تحصیل در استرالیا

پیش از اینکه به جزئیات تحصیل در استرالیا بپردازیم، لازم است این مورد را گوشزد کنیم که با اخذ ویزای تحصیلی استرالیا می‌توانید علاوه بر دریافت ویزای همراه، اجازه کار در استرالیا را نیز به دست آورید. 

در سال 2024 با افزایش حداقل نمره زبان آیلتس (از 6.0 به 6.5) برای اخذ ویزای موقت استرالیا، رقابت بین دانشجویان بین‌المللی متقاضی ورود به این کشور نسبت به گذشته تا حدی سخت‌تر شده است. به علاوه، این احتمال وجود دارد که استرالیا در سال‌های آینده قوانین سختگیرانه‌تری را برای ورود اتباع خارجی (اعم از دانشجو و نیروی کار) اعمال کند.

اما چرا باید تحصیل در استرالیا را انتخاب کنیم؟ اگر تا انتهای این مقاله همراه ما باشید، به پاسخ این سوال خواهید رسید.

مزایای تحصیل در استرالیا

در فهرست 9 مقصد برتر جهان برای تحصیل دانشجویان بین‌المللی، استرالیا رتبه سوم را از آن خود کرده است. بد نیست بدانید که شاخص کیفیت زندگی در استرالیا 185.24 است. در ادامه به برخی از مزایای تحصیل در این کشور می‌پردازیم: 

۱. آموزش باکیفیت در تمامی سطوح 

زمانی که صحبت از آموزش باکیفیت به میان می‌آید، استرالیا با چشم‌اندازهای شغلی گسترده، امکانات آموزشی برتر و دانشگاه‌هایی با برترین متدهایی آموزشی حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. 

کیفیت آموزش بالا در دانشگاه های استرالیا موجب شده تا دانشجویان بین‌المللی امروزه این کشور را به عنوان یکی از برترین قطب‌های آموزشی در جهان بشناسند. چرا که یادگیری تفکر انتقادی، توانایی حل مسئله، یادگیری اخلاقی و تفکر تحلیلی در این دانشگاه‌ها به بهترین شکل ممکن اتفاق می‌افتد. 

از ابتدای سال 2024 تا ماه فوریه بیش از 713,144 دانشجو بین‌المللی در استرالیا ثبت‌نام کرده‌اند. این آمار بالاترین رکورد ثبت‌نام دانشجویان خارجی در استرالیا نسبت به سال‌های گذشته محسوب می‌شود.

۲. کیفیت بالا زندگی

تحصیل در استرالیا تجربه کیفیت بالا زندگی توام با رفاه اجتماعی است. بر اساس برآوردهای World Population Review با در نظر گرفتن شاخص ایمنی، آب و هوا، آلودگی و از همه مهم‌تر کیفیت زندگی، استرالیا بعد از سوئد، کانادا، دانمارک و هلند در جایگاه پنجم فهرست کشورهای باکیفیت در جهان برای زندگی قرار می‌گیرد.

آمارهای QS Best student cities (بهترین شهرهای دانشجویی جهان) نشان می‌دهد که ملبورن چهارمین شهر دانشجویی برتر در جهان است.

۳. سهولت در مراحل اخذ و تمدید ویزای دانشجویی استرالیا 

نه تنها پروسه اخذ ویزای تحصیلی استرالیا، بلکه مراحل تمدید آن نیز با توجه به شرایط تعیین شده برای دانشجویان بین‌المللی، چندان پیچیده نیست. دانشجویان پس از پایان تحصیل امکان تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری استرالیا را دارند.

۴. امکان اخذ بورسیه‌های تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی

تعداد زیادی از دانشگاه‌های برتر در استرالیا ارائه دهنده کمک هزینه‌های تحصیلی به دانشجویان بین‌المللی هستند. بورسیه‌هایی که مبتنی بر شایستگی دانشجویان به آن‌ها تعلق می‌گیرد. 

بورسیه‌ها نه فقط از سمت دانشگاه‌ها، بلکه از سوی موسسات خصوصی و سازمان‌های دولتی نیز به دانشجویان غیر بومی اعطا می‌شوند. 

۵. وجود شهرهای دانشجویی برتر و امن

علاوه بر امنیت مثال زدنی شهرها، استرالیا خاستگاه شهرهای دانشجویی برتری از جمله سیدنی، ملبورن، آدلاید، گلد کوست، بریزبین و کانبرا است. این شهرها در رتبه‌بندی بهترین شهرهای دانشجویی QS در سال 2024 با توجه به شاخص‌هایی از جمله مقرون به صرفه بودن هزینه تحصیل و محبوبیت در بین دانشجویان، جایگاه مناسبی را از آن خود کرده‌اند.

۶. اخذ مجوز کار حین و پس از تحصیل

امکان اخذ مجوز کار حین تحصیل بدون شک یکی از دلایل تحصیل در استرالیا است. هر چند که دانشجویان کارشناسی در استرالیا صرفا امکان کار ۴۸ ساعت در هر دوهفته به صورت پاره وقت را دارند، اما دانشجویان ارشد تحقیقاتی و دکتری هیچ محدودیتی در این رابطه ندارند.

در صورتی که موفق به اخذ ویزای 485 شوید و در طول مدت زمانی که به کار در استرالیا مشغول هستید، مالیات خود را بپردازید، می‌توانید شانس زیادی برای اخذ اقامت دائم این کشور داشته باشید.

