تحصیل پزشکی در نیوزلند

  • با 2 دانشگاه برتر برای تحصیل پزشکی در نیوزلند آشنا شویم

تحصیل رشته پزشکی در یک کشور مدرن و در دانشگاه‌های معتبر، آرزوی بسیاری از افراد جویای یک زندگی عالی و راحت است. کشور نیوزلند نیز با داشتن دانشگاه‌های معتبر، مقصد بسیاری از طرفداران رشته پزشکی است. در این مقاله می‌خواهیم شما را با تحصیل پزشکی در نیوزلند و شرایط کلی آن و همچنین معادل‌سازی مدرک پزشکی در نیوزلند آشنا کنیم. اگر علاقه‌مند به این موضوعات هستید، توصیه می‌کنم این مقاله را تا آخر بخوانید.

چرا تحصیل پزشکی در نیوزلند؟

در ابتدا، بهتر است به مزایای تحصیل پزشکی در نیوزلند بپردازیم و به این سؤال پاسخ دهیم که چرا تحصیل پزشکی در نیوزلند، انتخاب خوبی است؟

  • اعتبار دانشگاهی

کشور نیوزلند دارای دانشگاه‌های معتبری است که تحصیل در آنها آرزوی بسیاری از افراد می‌باشد. رشته پزشکی توسط دو دانشگاه در نیوزلند ارائه می‌شود که هر دو این دانشگاه‌ها از معتبرترین دانشگاه‌های نیوزلند هستند و مدرک آنها در جهان شناخته شده و معتبر است.

  • پذیرش بالای سالانه شورای پزشکی نیوزلند

همه افرادی که بخواهند در نیوزلند، طبابت کنند، باید در شورای پزشکی نیوزلند رجیستر کنند. خبر خوشحال‌کننده این است که سالانه حدود 1500 دکتر جدید در این شورا پذیرفته می‌شوند. به‌طورکلی 40% از پزشکان شاغل در نیوزلند نیز خارجی بوده و نیوزلندی نیستند.

  • درآمد بالای پزشکان در نیوزلند

پزشکان در نیوزلند درآمد بسیار بالا و خوبی دارند. درآمد متوسط پزشکان در نیوزلند 177% بالاتر از میانگین درآمد ملی است. به طور مثال پزشکان عمومی به طور متوسط 152000NZ$ است و پزشکان متخصص نیز درآمد بسیار بالاتری می‌توانند داشته باشند.

  • فرصت زندگی و اقامت در نیوزلند

با تحصیل پزشکی در نیوزلند و سپس رجیستر شدن به‌عنوان پزشک در نیوزلند، می‌توانید در نیوزلند زندگی کرده و سپس اقامت دریافت کنید. البته پزشکان برای کار در نیوزلند، ابتدا باید جاب آفر داشته و از یک کارفرما پیشنهاد کار داشته باشند.

  • تقاضای بالای پزشکان در نیوزلند

شغل پزشکی یکی از مشاغل دارای تقاضا در نیوزلند است. به دلیل جمعیت نیوزلند که روزبه‌روز پیرتر می‌شود و تعداد بالای افراد سالخورده و همچنین ازآنجایی‌که حدود یک‌سوم پزشکان در نیوزلند در دهه پیش‌رو بازنشسته می‌شوند، تقاضا برای این شغل در نیوزلند بالا است.

شرایط تحصیل پزشکی در نیوزلند

برای تحصیل پزشکی در نیوزلند، فرد باید دارای دیپلم تجربی با نمرات خیلی خوب در زیست و زبان انگلیسی داشته باشد. در سال اول، متقاضی باید وارد دوره لیسانس علوم سلامت یا علوم پایه پزشکی شود. پس از سال اول، بر اساس معیارهای مختلفی، دانشجو برای ورود به رشته پزشکی پذیرفته می‌شود. کل دوره پزشکی با سال اول مقدماتی، 6 سال است.

