استان‌ های کانادا

نقشه کانادا در یک نگاه

  • ۱۰ استان و ۳ قلمرو زیبا

کانادا، کشوری است پهناور و پس از روسیه دومین کشور بزرگ دنیا به شمار می رود. با این حال، جمعیت این کشور تنها حدود یک پنجم جمعیت روسیه است. به واقع بخش زیادی از خاک سرزمین کانادا به دلیل سرمای هوا و نزدیکی به قطب شمال، خالی از سکنه است. با نگاهی به نقشه کانادا مشاهده می کنیم این کشور از غرب با  آلاسکا و از جنوب با  ایالات متحده ی آمریکا مرز مشترک دارد. همچنین در نقشه کانادا می توانیم مشاهده کنیم این کشور با گرینلند(قلمرو خودمختار دانمارک) مرز دریایی و با سنت پیر و میکلون(جزیره ای متعلق به فرانسه) مرز دریایی دارد.

قلمروها و استان‌های کانادا

  • روی نقشه استان مورد نظر کلیک کنید

اگر قصد دارید به کانادا مهاجرت کنید، قبل از هر اقدامی بهتر است درباره این کشور اطلاعات جامعی کسب کنید. مشکلی که اغلب بین مهاجران دیده می‌شود، عدم شناخت آنها از کشوری است که قرار است در آن زندگی کنند. ما در این مقاله سعی داریم، استان‌ها و قلمروهای کانادا و بهترین استانهای این کشور برای مهاجرت را معرفی کنیم تا علاقه‌مندان بتوانند از بسیاری جهات با این کشور آشنا شوند.

کانادا، کشوری است پهناور و پس از روسیه دومین کشور بزرگ دنیا به شمار می‌رود. این کشور با مساحت ۹۹۸۴۶۷۰ کیلومترمربع، از ۱۰ استان، ۳ قلمرو و شهرهای بسیاری تشکیل‌شده است. جالب است بدانید که، کانادا با توجه به وسعت زیادی که دارد تراکم جمعیت آن کم است. بخش زیادی از خاک سرزمین کانادا به دلیل سرمای هوا و نزدیکی به قطب شمال، خالی از سکنه است. با نگاهی به نقشه کانادا متوجه خواهیم شد این کشور از غرب با  آلاسکا و از جنوب با  ایالات متحده‌ی آمریکا مرز مشترک دارد. در نقشه کانادا و  استان ها و قلمروهای این کشور، می‌توانیم مشاهده کنیم کانادا با گرینلند (قلمرو خودمختار دانمارک) مرز دریایی و با سنت پیر و میکلون (جزیره‌ای متعلق به فرانسه) مرز دریایی دارد.

در ادامه، فهرست استان‌ها و قلمروهای کانادا  و برخی جزئیات مربوط به آنها در جدول نمایش داده شده است. با ما همراه باشید.

نشان استان نام استان مخفف پستی پایتخت بزرگترین شهر زبان رسمی
پرچم استان بریتیش کلمبیا بریتیش  کلمبیا BC ویکتوریا ونکوور انگلیسی
پرچم آلبرتا آلبرتا AB ادمونتون کلگری انگلیسی
پرچم ساسکاچوان ساسکاچوان SK رجینا ساسکاتون انگلیسی
پرچم مانیتوبا مانیتوبا MB وینیپگ وینیپگ انگلیسی
پرچم انتاریو انتاریو ON تورنتو تورنتو انگلیسی
پرچم کبک کبک QC کبک مونترال فرانسوی
پرچم نیوبرانزویک نیوبرانزویک NB فردریکتون مونکتون انگلیسی، فرانسوی
پرچم نوااسکوشیا نوا اسکوشیا NS هاللیفکس هالیفکس انگلیسی
پرچم جزیره پرنس ادوارد جزیره پرنس ادوارد PE شارلوت تاون شارلوت تاون انگلیسی
پرچم نیوفاندلند نیوفاندلند و لابرادور NL سنت جانز سنت جانر انگلیسی
پرچم قلمروهای شمالی کاناداپرچم قلمروهای شمالی کانادا قلمروهای شمال غرب NT یلو نایف یلو نایف چیپویایی، کری، انگلیسی، فرانسوی، گوئیچین، اینویناقتون، اینوکتیتوت، اینوویالوکتون، اسلاوی شمالی، اسلاوی جنوبی، تیکو
پرچم یوکان یوکان YT وایت هورس وایت هورس انگلیسی ، فرانسوی
پرچم نوناوت نوناووت NU ایکالویت ایکالویت اینوویالوکتون، اینوکتیتوت، انگلیسی، فرانسوی

شرح مختصری از استان‌ها و قلمروهای کانادا

همانطور که در مقدمه اشاره کردیم، کانادا از ده استان (province) و سه قلمرو یا ناحیه (Territory) تشکیل شده است. تمامی استان‌ها و قلمروهای کانادا، طبق قانون اساسی کانادا اداره می‌شوند و تحت نظر دولت فدرال، از اختیارات سیاسی برخوردار هستند. در ادامه با این تقسیم‌بندی‌ها آشنا می‌شویم:

