تحصیل در استان کبک

کبک تنها استان کانادا با جمعیت غالباً فرانسوی زبان و یگانه استان این کشور است که تنها زبان رسمی آن در سطح استان فرانسوی است. مرکز آن شهر کبک و بزرگ‌ترین شهر آن مونترال است. این استان از نظر مساحت بزرگ‌ترین استان کانادا و از نظر جمعیت دومین استان کانادا به شمار می‌رود.

استان کبک و شهر مونترال، با بالاترین سرانه جمعیت دانشجویان یک شهر در کانادا، همچنان به جذب دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه‌هایش ادامه می‌دهد. در تقاطع فرهنگی آمریکای شمالی و اروپا، شهرهای بزرگ و کوچک در سراسر کبک امکانات و ویژگی‌های خاصی ارائه می‌کنند. هر ساله، مؤسسات آموزشی فرانکوفون و انگلیسی پذیرای ۲۵٫۰۰۰ دانشجوی خارجی هستند و تنوع و فرصت رشد به وفور در این محیط منحصر به فرد آموزشی یافت می‌شود.

دانشجویان فقط به خاطر تنوع رشته‌های تحصیلی، تحصیل در استان کبک را انتخاب نمی‌کنند. آن‌ها به خاطر هزینه‌های مناسب تحصیل، امکانات فوق‌العاده مدرن و محیط زندگی انگیزه بخش و یک مسیر مشخص برای مهاجرت به کانادا از طریق “برنامه تجربه کبک” تحصیل در استان کبک را انتخاب می‌کنند. برای ادامه تحصیل در کانادا، شناخت فرصت‌های در دسترس تحصیل در استان کبک و بخصوص در شهر مونترال (Montreal) بسیار اهمیت دارد.

مزایای تحصیل در استان کبک

  • دیپلم‌ها و مدارکی که پس از پایان تحصیل در استان کبک دریافت می‌شوند در سراسر دنیا معتبر هستند. کبک، کیفیت برنامه‌های ارائه شده در دانشگاه‌های این استان را با قوانین مشخص و با  استفاده از تیم ارزیابی خارجی تضمین می‌کند.
  • دانشجویان بسته به موسسه‌ای که برای تحصیل در استان کبک انتخاب می‌کنند، طیف گسترده‌ای از برنامه‌های تحصیلی انگلیسی و فرانسوی برای انتخاب دارند.
  • مؤسسات آموزش عالی کبک بدون توجه به اندازه و مکانشان، همگی مجهز به امکانات فوق مدرن مثل آزمایشگاه‌های پیشرفته، آزمایشگاه‌های کامپیوتری و تالار کنفرانس هستند.
  • هزینه‌های تحصیل در استان کبک برای دانشجویان خارجی در مقایسه با سایر کشورهای صنعتی و نیز در مقایسه با سایر استان‌های کانادا مناسب هستند.
  • هزینه‌های زندگی در هنگام تحصیل در کبک به نسبت سایر استان‌ های کانادا بسیار کم است.
  • کبک بهترین زندگی شهری را هم‌زمان با برخورداری از زیبایی‌های روستایی در خود دارد. علاوه بر دریاچه‌ها و رودخانه‌های بی‌شمار، استان کبک جنگل‌های شمالی گسترده، یک فلات و یک مسیر ساحلی باشکوه و پارک‌های ملی متعدد را در خود جای داده است.
  • دانشجویان بین‌المللی یک مسیر واضح و روشن برای مهاجرت دائم به کانادا و در نهایت تبدیل شدن به یک شهروند کانادایی دارند.
  • برنامه تجربه کبک

بسیاری از دانشجویان بین‌المللی که برای تحصیل در استان کبک می‌آیند، در نهایت از طریق “برنامه تجربه کبک” (Quebec Experience Class) اقامت دائم کانادا را به دست می‌آورند. این برنامه مختص دانشجویان بین‌المللی است و به آن‌ها فرصت می‌دهد در کبک برای خودشان کار و زندگی درست کنند. در واقع، این یکی از سر راست‌ترین روش‌ها برای مهاجرت دائم دانشجویان بین‌المللی به کانادا است و لازم نیست فرد برای دادن درخواست به یک حد نصاب نمره برسد یا دعوت‌نامه دریافت کند.

