دانشگاه‌ های استرالیا

امروزه استرالیا به انتخاب نخست افرادی تبدیل شده است که قصد ادامه تحصیل در یک کشور پیشرفته را دارند. مهم‌ترین دلیل این مسأله نیز کیفیت بالای دانشگاه‌های استرالیا است. علاوه بر این، تحصیل در دانشگاه‌های استرالیا معمولا منجر به فراهم شدن موقعیت اشتغال در این کشور و اخذ اقامت دائم استرالیا می‌شود.

برای اینکه به کیفیت بالای دانشگاه‌های استرالیا پی ببرید کافیست بدانید که 35 دانشگاه استرالیا در رنکینک‌های جهانی جزو دانشگاه‌های برتر محسوب می‌شوند. از این تعداد  7 دانشگاه در لیست 100 دانشگاه برتر جهان قرار دارد و مابقی نیز جزو 800 دانشگاه برتر جهانی محسوب می‌شوند.

در این مقاله رتبه‌بندی دانشگاه‌های استرالیا بر اساس رنکینگ‌های جهانی مورد بررسی قرار می‌گیرد و بهترین دانشگاه‌های استرالیا معرفی خواهد شد. همچنین لیست دانشگاه‌های استرالیا مورد تایید وزارت علوم ارائه خواهد شد.  در ادامه برترین دانشگاه‌های استرالیا براساس رشته‌ی تحصیلی مورد بررسی قرار می‌گیرد و در نهایت شرایط اخذ پذیرش دانشگاه‌های استرالیا مطرح خواهد شد.

ویدئوهای‌ پربازدید:

تاثیر رد شدن ویزا بر ویزای استرالیا

بهترین دانشگاه‌ های استرالیا برای پذیرش

یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای انتخاب دانشگاه جهت تحصیل، اعتبار و جایگاه علمی دانشگاه است. معمولا دانشجویان ایرانی که قصد ادامه تحصیل در کشورهای دیگر را دارند، برای پذیرش به سراغ دانشگاه‌هایی می‌روند که اعتبار بالایی دارند.

در این قسمت به معرفی ده دانشگاه برتر استرالیا که انتخاب بسیاری از دانشجویان بین المللی از جمله دانشجویان ایرانی است پرداخته می‌شود.

دانشگاه‌های استرالیا پس از دانشگاه‌های آمریکا، چین و انگلیس چهارمین مقصد محبوب دانشجویان بین‌المللی در سراسر جهان به شمار می‌روند.

دانشگاه های استرالیا - بهترین دانشگاه های استرالیا
۱

دانشگاه ملی

دانشگاه ملی استرالیا در شهر کانبرا پایتخت استرالیا واقع شده است و در سال 1974 و توسط پارلمان استرالیا تاسیس شده است. این دانشگاه که توسط دولت اداره می‌شود در حال حاضر بهترین دانشگاه استرالیا به شمار می‌رود.

دانشگاه ملی استرالیا در رتبه 30 برترین دانشگاه‌های جهان قرار دارد و بیش از 395 رشته تحصیلی دارد که تنوع زیادی را در اختیار دانشجویان برای انتخاب رشته قرار می دهد.

دانشگاه ملی استرالیا دارای حدود 20 هزار دانشجو است و تاکنون 6 برنده جایزه نوبل را از بین اساتید خود به جهان معرفی کرده است.

برترین دانشگاه های استرالیا - دانشگاه های برتر استرالیا
۲

دانشگاه سیدنی

دانشگاه سیدنی استرالیا یکی از مشهورترین دانشگاه های استرالیا است که با بهره‌گیری از اساتید و محققان مجرب، توانسته است دانشجویان زیادی را از سراسر دنیا به خود جذب کند. در حال حاضر 63 هزار دانشجو در این دانشگاه حضور دارند که نماینده ۱۳۴ کشور مختلف از سراسر جهان می‌باشند.

دانشگاه سیدنی از نظر سابقه اولین و قدیمی‌ترین دانشگاه استرالیاست که در سال 1850 بنیانگذاری شده است. این دانشگاه در رشته‌های حقوق، آموزش و پرورش، پزشکی، حسابداری و مالی بسیار قدرتمند و مطرح است.