استان بریتیش کلمبیا

  • جمعیت:۵٬۱۴۷٬۷۱۲ میلیون
  • پایتخت: شهر ویکتوریا
  • مساحت: ۹۹۴.۷۳۵ کیلومتر مربع

بریتیش کلمبیا، غربی‌ترین استان کانادا است که با اقیانوس آرام هم‌مرز است. این استان به واسطه زیبایی طبیعی خیره کننده‌اش، مشهور است. مساحت بریتیش کلمبیا،  ۹۴۴,۷۳۵ کیلومترمربع است. وسعت این استان به قدری زیاد است که به صراحت میتوان گفت، مساحت آن برابر با مجموع اندازه مساحت سه کشور فرانسه، آلمان و هلند است.

بریتیش کلمبیا یکی از مهم‌ترین استان‌های کانادا است. این استان مشهور، ۵۱ شهر دارد. مرکز استان بریتیش کلمبیا، ویکتوریا و پرجمعیت‌ترین شهر آن، ونکوور است. گفتنی است، به‌طور میانگین سالانه بیش از ۴۰٬۰۰۰ مهاجر از سراسر جهان به بریتیش کلمبیا مهاجرت می‌کنند. به‌واقع، درصد بالای جمعیت این استان را مهاجران تشکیل می‌دهند. فضای پویای بین فرهنگی و کیفیت عالی زندگی، استان بریتیش کلمبیا را به مقصد اصلی تازه واردان به کانادا تبدیل کرده است.

توصیه می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با این منطقه، اطلاعات صفحه استان بریتیش کلمبیا را مطالعه کنید.

استان مانیتوبا

  • جمعیت:۱٬۳۷۹٬۲۶۳ میلیون
  • پایتخت: شهر وینیپگ
  • مساحت:۶۴۹٬۹۵۰ کیلومترمربع

در بین استان‌های ساسکچوان و انتاریوی کانادا. استانی سرسبز واقع شده که حدود یک میلیون و سیصد و هشتاد و دو هزار نفر را در قلب خود جای داده است. این منطقه جایی نیست جز استان مانیتوبا. استانی که اقتصاد آن بر پایه منابع طبیعی و کشاورزی بنا شده است. در این استان، زمین‌های زراعی زیادی همچون گندم، جو، جو صحرایی، آفتاب گردان و پنبه وجود دارد. اما جالب است بدانید که، حرفه‌ی سنتی این استان ماهی گیری است.

استان مانیتوبا در سال ۱۸۷۰، سه سال بعد از استقلال کانادا، به کنفدراسیون کانادا ملحق شد. بزرگ‌ترین شهر مانیتوبا، وینیپگ با جمعیتی بالغ بر ۸۱۷ هزار نفر است. براندون دومین شهر استان مانیتوبا است. لازم به ذکر است که، این استان در سال‌های اخیر توانسته شمار زیادی مهاجر را جذب کند و در تلاش است تا تعداد مهاجرین خود را به مرز ۱۰۰۰۰ نفر در سال برساند.

اگر دوست دارید اطلاعات بیشتری درباره این استان کسب کنید، حتما به صفحه استان مانیتوبا مراجعه کنید.

کدام استان‌ها و قلمروهای کانادا برای مهاجرت مناسب‌تر هستند ؟

یکی از پرسش‌هایی که اغلب علاقه‌مندان به مهاجرت و تحصیل در کانادا می‌پرسند این است که، کدام استان یا قلمرو برای مهاجرت مناسب است؟

با توجه به اینکه شرایط و سبک زندگی هر فردی با دیگری متفاوت است، خیلی به‌صراحت نمی‌توانیم پاسخ این پرسش را بدهیم. چراکه ممکن است یک گزینه برای همه مناسب نباشد. در کل باید بگوییم که، شرایط زندگی، تحصیل و برنامه‌های مهاجرتی در استان‌ها و قلمروهای کانادا متفاوت هستند. در این بخش، می خواهیم پنج مورد از بهترین استان‌ها و قلمروهای کانادا برای مهاجرت را معرفی کنیم. شما عزیزان با توجه به هدفی که دارید، می‌توانید بهترین گزینه را انتخاب کنید.

۱. استان انتاریو

این استان همواره در صدر بهترین استان‌های کانادا برای مهاجرت مشاهده می‌شود. وجود ۶ دانشگاه برتر کانادا (تورنتو، وسترن، یورک، رایرسون، واترلو و گوئلف) در این استان خود گواه خوبی برای جذب شمار زیادی از دانشجویان خارجی است. بالا بودن تعداد شهرها در استان انتاریو باعث شده، فرصتهای شغلی در این استان از استان‌های دیگر کانادا بیشتر شود. اما باید درنظر داشته باشید که باوجود بالا بودن فرصت‌های شغلی، رقابت در پیدا کردن کار نیز بالا است. استان انتاریو به داشتن شهرهای تمیز، برقراری امنیت اجتماعی و ارائه خدمات عمومی باکیفیت (آموزش و…)، توانسته به شهرت خوبی برسد.