  • برنامه نیروی ماهر در کبک

در صورتی که در حال اتمام تحصیل در کبک و دارای گواهینامه معتبر پذیرش کبک (CAQ) هستید و اجازه تحصیل دارید، شما واجد شرایط برای درخواست اقامت، از طریق برنامه “نیروی ماهر کبک”(Quebec Skilled Worker Program )(QSWP) هستید. کاندیداهایی که در کبک تحصیل کرده‌اند باید حداقل نیمی از مدرک تحصیلی مورد نظر را داشته باشند و آماده ورود به بازار کار باشند.   QSWP از سیستم مبتنی بر امتیازات برای ارزیابی درخواست افرادی که می‌خواهند در این استان اقامت داشته باشند، استفاده می‌کند.

در مورد نامه CAQ لازم به ذکر است دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل در استان کبک برای اقامت در این استان باید نامه CAQ – Certificat du Selection du Quebec  دریافت کنند. برای این مهم پس از آنکه پذیرش از یکی از مؤسسات آموزشی این استان دریافت شد لازم است درخواست اقامت موقت کبک را به اداره مهاجرت استان کبک ارسال کنید تا این نامه برای شما صادر شود. برای آنکه در مورد نامه CAQ و شرایط گوناگون آن بیشتر بدانید می‌توانید این مقاله را مطالعه کنید.

  • اکسپرس اینتری (Express entry)

کاندیداهای مهاجرت به کانادا که تحصیلاتشان را در یکی از دانشگاه‌های کبک به اتمام رسانده‌اند و در نهایت می‌خواهند به ایالت یا منطقه دیگری در کانادا مهاجرت کنند، می‌توانند این کار را از طریق “سیستم انتخاب مهاجرت اکسپرس اینتری فدرال” (Express Entry immigration selection system) انجام دهند. ممکن است به چنین افرادی به خاطر تحصیلات بالایشان امتیازاتی اعطا شود. علاوه براین، فارغ‌التحصیلان بین‌المللی از مؤسسات آموزشی کانادایی ممکن است به تجربه کاری کانادایی مهمی دست یافته باشند که عامل بسیار ارزشمندی برای سیستم اکسپرس اینتری است.

استان کبک و شهر مونترال به عنوان استان و شهری دانشجویی شناخته می‌شوند. علاوه بر وجود تعداد قابل توجهی دانشگاه‌های خوب، یک دلیل دیگر این موضوع هزینه‌های پایین این استان می‌باشد. هزینه پایین مسکن و امور جاری زندگی این استان را به منطقه‌ای دانشجویی بدل ساخته است. بر اساس برآوردهای سال ۲۰۲۰ میانگین قیمت یک منزل در استان کبک حدود ۳۰۰ هزار دلار برآورد شده  و این در حالی است که این هزینه برای استان بریتیش کلمبیا در حدود ۷۳۰ دلار، استان اونتاریو حدود ۵۳۰ هزار دلار و استان آلبرتا حدود ۳۹۰ هزار دلار بوده است.

در همین راستا هنگامی که شما هزینه یک خانه در شهر مونترال را با سیر شهرهای مطرح کانادا مقایسه می‌کنید ارزان بودن زندگی در این شهر کاملاً به چشم می‌آید.  بر اساس برآوردهای سال ۲۰۲۰ میانگین قیمت یک منزل در شهر مونترال حدود ۳۴۰ هزار دلار بوده و این در حالی است که این رقم برای شهر ونکوور ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار، شهر تورنتو ۷۷۰ هزار دلار و شهر کلگری ۴۳۰ هزار دلار بوده است. هزینه اجاره یک آپارتمان دو خوابه در شهر مونترال حدود ۱٬۲۰۰ دلار در ماه، هزینه آپارتمان یک خوابه حدود ۱٬۰۰۰ دلار و یک سوئیت با حدود ۸۰۰ دلار قابل اجاره است.

هزینه‌های جاری زندگی برای تحصیل در کبک هم به مراتب نسبت به سایر استان‌های کانادا کمتر است.

هنگامی که صحبت در مورد آب و هوای استان کبک به میان می‌آید، سرما و زمستان طولانی آن بیش از هر موضوع دیگری برجسته است. کبک منطقه‌ای است که حدود نیمی از سال با سرمای شدید مواجه است چنانکه فصل زمستان تا حدود ۶ ماه ادامه میابد. در عین حال بهار و پاییز در این استان چندان معنی دار نیست چنانکه گذار از سرما به گرما و گرما به سرما به سرعت و ظرف دو الی سه هفته اتفاق می‌افتد.

