تحصیل در رشته حقوق کانادا

چگونه می‌توانم به عنوان یک وکیل در کانادا فعالیت کنم؟

مسیر تبدیل شدن به یک وکیل در کانادا

(The pathway to become a lawyer in Canada)

در این مقاله قصد داریم به یکی از رشته‌های پرطرفدار و پر چالش در کانادا بپردازیم. این رشته چیزی نیست به جزء رشته حقوق. رشته حقوق در کانادا یکی از رشته‌های پرطرفدار است.  تحصیل در رشته حقوق در کانادا مسیری مشخص دارد. اغلب افرادی که در این رشته تحصیل می‌کنند پس از فارغ التحصیلی به حرفه وکالت مشغول می‌شوند. 

کانادا در حوزه آموزش حقوق از شهرت خوبی برخوردار است. افرادی که مدرک حقوق خود را از دانشگاه ‌های کانادا گرفته‌اند می‌توانند در هر کشوری که دوست دارند، مشغول به کار شوند. برای اشتغال به کار تنها کافی است که در آزمون کانون وکلای آن کشور قبول شوند و صلاحیت‌های عمومی موردنیاز در آن کشور را احراز کنند.

اگر به حوزه حقوق و قانون علاقه‌مندید و دنبال شغل چالشی و پرمسئولیت هستید، این شغل میتواند مناسب شما باشد. در ادامه، بیشتر در مورد تحصیل در رشته حقوق و مسیر وکیل شدن در این کشور صحبت می‌کنیم. اما پیش از هر کاری بهتر است ابتدا کمی با سیستم تحصیلی رشته حقوق در کانادا آشنا شوید.

پس با ما همراه باشید.

ویدئوهای‌ پربازدید:

پذیرش راحت در دانشگاه‌های استرالیا

شرایط تحصیل در رشته حقوق در کانادا

شرایط تحصیل در رشته حقوق در کانادا مانند بسیاری از کشورهای دیگر سیستم منحصربه‌فرد خود را دارد. برای تحصیل در رشته حقوق در کانادا که معمولاً از لیسانس رشته حقوق آغاز می‌شود، متقاضی باید دیپلم دبیرستان را دریافت کرده باشد.

بیشتر متقاضیان رشته حقوق پیش از ورود به این رشته، دوره کارشناسی در رشته دیگری را می‌گذرانند. برای ورود به دانشگاه‌های کانادا در رشته حقوق، باید آزمون ورودی دانشکده‌های حقوق موسوم به ال ست (LSAT) را گذراند.

نمره موردقبول در این آزمون، معمولاً ۱۵۰ به بالا است. آزمون ال ست ۴ بار در سال برگزار می‌شود. بر اساس نتیجه آزمون LSAT و معدل دوره کارشناسی، متقاضی می‌تواند در یکی از دانشکده‌های حقوق کانادا تحصیل‌کرده و در صورت لزوم تحصیل خود را در مقاطع بالاتر ادامه دهد.

دانشکده‌های حقوق در کانادا مدارک متفاوتی را برای اپلای از متقاضیان می‌خواهند. اما مدارکی چون کارنامه مقطع قبلی، نمرهLSAT ، گواهینامه زبان (تافل و آیلتس) و انگیزه نامه تحصیلی ازجمله مدارکی هستند که برای اپلای در تمامی دانشکده‌های حقوق در کانادا لازم هستند.

محتوای آزمون LSAT هیچ ارتباطی با سطح علمی افراد در مورد حقوق ندارد.

قسمتی از این آزمون شامل سوال‌های چند گزینه‌ای است. در این قسمت مهارت خواندن، تحلیل و منطق متقاضیان مورد بررسی قرار می‌گیرد. در قسمت دیگر هم متقاضیان باید یک متن مانند قسمت رایتینگ آزمون‌های زبان بنویسند. افراد می‌توانند چندین بار در این آزمون شرکت کنند.

مدارک لازم برای اخذ پذیرش در رشته حقوق در کانادا

خب بعد از معرفی شرایط تحصیل در رشته حقوق در دانشگاه‌های کانادا، نوبت معرفی مدارک لازم برای اپلای در این رشته است. در این قسمت قصد داریم، مدارک لازم برای دریافت پذیرش حقوق در مقاطع مختلف در کانادا را معرفی کنیم.

