رشته دیتا ساینس در کانادا

برای تحصیل دیتا ساینس درکانادا چه باید بکنیم؟

  • با دانشگاه‌های برتر برای تحصیل دیتا ساینس در کانادا آشنا شوید

رشته دیتا ساینس در کانادا

(Data Science )

در این صفحه با معرفی رشته دیتا ساینس در کانادا در خدمات شما هستیم. دیتا ساینس یک حوزه بین‌رشته‌ای است که ریشه در آمار، ریاضیات، کامپیوتر و زبان انگلیسی دارد.

دیتا ساینس یا علوم داده به‌عنوان یک‌رشته به دلیل تقاضای زیاد و دامنه وسیع مرتبط با آن، از سایر زمینه‌ها متمایز است. کانادا یکی از بهترین مقاصد تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل علوم داده و تجزیه‌وتحلیل است.

مؤسسات کانادایی طیف گسترده‌ای از مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد در دیتا ساینس را برای دانشجویان ارائه می‌دهند. دانشگاه‌های علوم داده در کانادا به دلیل امکانات آموزشی مثال‌زدنی‌شان در سراسر جهان رتبه‌بندی بسیار عالی دارند.

کانادا قرار است تا سال 2023 حدود 300,000 دانشمند داده تولید کند. پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2026 کانادا به حدود 20,000 شغل در زمینه دیتا ساینس نیاز خواهد داشت.

اگر قصد ادامه تحصیل در رشته دیتا ساینس در کانادا را دارید این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

رشته دیتا ساینس در کانادا در یک نگاه

در جدول زیر رشته علوم داده در کانادا به‌اختصار شرح داده شده است.

طول دوره

4-3 سال کارشناسی

10 – 24  ماه کارشناسی ارشد

4-9 سال دکترا

سطح آموزش

کارشناسی/ کارشناسی ارشد/ دکترا

نوع آموزش

تمام‌وقت و پاره‌وقت/ آنلاین و حضوری

متوسط هزینه برای دانشجوهای بین‌المللی

20.000$ – 40.000$ کانادا در سال

بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل رشته در کانادا

دانشگاه تورنتو، کوئینز، واترلو، سایمون فریزر، اچ ای سی مونترال

متداول‌ترین دوره‌ها

رایانش ابری (کلاود کامیپوتینگ)

علوم کامپیوتر – علوم داده

تجزیه‌وتحلیل داده

علوم داده و تجزیه‌وتحلیل بازرگانی

تجزیه‌وتحلیل مدیریت

گرایش‌های تخصصی

هوش مصنوعی

ماینینگ داده‌ها

تجزیه‌وتحلیل آماری

انفورماتیک

تجزیه‌وتحلیل داده بزرگ

مزایا و معایب تحصیل در رشته دیتا ساینس در کانادا

رشته دیتا ساینس ازجمله رشته‌هایی است که پرتقاضا است. ازآنجایی‌که کسب‌وکارهای بیشتری برای تصمیم‌گیری به علم داده و تجزیه‌وتحلیل وابسته هستند، انتظار می‌رود که تقاضا برای دانشمندان داده در سال‌های آینده افزایش یابد.

طبق اعلام شورای فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICTC) مشاغل علوم در میان 15 شغل برتر دیجیتالی هستند که کانادا تا سال 2023 به آنها نیاز خواهد داشت. در همین دوره، ICTC پیش‌بینی می‌کند که تقاضا برای کارگران دارای مهارت دیجیتالی در کانادا به بیش از 305000 نفر برسد.

درحالی‌که علوم داده یک‌رشته تحصیلی پرطرف‌دار و گزینه شغلی بسیار پرسود است، بدون معایب نیست. برای درک بهتر این رشته بهتر است محدودیت‌های آن را نیز بدانیم.