تابستان کبک در حدود ۲ تا ۳ ماه به طول می‌کشد و هوا در این استان در این مدت کاملاً گرم و مرطوب است. این فصل بهترین زمان برای فستیوال‌های شاد و جشن‌های متنوع و البته بازی‌های تابستانی همچون شنا کردن می‌باشد. نکته جالب در مورد منطقه کبک این که شهروندان در این استان بابت آب هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند. علت هم این است که برف و باران در این منطقه فراوان می‌باشد و این استان ۱۶% آب شیرین جهان را به خود اختصاص داده است.

این مراکز آموزشی به دلیل کسب اعتبار از نظر “کالج‌ها و مؤسسات کانادا” (formerly the Association of Community Colleges of Canada ) یا به خاطر برنامه‎های درسی و خدمات دانشجویی خوب، در این لیست قرار گرفتند:

Bishop’s University

صحبت در مورد دانشگاهی است که در سال ۱۸۴۳ تأسیس شد؛ قدمتی بیش از خود کشور کانادا. دانشگاه بیشاپ در بالای محل اتصال دو رودخانه چشم نواز در حومه جنگلی شربروک کبک قرار دارد. با جمعیت دانشجویی کمتر از ۳٬۰۰۰ دانشجو، دانشگاه محیطی ایده آل برای کسانی است که به دنبال یک تجربه تحصیل در محیطی کوچک‌تر هستند. دانشگاه بیشاپ در درجه اول دانشگاهی است برای دانشجویان رشته‌های علوم انسانی و علوم اجتماعی و همچنین علوم طبیعی و تجارت. در واقع این دانشگاه یک غول بزرگ تحقیقاتی با آزمایشگاه‌ها و امکانات گسترده نیست.

کالج آونتسیک Collège Ahuntsic

این کالج که به عنوان “le grand CÉGEP de Montréal” شناخته شده برای دانشجویان با علایق گوناگون می‌تواند جذاب باشد. این کالج عمومی به زبان فرانسه که برنامه‌های دو ساله قبل از دانشگاه و سه ساله صدور گواهینامه فنی را به ۱۰٬۰۰۰ دانشجو در هر زمان معین ارائه می‌دهد. این کالج به دلیل برنامه‌های علمی خود در شهر کبک از شهرت برتر برخوردار است. این کالج همچنین تعدادی از برنامه‌های مطالعه – کار را برای دانشجویانی ارائه می‌دهد که دوست دارند ضمن کسب مدرک دانشگاهی در رشته تحصیلی خود هم‌زمان به طور پاره وقت کار کنند.

در رشته‌های مهندسی عمران و فناوری مکانیک ساختمان این کورس‌ها ارائه می‌شوند. علاوه بر برنامه‌های آکادمیک متنوع، کالج آونتسیک دارای یک مرکز ورزشی با ارزش و یک سالن ورزشی بسیار زیبا است. این کالج همچنین دارای روزنامه، ایستگاه رادیویی و باشگاه‌های شطرنج و فیلم‌برداری است.

کالج دی مایسنویو Collège de Maisonneuve 

این کالج یک کالج عمومی به زبان فرانسوی است که در منطقه هوچلاگا میسوننو در انتهای شرقی مونترال واقع شده است. این کالج برنامه‌های قبل از دانشگاه و گواهی فنی ارائه می‌دهد. کالج دی مایسنویو دوره‌های آموزش بزرگ‌سالان متنوعی را در عین حال ارائه می‌دهد. از سال ۱۹۸۸ كالج د مایسنوو محل اجرای برنامه‌های همکاری بین‌المللی بوده كه با هدف تشویق دانشجویان برای آگاهی بیشتر در مورد مسائل فرهنگی در سایر نقاط دنیا اجرا می‌شوند. دانش‌آموزان در طول تحصیل خود فرصت کار و تحصیل در کشور نیکاراگوئه را دارند. در عین حال پروژه‌های ویژه‌ای در کشورهای سنگال و هائیتی نیز وجود دارد.

