رشته های تحصیلی در کانادا

تنوع رشته‌های تحصیلی در کانادا موضوعی است که موجب شده این کشور با استقبال بی‌نظیری از سوی دانشجویان بین‌المللی مواجه بشود. رشته‌های تحصیلي کانادا، به یک و یا دو شاخه محدود نمی‌شوند. کانادا مانند سایر کشورها و یا شاید بسیار بیش از دیگر کشورها، تنوع زیادی در رشته‌های تحصیلی دارد.

رشته‌های تحصیلی در کانادا از علوم اجتماعی گرفته تا هنرهای زیبا، توسعه و گسترش‌یافته اند. کم پیش می‌آید فردی به نیت ادامه تحصیل در رشته‌ای، عازم کانادا بشود و آن رشته را در دانشگاه‌های برجسته این کشور پیدا نکند.

در این پست می‌خواهم مشخصاً درباره رشته‌های تحصیلی در کانادا صحبت کنم و  پرطرفدارترین و بهترین رشته‌ها برای تحصیل در این کشور را معرفی کنم.

اگر دوست دارید درباره بهترین رشته‌های تحصیلي در کانادا و حتی بازار کار آنها در این کشور بیشتر بدانید، توصیه می‌کنیم در ادامه مطلب با من همراه باشید.

ویدئوهای‌ پربازدید:

تغییر رشته و محل تحصیل در کانادا

بهترین رشته های تحصیلی در کانادا در یک نگاه

در کشور کانادا کلیه امکانات تحصیلی برای دانشجوها فراهم است. در حال حاضر، بهترین رشته‌ها در دانشگاه ‌های کانادا آموزش و ارائه می‌شوند. در این قسمت می‌خواهم اشاره کوچکی به بهترین رشته‌های تحصیلی در کانادا داشته باشم. البته ناگفته نماند که این اطلاعات ممکن است سالانه دستخوش تغییرات نیز بشود. اما آنچه که در این قسمت ارائه‌شده بر اساس آخرین آمار به‌دست آمده از بهترین رشته‌های تحصیلی در کانادا است.

۱. دوره‌های مدیریت و ام بی ای MBA

دوره‌های  ام بی ای MBA یکی از پرطرفدارترین رشته‌های تحصیلی در کانادا است. از مزایای مهم تحصیل در این رشته می‌توانیم به، فراوانی فرصت‌های شغلی و درآمد بالای آن اشاره کنیم. البته باید در نظر بگیرید که هزینه تحصیل در این رشته در برخی از دانشگاه‌های کانادا کمی گران است.

و اما سایر رشته‌ها:

 ۲. کامپیوتر و مهندسی نرم افزار

 ۳. مدیریت امورمالی در کانادا

 ۴. پرستاری در کانادا

۵. داروسازی در کانادا

۶. مهندسی

 ۷. مهندسی شیمی یا نفت در کانادا

۸. زمین شناسی در کانادا

۹. علوم کشاورزی و جنگلداری در کانادا

۱۰. روزنامه نگاری در کانادا

بهترین رشته‌ های تحصیلی در کانادا کدامند؟

رشته مدیریت

دوره‌های ام بی ای MBA

دوره‌های  ام بی ای (MBA) یکی از پرطرفدارترین رشته‌هاي تحصیلی در کانادا است. از مزایای مهم تحصیل در این رشته می‌توانیم به، مناسب بودن بازار کار و درآمد بالای آن اشاره کنیم.  البته باید در نظر بگیرید که هزینه تحصیل در این رشته در برخی از دانشگاه‌های کانادا کمی گران است.

به دلیل نیاز بازار کار کانادا به رشته‌هاي ام بی ای، این رشته در میان دانشجویان خارجی علاقه‌مند به تحصیل در کانادا بسیار محبوب و پرطرفدار است. شرایط تحصیل در دوره‌های مدیریت و ام بی ای با توجه به ماهیت دوره متفاوت است.