در جدیدترین رنکینگ‌های دانشگاهی، دانشگاه سیدنی استرالیا دومین دانشگاه برتر استرالیا و رتبه 40 برترین دانشگاه‌های جهان را به خود اختصاص داده است.

10 دانشگاه برتر استرالیا - دانشگاه های خوب استرالیا
۳

دانشگاه ملبورن

دانشگاه ملبورن یکی از دانشگاه‌های استرالیا واقع در شهر ملبورن در ایالت ویکتوریا است. این دانشگاه در سال 1853 تاسیس شد و دومین دانشگاه قدیمی استرالیا به شمار می‌رود.

دانشگاه ملبورن سومین دانشگاه برتر در استرالیا و 41 مین دانشگاه برتر در جهان به شمار می‌رود.

بیش از 50 هزار دانشجو در حال تحصیل در دانشگاه ملبورن هستند که از این تعداد، 12 هزار دانشجو بین‌المللی هستند و از 130 کشور جهان به این کشور وارد شده‌اند.

دانشگاه های خوب استرالیا - دانشگاههای برتر استرالیا -
۴

دانشگاه نیو ساوت ولز

دانشگاه نیو ساوت ولز استرالیا که در سال 1949 با تمرکز بر رشته‌های علمی و فنی‌وحرفه ای تاسیس شد، یکی از دانشگاه های پیشرو استرالیاست که چهارمین دانشگاه برتر در استرالیا به شمار می‌رود و رتبه 44 در میان دانشگاه‌های برتر جهان را به خود اختصاص داده است.

این دانشگاه که بیش از 45 هزار دانشجو دارد، بیشترین میلیونرها را تربیت کرده است و بیشتر سمت‌های مدیریت اجرایی در شرکت‌های استرالیایی در اختیار فارغ التحصیلان این مرکز علمی است.

دانشگاه خوب استرالیا - دانشگاه های خوب استرالیا
۵

دانشگاه کوئینزلند

دانشگاه کوئینزلند استرالیا یکی از دانشگاه‌های قدیمی استرالیا بوده که در سال ۱۹۰۹ تأسیس و در شهر بریزبین واقع شده است. این مرکز علمی همواره در گسترش امور پژوهشی پیشرو بوده و یکی از ۳ دانشگاه برتر استرالیا در زمینه پژوهش به شمار می‌آید.

دانشگاه‌ کوئینزلند که جزو 50 دانشگاه برتر جهان به شمار می‌رود بیش از 50 هزار  دانشجو دارد که تعداد بسیاری از آنان را دانشجویان بین‌المللی تشکیل می‌دهند.

رشتــــــه یا دانشگــــــــاهی که به‌دنبال آن هستید را جستجو کنید.

    بهترین دانشگاههای استرالیا - خوبترین دانشگاه های استرالیا
    ۶

    دانشگاه موناش

    دانشگاه موناش در سال 1958 تاسیس و در حال حاضر بزرگترین دانشگاه در استرالیا به شمار می‌رود. بیش از 80 هزار دانشجو در این دانشگاه تحصیل می‌کنند که حدود 25 هزار نفر آنها از دانشجویان بین‌المللی هستند. همین مساله سبب شده است که دانشگاه موناش بین‌المللی‌ترین دانشگاه این کشور در میان تمامی دانشگاه‌های استرالیا به شمار می‌آید.

    در جدیدترین رتبه‌بندی دانشگاه‌های استرالیا، دانشگاه موناش رتبه ششمین دانشگاه برتر استرالیا و 55 مین دانشگاه برتر در جهان را به خود اختصاص داده است.

    رتبه بندی دانشگاه های استرالیا - دانشگاه های استرالیا برای اپلای
    ۷

    دانشگاه وسترن استرالیا

    دانشگاه وسترن استرالیا واقع در ایالت استرالیای غربی است و جزو باشگاه هفت دانشگاه برتر استرالیا قرار دارد. این دانشگاه در سال 1911 تاسیس شده است و در حال حاضر بیش از 25 هزار دانشجو دارد.