کالج د رزمونت Collège de Rosemont

این کالج که در سال ۱۹۵۴ تأسیس شده یک کالج عمومی به زبان فرانسه است. کالج د رزمونت بخشی از سیستم CEGEP (کالج‌های حرفه‌ای) در کبک را تشکیل می‌دهد. این سیستم انواع برنامه‌های قبل از دانشگاه و گواهی فنی را ارائه می‌دهد. این کالج وظیفه دارد که آموزش‌های حرفه‌ای را در دسترس همه متقاضیان قرار دهد. برای این منظور دوره‌های آموزش مداوم زیادی را برای بزرگ‌سالان تدارک دیده است. همچنین تعدادی فرصت‌های آموزش از راه دور به دانشجویان علاقه‌مند ارائه می‌دهد.

این کالج همچنین با برنامه Sport-Etudes در کبک همکاری می‌کند که بر اساس آن ورزشکاران متعهد می‌توانند هم‌زمان با دانشگاهیان، همکاری فشرده‌ای در رشته ورزشی خود داشته باشند. همچنین برای کلیه دانشجویان دوره‌هایی ارائه می‌شود تا به آن‌ها در افزایش دانش خود در امور مالی شخصی کمک شود.

کالج جرالد گودین Collège Gérald-Godin

این کالج نوپا در سال ۱۹۹۹ تأسیس شده است. یک کالج عمومی به زبان فرانسه  که بخشی از سیستم CEGEP در کبک را تشکیل می‌دهد. به همین ترتیب برنامه‌های پیش‌دانشگاهی را علاوه بر تعدادی برنامه‌های گواهی فنی ارائه می‌دهد. این کالج در تمام برنامه‌هایش بر رشد تفکر انتقادی و خلاقانه تأکید می‌کند. جمعیت دانشجویی کالج کمتر از ۱۲۰۰ دانش‌آموز است که باعث حمایت قابل توجه از دانشجویان می‌شود. این کالج مشاوره تحصیلی و شخصی رایگان را در اختیار همه دانشجویان قرار می‌دهد. بعلاوه، کالج جرالد گودین دانشجویان را ترغیب می‌کند تا  در بخشی از دوران تحصیل خود از فرصت تحصیل در سطح بین‌المللی، استفاده كنند.

کالج لاسال Collège LaSalle

این کالج خصوصی واقع در مونترال، بزرگ‌ترین کالج دو زبانه در آمریکای شمالی است. این ویژگی به عنوان یک شانس بزرگ برای دانشجویان بین‌المللی به شمار می‌رود. نزدیک به ۲۰ درصد از دانشجویان این کالج از خارج از کانادا هستند. این کالج هم در قالب سیستم آموزشی کبک، هم برنامه‌های قبل از دانشگاه و هم گواهینامه فنی ارائه می‌دهد.

کالج لیونل-گروکس Collège Lionel-Groulx

کالج لیونل گروکس که در سال ۱۹۶۷ تأسیس شده به عنوان یک کالج عمومی فرانسوی زبان در کبک دارای سابقه طولانی است. این کالج که در ۲۳ کیلومتری شمال مونترال واقع شده، بیش از ۳۰ برنامه پیش‌دانشگاهی و گواهی فنی ارائه می‌دهد. این کالج طیف گسترده‌ای از برنامه‌های مطالعه- کار را به ۵٬۰۰۰ دانشجوی خود ارائه می‌دهد.

کالج مریکی Collège Mérici

این کالج یک کالج عمومی به زبان فرانسوی است که در منطقه هوچلاگا میسوننو در انتهای شرقی مونترال واقع شده است. این کالج هم برنامه‌های قبل از دانشگاه و گواهی فنی ارائه می‌دهد. علاوه بر این دوره‌ها، امکان ادامه تحصیل و همچنین دوره‌های بزرگ‌سالان در این کالج وجود دارد.

کالج مونت مورنسی Collège Montmorency

کالج مونت مورنسی یک کالج عمومی فرانسوی زبان در لاوال، در استان کبک است. به عنوان تنها کالج این شهر که بیش از ۴۰۰٬۰۰۰ نفر جمعیت دارد، کالج مونت مورنسی کالجی است بزرگ با طیف متنوع و وسیعی از برنامه‌های تحصیلی.  این برنامه‌ها شامل تعداد زیادی از رشته‌های تحصیلی جالب توجه دیپلم مانند رقص در جهان و جامعه، هنرهای تجسمی و مدیریت، علوم انسانی و علوم اجتماعی با رویکردهای ناب و کاربردی هستند.