کارشناسی

  • داشتن مدرک لیسانس در هر رشته
  • معدل بالا در مقطع پیش‌دانشگاهی حداقل ۱۴
  • قبولی در آزمون ورودی دانشکده های حقوقLSA

اغلب نیازی نیست که برای ورود به کارشناسی حقوق، مدرک تحصیلی قبلی شما نیز با حقوق مرتبط باشد.

کارشناسی ارشد

  • کسب حداقل معدل ۱۶ در کارنامه تحصیلی مقطع لیسانس
  • داشتن مدرک زبان آیلتس آکادمیک با نمره کل ۷٫۰ یا بالاتر (حداقل ۶٫۵ در ریدینگ، اسپیکینگ و لیسنینگ و حداقل  ۷ در مهارت رایتینگ)

دکترا

دانشکده‌های حقوق در کانادا مدارک متفاوتی را برای اپلای از متقاضیان می‌خواهند. اما مدارکی چون کارنامه مقطع قبلی (حداقل دیپلم)، نمرهLSAT ، گواهینامه زبان (تافل و آیلتس) و انگیزه نامه ازجمله مدارکی هستند که برای ورود به این رشته در تمامی دانشکده‌های حقوق در کانادا لازم است.

هزینه تحصیل رشته حقوق در کانادا

یکی از سوالات مهمی که اکثر متقاضیان تحصیل رشته حقوق از ما می پرسند این است که، هزینه‌های تحصیل در رشته حقوق در کانادا چقدر است؟

هزینه‌های تحصیل حقوق در کانادا بسته به مقطع، بومی و غیربومی بودن، شهر و دانشگاه مقصد متفاوت است.

به‌عنوان‌مثال هزینه تحصیل رشته حقوق در دانشگاه مک گیل کانادا برای دانشجویان مقیم کانادا ۷،۶۳۰ دلار در سال و برای دانشجویان بین‌المللی ۱۶،۸۱۴ دلار در سال است.

به طور معمول، هزینه ‌های تحصیل در کانادا برای رشته حقوق از ۸ الی ۳۶ هزار دلار کانادا است.

با فرض اینکه مدرک کارشناسی دارید و قصد دارید دوره حقوق را در کانادا بخوانید،‌ باید سالانه شهریه حدود ۳۰ هزار دلار را پرداخت  کنید. اگر قبلاً در رشته حقوق تحصیل کرده‌اید و قصد دارید وارد مراحل معادل‌سازی مدرک خود شوید، درمجموع هزینه تحصیل شما حدود ۴۰ هزار دلار خواهد شد.

بورسیه تحصیلی رشته حقوق در کانادا

امکان تحصیل رایگان در کانادا و دریافت بورسیه تحصیلی کانادا رؤیای بسیاری از علاقه‌مندان به تحصیل در دانشگاه‌های خارج است. بهتر است در همین ابتدا به این واقعیت اشاره‌کنیم که تحصیل رایگان رشته حقوق در کانادا از طریق دریافت بورسیه در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های کانادا اغلب غیرممکن است.

اگر دانشجویی ازلحاظ آکادمیک در سطح بسیار خوبی باشد ممکن است بتواند کمک‌هزینه تحصیلی دریافت کند. کمک‌هزینه تحصیلی اغلب ۱۰ تا ۲۰ درصد از هزینه‌های تحصیل را پوشش می‌دهند.

دریافت بورسیه و تحصیل رایگان عموماً در مقطع دکترا در کانادا امکان‌پذیر است. داشتن رزومه آکادمیک قوی، معدل بالا، نمره زبان بالا و … میتواند شناس دریافت بورسیه را افزایش دهد.

رشتــــــه یا دانشگــــــــاهی که به‌دنبال آن هستید را جستجو کنید.

    دانشگاه های برتر برای تحصیل در رشته حقوق کانادا

    اولین گام برای موفقیت شغلی در رشته حقوق، پیدا کردن دانشگاهی است که کاملاً برای شما مناسب است. گفتنی است که، دانشکده‌های حقوق کانادا از بهترین‌های دنیا هستند.

