تحصیل در کانادا با مدرک کاردانی

  • شرایط تحصیل در کانادا با مدرک کاردانی

دارندگان مدرک کاردانی که علاقه مند به تحصیل در کانادا هستند معمولاً با یک دغدغه مشترک مواجه‌اند: آیا در پروسه ادامه تحصیل در کانادا، مدرک کاردانی من پذیرفته می‌شود؟ در مورد دارندگان مدرک دیپلم، مدرک کارشناسی یا مدرک کارشناسی ارشد تکلیف تا حدود زیادی روشن است. با پذیرش مدرک یاد شده توسط کالج یا دانشگاه مقصد تحصیل، دانشجو می‌تواند ادامه تحصیل خود را در یک مقطع بالاتر آغاز کند.

اما وضعیت در مورد دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل در کانادا با مدرک کاردانی قدری متفاوت است. آن‌ها با این ابهام مواجه‌اند که آیا پس از پذیرش در رشته خود تحصیلات انجام شده در مقطع کاردانی مورد پذیرش قرار می‌گیرد؟ یا اینکه لازم است همچون یک دانشجوی تازه وارد دوره کارشناسی پیوسته تحصیلات خود را از ابتدا آغاز کنند؟ همچنین این پرسش برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا با مدرک کاردانی مطرح است که چه گزینه‌هایی برای تحصیل پیش روی آن‌هاست و چه مدارکی برای این منظور باید آماده کنند؟

پس اگر شما هم از جمله این دانش آموزان هستید با ما همراه باشید تا بتوانید با مطالعه این مطلب اطلاعات لازم و ضروری در مورد شرایط تحصیل در کانادا با مدرک کاردانی را به دست آورید.

مسیر تحصیل در کانادا با مدرک کاردانی

دانشجویان می‌توانند با انتخاب از بین صدها رشته تحصیلی متفاوت، مسیر تحصیلی خود را در کالج‌ها و دانشگاه‌های کانادایی برای تحصیل در کانادا با مدرک کاردانی دنبال کنند. هر برنامه تحصیلی سرفصل‌های منحصر به فردی مانند مباحث تئوریک، دروس عملی و امتحانات خاص خود را دارد که دانشجویان باید آن‌ها را تکمیل کنند. دانش آموزان می‌توانند برای تحصیل در کانادا با مدرک کاردانی با توجه به این سرفصل‌های آموزشی دست به انتخاب و گزینش بزنند.

در اینجا بحث ترانسفر یا انتقال واحدهای درسی برای متقاضیان تحصیل در کانادا با مدرک کاردانی اهمیت زیادی می‌یابد. انتقال واحدهای درسی در کانادا یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تحصیل در کاناداست. با انعطاف موجود در این سیستم دانشجویان می‌توانند واحدهای تحصیلی گذرانده خود را ترانسفر کرده و در مقاطع بالاتر تحصیل کنند.

به این شیوه سیستم انتقال واحد درسی (Credit Transfer ) گفته می‌شود که شیوه مرسوم در مورد ادامه تحصیل در کانادا برای دانشجویان کانادایی و هم چنین دانشجویان بین‌المللی است. در این روش، دانشجو ابتدا در کالج مورد نظر خود دوره‌ای را شروع کرده و در ادامه بر اساس معدل به دست آمده در کالج می‌تواند دروس خود را به کالج یا دانشگاه دیگری انتقال دهد.

این روش برای متقاضیانی که قصد ورود به دانشگاه‌های با رنک قوی را دارند بسیار مرسوم است. متقاضی می‌تواند در دوره کالج که ورود به آن رقابت کمتری می‌طلبد وارد شده و با تقویت مهارت زبان و هم چنین پایه درسی دروس خود را به دانشگاه مورد نظر انتقال دهد و ادامه آن را در آن دانشگاه پیگیری کند.