در نیوزلند دو دانشگاه اوکلند و دانشگاه اوتاگو، رشته پزشکی ارائه می‌دهند. در دانشگاه اوکلند، پس از گذراندن سال اول علوم سلامت (BHSc) یا علوم پایه پزشکی (BSc)، دانشجو می‌تواند برای رشته پزشکی درخواست دهد. برای پذیرش در این مرحله، دانشجو باید دارای حداقل معدل 6 (معادل 79%-75%) در هشت درس سال اول باشد. سپس با او مصاحبه می‌شود (MMI Interview).

همچنین او باید امتحان UCAT  را گذرانده باشد. این امتحان برای پذیرش در رشته‌های پزشکی دانشگاه‌های نیوزلند و استرالیا و انگلستان ضروری است. سپس، باتوجه‌به معدل، مصاحبه و نمره UCAT، در مورد پذیرش فرد تصمیم‌گیری می‌شود. مهم‌ترین معیار دراین‌بین، معدل سال اول شخص می‌باشد.

در دانشگاه اوتاگو، متقاضی ابتدا باید دوره سال اول علوم سلامت (HSFY) را بگذارند. نمرات سال اول او باید بالای 70% باشد. همچنین آزمون زبان مخصوص این رشته (HSFY English Diagnostic  Test) یا دوره زبان برای اهداف دانشگاهی (ENG 126) را بگذراند. دانشجو باید آزمون UCAT  نیز بدهد. پذیرش برای ادامه به‌عنوان دانشجوی پزشکی، بر اساس این سه معیار انجام می‌شود.

نکته مهم: در هر دو دانشگاه اوتاگو و اوکلند، برای پذیرش در رشته پزشکی، دانشجو نباید در دروس سال اول مردودی داشته باشد.

شرط دیگر برای تحصیل رشته پزشکی در نیوزلند برای دانشجویان بین‌المللی، شرط زبان انگلیسی است. دانشجو باید دارای مدرک آیلتس 6 باشند. البته در دانشگاه اوکلند برای پذیرش از طریق لیسانس علوم سلامت (BHSc)، به آیلتس 6.5 نیاز است.

اگر فرد دارای مدرک دانشگاهی مرتبط با پزشکی باشد نیز می‌تواند برای رشته پزشکی درخواست دهد. برای دانشگاه اوکلند، نباید از اتمام دوره قبل، بیشتر از 5 سال و برای دانشگاه اوتاگو بیشتر از 3 سال گذشته باشد. بر اساس مدرک او ممکن است نیاز باشد که سال اول علوم پایه پزشکی را نیز بگذراند.

پذیرش این افراد در دانشگاه اوکلند بر اساس نمرات مدرک قبلی و مصاحبه و نمره UCAT می‌باشد. همچنین در این دانشگاه، دانشجویان بین‌المللی دارای مدرک دانشگاهی مرتبط، نیازی به گذراندن آزمون UCAT  ندارند. پذیرش در دانشگاه اوتاگو برای این گروه نیز بر اساس نمرات مدرک قبلی و نمره UCAT  می‌باشد

مدارک لازم برای اخذ پذیرش پزشکی در نیوزلند

اگر متقاضی تحصیل پزشکی در نیوزلند هستید، ابتدا باید مدارک لازم برای اخذ پذیرش را فراهم کنید. مدارک لازم در این مرحله به شرح زیر هستند:

  • مدرک دیپلم مرتبط (تجربی) و یا مدرک دانشگاهی قبلی به همراه ترجمه ریز نمرات
  • پرکردن فرم اپلیکیشن
  • مدرک زبان آیلتس یا تافل
  • عکس پرسنلی
  • رزومه تحصیلی خیلی خوب
  • انگیزه‌نامه تحصیلی
  • توصیه‌نامه
  • گذرنامه
  • مدارک تمکن مالی برای پرداخت شهریه و زندگی (میزان تمکن مالی لازم جهت ارائه در سفارت برای زندگی در نیوزلند، 15000NZ$ است).
  • مدارک عدم سوءپیشینه
  • مدارک تأیید سلامت

آشنایی با دانشگاه‌های ارائه‌دهنده رشته پزشکی در نیوزلند

رشته پزشکی در نیوزلند توسط دو دانشگاه ارائه می‌شود: دانشگاه اوکلند و دانشگاه اوتاگو. این دو دانشگاه از دانشگاه‌های معتبر نیوزلند هستند. در این بخش به طور خلاصه، با این دو دانشگاه آشنا می‌شویم.