    در حدود ۱۸ دانشکده حقوق در کانادا وجود دارد که ۸ مورد از آنها در استان انتاریو قرار دارد. در ادامه، برخی از دانشگاه‌های برتر کانادا برای تحصیل در رشته حقوق معرفی شده‌اند.

    تحصیل در رشته حقوق دانشگاه تورنتو کانادا

    دانشگاه تورنتو کانادا

    خالی از لطف نیست بدانید وقتی‌که از دانشگاه تورنتو صحبت می‌کنیم، درباره‌ی یکی از بزرگ‌ترین، مدرن‌ترین و سطح بالاترین دانشگاه‌های دنیا می‌کنیم. در مورد آوازه و شهرت دانشگاه تورنتو نیاز به سخن چندانی نیست.

    دانشکده حقوق این دانشگاه یکی از بهترین دانشکده‌های حقوق در کانادا به شمار می‌رود. دانشکده حقوق دانشگاه تورنتو فرصت‌های بی‌نظیری را برای دانشجویانش حقوق فراهم کرده است. فرآیند پذیرش دانشجوی آن بسیار دشوار است و تقریباً سخت‌ترین شرایط پذیرش را میان دانشکده‌های حقوق کانادا دارد.

    این دانشکده در دوره‌های مختلف دانشجو می‌پذیرد. میانگین LSAT  مورد نیاز برای پذیرش این دانشگاه ۱۶۶، میانگین معدل (GPA)   ۳٫۸ از ۴ و شهریه آن حدود ۳۶ هزار دلار کانادا در سال است.

    تحصیل در رشته حقوق دانشگاه مک گیل کانادا

    university of ontario institute of technology

    یکی از مراکز آموزشی عالی کم‌آوازه اما معتبر کشور کانادا، دانشگاه مک گیل است که در خیابان مرکزی شهر مونترال قرارگرفته است

    دانشکده حقوق دانشگاه مک گیل، یکی از قدیمی‌ترین دانشکده‌های حقوق کانادا است. این دانشکده در دامنه کوه زیبای رویال، کنار پردیس اصلی دانشگاه و در قلب شهر مونترال (استان کبک) قرار دارد.

    بیش از یک قرن و نیم است که دانشکده حقوق مک گیل مرزهای آموزش و پژوهش حقوقی را درنوردیده و تعدادی از نخست وزیران و قضات دیوان عالی کانادا هم از فارغ‌التحصیلان آن بوده‌اند.

    این دانشکده دانشجویانی از سراسر دنیا در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا می‌پذیرد. میانگین LSAT مورد نیاز برای پذیرش این دانشگاه ۱۶۲ و میانگین GPA برابر با ۸۵ درصد است.

    تحصیل در رشته حقوق دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا

    دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا

    یکی از مقرون‌به‌صرفه مراکز آموزش عالی در کشور کانادا در شهر ونکوور قرار دارد. این دانشگاه که بریتیش کلمبیا نام دارد، ازجمله دانشگاه‌هایی است که با شهریه‌های منصفانه دانشجویان غیربومی زیادی را پذیرش می‌کند.

    ۵۴ استاد تمام‌وقت برجسته با تخصص‌های مختلف، در دانشکده حقوق آلارد دانشگاه بریتیش کلمبیا فعالیت می کنند.

    بسیاری از این اساتید به دلیل فعالیت‌های خود درزمینه‌های مختلف علم حقوق ازجمله حقوق تجارت، بین‌الملل، محیط‌زیست و منابع طبیعی و مسائل حقوقی بومیان، به شهرت جهانی خوبی دست یافته‌اند.

    در طی ۷۰ سال گذشته مدرسه حقوق الارد در دانشگاه بریتیش کلمبیا شخصیت‌های تأثیرگذار حرفه‌ای و افراد سرشناس اجتماعی را تربیت کرده است. افرادی که امروز وارد این دانشکده می‌شوند هم با وسواس ویژه برگزیده می‌شوند تا بتوانند نقشی تأثیرگذار در آینده جامعه کانادا داشته باشند.