همچنین دارندگان مدرک کاردانی می‌توانند از این روش برای ادامه تحصیل خود سود ببرند. کانادا در زمینه انتقال واحدهای درسی بین کالج‌ها و دانشگاه‌ها پیشرفته‌ترین کشور دنیا می‌باشد. در بین استان‌های کانادا در زمینه انتقال واحدهای درسی قوی‌ترین سیستم را استان بریتیش کلمبیا دارد. سالیانه در کل کانادا بیش از ۶۰ هزار دانشجو از سیستم انتقال واحد درسی استفاده می‌کنند.

اما بازگردیم به پرسش نخست و یا دغدغه اولیه متقاضیان تحصیل در کانادا با مدرک کاردانی؛ اینکه آیا تحصیلات و واحدهای گذرانده شده در مقطع کاردانی مورد پذیرش کالج و یا دانشگاه محل تحصیل قرار خواهند گرفت؟ پاسخ این است که شما اگر بتوانید برای دوره کارشناسی در یکی از دانشگاه‌های کانادا پذیرش بگیرید می‌توانید درخواست انتقال واحد (Credit Transfer) بدهید. با این حال اینکه چه تعداد از واحدهای شما پذیرفته شود به معروفیت دانشگاه مبدأ و مقصد بستگی دارد.

در اینجا نقش مشاوران تحصیلی و وکیل شما پررنگ و تعیین کنده خواهد بود. آژانس مهاجرتی اسمارت اپلای با برخورداری از خبره‌ترین مهاجران تحصیلی در کنار شما خواهد بود تا بهترین تصمیم در این مورد از سوی شما گرفته شود و بتوانید با درست‌ترین تصمیم ممکن در زمان و هزینه خود صرفه‌جویی کرده بهترین مسیر را برای تحصیل در کانادا با مدرک کاردانی برگزینید. برای این منظور می‌توانید با پر کردن فرم ارزیابی با مشاوران ما در تماس باشید و از راهنمایی‌های آن‌ها بهره‌مند شوید.

ممکن است پس از اخذ پذیرش در دوره کارشناسی، به واسطه دانشگاهی که انتخاب کرده‌اید و البته دانشگاهی که مدرک کاردانی خود را در آنجا اخذ کرده بودید، تعداد واحدهای محدودی از شما پذیرفته شود و بیشتر از 90 درصد واحدها مجدداً لازم به گذراندن شوند. در این زمینه علاوه بر اینکه به اعتبار آن دانشگاه در مقایسه با اعتبار دانشگاه محل تحصیل در دوره کاردانی توجه می‌شود به نمراتی که در آن دروس اخذ شده نیز توجه می‌شود. مثلاً اگر نمرات اخذ شده توسط شما بالای 15 یا B باشد احتمال قبولی واحدهای گذرانده شده در دوره کاردانی افزایش می‌یابد.

بدین ترتیب متقاضیان تحصیل در کانادا با مدرک کاردانی باید به این مهم توجه داشته باشند احتمال پذیرش انتقال واحد در دانشگاه‌های کانادا بالا نخواهد بود مگر آنکه دانشگاه محل تحصیل شما در ایران در زمره دانشگاه‌های معروف قرار داشته باشد. یا اینکه پذیرش شما در کانادا از دانشگاه‌های غیر معروف یا کالج‌های کانادایی انجام شده باشد.  طبیعی است که اگر دانشگاه مورد نظر شما در رتبه‌های حدود 800 جهانی به بالا باشد احتمال انتقال واحد افزایش خواهد یافت.

استادی پرمیت یا مجوز تحصیلی زمانی که پذیرش دانشگاه را کسب کنید به شما داده می‌شود. این مدرک نشان می‌دهد که شما در کانادا تحصیل و زندگی کنید. برای تحصیل در کانادا با مدرک کاردانی شما باید برای مقطع کارشناسی اقدام کنید. از مزایای تحصیل در این مقطع، وفور و تعداد زیاد رشته‌های موجود است. دانش آموزان می‌توانند در تمامی رشته‌های پزشکی، مهندسی، علوم پایه، علوم انسانی و دوره‌های زبان در کانادا شرکت کنند. به واقع زمینه تحصیل در کانادا در انواع رشته‌های هنر و علوم انسانی، کسب و کار و مدیریت، علوم کامپیوتر، مهندسی و فناوری، ریاضیات، پزشکی و علوم زیستی، علوم طبیعی و علوم اجتماعی وجود دارد.