۷. عدم وجود موانع زبانی 

نیازی به یادگیری هیچ زبان دیگری نیست، انگلیسی زبان رسمی استرالیا است و دوره‌های آموزشی در این کشور به زبان استرالیایی تدریس می‌شوند. 

۸. زندگی دانشجویی پرجنب و جوش

تسهیلات عالی که توسط دانشگاه‌ها به دانشجویان ارائه می‌شود، فعالیت‌های از پیش تعیین شده برای ایجاد پیوند‌های جدید بین دانشجویان غیر بومی و محیط چند فرهنگی استرالیا، باعث ایجاد زندگی دانشجویی پرجنب و جوش در این کشور شده است. 

دانشجویان شانس حضور در یکی از بهترین نقاط جهان برای تحصیل و یادگیری زبان یا فرهنگ‌های مختلف را دارند.

۹. هزینه‌های مقرون به صرفه برای تحصیل 

جالب است بدانید که هزینه تحصیل در استرالیا 40 تا 60 درصد در مقایسه با کشورهایی از جمله انگلستان و آمریکا کم‌تر است. 

شایان ذکر است که استرالیا در زمره کشورهای ارائه دهنده ویزای همراه برای خانواده دانشجویان بین‌المللی قرار می‌گیرد.

ویدئوهای‌ پربازدید:

خبر خوب برای پذیرش راحت در دانشگاه‌های استرالیا

سیستم آموزشی استرالیا

برخلاف نظام آموزشی در کانادا که قوانین آن به صورت ایالتی اجرا می‌شود، سیستم آموزشی استرالیا تابع شرایط واحد و یکپارچه‌ای است. 

چارچوب نظام آموزشی استرالیا Australian Qualification Framework یا به اختصار AQF متناسب با چارچوب‌های جهانی در حوزه آموزش استاندارد است. 

تحصیل با دیپلم ایران در استرالیا

اگر قصد دارید که تحصیلات خود را در استرالیا ادامه دهید و در حال حاضر آخرین مدرک تحصیلی‌تان دیپلم ایران است، به شرط داشتن مدرک زبان انگلیسی می‌توانید برای پذیرش در دوره کارشناسی درخواست دهید.

تحصیل در مدارس استرالیا

اطلاعات مهم درباره تحصیل در مدارس استرالیا را به صورت خلاصه مشاهده می‌کنید.

  • زبان تحصیل: انگلیسی (دانش‌آموزانی که تسلط به زبان انگلیسی نداشته و سن آن‌ها کم‌تر از 18 سال است، می‌توانند بدون مدرک زبان وارد مدرسه شوند).
  • شرایط سنی:
    • ابتدایی: 6 تا 12 سال
    • دبیرستان: 12 تا 18 سال
  • هزینه تحصیل:
    • مدارس دولتی: 10,000 تا 20,000 هزار دلار 
    • مدارس خصوصی: 30,000 تا 60,000 هزار دلار
  • ویزای مورد نیاز: ویزای تحصیلی که باید هر 4 سال یکبار تمدید شود.

توجه داشته باشید که هزینه‌ها با دلار استرالیا محاسبه شده است. 

چنانچه به اطلاعات بیشتری نیاز دارید، می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی با مشاورین ما در اسمارت اپلای تماس بگیرید.

تحصیل در کالج استرالیا

تحصیل در کالج استرالیا معادل حضور در دوره‌های فنی و حرفه‌ای است، با این تفاوت که دانشجویان می‌توانند بعد از پایان دوره مجددا برای تحصیل در دوره‌های دانشگاهی اقدام کنند. 

شرکت در دوره‌های کالج معادل کسب مهارت‌های عملی و تخصصی است. بنابراین مناسب افرادی است که برای ورود به بازار کار استرالیا مشتاق هستند.

بهترین کالج های استرالیا

  • کالج مارتین (Martin College)
  • کالج مریتایم استرالیا (Australian Maritime College)
  • دانشگاه ملی استرالیا (ANU College)
  • کالج تیلورز (Taylors College)

پس از پایان دوره‌های کالج، دانشجویان چه مدرکی دریافت می‌کنند؟

  • دیپلم پیشرفته: 24 تا 36 ماه
  • دیپلم یا فوق دیپلم: 8 تا 12 ماه
  • سرتیفیکیت 4: 12 تا 18 ماه
  • سرتیفیکیت 3: 12 ماه
  • سرتیفیکیت 2: 6 تا 8 ماه
  • سرتیفیکیت 1: 4 تا 6 ماه

یکی از مهم‌ترین مزایا تحصیل در کالج در مقایسه با دانشگاه، مقرون به صرفه بودن هزینه‌ها و صرفه‌جویی در زمان است.

تحصیل در کالج زبان استرالیا

برای تحصیل در کالج زبان استرالیا محدودیت سنی خاصی وجود ندارد. شرکت در دوره‌های زبان که ELICOS نامیده می‌شوند، مستلزم داشتن شرایط خاصی است که به آن اشاره کرده‌ایم:

  • اخذ ویزای دانشجویی استرالیا (ساب‌کلاس 570): برای دوره‌های طولانی (بیش از 12 هفته)
  • اخذ ویزای توریستی استرالیا یا ویزای تعطیلات کاری استرالیا: برای دوره‌های کوتاه (کمتر از 12 هفته)
  • تمکن مالی مورد نیاز: معادل هزینه دوره یا نصف آن

رشتــــــه یا دانشگــــــــاهی که به‌دنبال آن هستید را جست‌وجو کنید.