یکی از معایب دیتا ساینس وابستگی آن به حوزه دانش است. افرادی که قصد ادامه تحصیل در این رشته را دارند باید در حوزه ریاضیات و آمار، هوش مصنوعی، پردازش توزیعی، دانش محیط، فرموله کردن مسائل، ارائه داده و تصویرسازی پیشینه و دانش خوبی داشته باشند.

شرایط اخذ پذیرش در رشته دیتا ساینس در کانادا

تحصیل در رشته علوم داده در کانادا مثل هر رشته‌ دیگری شرایط و الزامات خودش را دارد. برای ادامه تحصیل در این رشته برآوردن الزامات زبان انگلیسی و ارائه مدارک آکادمیک کامل و داشتن تسلط و مهارت در سه دروس علوم کامپیوتر، ریاضیات و انگلیسی الزامی است.

حداقل نمره زبان برای دریافت پذیرش در این رشته 6.5 یا بالاتر در آیلتس آکادمیک است. البته نمره زبان انگلیسی بسته به مقطع و دانشگاه می‌تواند متفاوت باشد.

دانشگاه‌های برتر برای تحصیل دیتا ساینس در کانادا

کدام دانشگاه‌ها یا کالج‌های کانادا برای تحصیل در رشته دیتا ساینس مناسب‌تر هستند؟ اگر این سوال ذهن شما را هم درگیر کرده و بدنبال برترین دانشگاه‌های کانادا برای رشته علوم داده هستید، ادامه مقاله را از دست ندهید.

در قسمت بعد فهرستی از برترین دانشگاه‌های کانادا برای ادامه تحصیل در رشته علوم داده همراه با جزئیات شرح داده شده است.

جستجوی رشته و دانشگاه +‌ پذیرش رایگان

در 60 ثانیه

جستجوی اسمارت رشته و دانشگاه مورد نظر شما و تطبیق رشته‌های مطلوب + اخذ پذیرش رایگان

اسمارت اپلای

ادامه تحصیل رشته دیتا ساینس در دانشگاه تورنتو کانادا (U of T)

دانشگاه تورنتو کانادا

دانشگاه تورنتو با بیش از 980 دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد، رتبه اول را در بین دانشگاه‌های کانادا دارد. 24٪ از دانشجویان فعلی بین‌المللی هستند، بنابراین پردیس، برنامه درسی و همچنین اعضای هیئت علمی آموزش داده شده‌اند تا مطابق با نیازهای جهانی باشد.

متوسط شهریه دانشجوهای بین‌المللی برای تحصیل در رشته دیتا ساینس در دانشگاه تورنتو حدود 58.000$ کانادا در سال است.

ادامه تحصیل رشته دیتا ساینس در دانشگاه واترلو کانادا (UWaterloo)

دانشگاه واترلوپس از دانشگاه تورنتو، دانشگاه واترلو بر اساس دوره‌ها و برنامه‌هایی که در حوزه علوم داده ارائه می‌دهد، در رتبه دوم قرار دارد. رایج‌ترین دوره‌های دیتا ساینس در دانشگاه واترلو شامل کارشناسی ارشد علوم داده و هوش مصنوعی است. واترلو بورسیه‌های تحصیلی متعددی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد.

متوسط شهریه دانشجوهای بین‌المللی برای تحصیل در رشته دیتا ساینس در دانشگاه واترلو حدود 8.000$ کانادا در هر ترم است.

ادامه تحصیل رشته دیتا ساینس در دانشگاه کویینز کانادا (Queen’s University)

کوئینزلند استرالیایکی از دانشگاه‌های معتبر کانادا در انتاریو، کویینز (کوئینز) است. دیتا ساینس یکی از برترین رشته‌هایی است که دانشجویان در دانشگاه کویینز آن را انتخاب می‌کنند.

میزان پذیرش این دانشگاه 10-12٪ است. دانشجوها با گذراندن دوره‌های دیتا ساینس در دانشگاه کویینز کانادا می‌توانند سرتیفیکت آنالیز داده یا مدرک کارشناسی  تجزیه‌وتحلیل داده را دریافت کنند.

