تحصیل رایگان در کانادا

بی‌شک رؤیای هر دانشجویی، تحصیل رایگان در کانادا است. درست است که هزینۀ زندگی و تحصیل در کانادا در مقایسه با برخی از کشورها نسبتاً کم است اما با این‌ همه اوصاف، اگر امکان ادامۀ تحصیل رایگان در این کشور وجود داشته باشد، مسلماً از این فرصت طلایی نباید گذشت.

وقتی صحبت از ادامه تحصیل رایگان در کشور کانادا به میان می‌آید، سؤالات زیادی ذهن را درگیر خودش می‌کند؛ مثلاً تحصیل رایگان در کانادا حقیقت دارد؟ برای تحصیل رایگان در این کشور چه شرایطی باید داشته باشیم؟ و…

درواقع، باید گفت که تحصیل رایگان در کشور کانادا یکی از بحث‌‌برانگیزترین موضوعات در بین متقاضیان مهاجرت تحصیلی است. اگر شما هم دوست دارید بدانید که چطور می‌شود به‌صورت رایگان در کانادا ادامۀ تحصیل داد، تا انتهای مطلب ما را همراهی کنید.

ویدئوهای‌ پربازدید:

تحصیل رایگان در کانادا

آیا تحصیل رایگان در کانادا امکان پذیر است؟

چگونه در کانادا رایگان اپلای کنیم

اگر به فکر تحصیل در خارج از کشور و به‌طور خاص کانادا هستید، حتماً این عنوان برای شما جذاب خواهد بود. تحصیل رایگان در کانادا سؤال بسیاری از علاقه‌مندان به تحصیل در خارج از کشور است.

اما آیا واقعاً امکان تحصیل رایگان در کانادا وجود دارد؟ درحقیقت، این سؤال از آن دسته سؤالاتی نیست که بتوان پاسخ صریحی به آن داد؛ زیرا موارد مختلفی در این موضوع دخیل هستند.

به‌عنوان مثال، استان محل تحصیل، مقطع تحصیلی، دولتی یا خصوصی‌بودن مرکز آموزشی مدنظر و موارد مشابه همه در این قضیه مؤثر هستند.

اجازه بدهید مرحله به مرحله پیش برویم و بحث تحصیل رایگان در کشور کانادا را از زوایای مختلف بررسی کنیم.

شرایط تحصیل رایگان در کانادا

در سال 2023، تحصیل رایگان در کانادا به طور کلی امکان‌پذیر نیست. دانشگاه‌های دولتی کانادا شهریه دریافت می‌کنند، اما هزینه تحصیل در این دانشگاه‌ها در مقایسه با دانشگاه‌های خصوصی کانادا و سایر کشورهای توسعه‌یافته بسیار مقرون‌به‌صرفه است. به عنوان مثال، هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های دولتی کانادا به طور متوسط ​​حدود 15،000 تا 30،000 دلار کانادا در سال است.

شرایط دریافت بورسیه‌های تحصیلی در دانشگاه‌های مختلف کانادا متفاوت است. با این حال، برخی از شرایط عمومی دریافت بورسیه‌های تحصیلی عبارتند از:

  • داشتن معدل بالا
  • کسب نمره خوب در آزمون‌های استاندارد
  • داشتن فعالیت‌های فوق‌برنامه
  • داشتن شرایط مالی خاص

با این حال، برخی از دانشگاه‌های کانادا بورسیه‌های تحصیلی کامل یا نیمه‌کامل را به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهند. این بورسیه‌ها بر اساس شایستگی، نیاز مالی یا سایر عوامل اعطا می‌شوند.

تحصیل رایگان در مدارس کانادا

پدر و مادرها همیشه به‌دنبال این هستند که فرزندانشان در بهترین مدارس دنیا، به‌خصوص مدارس کانادا تحصیل کنند.