دوره‌های ام بی ای بین یک تا دو سال طول می‌کشند. متقاضیان تحصیل در این رشته باید نمره آزمون  جی مت (GMAT)، آیلتس ۶٫۵-۷ و سابقه کار مدیریتی داشته باشند.

دوره‌های ام بی ای شامل:  مدیریت اجرایی (EMBA)، مدیریت بین‌المللی (IMBA)، ام بی ای در حوزه مدیریت تکنولوژی و فناوری اطلاعات (MBA-MTI)، توسعه اقتصادی جوامع (MBA-CED)، دوره‌های ام بی ای با مدرک تحلیلگر خبر مالی و سرمایه گذاری (MBA- FAA)

نکته

متقاضیان پس از تحصیل در رشته‌هاي  ام بی ای، می‌توانند به‌راحتی وارد بازار کار بشوند.

برخی از دانشگاه‌ها ممکن است به نمرات آیلتس بالاتری نیاز داشتهباشند.

رشته کامپیوتر و مهندسی نرم افزار

کامپیوتر

تمامی دانشگاه ‌های کانادا که دارای کالج‌های مهندسی هستند، رشته مهندسی کامپیوتر را ارائه می‌کنند. کانادا یکی از کشورهای توسعه یافته در زمین فناوری اطلاعات است. این کشور هر سال اقدام به جذب نیروهای کاری متخصص در حوزه IT، برنامه‌نویسی، طراحی نرم‌افزار و مشاغل مرتبط می‌کند.

بر اساس آمار و ارقام ارائه‌شده در بانک مشاغل کانادا (Job Bank) ، بازار کار رشته مهندسی کامپیوتر و نرم‌افزار در ۱۰ سال آینده در کانادا، عرضه و تقاضای نسبتاً برابری خواهند داشت. پیش‌بینی می‌شود تعداد مشاغل در این صنعت در سال‌های آتی افزایش یابد.

نکته

پذیرش رشته تحصیلی مهندسی کامپیوتر در مقطع ارشد و دکترا در برخی از دانشگاه‌ها مستلزم ارائه مدرک آزمون جی آر ای (GRE) است.

برای تحصیل در رشته کامپیوتر در کانادا، علاوه بر مدرک تحصیلی، تسلط به زبان انگلیسی (کسب نمره آیلتس بالای ۶٫۵) هم الزامی است.

رشتــــــه یا دانشگــــــــاهی که به‌دنبال آن هستید را جستجو کنید.

    مدیریت امورمالی

    مدیریت امورمالی

    با توجه به این حقیقت، که تجارت و بازرگانی پایه‌های اقتصاد هر ملتی را تشکیل می‌دهد، به‌صراحت می‌توان گفت که کلیه دوره‌های مدیریت و بازرگانی ازجمله امورمالی یا همان فاینانس (Finance)، حسابداری و بانکداری از بهترین و پردرآمدترین رشته‌های دانشگاهی در هر کشور محسوب می‌شوند.

    افرادی که در رشته‌های امور مالی تحصیل می‌کنند، درک بالایی از مسائل مالی دارند و می‌توانند تحلیل‌های خوبی در این زمینه انجام داده و سپس بر اساس نتایج، برنامه ریزی مالی درازمدت را انجام دهند. امورمالی ازجمله رشته‌هایی است که از بازار کار فوق‌العاده خوبی در کانادا برخوردار است.

    با تحصیل در این رشته می توان درباره موضوعاتی مانند مدیریت پول، بانکداری، عملکردهای مالی، بیمه و….دانش و اطلاعات جامعی کسب و مهارت هایی همچون برنامه ریزی، خلاصه نویسی و حل مسائل را تقویت کرد و تمامی موضوعات مرتبط با ترازنامه مالی را درک کرد.