ادامه تحصیل رشته دیتا ساینس در دانشگاه HEC مونترال کانادا

دانشگاه اچ ای سی مونترال کاناداHEC که در کبک، مونترال واقع شده است، یکی از برترین دانشگاه‌های تجارت در جهان است. دانشگاه اچ ای سی مونترال سالانه بیش از 1.5 میلیون دلار بورسیه تحصیلی به دانشجویان کارشناسی ارشد ارائه می‌دهد. علم داده در تجزیه و تحلیل کسب‌وکار یکی از رشته‌های پر تقاضا در این دانشگاه است.

دانشجوها در این مرکز می‌توانند در مقطع کارشناسی ارشد تجربه کاربر یا دوره سیستم‌های اطلاعاتی و آنالیز امنیتی شرکت کرده و مدرک دریافت کنند.

شهریه کل این دوره‌ها برای دانشجوهای بین‌المللی 30.000$ کانادا است.

ادامه تحصیل رشته دیتا ساینس در دانشگاه کلگری کانادا (UCalgary)

دانشگاه کلگریرایج‌ترین دوره‌ها در دانشگاه کلگری در رشته دیتا ساینس، کارشناسی ارشد علوم داده و تجزیه‌وتحلیل داده، دوره سرتیفیکت در علوم داده و تجزیه‌وتحلیل داده است.

متوسط شهریه دانشجوهای بین‌المللی برای تحصیل در رشته علوم داده در دانشگاه کلگری حدود 4.000$ کانادا در هر ترم است.

ادامه تحصیل رشته دیتا ساینس در دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا (UBC)

دانشگاه بریتیش کلمبیادانشگاه بریتیش کلمبیا در میان 50 دانشگاه برتر جهان قرار دارد. برنامه‌ها و کلاس‌های رشته علوم داده دانشگاه بریتیش کلمبیا در پردیس اکاناگان برگزار می‌شود.

رایج‌ترین دوره‌های دیتا ساینس در دانشگاه بریتیش کلمبیا، رشته کارشناسی علوم داده است. متوسط شهریه دانشجوهای بین‌المللی برای تحصیل در رشته علوم داده در UBC حدود 57.000$ کانادا در سال است.

ادامه تحصیل رشته دیتا ساینس در دانشگاه سایمون فریزر کانادا (SFU)

دانشگاه سایمون فریزر کانادا -University Of Simon Fraserعلم داده یک برنامه مقطع کارشناسی میان رشته‌ای در SFU است که شامل دوره‌های درسی در چهار زمینه مختلف است: آمار، علوم محاسباتی، ریاضیات و تجارت.

متوسط شهریه دانشجوهای بین‌المللی برای تحصیل در رشته علوم داده در SFU حدود 32.000$ کانادا در سال است.

تحصیل دیتا ساینس در کانادا و مدارک لازم برای پذیرش

مرحله بعد از فارغ‌التحصیلی در هر رشته‌ای، ورود به بازار کار می‌باشد. برای ورود به بازار کار در رشته داروسازی در نیوزلند نیز مانند هر کشور دیگری، الزاماتی موردنیاز است. در این بخش مراحل ورود به بازار کار پس از تحصیل را معرفی می‌کنیم:

مدارک برای تحصیل در رشته دیتا ساینس در کانادا در هر مقطع متفاوت است. در ادامه مدارک را به تفکیک مقاطع معرفی کرده‌ایم.