برای تحصیل در کانادا با مدرک کاردانی شما باید سالانه هزینه‌ای بین ۵٫۰۰۰ دلار تا ۲۵٫۰۰۰ دلار کانادا بر اساس برنامه تحصیلی که انتخاب می‌کنید پرداخت نمایید. با این حال اینکه چه تعداد از  واحدهای شما پذیرفته شود در میزان هزینه‌های شما تأثیرگذار خواهد بود. در عین حال علاوه بر هزینه شهریه دانشگاه شما باید فکری هم به حال هزینه‌ها کنید و برای هزینه‌های زندگی خود هم رقمی در حدود ۲۰٬۰۰۰ دلار استرالیا برای هر نفر در نظر بگیرید.

از این مبلغ بسته به محل زندگی شما و سبک زندگی که در پیش می‌گیرید رقمی در حدود ۶ تا ۹ دلار به هزینه‌های زندگی بازمی‌گردد. همچنین در نظر داشته باشید که سالیانه باید مبلغ ۶۰۰ دلار کانادا برای بیمه سلامت بپردازید.

جستجوی رشته تحصیلی در کانادا با شرایط شما + پذیرش رایگان

در تمامی مقاطع حتی بدون نمره زبان

با ابزار قدرتمند اسمارت سرچ، شرایط اولیه خود را اعلام کنید، ابزار قدرتمند اسمارت سرچ حتما برای شما رشته‌ای پیدا خواهد کرد. حتی اگر نمره زبان ندارید هم جستجوی خودتون را انجام بدید. بسیاری از دانشگاه های کانادا حتمی بدون نمره زبان امکان دریافت پذیرش دارند.

اسمارت اپلای

اجازه کار در کانادا با مدرک کاردانی

با توجه توضیحات بالا در مورد هزینه‌های زندگی در کانادا، شما ناگزیر از آن خواهید بود که برای تأمین هزینه‌های تحصیل در کانادا با مدرک کاردانی از شرایط کار پارت تایم در کانادا بهره‌مند شوید. برای مطالعه شرایط کار حین تحصیل در کانادا می‌توانید این مقاله را مطالعه نمایید. با این حال از ویژگی‌های مثبت تحصیل در کانادا اجازه کاری است که دانشجویان داده می‌شود تا بتوانند به صورت پارت تایم و در حین تحصیلات خود 20 ساعت در هفته به کار بپردازند و در طول تعطیلات تابستانی و زمستانی هم بدون نیاز به مجوز کار به کار فول تایم مشغول شوند.

با این حال برای آنکه بتوانید واجد این شرایط باشید شما باید :

  • مجوز تحصیل یا استادی پرمیت معتبر داشته باشید.
  • دانشجوی تمام وقت باشید.
  • در یکی از مراکز عالی معتبر تائید شده designated learning institutionدر حال تحصیل در مقاطع دانشگاهی باشید برای کسب اطلاع دقیق‌تر در مورد مؤسسات آموزشی منتخب یا DLI می‌توانید مقاله زیر را مطالعه کنید.
  • در حال تحصیل در دوره‌های آکادمیک یا تخصصی باشید که منجر به اخذ مدرک شود و حداقل طول دوره 6 ماه باشد.

مهم‌ترین شرط اشتغال در کانادا، داشتن شماره بیمه اجتماعی (Social Insurance Number)  بوده که به کد SIN نیز معروف است. شماره‌ای ۹ رقمی که اخذ آن رایگان بوده و به منزله کد ملی فرد است‌. همچنین باید توجه کرد که پس از شروع به کار با ویزای تحصیلی به سرعت و ظرف مدت ۳ روز باید کد SIN را دریافت نمود. دانشجویان می‌توانند میان کار کردن در محیط دانشگاه(On Campus) و در خارج از دانشگاه(Off Campus)  تصمیم‌گیری نمایند.

