک مهندس حرفه‌ای مشغول به کار بشوند. این کار باعث می‌شود آنها مهارت‌ها و دانش فنی خود را تحت نظارت یک مربی ارتقاء بخشند.

    • 3

      بعد از گذشت ۴ سال، می‌توانند تقاضای عضویت انجمن مهندسین حرفه‌ای (Canadian Council of Professional Engineers) داده و پس از قبولی در آزمون ورودی، مدرک خود را دریافت کنند. ازآنجایی‌که فقط مهندسین حرفه‌ای می‌توانند مسئولیت پروژه‌های عمومی را بپذیرند، دریافت مجوز مهندس حرفه‌ای (PE) الزامی است.

    • 4

      شرایط عضویت در نظام مهندسی کانادا متفاوت است، اما معمولاً شامل موارد زیر است.

      • داشتن مدرک مهندسی معتبر (حداقل کارشناسی) از یکی از دانشگاه‌های معتبر کانادا یا خارج
      • ارائه معرفی نامه، سوابق کاری و رزومه
      • تأیید مدرک توسط انجمن مهندسین حرفه‌ای
      • شرکت در آزمون‌هایی همچون تحلیل سازه ها، ژئوتکنیک، حمل و نقل و … (در صورتی که مدرک از دانشگاه های کانادایی باشد، معمولا این امتحانات لازم نیست.)
      • شرکت در آزمون‌هایی نهایی از جمله شناخت قوانین کار، حقوق و اخلاق مهندسی و …
      • داشتن سابقه کار مهندسی در خاک کانادا (معمولاً ۴۸ ماه)

      نکته

      داشتن سابقه‌ی کار برای کسب عنوان مهندس حرفه‌ای (P.Eng) الزامی است. حداقل یک سال از این سابقه‌ی کار باید در خود کانادا بوده باشد.

    • 5

      به طورکل، مشاغل مهندسی در کانادا جزو مشاغل نظام‌مند (Regulated) هستند. برای اینکه فردی بتواند به‌عنوان یک مهندس در کانادا مشغول به‌کار شود، بایستی لایسنس یا مدرک انجمن مهندسین حرفه‌ای کانادا را دریافت کند. درواقع، بدون دریافت این مجوز، امکان اشتغال به کار به عنوان مهندس حرفه‌ای  یا P.Eng، وجود ندارد.

    • 6

      در کانادا، هر استان شرایط خاص خود را برای عضویت و دریافت لایسنس P.Eng دارد. متقاضیان باید شرایط دریافت لایسنس استان مدنظر خود را با دقت مطالعه کرده و برای آن اقدام کنند. (به‌غیراز استان کبک، شرایط دریافت لایسنس در بقیه استان‌های کانادا تقریباً یکی است.)

    فرصت‌های شغلی مهندسی عمران در کانادا

    رشته مهندسی عمران در کل دنیا به‌خصوص کانادا، به‌عنوان رشته‌ای شناخته می‌شود که کمترین نرخ بیکاری را دارد. افزایش نیاز به ساخت‌وساز مسکن در کانادا، باعث شده است که تقاضا برای جذب مهندسان عمران روند صعودی به خود گیرد. خوشبختانه فرصت‌های شغلی فراوانی برای این رشته در کانادا وجود دارد.

    افرادی که مدرک مهندسی عمران دارند، می‌توانند در موقعیت‌های مختلف مشغول به کار شوند.