مقطع کارشناسی

  • داشتن دیپلم دوره متوسطه
  • تسلط به دروس علوم کامپیوتر، ریاضیات و زبان انگلیسی در دبیرستان
  • مدرک زبان انگلیسی برای اثبات مهارت‌های زبانی (حداقل 6.5 در آیلتس آکادمیک یا معادل آن در آزمون‌های دیگر)

مقطع کارشناسی ارشد

  • کسب مدرک لیسانس در رشته‌های مرتبط (مهندسی، علوم کامپیوتر، تجزیه‌وتحلیل تجاری، اقتصاد، آمار یا موضوعات مرتبط)
  • میانگین معدل 3.0 در مقیاس 4.33(معادل 73-76٪ یا B)
  • مدرک زبان برای اثبات مهارت‌های زبانی (معمولاً 7 با حداقل 6.5 در هر مهارت در اکثر دانشگاه‌ها به‌غیراز دانشگاه واترلو: 7.5 با حداقل 7 در هر مهارت و اچ ای سی مونترال 7- 8 یا معادل آن در سایر آزمون‌ها)
  • معرفی‌نامه (الزام برخی از دانشگاه‌ها)
  • انگیزه نامه تحصیلی یا SOP
  • برترین دانشگاه‌های علوم داده در کانادا برای اپلای در مقطع ارشد علوم داده به نمره زبان GMAT و GRE نیاز دارند.

مقطع دکترا

  • کسب مدرک کارشناسی ارشد در رشته‌های مرتبط ازجمله علوم کامپیوتر
  • داشتن مدرک زبان برای اثبات مهارت‌های زبانی (در دانشگاه اچ ای سی مونترال) داشتن یکی از آزمون‌های زبان GMAT(نمره کل 640)، GRE (نمره کل معادل نمره کل GMAT=640) یا TAGE MAG (نمره کل 283) الزامی است.
  • معدل خوب بالای 70%
  • انگیزه نامه
  • توصیه‌نامه
  • سایر مدارک موردنیاز دانشگاه

برخی از دانشگاه‌ها ممکن است الزامات بیشتر مثل داشتن تجربه کاری یا پاس کردن مصاحبه داشته باشند.

تحصیل دیتا ساینس در کانادا، اخذ ویزای تحصیلی

تحصیل در رشته علوم داده در کانادا پروسه خودش را دارد. برای ادامه تحصیل در این رشته باید اول از یکی از کالج‌ها یا دانشگاه‌های کانادا پذیرش دریافت کنید.

بعد از دریافت مدرک پذیرش، باید نسبت به درخواست ویزای خود اقدام کنید. از شروط پذیرش درخواست ویزای تحصیلی کانادا می‌توانیم به دریافت پذیرش از دانشگاه مقصد، داشتن تمکن مالی، عدم داشتن سوءپیشینه و اثبات بازگشت به وطن بعد از اتمام تحصیل اشاره کنیم.

طول ویزای تحصیلی به طول دوره تحصیل بستگی دارد. بعد از فارغ‌التحصیلی، در صورت تمایل به ادامه تحصیل باید نسبت به تمدید ویزا اقدام کنید.

هزینه تحصیل دیتا ساینس در کانادا

شهریه رشته علوم داده در کانادا به مقطع تحصیلی و دوره مدنظر بستگی دارد و بین 20.000$ – 50.000$ کانادا در سال متغیر است.

شهریه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دیتا ساینس در کانادا به طور متوسط بین 30.000$ – 40.000$ کانادا در سال، دوره دیپلمای ارشد (PG Diploma) و Graduate Certificte  $10.000-  $20.000 کانادا در سال است.

شهریه دوره دکترای رشته علوم داده در کانادا بین 50.000$-55.000$ کانادا در سال است.

دانشجوها باید شهریه زندگی در کانادا که به طور متوسط 1000-1500$ کانادا در ماه است را هم به لیست هزینه تحصیل و زندگی دانشجویی در کانادا اضافه کنند. البته هزینه زندگی بیشتر به سبک زندگی و محل اسکان هر فرد بستگی دارد و ممکن است کمتر یا بیشتر بشود.

بورسیه رشته دیتا ساینس در کانادا

بورسیه‌های مختلفی برای ادامه تحصیل در رشته دیتا ساینس در کانادا وجود دارد. برخی از بورسیه‌ها دولتی و برخی زیر نظر دانشگاه و مؤسسات آموزشی و برخی خصوصی هستند.

در ادامه تعدادی از بورسیه‌هایی که در دسترس دانشجوها است را معرفی می‌کنیم.