تحصیل پزشکی در دانشگاه اوکلند (Univesity of Auklnad)

دانشگاه اوکلند (Auckland University)

دانشگاه اوکلند، معتبرترین و بزرگ‌ترین دانشگاه نیوزلند است که همواره در بین 100 دانشگاه برتر دنیا قرار دارد. شمار زیادی از دانشجویان این دانشگاه، دانشجویان بین‌المللی و از کشورهای مختلف جهان هستند. سطح کلاس و کیفیت کلاس‌های این دانشگاه نیز همسطح با دانشگاه‌های معتبر دنیا است.

دانشکده پزشکی دانشگاه اوکلند در زمینه تحقیق و نوآوری شهرت بین‌المللی دارد و دسترسی بی‌نظیری به محیط‌های بالینی مختلف را برای دانشجویان فراهم می‌کند. دوره‌های لیسانس پزشکی و لیسانس جراحی (MBChB) دانشگاه اوکلند، توسط شورای پزشکی استرالیا به نمایندگی از شورای پزشکی نیوزلند تأیید شده‌اند.

ورود به دوره پزشکی در دانشگاه اوکلند محدود و رقابتی است. شما بر اساس شایستگی تحصیلی، عملکرد آزمون استعداد بالینی استرالیا و نیوزلند (UCAT ANZ) و ویژگی‌های شخصی که در طول مصاحبه پذیرش (MMI) به نمایش می‌گذارید، انتخاب خواهید شد.

تحصیل پزشکی در دانشگاه اوتاگو (University of Otago)

دانشگاه اوتاگو (Otago University)

دانشگاه اوتاگو. قدیمی‌ترین دانشگاه نیوزلند است که در سال 1869 تأسیس شده است. این دانشگاه به دلیل برتری در تحقیق و تدریس شهرت بین‌المللی دارد. دانشگاه اوتاگو بیش از 200 دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد را در رشته‌های بازرگانی، علوم سلامت، علوم‌انسانی و علوم ارائه می‌دهد.

بیشتر تحصیل در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در پردیس دوندین انجام می‌شود، اما دانشگاه همچنین دارای دانشکده‌های پزشکی و علوم بهداشتی در ولینگتون و کرایست‌چرچ است که محل زندگی بسیاری از محققان برجسته پزشکی است.

دانشگاه اوتاگو به‌عنوان یکی از برترین دانشگاه‌های تحقیقاتی در منطقه آسیا و اقیانوسیه شناخته شده است و محققان و دانشجویان آن بیشترین جوایز آموزشی ملی را در بین دانشگاه‌های نیوزلند دریافت کرده‌اند. این دانشگاه همچنین دارای بهترین شاخص‌های عملکردی در بین دانشگاه‌های نیوزلند برای تکمیل موفقیت‌آمیز دوره‌ها و مدارک تحصیلی و پیشرفت دانشجو برای سطوح بالاتر است.

جستجوی هوشمند رشته و دانشگاه با اسمارت اپلای

۶۰ ثانیه زمان بزار

کار با اسمارت اپلای ساده ست. ۱- ظرف ۶۰ ثانیه اطلاعات مورد نیاز رو از شما می‌گیریم. ۲- تمامی دانشگاه‌ها و کالج‌هایی که می‌تونید در اون‌ها درس بخونید رو برای شما پیدا می‌کنیم. ۳- تیم حرفه‌ای ما در اسمارت اپلای به صورت رایگان برای شما پذیرش خواهند گرفت.

اسمارت اپلای

مراحل ورود به بازار کار پس از تحصیل پزشکی در نیوزلند

سؤال بسیاری از متقاضیان تحصیل پزشکی در نیوزلند این است که بعد از تحصیل این دوره، چگونه می‌توان در نیوزلند به‌عنوان یک پزشک کار کرد. در این بخش شما را با مراحل ورود به بازار کار این رشته آشنا می‌کنیم.