    تحصیل لیسانس در استرالیا

    ارائه دیپلم دبیرستان برای ورود و تحصیل لیسانس در استرالیا الزامی است. در این دوره تحصیلی که بین 3 الی 4 سال به طول می‌انجامد؛ دانشجویان معمولا موفق به اخذ بورسیه‌های تحصیلی نمی‌شوند. با این حال امکان کار دانشجویی در این مقطع برای دانشجویان وجود دارد. 

    امکان تحصیل یک‌سال بیشتر از حد معمول و اخذ مدرک Honors برای دانشجویان نیز وجود دارد. 

    هزینه تحصیل کارشناسی در استرالیا حدود 25,000 تا 45,000 هزار دلار برآورد می‌شود. البته که تحصیل در رشته‌های پرطرفدار از جمله پزشکی یا مهندسی مستلزم صرف هزینه‌های بیشتری است.

    تحصیل فوق لیسانس در استرالیا

    تحصیل فوق لیسانس در استرالیا مانند کانادا و بسیاری از کشورها به صورت دو پژوهش‌محور (Master by research) و آموزش‌محور (Master by course) امکان‌پذیر است.

    با توجه به اینکه زبان انگلیسی، زبان رسمی استرالیا به ویژه در دوره‌های آموزشی محسوب می‌شود؛ ارائه مدارک زبان (حداقل آیلتس 6.7 تا 7 یا معادل آن) جهت اخذ پذیرش در این دوره الزامی است. 

    شهریه دوره کارشناسی ارشد در استرالیا برای مدت 1 تا 2 سال حدودا 25,000 تا 50,000 هزار دلار در سال برآورد می‌شود.

    تحصیل دکتری در استرالیا

    اخذ پذیرش تحصیل دکتری در استرالیا بدون مدرک زبان (حداقل آیلتس 7) و ارائه سوابق پژوهشی امکان‌پذیر نیست. این دوره حداقل 3 سال و حداکثر 6 سال به طول می‌انجامد. 

    علاوه بر معدل 5.5 (از 7)، پروپوزال قوی و مدرک فوق لیسانس (ترجیحا مرتبط) نیز توسط متقاضیان تحصیل در این دوره، باید ارائه گردد. 

    هر چند امکان اخذ بورسیه‌های تحصیلی در این مقطع برای دانشجویان وجود دارد؛ اما باید گفت که میانگین هزینه تحصیل دکتری در استرالیا 15 تا 35 هزار دلار برآورد می‌شود.

    گپ تحصیلی استرالیا

    در مقطع کارشناسی 1 تا 2 سال و در مقطع کارشناسی ارشد 3 تا 4 سال به عنوان گپ تحصیلی در استرالیا مورد قبول است. البته که امکان توجیه شکاف یا فاصله تحصیلی بین دو مقطع کارشناسی تا کارشناسی ارشد یا دکتری به واسطه ارائه مدارک و شواهد کافی نیز وجود دارد.

    توجیه گپ تحصیلی استرالیا

    بهترین روش برای پر کردن گپ تحصیلی یا به اصطلاح توجیه گپ تحصیلی استرالیا، ارائه سوابق شغلی مرتبط است. از طرفی اگر شرایط ارائه مدارک مرتبط با شرکت در دوره‌های زبان انگلیسی برای ارتقا سطح زبان را داشته باشید، شانس بالایی برای توجه گپ خواهید داشت.

    جستجوی رشته و دانشگاه +‌ پذیرش رایگان

    در 60 ثانیه

    جستجوی اسمارت رشته و دانشگاه مورد نظر شما و تطبیق رشته‌های مطلوب + اخذ پذیرش رایگان

    اسمارت اپلای

    شرایط و مدارک مورد نیاز برای تحصیل در استرالیا

    مدارکی که به عنوان یک دانش‌آموز یا یک دانشجو برای تحصیل در استرالیا به آن نیاز دارید، متفاوت است. در متن زیر به شرایط و مدارک مورد نیاز برای تحصیل در استرالیا اشاره شده است:

    مدارک مورد نیاز برای ویزای دانش‌آموزی استرالیا:

    • اصل پاسپورت و مدارک هویتی که ترجمه رسمی شده باشند.
    • توصیه‌نامه یا نامه پذیرش از موسسه استرالیایی
    • رسید پرداخت هزینه ویزا
    • نامه حمایت قیم یا سرپرست (برای متقاضیان کمتر از 18 سال)
    • 4 قطعه عکس پشت‌نویسی شده
    • بیمه سلامت دانشجویی خارجی (OSHC)
    • گواهی تمکن مالی (برای اثبات پوشش هزینه زندگی و کار)
    • گواهی سلامت جسمی و روانی

    مدارک مورد نیاز برای ویزای دانشجویی استرالیا:

    • ارائه نامه پذیرش یکی از دانشگاه‌ها یا موسسات آموزشی معتبر در استرالیا و تایید ثبت‌نام یا CoE
    • ترجمه سند ازدواج (در صورت متاهل بودن)
    • 4 قطعه عکس پشت‌نویسی شده
    • پاسپورت، شناسنامه و کارت ملی
    • ریزنمرات آموزشی، مدارک دانشگاهی مربوط به دیپلم که ترجمه (رسمی) شده باشند.
    • ترجمه گواهی سربازی (برای آقایان)
    • مدارک آزمون مهارت زبان از جمله: آیلتس، تافل، CAE، IELTS و غیره.
    • اسناد GTE (برای برخی از دانشگاه‌های استرالیا)
    • مدارکی مبنی بر تمکن مالی
    • بیمه دانشجویی

    توجه داشته باشد که برای کسب اطلاعات بیشتر درباره جزئیات مدارک، بهتر است با کارشناسان مهاجرتی استرالیا مشورت کنید.