    میانگین LSAT  موردنیاز برای پذیرش این دانشگاه ۱۶۶ و میانگین GPA برابر با ۸۳ درصد است.

    تحصیل در رشته حقوق دانشگاه یورک کانادا

    دانشگاه یورک کانادا

    وقتی بحث تنوع به میان می‌آید، دانشگاه یورک کانادا حرف اول را می‌زند. این دانشگاه بسیار پیشرفته است.

    دانشکده حقوق آزگود هال دانشگاه یورک (Osgoode Hall Law School)، دوره‌های درسی متنوع و آینده‌نگرانه‌ای ارائه می‌دهد که دانشجویان را برای فعالیت در هر نوع شغل حقوقی آماده می‌کند.

    دانشکده حقوق این دانشگاه، در شهر تورنتو واقع شده است. نام این کالج برگرفته از نام نخستین رئیس دادگستری اونتاریو است و تا سال ۱۹۵۷تنها مدرسه حقوق این منطقه به شمار می‌رفت. مدرک این دانشکده از اعتبار بین‌المللی برخوردار است و فارغ‌التحصیلان آن علاوه بر مشاغل حقوقی مرسوم، فرصت فعالیت در دولت و نهادهای عمومی، بنگاه‌های تجاری، سازمان‌های غیردولتی و دانشگاه‌ها را نیز خواهند داشت.

    میانگین LSAT  مورد نیاز برای پذیرش این دانشگاه ۱۶۵و میانگین GPA برابر با ۳٫۶۷ است. شهریه رشته حقوق این دانشگاه هم حدود ۲۶ هزار دلار کانادا در سال است.

    تحصیل در رشته حقوق کانادا و مراحل ورود به بازار کار کانادا

    • 1

      شغل وکالت همواره یکی از با پرستیژترین و پول‌سازترین مشاغل در جهان است. در کانادا این شرایط فراهم است که علاقه‌مندان به این رشته، بتواند دوره‌های وکالت را گذرانده و در این کشور مشغول به کار شود.

    • 2

      برای اشتغال به کار در حوزه وکالت، شرکت در آزمون LSAT حقوق الزامی است. LSAT مخفف Law School Admission Test و به معنای آزمون ورودی دانشکده‌های حقوق است.

      آزمون  LSAT در باب درک مطلب، استدلال تحلیلی حقوقی، توانایی تصمیم‌گیری منطقی حقوقی و… است.

    • 3

      مرحله بعدی در مسیر وکیل شدن، تکمیل دوره آموزشی آزمون ورودی وکلا موسوم به آزمون Bar و گذراندن دوره کارآموزی وکالت است.

    • 4

      افرادی که در کشور خود لیسانس حقوق را دریافت کرده‌اند و قصد دارند به‌عنوان وکیل در کانادا کار کنند، راه متفاوتی را پیش رو خواهند داشت. آنها باید ابتدا مدارک خود را در کانادا مورد ارزیابی قرار بدهند. وکلای بین‌المللی می‌توانند در هر زمان، حتی قبل از ورود به کانادا، درخواست ارزیابی مدرک خود را به کمیته ملی اعتبارسنجی (NCA) ارائه بدهند.

      پس از تأییدشدن مدارک توسط کمیته ملی اعتبار سنجی، قبولی در آزمون مربوط به آن و دریافت مجوز وکالت در کانادا می‌توانند در این کشور مشغول به کار گردد.

    نردبان شغلی پس از تحصیل در رشته حقوق کانادا

    در کانادا مانند بسیاری از کشورهای دیگر، برای کار در حوزه وکالت، فارغ‌التحصیلی در رشته‌ی حقوق کفایت نمی‌کند. یک دانشجو پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه، باید آزمونی که به آن Bar Exam می‌گویند را با موفقیت پشت سر بگذارند. این آزمون به‌صورت استانی برگزار می‌شود.  پس‌ازآن دو راه وجود دارد:

    • گذراندن دوره‌ی کارآموزی یا Articling

    این مرحله، آخرین مرحله از تحصیلات رسمی حقوقی بوده و پس‌ازآن مجوز کار به‌عنوان وکیل برای فرد صادر خواهد شد. طول مدت این کارآموزی ممکن است در استان‌های مختلف متفاوت باشد، برای مثال در انتاریو این دوره ۱۰ ماهه است. این دوره می‌تواند به‌صورت تمام‌وقت یا پاره‌وقت، در یک یا چند شرکت حقوقی و یا حتی در خارج از کانادا گذرانده شود.