  • 1

    اتمام دوره 5 ساله پزشکی در دانشگاه اوکلند یا دانشگاه اوتاگو

    در مرحله اول، دانشجو باید دوره کامل رشته پزشکی (1 سال مقدماتی + 5 سال دوره پزشکی) را با موفقیت به اتمام برساند. پس از فارغ‌التحصیلی در این دوره، دانشجو می‌تواند برای مراحل بعد درخواست دهد.

  • 2

    درخواست برای کار به‌عنوان پزشک خانواده (House officer)

    پس از فارغ‌التحصیلی، دانشجو باید برای کار به‌عنوان پزشک خانواده درخواست کار دهد. یکی از روش‌های درخواست این کار، ثبت‌نام در سایت ACE نیوزلند است. این سازمان پلی میان کارفرمایان مانند بیمارستان‌ها و فارغ‌التحصیلان است.

  • 3

     اتمام دو سال کار به‌عنوان پزشک خانواده

    در این مرحله، متقاضی باید حداقل به مدت 2 سال به‌عنوان پزشک خانواده در یک بیمارستان یا مرکز درمانی کار کند. پس از اتمام این دو سال، او می‌تواند برای ثبت‌نام در شورای پزشکی نیوزلند درخواست دهد.

  • 4

    ثبت‌نام در شورای پزشکی نیوزلند

    در این مرحله، متقاضی باید در شورای پزشکی نیوزلند رجیستر کند. برای این کار باید در سایت شورا پزشکی نیوزلند (MCNZ) درخواست رجیستری دهد. افرادی که مدرک خود را از دانشگاه‌های نیوزلند گرفته و دوره اینترنی را در نیوزلند گذرانده باشند، فقط باید به این شورا درخواست داده و با پرکردن فرم اپلیکیشن و ارسال مدارک لازم، درخواست رجیستری دهند. پس از رجیستری شخص می تواند با پیدا کردن شغل، وارد دوره آموزشی در یک مرکز پزشکی شود

    فراموش نکنید که یکی از الزامات رجیستری در شورای پزشکی نیوزلند برای افرادی که زبان مادری آنها انگلیسی نیست، اثبات توانایی خوب در زبان انگلیسی است. پس فرد باید دارای مدرک آیلتس با حداقل نمره 7.5 در Speaking  و Listening  و حداقل نمره 7 در Writing  و Reading باشد. وقتی شخص در شورای پزشکی نیوزلند رجیستر شود به این معنی است که او آزاد است هر جا و برای هر کس در نیوزلند به‌عنوان پزشک کار کند.

هزینه تحصیل پزشکی در نیوزلند

برای بسیاری از افراد، یکی از مهم‌ترین فاکتورها در انتخاب کشور یا دانشگاه، هزینه‌های تحصیل در آن کشور است. هزینه‌های تحصیل در نیوزلند به دو هزینه اصلی تقسیم می‌شود: هزینه زندگی در نیوزلند، شهریه دانشگاه.

هزینه زندگی در نیوزلند، باتوجه‌به شهری که فرد در آن ساکن است و نوع سکونت او، ممکن است کمی متفاوت باشد، اما به‌طورکلی هزینه متوسط زندگی یک نفر در نیوزلند بین 15000 تا 20000NZ$ است. برای درخواست ویزای تحصیلی نیوزلند، شخص باید مدرک اثبات تمکن مالی به مقدار 15000NZ$ را ارائه دهد.

شهریه سال اول یا مقدماتی رشته پزشکی در دانشگاه اوکلند، اگر فرد لیسانس علوم سلامت بخواند 36079NZ$ و اگر لیسانس علوم بخواند حدوداً بین 39000 تا 48000NZ$ است. شهریه سالانه سال‌های دوم تا ششم نیز، حدود 79000NZ$ است.

شهریه سال اول یا مقدماتی رشته پزشکی در دانشگاه اوتاگو که همان دوره سال اول علوم سلامت (HSFY) است، برابر با 36272NZ$ است. شهریه سالانه سال‌های دوم و سوم رشته پزشکی حدود 81000NZ$ و شهریه سالانه سال‌های چهارم تا ششم حدود 92000NZ$ است.