    شرایط سنی تحصیل در استرالیا

    حداقل و حداکثر شرایطی سنی تحصیل در استرالیا برای متقاضیان ویزای دانش‌آموزی (به ترتیب) 5 و 18 سال است. البته در برخی موارد امکان اعمال تبصره نیز وجود دارد.  

    به استثناء مقطع دکتری که هیچ محدودیت سنی برای متقاضیان ایجاد نمی‌کند، تحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در استرالیا تابع محدودیت‌هایی است. با این حال برای اطمینان از شرایط خاصی که ممکن است وجود داشته باشد، وب‌سایت دانشگاه یا موسسه مدنظر خود را به دقت بررسی کنید.

    1. تجربه‌ی تحصیل در یک کشور کاملاً پیشرفته و مدرن؛
    2. فرصت زندگی در جامعه‌ی جذاب چندفرهنگی و آشنایی با فرهنگ و زبان مردمان استرالیا؛
    3. دسترسی به منابع بی‌حدومرز آموزشی؛
    4. کسب مدارک دانشگاهی معتبر در سطح جهانی؛
    5. امکان دریافت ویزای کار پس از تحصیل؛
    6. امکان دریافت اقامت دائم استرالیا؛
    7. بالابودن رنکینگ آموزشی دانشگاه‌ها و کیفیت زندگی در شهرهای استرالیا.

    مدرک زبان مورد نیاز برای تحصیل در استرالیا چیست؟

    با توجه به عدم نیاز به ارائه مدرک زبان برای مقاطع پایین‌تر از دیپلم و دبیرستان در استرالیا، اطلاعات جدول ذیل ویژه متقاضیانی است که قصد تحصیل در دانشگاه‌های استرالیا را دارند. آزمون‌های مورد نیاز برای تحصیل در استرالیا به شرح ذیل است:

    آزمون زبانحداقل نمره مورد قبول
    آزمون MCAT472 تا 528
    آزمون GMAT700
    آزمون SAT1200
    آزمون ISAT60
    آزمون CAE60 تا 79
    آزمون PTE72
    آزمون TOEFL90
    آزمون IELTS6 تا 6.5

    ددلاین پذیرش دانشگاه های استرالیا (اپلای 2025)

    فوریه، جولای و نوامبر به ترتیب ترم‌های اول، دوم و ترم تابستانی یک سال تحصیلی در استرالیا محسوب می‌شوند. محبوب‌ترین دوره تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی در استرالیا، ترم اول یعنی ماه فوریه است؛ اما در صورتی که دانشجو به هر دلیلی موفق به اپلای در این تاریخ نشود، ثبت‌نام در ترم دوم نیز امکان‌پذیر خواهد بود.

    ماه‌های میلادیمهلت درخواستزمان اقدام
    فوریه
    (February)
    اکتبر تا نوامبر
    (سال قبل ورود به دانشگاه)
    فوریه یا اوایل مارس تا اوایل ژوئن
    جولای
    (July)
    آوریل تا می
    (سال قبل ورود به دانشگاه)
    اواخر جولای تا نوامبر
    نوامبر
    (November)
    سپتامبر
    (سال قبل ورود به دانشگاه)
    اواخر نوامبر تا ژانویه

    جدول زمانبندی اقدام برای اپلای استرالیا در ماه فوریه

    توضیحاتزمان اقدام
    انجام تحقیقات درباره شرایط تحصیل در استرالیا و بررسی پیش‌نیازهای هر مجموعه یا موسسه استرالیاییآوریل تا ژوئن
    – شرکت در آزمون‌های زبان انگلیسی اعم از آیلتس، تافل، CAE یا PTE
    – شرکت در آزمون‌های آکادمیک اعم از SAT، ACT و GMAT، ONE یا MCAT
    ژوئن تا آگوست
    ارسال درخواست پذیرش برای دانشگاه‌های استرالیااوت تا اکتبر
    انتظار برای دریافت نتیجه پذیرشنوامبر تا دسامبر
    انجام مراحل اخذ ویزای استرالیا و طی کردن پروسه مالیدسامبر تا ژانویه
    استقبال از رویاهاژانویه تا فوریه

    بهترین رشته ها برای تحصیل در استرالیا (9 رشته محبوب)

    جای تعجب نیست که از بین هزاران رشته، پزشکی، داروسازی، پرستاری و رشته‌های پیراپزشکی به عنوان اولویت‌های اصلی متقاضیان تحصیل در استرالیا شناخته می‌شوند.

    با نگاهی به جدول ذیل می‌توانید فهرست جامعی از محبوب ترین رشته های تحصیلی در استرالیا (در سال 2024) را مشاهده کنید.