    ۸

    دانشگاه آدلاید

    دانشگاه آدلاید سومین دانشگاه قدیمی استرالیا است که در سال 1874 تاسیس شده است. این دانشگاه در شهر آدلاید، واقع در جنوب استرالیا است و بیش از 27 هزار دانشجو دارد.

    دانشگاه آدلاید در رتبه‌بندی‌ها هشتمین دانشگاه برتر استرالیا به شمار می‌رود و بسیاری آن را جزو صد دانشگاه برتر جهان قرار داده‌اند.

    دانشگاههای استرالیا - بهترین دانشگاههای استرالیا
    ۹

    دانشگاه تکنولوژی سیدنی

    دانشگاه تکنولوژی سیدنی یکی از دانشگاه های فناوری پیشرو در استرالیا است که در سال 1988 تاسیس شد ولی قدمت آن به سال 1893 باز می‌گردد. این دانشگاه در شهر سیدنی واقع شده است و بیش از 40 هزار دانشجو دارد.

    دانشگاه تکنولوژی سیدنی از اعضای شبکه دانشگاه‌های تکنولوژی استرالیا است که متعهد به همکاری با صنعت و دولت برای ارائه‌ی دوره‌های عملی و حرفه‌ای می‌باشند.

    بهترین دانشگاههای استرالیا
    ۱۰

    دانشگاه ولونگونگ

    دانشگاه ولونگونگ در شهر ساحلی ولونگونگ در ایالت نیو ساوت ولز واقع شده است و در حال حاضر بیش از 30 هزار دانشجو در آن تحصیل می‌کنند.

    دانشگاه ولونگونگ یکی از 10 دانشگاه برتر استرالیا به شمار می‌رود و همچنین مدرن‌ترین دانشگاه استرالیایی محسوب می‌شود.

    برترین دانشگاه‌ های استرالیا براساس رشته‌ی تحصیلی

    برترین دانشگاه های استرالیا براساس رشته های تحصیلی

    اگرچه بسیاری از دانشگاه‌های استرالیا دررتبه بالای رده‌بندی‌های جهانی قرار می‌گیرند،با اینحال معمولا برخی دانشگاه‌ها در برخی رشته‌های خاص شهرت بسزایی دارند. این مسأله سبب شده تا فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها معمولا موقعیت‌های کاری فراوانی پیدا کنند.

    در ادامه لیست بهترین دانشگاه‌ها در رشته‌های مختلف را مشاهده می‌کنید:

    رشته تحصیلیدانشگاه
    مالی و حسابداریدانشگاه نیو ساوت ولز
    کشاورزی و جنگل‌داریدانشگاه کوئینزلند
    آناتومی و فیزیولوژیدانشگاه ملبورن
    انسان‌شناسیدانشگاه ملی استرالیا
    معماریدانشگاه سیدنی
    هنر و طراحیموسسه‌ی سلطنتی فناوری ملبورن
    زیست‌شناسیدانشگاه ملبورن
    کسب‌وکار و مدیریتدانشگاه ملبورن
    مهندسی شیمیدانشگاه موناش
    مهندسی عمران و ساختماندانشگاه نیو ساوت ولز
    علوم رسانه و ارتباطاتدانشگاه فناوری کوئینزلند
    مطالعات توسعهدانشگاه ملی استرالیا
    دندان‌پزشکیدانشگاه ملبورن
    علوم کامپیوتر و سیستم‌های اطلاعاتیدانشگاه ملبورن
    آموزش و پرورشدانشگاه سیدنی
    مهندسی برق و الکترونیکدانشگاه سیدنی
    زبان و ادبیات انگلیسیدانشگاه ملبورن
    پزشکیدانشگاه ملبورن
    حقوقدانشگاه ملبورن

    لیست برترین دانشگاه ‌های استرالیا به ترتیب رتبه

    کشور استرالیا دارای یکی از پیشرفته‌ترین و معتبرترین سیستم‌های دانشگاه‌هی در جهان است. اگرچه بیشتر دانشگاه‌ها در استرالیا از کیفیت قابل قبولی برخوردارند، با اینحال تعدادی از آنها در زمره دانشگاه‌های برتر جهانی قرار دارند.