دانش‌آموزان در کانادا می‌توانند در مدارس دولتی و یا خصوصی این کشور درس بخوانند. مدارس دولتی مختص دانش‌آموزان کانادایی است که شهروند و یا مقیم کانادا هستند. عموماً تحصیل در مدارس دولتی کانادا رایگان است. ممکن است نیاز باشد که تنها هزینۀ ثبت‌نام در مدارس پرداخت شود.

تحصیل رایگان دانش‌آموزان خارجی در مدارس دولتی کانادا، تنها درصورتی‌ امکان‌پذیر است که یکی از والدین با ویزای کار یا تحصیلی، در کانادا حضور داشته باشد.

فرزندان زیر هیجده‌سالِ دانشجوهای کانادا (در برخی استان‌ها نظیر بریتیش کلمبیا فرزندان زیر نوزده‌سال) می‌توانند از امتیاز تحصیل رایگان در مدارس دولتی کانادا بهره‌مند شوند.

مدارس خصوصی کشور کانادا شامل مدارس روزانه و مدارس شبانه‌روزی است. در مورد مدارس خصوصی نیز شانس اینکه دانش‌آموز بتواند بورسیۀ تحصیلی اخذ کند، بسیارکم و تا حدی مشکل است.

 

دانش‌آموزان بین‌المللی که قصد تحصیل در مدارس کانادا را دارند، می‌توانند در مدارس خصوصی این کشور تحصیل کنند.

هزینه‌ای که مدارس دولتی از دانشجویان خارجی دریافت می‌کنند به‌ مراتب کم‌تر از مدارس خصوصی است.

با توجه به اینکه شهریۀ مدارس دولتی پایین است، امکان اخذ بورسیۀ تحصیلی کانادا برای کسانی که در مدارس دولتی کانادا درس می‌خوانند، وجود ندارد.

رشتــــــه یا دانشگــــــــاهی که به‌دنبال آن هستید را جستجو کنید.

    تحصیل رایگان در مقطع کارشناسی

    تحصیل رایگان در مقطع کارشناسی در کانادا امکان پذیر نیست. با این حال، چندین راه برای کاهش هزینه تحصیل در کانادا وجود دارد.

    در مجموع، تحصیل در مقطع کارشناسی در کانادا برای دانشجویان بین‌المللی گران است. با این حال، چندین راه برای کاهش هزینه تحصیل در کانادا وجود دارد که می‌تواند به دانشجویان کمک کند تا از عهده هزینه‌های تحصیل خود برآیند.

    در اینجا چند نکته اضافی برای کاهش هزینه تحصیل در کانادا آورده شده است:

    • در چند کالج یا دانشگاه مختلف درخواست دهید تا شانس خود را برای دریافت بورسیه تحصیلی افزایش دهید.
    • از منابع مالی دولتی، مانند کمک هزینه‌های مالی و وام‌های دانشجویی، استفاده کنید.
    • از کمک مالی والدین یا سایر اعضای خانواده خود استفاده کنید.
    • با زندگی در خوابگاه یا خانه دانشجویی، هزینه‌های زندگی را کاهش دهید.
    • از خوردن غذاهای ارزان و آشپزی در خانه استفاده کنید.
    • از حمل و نقل عمومی یا دوچرخه استفاده کنید تا هزینه های حمل و نقل را کاهش دهید.
    • از فعالیت‌های رایگان یا ارزان برای سرگرمی استفاده کنید.

    با برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح، می‌توانید از عهده هزینه تحصیل در کانادا برآیید و تجربه تحصیل در یک کشور عالی را داشته باشید.

    به دانشجویی که از همان ابتدا واجد شرایط دریافت بورس تحصیلی است، مبلغی بالغ‌ بر ۲ تا ۵هزاردلار کانادا در طول تحصیلی اعطا خواهد شد؛ اما اگر دانشجو در حین تحصیل بورسیه دریافت کند، مبلغ آن ۲ تا ۹هزار دلار کانادا خواهد بود.

    برای تحصیل در کانادا اول باید رشته ات رو پیدا کنی!