    متخصصین این رشته با اعداد و ارقام سروکار دارند. بنابراین باید این نکته را درنظر داشته باشید که اگر به کار با اعداد و ارقام علاقه‌مند هستید بهتر است وارد این رشته شوید، چون تحمل آن برای هر کسی خوشایند نیست.

    نکته

    از عناوین شغلی مرتبط با رشته امور مالی می‌توانیم به: مدیریت دارایی، مدیریت سرمایه‌گذاری، خدمات بانکی، بیمه و حسابداری اشاره کنیم.

    داروسازی در کانادا

    داروسازی

    تحصیل در رشته داروسازی در کانادا  طرفداران زیادی دارد. درحقیقت، داروسازی به عنوان یکی از بهترین رشته‌های تحصیلی در کانادا معرفی شده است. برای تحصیل در این رشته، دانشجو می‌بایست ابتدا در یکی از رشته‌های علوم پایه ازجمله زیست‌شناسی تحصیل و مدرک لیسانس دریافت کند. سپس وارد شاخه داروسازی بشود.

    دوره‌های لیسانس رشته‌های علوم پایه در کانادا عموماً یک تا سه سال طول می‌کشند. پس‌ازآن دانشجو می‌تواند به‌صورت تخصصی در مقطع لیسانس داروسازی مشغول به تحصیل بشود. بعد از اتمام دوره تحصیل، دانشجو می‌تواند با شرکت کردن در آزمون داروسازی و کسب مجوز داروسازی، وارد بازار کار در کانادا بشود.

    ۷۰ درصد از فارغ التحصیلان رشته داروسازی در کانادا پس از اتمام تحصیل در داروخانه‌ها، ۱۵ درصد در بخش آموزش و بخش‌های صنعتی دولت و ۱۵ درصد باقی‌مانده در مراکز درمانی مشغول به کار می‌شوند.

    از پیش‌نیازهای رشته داروسازی می‌توانیم به: داشتن مدرک زبان انگلیسی یا فرانسوی، گذراندن دوره‌های لیسانس رشته‌های علوم پایه ازجمله بیولوژی (زیست‌شناسی) اشاره کنیم.

    نکته

    • یکی از مزایای تحصیل در رشته داروسازی در کانادا این است که این رشته نیازی به قبولی در آزمون سراسری ندارد ولی در عوض نیاز به یک سری پیش‌نیاز و شرایط دارد.
    • برای تحصیل در رشته داروسازی دانشجو باید دوره تحصیلی و کارآموزی خود را در یکی از دانشگاه‌ها و یا مراکز آموزشی مورد تأیید دولت کانادا بگذارند.
    مهندسی

    مهندسی

    کانادا به دلیل اینکه جمعیت کمی دارد، عموماً به نیروی کار مهندس نیاز مبرمی دارد. دانشجوهایی که در رشته تحصیلی مهندسی در کانادا درس می‌خوانند بعد از فارغ التحصیل شدن به‌راحتی می‌توانند وارد بازار کار بشوند.

    به متقاضیان تحصیل در رشته مهندسی در کانادا باید خاطرنشان کنیم، علاوه بر اینکه می‌توانند در رشته عمران در کانادا درس بخوانند، فرصت دارند در سایر رشته‌های مرتبط با مهندسی ازجمله مکانیک، برق، الکترونیک، فناوری اطلاعات و معدن هم تحصیل کنند.

    تحصیل در دوره‌های مهندسی در مقطع کارشناسی در کانادا، البته بسته به نوع رشته متقاضی، ۴ تا ۵ سال طول می‌کشد و هزینه‌های آن هم بسته به رشته و شهر محل تحصیل متغیر است. ولی عموماً هزینه سالانه تحصیل در رشته مهندسی در کانادا در مقطع لیسانس بین ۲۶ تا ۲۸ هزار دلار کانادا و سایر مقاطع (فوق‌لیسانس و دکترا) تقریباً ۱۵ تا ۲۷ هزار دلار کانادا است.