    برترین دانشگاه‌های استرالیا در سال 2021 بر اساس رتبه‌بندی QS  که یکی از معتبرترین رنکینک‌های دانشگاهی درجهان است به تربیت زیر است:

    رتبه‌بندی دانشگاه‌های استرالیادانشگاهرتبه‌بندی جهانی دانشگاه
    ۱دانشگاه ملی استرالیا۳۱
    ۲دانشگاه سیدنی۴۰
    ۳دانشگاه ملبورن۴۱
    ۴دانشگاه نیوساث ولز۴۴
    ۵دانشگاه کوئینزلند۴۶
    ۶دانشگاه موناش۵۵
    ۷دانشگاه وسترن استرالیا۹۲
    ۸دانشگاه آدلاید۱۰۶
    ۹دانشگاه تکنولوژی سیدنی۱۳۳
    ۱۰دانشگاه ولنگونگ۱۹۶
    ۱۱دانشگاه نیوکاسل۱۹۷
    ۱۲دانشگاه مک کواری۲۱۴
    ۱۳دانشگاه کرتین۲۱۷
    ۱۴دانشگاه تکنولوؤی کوئینزلند۲۱۸
    ۱۵دانشگاه آر ام آی تی۲۲۳
    ۱۶دانشگاه دیکین۲۷۵
    ۱۷دانشگاه استرالیای جنوبی۲۹۵
    ۱۸دانشگاه گریفیث۳۰۳
    ۱۹دانشگاه تاسمانیا۳۰۸
    ۲۰دانشگاه تکنولوژی سوینبرن۳۷۲
    ۲۱دانشگاه لاتروب۳۹۸
    ۲۲دانشگاه باند۴۱۴
    ۲۳دانشگاه فلیندرز۴۲۳
    ۲۴دانشگاه کانبرا۴۵۶
    ۲۵دانشگاه جیمزکوک۴۶۲

    بر اساس آخرین رتبه‌بندی‌های جهانی، هفت دانشگاه استرالیا در بین 100 دانشگاه برتر جهان قرار دارند.

    جستجوی هوشمند رشته و دانشگاه با اسمارت اپلای

    ۶۰ ثانیه زمان بزار

    کار با اسمارت اپلای ساده ست. ۱- ظرف ۶۰ ثانیه اطلاعات مورد نیاز رو از شما می‌گیریم. ۲- تمامی دانشگاه‌ها و کالج‌هایی که می‌تونید در اون‌ها درس بخونید رو برای شما پیدا می‌کنیم. ۳- تیم حرفه‌ای ما در اسمارت اپلای به صورت رایگان برای شما پذیرش خواهند گرفت.

    اسمارت اپلای

    دانشگاه های استرالیا مورد تایید وزارت علوم ایران

    یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دانشجویان بین المللی، مورد تایید بودن دانشگاه کشور مقصد در داخل ایران است. مورد تایید بودن دانشگاه توسط  وزارت علوم اهمیت بسیاری دارد چرا که اگر مدرک دانشگاه محل تحصل مورد تایید وزارت علوم نباشد، عملا دانشجو با مدرک آن نمی‌تواند هیچ کاری در ایران انجام دهد.

    وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران هر ساله لیست دانشگاه‌های خارجی مورد تایید را منتشر می‌کند. لیست دانشگاه‌های استرالیایی مورد تایید وزارت علوم به این شرح است:

    نام دانشگاه
    گروه دسته
    دانشگاه ملی استرالیاگروه الف (ممتاز)
    دانشگاه موناش استرالیاگروه الف (ممتاز)
    دانشگاه نیو سوث ویلزگروه الف (ممتاز)
    دانشگاه کوئینزلند استرالیاگروه الف (ممتاز)
    دانشگاه سیدنی استرالیاگروه الف (ممتاز)
    دانشگاه وسترن استرالیاگروه الف (ممتاز)
    دانشگاه آدلاید استرالیاگروه الف (ممتاز)
    دانشگاه ملبورن استرالیاگروه الف (ممتاز)
    دانشگاه مک کواری استرالیاگروه الف (ممتاز)
    دانشگاه باند استرالیاگروه ب (خوب)
    دانشگاه کرتین استرالیاگروه ب (خوب)
    دانشگاه دیکین استرالیاگروه ب (خوب)
    دانشگاه فلیندرز استرالیاگروه ب (خوب)
    دانشگاه گریفیث استرالیاگروه ب (خوب)
    دانشگاه جیمز کوک استرالیاگروه ب (خوب)
    دانشگاه لاتروب استرالیاگروه ب (خوب)
    دانشگاه مرداک استرالیاگروه ب (خوب)
    دانشگاه فناوری کوئینزلند استرالیاگروه ب (خوب)
    دانشگاه سلطنتی فناوری ملبورن استرالیا (RMIT)گروه ب (خوب)
    دانشگاه فناوری سوئین برنگروه ب (خوب)
    دانشگاه کانبرا استرالیاگروه ب (خوب)
    دانشگاه نیوکاسل استرالیاگروه ب (خوب)
    دانشگاه تاسمانیا استرالیاگروه ب (خوب)
    دانشگاه فناوری سیدنی استرالیا (UTS)گروه ب (خوب)
    دانشگاه ولنگونگ استرالیاگروه ب (خوب)
    دانشگاه وسترن سیدنیگروه ب (خوب)
    دانشگاه نیوانگلند استرالیاگروه ب (خوب)
    دانشگاه ویکتوریا استرالیاگروه ب (خوب)
    دانشگاه فرلی دیکنسون گروه ج (متوسط)
    دانشگاه کاتولیک استرالیاگروه ج (متوسط)
    دانشگاه کوئینزلند مرکزی استرالیاگروه ج (متوسط)
    دانشگاه نیپسینگ گروه ج (متوسط)
    دانشگاه چارلز استارت استرالیاگروه ج (متوسط)
    دانشگاه ادیث کوان استرالیاگروه ج (متوسط)
    دانشگاه فدریشن استرالیاگروه ج (متوسط)
    دانشگاه چارلز داروین استرالیاگروه ج (متوسط)
    دانشگاه سادرن کراس استرالیاگروه ج (متوسط)
    دانشگاه سان‌شاین کوستگروه ج (متوسط)
    دانشگاه کوئینزلند جنوبیگروه ج (متوسط)

    از بین 43 دانشگاهی که در استرالیا وجود دارد، 39 دانشگاه مورد تایید وزارت علوم و تحقیقات ایران است که در سه رتبه ممتاز، خوب و متوسط دسته‌بندی شده‌اند.

    1. دانشگاه‌های استرالیا جزو بهترین دانشگاه‌های جهان برای ادامه تحصیل.
    2. اعتبار بالای مدرک دانشگاه‌های استرالیا در کنار پذیرش نسبتا آسان.
    3. دانشگاه‌های استرالیا چهارمین مقصد محبوب دانشجویان بین‌المللی در سراسر جهان.
    4. 7 دانشگاه استرالیا در بین 100 دانشگاه برتر جهان قرار دارند.
    5. نام 35 دانشگاه استرالیا در میان 800 دانشگاه برتر دنیا دیده می‌شود.
    6. مدرک 29 دانشگاه این کشور مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران قرار گرفته است.
    7. دانشگاه‌های مورد تایید وزارت علوم، در سه رتبه ممتاز، خوب و متوسط دسته‌بندی شده‌اند.

    شرایط اخذ پذیرش دانشگاه ‌های استرالیا

    شرایط اخذ پذیرش دانشگاه های استرالیا

    شرایط اخذ پذیرش در دانشگاه‌های استرالیا از رشته به رشته و دانشگاه با دانشگاه متفاوت است، با اینحال برخی شرایط عمومی برای کسب پذیرش در دانشگاه‌های استرالیا وجود دارد.