    این کار رو به ما بسپار

    دکمه زیر را بزنید، ظرف ۶۰ ثانیه با چند تا کلیک ساده گزینه های مورد نظر اسمارت سرچ را پاسخ بدید، اسمارت سرچ تمامی رشته ها و دانشگاه هایی که کاملا منطبق با رشته های ایران و شرایط زبان و بودجه شما باشد را برای شما منطبق و لیست می کند. سپس برای اخپ پذیرش رایگان با اسمارت اپلای اقدام می کنید.

    تحصیل رایگان در مقطع کارشناسی ارشد

    یکی از موضوعاتی که به‌طور حتم ذهن متقاضیان تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا را به خود مشغول می‌کند، امکان تحصیل رایگان در این مقطع است.

    تحصیل رایگان در مقطع فوق‌ لیسانس در کانادا فقط در صورت دریافت بورسیۀ تحصیلی و یا یافتن سوپروایزر ممکن است.

    برای دستیابی به چنین شرایطی، دانشجو باید نمرۀ زبان عالی، رزومۀ تحصیلی قوی، مقالات علمی متعدد و شرایط مناسب آکادمیک داشته باشد تا بتواند از استاد یا دانشگاه موردنظر، بورسیۀ تحصیلی دریافت کند.

    اخذ بورسیه در مقطع فوق‌لیسانس بسیار ضعیف است. بورس تحصیلی فوق‌لیسانس کانادا بیش‌تر مخصوص دوره‌های ریسرچ‌محور است.

    در این دوره، دانشجو مؤظف است روی پروژه‌ای که استاد تعیین کرده‌ کار کند تا در قبال آن کمک‌‌هزینه‌ای دریافت ‌کند.

    تحصیل رایگان در مقطع دکتری

    بسیاری از افرادی که سودای تحصیل دکترا در کانادا را در سر دارند، بیش‌تر دغدغۀ هزینۀ تحصیل را دارند. حال اگر بشود در این کشور بدون پرداخت هزینه، در مقطع دکتری تحصیل کرد، فرصت بی‌نظیری است که نباید از دست داد.

    خوشبختانه شانس گرفتن پذیرش رایگان در مقطع دکتری در کانادا بسیار بالا است اما نکته‌ای که باید در نظر گرفت این است که تحصیل رایگان در این مقطع نیازمند شرایط خاصی است. افرادی که سعی دارند در مقطع دکتری کانادا پذیرش رایگان بگیرند، بایستی مراحلی را طی کنند.

    آن‌ها در وهلۀ اول باید در دانشگاهی که قصد تحصیل در آن را دارند، شخصی را به‌عنوان یک استاد و یا سوپروایزر پیدا کنند.

    داشتن رزومۀ کاری و علمی قوی، معدل بالا، کسب نمرۀ بالا در آزمون زبان آیلتس حداقل 7، مقالات بین‌المللی و «ISI»، کتب چاپ‌ شده و شرکت در کنفرانس‌های بین‌المللی شانس پیداکردن سوپروایزر را بالا می‌برند.

    البته، اگر دانشجو از مقاطع تحصیلی پایین‌تر مثلاً فوق‌لیسانس به این کشور بیاید و در دانشگاه‌های برتر کشور کانادا تحصیل کند، به دلیل اینکه در محیط حضور دارد و با اساتید مختلفی در سال‌های تحصیلی کارکرده است، راحت‌تر و سریع‌تر می‌تواند سوپروایزر پیدا کند.

    گفتنی است که اساتید معمولاً برای دانشجویان مقاطع دکتری فاند صادر می‌کنند. برای گرفتن فاند، دانشجویان باید از طریق مکاتبه با استاد در ارتباط باشند. از این طریق، آن‌ها می‌توانند رزومۀ علمی، پژوهش‌ها، مقالات ISI و همچنین پایان‌نامۀ خود را نشان دهند.