۲. قلمروهای شمال غربی

دلایل زیادی وجود دارد که این سرزمین را به مقصدی ایده آل برای مهاجرت تبدیل کرده است. گفتنی است که، بالاترین درآمد متوسط خانوار در کانادا به این منطقه و بالاترین میزان اشتغال در کشور به پایتخت این منطقه، یعنی یلو نایف تعلق دارد.

قلمروهای شمال غرب کانادا موسوم به نورث وست تریتوریز، از سیستم آموزشی دولتی جامع برخوردار هستند. از مؤسسات آموزشی عالی مهم این قلمرو کافی است، کالج آئورا Aurora را نام ببریم. این کالج در شهرهای یلونایف، فورت اسمیث (Fort Smith) و اینویک (Inuvik) پردیس دارد.

۳. استان بریتیش کلمبیا

بریتیش کلمبیا یکی از زیباترین استان‌های کانادا است. کیفیت زندگی و آموزش در این استان بسیار بالا است. لازم به ذکر است که در طی سالهای اخیر، استان بریتیش کلمبیا کانادا در مقایسه با سایر استان‌ها و قلمروهای کانادا یشترین رشد تحصیلی را داشته است. از دانشگاه‌های برتر این منطقه می‌توانیم به: بریتیش کلمبیا، ویکتوریا، سایمون فریزر و تامپسون ریورز اشاره‌کنیم.

پایین بودن میزان جرم و جنایت و تنوع فرهنگی و نژادی حاکم در این استان، آن را به یکی از بهترین استان‌های کانادا برای مهاجرت تبدیل کرده است.

۴. استان نوا اسکوشیا

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که باید در رابطه با استان نوا اسکوشیا بگوییم ، مخارج زندگی در این استان است. اگر استان نوا اسکوشیا را برای مهاجرت انتخاب کرده‌اید، بهتر است بدانید که این منطقه یکی از مقرون به‌صرفه‌ترین استان‌های کانادا برای زندگی است. امکان اخذ اقامت دائم از طریق برنامهٔ مهاجرتی آتلانتیک (Atlantic Immigration Pilot Program) موسوم به برنامه AIPP و همچنین کیفیت مطلوب زندگی در این استان، از موادری هستند که موجب جذب شمار زیاد مهاجرین شده است. 

از دانشگاه‌های خوش‌نام این منطقه کافی است، دالهوزی، سنت ماری و سنت آن را نام ببریم. 

۵. استان آلبرتا

استان آلبرتا، به لحاظ اقتصادی و اجتماعی از پویاترین استان‌های کانادا است. کیفیت بالای زندگی، استان آلبرتا را به یکی از مقاصد اصلی مهاجرت تبدیل کرده است. طبق گزارش اداره مهاجرت کانادا، درصد بالایی از افرادی که قصد مهاجرت به کانادا را دارند، از طریق برنامه ی مهاجرت استانی آلبرتا (AINP ) اقدام می‌کنند.

از دانشگاه‌های مطرح این استان کافی است سه دانشگاه، آلبرتا، کلگری و مونت رویال را نام ببریم.

کلام پایانی درباره استان‌ها و قلمروهای کانادا

بی‌تردید، افرادی که قصد مهاجرت به سرزمین جدیدی را دارند، بهتر است قبل از اقدام، اطلاعات خود را تا حد امکان بالا ببرند. در این مقاله سعی ما بر این بود که با ارائه اطلاعات اولیه شما را با استان‌ها و قلمروهای کشور کانادا بیشتر آشنا کنیم. همانطور که در این صفحه مطالعه کردید، هرکدام از این استان‌ها و قلمروها، جاذبه گردشگری، سرگرمی‌ و طبیعت‌های جذاب و خاص خود را دارند. داشتن اطلاعات کامل در مورد ده استان کانادا و سه قلمروهای آن، طبیعتاً سفر را راحت‌تر می‌کند.

اگر شما عزیزان همچنان مبحثی و سوالی در خصوص شرایط استان‌ها و قلمروهای کانادا دارید، می‌توانید با تکمیل فرم ارزیابی رایگان با کارشناسان مجموعه اسمارت اپلای در ارتباط باشید.

سوالات رایج در خصوص استان‌ها و قلمروهای کانادا

۱۰ استان و ۳ قلمرو

بریتیش کلمبیا، آلبرتا، کبک، نیوبرانزویک، ساسکاچوان، مانیتوبا، انتاریو، نوااسکوشیا، جزیره پرنس ادوارد، نیوفاندلند و لابرادور

قلمروهای شمال غرب یا نورث وست تریتوریز، یوکان، نوناووت

جزیره پرنس ادوارد

انتاریو با جمعیت بالغ بر

کبک با مساحت حدود ۱٬۵۴۲٬۰۰۰ کیلومتر مربع

یوکان با وسعت  ۴۸۲٬۵۱۷ کیلومترمربع

جزیره پرنس ادوارد، نیوبرانزویک، نیوفاندلند و لابرادور، نوااسکوشیا