    بهترین رشته ها برای تحصیل در استرالیا (با آینده شغلی مناسب)

    رشته‌های تحصیلیدانشگاه پیشنهادی برای تحصیلشهریه سالانه کارشناسی ارشد تا دکتری
    (دلار استرالیا)
    1. مهندسیدانشگاه ملی استرالیا (ANU)28,000 دلار تا 44,000 دلار
    2. علوم کامپیوتردانشگاه ملبورن40,000 تا 55,000 دلار
    3. روانشناسیدانشگاه سیدنی و دانشگاه موناش31,000 دلار تا 50,000 دلار
    4. مدیریت مالیدانشگاه موناش استرالیا43,000 دلار تا 54,000 دلار
    5. مطالعات بازرگانی (MBA و Business Analytic)
    دانشگاه ملبورن40,000 دلار تا 115,000 دلار
    6. تربیت بدنیدانشگاه کوئینزلند (UQ)42,000 دلار
    7. مدیریت هتل و گردشگریدانشگاه گریفیث22,000 دلار تا 51,000 دلار
    8. طراحی و مددانشگاه RMIT استرالیا22,000 دلار
    36,000 دلار
    9. پرستاریدانشگاه سیدنی و دانشگاه ملبورن41,000 تا 47,000 دلار
    36,000 تا 45,000 دلار
    10. مهندسی کشاورزی و معدندانشگاه ملبورن
    دانشگاه موناش
    دانشگاه سیدنی
    دانشگاه نیوساوث ولز
    دانشگاه ملی استرالیا
    20,000 تا 30,000 دلار

    «در جدول فوق هزینه‌ها به صورت حدودی ذکر شده است.»

    بهترین دانشگاه های استرالیا برای تحصیل

    فکر می‌کنید دانشگاه ملی استرالیا، دانشگاه ملبورن یا دانشگاه سیدنی هر یک در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی QS چه جایگاهی را از آن خود کرده‌اند؟

    شهردانشگاهرتبه جهانی
    QS
    (2024)
    رتبه در استرالیا
    (2024)
    ملبورندانشگاه ملبورن استرالیا (The University of Melbourne)141
    سیدنیدانشگاه نیوساوث ولز (UNSW Sydney)192
    سیدنیدانشگاه سیدنی (Sydney University)193
    کانبرادانشگاه ملی استرالیا (ANU)344
    ملبورندانشگاه موناش (Monash University)425
    بریزبندانشگاه کوئینزلند (University of Queensland)436
    پرثدانشگاه غرب استرالیا (University of Western Australia)727
    آدلایددانشگاه آدلاید (Adelaide University)898
    سیدنیدانشگاه فناوری سیدنی (University of Technology Sydney)909
    سیدنیدانشگاه مک کواری (Macquarie University)13010

    استرالیا رتبه ششم بیشترین تعداد دانشجویان بین‌المللی بعد از ایالات متحده آمریکا، انگلستان، کانادا، چین و آلمان را دارا است. این در حالی است که جمعیت این کشور در سال 2024 حدودا 26,659,169 میلیون نفر گزارش شده است!

    ارزان ترین دانشگاه های استرالیا برای تحصیل (به همراه شهریه)

    در ادامه با 5 دانشگاه ارزان برای تحصیل در استرالیا آشنا می‌شوید. توجه داشته باشید که هزینه‌ها تقریبی و به دلار استرالیا محاسبه شده است.

    دانشگاه کوئینزلند جنوبی (University of Southern Queensland)

    • لیسانس رسانه و ارتباطات ( Bachelor of Communication and Media): 28,000 دلار
    • لیسانس رشته‌های پیراپزشکی (Bachelor of Paramedicine): 31,000 دلار
    • لیسانس مهندسی عمران (Civil Engineering): 36,000 دلار
    • لیسانس مهندسی مکانیک (Mechanical Engineering): 36,000 دلار
    • کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی (Master of Clinical Psychology): 31,000 دلار

    دانشگاه سان شاین کوست استرالیا (University of the Sunshine Coast)

    • لیسانس علوم زیست پزشکی (Bachelor of Biomedical Science): 29,000 دلار
    • لیسانس بازرگانی (Bachelor of Business): 25,000 دلار
    • لیسانس حسابداری (Bachelor of Accounting): 25,000 دلار
    • لیسانس ارتباطات (Bachelor of Communication): 25,000 دلار
    • لیسانس صنایع خلاق (Bachelor of Creative Industries): 25,000 دلار

    دانشگاه ادیث کوان (Edith Cowan University)

    • لیسانس جرم شناسی (Bachelor of Criminology and Justice): 32,000 دلار
    • لیسانس فناوری اطلاعات (Bachelor of Information Technology): 33,000 دلار
    • لیسانس حقوق (Bachelor of Laws): 32,000 دلار
    • لیسانس علوم، پرستاری (Bachelor of Science, Nursing): 34,000 دلار
    • لیسانس مهندسی مکاترونیک (Bachelor of Engineering (Mechatronics) Honors): 31,000 دلار
    • کارشناسی ارشد امنیت سایبری (Master of Cyber Security): 35,000 دلار

    دانشگاه چارلز داروین (Charles Darwin University)

    • لیسانس کامپیوتر (Bachelor of Computer Science): 32,000 دلار
    • کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات (Master of Information Technology): 32,000 دلار
    • لیسانس مهندسی عمران و سازه (Bachelor of Engineering (Honors) – Civil and Structural): 36,000 دلار
    • لیسانس مهندسی برق و الکترونیک (Bachelor of Engineering (Honors) – Electrical and Electronics): 36,000 دلار
    • لیسانس مهندسی مکانیک (Bachelor of Engineering (Honors) – Mechanical): 36,000 دلار

    دانشگاه کاتولیک استرالیا (Australian Catholic University)

    • لیسانس حسابداری (Bachelor of Accounting): 30,000 دلار
    • لیسانس علوم زیست پزشکی (Bachelor of Biomedical Science): 26,000 دلار
    • لیسانس مدیریت بازرگانی (Bachelor of Business Administration): 30,000 دلار
    • لیسانس هنرهای خلاق (Bachelor of Creative Arts): 26,000 دلار

    تحصیل رایگان در استرالیا

    در واقع بدون اخذ بورسیه، امکان تحصیل رایگان در استرالیا وجود ندارد. اما در صورتی که واجد شرایط دریافت بورسیه نیستید، هنوز هم گزینه‌های دیگری برای تحصیل ارزان در استرالیا پیش روی شما قرار دارد.