    1. یک برنامه تحصیلی را انتخاب کنید که به شما علاقه مند است.
    2. برای پذیرش در یک دانشگاه کانادایی درخواست دهید.
    3. برای ویزای دانشجویی اقدام کنید.
    4. یک محل اقامت پیدا کنید. قبل از رسیدن به کانادا، باید یک محل اقامت برای خود پیدا کنید.
    5. برای بیمه درمانی اقدام کنید.
    6. برای یک کارت دانشجویی ثبت نام کنید.
    7. از تجربه خود لذت ببرید! تحصیل در کانادا یک تجربه عالی است.

    دانشگاه های رایگان در کانادا

    در سال 2023، هیچ دانشگاه دولتی در کانادا شهریه دریافت نمی‌کند. با این حال، برخی از دانشگاه‌های کانادا بورسیه‌های تحصیلی کامل یا نیمه‌کامل را به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهند. این بورسیه‌ها بر اساس شایستگی، نیاز مالی یا سایر عوامل اعطا می‌شوند.

    در ادامه، فهرستی از دانشگاه‌های کانادا که بورسیه‌های تحصیلی کامل یا نیمه‌کامل را به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهند، آورده شده است:

    این دانشگاه‌ها بورسیه‌های تحصیلی مختلفی را ارائه می‌دهند که می‌تواند هزینه تحصیل در کانادا را به طور کامل یا تا حد زیادی پوشش دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بورسیه‌های تحصیلی این دانشگاه‌ها، می‌توانید به وب‌سایت دانشگاه‌های مورد نظر مراجعه کنید.

    کلام آخر

    خب دوستان، ما در این صفحه سعی کردیم هر آنچه که درمورد تحصیلات رایگان در کانادا لازم است، در اختیارتان قرار بدهیم.

    همان‌طور که مطالعه کردید، تحصیل در تمامی مقاطع تحصیلی کانادا مستلزم پرداخت شهریه و هزینه است. دانش‌آموزان و دانشجویان بین‌المللی تنها در صورت شرایط خاص، می‌توانند از فرصت تحصیل رایگان در کشور کانادا استفاده کنند.

    شما عزیزان می‌توانید سؤالات مرتبط خود را در انتهای همین مقاله و در قسمت ثبت پرسش مطرح کنید.

    کارشناسان مجرب مجموعۀ اسمارت اپلای در سریع‌ترین زمان ممکن به سؤالات شما پاسخ خواهند داد.

    سوالات متداول

    خیر، تحصیل در کانادا برای دانشجویان بین المللی رایگان نیست. با این حال، چندین راه برای کاهش هزینه تحصیل در کانادا وجود دارد، از جمله دریافت بورسیه تحصیلی، کار دانشجویی و تحصیل در یک کالج یا دانشگاه دولتی.

    بورسیه های تحصیلی توسط دولت کانادا، دانشگاه ها، شرکت ها و سازمان های خیریه ارائه می شوند. برای واجد شرایط بودن برای دریافت بورسیه تحصیلی، باید شرایط خاصی را داشته باشید، مانند معدل بالا، نمرات زبان انگلیسی خوب، یا سابقه فعالیت های فوق برنامه.

    بله، دانشجویان بین المللی می توانند تا 20 ساعت در هفته در حین تحصیل کار کنند. این کار به دانشجویان کمک می کند تا بخشی از هزینه های تحصیل خود را تامین کنند و همچنین تجربه کار در کانادا را کسب کنند.

    کالج ها و دانشگاه های دولتی کانادا معمولاً شهریه کمتری از دانشگاه های خصوصی دارند.

    بله، برای تحصیل در کانادا به ویزای دانشجویی نیاز دارید. برای درخواست ویزای دانشجویی، باید مدارک تحصیلی خود را به سفارت یا کنسولگری کانادا در کشور خود ارسال کنید.

    بله، پس از تحصیل در کانادا می توانید برای اقامت دائم کانادا درخواست دهید. برای درخواست اقامت دائم، باید شرایط خاصی را داشته باشید، مانند معدل بالا، نمرات زبان انگلیسی خوب، یا سابقه کار در کانادا.