    نکته

    بیشتر رشته‌ها و دانشگاه‌های مرتبط با رشته مهندسی در کانادا به نمره آیلتس ۵٫۵-۶ نیاز دارند.

    داشتن رزومه قوی، نمره آیلتس بالا یا ارائه مقالات معتبر، شانس دریافت بورسیه برای تحصیل در  رشته مهندسی را افزایش می‌دهد.

    رشته روزنامه نگاری

    روزنامه‌نگاری

    روزنامه‌نگاری نیز یکی از بهترین رشته‌های تحصیلی در کانادا است. گفتنی است که در کشور کانادا ده‌ها هزار نفر به‌عنوان روزنامه‌نگار فعالیت می‌کنند. با توجه به فرصت‌های منحصربه‌فرد کاری در رشته روزنامه‌نگاری، باید گفت که دانشجویان این رشته بعد از اتمام تحصیل می‌توانند به‌سرعت جذب بازار کار می‌شوند.

    فارغ التحصیلان روزنامه‌نگاری از کالج‌ های کانادا، می‌توانند در رسانه‌ها و پایگاه‌های خبر مشغول به کار بشوند. از فرصت‌های شغلی این رشته می‌توانیم به، خبرنگاری، سردبیری، عکاسی، مدیر خبر، تولید برنامه‌های رادیو و تلویزیون، مقاله‌نویسی، مدیر رسانه‌های اجتماعی و خبرنگاری آنلاین تلویزیون اشاره کنیم.

    نکته

    طول دوره روزنامه‌نگاری در کانادا، Certificate )  ۱) تا ۲  (Diploma) سال است.

    مدارک و پیش‌نیاز رشته تحصیلی روزنامه‌نگاری در کانادا شامل: مدرک تحصیلی، ترجمه ریزنمرات، تسلط به زبان انگلیسی (آیلتس آکادمیک برای مقطع کارشناسی حداقل ۶ و تحصیلات تکمیلی حداقل ۶٫۵)، گذراندن آزمون ورودی روزنامه‌نگاری، داشتن رزومه قوی و ارائه انگیزه نامه است.

    متوسط درآمد سالیانه فارغ التحصیلین رشته روزنامه‌نگاری در کانادا، ۳۰ هزار دلار کانادا گزارش‌شده است.

    زمین شناسی

    زمین‌شناسی

    زمین‌شناسی یا ژئولوژی یکی از رشته‌های وابسته به منابع طبیعی است. این رشته زیرشاخه‌های متعددی در دانشگاه‌ها دارد. دانشجویان با ورود به این رشته می‌توانند در فیلدهای مختلف ازجمله زمین‌شناسی نفت، زمین‌شناسی در حوزه ساختمان، سنگ‌شناسی، فسیل‌شناسی و زمین‌شناسی فارغ‌التحصیل شوند.

    دانشجوهایی که در رشته علوم زمین و زمین‌شناسی در کانادا تحصیل می‌کنند، می‌توانند درآمد خوبی داشته باشند. مطالعات حاکی از آن است که در حال حاضر بازار کار این رشته در کانادا بسیار عالی است.

    افرادی که در این فیلد تحصیل می‌کنند می‌توانند به تجزیه‌وتحلیل داده‌های زمین‌شناسی پرداخته و گزارش‌های زمین‌شناسی تهیه کنند.

    مهندسین زمین‌شناسی می‌توانند در شرکت‌های مشاوره مهندسی، شرکت‌های برق، معادن و نفت و یا در مؤسسات دولتی، تحقیقاتی و آموزشی استخدام بشوند.

    عناوین شغلی مرتبط به این رشته: مهندسی زمین شناسی، مهندسی ژئوفیزیک و مهندسی هیدروژئولوژی (علم مطالعه آب در زیر زمین)  را نام ببریم.