بورسیه رشته پزشکی در نیوزلند

همان‌طور که در بخش هزینه‌های تحصیل پزشکی در نیوزلند خواندید، هزینه تحصیل پزشکی در نیوزلند تقریباً زیاد است. به همین دلیل بسیاری از دانشجویان به دنبال بورسیه‌های متفاوت هستند تا به تأمین هزینه‌ها کمکی شود. در کنار این، دانشجویان حق کار دانشجویی در زمان تحصیل دارند که با درآمد آن، می‌توانند بخشی از هزینه‌های خود را پوشش دهند.

بورسیه‌های متفاوتی توسط دانشگاه‌ها یا مؤسسات دیگر به دانشجویان اعطا می‌شوند. وجه مشترک اصلی همه این بورسیه ها این است که برای کسب آنها، سطح علمی و نمرات دانشجو باید خیلی خوب یا عالی باشد. به طور مثال بورسیه تحصیلی تعالی دانشجویی بین‌المللی دانشگاه اوکلند به دانشجویان بین‌المللی جدیدالورود اهدا می‌شود و مبلغ آن تا 10000NZ$ است.

درآمد رشته پزشکی در نیوزلند

بحث شیرین هر رشته‌ای، بحث درآمد بعد از فارغ‌التحصیلی است. دستمزد پزشکان عمومی بسته به تجربه، ساعت، مکان و تعداد بیمارانی که مراجعه می‌کنند متفاوت است که به‌صورت زیر می‌باشد:

  • پزشکان عمومی تحت آموزش تحت نظارت (پزشکان خانواده) معمولاً بین 80000 تا 100000 دلار در سال درآمد دارند.
  • پزشکان عمومی سطح ورودی (رجیستر شده) معمولاً بین 85000 تا 120000 دلار درآمد دارند.
  • پزشکان عمومی باتجربه می‌توانند بین 95000 تا 180000 دلار درآمد کسب کنند.
  • پزشکان عمومی ارشد و کسانی که دارای مطب خصوصی هستند می‌توانند بین 180000 تا 250000 دلار درآمد داشته باشند.

معادل‌سازی مدرک پزشکی در نیوزلند

بسیاری از پزشکانی که مدرک خود را از کشورهای دیگر مانند ایران دریافت کرده‌اند، به دلیل موقعیت خوب شغلی و کیفیت زندگی خوب در نیوزلند، تمایل دارند که مدرک خود را در نیوزلند معادل‌سازی کنند. پس از معادل‌سازی مدرک، آنها می‌توانند به عنوان پزشک در این کشور کار پیدا کنند.

برای معادل‌سازی مدرک پزشکی در نیوزلند، متقاضی باید آزمون کلینیکال NZREX را داده و در آن قبول شود. این آزمون توسط شورای پزشکی نیوزلند گرفته می‌شود. برای این که شخص بتواند در این آزمون شرکت کند باید دارای مدارک زیر باشد:

  • مدرک پزشکی از یکی از دانشگاه‌های پزشکی مورد تأیید لیست دانشگاه‌های پزشکی جهان
  • مدرک زبان آیلتس با حداقل نمره 7.5 در Speaking و Listening  و حداقل نمره 7 در Writing  و Reading
  • طی 5 سال گذشته، یکی از آزمون‌های زیر را قبول شده باشد:
    • آزمون هیئت ارزیابی حرفه‌ای و زبانی (PLAB) قسمت اول
    • آزمون صلاحیتی شورای پزشکی کانادا (MCCQE) قسمت اول
    • آزمون شورای پزشکی استرالیا MCQ .
    • مراحل 1 و 2 آزمون صدور مجوز پزشکی ایالات متحده (USMLE) (دانش بالینی)

اگر دارای شرایط بالا باشید، می‌توانید برای آزمون NZREX درخواست دهید. توصیه می‌شود قبل از درخواست برای پذیرش در NZREX بالینی، حداقل 12 ماه تجربه تحصیلات تکمیلی را به‌عنوان پزشک در کشور خود تکمیل کنید. البته این ضروری نیست، اما تجربه به شما کمک می‌کند تا برای شرکت در آزمون آمادگی بیشتری داشته باشید.