    • سازمان‌ها و دپارتمان‌های شهرداری (استانی، ایالتی و دولت فدرال)
    • شرکت‌های مشاوره‌ی مهندسی
    • پیمانکاران ساختمانی
    • شرکت‌های ساخت‌وساز صنایع مربوط به منابعی همانند نفت و گاز
    • شرکت‌های مرتبط به راه‌آهن
    • کالج‌ها و دانشگاه‌ها
    • شرکت‌هایی که تجهیزات مورداستفاده مهندسان عمران را می‌سازند
    • خوداشتغالی در صورت داشتن تجربه و دانش کافی

    نردبان شغلی و گرایش‌های مهندسی عمران در کانادا

    رشته عمران گرایش‌های مختلفی دارد که از بین آنها می‌توانیم: مهندسی محیط، مهندسی ژئوتکنیک، مهندسی منابع آب و هیدرولیک، مهندسی سازه و مهندسی حمل‌ونقل را نام ببریم.

    همانطور که پیشتر هم توضیح دادیم، یک مهندسی عمران در ابتدای کار باید به‌صورت مهندس جونیور (تازه‌وارد) شروع به کار کند تا تجربه کسب کند. پس از دریافت مدرک مهندسی حرفه‌ای، می‌تواند مسئولیت پروژه‌های عمومی را قبول کند و در موقعیت‌های مدیریتی مثل، سرمهندس یا مدیر پروژه فعالیت کند.

    باگذشت زمان و کسب تجربه‌ی کافی، می‌تواند برای خودش شرکت ساختمانی و مشاوره‌ای تأسیس کند. یا در صورت داشتن مدرک دکترا می‌تواند به‌کار تدریس در دانشگاه یا انجام فعالیت‌های تحقیقاتی بپردازد.

    میانگین درآمد پس از تحصیل رشته عمران در کانادا

    میزان حقوق و درآمد رشته مهندسی عمران، همانند هر حرفه دیگری به تجربه و سابقه کاری فرد بستگی دارد. کسب مهارت در این حرفه، باعث تقاضای بیشتر توسط کارفرمایان می‌شود. بالاترین حقوق در این شغل مربوط به مهارت اتوکد ۲۰۰۰i  و مهارت در پروژه است. داشتن تجربه نیز فاکتور تأثیرگذاری بر درآمد این شغل محسوب می‌شود.

    مهارت‌هایی که بر حقوق یک مهندس عمران تأثیر می‌گذارد:

    • پروژه (۱۳٪)
    • اتوکد ۲۰۰۰i (۱۳٪)
    • مایکروسافت ورد (۹٪)
    • مدیریت پروژه (۸٪)
    • استفاده عمومی از سیستم‌عامل ویندوز (۷٪)
    • طراحی مهندسی (۶٪)
    • اتوکد اتودسک  civil ۳d (۴٪)
    • مایکروسافت اکسل (۳٪)
    • مایکروسافت آفیس (۳٪)
    • بازرسی محل ساخت)۱٪)

    یک مهندس عمران تازه‌کار با کمتر از ۵ سال تجربه، می‌تواند سالانه به‌طور متوسط ۶۰٬۰۰۰ دلار و یک مهندس عمران باسابقه متوسط (با ۵ تا ۱۰ سال تجربه)، می‌تواند تا میانگین ۷۳٬۰۰۰ دلار را کسب کند.

    یک مهندس عمران باتجربه (تجربه ۱۰ تا ۲۰ ساله)، انتظار می‌رود که به‌طور متوسط سالانه حقوق ۸۷٬۰۰۰ دلار کانادا و یک مهندس عمران حرفه‌ای و باتجربه دیرینه (بیش از ۲۰ سال تجربه) ۱۰۱٬۰۰۰ دلار دریافت کند.

    بنابراین  هر چه تجربه و سابقه کار و مهارت‌های فرد افزایش یابد، در سطوح بالاتر شغلی استخدام می‌شود و دریافتی وی نیز  افزایش می‌یابد.

    به طورکل، حقوق یک مهندس عمران در کانادا به‌طور میانگین ۸۴٬۷۰۰ دلار در سال گزارش شده است.

    در ادامه، میانگین درآمد مهندسی عمران در برخی از استان‌های کانادا مشخص شده است.