کار دانشجویی در محیط دانشگاه: مطابق قانون کانادا، تمامی افراد دارنده ویزای تحصیلی کانادا می‌توانند در ساعات بیکاری خود در محیط داخلی دانشگاه کار کنند که به این نوع اشتغال کار دانشجویی (On Campus) گفته می‌شود. این شیوه کار کردن نیازی به دریافت مجوز کار نداشته و دانشجویان می‌توانند از این طرق هزینه‌های تحصیل و زندگی خود را تأمین کنند.

کار دانشجویی در محیط خارج از دانشگاه: بر اساس قوانین تصویب شده از سال ۲۰۱۴، دانشجویان می‌توانند چنانچه از شرایط لازم برخوردار باشند که در ویزای تحصیلی آنها با برچسبی ویژه متمایز شده است، بدون احتیاج به مجوز کار حداکثر ۲۰ ساعت در هفته خارج از محیط دانشگاه کار کنند.

درس ها و واحدهای تحصیلی با مدرک کاردانی

برنامه‌های تحصیلی متشکل از بخش‌های مجزا هستند که هر کدام درس نامیده می­شوند. به عنوان مثال، هنگام تحصیل در رشته بازرگانی، دانشجویان باید درس‌های عملی در موضوعات اقتصاد، حسابداری و کارآفرینی را بگذرانند. دانشجویان در همان برنامه ممکن است نیاز به تکمیل دروس دیگری بسته به گرایش‌های تخصصی رشته خود داشته باشند. برای مثال یک دانشجوی برنامه بازاریابی معاملات ملکی، درس‌های عملی متفاوتی از یک دانشجوی حسابداری دارد؛ حتی با اینکه هر دو این دانشجویان متعلق به دسته «دانشکده تجارت و مدیریت» هستند.

اغلب دروس در کانادا متشکل از مجموعه‌ای از کلاس‌های هفتگی، امتحانات و کارهای عملی مستقل در هر گرایش تحصیلی هستند و طول مدت آن‌ها 12 هفته می­باشد. یک برنامه تحصیلی هنگامی تکمیل می­شود که تعداد واحدهای لازم برای رسیدن به اهداف برنامه، گذرانده شده باشد.  هنگام تکمیل یک درس، دانشکده به دانشجو یک «واحد» در جهت تکمیل برنامه تحصیلی اعطا می­کند. برای مثال یک دوره لیسانس در کانادا معمولاً از مجموع 120 واحد تشکیل می­شود و هر درس گذرانده شده عموماً شامل سه واحد می­باشد.

نیمسال های تحصیلی

سال تحصیلی در کانادا متشکل از دو ترم است که معمولاً با نام نیمسال شناخته می­شود. اکثر آموزشگاه‌ها در کانادا از یکی از دور روش نیم سالانه یا دوره‌های سه ماهه  استفاده می­کنند؛ به این معنا که سال تحصیلی به دو نیمسال با طول یکسان یا سه ترم با طول یکسان تقسیم می­گردد. دانشجویان باید به این نکته توجه داشته باشند که ماه سپتامبر به دلایل عملی، زمان آغاز سال تحصیلی در کانادا هست.

تحصیل در کالج های کانادا با مدرک کاردانی

تحصیل در کالج در کانادا برای متقاضیان تحصیل در کانادا با مدرک کاردانی بسیار رایج می‌باشد . متقاضیان تحصیل در دوره‌های فنی حرفه‌ای ، برخی رشته‌های مهندسی ، علوم کاربردی و هنری ، می‌توانند برای تحصیل در کالج‌های کانادا درخواست بدهند . اخذ پذیرش از کالج‌ها به نسبت ساده‌تر از دانشگاه است و این خود انگیزه قابل توجهی برای متقاضیان تحصیل در کانادا با مدرک کاردانی می‌باشد. مدت زمان تحصیل در کالج‌های کانادا دو تا چهار سال به طول می‌انجامد . بسیاری از کالج‌ها امکان انتقال واحدهای درسی به دانشگاه‌های کانادا را فراهم کرده‌اند . بسیاری از دانشجویان بین‌المللی از این امکان استفاده می‌کنند .