    • اخذ کمک‌های مالی؛
    • شرکت در برنامه‌های کارآموزی؛
    • اشتغال به کار در محوطه یا خارج از محوطه دانشگاه؛
    • شرکت در برنامه‌های آموزشی آنلاین؛
    • مشارکت و همکاری با موسسات تحقیقاتی.

    علاوه بر موارد فوق، دانشجویان دکتری در استرالیا به شرط دریافت بورسیه فول فاند (از طریق مکاتبه با اساتید) امکان تحصیل رایگان در این کشور را دارند.

    ویدئوهای‌ پربازدید:

    پذیرش مقطع ارشد بدون مدرک لیسانس در استرالیا

    بورسیه های تحصیلی استرالیا

    بیش از 1000 بورسیه تحصیلی در سال 2024 – 2025 برای دانشجویان بین‌المللی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در استرالیا،در دسترس است.  

    مهم‌ترین بورسیه های تحصیلی استرالیا را در جدول ذیل مشاهده می‌کنید:

    نام بورسیهمدت زمان پوشش بورسیهمبلغ بورسیهمقطع تحصیلیمهلت درخواست
    ۱. بورسیه دانشگاه سیدنی
    (University of Sydney Scholarship)
    2 تا 4 سال40,000 هزار دلار استرالیا
    (به صورت اقساطی طی دو مرحله و تنها برای یک‌بار پرداخت می‌شود).
    کارشناسی ارشد و دکتریدر تمام طول سال
    ۲. بورسیه دانشگاه دیکین
    (Deakin University Scholarships)
    – پرداخت شهریه: 4 سال
    – پرداخت کمک هزینه: 3 سال
    – 34,400 دلار کمک هزینه تحصیلی (سالانه)
    – معادل 500 تا 1,500 دلار هزینه بیمه درمانی
    کارشناسی ارشد و دکتریبه وب‌سایت رسمی دانشگاه مراجعه کنید.
    ۳. بورسیه بین‌المللی معاونت دیکین
    (Deakin Vice-Chancellor’s International Scholarship 2024)
    معتبر تا پایان دوره تحصیلیپوشش 50 درصد یا تمامی هزینه‌های تحصیلی (متفاوت با توجه به برنامه)کارشناسی و کارشناسی ارشدیک ماه پیش از شروع تحصیل
    ۴. بورسیه‌های تحقیقاتی ملبورن
    (Melbourne Research Scholarships)
    – کارشناسی ارشد: 2 سال
    – دکتری: 4 سال
    37,000 هزار دلار کمک هزینه تحصیلی + پوشش هزینه‌های جانبیکارشناسی ارشد و دکتریبر اساس دوره انتخابی متفاوت است.
    ۵. بورسیه‌های دانشگاه چارلز داروین
    (Charles Darwin University Scholarships)
    متغیر با توجه به نوع بورسیهعلاوه بر 2 نوع فاند، 3 نوع بورسیه با پوشش‌های مالی 50 درصد نیز ارائه می‌شود.کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری و دوره‌های آموزشیبرای هر بورسیه متفاوت است.
    ۶. بورسیه‌های دانشگاه گریفیث
    (Griffith University Scholarships)
    متغیر با توجه به نوع بورسیهارائه دهنده انواع فاند و کمک هزینه تحصیلیکارشناسی ارشد تا دکتریبرای هر بورسیه متفاوت است.
    ۷. بورسیه حقوق دانشگاه کوئینزلند
    (Queensland University Law Scholarships)
    تا پایان دوره تحصیلی25 تا 50 درصد شهریه تحصیلیکارشناسی ارشدبه وب‌سایت رسمی دانشگاه مراجعه کنید.
    ۸. بورسیه‌های دانشگاه استرالیای جنوبی
    (University of South Australia Scholarships)
    – کارشناسی ارشد: 2 سال
    – دکتری: 3 سال
    شهریه + 32,500 کمک هزینه زندگیکارشناسی ارشد و دکتریبه وب‌سایت رسمی دانشگاه مراجعه کنید.
    ۹. بورسیه دانشگاه باند
    (Bond University Scholarship)
    4 سال50 درصد معافیت از پرداخت شهریهکارشناسی16 اکتبر 2024 برای سال (برای دانشجویانی که برنامه تحصیلی خود را از ژانویه 2025 آغاز می‌کنند).
    ۱۰. بورسیه دانشگاه مک کواری
    (Macquarie University Scholarship)
    1 سال تحصیلی10,000 هزار دلاردانشجویان ممتاز مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشدبه وب‌سایت رسمی دانشگاه مراجعه کنید.
    ۱۱. بورسیه دانشگاه موناش
    (Monash University Scholarship)
    تا پایان دوره تحصیلی– هزینه زندگی (سالانه): 39,820 دلار
    – هزینه جانبی (سالانه): 550 دلار
    – هزینه تحقیقات سالانه: 1,500 دلار
    کارشناسی ارشد و دکتریبرای هر بورسیه متفاوت است.
    ۱۲. بورسیه‌های دانشگاه آدلاید
    (University of Adelaide Scholarships)
    – کارشناسی: 4 سال
    – کارشناسی ارشد: 2 سال
    50 درصد معافیت از پرداخت شهریه
    (بسیار رقابتی)
    کارشناسی و کارشناسی ارشد
    (تقریبا تمامی رشته‌های تحصیلی)
    – 30 آوریل 2024
    – 31 مه 2024
    – به وب‌سایت دانشگاه مراجعه کنید.
    ۱۳. بورسیه دانشگاه ادیت کوان
    (Edith Cowan University Scholarships)
    تا پایان دوره تحصیلی
    (برای برنامه‌های تمام وقت)
    50 درصد معافیت از پرداخت شهریهPhD
    (دکتری)
    – 15 ژوئن 2024
    – 18 اکتبر 2024