کالج داوسون Dawson College

هنگامی که کالج داوسون در سال ۱۹۶۹ درهای خود را به روی عموم مردم گشود، بدل به اولین موسسه انگلیسی زبان در شبکه کالج‌های عمومی و حرفه‌ای برای تحصیل در کبک تبدیل شد. در حال حاضر، این کالج بزرگ‌ترین کالج عمومی حرفه‌ای در استان است و میزبان ۱۱٬۰۰۰ دانش‌آموز تمام وقت و نیمه وقت است.

کالج ETS Ecole de technologie supérieure

ETS یک دانشکده مهندسی ویژه در شبکه دانشگاهی کبک است. تخمین زده می‌شود که سالانه یک چهارم از تمام مهندسان در کبک یک مدرک دیپلم از طریق کالج ETS دریافت می‌کنند. این موفقیت باعث شده که این کالج پربارترین دانشکده مهندسی استان و رتبه چهارم در کل کانادا باشد.

کالج  پلی تکنیک اکول مونترال Ecole Polytechnique de Montréal 

این کالج به عنوان کانون مهندسی بین‌المللی در کانادا شناخته می‌شود. این کانال که در سال ۱۹۷۳ تأسیس شد، به عنوان یک کالج وابسته به دانشگاه مونترال آغاز به کار کرد. از آن زمان، به دلیل وسعت تحقیقات مهندسی، خود را به عنوان یک کالج کانادایی متمایز مطرح کرده است. این کالج بیش از ۲۵ رشته تخصص مهندسی با تأکید بر همکاری‌های بین رشته‌ای در تحقیقات ارائه می‌دهد.

کالج HEC مونترال HEC Montréal

کالج HEC دارای سابقه‌ای برجسته و در سطح بین‌المللی به واسطه کیفیت برنامه‌های مطالعاتی خود در زمینه مدیریت است. این کالج در سال ۱۹۰۷ توسط اتاق بازرگانی مونترال تأسیس شد. در حالی که به دانشگاه مونترال وابسته است، HEC در واقع یک موسسه خصوصی و مستقل است. علاقه‌مندان به گرایش‌های گوناگون مهندسی می‌توانند این کالج را برای گذراندن دوره‌های گوناگون برگزینند.

کالج وانیر Vanier College

این کالج وانیر در سال ۱۹۷۰ افتتاح شد تا به دومین کالج عمومی انگلیسی زبان برای تحصیل در کبک تبدیل شود. اولین کالج داوسون بود که یک سال قبل در سال ۱۹۶۹ افتتاح شد. کالج وانیر واقع در محله مونتریال سنت لورن، دوره‌های پیش‌دانشگاهی و آموزش فنی را ارائه می‌دهد.

دانشگاه‌های برتر برای تحصیل در استان کبک

جستجوی رشته و دانشگاه درکانادا فقط در ۶۰ ثانیه

حتی بدون نمره زبان

۶۰ ثانیه زمان زیادی نیست، چیزی از دست نمی‌دی، اما ممکنه فرصت خوبی برات پیدا بشه تا بتونی توی کانادا تحصیل کنی. همین حالا دکمه سرچ رو بزن و سرچ ۶۰ ثانیه ای خودت رو شروع کن و رشته‌ات رو پیدا کن.

تحصیل در استان کبک ، رویایی دست‌یافتنی برای دانشجویان

همان‌طور که در بالا ذکر شد، استان کبک کانادا با توجه به مزیت‎‌ها و ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد، یکی از بهترین گزینه‌ها جهت ادامه تحصیل در کانادا به حساب می‌آید. تحصیل در استان کبک به علت اعتبار بالای مدارک دانشگاهی، هزینه مناسب تحصیل، هزینه مناسب زندگی نسبت به دیگر استان‌های کانادا، امکانات مدرن و پیشرفته و زمینه مناسب استخدام یک انتخاب عالی برای کسانی است که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند. شما می توانید برای تحصیل در استان کبک فرم ارزیابی تحصیلی رایگان ما را پر کنید یا با تماس با دفاتر اسمارت اپلای از مشاوره تخصصی ما بهره مند شوید.