بورسیه: Lester B Pearson International Scholarships, University of Toronto

شرایط دریافت: دانشجوهایی که ورودی سال 2022 هستند.

ارزش: پوشش شهریه و تمام هزینه‌ها

بورسیه: President’s Graduate Scholarship,University of Waterloo

شرایط دریافت: سوابق چشمگیر آکادمیک

ارزش: متغیر

بورسیه: International Entrance Scholrships, HEC Montreal

شرایط دریافت: متقاضیان بین‌المللی با سوابق آکادمیک خوب

ارزش: 2000-4000$

بورسیه: International Major Entrance, University of British Columbia

شرایط دریافت: متقاضیان بین‌المللی با سوابق آکادمیک خوب

ارزش: متغیر

بورسیه: SFU Undergraduate Scholars Entrance Scholarships, Simon Fraser University

شرایط دریافت: متقاضیان بین‌المللی با سوابق آکادمیک بسیار خوب (بالای 90%)

ارزش:10.000$+

در پایان مبحث بورسیه شاید خالی‌ازلطف نباشد به این نکته مهم اشاره کنیم که بورسیه‌ها اغلب رقابتی هستند؛ بنابراین داشتن شرایط و سوابق آکادمیک قوی مثل رزومه تحصیلی خوب، نمره زبان بالا یا چاپ و انتشار مقاله در مجلات علمی معتبر می‌توانند شانس اخذ بورسیه را بالا ببرند.

تحصیل در رشته دیتا ساینس و مراحل ورود به بازار کار کانادا

برای شروع کار خود در حوزه علوم داده، باید حداقل مدرک لیسانس دیتا ساینس یا یک‌رشته مرتبط را داشته باشید.

گذراندن دوره‌های تحصیلی مرتبط و داشتن سرتیفیکت برای ورود به بازار کار الزامی است. ازآنجایی‌که این رشته بر پایه دروس ریاضیات، آمار، علوم کامپیوتر و زبان انگلیسی استوار است، داشتن پیشینه و مهارت در این رشته‌ها نیز شانس موفقیت در کار را افزایش می‌دهد.

کانادا با داشتن برخی از بهترین کالج‌های جهان برای دوره‌های علوم داده و تجزیه‌وتحلیل، یک رهبر جهانی در آموزش است. این کشور تعدادی از بهترین دانشمندان داده را با مهارت‌ها و توانایی‌های لازم برای موفقیت در مشاغل مختلف تولید می‌کند.

بازار کار کانادا دارای بسیاری از صنایع مهم است که دانشمندان داده را در تمام طول سال با حقوق رقابتی استخدام می‌کنند. همان‌طور که گفته شد، دانشجویان علوم داده می‌توانند بلافاصله پس از فارغ‌التحصیلی شغل خود را به سمت برخی از فرصت‌های شغلی پردرآمد پیش ببرند.

درآمد رشته دیتا ساینس در کانادا

میانگین حقوق یک دانشمند داده در کانادا 95.700$ کانادا در سال یا 49.08$ کانادا در ساعت است. حقوق اولیه دانشمند داده در کانادا 77000$ کانادا در سال است که اکثر افراد باتجربه تا 137000$ کانادا در سال نیز درآمد دارند.

دانشگاه‌های کانادا دارای برخی از بهترین برنامه‌های کارشناسی ارشد در علوم داده و تجزیه‌وتحلیل هستند. مشاغل مرتبط با علوم داده یکی از امیدوارکننده‌ترین مقوله‌های حرفه‌ای با برخی از بهترین حقوق‌ها در چشم‌انداز اشتغال کانادا است.

دانشمندان داده و کارشناسان تجزیه‌وتحلیل داده حتی در مراحل اولیه استخدام درآمد خوبی دارند. شغل یک دانشمند داده در کانادا به دلیل نیاز روزافزون به رسیدگی به حجم عظیمی از داده‌های پردازش ‌نشده، در شرکت‌ها نمی‌تواند جالب نباشد.