    بهترین شهرها برای تحصیل در استرالیا (از نگاه دانشجویان بین‌المللی)

    اگر بخت با شما یار باشد و شانس تحصیل در بهترین شهرهای دانشجویی استرالیا را داشته باشید، به استثناء شرایط تحصیل، احتمالا هیچ نگرانی دیگری نخواهید داشت. 

    ملبورن بهترین شهر دانشجویی استرالیا و چهارمین شهر دانشجویی جهان، است. سیدنی، بریزبن، آدلاید و پرت به ترتیب در فهرست بهترین شهرها برای تحصیل در استرالیا جای می‌گیرند. 

    پنج شهر برتر استرالیا بر اساس سیستم رتبه بندی QS را در جدول ذیل مشاهده می‌کنید:

    شهردرصد دانشجویان بین‌المللیدرصد فعالیت کارفرمایانمحبوبیتوضعیت اقتصادیرتبه جهانی
    ملبورن98.684.596.73071.6
    سیدنی97.88398.428.471
    بریزبن95.870.186.133.158.8
    آدلاید93.762.386.339.152.2
    پرت79.762.18536.158.9

    هزینه تحصیل در استرالیا

    فکر می‌کنید هزینه تحصیل در استرالیا (در سال 2024) چقدر است؟

    • مدرسه: 15,000 تا 30,000 دلار
    • کالج: 9,000 تا 20,000 دلار
    • لیسانس: 25,000 تا 45,000 دلار
    • فوق لیسانس: 25,000 تا 50,000 دلار
    • دکتری: 27,000 تا 37,000 دلار

    برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با مراکز آموزشی مدنظر خود در استرالیا تماس گرفته یا به وب‌سایت رسمی موسسات مراجعه کنید.

    هزینه زندگی در استرالیا برای دانشجویان بین المللی

    سبک زندگی مهم‌ترین فاکتور برای تعیین هزینه زندگی در استرالیا است. بنابراین نمی‌توان به صورت عامیانه گفت که استرالیا جزو گران‌ترین یا ارزان‌ترین کشورهای دانشجویی جهان است. به عنوان یک دانشجو بین‌المللی باید از جزئیات مربوط به مخارج زندگی در استرالیا مطلع شوید. 

    هزینه زندگی در استرالیا (ماهانه) با احتساب محل اقامت، غذا، حمل و نقل، اینترنت و آب و برق، حدود 20,000 تا 30,000 دلار استرالیا برآورد می‌شود.

    هزینه اقامت:

    نوع محل اقامت میانگین اجاره ماهانه (دلار استرالیا)
    زندگی با خانواده بومیان استرالیایی

    (Homestays)

    450 تا 1,200 دلار 
    آپارتمان‌های مشترک

    (Shared Apartments)

    650 تا 950 دلار 
    آپارتمان‌های مستقل 750 تا 1,700 دلار 
    خوابگاه 440 تا 1,110 دلار 

    هزینه مواد غذایی (200 تا 300 دلار استرالیا، ماهانه):

    محصولات میانگین هزینه (دلار استرالیا)
    سیب زمینی (1 کیلوگرم) 4 دلار 
    1.5 لیتر آب 2.5 دلار
    کاهو 3.5 دلار 
    گوجه فرنگی (1 کیلوگرم) 7 دلار 
    پنیر محلی (1 کیلوگرم) 15.5 دلار 
    پرتقال (1 کیلوگرم) 5 دلار 
    موز (1 کیلوگرم) 4 دلار 
    سیب (1 کیلوگرم) 5 دلار 
    فست فود 15 دلار 
    1 لیتر شیر 2.5 دلار 
    برنج (1 کیلوگرم) 3.5 دلار 
    تخم مرغ (12 عدد) 6.5 دلار 

    هزینه حمل و نقل:

    حمل و نقل میانگین هزینه (دلار استرالیا)
    تاکسی (1 کیلومتر) 2.5 دلار 
    بنزین (1 لیتر) 2 دلار 
    بلیط حمل و نقل یک طرفه

    (داخل شهر)

    5 دلار 
    هزینه

     حمل و نقل عمومی

    (ماهانه)

    167دلار 

    هزینه خدمات رفاهی:

    خدمات رفاهی  میانگین هزینه (دلار استرالیا)
    اینترنت  83 دلار
    تاسیسات مانند برق، گرمایش، سرمایش، آب، زباله 310 دلار 
    هزینه ماهانه تلفن همراه + 10 گیگابایت اینترنت 42 دلار 

    هزینه تفریح و سرگرمی:

    فعالیت‌های اوقات فراغت میانگین هزینه (دلار استرالیا)
    باشگاه بدنسازی 

    (ماهانه)

    78 دلار 
    اجاره زمین تنیس

    (1 ساعت آخر هفته)

    26 دلار 
    بلیط سینما

    (1 صندلی)

    21 دلار 
    1 شلوار جین 121 دلار 
    1 لباس تابستانی 85 دلار 
    1 جفت کفش نایک  170 دلار 
    1 جفت کفش چرم 183 دلار 

    شرایط اخذ ویزای همراه استرالیا

    استرالیا یکی از 35 کشور صادر کننده ویزای همراه برای خانواده دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی است. 