    به طور کلی جهت تحصیل در دانشگاه های استرالیا به موارد زیر نیاز است:

    • مدارک تحصیلی
    • مدارک شناسایی
    • گذرنامه
    • سوابق کاری
    • مدرک زبان
    • رزومه تحصیلی
    • پرداخت شهریه

    در مورد مدرک زبان، دانشگاه‌های استرالیا معمولا مدرک آزمون‌های آیلتس، تافل و پی‌تی‌ای (PTE) را می‌پذیرند. البته حداقل نمره زبان در دانشگاه‌های استرالیا متفاوت است:

    دانشگاه هایی که با حداقل نمره آزمون آیتلس 6 برای کارشناسی پذیرش می کننددانشگاه هایی که حداقل با نمره آزمون آیلتس 6.5 برای مقطع کارشناسی ارشد پذیرش می کنند
    دانشگاه تکنولوژی سیدنیدانشگاه ملی استرالیا
    دانشگاه آدلایددانشگاه ملبورن
    دانشگاه بانددانشگاه سیدنی
    دانشگاه لاتروبدانشگاه کوئینزلند
    دانشگاه فلیندرزدانشگاه نیو سوث ویلز
    دانشگاه جنوب استرالیادانشگاه وسترن
    دانشگاه دکیندانشگاه گریفیث
    دانشگاه کنبرادانشگاه وسترن سیدنی

    علاوه بر شرایط عمومی که ذکر شد، مقاطع تحصیلی مختلف نیز معمولا شرط‌های خاص خود را دارند:

    1. برای تحصیل در مقطع کارشناسی لازم است ریزنمرات مقطع پیش‌دانشگاهی خود را ارائه کنید. معمولا دانشگاه‌های برتر استرالیا داشتن حداقل معدل 15 را شرط می‌دانند.
    2. برای تحصیل در مقطع فوق لیسانس لازم است که ریزنمرات مقطع لیسانس خود را ارائه کنید. همچنین داشتن پروپزال (طرح‌نامه پژوهشی) برای تحصیل در دوره‌های ارشد تحقیقاتی ضروری است.
    3. مدارک مورد نیاز برای تحصیل در مقطع دکتری عبارتند از:
    • ریزنمرات مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد
    • پایان نامه مقطع ارشد
    • معرفی نامه از دو نفر از اساتید دوره فوق لیسانس و یا استاد راهنما
    • داشتن مدرک زبان
    • مقاله
    • طرح پایان نامه برای دوره دکتری

    اگرچه تحصیل در دانشگاه‌های استرالیا همراه با پرداخت شهریه است، با اینحال در صورتی که دانشجو بورسیه تحصیلی کسب کند از امکان تحصیل رایگان برخوردار خواهد شد. برای اطلاع از جزئیات بورسیه تحصیلی استرالیا به صفحه بورسیه تحصیلی استرالیا مراجعه کنید.

    کلام آخر

    تحصیل در دانشگاه‌های استرالیا با توجه به کیفیت بالای آنها و شرایط نسبتا آسان پذیرش یکی از گزینه‌های اصلی دانشجویان بین‌المللی از جمله دانشجویان ایرانی است. دانشگاه‌های استرالیا در رتبه‌بندی‌های جهانی در جایگاه بسیار خوبی قرار دارند و تعدادی از بهترین دانشگاه‌های استرالیا، در فهرست بهترین دانشگاه‌های جهان دیده می‌شوند.

    خبر خوب این است که بیشتر دانشگاه‌های استرالیا جزو دانشگاه‌های مورد تایید وزارت علوم ایران است و وزارت علوم هرساله لیست دانشگاه‌های استرالیا را در سه رتبه ممتاز، خوب و متوسط اعلام می‌کند.

    اگر همچنان در مورد تحصیل دانشگاه‌های استرالیا سوالی دارید، پیشنهاد می‌کنیم با کارشناسان موسسه مهاجرتی اسمارت اپلای در تماس باشید. کارشناسان ما با بررسی اطلاعات مندرج در فرم ارزیابی اولیه رایگان در سایت شما را در این مسیر یاری خواهند کرد.

    سوالات متداول

    بله. استرالیا چهارمین مقصد محبوب دانشجویان بین‌المللی در جهان است.

    جایگاه بسیار خوب دانشگاه‌های استرالیا در جهان

    7 دانشگاه استرالیا در فهرست 100 دانشگاه برتر جهانی قرار دارند.

    دانشگاه ملی استرالیا، دانشگاه ملبورن و دانشگاه سیدنی

    دانشگاه ملی استرالیا بهترین دانشگاه در این کشور است.

    بله؛ بیشتر دانشگاه‌های استرالیا مورد تایید وزارت علوم هستند.