    • دوره‌ LPP

    در استان انتاریو، گذراندن دوره‌ای مشخص (LPP) در انجمن حقوق انتاریو (Law Society of Ontario) الزامی است.  این دوره شامل چهار ماه کورس عملی – تمرینی و چهارماه تعیین سطح کاری است. این دوره از اواخر آگوست / اوایل سپتامبر شروع‌شده و تا پایان آوریل ادامه دارد.

    زمینه‌های شغلی مختلفی در رشته‌ی حقوق وجود دارد که می‌توان پس از فارغ‌التحصیلی در آن‌ها مشغول به کار شد.

    • حقوق در منافع عمومی

    این حوزه معمولاً به امور حقوقی گروهی خاص می‌پردازد، مانند حقوق زنان یا حقوق افریقایی – کانادایی‌ها

    • بخش خصوصی

    در این حوزه ممکن است در شرکت‌های حقوقی بزرگ (با بیش از ۱۰۰ وکیل) و یا شرکت‌های بسیار کوچک مشغول به کار شوید. وکلا معمولاً در یک زمینه‌ی خاص تخصص و تبحر دارند. برای مثال در حوزه‌ی خانواده، جزا یا محیط‌زیست. برخی از وکلا نیز خدمات در تمامی زمینه‌های حقوقی را ارائه می‌دهند.

    • دولت

    کار برای دولت به این معناست که خود دولت مشتری شما است. در این حالت، ممکن است در دادستانی یا یکی از وزارت خانه‌های دولتی مشغول به کار شوید.

    حتی اگر پس از فارغ‌التحصیل شدن نخواهید به‌عنوان وکیل مشغول به کار شوید، با تحصیل در این رشته، دانش و مهارت‌های لازم برای موفقیت در تقریباً تمامی زمینه‌های شغلی را کسب خواهید کرد. به عنوان مثال، تجارت، سیاست، روزنامه‌نگاری و هر شغل دیگری که به مهارت‌های گفتاری و نوشتاری، توانایی انجام وظایف به شیوه‌ای شفاف و منطقی و توانایی تفکر بحرانی و حل مسئله نیاز داشته باشد.

    جستجوی رشته و دانشگاه در کانادا

    اسمارت اپلای - یک راه هوشمندانه تر

    جستجوی اسمارت رشته و دانشگاه مورد نظر شما در کانادا با لحاظ تمامی الزامات و پیش نیازهای شما و ارسال بهترین گزینه‌ها منطبق با شرایط شما + اخذ پذیرش رایگان

    اسمارت اپلای

    تحصیل در رشته حقوق کانادا و میانگین درآمد پس از تحصیل

    شاید از خودتان سوال کنید که رشته حقوق با این همه سختی تحصیلی و پذیرش، آیا درآمد خوبی هم در کانادا دارد یا خیر؟ پاسخ این سوال مثبت است. در بسیاری از کشورهای جهان، وکالت جزو ۱۰ شغل پردرآمد است. رشته حقوق در کانادا، یکی از رشته‌هایی است که طرفداران بسیاری دارد و وضعیت بازار کار آن رشد چشمگیری داشته و دارد.

    متوسط حقوق وکلا در کانادا ۱۴۰٬۰۰۰ دلار در سال یا ۷۱٫۷۹ دلار در ساعت است. هنگامی که شما به عنوان یک وکیل تازه کار وارد بازار کار می‌شوید، درآمد شما با ۵۵٬۰۰۰ دلار در سال شروع می‌شود. در حالی که با افزایش تجربه و تخصص ممکن است درآمد به بیش از ۱۵۰٬۰۰۰ دلار در سال افزایش ‌یابد.

    در ادامه می‌توانید میانگین دریافتی وکلا در استان‌ های کانادا را مشاهده کرده و با هم مقایسه کنید.