برای ثبت‌نام آزمون NZREX ابتدا باید فرم اپلیکیشن و مدارک موردنیاز را برای شورای پزشکی ایمیل کنید. سپس آنها به شما جواب داده و لینک پرداخت هزینه بررسی اپلیکیشن را برای شما ارسال می‌کنند. پس از پرداخت هزینه (حدود 770NZ$) ، درخواست شما بررسی می‌شود. اگر شما یکی از شروط بالا را نداشته باشید، هزینه به شما برگشت داده نمی‌شود.

مدت‌زمان بررسی اپلیکیشن حدود 20 روز است. سپس حدود 3 ماه قبل از آزمون، به شما اطلاع داده می‌شود که هزینه آزمون (حدود 4451NZ$) را پرداخت کنید و زمان آزمون خود را مشخص کنید. این آزمون 3 ساعته در شهر اوکلند برگزار می‌شود. هزینه سفر و اقامت در زمان آزمون به عهده خود شخص است.

اگر آزمون NZREX را قبول شوید، اطلاعاتی در مورد نحوه ثبت‌نام به‌عنوان پزشک در نیوزلند برای شما ارسال می‌شود. برای درخواست رجیستری پس از گذراندن NZREX ، باید به دنبال شغل باشید و یک پیشنهاد شغلی به‌عنوان تحصیلات تکمیلی 1  (PGY1) در یک ارائه‌دهنده آموزش معتبر (DHB) دریافت کنید. برای اتمام درخواست رجیستری، این دوره یک ساله باید در نیوزلند گذرانده شود. پس از اتمام دوره آموزشی، می توانید با پیدا کردن پیشنهاد شغلی، در هر مرکزی کار کنید.

شرایط اقامت و کار پس از تحصیل پزشکی در نیوزلند

اگر پس از تحصیل به دنبال ماندن و زندگی در نیوزلند هستید، این امکان برای شما وجود دارد. شما می‌توانید با پیداکردن پیشنهاد شغلی و یا جاب آفر ویزای کار پس از تحصیل دریافت کنید. مرجع پیداکردن شغل برای پزشکان، شورای پزشکی نیوزلند است. پس از دو سال کار در نیوزلند، می‌توانید با بررسی شرایط، برای ویزای اقامت دائم درخواست دهید. اداره مهاجرت نیوزلند ویزاهای متفاوتی برای کار و اقامت ارائه می‌دهد که باتوجه‌به شرایط خود می‌توانید یکی از آنها را انتخاب کنید.

کلام آخر تحصیل پزشکی در نیوزلند

در این مقاله جامع، سعی کردیم شما را کاملاً با شرایط تحصیل پزشکی در نیوزلند و کار پس از تحصیل پزشکی در نیوزلند آشنا کنیم. رشته پزشکی همیشه یکی از پرطرف‌دارترین رشته‌های دانشگاهی بوده است که بسیاری علاقه دارند که این رشته را در دانشگاه‌های معتبر نیوزلند تحصیل کنند.

اگر شما نیز به فکر تحصیل پزشکی در نیوزلند هستید یا اگر پزشکی هستید که می‌خواهید از طریق ویزای کاری به این کشور مهاجرت کنید، با پرکردن فرم ارزیابی رایگان ما، کارشناسان اسمارت اپلای در کمترین زمان با شما تماس گرفته و شما را در این راه راهنمایی خواهند کرد.

سؤالات پرتکرار تحصیل پزشکی در نیوزلند

دانشگاه اوکلند و دانشگاه اوتاگو

هزینه سال اول حدود 36000NZ$ و هزینه سال‌های دوم تا ششم حدود 80000 تا 90000NZ$ است.

بله، برای این کار باید آزمون NZREX بدهید.

میانگین درآمد سالانه دکتر عمومی در نیوزلند 150000NZ$ است.

بله، با رجیستری و پیداکردن شغل می‌توانید ویزای شغلی و سپس اقامت دریافت کنید.