    جستجوی هوشمند رشته و دانشگاه با اسمارت اپلای

    ۶۰ ثانیه زمان بزار

    کار با اسمارت اپلای ساده ست. ۱- ظرف ۶۰ ثانیه اطلاعات مورد نیاز رو از شما می‌گیریم. ۲- تمامی دانشگاه‌ها و کالج‌هایی که می‌تونید در اون‌ها درس بخونید رو برای شما پیدا می‌کنیم. ۳- تیم حرفه‌ای ما در اسمارت اپلای به صورت رایگان برای شما پذیرش خواهند گرفت.

    اسمارت اپلای
    رشته کشاورزی

    علوم کشاورزی

    کانادا یکی از پیشرفته‌ترین کشورها در حوزه کشاورزی است به طوری که امروز به یکی از قدرتمندترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی در جهان تبدیل‌شده است. دانشگاه های کشاورزی کانادا جزو دانشگاه های پیشرو در حوزه علوم کشاورزی هستند.

    در بسیاری از دانشگاه‌های کانادا، رشته تحصیلی کشاورزی با بهترین کیفیت و با به‌روزترین منابع آموزشی ارائه می‌گردد.

    دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا، دانشگاه گوئلف، دانشگاه لاوال، دانشگاه مک گیل، دانشگاه آلبرتا، دانشگاه ساسکاچوان، دانشگاه تورنتو، دانشگاه کبک، دانشگاه مانیتوبا و دانشگاه دالهاوزی کانادا به عنوان دانشگاه‌های برتر کشاورزی در کانادا معرفی شده اند.

    نکته

    مدارک و پیش‌نیاز تحصیل در رشته کشاورزی در کانادا به شرح زیر است.

    • مدارک تحصیلی و ریزنمرات مقطع پیشین
    • مدرک زبان فرانسوی یا انگلیسی (آیلتس حداقل ۶)

    طول دوره مهندسی کشاورزی در کانادا ۳ تا ۴ سال است. به‌طور میانگین هزینه تحصیل در رشته علوم کشاورزی در کانادا ۱۴۰۰۰ دلار در سال تخمین زده شده است.

    رشته مهندسی نفت

    مهندسی نفت

    مهندسی نفت یکی از رشته‌هایی است که به بررسی و به‌دست آوردن منابع نفت خام، گازهای طبیعی و سایر مواد هیدروکربن از زمین می‌پردازد.

    دوره‌های تحصیلی در رشته مهندسی نفت در اکثر دانشگاه‌های کانادا شامل آموزش ژئوفیزیک، مهندسی مخزن، مهندسی تأسیسات نفت و گاز است.

    مهندسی نفت از دیرباز یکی از رشته‌هایی بوده که از بالاترین حقوق و درآمد برخوردار بوده است. میانگین حقوق سالانه رشته مهندسی نفت در کانادا بین ۸۵ هزار تا ۱۲۵ هزار دلار گزارش شده است.

    گفتنی است که پذیرش در این رشته در کانادا بسیار رقابتی است. دریافت مدرک مهندسی نفت باعث می‌شود فرد بتواند در اکثر کشورهای جهان در صنایع مختلف مبتنی بر نفت و گاز، درآمد خوبی را کسب کند.

    نکته

    برای تحصیل در رشته مهندسی نفت، علاوه بر مدارک آکادمیک، داشتن مهارت کافی و تسلط به زبان انگلیسی (آیلتس آکادمیک بالای ۶٫۵) الزامی است.