    قلمرو شمالی غربی

    ۱۴۲٬۱۷۵

    دلار در سال

    استان آلبرتا

    ۱۲۶٬۵۷۱

    دلار در سال

    استان انتاریو

    ۱۴۰٬۰۰۰ دلار

    دلار در سال

    استان ساسکچوان

    ۱۰۸٬۰۱۱

    دلار در سال

    استان نوااسکوشیا

    ۱۰۷٬۲۲۱

    دلار در سال

    استان نیوبرانزویک

    ۹۱٬۶۱۱

    دلار در سال

    استان بریتیش کلمبیا

    ۸۴٬۰۰۰

    دلار در سال

    تحصیل در رشته حقوق کانادا و کسب اقامت دائم پس از تحصیل

    از دغدغه‌های دانشجویانی که قصد دارند در رشته حقوق در کانادا تحصیل کنند این است که، بتوانند پس از اتمام تحصیل در این کشور بمانند و اقامت کشور کانادا را دریافت نمایند.

    دانشجوهایی که مشغول تحصیل در کشور کانادا هستند، پس از اتمام دوران تحصیل و درصورت واجد شرایط بودن، می‌توانند ویزای تحصیلی کانادا خود را به ویزای کاری تبدیل کرده و با توجه به طول دوره تحصیلی خود در این کشور بمانند و کار کنند.

    پس از گذشت حداکثر سه سال میتوانند برای اقامت دائم کانادا اقدام کنند.

    بنابراین شما می‌توانید پس از تحصیل در کانادا در رشته حقوق، از طریق برنامه‌های سیستم اکسپرس اینتری به شرط اینکه حائز پیش‌نیازهای این برنامه باشید، برای دریافت اقامت دائم تلاش کنید.

    تحصیل رشته حقوق در کانادا و کلام پایانی

    اگر به دنبال آینده‌ای درخشان در حرفه وکالت هستید، چرا به کانادا فکر نمی‌کنید؟ شما می‌توانید در یکی از دانشگاه‌های معتبر کانادا در رشته حقوق ادامه تحصیل دهید و به‌عنوان یک وکیل در این کشور یا هر کشور دیگری که دوست داشتید فعالیت کنید.

    اگر نمی‌دانید که چطور و از کجا باید شروع کنید، توصیه می‌کنیم یکسری هم که شده به وب سایت هوشمند اسمارت اپلای بزنید.

    دست بجنبانید و بیشتر از این وقت را هدر ندهید. کارشناسان ما در اسمارت اپلای باسابقه و تجربه ای که در این زمینه‌دارند  آماده ارائه خدمات به شما عزیزان هستند. کافی است فرم ارزیابی تحصیلی رایگان وب‌سایت را تکمیل کنید. ما با بررسی اطلاعات مندرج، شا را در رسیدن به هدف یاری خواهیم کرد.

    سوالات رایج پیرامون تحصیل حقوق در کانادا

    ورود به دانشکده های حقوق در کشور کانادا بسیار دشوار و اغلب رقابتی است. افراد با رزومه تحصیلی قوی می‌توانند وارد دانشگاه شوند.

    در دانشگاه‌های مختلف متفاوت است. اما برای دانشجویان بین‌المللی از ۸ تا ۳۶ هزار دلار در سال متغیر است.

    بله، مدرک زبان آیلتس آکادمیک حداقل ۷

    معمولاً ۴ سال

    دانشگاه‌های تورنتو، مک گیل، بریتیش کلمبیا و یورک

    داشتن مدرک لیسانس یا گذراندن ۹۰ واحد (سه سال) از مقطع لیسانس

    خیر، داشتن مدرک لیسانس یا گذراندن ۹۰ واحد درسی در مقطع لیسانس الزامی است.

    تقریباً تمام دانشکده‌های حقوق کانادا برای پذیرش به ارائه مدرک LSAT استاندارد احتیاج دارند. آزمون استاندارد LSAT در بسیاری از کشورهای جهان برگزار می‌شود.

    این آزمون حداکثر شش بار در سال (جولای، سپتامبر، نوامبر، ژانویه، مارچ و جون) برگزار می‌شود.