طول دوره رشته دیتا ساینس در کانادا

طول دوره رشته دیتا ساینس به مقطع تحصیلی بستگی دارد.

دوره کارشناسی علوم داده 3-4 سال است. طول دوره کارشناسی ارشد علوم داده در کانادا عمدتاً حدود 1 تا 1.5 سال است. برخی از دانشگاه‌ها 8 ماه مطالعه در محوطه دانشگاه و سپس 8 ماه کارآموزی ارائه می‌دهند. دوره‌های علوم داده در کانادا نیز ممکن است همراه با تجزیه‌وتحلیل داده‌ها به‌عنوان یک برنامه واحد در دسترس باشد.

برای تحصیل در مقطع دکترای علوم داده در کانادا باید 4-9 سال زمان صرف کنید.

معادل‌سازی دیتا ساینس در کانادا

معادل‌سازی مدرک پروسه‌ای است که بیشتر شامل رشته‌های مهندسی و فنی، دامپزشکی، پزشکی، دندان‌پزشکی و علوم می‌شود. شما با معادل‌سازی مدرک می‌توانید آخرین مدرک تحصیلی خودتان را به دانشگاه‌ها نشان داده و ادامه تحصیل داشته باشید.

گفتیم که متوسط ​​درآمد یک دانشمند داده در کانادا بیشتر از سایر کشورها است. تقاضا و تطبیق‌پذیری مدرک دیتا ساینس، فرصت‌های کاری متنوعی را برای دانشجویان فراهم می‌کند.

شما از طریق معادل‌سازی نشان می‌دهید که آیا مدارک تحصیلی شما با استانداردهای کاری کانادا مطابقت دارد یا خیر.

در این صورت، کارفرماها می‌توانند تخصص شما را تشخیص داده و جاب آفر یا درخواست کار ارسال کنند.

کلام آخر

در این مقاله از اسمارت اپلای تلاش کردیم جزئیات مرتبط با تحصیل در رشته دیتا ساینس در کانادا را شرح بدهیم. همان‌طور که مطالعه فرمودید، رشته علوم داده یکی از رشته‌های پرتقاضا و درعین‌حال پردرآمد است. درست است که این رشته مزیت‌های زیادی دارد اما از سختی و چالش‌های آن هم نباید غافل شد.

ورود به این رشته نیاز به تسلط به علوم کامپیوتر، ریاضیات، آمار و زبان انگلیسی دارد. پس اگر در این حوزه‌ها پیشینه، مهارت، دانش و مهم‌تر از همه علاقه کافی دارید، شک نکنید که رشته خوبی را انتخاب کرده‌اید.

اما اگر هنوز در انتخاب رشته و دانشگاه مقصد (استرالیا/کانادا/نیوزلند) مردد هستید، می‌توانید سرچ هوشمند 60 ثانیه‌ای ما را امتحان کنید. مطمئن باشید که خیلی وقت شما را نخواهد گرفت. کافی است به چند سوال پاسخ بدهید و نتیجه را مشاهده کنید.

در پایان، خوشحال می‌شویم با تکمیل فرم ارزیابی رایگان ما را از نظرات سازنده خود بهره‌مند کنید.

سؤالات رایج

خیر. تحصیل رایگان تنها در صورت دریافت بورسیه (فول فاند) امکان‌پذیر است.

 30.000$ – 40.000$ کانادا در سال، دوره دیپلمای ارشد (PG Diploma) و Graduate Certificte  $10.000-  $20.000 کانادا در سال

دانشگاه تورنتو، دانشگاه واترلو، دانشگاه کوئینز، دانشگاه کلگری، دانشگاه HEC مونترال

معمولاً 7 با حداقل 6.5 در هر مهارت در اکثر دانشگاه‌ها (به‌غیراز دانشگاه واترلو: 7.5 با حداقل 7 در هر مهارت و اچ ای سی مونترال 7- 8 یا معادل آن در سایر آزمون‌ها)