    1. تنوع رشته‌های تحصیلی  در کانادا
    2. فراوانی فرصت شغلی و درآمد بالای دوره‌های MBA در کانادا
    3. امکان تحصیل در رشته داروسازی در کانادا بدون نیاز به قبولی در آزمون سراسری
    4. تحصیل در رشته کشاورزی با بهترین کیفیت و با به‌روزترین منابع آموزشی
    5. نیاز مبرم کانادا به نیروی کار مهندسی
    6. بالا بودن درآمد و وجه اجتماعی خوب رشته پرستاری در کانادا
    7. جذب نیروهای کاری متخصص در حوزهIT، طراحی نرم‌افزار و مشاغل مرتبط با کامپیوتر

    ارزان ترین رشته های تحصیلی در کانادا

    دانشگاه‌های کانادا به دلیل ارائه آموزش باکیفیت و مقرون‌به‌صرفه، در سطح جهانی شناخته‌شده هستند. هر سال بیش از ۱۰۰ هزار دانشجو باهدف ادامه تحصیل راهی این کشور می‌شوند. تحصیل در کانادا رایگان نیست اما در مقایسه با برخی از کشورهای انگلیسی‌زبان ازجمله آمریکا و استرالیا، ارزان‌تر است.

    هزینه تحصیل در کشور کانادا به رشته انتخابی و دانشگاه مقصد بستگی دارد. تحصیل در برخی از دانشگاه‌های کانادا به نسبت ارزان‌تر است. تحقیقات حاکی از آن است که برخی از رشته‌ها ازجمله آموزش، منابع طبیعی، علوم انسانی، علوم اجتماعی، مطالعات قانونی، علوم زیست و تربیت‌بدنی جزء رشته‌های تحصیلی کم‌هزینه در کانادا هستند. البته گفتنی است که، رشته آموزش به نسبت همه این رشته‌ها، مقرون‌به‌صرفه تر است.

    گران ترین رشته های تحصیلی در کانادا

    برخی از رشته‌های تحصیلی در کانادا به نسبت گران‌تر هستند. پرهزینه‌ترین رشته‌ها برای تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در کانادا به ترتیب، رشته MBA و رشته دندان‌پزشکی در کانادا معرفی‌شده اند.

    گفتنی است که رشته‌های پزشکی ازجمله دندان‌پزشکی، دامپزشکی و رشته‌های دیگر نظیر: حقوق، داروسازی، مهندسی، ریاضیات، کامپیوتر، علوم اطلاعات، کشاورزی و فناوری‌ها مرتبط، بازرگانی و مدیریت در لیست رشته‌های گران و پرهزینه در کانادا هستند.

    کلام آخر

    کلام آخر اینکه، انتخاب دانشگاه و رشته تحصیلی یکی از مهم‌ترین مراحل مهاجرت تحصیلی به کانادا است. وقتی می‌خواهید به‌عنوان یک دانشجوی بین‌المللی وارد این کشور بشوید و درس بخوانید، باید در انتخاب رشته، مقطع تحصیلی و دانشگاه یا کالج دقت کنید تا شانس دریافت ویزای تحصیلی یا حتی ویزای کار پس از تحصیل را از دست ندهید.

    کارشناسان و مشاورین مجرب مجموعه اسمارت اپلای با تجربه‌ای که در این زمینه دارند آماده راهنمایی و ارائه هرگونه مشاوره هستند.

    وقت را هدر ندهید و از همین الان به وب سایت هوشمند انتخاب رشته و دانشگاه اسمارت اپلای مراجعه کنید و بعد از انتخاب رشته و دانشگاه، فرم ارزیابی ما را تکمیل کنید.

    ما در این مسیر، گام به گام همراه شما هستیم تا به اهدافتون برسید.

    سوالات رایج

    MBA، پرستاری، کامپیوتر، داروسازی، مهندسی، روزنامه‌نگاری، زمین‌شناسی، امورمالی

    آموزش، منابع طبیعی، علوم انسانی، علوم اجتماعی، مطالعات قانونی، علوم زیست و تربیت‌بدنی. البته رشته آموزش به نسبت مابقی ارزن‌تر است.

    دندان‌پزشکی، دامپزشکی، حقوق، داروسازی، مهندسی، ریاضیات، کامپیوتر، علوم اطلاعات، MBA، کشاورزی و فناوری‌ها مرتبط، بازرگانی، مدیریت

    به دلیل، فراوانی فرصت‌های شغلی و درآمد بالای آن