    استان انتاریو

    ۶۳٫۶۹۲

    دلار در سال

    استان بریتیش کلمبیا

    ۹۲٬۹۵۰

    دلار در سال

    استان آلبرتا

    ۶۸٬۵۱۵

    دلار در سال

    استان ساسکچوان

    ۹۱٬۹۱۰

    دلار در سال

    رشته مهندسی عمران در کانادا و مهاجرت مهندسین خارجی

    علیرغم محبوبیت رشته عمران در بین دانشجویان فنی، کانادا اکنون با کمبود نیروی مهندسین عمران روبرو شده است. دلایل مختلفی برای این امر وجود دارد که از بین آنها میتوان به، گسترش پروژه‌های عمرانی در سراسر کشور و سال‌خوردگی میانگین مهندسین شاغل اشاره کنیم.

    شاید یکی از دلایل مهاجرت مهندسین عمران خارجی به کانادا، همین موضوع باشد.

    مهندسین خارجی‌ای که دارای پیشنهاد کار هستند می‌توانند به عنوان نیروی کار موقت وارد کانادا شوند. خیلی از مهندسین عمران با دریافت پیشنهاد شغلی معتبر و تأیید شده از سوی یک سازمان در کانادا، با ویزای کار وارد کانادا می‌شوند. اما گفتنی است که، راه‌های بهتری نیز برای ورود به کانادا  وجود دارد.

    امروزه یکی از محبوب‌ترین و کارآمدترین شیوه‌های مهاجرت کاری به کانادا، مهاجرت به‌عنوان نیروی کار ماهر (Skilled Worker) یا همان مهاجرت به کانادا از طریق سیستم اکسپرس انتری (Express Entry) است. این برنامه برای نیروهای ماهر و با سابقه‌ای است که قصد دارند از طریق تخصصی که دارند، به کانادا مهاجرت کنند.

    در این روش، افراد بر اساس توانایی‌هایشان جهت مهاجرت به کانادا ارزیابی می‌شوند. هر یک از استان‌ها برنامه‌های خاص خود را برای جذب نیروی متخصص دارند.

    در سیستم اکسپرس اینتری متقاضیان مهاجرت با توجه به برخی معیارها ازجمله سن، تحصیلات، شغل و سابقه کاری رتبه بندی شده و افرادی که بالاترین امتیاز ها را کسب کنند، می توانند اقامت کانادا را دریافت کنند.

    مهندسی عمران در کانادا و سوالات رایج

    بله. مدارک تحصیلی این دانشگاه‌ها برای ادامه تحصیل و کار در تمامی کشورهای معتبر هستند.

    کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا

    زبان انگلیسی

    بله هزینه‌های تحصیل عمران در این کشور در مقایسه با برخی از کشورها، به نسبت مقرون‌به‌صرفه است. البته می‌توان با کار در زمان تحصیل و بورسیه تحصیلی هزینه‌ها را پرداخت نمود.

    کانادا در طول ۱۰ سال آتی برای جایگزین کردن افرادی که در این رشته بازنشسته می‌شوند، به ۱۰۰٫۰۰۰ مهندس عمران جدید نیاز دارد.

    حقوق یک مهندس عمران در کانادا، به‌طور میانگین ۸۴٬۷۰۰ دلار در سال است. مهندسین ارشد و افرادی که در پست‌های مدیریتی هستند، حقوق بیشتری دریافت می‌کنند.

    بالاترین میانگین حقوق ساعتی مهندسی عمران متعلق به شهر کلگری (استان آلبرتا) با ۴۷٫۸۶ دلار در ساعت است.

    پایین‌ترین میانگین حقوق ساعتی مهندسی عمران با ۳۲٫۰۰ دلار در ساعت متعلق به شهر ساسکاتون، استان ساسکاچوان است.

    بله. مهاجرینی که مدرک مهندسی عمران دارند با دریافت مجوز مهندسی حرفه‌ای، می‌توانند در این زمینه در کانادا مشغول به کار شوند.