این روش برای یک دانشجوی خارجی مقرون به صرفه می‌باشد . به این گونه که ابتدا وارد کالج شده و در یک محیط ساده و کوچک‌تر با هزینه کمتر شروع به تحصیل می‌کنند. پس از اتمام تحصیل، با ارائه نمره زبان و معدل به دانشگاه مورد نظر و انتقال واحدهای درسی پاس شده ، تحصیل در دانشگاه را آغاز می‌کنند.

شما در کالج‌ها می‌توانید مدارک متفاوتی مانند certificates و یا مدرک دیپلم دریافت کنید. تفاوت این مدرک‌ها در این است که مدرک دیپلم یک سال به طول می‌انجامد که اگر دیپلم برای کارشناسی صادر شود در حد دیپلم ایران است. این روش برای عزیزان علاقه‌مند برای تحصیل در کانادا با مدرک کاردانی روش ایده آلی است . اطلاعات جامع‌تر را از مشاورین تحصیلی اسمارت اپلای بپرسید .

تحصیل دانشگاهی در کانادا با مدرک کاردانی

متقاضیان تحصیل در کانادا با مدرک کاردانی، می‌توانند تمامی رشته‌های مقطع لیسانس را برای تحصیل انتخاب کنند . فقط این افراد باید حتماً شرط معدل و نمره زبان را رعایت کرده باشند.

  1. شما با برخورداری از مدرک کاردانی، متقاضیان تحصیل در دوره‌های فنی حرفه‌ای، برخی رشته‌های مهندسی، علوم کاربردی و هنری، می‌توانند برای تحصیل در کالج‌های کانادا درخواست بدهند.
  2. بسته به معدل و دانشگاهی که مدرک کاردانی‌تان را دریافت کرده‌اید و دانشگاهی که اکنون قصد تحصیل در آن را دارید واحدهای پاس شده شما در دوره کاردانی پذیرفته می‌شود.
  3. با داشتن مدرک کاردانی شما می‌توانید ابتدا وارد کالج شوید و پس از اتمام تحصیل، با ارائه نمره زبان و معدل به دانشگاه مورد نظر و انتقال واحدهای درسی پاس شده ، تحصیل در دانشگاه را آغاز کنید.
  4.  در حین تحصیل در کانادا شما می‌توانید ۲۰ ساعت در هفته به کار بپردازید و در طول تعطیلات تابستانی و زمستانی هم بدون نیاز به مجوز کار به کار فول تایم مشغول شوید.
  5. میزان تقریبی شهریه و هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی در کانادا حدود ۱۵هزارتا ۲۰ هزار دلار کانادا برآورد می‌شود.
  6. پس از پایان تحصیلات در کانادا دانشجویان می‌توانند از اجازه کار پس از تحصیل بهره‌مند شوید.
  7.  در صورتی که قصد ماندن در کانادا را داشته باشید می‌توانید در قالب برنامه اکسپرس اینتری و از طریق برنامه تجربه کانادایی برای کسب اقامت دائم اقدام کنید.

آیا شما واجد شرایط تحصیل در کانادا با مدرک کاردانی هستید؟

برای تحصیل در کانادا با مدرک کاردانی شما باید ابتدا رشته تحصیلی مورد نظرتان را انتخاب کنید و سپس جستجو برای انتخاب موسسه آموزشی ایده آل خود را کلید بزنید. برای اطلاعات بیشتر و برای جستجو میان موسسه‌های آموزشی، موتور جستجوی وب‌سایت اسمارت اپلای را امتحان کنید. در واقع برای اخذ پیشنهاد هوشمند برای بهترین موسسه آموزشی بسته به هر نوع نیاز، موتور سرچ وب‌سایت اسمارت اپلای می‌تواند به شما کمک کند.