    انواع ویزا شرایط دریافت ویزا
    ویزای همراه تحصیلی استرالیا امکان ورود و زندگی اعضا خانواده (تحت سرپرستی متقاضی) در استرالیا به واسطه اخذ این ویزا وجود دارد. 

    اجازه کار حین تحصیل در استرالیا

    دانشجویان بین‌المللی اجازه کار حین تحصیل در استرالیا را دارند؟ دانشجویانی که در یکی از موسسات معتبر استرالیا ثبت‌نام کرده‌اند و ویزای دانشجویی استرالیا را نیز دارند، می‌توانند به صورت پاره وقت در استرالیا کار کنند.

    حداقل دستمزد به ازای هر ساعت کار در استرالیا 23.23 دلار است. دانشجویان بین‌المللی مجاز به 48 ساعت کار در هر دو هفته هستند.

    اجازه کار بعد از تحصیل در استرالیا

    پس از پایان تحصیل در صورتی که واجد شرایط شناخته شوید، می‌توانید برای ویزای کار استرالیا یا ویزای 485 استرالیا (ویزای فارغ‌التحصیلی) درخواست دهید.

    اخذ اقامت دائم با تحصیل در استرالیا

    اخذ اقامت دائم با تحصیل در استرالیا به صورت مستقیم امکان‌پذیر نیست. به منظور اخذ اقامت دائم، اخذ ویزای پس از تحصیل (با اعتبار 18 ماهه و امکان تمدید 2 ساله ویژه متقاضیان زیر 35 سال) ضروری است.

    شرایط اخذ اقامت دائم استرالیا بعد از تحصیل

    شرایط سنی کمتر از 45 سال
    امتیازات 

    (در جدول امتیاز استرالیا)

    کسب حداقل 65 امتیاز
    مدرک زبان انگلیسی
    سایر پیش‌نیازها گواهی سلامت جسمی و روانی، گواهی سوء پیشینه و بیمه سلامت

    به استثناء گزینه اقامت از طریق تحصیل، متقاضیان بالاتر از 45 سال می‌توانند از روش‌های جایگزین دیگری از جمله ویزای مبتنی بر مهارت و … جهت اقدام برای اقامت دائم استفاده کنند.

    بهترین روش مهاجرت به استرالیا

    فکر می‌کنید بهترین روش مهاجرت به استرالیا کدام است؟

    قطعا مهاجرت تحصیلی به استرالیا از جمله گزینه‌هایی است که می‌توانید به بررسی جوانب آن بپردازید. با انتخاب این روش شانس زیادی برای هماهنگ شدن با فرهنگ استرالیا و نفوذ در این کشور نه به عنوان یک غیر بومی، بلکه به عنوان یک شهروند استرالیایی خواهید داشت.

    جمع بندی

    استرالیا یکی از محبوب‌ترین مقاصد تحصیلی برای دوره‌های آموزشی تمام وقت، پاره وقت، حرفه‌ای و نیمه حرفه‌ای است که شانس دریافت بورسیه‌های تحصیلی برجسته، تحصیل در دانشگاه‌هایی با رتبه‌های بالا در آن برای دانشجویان خارجی فراهم شده است. 

    تحصیل در استرالیا به منزله حضور در کشوری با محیطی چند فرهنگی و دوستانه است. ملبورن، سیدنی، کانبرا و بریزبن به عنوان برخی از بهترین شهرها برای تحصیل در استرالیا شناخته می‌شوند. متقاضیانی که درخواست ویزای دانشجویی استرالیا را قبل از مِی 2024 ارسال کنند، ملزم به ارائه حداقل 24,505 دلار استرالیا به علاوه شهریه دانشگاه به عنوان تمکن مالی برای پوشش هزینه‌های زندگی و تحصیل در این کشور هستند.

    تمکن مالی مورد نیاز برای درخواست‌های که بعد از می 2024 (برای متقاضی اصلی) ارسال می‌شوند، معادل 29,710 دلار استرالیا است.

    سوالات رایج

    با توجه به توضیحاتی که در متن مقاله گفته شد؛ هزینه تحصیل در استرالیا در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به ترتیب 25,000 تا 45,000 دلار، 25,000 تا 50,000 دلار و 15,000 تا 35,000 دلار برآورد می‌شود.

    امکان تحصیل رایگان در استرالیا بدون اخذ بورسیه وجود ندارد. بورسیه‌های تحصیلی برای مقاطع ارشد و دکتری در دسترس هستند.

    به طور معمول ویزای تحصیلی استرالیا ظرف 4 ماه (در صورت برآورده شدن تمامی شرایط) صادر می‌شود.

    عنوان جعبه آیکون دار

    Click to add your own text here